KESKUSTELUT > RISTIKOT > VASTAKOHDAT YHDESSÄ

945. Vastakohdat yhdessä

Riitta Asikainen29.6.2004 klo 19:51
Eki kyselee Kiivi-ketjussaan sanoja, joilla on kaksi, jopa vastakohtaiseksi tulkittavaa merkitystä.

Entäs toisinpäin? Mitä paljon löytyy yleisessä käytössä olevia ilmauksia, sanapareja tai yhdyssanoja, jotka rakentuvat kahdesta vastakkaisesta osasta?

Poikatyttö ja keinotodellisuus lienevät tavallisimmasta päästä. Itseäni on myös aina hykerryttänyt monien baaritiskien kyltti, jossa ilmoitetaan: Olutta ei tarjoilla selvästi päihtyneille. ;-)
2. iso S29.6.2004 klo 21:35
Hyvin huonosti keksin tommoisia, sanoi Eino (kaikkien vastakohtaisuuksien isä). Jos ei löydä uusia, voi luntata vanhoja (ja tehdä niistä uusvanhoja) säikeestä 72 Juuri noin.
3. tero29.6.2004 klo 21:40
on se vaan pirun hyvä olla sairaan terve. Se on jotenkin kamalan hienoo.
4. Seija29.6.2004 klo 21:42
Nuorisosta kaikki on makeeta - syö ne sitten vaikka perunalastuja. :)
5. RiAs29.6.2004 klo 22:31
LS ja muutkin (ei itikat)

- Neuvokaapa utamia, kuinka noihin vanhoihin säikeisiin pääsee käsiksi. iso S viittasi säikeeseen 72.
6. J Takala29.6.2004 klo 22:58
Jos tietää säikeen numeron, niin sen voi laittaa osoitteeseen suoraan omalle kohdalleen:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&p2=info_3.php&id=72&alku=0&t=k2
7. Jouni29.6.2004 klo 23:17
Onneksi iso S valvoo, ettei samoja asioita käsitellä toistamiseen. Watch out, big Ass is after You!
8. Pena29.6.2004 klo 23:22
Toisaalta, miksei niitä voi käsitelläkin uudelleen? iso S ystävällisesti vain laittaa tietoa siitä miten samoja juttuja on jo täällä puitu. Uudet kirjoittajat tuovat raikkaita tuulahduksia vaikka sitten vanhoihinkin juttuihin. Tervetuloa uudet!

d=)
9. RiAs30.6.2004 klo 00:15
Kiitos J Takala.

Taisin ymmärtää tuon...siis numerolla haun silloin, kun säikeen numero on jo tiedossa.

Entä, jos olen ihan asio (yks.), enkä yhtään tiedä (aikaisempia säienumeroita), voinko silti hakea jotenkin?

Etten sitten suotta aloita jostakin sata kertaa veivatusta.
10. Just30.6.2004 klo 01:19
Huippurallyautot ovat nelivetoisia, etu- ja takapää vetää.
Molemmissa päissä on tasauspyörästö, alan termistöllä sanottuna PERÄ.
Rallyautossa on siis takaperä ja ETUPERÄ, jälkimmäisen kerran TV-haastattelussa Rovanperä kertoi särkyneen.
11. Kravattimies30.6.2004 klo 04:13
RiAs,

Sanaristiko.net -hakupalvelumahdollisuusehdotus oli aiheena säikeessä 679:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php? p1=vast.php&p2=info_3.php&id=679&alku=0&t=k1

Jos haluaa keskustelut alenevaan numerojärjestykseen, se onnistuu Keskustelujen napista ALOITETTU.
12. iso S30.6.2004 klo 09:12
Pena osui naulan kantaan. Big Ass (hauska oivallus, ei välttämättä kovin kohtelias) ei ole after you eikä ski, tarkoitus on vain ystävällismielisesti kertoa että keskustelulle on jo olemassa aikaisempaa pohjaa. Sitä voi käyttää inspiraation lähteenä. Mielestäni samaa ruutia on turha keksiä uudelleen. Minun puolestani keskustelua voi jatkaa vanhassa säikeessä tai uudessa, mutta mitä ihmeen pahaa siinä on jos tulee uusienkin kävijöiden tietoon että aiheesta on jo materiaalia?

Itse asiassa minulla on epämääräinen ajatus että Eki voisi käyttää tätä aineistoa Ristikkokirjansa tulevissa painoksissa tai koota ihan erillisen kirjan mihin on koottu sanaleikittelyä eri kanteilta. Silloin olisi suotavaa että aiheet käsiteltäisiin mahdollisimman kattavasti eikä mielellään ylettömän sirpaleisesti. Siis unohtuneen säikeen herättäminen on hyvä juttu, jos siihen saadaan UUTTA aineistoa.

Reilut 900 säiettä sisältää lonkalta heitettynä reilut 100000 riviä tekstiä. On siinä kahlaamista jos uusi tulokas aikoo kaiken lukea ja sattuu vielä istumaan modeemilinjan takana. Kaikkea ei toki tarvitsekaan, Kravattimiehen neuvomalla tavalla pääsee näkemään 15 otsikkoa kerrallaan ja usein jo niistä plus viestien määrästä voi päätellä paljon. Silti jo pelkkä otsikoiden kelaaminen vie oman aikansa.

Älköön siis kukaan hamuilko hernettä omasta tai toisten puolesta jos kerron sen minkä satun muistamaan ja siltä pohjalta esille kaivamaan. Minä kun olen ennenkin ollut eli seurannut palstaa melkein alusta asti ja taannehtivasti lukenut senkin vähän mistä silloin myöhästyin.

Kohteliaisuudessa minulla on paljon oppimista eikä siinä taida ihmisikä riittää. Voin kuitenkin vakuuttaa että tarkoitus ei ole asioida ketään eikä esiintyä tulokkaita viisaampana. Juttu nyt vaan on niin että ihmisten tietomäärät ovat limittäisiä. Minä tiedän jotakin mitä RA (satunnainen nimimerkki) ei tiedä ja RA tietää varmasti paljon sellaista mistä en ole kuullutkaan.

Tämän säikeen aloittajan olen toivottanut tervetulleeksi keskusteluun ja toivotan seuraavatkin ideat tervetulleeksi näin ennakkoon, olivatpa ne uusia tai jonkun muun aikaisemmin ehdottamia.
13. rias30.6.2004 klo 20:28
Pelkästään kiitoksia tiedoistasi vanhoista viesteistä. En millään muotoa kokenut niitä epäkohteliaisuutena. Pikemminkin päinvastoin. Tai toisinpäin.

Kiitos myös hakuneuvoista J Takalalle ja Kravattimiehelle.

Vanhat ovat uusia - aloittelijoille.

Riitta Asikainen (rias)
14. rias30.6.2004 klo 20:37
Anteeksi tämä ohjehäiriköinti, mutta - Kravattimies - en löydä mistään mainitsemaasi keskustelujen ALOITETTU-nappia. Asio?
15. Aikku30.6.2004 klo 20:59
rias:
Kun tulet seuraavan kerran chattiin, apua varmasti löytyy :)
16. Seija30.6.2004 klo 21:08
"Aloita keskustelu uudesta aiheesta"-napin alapuolella ja "Kommentoitu"- napin oikealla puolella.
17. rias30.6.2004 klo 21:11
Kiitos Seija! Siinähän se.
18. Porilainen1.7.2004 klo 22:32
Tuo rias on mukavan ristikkoinen lyhenne, ihanko itse keksit?
19. rias2.7.2004 klo 00:42
Enhän minä mitään tällaista itse keksi. Minä ratkon vain ristikoita.

Vanhemmat keksivät alkuosan 'ri' ja ex-puolisolta tuli loppusosa 'as'.
20. kravattimies21.3.2017 klo 06:17
Norjassa hypättiin ennätyspitkälle -- alastulopaikkana oli MÄKIMONTTU.

Voi ajatella, että sana rakentuu kahdesta vastakkaisesta osasta: mäki ja monttu.
21. Rampe21.3.2017 klo 06:59
Sikasiistii!
22. joskus21.3.2017 klo 08:09
Säätiedotusta: 1) Jan Mayenin luona on syvä matalan keskus, joka lähestyy Suomea. 2) Huomenna ohimenevästi pilvistyvää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *