KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 16.-17.6.2018

9716. IS Viikonloppu 16.-17.6.2018

Eki16.6.2018 klo 00:55
Teemun ja Helin kakspuolonen, Parkkisen piilosana. Meikäläisen pehmis, johon Heli ja poikansa Lauri, joka on meillä kesätöissä, ovat laatineet vihjeet ja ulkoasun. Minä otin pääkuvat Toscanassa.
2. Rampe16.6.2018 klo 15:49
Teemun ja Helin kakspuolpallonen on kyllä rankkaukseltaan ihan kohdallaan, ainakin omalla kohdallani.
Googlea en tarvinnut kertaakaan. Tosin tuskin maltan olla sitä käyttämättä muutamaan tarkistukseen.
Kiittelen sinisten ideasta ja erittäin hyvästä ulkoasusta. Tällaisia on ilo ratkoa.
3. Tarja17.6.2018 klo 11:17
Tykkäsin minäkin koviksen pääkuvaideasta kovasti. Puolet täyttyi rannalla, pehmiksen ja taviksen lisäksi. Loput sitten illalla kotona. Iltiksen ristikot ovat kyllä parasta ajanvietettä kesäisellä järven rannalla. Yksi vihje (LINKKE) jäi illalla ymmärtämättä. Vaan keskellä yötä yhtäkkiä heräsin ja tajusin sen :D
4. Jaska17.6.2018 klo 13:27
Viikon ristikkokasvi! Vieläpä kaksittain! Neljä viidennestä täyttyi illalla nojatuolissa, loput aamulla eräällä toisella istuimella. Pinnoja ropisee Pallosen laariin täydet.

Eräästä piiliksen sanasta pitäisi puhua vielä hiljemmin kuin laatija. Ei ropise.
5. pelaaja17.6.2018 klo 15:56
Tyrmistys.
Sain pitkästä aikaa hankituksi IS:n ratkoakseni yhtä pitkästä aikaa sen koviksen. Paksu painos viikonvaihdeliitteineen mutta Pallosen kakspuolosta ei millään selaamisella löytynyt. Joku kumma Pieni Ristikko ja Suuri Ristikko vain. En saattanut ymmärtää. Sitten poks ja pum! Se lehti onkin IL :( Nyt valikoitava tiskikaapin hyllyltä lautanen, jonka raskii heittää seinään!
6. O17.6.2018 klo 17:32
Hei pelaaja,
Voiko pahemmin enää käydä, sillä tämä IS-kovis oli superia. Taitaisi olla vanhan ja ison maljakon paikka!
7. O17.6.2018 klo 18:45
3. Tarja.
Samoin kävi minullakin, että aluksi jäi se kohta ymmärtämättä, kunnes ahaa...! :)
8. Masa I17.6.2018 klo 20:05
Morjens !
Ristikko OK , mut minä en oo vielä tajunnut vihjettä LINKKE ja sen vastausta. Ehkä sit yöllä ?
9. happonen18.6.2018 klo 15:33
Letkeän leppoisa oli tämän viikonlopun kovis. Sopi hyvin kesäiseen keliin, jossa hikoilutti jo muutenkin eli erityisen visaista ratkottavaa ei tällä kertaa tehnyt mieli. Havaitsin kasvikuntaan liittyvän tietämykseni rajallisuuden ja jouduin tältä osin turvautumaan apuvälineisiin!
10. Jiikoo18.6.2018 klo 22:56
Jaskaltako ei ropise pisteitä Parkkisen piilikselle? Vaikeutta oli ainakin minulle riittämiin ja sivistävää aspektiakin mukana – en osannut pitää pahanakaan. Esimerkiksi v17 oli minulle tehtävässä edellytetyssä merkityksessä entuudestaan outo. Eräiden vastaussanojen ja vastaavan vihjeen välinen yhteys jäi minun ymmärrykselläni hieman vajaaksi, mutta siitä lienee turha syyttää laatijaa...

Pallosen/Kärkkäisen 2½ oli vähällä olla minulle liikaa. Jyystin sitä pikku pätkissä jo la-su veneessä ja täyteen sain vasta hetki sitten kotona – eikä puhettakaan, että olisin ristikkoa ilman nettiapuneuvoja ratkaissut! Laatimus oli joka tapauksessa kiitettävän mainio: kosolti nasevanosuvia vihjeitä ja ulkoasukin parasta A-luokkaa!
11. Jaska18.6.2018 klo 23:40
Tarkennetaan, että just se sana ei ropisuta yhtään (plus)pinnaa Parkkisen laariin. Muuten niitä kyllä kertyy magnaan oikeuttavasti. Palaan asiaan myöhemmin.
12. Arska23.6.2018 klo 11:00
Jee.Ensimmäisen kerran sain 2 ja puolikkaan leivottua ilman Tarjan apua. Tosin linkkeä en hoksaa vieläkään mutta siihen s a in itään viittaavaa kuljetusta. JUSSEJA
13. Kaarina O9.7.2018 klo 10:33
Linkkeä on ihmetelty, mutta ei ole tullut apua!
14. Tuomas L.9.7.2018 klo 10:46
LINKKE tulee vokaalinvaihdolla: lenkki = raksi. (Raksi tarkoittaa vaatteessa olevaa ripustuslenkkiä; tämä ei ehkä ole kaikille tuttu sana, mikä vaikeutti vihjettä.)
15. Jaska9.7.2018 klo 13:39
Asiaan myöhemmin palaaminen on näemmä hieman myöhentynyt. Kysessä siis KNAAPI, jota epäilin virheellisesti virheeksi. Tukeuduin Nykäseen, joka tuntee vain sanan KNAAPPI merkityksessä aseenkantaja (hist.). Kielosesta ei yllättäen löytynyt kumpaakaan sanaa em. merkityksessä. Mutta netin mukaan knaapi on hyväksyttävä rinnakkaismuoto, joten vihjailemani miinuksen täten anteeksipyynnön kera perun. Kielikorvani ei silti edelleenkään hyväksy knaapia, kun vain knaappi on siihen ammoin iskostunut Santeri Ivalon novellista Kristillinen järjestys penkkisijoista. Siinä vanhempaa aatelistoa edustava eversti Sass haukkuu Sabelstjernoja knaappisuvuksi kiistassa kirkon etumaisessa penkkirivissä istumisesta.

Vihjeen sana asemies ei tarkkaan ottaen vastaa historiallista faktaa. Knaappi (ruotsin knape) oli ritarin aseenkantajana ja muunakin apuna toiminut poika tai nuorukainen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *