KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 8/2018

9557. SK 8/2018

HHS23.2.2018 klo 12:22
Kolmitähtinen Mirja Pihlajamäeltä!! Mitähän kataluuksia hän on eläkkeellään kehitellyt meidän ratkojien päänmenoksi?! Selvitäänköhän?!!!
2. Jiikoo23.2.2018 klo 12:52
Lehti tuli minulle eilen ja eilen sain tuon Pihlajamäen luomukseni ihmeekseni täyteenkin. Harvoin ovat kolmitähtiset minulla yhtä joutuisasti ratkenneet (jos ollenkaan). Joidenkin ratkaisusanojen yhteys pääkuvaan jäi mielestäni aika imaginaariseksi, mutta sympaattinen hyvän mielen ristikkohan tuo kaikkiaan oli, kuten laatijalta odottaa sopiikin. Nettiapujen käyttötarve varsin vähäistä, mikä on aina plussaa!

Keräsen piiliksessä oli sopivanlaisesti vaikeutta ja monipuolisuutta. Kiitokset molemmille laatijoille!
3. PM23.2.2018 klo 16:46

Molemmat ratkottuani olen näistä varsin pitkälle samaa mieltä Jiikoo:n kanssa. Löysin kuitenkin selkeän yhteyden pääkuvaan siitä vihjatuille ratkaisusanoille. Hienoja laatimuksia molemmat!
4. O23.2.2018 klo 19:04
Teemallinen ja ihana ristikko. Muutama kohta oli ovelampi, kun ensin luulin, mutta huomasin erheeni ja sain korjattua virheeni. VOI OLLA SYVÄ, on yksi monista hyvistä vihjeistä.

Kiitos Mirja Pihlajamäki!!!
5. HHS23.2.2018 klo 19:31
Valmis, mutta helpompi kuin kahden tähden SK 7/2018.
6. TU23.2.2018 klo 21:58
Minusta Mirja Pihlajamäen kuvitus ja tekstaus ovat yks yhteen. Aivan mainioita kerrassaan. Teemaristikkojutska aivan omanlaatuisensa ja kiinnostava. Tietynlaiset ajatusmaailmat eivät näistä osaa nauttia... Itse olen suuri Pihlajamäen armastaja. Mirja ja sydän päälle tähän.
7. Tapio24.2.2018 klo 21:55
Pidin myös piiliksestä, jossa oli kivasti haastetta. Kiitos myös piiliksestä. Ihan yhdellä sessiolla se ei ratkennut - piti tehdä hiihtolenkki välissä, ennen kuin P 6 ratkesi.
8. Tapio24.2.2018 klo 22:00
Ristikosta olen suurin piirtein samaa mieltä nimimerkin "O" kanssa. Pidän kuvituksesta ja tekstauksen luettavuuden suhteen en koe vaikeuksia.

HHS kanssa sikäli samoilla linjoilla, että ristikko ei ollut erityisen vaikea.

Hieman jouduin joidenkin faktojen etsimiseen/tarkastamiseen nettiä käyttäen.
9. A.N.26.2.2018 klo 10:24
Täällä kehutaan ihan kritiikittä Pihjalamäen ristikoita, ja kaikki päinvastaiset mielipiteet ilmeisesti poistetaan. (Lienevätkö kehujat laatijan lähipiiriä?). Minusta Pihlajamäki on niin "last season -laatija" kuin vaan olla voi. Amatöörimäinen kuvitus ja tekstaus! Pääkuva on 50-luvun kuvakirjatasoa, ja tekstaus kymmenine erikokoisine kirjaimineen on suorastaan raivostuttavan "sekalaista seurakuntaa".

Brigitta Kalpa on laatijoiden ykkönen. Hänen ristikkonsa ovat selkeitä ja vaativia eikä hänen vihjeitään tarvitse googletella mistään. Vastauksia eivät myöskään kaikki Ratkojat-sivuston vakikäyttäjät pysty - onneksi - suoralta kädeltä ratkaisemaan. Vihjeet vaativat ihan omaa kekseliäisyyttä ja sitä niin kovin monen ratkojan tarvitsemaa ÄO:ää. Onhan tällä palstalla sananvapaus, onhan!
10. Jukkis26.2.2018 klo 11:01
"50-luvun kuvakirjatasoa", "tekstaus". Siinähän tulikin tärkeimmät syyt, miksi Mirja P:n ristikot on niin mukavan näköisiä. Ja äkkiä katsellen Birgitta K:n ristikoissa on enemmän kirjainkoon vaihtelua kuin Mirja P:llä. Eikä haittaa sielläkään.

Birgitta K:n laatimus Mirja P:n kuvittamana ja tekstaama olisi kyllä aivan huipputuotos.
11. Funny26.2.2018 klo 13:25
Olen aina tykännyt Mirjan ristikoiden kuvituksesta, ja tekstauskin on mallikelpoista. En ole huomannut myöskään tarvetta googletella.

On muuten aika outoa, jos jollain ihmisellä on korkea ÄO, mutta hän ei tiedä paljon mitään, vaan joutuu kaiken aikaa googlailemaan vähänkin erikoisempia sanoja!
12. Jukkis26.2.2018 klo 13:37
Kun tuota klo 11.01 kirjoittamaani katson, niin pitää todeta, että Brigitta Kalpalla on kai sama kohtalo kuin esim. Inka Heneliuksella, eli yleensä nimi kirjoitetaan väärin.
13. HMS26.2.2018 klo 19:51
Samaa mieltä kuin A.N.
14. Masa I28.2.2018 klo 13:46
Morjens !
Eilen nro 7 ja tänään 8 ristikot täyteeen.
Minäkin tykkään näistä !
Piilis vielä aloittamatta, eilinen Ekin (siis nro 7) tekele oli hyvä !
15. Eki28.2.2018 klo 14:04
Muistan, kun käytin Aulikki Nenosen jostakin tehtävästä termiä "tekele", hän suuttui minulle. Se näkyy olevan eri ihmisillä hyvin erilaista tuotetta kuvaava. Minä en loukkaannu.
16. O28.2.2018 klo 21:14
:D
17. Funny28.2.2018 klo 21:21
Onhan tekele esim. Pesosessa määritelty näin: 1. taitamattomasti t. kiireisesti tehty esine, valmiste tm. aikaansaannos, sepustus, kyhäelmä. 2. harv. tekeillä oleva esine tm. valmiste, teelmä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *