KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 30.6.-1.7.2018

9729. IS Viikonloppu 30.6.-1.7.2018

Eki28.6.2018 klo 21:55
Tällä koviksella on tarina. Heräsin mökillä juhannusaattoaamuna klo 6 kesken unen. Uneen liittyvä ristikkoidea iski heti päähän. Teki mieli jatkaa unta, mutta hamuilin jotain, johon voisin panna idean muistiin, koska tuolla tavalla keksityt jutut usein unohtuvat. Tarpeeksi jahkailtuani olin sen verran havahtunut, että päätin alkaa idean toteuttmisen. Se tuntui sopivalta Mäkelän Markulle, joten mietin, tuleeko se johonkin Avun julkaisuista vai tehtäisiinkö peräti Pelikaani-debyytti Markulle. Sitten leikkasi. IS-kovikseni on jo viime tipassa, siihenhän tämä tehdään. Suoritin laadinnan, tein vihjeet ja lähetin valokuvan koko hommasta Markulle. Kysyin että teetkö. Tekihän se, vaikka oli itsekin mökillään. Ja kuinka ollakaan, valmis lopputulos (jossa ei lopulta ollut edes mitään muuttamista) tuli nähtäväksi jo aattoiltana. Näin voi tapahtua, kun lapsenlapset eivät ole häiritsemässä isoisiä. Kovis syntyi alusta loppuun juhannusaattona.

Joten arvoisa ostava yleisö: tulossa uniikki kakspuolonen kovis Ekiltä ja Maccelta.

Omat teemansa löytyvät sekä pehmiksestä että yllättäen myös kääntiksestä.
2. tuula x29.6.2018 klo 04:36
Kuulostaa mielenkiintoiselta, joten IS:n ostoon mentävä lauantaina. Saapa sitten nähdä aukeavatko unien salat tälle ratkojalle. :)
3. O30.6.2018 klo 13:30
Yhteistyössä se sujuu...

Kaikenkaikkiaan nautittava ristikko. Pääkuvista hauska idea. Yksi monista mukavista vihjeistä:
JOUTUU KÄYTTÄMÄÄN KEPPIÄ.

Kiitos Erkki Vuokila ja Markku Mäkelä!
4. Cooper30.6.2018 klo 17:24
Ostin pitkästä aikaa Iltalehden. Kaksi pehmistason ristikkoa siellä. Ei ollut pitkä ilo jos sitäkään.
5. O30.6.2018 klo 17:30
4.
Tein saman virheen juhannuksen lopulla, kun olin lukenut kaikki muut lehdet ja täyttänyt ristikot. :(
6. O30.6.2018 klo 21:18
Yksi kiva vihje vielä NURIN SUOSITTU MIES.
7. Ritu30.6.2018 klo 22:44
Minulta olisi kyllä tämän viikonvaihteen ristikkoannos jäänyt aikapulan takia hankkimatta, mutta nähtyäni Mäkelän Markun persoonallisen kädenjäljen, niin ristikon väliin jättäminen ei enää onnistunut. Kiva nähdä Ilta-Sanomissakin tämän ammattilaisen piirrokset ilahduttamassa ratkojia.
8. Mie30.6.2018 klo 23:22
Kaikella kunnioituksella Mäkelää kohtaan niin minulta taas meinasi jäädä ostamatta kun näin sarjakuvamaisen ulkoasun kun en sellaisista enkä värillisistä ristikoista pidä sitten yhtään. Pitkälä ja nyt Mäkelä näemmä samaa tyyliä. Siksi en osta ristikkolehtiäkään.

Pelastukseni onkin ollut viikonvaihteen Iltiksen Kovis joka on yleensä juuri silmää miellyttävä. Lavonius ykkönen, myös Kärkkäinen hyvä kun ulkoasusta puhutaan siis.

Maailma on turhan räikeä herkkäsilmäisen makuun, onneksi eivät ihan kaikki ristikot.
9. Hannu30.6.2018 klo 23:36
Lehti vielä ostamatta ja Mäkelän Markusta en ole koskaan kuullutkaan, IS-Viikonlopun ja SK:n ristikoihin keskittyneenä. Mutta hyvä, että uusia toteuttajia nostetaan esiin Petri Kuhnon tavoin.
10. happonen30.6.2018 klo 23:44
Olipahan visuaalisesti hieno ristikko (eikä sanallisessakaan annissa ole mitään valittamista). MM:ää toivoisi näkevänsä useamminkin Sanarisin laatimuksissa!

Vihje Kultarantaan liittyen jäi avautumatta. Muuten varsin mainio kolmemiikka….
11. Eki30.6.2018 klo 23:57
Tätä en olisi uskonut täältä lukevani: "Mäkelän Markusta en ole koskaan kuullutkaan".

Markun kanssa meillä on paljon yhteisiä ristikoita Avussa ja Apu Ristikot -lehdessä.
12. Eki30.6.2018 klo 23:59
Niin ja juuri ilmestynyt 116-sivuinen Suuri ja Helppo Ristikkokirja on kokonaan Sanaris-tuotantoa ja sisältää parikymmentä sivua Markun piirtämiä ristikoita.
13. Rampe1.7.2018 klo 06:58
On vain niin, ettei ulkoasun tekijöihin (tai ainakaan heidän nimiinsä) ole tullut kiinnitettyä huomiota, vaan ainoastaan varsinaisiin laatijoihin. Näin oli omalla kohdallanikin, kunnes näin tällä sivustolla esimerkkitapauksen laatijan kuvittajalle tekemästä ristikosta. En tiedä, kuinka tyypillinen tapaus se oli, mutta käsittääkseni aito kuitenkin.
Kyllähän tämän ristikon ulkoasun ilme on hyvinkin tuttu mm. Avun ristikoista, mutta Mäkelän Markun nimi ei niinkään.
Itselleni oikea yläkulma tuotti eniten vaikeuksia, ehkä kolmesta vähän samankaltaisesta kuvasta johtuen.
Muuten kakspuolonen on varsin osuva rankkaus, ainakin minulle.
ps. Seiskoja tulee luettua vain noutopizzaa odotellessa, mutta tämä Markku taitaa kuvittaa myös sen lehden ristikoita?
14. Jiikoo1.7.2018 klo 13:29
Hieno asia, että visuaalisessa toteutuksessa löytyy käsialaa monenmoista – niin pelkistettyä kuin ilmeikästäkin! Tämä Markku Mäkelän luomus oli oikein piristävä tuttavuus, jossa ammattimaisuus ja raikas rentous löytävät hienosti toisensa. Ekin verbaalinen kekseliäisyys totutulla korkealla tasollaan. Kiitos kaunis laatijakaksikolle!

Tästä ristikosta tykkäsin kovasti – tai tykkään edelleen, koska muutaman ruudun verran lyö vielä tyhjää oikean laidan keskivaiheilla. Numeroidut 9 kirjainta koossa, joten ”ratkaisun” lähettämistä voisi jo harkita venyvän itsekunnioituksen sallimissa rajoissa.
15. Ounou1.7.2018 klo 14:15
Ei aukene kevät -vihje vaikka täynnä on?
16. Jiikoo1.7.2018 klo 17:39
Ounou, vieras oli vihjeen ja ratkaisusanan yhteys minullekin. Kaikki on toki suhteellista. On myönnettävä, että asiantuntemuksessani on ammottavia aukkoja muillakin elämänaloilla. Pitänee kuitenkin uskoa ristikon väittämään, koska ratkaisusana muodostuu niin riidattomasti risteävistä, ilman piilokirjaimia.
17. Hannu1.7.2018 klo 18:58
Lainaus: 11. Eki 30.6.2018 klo 23:57
Tätä en olisi uskonut täältä lukevani: "Mäkelän Markusta en ole koskaan kuullutkaan".Markun kanssa meillä on paljon yhteisiä ristikoita Avussa ja Apu Ristikot -lehdessä.

Mulla focus on ollut IS-Viikonloppu ja SK, eli omasta mielestäni laadukkaimmat. Aikakauslehtien, asiakaslehtien kuten Pirkka ym. tarjontaan kajoan satunnaisesti ja hyvin harvoin.

En epäile ollenkaan etteikö Markku Mäkelä olisi tunnettu paljon ratkovien keskuudessa, mutta itse kuulun vielä siihen ryhmään, jolla ei ole koko päivää aikaa ratkoa eri lehtien tarjontaa ja päivystää ja kommentoida tällä saitilla niitä asioita. Elämässä on vielä niin paljon muutakin sisältöä. Ehkäpä sitten aikanaan "joutilaana" minäkin löydän esim. Pelikaanit ajanvietteeksi, joita niin paljon laadukkaiksi täällä kehutaan, mutta myös muuta tarjontaa esim. juuri Apu Ristikot jne. Mukavia ratkomisia kaikille...
18. tuula x1.7.2018 klo 20:51
Muuten ristikko olisi täynnä, ainoastaan vasen alakulma tuottaa vielä ongelmia, varsinkin vihje ENNEN TIELLÄ.
Saattaa siinä olla joku sana väärinkin, mutta ehkäpä ratkaisu vielä aukeaa.

Vasempaan yläkulmaan taas, mistä Ounou ja Jiikoo ylempänä mainitsivat, sain kyllä ihan käyvät sanat.
19. Lars1.7.2018 klo 20:58
Pitkästä aikaa taas IS:n ristikon parissa, ihan kiva (jonkun mielestä tuo on moite) minulle sopiva kovis. Tuo KEVÄT vihje myös takkuaa muuten täysi ja jopa ymmärretty. Kyselen sitten myöhemmin jos muista....
20. Jiikoo1.7.2018 klo 21:57
Viimeisinä ratkesivat risteävät sanat vihjeistä 2018–, NIEMI ja TELASTISELTA. Viimeisessä niistä roikkui minulla pitkään väärä sana. Pitkään ratkontaani hidasti sekin, että oli lukenut huolimattomuuttani vihjeet KOPERA ja KUVERA väärissä muodoissa KUPERA ja KOVERA enkä tullut kyseenalaistaneeksi tässä muodossa mieleen jäänyttä vihjeistystä :•)

Jo aiemmin kokoon saamieni 9 ratkaisukirjaimen muuttamiseen ei sentään tullut tarvetta.

Nyt joka tapauksessa en kyseenalaista enää mitään vaan hyväksyn vihjeiden ja saamieni ratkaisusanojen yhteensopivuuden täysin. Oli antoisa ratkottava ja minulle haastetta aivan riittämiin!
21. Eki1.7.2018 klo 22:23
Jiikoo liikkuu vaarallisilla vesillä selittäessään noinkin tarkasti. Mutta ei tämä nyt niin vakavaa ole, että tuo tarvitsisi poistaa.
22. xxx1.7.2018 klo 22:40
Ei selviä huulipuikon alla olevat punaiset läikät. Ei myöskään aukea risteävistä sanoista muodostuva neljän kirjaimen yhdistelmä "ennen tiellä" -vihjeeseen.
23. Mie1.7.2018 klo 22:49
Omalta kohdaltani toivon että nämä räikeämmät ulkoasut pysyvätkin Avussa ja ristikkolehdissä ja edes Iltiksen Kovis pysyy toisenlaisena. Muuten jään kohta vallan ilman ristikkoja! Mitenkään en siis moiti esim. Mäkelän taitavuutta tokikaan.

Mainitsen että myös Rosenvall, Kalpa ja Liljeroos ovat miellyttäneet.
24. Jaska2.7.2018 klo 00:41
xxx tarkoittanee, että ei ole selvinnyt tähän mennessä, siis vasta toisena päivänä ristikon ilmestymisen jälkeen. Vielä on siis viikko aikaa sen salojen aueta arvontaan osallistumista ajatellen. Sitä paitsi ristikko on 2½-tunnuksellaankin kovis. Ei se ole läpihuutojuttu kuin harvoille ja valituille Cooperin veroisille ratkojahirmuille.
25. Cooper2.7.2018 klo 01:16
Jaska. Luitkohan oikein. Ostin IltaLEHDEN.
26. Jaska2.7.2018 klo 11:12
Cooper, en lukenut oikein. Luin anteeksiantamattoman huolimattomasti. Mutta voithan sinä silti ratkoa myös kovikset nopeammin kuin esim. minä.
27. Ounou3.7.2018 klo 14:41
Tulihan siitä KEVÄT-vihjeestä viimein ymmärrettävä. Eka pystysana oli kuiteskin väärin kuten ehkä teillä muillakin asiaa pähkäilleillä.
28. Miramarita3.7.2018 klo 18:31
Voiko tämän päivän 3.7.2018 ristikot tulostaa netistä? Jäi lehti ostamatta.
29. Lars3.7.2018 klo 20:45
Juu, pitää vaan ostaa kuukauden lukuoikeus digilehteen....
30. Miramarita3.7.2018 klo 22:00
No sitähän vähän ajattelinkin... Kiitos vastauksesta. Muuten, sainpa minäkin tuon viikonlopun koviksen ratkotuksi. Mukavaa purtavaa jälleen kerran, kiitos Erkki ja Markku.
31. Arska4.7.2018 klo 11:16
En ollut minäkään Mäkelän Markusta kuullut. EN tosin Ekistäkään. En koskaan katso laatijan nimeä. Tällä kertaa aika helppo. Pari sanaa vasemmassa alakulmassa mietityttää. Ei tarvii Tarjaa ja Jaskaa hirveesti häiritä. Nyt selvis ne pienet punaiset numerotkin. Olenkin ihmetellyt mikä tarkoitus niillä on
32. O5.7.2018 klo 21:15
31.
Hienoa. Tuli kerralla aimo annos ristikkotietoutta!
33. Ibex10.7.2018 klo 19:07
Aika samojen vihjeiden kanssa ongelmia on ollut minullakin kuin parilla muulla, en oivalla KEVÄT-vihjeen yhteyttä ratkaisuuni eikä lamppu syty myöskään 2018 – -vihjeen kohdalla. Kukaan muu ei ollut nostanut esille TOISET 30 SEKUNTIA! -vihjettä, jonka yhteys ratkaisusanaani jäi myös itselleni hämäräksi. Toivottavasti joku tulee ratkaisuajan päätyttyä vinkkaamaan. Muuten oli kyllä taas sujuva ja hauska ratkottava!
34. Lars10.7.2018 klo 21:31
Eipä enää ole lehteä tallella mutta eikös se jo tänään ole sallittua kertoa oikeat ratkaisut?
35. O10.7.2018 klo 21:51
33.
KEVÄT on suosittu biisi.
2018- on luku-
TOISET 30 SEKUNTIA on puolet eli UTTI
36. O10.7.2018 klo 21:58
Ibex.
Mikäli haluat ihan suorat vastaukset, niin voin laittaa ne kaksi muutakin. En ole oikein tiedä mikä on tapana. :)
37. Ibex10.7.2018 klo 23:08
Hei O, kiitokset! Jos kerran oikeat ratkaisut saa jo sanoa, niin UTTI-vastauksen tajusin hiukan sen jälkeen itsekin, kun olin postannut tuon ihmettelyni. Ovela vihje! 2018 -vihjeessä menin täysin vuosilukuansaan, nyt tiedän, että TOUKKAhan se siellä piileskeli. Ja KEVÄT-vihjeestä oli tullut aivan oikea vastaus, eli HITTI, mutta en vain osannut yhdistää mihinkään kappaleeseen – tuossa kohtaa olisi kannattanut varmaan vähän laulattaa hakukonetta :-).
38. tuula x11.7.2018 klo 03:18
Ibex. Ihan pakko sanoa että joko et ollut nuori 80-luvulla, tai sitten ehkä et vain muuten pidä kyseisestä musiikkigenrestä. Tavaramarkkinat-yhtyeen Liisa Akimoffin säveltämä ja sanoittama Kevät-biisi vuodelta 1985 oli todella iso hitti.
Sitä soitettiin jatkuvasti radiokanavilla ja baarien jukeboxeissa. Ei sen kuulemiselta niinä aikoina voinut kukaan välttyä.
Itse pidän kyseisestä kappaleesta vieläkin. Jotenkin se ei kulu ajan kanssa, niinkuin monille hiteille tapaa käydä.
"On siis kevät, kuljen Hakaniemen rantaa...sinä tarjosit vain salmiakkia, minä olin hölmö, panin pelin koko elämän."
Upea biisi.
39. tuula x11.7.2018 klo 04:29
Nyt huomasinkin, että minulla on vieläkin vasen alareuna ymmärtämättä. Eli mikä sana tulee huulipuikon alla oleviin täpliin, ja mikä on ENNEN TIELLÄ. Ui, eli Phelps on minulla kai oikein, ja ISÄT alla, mutta en kuitenkaan saa loppuja sanoja siihen kohtaan haettua.
40. Rampe11.7.2018 klo 05:41
Ennen tiellä ajeli NASH-merkkisiä autoja ja uimari on PALLAS.
Täpliin tuleekin sitten täplät.
41. tuula x11.7.2018 klo 06:19
Kiitos rampe. Olin tuosta phelpsistä niin varma, ettei kala juolahtanut mieleenikään. Siis ei pidä koskaan jämahtää mihinkään oletukseensa, vaan ajatella vihjesanaa laajemmasti, joten tämäkin opetus oli siinä mielessä hyvä.
42. Eki11.7.2018 klo 06:54
KEVÄT on myös tämän kevään kovin hitti, esittäjänä Adi L Hasla feat. Pihlaja. Kyseessä on räpillä maustettu Tavaramarkkinoiden vanha biisi. Kappale on soinut monilla kanavilla kaikki nämä vuosikymmenet. Se oli siis hyvin harkittu joskin hämäävä valinta, joka sopi nuorille ja ei-niin-nuorille. Itsekin tykkään alkuperäisestä.
43. tuula x11.7.2018 klo 07:31
Kuuntelin äsken ensi kertaa uuden version, josta Eki mainitsi. Nuoriso siitä voi pitääkin, mutta pakko sanoa, että itse suoranaisesti inhoan rap-biisejä. Eli en halua kuulla kyseistä versiota toista kertaa. Vanhassa vara parempi, niinkuin jotkut viisaat aikoinaan sananlaskuja veistellessään asian oikein oivalsivat.
44. Rampe11.7.2018 klo 07:53
Uteliaisuuttani kuuntelin tuota versiota pätkän. Sehän alkoi ihan mukavasti, kunnes..
Samoin minulle käy, kun kuuntelen Suvi Teräsniskan kappaletta Samase. Kuuntelen sitä sujuvasti niin kauan kuin laulua kestää. Kun räppäri aloittaa " aa-aa-aa" -osuutensa, menee radio kiinni.
45. Eki11.7.2018 klo 08:04
Uudella Keväällä on Spotifyssa kuusi miljoonaa ja Youtubessa liki kaksi miljoonaa kuuntelu/katselukertaa.
46. Rampe11.7.2018 klo 08:21
Eli oikein hyvin pärjää ilman minuakin ! Tosin taisin itse kasvattaa sitä Youtuben kertalukua.
47. Tuomas L.11.7.2018 klo 10:52
Mainittakoon, että myös Kauko Röyhkän Kevät oli jonkinasteinen hitti 1990-luvun alussa.

Kevät-nimisiä biisejä sinänsä on olemassa vaikka kuinka paljon, mm. Sielun Veljet, Kolla Kestää, Pojat, Kaseva...
48. Eki11.7.2018 klo 10:57
Tavaramarkkinoiden Kevättä ovat koveroineet ainakin Heidi Kyrö ja Kotiteollisuus.
49. Ritu11.7.2018 klo 11:42
Olen tässä reilun parin kuukauden ajan ollut osittain tyttäreni autokyydin varassa.
Kertaakaan en muista olleeni kyydissä, etteikö tuo Kevät-biisi olisi soinut. Sitä on kuunneltu niin kaiuttimien kautta kuin kuskinkin laulamana :).
50. Tarja11.7.2018 klo 11:50
Biisi ja sen sanat ovat hyvinkin tuttuja, mutta kyllä nimi Kevät piti hakea googlen avulla. Niin on monissa muissakin kappaleissa, että nimi on vieras, vaikka kappale on tuttu.
51. xxx12.7.2018 klo 12:31
Phelps oli minullakin muka varmana sanana. Siksi ei tullut tolkkua vasemmasta alakulmasta - täplistä ja nashista.
52. Mie14.7.2018 klo 15:34
Ratkottavana tämäkin ristikko oli mukava, kiitokset.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *