940. Juhannus

Pena25.6.2004 klo 12:04
-Kokoo, kokoo, koko kokko!
-Koko kokkoko?
-Koko kokko!

Oikein hyvää juhannusta kaikille! Älkää nyt kuitenkaan ristikoita sinne kokkoon laittako:

"Aila Nieminen luettelee lukuisia erilaisia kokkotyyppejä: mm. risukokko, ristikkokokko, sankakokko, lyhdekokko, venekokko, tervakokko ja tynnyrikokko."

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/2 3.kesakuu/mids2500.htm
2. Antti Viitamäki25.6.2004 klo 12:56
Ennen vanhaan oli kuulemma sellainen miehennimikin kuin Kokko...

- Kokko, kokoo koko kokko kokoon.
- Koko kokkoko?
- Koko kokko.

:-)
3. Pena25.6.2004 klo 13:08
MÄ JÄIN KII -1974

"HOITAJAAKO NYT TARVITAAN KUN PUMPPU TILTTAA JA KUMMASTI NIIN po po po pom je po po po pom je MÄ JÄIN KIIKKIIN PIRULLISEEN, KUN YKSIN JUHANNUSKOKKOA TEIN HÄN SIINÄ KOHTA ON TUO OLI HETKI KOHTALON HOUKUTELLEN AAVISTAA VOINUT EN JA NIIN MÄ JÄIN KII ou je je ou je je MÄ NYT MINNE KÄTENI PAAN, TUO IMPI LIITTÄÄ JO LÄHEMMÄS VAAN ON SILLÄ PIRUT MIELESSÄÄN VAIKKA ENKELIN MÄ NÄÄN EI KARKUUN KERKII, TÄHÄNKÖ JÄÄN JA NIIN OO-OO MÄ JÄIN KII MÄ MENEN PIILOON PENSAISIIN HÄN SIELLÄ VALMIINA ON SITÄ MYÖTÄ SAIN VIINIÄ NAAMAANI KULAUKSEN HÄN KATSOO SILMIINI ROHKAISTEN MÄ NYT MINNE KÄTENI PAAN, HÄN REPI TÄHKIÄ HIUKSISTAAN MÄ SANOIN OMPA HYVÄ SÄÄ VAIKKA MITÄ MULLE HÄÄ HÄN SILMÄÄ HIEMAN RÄVÄYTTÄÄ JA NIIN OO-OO MÄ JÄIN KII NIIN HÄN SIELUN MULTA VEI VAAN KOKKO SAMMUNUT EI SIINÄ JUHANNUSTULTA MÄ SAIN KYLLÄ TARPEESEEN MÄ SAMMUN VIILEÄÄN TURPEESEEN KUN AAMULLA HÄNET MÄ NÄIN, HÄN OLI KÄRPPÄNÄ TAAS SYLISSÄIN MÄ KYSYIN ONKO HYVÄ NÄIN LIEKKI POLTTI SYDÄNTÄIN HÄN KÄÄNTYI KENTIES TOISINPÄIN JA NIIN OO-OO MÄ JÄIN KII"
4. Pena26.6.2004 klo 13:15
>Gimmel - Roviolla

Mua polttaa liekit rovion

Viet mua
Sun katseesi vangita voi
Mun kellot ei soi
Viet pois
Mun ääneni ei vaikeroi
Sä et haparoi
Sun vetovoimas sytyttää
Iskien kipinää

Lyö lieskat roihuten
Sydän mun käryää
Ne lävistää ja saaliksi jään
Saa hiilet hehkumaan punaisenaan
Ne nuotion savua saattaneet on
Mua polttaa liekit rovion

(au-a-au, au-a-au)

Viet mua
Sun uhris oon kai tämän yön
Ja kädestä syön
Viet pois
Kun tulella leikkiä lyön
Teet likaisen työn
Sun kosketukses sulattaa
Mut vain tähän yön

Sun nimes leimuaa
Ja rintaani saa sen liekit kaivertaa
Jo tuuli kylmä savun pois karkoittaa
Jää hiillos sauhuumaan
Mua paleltaa
5. Kravattimies27.6.2004 klo 07:05
Muistoja etelästä

Olin kutsuvieraana klubilla, missä juhannus tunnetaan nimellä San Juan. Suomalaiset eivät siis ole ainoita, jotka viettävät tätä vanhaa pakanallista juhlaa täällä Etelän ristin alla. Juhlamenotkin ovat samat siltä osin, että syödään ja juodaan paljon. Kerhoravintolan pihalla poltettiin myös jonkinlainen kokko, mutta sitä ennen syötiin etelän muonaa. PAELLA valmistui hitaasti mutta varmasti suunnattoman isossa paistinpannussa, joka juhlaa varten oli kannettu ulos. Ravintolasalin seinälle ripustettuna pannu oli lähes huoneen korkuinen ja pihalla sen täyttämiseen kului paljon aikaa ja säkeittäin ruoka-aineita. Vähitellen seos alkoi kypsyä ja siitä levinnyt tuoksu sai veden kielelle. Lopulta mentiin jonoon, mikä ulottui pitkän matkan päähän. Kokit olivat onnistuneet oikein hyvin ja paella katosi pannusta nälkäisiin mahoihin alta aikayksikön.
6. Pena6.8.2008 klo 11:09
"PRESIDENTIN juhannuskokko Naantalin
Kultarannan edustalla poltetaan tänä
iltana alkaen kello 21.30. Kokko
peruuntui juhannuksena, koska kokko-
luodolta löytyi harmaalokin pesä
poikasineen. Linnut ovat nyt lähteneet
ja kokko voidaan polttaa." (teksti-tv)
7. Juhani Heino6.8.2008 klo 17:01
Sattumalta kuulin tämän radiosta juuri samalla hetkellä kun olin avaamassa tätä säiettä...
8. kp6.8.2008 klo 17:15
mittumaari...
9. aikainen7.8.2008 klo 14:38
on ja, jo saamme sanoa, oli

midsommar
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *