KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3167

9729. HS 3167

Mie vaa18.6.2021 klo 08:51
Kahteen ruutuun tulee väkisinkin kaksi kirjainta!?
2. Rampe18.6.2021 klo 09:05
Hugo Christer-vainaa on ristitty uudelleen?
3. Rampe18.6.2021 klo 09:45
Mie vaa, minulla syntyy tilanahtautta kirjaimien kanssa Hennig-vihjeen kanssa.
Siinä tulee yhteen ruutuun kaksi kirjainta.
Mutta ei ristikko hullumpi ole. Harmaiden lauseet ihan loogiset eivätkä vihjeiden ratkaisusanatkaan ihan tyhjänpäiväisyyksiä ole.
Tosin pääkuvan viereisestä apeannäköisestä miehestä en ole aiemmin mitään kuullut.
Tuskin tulen kuulemaankaan, ellen sitten ristikoissa.
4. Uusi18.6.2021 klo 10:07
Yhden kirjaimen jätin pois. On nyt melkein sama etunimi. G3 puuttuu, ehkä tajuan junassa. Muuten olisi valmista.
Mukavaa helteistä viikonloppua kaikille
5. Jondalar18.6.2021 klo 12:11
Melko haastava. Huomaa, että Hening-vihjeestä on jätetty yksi kirjain pois. Piippuherra ja Häkkinen alkuruutuun pitää tosiaan laittaa kaksi kirjainta.
6. Pähkinänsärkijä18.6.2021 klo 12:19
Voi tavatonta, "ei hullumpi" ristikko, vai?

Olkaamme siis avarasydämisiä, ja painakaamme villaisella parikin karkeaa laadintavirhettä: jo mainittu Hennig-vihjeen tynkäsana ja J16:ssa piippua plutkuttavan herrasmiehen ja Häkkisen (K16) välille synnytetty sovittamaton ristiriita. Vähintäänkin "vähän tai vielä vähemmän sinnepäin" -vihje/ratkaisupareista puhumattakaan.

Jumankekka, näillä lakeuksilla ei morkata Aulista!
7. acab18.6.2021 klo 13:48
Pähkinänsärkijä, se että toiset tykkäävät ratkomastaan ristikosta, laadintavirheistä huolimatta - ei oikeuta sinua vertaamaan heitä fasisteiksi.

Aurinkoa, kaikille.
8. Jondalar18.6.2021 klo 14:14
Juu. Taisin vähän sekoilla asiassa Henning. Hennig sen pitäisi olla ja ratkaisussa yksi kirjain enemmän. Vihjeessä on pieni katkos: "Henni g" ja siitä kuvittelin kirjainkadon olevan kyseessä.
9. seitenvitonen18.6.2021 klo 16:02
Kysymysmerkillä varustettu loota g4 saa jäädä avaamatta. Onhan vanhana miettimistä, eikä tartte tulla auttamahan, sanoi pohjalainen, kun luomahan putos. Terveisiä vanhoille kamuille, Jondalatarille, pelaajalle ja muille!
10. pelaaja18.6.2021 klo 16:21
Seitenvitoselle kiitos terveisistä :) En auta, en. Mutta lootan ratkaisemiseen voi hyvinkin johdattaa selkeä katsantokanta.
11. POH18.6.2021 klo 16:34
Taaskin Apuratkoja ja mä tätä mietittiin ja Ankkaristikkoa sivulta A51 puntaroitiin. Kivaa tuumailua kummastakin saatiin. Ki(o)vempina olisi vielä nautituttuna enempi.
HS moka, tai ehkäpä uusi hoksaavaisuus kuje. Ankkaristikon ratkaisu löytyy sivulta B33, mutta sivu onkin A49.
Ristikot on iloinen asia.
12. Jiikoo18.6.2021 klo 17:34
Tässä on noita ”vähän sinnepäin” -juttuja liiaksi minun makuuni – tiedä häntä sitten, pitääkö moittia laatijan armollisuutta itseään kohtaan vai omaa makua? Koska minulla myös puuttuu kolmesta ruudusta yhä kirjain, voi vajaassa ratkaisussani olla jotain väärinkin. Joka tapauksessa: paljon parempiakin Auliksia olen mielestäni nähnyt.
13. Elva18.6.2021 klo 17:50
Ehkä aurinko yhdistettynä futikseen on vaikuttanut asiaan, mutta muutama pieni kirjainvirhe ei saa minua ärsyyntymään. Aivan kelpo ristis.
14. anna h18.6.2021 klo 17:57
Komppaan jiikoota, vähän suututtaa nuo virheet. Samat harmitukset siis, tyhjänä g3, o3 ja j6. Ja piippumiehelle ja Häkkiselle ei ole yhteistä kirjainta. Eikö näitä auliksia kukaan koeratko vai häneltä hyväksytään kaikki?
15. anna h18.6.2021 klo 18:00
Siis tyhjänä q3, en meinaa nähdä noita pieniä kirjaimia. Ja näyttääkin ettei o:n ja p: välissä ole mitään kirjainta sille sarakkeelle.
16. Pähkinänsärkijä18.6.2021 klo 18:22
acab 18.6.2021 klo 13:48

"Pähkinänsärkijä, se että toiset tykkäävät ratkomastaan ristikosta, laadintavirheistä huolimatta - ei oikeuta sinua vertaamaan heitä fasisteiksi."

Eipä ei, olet oikeassa.

Mutta mikä mahtaa oikeuttaa sinut punomaan olkiukon, antamaan sille nimimerkkini---ja laittamaan sille sanasi suuhun?

Jauhot saat siitä omaasi: kommenttini päätösvirke ei viittaa sen paremmin V. Kosolaan kuin muihinkaan fasisteihin. (Lapualaisoopperan libreton kuulusta tokaisusta on vuosikymmenten saatossa sorvailtu jos jonkinmoisia muunnoksia, joissa kunkin tokaisijan "aatekehys" vaihtelee ns. äärestä laitaan).
17. Jondalar18.6.2021 klo 18:55
Ei minuakaan pienet virheet ärsytä. Otan tehtävät sillä kannalla, että tässä on ongelma, johon pitää löytää paras mahdollinen ratkaisu. Sen opin työssäni.

Seitenvitoselle terveisiä! Hauska nähdä pitkästä aikaa. Laatikon kysymysmerkillä merkitty sivu on sinuun päin.

anna h, maskitytön ja nuhanenän välissä on emännän suojavaate. Lastalta se näytti, mutta se oli harhaa.
18. Elva18.6.2021 klo 19:19
anna h, G3 sana liittyy tietoverkkoihin.
19. acab18.6.2021 klo 19:37
Pähkinänsärkijä 18.6.2021 18:22

”[...] Mutta mikä mahtaa oikeuttaa sinut punomaan olkiukon, antamaan sille nimimerkkini---ja laittamaan sille sanasi suuhun?

Jauhot saat siitä omaasi: kommenttini päätösvirke ei viittaa sen paremmin V. Kosolaan kuin muihinkaan fasisteihin. (Lapualaisoopperan libreton kuulusta tokaisusta on vuosikymmenten saatossa sorvailtu jos jonkinmoisia muunnoksia, joissa kunkin tokaisijan "aatekehys" vaihtelee ns. äärestä laitaan).”



Pähkinänsärkijä, ehkä ymmärtänet ettei käyttämäsi intertekstuaalisuus ole viatonta, ei kirjoitamasi sävykään. Lisäksi kommenttisi sisältö ja sävy sekä käyttämäsi viittaukset ovat huomattavan koherentissa suhteessa: totalitaristisen hegemonian (diggasi massa sitten Kosolaa tai Lehtoa) antagonisointi on helposti tulkittavissa päämääräksesi.

Arvo Salon tekstin pastiseerauksesi oli toki vitsikästä, joskin analogia jokseenkin ylimalkainen. Ei tarvinnut juuri olkinukkeja punoa, ei lapualaiskortteja vilautella - saati sanoja suuhusi asetellla, ne olivat läsnä tekstissäsi. Pahoittelen, jos pahoitit mielesi, ei toki ollut tarkoitukseni.

Jatketaa ratkomisia - ja fasismin vastustamista - maailmassa, jossa saa niin ratkoja kuin laatijakin kompastella, ja kompastelusta keskustella.

Kaikkea hyvää.
20. anna h18.6.2021 klo 20:12
Kiitos Jondalar ja Elva, selvisi nuo kohdat, enpä todellakaan hahmottanut q1 kuvaa, ja maskinaamasta oli eri sana, vaihdoin toiseen nyt.
21. Pähkinänsärkijä18.6.2021 klo 21:13
acab 18.6.2021 klo 19:37

Kiitos ojennuksestasi. Olen yrittänyt tulkita sen antia sivistyssanakirjaa lehteilemällä.

Tuosta "analogiastasi" vain sen verran, että alkuperäisessä oopperan tekstissä Kosola oli huudahtaja ja Jumalaa ei saanut pilkata---minun kommentissani Pähkinänsärkijä "leikillisesti" rinnasti Auliksen Kaikkivaltiaaseen.

Itsekin epäilen---monien tavoin---että käsitykselläni huumorista on puujalka. Samoin sarkasmi voi olla monille meistä haastavaa kirjoitettavaa ja luettavaa.

Nyt ajattelen hiljentyä sulattelemaan helteisen illan grilliateriaa, ja pidättäytyä enemmiltä kulttuuripläjäyksiltä. Kesäistä viikonloppua.
22. Artsi18.6.2021 klo 21:51
10. Pelaaja. Olen kanssasi samaa mieltä, että lootan ratkaisussa auttoi selkeä katsontakanta. Kyseinen vihje on näköjään askarruttanut monia eikä asiaa parantanut Henni g vihjeen mukanaan tuoma vaikeusaste. Aulis Lehto on käyttänyt mielestäni hyvää jippoa Henni g vihjeessä. Kyseinen alue ratkesi lopultakin. Sen sijaan en ollut vallan ihastunut Häkkinen ja piippumiesvihjeiden ratkaisuksi tulevasta kirjaimesta, mutta se annettakoon anteeksi. Pidin muutoin ristikosta. Hyvää ajanvietettä saunan jälkeen parvekkeella ja sopivasti vaikeusastetta ratkaisun löytämiseksi. Aurinkoista viikonloppua kaikille.
23. seitenvitonen18.6.2021 klo 22:27
Selekis,vaikka oli pilves. Hittoko näistä linnuista selvän ottaa, kun ei laiteta kokonaan näkyviin. Kun vaihdoin sen harvinaisempaan, niin ... Kiitos vanhoille kavereille, kun tuupitte vähän. Ilmoja on pidellyt!
24. PM19.6.2021 klo 07:57
Minulle tämä mielestäni ansiokkaasti laadittu ristikko tarjosi miellyttäviä ratkontahetkiä eilisiltana. Useita laajoja alueita, taitavia sanapunoksia ja luontevat harmaat ilmaisut, joiden poikittaissanojenkin eri kirjainyhdistelmiin oli löytynyt sopiva sana. Vain yksi niistä on lyhenne ja toinen pienehkö kylä. Kuvatkin olivat vihjeinä selkeitä, digiHS ei ollut tarpeen vihjekuvien tulkitsemiseen.
Ruudun K17 kaksoiskirjain on pieni miinus, mitenkähän vastaukset tuossa kohdassa käsitellään?
Yksi pystyriveistä näyttää olevan vailla kirjainkoordinaattia.
Ratkoin ilman apuja ja pääsin kahden kirjaimen päähän, ne jäivät puuttumaan Salon osan nimestä.
25. Evastiina19.6.2021 klo 08:52
Kyllä oli haastetta kerrakseen, mutta viihdyttävää.
26. Leenanneli19.6.2021 klo 09:07
Minust oli suht helppo, ylimpien harmaiden kohdassa oli enemmin pohdittavaa. H5 puuttuu ainoastaan, joku kirjain siitä laatikosta varmaan väärin, koska ei ihan aukea. Mukavaa kesäillan ajanvietettä.
27. Artsi19.6.2021 klo 11:06
17.PM. Kysyn voiko ratkaisuna olla kaksoiskirjain? Tämä minua askarruttaa näissä kanssa ihmisten kommenteissa.
28. Jaska19.6.2021 klo 11:58
Kyllä voi. Useampiakin on käytetty Punaisen Pelikaanin, Sanasepon ja muistaakseni myös Ilta-Sanomien koviksissa. Niitä on käytetty vaikeutuksina, mutta hyvin harvoin ja siis vain koviksissa. Lehdolla saattaa ennakkotapausten valossa olla kyse umpikujasta, josta hän ei ole löytänyt ulospääsyä.
29. Artsi19.6.2021 klo 12:06
28. Jaska. Kiitos tiedosta. Itsekin pidän sitä tässä tapauksessa ainoana oikeana ratkaisuna, mutta en ollut varma sen oikeellisuudesta.
30. Jondalar19.6.2021 klo 12:25
Italiasta näkyy löytyvän Häkkisen tilalle sopiva karttapaikka. Ehkä laatijalle on sattunut tahaton lipsahdus.

Voisiko ristikoissa olla samassa ruudussa eri kirjaimet pysty- ja vaakasanalle? Ruutu jaettaisiin jakoviivalla kahtia. Hesarin ristikon ratkaisussa on joskus ollut ruudussa kaksi kirjainta.
31. Elva19.6.2021 klo 12:41
Jondalar, hyvin oivallettu! Mestarilliselle kartantutkijalle on joko sattunut erehdys, tai sitten 200 asukkaan kylä ei aivan täytä hänen standardiaan.
32. lapatossu19.6.2021 klo 13:18
Googlella löytää Häkkiselle tuota toistakin nimeä, kunhan sen käskee ohittamaan kaverin oikean nimen hakutuloksissa.
Laatijan ei ehkä pitäisi uskoa kaikkea, mitä verkkoon on laitettu...
33. Artsi19.6.2021 klo 13:34
30. Jondalar, 31.Elva ja 32. Lapatossu. Itsekin löysin kyseisen pienen paikkakunnan Italiasta jolla ajattelin ensin ratkaista Häkkinen vihjeen, mutta ajatuksissani olin kyllä rokkarissa joten ajattelin, että happamia sanoi kettu. Päädyin samaan olettamukseen, että laatijalle on tapahtunut joko lapsus tai tämä on tietoinen kommervenkki? Näin ollen yhdyn Jondalarin ajatukseen, että voisiko ruudun jakaa jakoviivalla?
34. kaplas19.6.2021 klo 14:14
Tämä Hägginen tuli joskus nuorna bongattua Lahden seuduilla junassa..
Oli "rock"
35. Heppu19.6.2021 klo 15:36
Minulle harmaiden yläosa oli työläs kummallisine poikittaisratkaisuineen. P5 ällien ratkaisun logiikka jäi minulle hämäräksi, vai onko se logo? Kaksi virhettä tietenkin miinuspuolelle muutoin hyvässä ristikossa.
36. Jiikoo19.6.2021 klo 16:01
Lainaus: 35. Heppu 19.6.2021 klo 15:36
P5 ällien ratkaisun logiikka jäi minulle hämäräksi, vai onko se logo?

Logopa hyvinkin, jonkin sortin rahalaitoksesta lienee kyse.

Vaikka tätä ristikkoa vähän moitiskelinkin (12.), löysin siitä ilokseni yhden yhteisön, jonka jäsenmaksua olen maksanut ja jäsenlehteä lukenut niinkin kauan kuin loppuvuodesta 1964 lähtien. Kertyykös tuosta yli 56 vuotta?
37. PM19.6.2021 klo 17:04
HS:n ristikoiden ratkaisuissa on todellakin esiintynyt ruudussa kaksi kirjainta erotettuna jakoviivalla, ainakin kummankin kirjaimen ollessa oikein. Vaikkapa sanoissa MAKAAVA ja MAKAAJA, jos toiseksi viimeisenä on piilokirjain.
Ruudun K17 tilanne on erilainen, kun tarvitaan eri kirjain vihjeestä muotoutuviin vs ja ps sanojen alkuun. Vastaavaa tilannetta en muista nähneeni HS:n ristikoiden ratkaisuissa. Onkohan joku muu nähnyt?
38. Jondalar19.6.2021 klo 17:33
PM, juuri noin minäkin muistan. Kahta kirjainta ei ole ollut risteävässä ruudussa, vaan vain yhtä sanaa koskien.
39. seitenvitonen19.6.2021 klo 18:31
miusta riittää, kun Häkkisen (k16) etunimen alkukirjaimeen lisätään poikkiviiva, ja vihje vaihdetaan. Löytyy naispuolinen ihminen silläkin vihjeellä. Vaakasuoraan piippumies saa oikean (?) määritelmän.
40. Jaska19.6.2021 klo 20:03
Viitisen vuotta sitten oli tapaus, jota PM ei muista nähneensä. Siitäkin nousi keskustelussa melkoinen haloo. Risteävään ruutuun tuli vaakasanasta kirjain, joka tuotti pystyyn epäsanan. Pystysanan oikea kirjain tuotti puolestaan vaakaan epäsanan. Hesarin ratkaisussa ruudussa oli kumpikin kirjan väliviivalla erotettuna.
41. Jondalar19.6.2021 klo 20:08
Kiitos Jaska. Sinulla on hyvä muisti.
42. JPR20.6.2021 klo 00:03
K17 ruutuun laitoin puhekielen kirjaimen joka sitoo piippumiehen ja Häkkisen yhteen.
Kun kääntää kelloa 50 vuotta taaksepäin niin toteaa puhekielessä käytetyn kotimaista kirjainta korvaamaan hankalampia kirjaimia.

Olihan tässä ristikossa mainioita vihjeitä ja ratkaisuja.
G4 hiertää vielä...
43. iso S20.6.2021 klo 08:59
Lainaus: 37. PM 19.6.2021 klo 17:04
HS:n ristikoiden ratkaisuissa on todellakin esiintynyt ruudussa kaksi kirjainta erotettuna jakoviivalla, ainakin kummankin kirjaimen ollessa oikein. Vaikkapa sanoissa MAKAAVA ja MAKAAJA, jos toiseksi viimeisenä on piilokirjain.

Eihän sen toiseksi viimeisen tarvitse olla piilokirjain, jos siinä risteää omasta toiseksi viimeisestään esimerkiksi TAKAAVA/TAKAAJA. En muista, onko tällaista tullut vastaan, mutta periaatteessa täysin mahdollinen tilanne. Kumpikin vaihto antaa sekä pystyyn että vaakaan kelvollisen sanan. Periaatteessa laatijan/laativan pitäisi ponnistella tuollaisen tuplan poistamiseksi, mutta käytännössä se saattaisi romuttaa jotakin olennaista tai ainakin vaatia usean tunnin työtä, jolloin tuntipalkka putoaisi ikävästi.

Toisin on silloin, kun toinen sana vaatii esimerkiksi kirjaimen A ja toinen Ä, eli kyseessä on selvä virhe. Näitä on ollut ja sellainen voi laatijalta jäädä huolimattomassa tarkastuksessa huomaamatta. Ihmisen silmä on joustava, se näkee helposti sellaista mitä olettaa näkevänsä. Äkkiä siinä pari pientä pistettä jää silmän sokeaan pisteeseen ja toiseen suuntaan katsoessa vilkas mielikuvitus ne loihtii.
44. Jondalar20.6.2021 klo 10:26
Lainaus: 45. JPR 20.6.2021 klo 00:03.G4 hiertää vielä...

Katso laatikon etuseinää suhteessa peräseinään ja mieti, mikä on etuseinän asema katsojan suunnasta.
45. harjoittelija20.6.2021 klo 11:07
Kyllä minulta ainakin ratkaisemisen ilon vie tällaiset sotkut. Pitäisi vaihtaa laatijaa tai antaa jollekin hyvålle ratkaisijalle etukäteen ratkaistavaksi. Nyt joutuu pohtimaan joka kohdassa onko tässä virhe omassa vai laatijan
päässä.
46. seitenvitonen20.6.2021 klo 11:27
39, Jos ei postita ratkaisua, voi vihjeen vaihtaa mieleisekseen, eikä tarvitse pohtia eri vaihtoehtoja.
47. Leenanneli20.6.2021 klo 13:07
Jondalar, kiitos! Nyt varmistui. Näin sen laatikon ajattelin jo aiemmin, mutta HI1 sotki. Luulin sitä ihan muuksi. Nyt on valmis.
48. Jondalar20.6.2021 klo 14:07
Ole hyvä. Siinä ylhäällä on päältä vajaa pimeä laatikko. 4 kirjainta.
49. harjoittelija20.6.2021 klo 17:56
Seitsenvitonen

Minä yleensä lähetän. Olen huomannut välistä yhden kirjaimen virheen. Voittoa ei ole tullut ainakaan
silloin. Nyt toimituksella on ongelma, miten tämä sotku selvitetään. Ehkä voitot jaetaan arpomalla kaikkien
lähettäneiden kesken. Voitto ei ole tärkeä, mutta lähettäminen motivoi ainakin minua ratkaisemaan pahimmatkin kohdat.
50. Terveen paperit20.6.2021 klo 18:00
Mitä ihmettä täällä oikein hyssytellään? Laadintavirheet on rumia ja epäreiluja ratkojaa kohtaan.
No se siitä, vihje P5:ssä tuottaa vähän oudon tuloksen. Piilokirjain U5 epävarma. Mukavaahan ratkominen silti on.
51. JPR20.6.2021 klo 18:22
Jondlar ja muut G4 vihjanneet. Aukesi kun sain pystyriviin yhden kirjaimen lisää ja se aukaisi vihjeet.

Nyt puuttuu neljä kirjainta I6, H7

Tässä on ollut muutama vihje jotka ratketessaan ovat saaneet hymyn kasvoille ja iloa sydämeen!
52. JPR20.6.2021 klo 18:37
Kuppi kahvia ja kas, puuttuvat kirjaimet löytyivät!
53. Virkku20.6.2021 klo 19:43
Yksi kirjain puuttuu, A 21 tuottaa ongelmia. Piilokirjain on hakusessa. Joistakin vihjeistä muodostui aika outoja vastaussanoja-
54. Maikku21.6.2021 klo 13:29
Elva 18. G3 ruutuun olen löytänyt googlesta kaksi eri konsonanttia liittyen samanlaiseen vempaimeen. Laitoin siihen jälkimmäisen. Menikö oikein?
55. Jiikoo21.6.2021 klo 14:10
Virkku (53.): Jos risteävät sanasi ovat oikein, ei piilokirjaimen arvaamisen pitäisi tuottaa vaikeuksia.

Maikku (54.) Haettavan kaltaisia ratkaisusanoja ei suomenkielisissä ristikoissa pitäisi mielestäni esiintyä lainkaan. Ei erisnimi, vaan vieraskielinen fakkisana, jolle löytyy yleisesti tunnettu suomenkielinen vastinekin. Hyi hyi laatijalle!
56. Elva21.6.2021 klo 15:01
Maikku, en osaa vastata kysymykseesi, kun en tiedä mikä se toinen sanasi on. Kun kokeilet oikealla sanalla, niin Google kertoo suomenkielisen nimen laitteelle ja näyttää vastaavanlaisia kuvia kuin mikä löytyy ristikosta. Ruudun kirjain löytyy aakkosten jälkimmäisessä puliskossa
57. Riku22.6.2021 klo 09:37
Täytynee kai laittaa ruutuun K 17 kaksi konsonanttia. Nyt vaan pitäisi tietää kelpaako moinen ratkaisu. Häkkisiä on maassamme kosolti.Voipi jonkun etunimi tai lempisellainen alkaa hyvinkin G:llä. Tuo Henni g askarruttaa. Kun Lehto jättää tässä 6. kirjaimen poies, niin täytyykö ratkaisussa tehdä samoin. Tällöin syntyvä Henningin etunimi ei vastaa oikeaa(Katharina).
G 5 lienee pankkitermi ja aika outo sellainen. Tässä ristikossa on ' kökköjä' liiaksi. Jotta silleen!
58. TJV22.6.2021 klo 10:21
No jos on kökköjä, niin ei ainakaan G5:ssä.
59. Rampe22.6.2021 klo 11:04
Riku (57),
hiihtäjätytön sukunimi ei ole Henning, vaan Hennig.
60. Jiikoo22.6.2021 klo 14:30
Riku, maistelet taas ääneen mahdollista ratkaisusanaa (etunimeä). Kannattaisi uskoa, ettei tällainen ole sopivaa edes näissä HS-säikeissä!
61. JPR23.6.2021 klo 12:00
Lainaus: 57. Riku 22.6.2021 klo 09:37
Täytynee kai laittaa ruutuun K 17 kaksi konsonanttia. Nyt vaan pitäisi tietää kelpaako moinen ratkaisu. Häkkisiä on maassamme kosolti.

Riku: viestissä nro 42 on yksi ratkaisumalli perusteluineen.
62. Katti23.6.2021 klo 20:38
Olin jo mielestäni ratkaissut kaiken, mutta sitten iski epävarmuus P 5 kohdassa. Tekniikan miehet varmaan tuntevat vempaimen, ja minäkin luulin olevani ihan varma mutta sitten luin nimimerkin Terveen paperit kommentin
ja rupesin katsomaan sanakirjoja, enkä enää olekaan ihan niin varma ratkaisustani. Siis onko kyseessä mielestänne ihan selvä juttu, johon ei insinöörin papereita tarvita. Vaihtoehtoja olen keksinyt nyt useampia enkä tiedä , minkä valitsisin.
Ristikon virheet eivät minua pahemmin haitanneet. Virhekohdat ovat muuten mielestäni aika selviä tapauksia. Lapsuksia?
Tekevälle sattuu,sanotaan.
63. Jiikoo23.6.2021 klo 23:03
Katti, mistähän ihmeen ”vempaimesta” mahdat puhua? Vihjeruudussa P5 on kaksi vihjettä: logo (josta on ollut puhetta täälläkin, löytyy Google-kuvahaulla) ja vihjesana -kivi. Jälkimmäisestä saamani ratkaisusana (siis koko yhdyssana) tuo minulle mieleen muun muassa erään Rossinin varhaisen oopperan.
64. Tyhmyri24.6.2021 klo 10:23
P5. Luontevasti syntyvällä sanalla löytyy kyseinen logo ihan suoraan.
65. Tyhmyri24.6.2021 klo 10:30
K17. Näyttää, että Häkkinen on itsekin käyttänyt nimestään kahta muotoa. JPR (42, 61) ehdottaa vaakasanaan puhekielen muotoa. Mahdollinen ratkaisu kahden kirjaimen ongelmaan.
66. Katti24.6.2021 klo 11:03
Olipa hyvä, että ihmettelin ratkaisuani. Olin ihan metsässä. Kuvittelin laitteeksi, jolla tehdään suorakulmia esimerkiksi taulua kehystettäessä tai jotakin rakennettaessa. Sopiva sana löytyi Nykysuomen sanakirjastakin, mutta siitä ei sanottu merkitystä vaan pelkästään lyhenne tekn. Oi ihana Aulis. Juuri nämä kuvat ovat ristikoissa parasta. Kiitos vinkistä Jiikoo.
67. Arialisa24.6.2021 klo 11:36
Mikä mahtaa olla kuvassa FG27, kumpaa nainen juo: miedompaa vai väkevämpää siinä ylempänä olevassa kuvassa?
68. Elva24.6.2021 klo 12:08
Arialisa, lasista voi päätellä kumpaa nainen juo.
69. vintilä24.6.2021 klo 13:42
Lainaus: 67. Arialisa 24.6.2021 klo 11:36
Mikä mahtaa olla kuvassa FG27?

Kaasus!
70. Ananias28.6.2021 klo 19:35
Hurricanesien tunnetuimmassa kokoonpanossa soittivat Remy Aaltonen, Alfred Järvinen ja Gisse Häkkinen. Get off!
71. Tyhmyri28.6.2021 klo 21:54
70. Ananias. Raimo Pekka Vanhanen 30. tammikuuta kello 12:30: "Kuvassa Kisse (kirjoitusasu taisi muuttua vasta Hurriganesien myötä) 12-vuotiaana ...". Että silleen.
72. Tyhmyri28.6.2021 klo 22:05
70. Toki voi olla, että tässä tarkoitetaan tuota väärinkirjoitettua nimeä. Niitä näyttää netti olevan täynnä ... Levyissä on se oikea.
73. Ananias28.6.2021 klo 22:28
Kentlemen - start your engines!
74. Jiikoo28.6.2021 klo 23:51
Havaintojeni mukaan Suomessa on liki hyväksyttävää sekoittaa kirjoituksessa iloisesti c, g ja q toisiinsa, kunhan muistaa käyttää edes jotakin noista ulkomaanpellekirjaimista. Vapaamielisimmille k:kin kuuluu vielä tuohon sotkettavien joukkoon.

Yleistä on, että automiehinä itseään pitävät eivät osaa netin myyntipalstoilla kirjoittaa edes oman rakkaan, monivuotisen kulkupelinsä merkki- tai mallinimeä oikein. Mitäpä mokomalla väliä, ymmärtäähän lukija kai sanoman joka tapauksessa?

Valtakunnan päälehden ristikkomaakarin ei kuitenkaan soisi olevan itselleen niin armollinen, että liittyy joukkoon tummaan (mitä ilmeisimmin tietoisesti, pelkkää mukavuudenhaluisuuttaan).

Omista sepustuksistani näillä palstoilla on helppo osoittaa kasapäin kiroitusvihreitä. Rohkenen kuitenkin väittää, että kyseessä on lähes aina tiedottomasti hutaistu nakkisormitypo ja liiallinen kiire klikkaamaan lähetä-painiketta.
75. Ninni29.6.2021 klo 10:26
Mitä L24 oikein esittää? Ratkaisusta ainakin minulla tulee hiukka kökkö,,,
76. Elva29.6.2021 klo 10:49
Ninni, siinä on kaupungin vaakuna.
77. Jiikoo29.6.2021 klo 11:15
Lainaus: 76. Elva 29.6.2021 klo 10:49
”Ninni, siinä on kaupungin vaakuna.”

Kaupunginpa varmaankin! Vaakunassa oleva teksti vain näkyy paperilehden kuvassa niin huonosti, että se on ainakin minulle täyttä hepreaa.
78. Ninni29.6.2021 klo 11:23
Ainakin minua hämäsi tuo l-kirjain sanan alussa
79. Elva29.6.2021 klo 12:57
Jiikoo & Ninni, minulle ei selvinnyt onko kaupunki löytynyt. Joten, vaikeaa on saada tekstistä selkoa, se on nimittäin hepreaa.
80. Ninni29.6.2021 klo 14:35
Ahaa, ja vaikka olen opiskellut monia kieliä, mm. muinaisnorjaa, muinaisruåtsia, kreikkaa ja tietty enklantia, saksaa , epsanjaa ja venättä, heprea on kyllä jäänyt vähemmälle!
81. Tyhmyri29.6.2021 klo 15:01
68. Ninni: "Ainakin minua hämäsi tuo l-kirjain sanan alussa"

Alkaisiko I-kirjaimella? Kuvan vasemmalla puolella L.
82. Ninni29.6.2021 klo 15:39
Aivan, olen käynytkin tuolla!
83. Jiikoo29.6.2021 klo 17:52
Elva (79.), et ilmeisesti huomannut, että minulla oli pieni ketunhäntä kainalossa. Aikoinaan tätä ristikkoa ratkoessani pääsin helpostikin tuon kaupungin jäljille ja pystyin kuva-Googlella toteamaan tekstin olevan nimenomaan hepreaa tai ainakin hepreaoletettua.

:•)
84. Elva29.6.2021 klo 18:14
Jiikoo, sori. Luin kommenttisi nopeasti, enkä sisäistänyt heprea-sanaa, jäi vain mieleen ettet ole keksinyt kaupunkia. Sen jälkeen googlasin vaakunan ja huomasin että siinä on teksti hepreaksi. Teinpä hölmön vaikutuksen :(
85. Jondalar29.6.2021 klo 19:02
Erittäin ovelasti kätketty Jiikoon vihje. En minäkään sitä ensi lukemalla tajunnut. Oikein hyvä juju on sellainen, että sen ymmärtää vasta seuraavana päivänä.
86. anna h9.7.2021 klo 12:34
Nyt on ratkaisu ilmestynyt, Cisse oli oikeassa muodossa, mutta centlemanni!!! Ei hyvä.
87. Jiikoo9.7.2021 klo 22:02
Lainaus: 86. anna h 9.7.2021 klo 12:34
”Nyt on ratkaisu ilmestynyt, Cisse oli oikeassa muodossa, mutta centlemanni!!! Ei hyvä.”

Todellakin selkeääkin selvempi rimanalitus! Aulis Lehdon tasoiselta laatijalta ei tällaisia osaisi odottaa (vaikka kerta ei olekaan ensimmäinen). Tuntuu siltä, kuin hän tyrkyttäisi silloin tällöin puolivillaista tavaraa ratkottavaksi ihan tietoisesti, pelkkää mukavuudenhaluisuuttaan. Viittaan aikaisempaan postaukseeni (74.).

Panin omaan ratkaisuuni molemmat kirjaimet C ja G kauttaviivalla (tai kenoviivalla) erotettuina. En tiedä enkä osaa arvata, olisiko hyväksytty, jos olisi ratkaisuni olisi arvonnassa poimittu tarkastettavaksi. Kaikkia satoja vastauksiahan ei tietenkään tarkasteta.
88. Jaska9.7.2021 klo 23:25
Jiikoo, jokohan nyt osaat jo odottaa seuraavaa epäsanaa:)

Centlemanni oli helposti vältettävissä kahden kirjaimen muutoksella. Mistään umpikujasta ei siis ollut kyse, paitsi jos Lehto ei tiennyt etunimen Gustaf/Gustav tuttavallista muotoa Gusse. Vihjekään ei olisi ollut pulmallinen. Esim. Gustaf RÖSSI oli tunnettu Gusse. Tavin olisi siis korvannut tavu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *