KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 5/2017

9364. Punainen Pelikaani 5/2017

Tre15.8.2017 klo 19:15
Lieneekö sivulla 9 oikeassa yläkulmassa Habaneran säveltäjäksi tuleva ratkaisusana oikein... Tarkoitan henkilöä, en kirjoitusasua.
2. Pr15.8.2017 klo 19:35
Oikein on.
3. Tuomas L.15.8.2017 klo 19:35
Googleen ratkaisusana ja habanera, ja linkkejä riittää. Tunnetuin Habanera on kyllä eri säveltäjältä.
4. Täyttelijä15.8.2017 klo 20:56
Saako PuPe 5/2017:n jo kaupasta?
5. TU16.8.2017 klo 02:13
Mikäli viimeisin, tuli tänään postiluukusta, laskua odottelen ja pari helpointa jo ratkaisin tuossa tietty. Kansikin oli kiva. Pitkälän kakkonen on mukava, enkä vielä tiedä mitä löytyy. SK kahdelta viikolta tekemättä. Kyllä ei nyt tartte valittaa puutetta!
6. Eki16.8.2017 klo 11:53
Romppeet ovat sivustolla pelikaaniristikot.fi ja maistiaisena on avoristikko.
7. Pr17.8.2017 klo 12:49
Ai kauheeta, kun huomasin s. 21 Pihlajamäen tehtävässä todennäköisen painovirheen, väri sellaisen. Puolivälin paikkeilla lienee nelikirjaimisen sanan kohdalla värillisyys hypännyt yhdellä ruudulla oikealle.
8. Eki17.8.2017 klo 12:59
Niinpä löysit. Juuri päivitettiin sivun 10 vääryys eli ei ole tavuristikko ja taulukko puuttuu.
9. Tapio17.8.2017 klo 17:04
9326. Vaikeat ristikkolehdet keskustelujen pohjalta PuPe on lähinnä palvelus kovisristikoista kiinnostuneille, joten minua ei tuollaiset pikkuseikat enää harmita ja sen sijaan kiitä, että lehti on ylipäätänsä olemassa. Tämän kirjoittelun aikoihin PuPe:n virheet eivät näy virhepalvelussa - mikähän mättää?
10. Eki17.8.2017 klo 17:08
Kappas mokomaa, mitä kaikkea voi sattua. Korjataan!
11. TU17.8.2017 klo 19:59
Tänään ratkoin Pitkälän kakstähtistä aukeamaa ja mulle vaan tuli sellainen fiilis, et se oli hieman tylsä. Kaikki kunnia laatijalle, ristikkokaan ei täysin valmis, mut silti.
12. TU17.8.2017 klo 20:56
Tuo tavuristikko-otsikkovirheen kai kaikki tajuavat. Ei suurta hämmennystä liene. Näkeehän sen sokea Kreettakin.
13. Tapio18.8.2017 klo 07:50
Huomasin pitäväni enemmän entisistä Kurkelan käsin tekstatuista ristikoista. Hannu Salokankaan kuvitus ja tekstaus on ihan symppistä. On kiva, jos ihan vanhanaikaista ulkoasua säilyy edes jonkin verran eikä kaikki ole tietokonelaadintaa. Sinänsä minulle kuvitus on melko yhdentevä asia, kunhan testistä ja kuvista saa tolkkua. Eri tyylit kyllä piristävät.

Salokankan ristkosta sen verran, että tällä kertaa 2 1/2 on minulle kolmonen (usein on ollut päinvastoin) - olenko taantunut vai onko muilla samantaista kokemusta?
14. Tarja18.8.2017 klo 11:03
Minäkin tykkäsin enemmän edellisen Holopainen-Kurkela-ristikon ulkoasusta. Nuo pienet, paksut, mustat kirjaimet sumenevat silmissäni, niin että tarvitsin suurennuslasia useissa vihjeissä. Sisällöllisesti aukeamaristikko oli aivan mahtava. Vähän harmitti jopa, kun se tuli valmiiksi, kun sen kanssa oli niin nautinnollista viettää aikaa. Uskallan jo sanoa, että ristikko oli tämän lehden helmi, vaikka olen vasta kaksi ristikkoa lehdestä ratkonut.
15. Sepi18.8.2017 klo 21:07
Minulla ihan samat ajatukset kuin Tapiolla. On mukava katsella ja ratkoa myös käsin toteutettuja ristikoita. Erilaista tietokoneprinttiä ja erisorttisten fonttien sekamelskaa sekä digitaalisia kuvia saa tuijottaa niin työn kuin vapaa-ajan merkeissä päivät pitkät. Se, että jotain kirjoitetaan ja piirretään vielä käsin on jo arvo itsessään ja luo aivan persoonallisuutta ja tunnelmaa myös ristikkolehteen. Tietenkin varsinainen sisältö on tärkeämpää, mutta silti on mukavaa, että PuPe:ssakin on yhä aika paljonkin perinteisiä käsin piirrettyjä ja kirjoitettuja ristikoita ja vain osa laatijoista on siirtynyt tietokonetoteutukseen.
16. amia18.8.2017 klo 21:59
Oliskohan Holopaiselle ja Kurkelalle lipsahtanut pieni lapsus vihjeeseen "Akselin tytär"? No, hällä väliä, verraton ristikko toki.
17. Kariheikki19.8.2017 klo 20:00
Vasta sivulla 5, jossa Anttilan kaksitähtinen oli oman arvioni mukaan selvästi luokitusta vaikeampi.
18. Tapio20.8.2017 klo 19:30
Holopainen-Kurkelayhden sivun ristikko oli mielestäni lähempänä 2 1/2, mutta aukeamaristikko tökkii pahasti ja ainakin minulle se on pahis - IS:ssä heiltä vielä pahempi?
19. Leku21.8.2017 klo 18:24
Sivu 5 Joonas Anttila.
Onko oikeassa yläkulmassa EMÄKSISIÄ ja KREIKKALAINEN yhdistelmässä jotain häikkää vai ei?
Kukaan ei ole kyllä tuosta maininnut täällä mitään....
20. Täyttelijä21.8.2017 klo 18:37
Voisi olla vikaa, vikaa mutta eiköhän tuo ole kuitenkin selvä mikä sana kumpaankin tulee.
21. Sepi21.8.2017 klo 21:44
Liljeroosilla oli jotenkin häijyn oloinen kolmetähtinen, mutta sain sen lopulta puserrettua läpi. Lähteenmäen kolmetähtinen tavuristikkokin ratkesi parin numeron tauon jälkeen. Tuskaa tuotti viimeisinä ratkomatta olleet kesän merkit ja uistajan roskakalat, mutta niillekin löytyi oikein käypä ratkaisu. Anttilan kolmonen on varmaan jälleen tekemätön paikka.
22. Rampe22.8.2017 klo 10:35
Liljeroosin kolmonen on tähän asti ratkomistani kyllä lehden paras. Erikoiskiitokset pääkuvien idealle, joka panee epäilemään että Vuokilalla on ristikossa sormensa pelissä.
Tuomas Holopaisen aukeaman kokoinen ristikko on yllättävän vaikea. Minun on pakko sanoa ( vain omana mielipiteenäni ) etten jaksa innostua GATAAT CTGGTTAT GATAAT CTTGCTGA- tapaisista vihjeistä.
En usko että edes opin pitämään.
23. Pr22.8.2017 klo 11:05
Olen hyvin tyytyväinen lehden antiin. Sain juuri täyteen Anttilan ristikon, jonka nostaisin lehden vaikeimmaksi, suorastaan pahikseksi. Vaati melkoista urakointia kunnes sain selville mikä onkaan KONJAKIN LÄHDE. Holopainen-Kurkelan päätösaukeama oli tosi haastava, mutta erittäin miellyttävä sellainen sekin. Mukavasti tehtiin siinä flooraa ja faunaa tutuksi. Kerälän tehtävä ratkesi yllättävän helposti ja nopeasti tähtiluokitukseen nähden, mutta vastaavasti nostaisin Auri Saaren luokitusta ylöspäin. Nyt täytyykin pitää vähän taukoa ratkonnasta!
24. Tapio23.8.2017 klo 23:05
Ratkon sieltä täältäiiliksen mukaan enkä Anttilaa ole vilaissutkaan, mutta muista Pr:n kanssa olen melko samaa mieltä - Holopaisessa harmittavasti yksi kirjain meni arvaukseksi.
25. Onerva24.8.2017 klo 14:34
S. 5. Ei taida Joonas Anttila olla golfaaja.
26. isoäiti24.8.2017 klo 19:24
Amia! Epäilit kommentissasi, että Holopainen-Kurkelan aukeamassa olisi Akselin tytär väärin. Kun sain ristikon valmiiksi (aikamoisella puserruksella!), olen sitä mieltä, että vihje ja sana vastaavat kyllä toisiaan. Työläs ratkottava ja hakuja tarvittiin, mutta mielenkiintoinen.
27. happonen24.8.2017 klo 21:10
Kovikset tehtynä Anttilaa lukuunottamatta, säästän sen tarkoituksella viimeiseksi.

Lähteenmäki ei tällä kertaa jäänyt jumittamaan, vaikka vaatikin taas kolme istuntoa. Oli taas melkoisen luovaa sanastoa ja pari uutta sanaakin eli hyvät tunnelmat tästä.

Hakonen ei ollut yhtä tiukka kuin viimeksi, mutta aikamoinen sanoitus laadintamielessä oli ja itse asiassa edellistä paremmalta maistuvia vihjeitä. Kiitän!

IJL oli mainio, kesti kauan ennen kuin tajusin lapsiin liittyvän oivallisen pääkuvan lauseen jipon, vaikka sanat olivat olleet mielessäni valmiina jo hyvän aikaa!

Holopaisen aukeama oli aika paha (mutta viihdyttävä ja mielenkiintoinen) - tässä ristikossa oli paljon hyviä pitkiä sanoja ja taas vähän uutta näkökulmaa vihjeitykseen. Yksi kohta meni arvaamiseksi minullakin kun eivät "mikäkina" + risteävä ainakaan vielä avaudu. "Akselin tytärtä" ihmettelen minäkin, on kyllä kyseessä joku muu sukulaisuussuhde kuin tytär, jos on kyse siitä Akselista, mihin luulen viitattavan. "GATAAAT..." on kyllä minun mielestäni mainio vihje, oppihan taas jotain uutta triviaa, kun rupesin tutkimaan tämän mystisen kirjainsarjan taustoja.
28. Tapio24.8.2017 klo 21:14
Onkohan sivun 15 tavuristikkoon tullut kirjoitusvirhe vasempaan alalaitaan. Minusta yhdestä vihjeestä puuttuu I-kirjain.
29. Tapio24.8.2017 klo 21:33
Näemmä tuo AKSELI... laitettu virhepalveluun. Huolimattomasti minäkin nettiä luin kun luulin, että vihje oli oikein. Mitä tuohon tavuristikkoon tulee, olen kyllä täysin varma kirjoitusvirheestä.
30. matts24.8.2017 klo 21:46
Paitsi jos joku huijaa?
31. Tapio25.8.2017 klo 06:43
Jos viitataan tavuristikkoon en pitänyt näkökulmaa luotevana.
32. Rampe25.8.2017 klo 14:28
Tapio, suosittelen kuitenkin jossain vaiheessa vilkaisemaan Anttilan kolmosta. Tosin huomaan itsellenikin olevan ylivoimaista saada sitä aivan täyteen.
Jos minulla on oikea vastaus kohdassa AKUN NÄKYVÄ PUOLI, kiittelen laatijaa hienosta vihjeestä.
Vielä parempi jos vastaukseni on väärä. Silloinhan olen keksinyt huippuvihjeen ihan itse!
33. Tapio25.8.2017 klo 14:52
Jätän tarkoituksella joitakin ristikoita myöhemmäksi, ettei tule kerralla ahmittua liikaa ja sitten saa odotella pitkän aikaa uutta lehteä. Anttilat olen tähän asti saanut täyteen, mutta usein vähän väärin. En ole pitänyt lukua, montako on tullut ratkottua ihan oikein, mutta on oikeinkin ratkottuja muutama.
34. Leku26.8.2017 klo 08:32
Poistaako ylläpito viestejä tältä sivulta vai onko vika minun laitteessani.
Nytkin viimeisin viesti näyttäisi olevan lähetetty 26.8 klo 00.06, mutta sitä ei näy missään. Samoin eilisillan viestit ovat hävinneet jonnekin.
Tämmöistä olen huomannut pari kertaa aiemminkin tällä sivulla.
Päivityskään ei auta eikä automaattinen viestien haku.
35. Tapio26.8.2017 klo 08:40
Ylläpito poistaa varmaan pian Lekun edellisen viestin kuten se poistaa 100% varmuudella tämän viestin. Mielestäni ylläpito poistaa turhan herkällä liipasinsormella viestejä. Viimeksi kommentoin Lekun viestiä no 19, johon ++juh vastasi. Mutta ylläpito poisti molemmat viestit. Saa nähdä, ehtiikö Leku lukea tämän kommentin.

Sinänsä haluaisin lokakuun lopulla tietää, millä perusteella ++juh katsoo, että Lekun kommentin no 19 olevan epäoikeutettu. Saa nähdä saako sitä koskaan tietää, sillä kaikkinainen kritiikin esittäminen on vaikeaa.
36. Ylläpito26.8.2017 klo 08:46
Siis: moderaattori poistaa viestejä parhaan taitonsa mukaan, tällöin jää poiston ajankohta näkyviin. Kritiikki on sallittua, mutta virhepalvelu hoitaa selkeät virheet eikä niistä tai oletetuista virheistä täällä enää tehdä päänumeroa.
37. Tapio26.8.2017 klo 08:59
Tämän ja edellisen PuPe:n kohdalla kyse on muutamin kohdin sanavalinnasta. Se ei ole virhepalvelun asia vaan asia, josta pitäisi voida keskustella ainakin ratkaisun lähettämisajan päättymisen jälkeen.
38. Ylläpito26.8.2017 klo 09:06
Kyllä, reilun kahden kuukauden päästä.

Muistetaan nyt vielä, että muualla ei ratkoja juurikaan saa tietoa tekijäpuolelta eivätkä julkaisevat tahot kerro virheitään julkisesti. Ei ärsytetä sitä tahoa, joka kuitenkin hoitaa hommansa lähes täydellisesti.

Kuinka ihmeessä ratkoja kestää epätietoisuuden muiden lehtien epäselvyyksien suhteen?
39. Tapio26.8.2017 klo 09:15
Asiat, jotka kuuluvat virhepalveluun, on sinne kiitettävällä tavalla viety - kuten kommenteissa 28 ja 29 mainitut kohdat.
40. Ylläpito26.8.2017 klo 09:24
Virheet on siis hoidettu. Etsitään välillä jotain positiivista tai rakentavaa eikä edelleen osoitella ja jaaritella niistä virheistä.
41. Tarja26.8.2017 klo 10:10
[Jos asiallisetkin viestit, jotka selittävät, miksi jonkun epäilemää epäselvyyttä EI ole, poistetaan, kyllä täällä äkkiä keskustelu tyrehtyy. Jäljelle jäävät O ja Pr kehumaan ristikoiden hyvyyttä. Vaan väliäkö tuolla, jokainen ratkokoon tykönään.]
42. Moderaattori26.8.2017 klo 10:13
Tapio, muistatko vielä kahden viikon takaisen episodin: http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9363, silloinhan sinä väitit, että nimimerkki Kannu pilasi avaamasi säikeen kirjoituskelvottomaksi. Todellisuudessa _SINÄ_ pilasit _senkin_ säikeen kommentointikelvottomaksi. Se ei suinkaan ollut ensimmäinen säie, jonka sinä olet pilannut, eikä tunnu olevan viimeinenkään. Nythän _sinä_ pilasit tämänkin säikeen.

Ylläpito onkin jo muihin kysymyksiin vastannut, joten en niihin enää puutu.

Minun poistoni perustuvat palstan sääntöihin ( http://www.sanaristikot.net/saannot/ ) ja säikeen 9328. Muutama sana moderoinnista ( http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9328 ) seuraaviin viesteihin 1, 117, 193, 198. Varsinkin Tapion _pitää_ nuo viestit lukea ajatuksella ja parantaa taas toimintojaan.

Tämä säie on pilalla kuten totesin, mutta muiden säikeiden pilaamattomuuteen kannattaa nyt keskittyä. Ja säikeeseen 9263. Tapion ristikkoarvostelut on kenenkään enää turha kirjoittaa yhtään viestiä, sekin on lopullisesti pilalla!

Tästä aiheestä keskustelu tässäkin säikeessä loppuu tähän, turha vastata!

PS.
Tarja, sen asian selittäminen, että mitään virhettä ei ole, on hyvin helppo ajatella lisävihjeen antamiseksi. Virheet ovat virhepalvelussa. Ellei virhe sinne ilmesty ensimmäisen ilmoituksen (viestin) jälkeen, niin virhettä ei ole. Viestien poistamisesta ei ole mitään syytä suuttua.
43. Hoopee26.8.2017 klo 15:09
Hieno kattaus oli taas. Tällä kertaa joissakin kakkosissakin riitti pähkäiltävää. Eniten pidin Holopaisen molemmista ja Hakosesta. Ne oli hienoa sanastoa täynnä ja sopivan vaikeita. Muutkin kolmoset miellytti, tosin Anttilan kolmosen jätän suosiolla väliin, kun niistä en valmista saa kuitenkaan.
44. isoäiti26.8.2017 klo 16:05
Hoopeen tavoin pidin kovasti Hakosen ristikosta. Oli todella hauska keksiä ei-niin-tavallisia ristikkosanoja. Erityisen vaikea se ei ollut, mutta ihailen kyllä laatijan työtä. Holopaiset olivat minusta paikoin vihjeitykseltään tekemällä tehtyjä, mutta vaativia toki molemmat. Tekijät ovat kovasti kehittyneet edellisestä pelikaaniristikostaan. Ja nyt sitten Anttilan kolmosen kimppuun. Kun kakkostasonkin Anttila teetti jo töitä, voi kolmosen kanssa käydä huonosti.
45. Täyttelijä27.8.2017 klo 11:12
Mitä mieltä olette sivun 27 Keräsestä? Joko sunnuntaiaamut ovat minulle oivaa ratkonta-aikaa tai sitten se oli helpohko kolmoseksi.
46. Tapio27.8.2017 klo 18:35
Pr kommentissa 23 tuohon tapaan Keräsestä jo kirjoitti ja olen samaa mieltä. Taitaa olla aika yleinen kokemus.
47. Jaska27.8.2017 klo 22:21
Omalla skaalalla Keräsellä on yksi tähti liikaa. En kuitenkaan esitä virhettä palveluunsa:)
48. Tapio28.8.2017 klo 10:38
Olisin pudottanut vain 1/2 tähteä.
49. Tapio28.8.2017 klo 16:18
Hakonen oli minustakin oikein hauska. Muutamien vihjeiden logiikka jäi epävarmaksi, joten en ole varma, ratkoinko oikein.
50. VL30.8.2017 klo 14:40
Anttilan kolmitähtinen oli mielestäni (taas kerran) vaikein. Pystyykö joku ratkaisemaan Anttilan laatimuksia ilman Googlea tai hakuteoksia? Mikähän esim. tiivisteosa mahtaa olla!
51. Pr30.8.2017 klo 15:08
Tuo tiivisteosa on minultakin näköjään jäänyt piilokirjaimen verran vajaaksi, ja kaikin mokomin jääköön!
52. happonen30.8.2017 klo 15:51
Olihan tuo Joonas melkoisen vaikea, lähes pahis. Sanasto oli tällä kertaa tavallistakin haastavampaa ja muutama sana (kuten tuo tiivisteosa) oli jo melkein "Aulis-osastoa", näitä jatkossa vähemmän!

Hyviä vihjeitä oli myös paljon, esim "Kalifornian näyttävyyttä" on mainio ja kesti hetken tajuta se.

Kyllä tämä aika mahdoton olisi ilman apuvälineitä, mutta minun mielestäni niiden käyttö pahiksissa ei ole lähtökohtaisesti huono asia. Tämä sillä oletuksella, että apuvälineitä käytetään hyvien tietovihjeiden ratkomiseen / tarkistamiseen - ei intialaisten kylien hakemiseen tms
53. isoäiti30.8.2017 klo 17:21
Itse pähkäilen vielä Anttilan vasemman alalaidan kanssa. Happosen mainitsema "Kalifornian näyttävyyttä" ei ole vielä aivoistani suostunut tupsahtamaan. Ehdotus on, mutta en pääse siitä eteenpäin. Tämä ristikko on todella pahis ja aivan erinomainen sellainen. Hakujuttuja olen lähinnä käyttänyt varmistelemiseen, esimerkiksi konjakin lähdettä en olisi muuten ymmärtänyt.
Ja sitten taas miettimään:-)
54. isoäiti30.8.2017 klo 17:32
Kannattaa todella kirjoittaa tänne. Vasen alareuna ratkesi samantien! Ja jos ei jostain sanasta pääse eteenpäin, pitää näköjään uskoa, ettei se ole oikein. Anttila ratkottu - onko jokainen kohta oikein, se onkin sitten eri juttu. Muutama piilokirjain mietityttää, mutta loogiselta ratkaisut vaikuttavat.
55. Rampe30.8.2017 klo 19:54
Anttilan kolmonen alkaa olla voiton puolella. Nyt kun KONJAKIN LÄHDE vihdoin viimein selvisi, huomasin että vihjeeseen AKUN NÄKYVÄ OSA KEKSIMÄNI ratkaisusana on täysin väärä.
Kerron sen pyytämättä kun ristikon ratkaisuaika on ohi. Se vain on niin hyvä!
Luulen kyllä etten ole ainoa joka on siihen päätynyt.
56. Tapio30.8.2017 klo 20:18
Vaikka kukaan ei ole suoranaista lisävinkkiä antanut, siinä mielessä kuitenkin autettu, että kerrottu, missä voi tehdä virheitä ja missä googlesta voisi olla apua - nyt liikutaan vähän harmaalla alueella.
57. isoäiti30.8.2017 klo 21:05
Mahtavatkohan "auttamisemme" auttaa ketään? Valitettavasti minua eivät ainakaan kenenkään vinkit auttaneet, kyllä ratkaisut esim. Anttilan ristikossa piti pusertaa ihan itse. Luulisin myös, että kaikki tietävät sen, että ratkaisuja voi tarkistaa hakuteoksista tai -koneista, mutta kyllä niiden pitää olla valmiina. Olemme mielestäni vain kertoneet, miten käytämme apuvälineitä. Taitaa kuitenkin olla parasta, ettei kerro yhtään mitään, kun kerran olemme jo harmaalla alueella.
Ilmoittakaa nyt ihmeessä, kuinka moni on saanut ratkaisevan avun säikeen keskustelusta!
58. TU30.8.2017 klo 22:11
Aika pienestä voi kyllä saada vinkin, ihan vaan yleisestä fiilingin kertomisesta. Mutta eipä se niin kauheaa liene, pitää vaan olla tarkkana lukemisen suhteen, ettei ratkontailo tärvelly. Välillä iloinen asia se onkin, sama, kuin puhuisi itsekseen ääneen tai kirjoittaisi ajatuksensa paperille.
59. Tapio30.8.2017 klo 22:36
En nyt tiedä, onko Anttilan ristikon kommenteista minulle kovin paljon hyötyä mutta tiedän, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Siitä saattaa olla merkittävä apu.
60. Jaska30.8.2017 klo 23:37
Väärät virhe-epäilyt ja niiden kommentointi voivat joskus auttaa ratkonnassa. Omakohtainen kokemus: Anttilan kohdistuneen emäsepäilyn ansiosta oikea ratkaisusana varmistui yhden risteävän jälkeen. Muuten olisin joutunut pähkäilemään kauemmin.

Tämä ei ole kellekään moitteeksi tarkoitettu. Ei merkitystä palkinnon arvonnassa siihen osallistuvillekaan.
61. Tapio31.8.2017 klo 09:53
Otin sen esille, koska se oli jo aiemmin otettu esille - otettiinhan täällä se AKSELIN... useamman kerran esille. Joskus näissä epävarmoissa tilanteissa tulee tahattomia apuja. On aika vaikea joskus päätellä, pitäisikö jokin virhe-epäily ottaa täällä ensin esille vai pitäisikö tehdä suoraan virheilmoitus. Molemmissa tapauksissa voi tehdä virheen.
62. TU31.8.2017 klo 20:38
Tykkäsin taas niin Pihlajamäestä. Ihana, symppis laadinta.
63. Tapio1.9.2017 klo 08:11
Happosen kanssa sama kohta tuoti ongelmia Holopaisen aukeamaristikossa. Sain jokin päivä sitten hoksattua ongelmasanan kaikki risteävät. Sain siis varmuudella oikean ratkaisun ristikkoon - minulle riittää, että voin kehua ratkaisseeni ristikon, vaikka Jaska nyt ei niin katso minun tehneen.

Minulle viimekertainen Lähteenmäki ei ollut erityisen vaikea (saatoin jopa ratkaista sen Jaskaa nopeammin - en ottanut aikaa, joten tuo on vain mutua), mutta tämänkertainen jumittaa. Parin viimeisen Lähteenmäen ristikon vaikeus menee siis Haposen kanssa ristiin.
64. Tapio1.9.2017 klo 11:33
Pieni tarkennus. Minusta ristikon voi katsoa tulleen ratkaistuksi, jos ratkaisun yksikään kirjain ei ole arvaus.
65. matts1.9.2017 klo 11:41
Niinkö, minusta ratkaisu on valmis kun jokaiseen vihjeeseen on vastattu siten, että ratkaisusana on looginen vastaus vihjeeseen.
66. Tapio1.9.2017 klo 11:47
Koska kyseessä on RISTIsana, tehtävätyyppi ei sitä edellytä. Ratkaisuni kelpaisi aivan hyvin palkintokilpailussa oikeasta ratkaisusta, vaikka aivan kaikkien vihjeiden logiikka e ole tiedossa.
67. matts1.9.2017 klo 12:59
Sitä logiikan ymmärrystä en kylläkään vaatinut. Silti se pitää olla - oikeassa ratkaisussa.
68. Tapio1.9.2017 klo 13:22
No kun oikea ratkaisu ei vaadi kaikkien vihjeiden ymmärtämistä. Jos ratkot piilistä, ei oikean ratkaisun saaminen edellytä, että ymmärrät jokaisen vihjeen logiikan. Ratkaisussa on kolme tasoa - täyttäminen - oikein ratkominen - kaikkien vihjeiden ymmärtäminen. Tietenkin päämäärä on kaikkien vihjeiden ymmärtäminen, mutta se ei ole ehdottoman välttämätöntä.
69. Tapio1.9.2017 klo 13:54
Lähteenmäen sain täyteen, mutta pääkuvan oikealle puolelle tuli vähän keinotekoisen oloisia sanoja, joten en väitä, että ratkaisin tehtävän oikein. Jokaisessa keinotekoisen oloisessa sanaan sain kyllä jonkinmoisen selityksen.

Hartosen ristikossa on mielestäni faktavihje, joka ei ihan pidä paikkaansa (virhepalveluun sitä ei kyllä ole laitettu).
70. matts1.9.2017 klo 14:45
Tapio puhuu vierestä.
Rautalangasta. En edellyttänyt, että ratkoja ymmärtää vihjeen ja vastaussanan loogisen yhteyden, mutta vastaussanassa se looginen yhteys pitää olla, jotta ratkaisu on oikein, ei riitä että risteävien avulla saa jonkin sanan paikalleen! Ristikko on kyllä täynnä muttei ratkaistu.
71. Tapio1.9.2017 klo 14:58
En nyt ymmärrä mattsia, mutta antaa olla. Sain ihan järkevät ratkaisusanat joka kohtaan ja 9 kpl toistensa kanssa ristäviä sanoja. Vaikka yhden vihje-ratkaisusanan yhteyttä ymmärrä, ratkaisun täytyy olla oikein eli ristikko on oikein ratkaistu.

Tilanne on ihan toinen, jos on monta piilokirjainta (edellä vain yksi ja sekin pitkässä sanassa) tai on risteäviä epävarmoja sanoja - tällöin on kyse arvauksesta ja täyttelystä.
72. Tapio1.9.2017 klo 15:28
Laatijoilla on toisinaan teknisessä mielessä piilisvihjeitä ts. vihjeissä on ns. suora vihje ja piilovihje. Oikeaan ratkaisuun riittää, että hoksaa varmasti jomman kumman eli yleensä niin, että on varma suorasta vihjeestä. Joskus laatija laittaa piilisvihjeen vain ja ainoastaan "ekstrapalkinnoksi".
73. Ilmarinen5.9.2017 klo 10:02
Visuaalisena ihmisenä arvostan PuPen värikkyyttä ja kuvituksia. Jari Koiviston piirrokset ovat hienoja! Muutama ratkaisusana sai ääneen naurahtamaan, kun tuli välittömästi mieleen eräskin kriitikko... :D
74. Heljä-Maija5.9.2017 klo 22:22
Anttila on laatinut jonkin aikaa, Holopainen vasta aloittanut. En voi kuin ihailla näiden "tulokkaiden" mielikuvitusta ja ajatuksen lentoa vihjeytyksissään. Kiitokset kummallekin viimeisimmän PuPen helmistä, niiden selätys oli vaivan arvoista! Toki vanhat tututkin tuottavat mielihyvää kerta toisensa jälkeen, kun ratkaisu aukeaa.
75. Sepi5.9.2017 klo 22:56
Pohjois-Karjalan voimakaksikon kolmitähtinen aukeama ratkesi ja yhdyn muidenkin kehuihin. Kehitystä laatimuksissa on tapahtunut sinänsä aivan kelvollisen lähtötasonkin jälkeen näinkin lyhyessä ajassa. Tämänkertainen risitkkoaukeama kestää laadultaan vertailun ainakin mihin tahansa itseni ratkomaan kolmitähtiseen aukeamaan. Hienoa vihjeytystä ja mielenkiintoisia ratkaisusanoja. Ilahduttavasti joka vihjeeseen vieläpä löytyi sellainen ratkaisu, joka vaikuttaa loogiselta.

Koko lehti on tuottanut ratkonnan ja myös onnistumisen iloa. PuPe on ainutlaatuinen kokoelma esimerkkejä siitä, miten monenlaisella persoonallisella tyylillä on mahdollista laatia ja toteuttaa ristikoita.
76. Tapio6.9.2017 klo 20:53
Liljeroosissa on pääkuvat mukaan lukien todella nautinnollista hauskaa verbaliikkaa.
77. Lars6.9.2017 klo 22:13
Vähän jäi vajaaksi, pistin kuiteskin jo postiin alkoi olemaan jo sellaista ettei joka päivä saanu edes yhtä sanaa....nyt vaan taas odottelemaan seuraavaa....
78. Tapio6.9.2017 klo 22:51
Jätän ehkä Anttilan aloittamisen loppukuulle, ettei lopu kesken. Viimeksi ratkonnan alla olleessa jäi eäävarma alue, sillä kahden vihjeen logiikka on hakusessa.

Mielestäni kolmosissa jotkut vihjeet ovat sellaisia, että niiden ei ole tarkoistuskaan auttaa ratkonnassa vaan ovat oivallusekstroja, joita voi pohtia jälkikäteen kun ratkaisu on muiiten vihjeiden avulla selvä.
79. Mark II7.9.2017 klo 00:15
Täällä on kritisoitu Holopainen-Kurkela -ristikoiden ulkoasua.

Jotkut ristikon ulkoasuun liittyvät jutut ovat makukysymyksiä; tyylistä tykkää tai ei, onko tietokoneella piirrettyä vai käsin tekstattua, värikästä ja koristeellista tai pelkistettyä mustavalkoista.

Eri juttu sitten jos tekstistä tai kuvista ei saa selvää. Holopaisen/Kurkelan ristikoissa näyttää ammattilaisen silmiin olevan tallennusmuotovirhe eli kun tarkkaan katsoo niin kirjaimien ja piirrosten ympärillä on rosoa ja roskaa. Tiheällä fontilla tämä sitten aiheuttaa että luettavuus on huono, jos ei ole ihan tuoreet silmät enää niin ei tahdo saada selvää. Hyvän laatijakaksikon hienoista töistä ei voi nauttia, koska vihjeen katselu ja mielessä pyörittely ja assosiointi häiriintyy lukemisvaikeudesta. Todennäköisesti virhe on tullut kun kuva on tallennettu jossakin vaiheessa jpeginä tai vastaavassa häviöllisessä muodossa. Tällaisiin ei jpegiä pitäisi käyttää ollenkaan, mutta jos pakko niin pakkauksen pitää olla minimissään. Jos työ on kerran tallennettu ja siirretty huonolaatuisena jpeginä, ei enää auta jos se tiedosto tallennetaan paremmassa formaatissa. Tallennuslaatuongelmista (tai huonosta skannuksesta, en kyllä usko että tämä ristikko on skannattu) kielii myös kaksisivuisen H-K:n pohjan viivoissa näkyvä hammastuskuvio jota on myös sivun 25 tehtävässä mutta vain osassa viivoja.
Pelikaanit ovat niin laadukkaita lehtiä että kiva jos toimitus kiinnittäisi huomiota tehtävien tekniseen tasoon!
80. Tapio7.9.2017 klo 07:56
Ajateelin, että osassa tekstejä on valittu piirrosmainen fontti, jolloin rosoisuus kuuluu asiaan - en pitänyt rosoisen fontin käyttöä hyvänä ideana, mutta ei se haitannutkaan, mutta ihan pienimpiä rosoisia tekstejä sai kyllä lukea tarkkaan."itsensä ympärille" on kyllä luettavuudeltaan huono. Pohjan kuvion hammasteisuutta en ole huomioinut.
81. Niko/Sanaris7.9.2017 klo 13:17
Holopainen+Kurkela käyttävät tosiaan rosoista, ehkä lyijykynää jäljittelevää fonttia, kuten suuremmista samaa fonttia käyttävistä vihjeistä (RAAKLIN MIES) näkee. Pienimmissä voisi tosiaan käyttää selkeämpääkin fonttia. Muut rosot, samaa luokkaa kuin ruutujen viivoistakin tarkkaan katsomalla näkee, johtuvat painotekniikasta. Häviöllisesti pakattua muotoa ei tuotantoketjussa ole ollut.
82. Tapio7.9.2017 klo 16:36
Teksteistä parhaat pisteet annan Heli Kärkkäiselle, joka pääosin tektaa itse, mutta välissä on sinisiä tietokonetekstejä.
83. kari kämäräinen7.9.2017 klo 17:04
Uskon Helin luoneen ihan oman fonttinsa esim. FontCreatorilla? Tällöin tekstin voi latoa suoraan ristikkopohjaan eikä tarvitse käsin tekstailla.
84. Tapio7.9.2017 klo 21:37
Larsille. Minä teen niin, että laitan hankalat vihjeet erilliseen tiedostoon ja välillä printtaan tiedoston. Liljeroosin osalta sain ratkaisun varmaksi kun mietiskelin printtaamiani epäselviä kohtia. Itse asiassa ratkaistuista tehtävistä epävarmin on Salokankaan 2 1/2. Kyllä niitä epäselviä kohtia kannattaisi pohtia mahdollisimman pitkään.
85. Arjatuula7.9.2017 klo 22:59
Anttila, en tiedä mitä sanoisin! Olen mykistynyt. Vieläkin on yksi tyhjä ruutu. Mutta nautin kun edes tähän asti pääsin. Kiitos!
86. Tapio9.9.2017 klo 20:12
Tuossa tilanteessa arvaisin puuttuvan kirjaimen (Larsin tilanteessakin tekisin samoin) Tässä lehdessä joka tapauksessa muutama arvaus, joten 3/2017 ainoa täysin selätetty PuPe (4/2017 hyvin lähellä).
87. Tapio9.9.2017 klo 22:55
Anttila on vähän kesken, mutta vertsus Auliksen HS-ristikoihin on paikka paikoin oikeutettu.
88. Eki9.9.2017 klo 23:02
Mihin viittaat? "Paikka paikoin" jokaikinen ristikko muistuttaa tosiaan, mutta siihen se kyllä jää.
89. Tapio9.9.2017 klo 23:14
Paikka paikoin vaikeasti löydettävää nippelitietoa. Luulen että "happonen" (kommentti 52) tarkoittaa sen suuntaista, mitä 87 kirjoitin - itse asiassa koen, että vain komppaan happosta eli tarkoitan ihan samaa, mitä happonen jo aiemmin kirjoitti - juuri happonenhan nosti Auliksen esille.
90. Eki9.9.2017 klo 23:58
...melkein "Aulis-osastoa"... näytti olevan kommentti. No sitähän voi toisen puolesta siteerata ja kompata sitten.

Kyllähän nykyisin aika monella on joskus tuollainen sana. Kaikillehan ne ovat "pakkosanoja" eli vain tyhmä laatija panee sellaisen ristikkoon vasiten.

Vitsi on siinä, että jos sana on helpommassa ristikossa, se ratkeaa itsestään tai sille on pantu joku helpottava vihje, ettei sen tarkistaminenkaan ole tarpeen.

Auliksella ristikko vilisee helppoja vihjeitä, Ismail on Atik ja Aton on Atum jne. Pahat sanat aiheutuvat useista vierekkäin sijoitetuista sanoista. Ne johtavat joskus tosi hankaliin sanoihin ja joskus sanaa ei ole pengottu perusteellisesti ja voi tulla kohtuuton merkitys.

Joonaksella on eri tavalla haasteellinen tapa laatia. Rajoituksia ei ole kenties lainkaan (ehkä joku pitkä aloitussana, jossa on kyllä haasteellisia kirjaimia ja kirjainrakenteita), mutta Joonas laatii kurkottaen eli avarat alueet ja pitkät sanat ovat päätavoitteena. Pakkosanoja tulee joskus. Hän ei päästä itseään tai ratkojaa vähällä vaan laattii kaikille sanoille ovelat vihjeet. Pakkosanan selvityksessäkin voi ratkojalla olla ongelmia, joten se jää enemmän mieleen, mutta ei Joonaksella mitenkään muuten ole yhteistä Auliksen kanssa. Ehkä jotain yhteistä 80-luvun Auliksen kanssa.
91. Tapio10.9.2017 klo 07:54
Osa googlela etsittävistä tsi tarkastettavissa olevidta vihjeistä oli jopa hauskoja, mutta kun esim. Pr kokee, ettei viitsi ruveta kaivelemaan vihjeen TIIVISTEOSA piilokirjainta, kaikki ei ole ihan kohdallaan. Yritin löytää kirjaimen mutta tuli tunne kuin etsisi neulaa heinäsuovasta.
92. Tapio10.9.2017 klo 08:04
Minusta Eki olisi reilu, jos ristiko hyväksytäisiin oikein ratkotuksi vaiika em. vihjeen piilokirjain jäisi laittamatta - sen verran kaukana yvästä vihjeestä em. vihje mielestäni on. On ihan turhauttavaa etsiä googlen avulla tuon ratkaisua.
93. Tapio10.9.2017 klo 11:53
Suosittelen Hoopeeta kokeilemaan Anttilaa. En minäkään niitä usein saa oikein ratkottua - sain tämänkertaisen täyteen, mutta tuskin oikein, sillä arvsuksia tuli muitakin kuin tuo TIIVISTEOSA. Kyllä Anttiloita sentään joskus oikeinkin ratkoo, joten ei uhan suosiolla kannata luovuttaa.
94. höh10.9.2017 klo 14:55
Tuijotin Holopaisen aukeamaa saaden vain muutaman sanan sinne tänne. Googlen avulla tuli jo puolet aukeamasta alle puoleen tuntiin. Tosi haastaviin kolmosiin ei google juurikaan auta (vrt. esim. Hakonen, Anttila, Lähteenmäki) vaan ratkaisut perustuvat oivalluksiin ja se on juuri hienointa niissä.
95. Tapio10.9.2017 klo 16:01
Anttilan kohdalla yli kymmenen tarkistin netin avulla ja yhdessä vihjeessä ratkaisusanaa en ilman nettiä olisi saanut kasaan (muissa faktatieto olisi ollut mahdollista saada risteävien avulla). Kuten jo aiemmin tullut esille muidenkin mielestä vähän liikaa apuneuvojen tarvetta - ja minkään apuneuvon avulla yhteen vihjeeseen en saanut järkeä, joten yksi piilokirjain meni arvailuksi (muita arvauksia ei tullut, vaikka yksi muu vihje jäi kokonaan hoksaamatta - kaikki risteävät ovat kuitenkin varmoja).

Vrt.Lähteenmäki, jossa oli vain yksi etsittävä faktavihje. Liljeroosissa tilanne saman tapainen. Hakosessakaan apuneuvojen tarve ei noussut Antilan tasolle kuten ei Holopaisen ristikoissakaan.
96. Tapio10.9.2017 klo 16:07
Tosin oli Holopaisen aukeamassa kyllä myös paljon haettavaa, ehkä jopa enemmän, mutta etsittävän faktatiedon suhteen Anttila ja Holopainen kuuluvat minusta tällä kertaa samaan kategoriaan.
97. Eki10.9.2017 klo 16:10
Voitaisiinko sopia, että luotetaan ihmisten lukutaitoon ja puhutaan vain omasta puolesta eikä yritetä vetää suuria johtopäätöksiä muutamasta lausunnosta täällä, suurin osa ratkojista ei kommentoi. Nämä obvat yksittäisiä mielipiteitä ja sellaisenaan niitä on kiintoisaa lukea. Ristikon googlaustarve on ratkojan tietämyksestä kiinni. Jokaisessa ratkoja/laatija-suhteessa on erilainen kemia.
98. Jukkis10.9.2017 klo 19:01
En minä ainakaan Holopaisen ristikossa googlannut yhtään mitään.
99. Keila10.9.2017 klo 21:30
Oivallus on aina paras. Usein sekin saattaa tulla yleisestä, elämän mittaan imetystä tiedosta, en tiedä, että voiko sitä kutsua yleissivistykseksi. Ristiin, rastiin tietoa, mikäli on kaikesta kiinnostunut. Toisaalta, ristiin rastiin kanan lailla, ryntää, ken on mieltä vailla. Sanoo siis vanha kansa.
100. Tapio10.9.2017 klo 22:22
Yleistieto lähinnä sitä, mitä sattuu tarttumaan mieleen, yleissivistys on jotain oikeasti tietämisen arvoista ihan kelle tahansa. Eräät faktatiedot eivät Holopaisessa vaatineet googlausta, jotta ratkaisusana selviäisi, mutta tarkistin faktat silti. Jukkis ei ehkä tarkistanut faktatietoja vaan luotti, että laatija on laittanut asianmukaiset faktavihjeet.
101. isoäiti10.9.2017 klo 23:04
Itse käytin Anttilan ristikossa apuvälineitä tarkistamiseen, niin kuin teen monen muunkin ristikon kanssa. Mutta ratkaisut piti mielestäni ensin keksiä ja se on minusta hyvän ristikon tunnusmerkki. Tämä on minun mielipiteeni ja muut saavat toki pitää omansa: Anttilan ristikko oli erinomainen.
102. Pekku11.9.2017 klo 01:07
Tänä iltana sain lehden viimeinkin valmiiksi. Anttila oli sitä tavallista laatutavaraa johon meni pari iltaa, Holopainen on siitä roskaa että sen vaikeus perustuu paljolti ns. "sivistys ym. sanoihin" joita pitää Googlettaa tai Ratkojia käyttää,
eli paljon typeriä vihjeitä. Ottaisi oppia Alf Simberiltä " Vaikeat vihjeet, helpot sanat, ei Googlea eikä ratkojia. Lähteenmäki oli tällä kertaa harvinaisen helppo.
103. TU11.9.2017 klo 02:42
Mielenkiintoista verrata yleistietoa yleissivistykseen. Mitkähän ne asiat ovat, jotka ovat merkityksellisiä milloinkin ja kuka ne mihinkin kategoriaan tuppaa?
104. Jukkis11.9.2017 klo 10:39
Ai että

"Holopainen on siitä roskaa että sen vaikeus perustuu paljolti ns. "sivistys ym. sanoihin" joita pitää Googlettaa tai Ratkojia käyttää, eli paljon typeriä vihjeitä"

Kyllä nyt joku tolkku pitäis olla siinä, miten paljon asiaa vääristelee, kun tänne kirjoittaa. Millähän ihmeen motiivilla tänne jotkut kirjoittelee?
105. Tapio11.9.2017 klo 11:50
Minustakin nimim. Pekku kritiikki meni överiksi. Holopaisen ristikossa oli hyviä oivallusvihjeitä eikä etsittäviä/tarkistettavia vihjeitä kohtuuuttomasti.
106. Jaska11.9.2017 klo 11:53
Pekku on mahdollisesti rehellisesti turhautunut omaan ratkontarajoitteisuuteensa ja purkaa ärtymystään laatijaan. Minullakin oli sen suuntaisia tuntemuksia kovisharrastukseni alkuvaiheissa. Roskaksi en silti käsittämättömimpiäkään vihjeitä koskaan mieltänyt. Peilejä kun huushollissa oli ja on edelleen riittämiin...

Pekulla saattaa olla myös provomotiivi. Sehän onkin jo osoittautunut toimivaksi. Minäkin lankesin vastaamaan:(
107. Tapio11.9.2017 klo 14:29
Kolmosissa tietovihje/oivallusvihje on aika vaikea asia. Ristikot (Liljeroos,Lähteenmäki ja Keränen), joissa vihjeet perustuivat eniten oivallukseen, olivat tällä kertaa helpoimpia kuin ne, joissa faktoja piti enemmän tarkistella tai jopa kaivaa. Sopivasti annosteltuna kaivaminenkin on ihan ok. Anttilassa ehkä yleisellä tasolla vain yksi vihje osittain sellainen, että se piti kaivaa + yhteen vihjeeseen ei saanut kaivamallakaan tolkkua. Muut periaatteessa vain tarkistettavia vihjeitä.
108. Rampe11.9.2017 klo 18:36
Jukkiksen yleistietous on melkoinen jos googlaamatta teki Holopaisen aukeaman. Minä jouduin vähintään tarkistamaan hyvinkin monta kohtaa kuukkelista.
En kuitenkaan osaa käyttää sitä niin hyvin kuin nimimerkki "höh", joka sen avulla pisteli aukeaman puolessa tunnissa täyteen.
Minusta ei tainnut vieläkään tulla Holopais-fania, mutta osa vihjeistä on kyllä hienoja.
Yksi parhaista on riippukeinuvihje linnun kuvan vieressä.
Toinen esimerkki on 11.+juoma+G+olio. Pystyiköhän kukaan ratkaisemaan sitä ilman risteävien apua?
Tai googlella?
109. Jukkis11.9.2017 klo 20:29
Kun sanon, että Holopaisen ristikossa en googlannut mitään, tarkoitan sitä, että ristikko tuli täyteen sängyssä maaten ilman mitään apuvälineitä. Pitihän sitten se risteävillä syntynyt Akselin tytär katsoa, enkä edes huomannut katsoessa, että vihje on virheellinen. Kaikki muut kelpasi ilman tarkistuksia. Mutta uteliaisuudesta piti tietysti katsoa lisätietoja pääkuvissa olevista.

Yhtä hyvin voi kysyä, että pystyiköhän kukaan kirjoittamaan vihjeen TEILLE vastauksen ilman risteäviä. Miksi pitäisi pystyä?
110. Tapio11.9.2017 klo 21:39
Jukkiksen populaarikulttuuritietämys ja muukin tietämys on uskomaton, jos kaikki faktat olivat ennestään tuttuja. Itsellä ristikossa oli lähemmäs kaksikymmentä uutta faktaseikkaa.
111. Keila11.9.2017 klo 21:52
Jukkis on varmasti fiksuimmasta päästä. Tapio, sinun yleistietämyksesi on mitätön, joten Jukkiksen tietämys ei nyt kumminkaan ole uskomaton.
112. Pekkatyttl16.9.2017 klo 20:09
Mikä oikeuttaa 21 ristikon tähän lehteen?
113. Tapio17.9.2017 klo 09:19
Keräseltä oli kommenttien perusteella selvästi tämän vuoden PuPe-tehtäviä vaikeampi tehtävä IS:ssä 16.9. PuPe:n tilaajat varmaankn toivovat samaa vaikeustasoa olevia tehtäviä Keräseltä PuPeenkin.
114. Sepi17.9.2017 klo 23:43
Lainaus: 112. Pekkatyttl 16.9.2017 klo 20:09
Mikä oikeuttaa 21 ristikon tähän lehteen?

Miksi ei olisi oikeutettu?
115. Kiikku18.9.2017 klo 01:28
Tapio, mitä kumman koosteita taas kehittelet ja kerrot, että muut ihmiset tahtoisivat jotakin Keräseltä, hän onkin mainio laatija. Keskity nyt vain itseesi ja omiin mielteisiisi ensin.
116. Jukkis18.9.2017 klo 10:36
Tuon sivun 21 kanssa on myös sellainen juttu, että kun sivulla 20 on ristikko ja sivulla 22 on ristikko, niin olisihan se tyhmää, jos sivu 21 olisi tyhjä.
117. mummo18.9.2017 klo 11:45
Lainaus: 112. Pekkatyttl 16.9.2017 klo 20:09
Mikä oikeuttaa 21 ristikon tähän lehteen?

Lauseesi ei ole suomenkieltä. Tarkoittanet sivulla 21 olevaa ristikkoa. Minäkin kysyn miksi ei olisi oikeutettu???
118. Tapio18.9.2017 klo 12:27
Pekkatytti ei taida vain pitää ristikosta, mutta ristikoiden suhteen pitää ottaa huomioon yleinen mielipide. Mirja Lähteenmäen ristikot ovat yleisesti pidettyjä ristikoita niin laadinnallisesti kuin piirrosten osalta.

Itse olen varsin tyytyväinen antiin. Toivoisin vain sokkokrypton tilalle jonkun muun erikoistehtävän.
119. Jaska18.9.2017 klo 16:50
Tapio, toivottavasti et sentään toivo Tapio Pihlajamäen tavuristikolle korvaajaa! Utopistinen toive sekin, ja hyvä niin.
120. Tapio18.9.2017 klo 17:10
Mäet joo vähän sekos. Mirja sais kyllä piirtää Tapiolle.
121. isoäiti19.9.2017 klo 00:13
Tapio! Kommentoit yhtä tämän lehden vihjeen ratkaisusanaa toisessa säikeessä. Miksi? Puutut kärkkäästi ennen ratkaisuajan päättymistä annettuihin vinkkeihin, joten samaa kai voin odottaa sinulta.
122. Tapio19.9.2017 klo 14:57
En tuonut esille mitään tiettyä lehteä enkä vihjettä. Eräs asia nyt vain nousi esille, enkä malttanut olla kommentoimatta.
123. Tapio20.9.2017 klo 16:50
Kaino toivo laatijoille - yrittäkää laatia piilokirjainten kohdalle vihjeitä, jotka olisivat jollakin lailla tarkistettavampia.
Ärsyttävästi kolmessa ei tehtävässä epävarmaksi jäi kussakin yksi piilokirjain. Yksi vihjeistä oli äärimmäisen lyhyt. Lars kertoi, että lähetti lehden, vaikka jäi vähän kesken. Minulla on kyllä kaikki ruudut täynnä, mutta tilanne ei ole juuri parempi, koska tuli kolme puhdasta arvausta.
124. Onerva30.9.2017 klo 13:15
Onko s.29 Anttilan ristikossa virhe keskellä aika ylhäällä vihjeessä JAKAN LÄHEINEN? Pitäisikö olla JAKUN?
125. Pr30.9.2017 klo 13:21
Ei ole.
126. Tarja30.9.2017 klo 13:22
Ei ole. Ei pitäisi.
127. Tapio30.9.2017 klo 18:34
Jos asia jää vaivaamaan, siihen voidaan tarvittaessa palata lokakuun lopulla kun lehden palautusaika on mennyt ohitse.
128. Tatikka24.10.2017 klo 23:49
Lainaus: 120. Tapio 18.9.2017 klo 17:10
Mäet joo vähän sekos. Mirja sais kyllä piirtää Tapiolle.

Nyt voi seota puolestaan Tapiot... mutta olenko ainoa, jonka mielestä Tapio Lähteenmäen piirtotyyli on ihan hykerryttävä? Samanaikaisesti absurdeja ja ihan "itsensä näköisiä" kuvia, etenkin eliöistä usein jälkimmäistä.
129. Funny25.10.2017 klo 00:09
Hykerryttävä on aivan passeli sana kuvaamaan Lähteenmäen piirtotyyliä.
130. Tapio25.10.2017 klo 08:07
Eläinkuvista joskus aika vaikea saada tolkkua, mitä eläintä esittävät. Niissä joskus tahallista moniselitteisyyttä, mutta myös tahatonta vaikeutusta kuvasta selon saamiseen.
131. Jukkis25.10.2017 klo 08:18
Juu, pitäis aina olla vaan tekstivihje ELÄIN, niin ei löytyis mitään valittamista.
132. Tapio27.10.2017 klo 18:57
On niihin laitettu tunnistettavia elementtejä, mutta yleismuoto vähän sinne päin eli onko apina todella apina vai jokin muu eläin.
133. Jukkis27.10.2017 klo 19:01
Niin, jos siinä olis vaan vihje ELÄIN, niin ei tarvis tuota ollenkaan pohtia. Elämä olis helpompaa.
134. Tapio27.10.2017 klo 20:53
Tietenkin noin väljä vihje on huono - vähän arvuuteltava kuvavihje on siihen nähden monin verroin parempi.
135. Jukkis27.10.2017 klo 21:02
Ei ole. Jos ristikossa on vihje ELÄIN, niin ihan varmana et tule tänne valittamaan siitä, vaan ratkot ja saat siihen risteävistä vastauksen. Miksi ihmeessä kuvasta pitää tulla valittamaan, kun risteävillä sekin ratkeaa?
136. Maarit28.10.2017 klo 08:08
Kuka keksi sen tiivisteosa?
137. Tapio28.10.2017 klo 09:21
Minulta jäi monta muutakin vihjettä ymmärtämättä. Ratkoin tämän lehden paljon huonommin kuin 3/2017.

Seuraavat vihjeet jäivät epävarmoiksi, osittain hoksaamatta tai täysin hoksaamatta.

s. 5

DISKOMIEHEN KAIMOJA > AAKET (yläosassa vasemmalla)

J. Karjalaisen laulussa on Markku. Markun lempinimi on Make, jota voisi pitää jotenkuten Markun kaimana. Aakeen lähin liittymä on Åke Blomqvist – Aake oli joskus samalla nimipäivällä kuin Åke. Se ei mielestäni kunnolla täsmää, joten ehkä muusta kyse.

s. 16

Parkkisen piilis vihjeet P6 & V14:

Helsingin yliopiston mukaan uskottomat kertovat liioiteltua informaatiota > HYPERTODET
Naiset pysyvät naisina, vaikka M lähtee alusta > II.AT

HY + jotain. Kaiketi ”mukaan” = PER.

Ongelmana tässä on se, että risteävä vihje ei anna yksiselitteistä vastausta. Naisen nimi M:llä ja ilman voisi olla (M)IISA ja (M)iina. Löysin (M)IIDA, mutta se on outo etunimeksi, mutta vain sillä sain suoralle vihjeelle jotenkin sopivan ratkaisusanan.

Mutta TODET-osalle en keksin erityisen luontevaa sisältöä, sillä uskottomat = TODET ei tunnu oikein luontevalta. Toki voidaan ajatella, että uskottomat = eivät sisällä uskomuksia eli ovat siten tosia.

s. 21

Miten LEIPÄ ja SAVO liittyvät teemaan?

s. 23

Keskellä hieman vasemmalle on allekkain vihjeet
HARVA
PELI
Pystyyn tulee UNOT. Vaakaan jäi P.PA.

PAPA liittyy joihinkin tietokonepeleihin – mutta ei ehkä kovin yleinen eli harva peli on Papa?
Pipa voisi olla neulos, mutta ei välttämättä kovin harva neuloksinen.
138. Tapio28.10.2017 klo 09:22
s. 24

FA > F.TA > FATA? (oikealla yläosassa)

F+A:TA?

s. 25

VUODESTA ’73 > KIRS (vasemmalla hieman keskilinjan alapuolella)

Kirs on Venäjän kaupunki, mutta ei ’73 perustettu. En keksi vuosilukuun selitystä.

s. 26

KONFEDERAATIOTYTTÖ > SUSA (hieman keskiosan alapuolella)

S(outh) USA (konfederaatio l. Etelävaltiot). Jos kyse tästä, olisiko etelävaltioiden nimi voinut olla SUSA?

VISAILUN EPÄRÖINTIÄ > AKAI (hieman keskiosan alapuolella)

Valinnan kanssa empimistä ( ”A” KAI)? (esim. ”Haluatko miljonääriksi” -visailu)

NENÄNALUSAINES > KALAPUIKKO (alhaalla vasemmalla)

Nenän alta suuhun pantava eli mikä tahansa ruoka kuten esim. kalapuikko?

s. 28

NAPAAP > NIKU (melko keskellä)

Ymmärtääkseni N pitää lukea erikseen ja loppu väärin päin PAAP(P)A > UK(K)I

TIITA + yläp. kaksi vinoviivaa tai jotain muuta vinossa (alhaalla oikealla)

Pitääkö lukea kuin TI:TA eli TITAANIA?
Vai toinen I ikään kuin lisätään sanaan TITA eli luetaan ”TITAAN I”? Vinoviivat sitten kuvaisivat kirjaimen työntämistä mukaan?

s. 29

TIIVISTEOSA > H.OS (keskellä)

Arvaus: HIOS. Toivoton tehtävä etsiä yhteyttä vihjeen ja ratkaisusanan välille.

A. > ANTE (keskellä)

A. ei ole sanan ANTE virallinen lyhennys, koska ei löydy lyhenneluettelosta

LIIKKUU MAASTOSSA > TEKA (keskellä)

TEKA on armeijan maastokuorma-auto (Wikipedia: ”Telakuorma-auto (Puolustusvoimain kielessä usein teka) ”). Vähän tuntuu tekaistulta.

Nalle! + aalto > SAARAT (oikea alaosa)

Jälkimmäinen vihjeosio on selviö, mutta ei nalle.

KALIFORNIAN NÄYTTÄVYYTTÄ > LAUHKEUS

Kaiketi LA-UHKEUS, mutta Kalifornia on myös lauhkealla vyöhykkeellä.

TÄYTTÄKIN > LOISTO (alhaalla vasemmalla)

RANTEESSA (PÄÄKAUPUNKI VER) > RADO (alhaalla oikealla)

Eka vihjeosio on selviö, mutta toinen ei.


s. 30

MIKÄKINA > ETOA (vasen alareuna)

Mikäkin A > ETO A ts. ylimielinen ja siinä mielessä ”eto” A?

s. 31

LC
HE
SUPREMES > RIOT ( oikea alareuna)

Oletin jokien nimiksi, mutta en löytänyt em. nimillä jokia. LC Rio on asuste, mutta muille en löytänyt järkevää sisältöä.

Palmujen välissä riippukeinu + FARROW > OMAVARAISUUDET

Riippumaton = omavarainen – pieni ongelma siinä, että kuvassa ei ole genetiiviä. Farrow viitannee Joanna Farrowiin, joka on tehnyt kirjan omavaraisuudesta (Home Smoking and Curing: Self-sufficiency).
139. Jukkis28.10.2017 klo 09:46
Olis kyllä ollut sun järkevämpää laittaa näitä vähemmän kerralla ja seuraavat vasta sitten kun edelliset on käsitelty.

Piilosanaan tuli HYPETTÄJÄT.
140. Rampe28.10.2017 klo 09:49
s. 31 riippumattoMIA
s.28 paapan=ukin
Kalifornian näyttävyyttä LA (Los Angeles) UHKEUS
141. Jukkis28.10.2017 klo 09:50
S. 23 se P_PA tulee vihjeestä ENNEN PEETÄ. En minäkään ymmärrä, millä logiikalla.

S. 24: FETA on vastaus

S. 25: KISS
142. Jukkis28.10.2017 klo 09:58
S. 26: SUSA on tytön nimi
Et oo kalapuikkoviiksistä kuullut?

S. 29: Tiiviste kanssa ihan hukassa.
A.M. = Ante Meridian
"... ei ole virallinen lyhennys, koska ei löydy lyhenneluettelosta". Pöh.
TEKA "tuntuu tekaistulta". Pöh.
Saara Karhu.
143. Rampe28.10.2017 klo 10:04
s.26 kymmenisen vuotta sitten oli paljon puhetta eduskunnan" kalapuikkoviiksisistä sovinistikansanedustajista".
144. Jukkis28.10.2017 klo 10:20
S. 31: TLC ja The Supremes on/oli trioja.
Riippumatto+Mia = OMAVARAISUUDET
145. Jukkis28.10.2017 klo 10:22
Ja minusta kaikki ne, joita ei ole tässä kommentoitu, on sinulla oikein pääteltyjä, joten älä kysele niitä uudestaan.
146. Jukkis28.10.2017 klo 10:23
Paitsi s. 21 en osaa kommentoida, kun en sitä sivua skannannut enkä muista teemaa.
147. Tuomas L.28.10.2017 klo 10:46
Piilosanassa HYPETTÄJÄT-sanan kanssa risteää siis MIRJAT. Vihje on piilosanaan aika yksinkertainen.

"Selvää savoa" on sanontatapa, mutta LEIPÄ ei auennut minullekaan. Onko selvä leipä jokin maatalouskulttuurin termi?

Kaipaisin myös selitystä tuohon RADO-sanan toiseen vihjeeseen (PÄÄKAUPUNKI VER).
148. Tuomas L.28.10.2017 klo 10:49
Myös minulta PAPA jäi ymmärtämättä. (Aakkosissa sana papa on tietenkin ennen sanaa pee, mutta tästä ei liene kyse.) Samassa ristikossa vähän ihmetytti sanan VEIJARI vihje, jossa on kirja + Jari Sillanpään naama. Jari on Jari, mutta miten kirja liittyy aiheeseen ja mistä sanan alku tulee?
149. isoäiti28.10.2017 klo 10:51
Luulisin, että leipä liittyy ilmaisuun "syödä selvää leipää". Silloin leipä on tehty viljasta ja siihen ei ole tarvinnut sekoittaa esim. pettua. Muitakin tulkintoja voi varmaan olla.
150. Jukkis28.10.2017 klo 10:51
http://www.jarisillanpaa.com/?shop=1&id=24
151. Täyttelijä28.10.2017 klo 10:53
Lainaus: 148. Tuomas L. 28.10.2017 klo 10:49
Myös minulta PAPA jäi ymmärtämättä. (Aakkosissa sana papa on tietenkin ennen sanaa pee, mutta tästä ei liene kyse.) Samassa ristikossa vähän ihmetytti sanan VEIJARI vihje, jossa on kirja + Jari Sillanpään naama. Jari on Jari, mutta miten kirja liittyy aiheeseen ja mistä sanan alku tulee?

Olisko Jarista tehty kirja?
152. Tapio28.10.2017 klo 11:02
Kiitti. En muista kalapuikkoviiksiä. Olen varmaan kuullut joskus. Näemmä muutamissa ymmärsin vihjeen melkein oikein, mutten ihan. Ja muutama virhe tuli.

141:ssä

FETA - millähän logiikalla (arvasin A ja E välillä väärin)

Näemmä virhe s. 25
Jos tulee KISS, silloin

PYHÄ KIRJA > SUUT

Ongelma näemmä se, että tulkitsin vihjeen suorana vihjeenä. SU+UT. Ongelma minulle tässä ja eräässä toisessa vihjeessä se, että en tajunnut tutkia rokkibändejä - mikä tietenkin paha moka Holopaisen ristikon suhteen.

Muutama jäi vielä käsittelemättä, esim. RADO toinen vihjepuoli.

Kumpihan siinä TITAANI ratkaisusanassa oli oikein päätelty?

Harmittaa tuo Parkkisen piilosanan kohdalla möhlintä. PETTÄJÄT loppuosa olisi pitänyt olla selviö.

Hieman kritisoisin risteävää vihjettä.
Naiset pysyvät naisina, vaikka M lähtee alusta > I..AT

Risto Pitkäsen artikkelin perusteella sain käsityksen, että piilovihjeen tulisi ilmaista ratkaisusana yksiselitteisesti, mitä ei nyt tässä ole kyse. Ongelmana tässä on se, että risteävä vihje ei anna piiliksille tyypillisesti yksiselitteistä vastausta vaan sanaristikkotyyliin on useita mahdollisia ratkaisusanoja, mitä pidän piiliksen suhteen huonona laadintana. On huomattava, että piiliksissä on paljon piilokirjaimia, jolloin piilovihjeen tarkkuus on erittäin olennainen piirre.
153. Tapio28.10.2017 klo 11:05
s. 5

EMÄKSISIÄ > LIPEET (ylhäällä oikealla)

Ehkä jossakin murteessa käytetty LIPEÄT sijaan LIPEET, mutta googlaamalla ei löytynyt. Kielitoimiston sanakirja ei tunne vaihtoehtoista taivutusta monikon nominatiivissa. En millään voi pitää hyväksyttävänä harvinaisen murresanan käyttöä kirjakielisen muodon sijasta, jos siis kyse on murresanasta. LIPEET ei löydy Nykäsestäkään.
154. Tuomas L.28.10.2017 klo 11:12
Enpä muistanutkaan tuon Jarin elämäkertakirjan nimeä, tai ainakaan osannut yhdistää sitä tähän.

FA = F & A = FETA.

Tuohon KIRS / RUUT -ansaan menin ensin minäkin. TITAANI on varmastikin TITAAN I.
155. isoäiti28.10.2017 klo 11:12
Lipeet on monikkomuoto sanasta live, joka on ainakin Nykäsessä selitetty synonyymiksi sanalle lipeä. Luulen joskus kuulleeni myös ilmaisun livekala lipeäkalalle. Olisiko ollut jossain pakinassa?
156. Tuomas L.28.10.2017 klo 11:13
Kyllä livekalasta puhutaan aika useinkin. Joskus sen vitsaillaan olevan elävää ravintoa.
157. Jukkis28.10.2017 klo 11:16
En nyt tajua Tapio sun tätä

"Naiset pysyvät naisina, vaikka M lähtee alusta > I..AT"

Risteävien jälkeenhän se on I.J.T, eikä siinä kyllä ole kuin yksi vaihtoehto vastaukseksi.
158. isoäiti28.10.2017 klo 11:17
Ja live näyttää olevan kielitoimiston sanakirjassakin. Siellä sen on sanottu olevan murresana, nykäsessä se on merkitty harvinaiseksi.
159. iso S28.10.2017 klo 11:25
Hirmuisen ihmettelymäärän joukosta ainakin
DISKOMIEHEN KAIMOJA > AAKET
näyttäisi olevan selvittämättä. Kyseessä on kokeneille (kauan harrastaneille) ratkojille tuttu Aake Jermo.

"luin ensimmäistä kertaa moneen vuoteen apu-lehden nitrodisko palstan"

"Lähde: Apu-lehden Nitrodisko silloin kun Jermo vielä eli"

"Jermo, Aake: Nitrodiskon parhaat. Kustantaja: Otava, painovuosi:1978"
160. Tapio28.10.2017 klo 13:30
157. Ainakin 95% piilisvihjeet on laadittu niin, että jos tajuaa piilovihjeen idean ja suoran vihjeen idean, tulee yksiselitteinen ratkaisusana - ilman että tarvitsee risteäviä. Mielestäni Risto Pitkänen tarkoittaa jotain tämän kaltaista. Olen kerran ratkonut Parkkisen ristikon 100% ilman risteäviä!

158. En osannut etsiä sanaa "live" sen paremmin Nykäsestä kuin Kielitston sanakirjastakaan. Kielikorvani on tunnetusti heikko, että osannut tunnistaa lipeet olevan monikkomuoto sanasta "live".

159. Enpä olisi millään osannut kaivaa. Ihan totaalisesti kadonnut muistista jos koskaan siellä ollutkaan.

Vastaavasti hypettäjät ei ole vielä noussut riittävän korkealle aktiivisessa muistissa enkä osannut Parkkisen piiliksen suoraa vihjettä sisällöllisesti yhdistää hypettäjiin. Oppimista.

Muistin virkistämiseksi TÄYTTÄKIN > LOISTO (alhaalla vasemmalla) ei ole vielä yhtään kommenttia.
161. Jukkis28.10.2017 klo 13:36
"Sitten seurasikin täyttä loistoa, mutta teatterin puolella."

http://vintti.yle.fi/yle.fi/sininenlaulu/yle.fi/te ema/sininenlaulu/artikkeli.php-id=310.htm
162. Tuomas L.28.10.2017 klo 14:10
"Täydessä loistossaan" on aika tavallinen ilmaus.
163. Tapio28.10.2017 klo 14:16
Ok. Sitten on vielä jäljellä kolme lähes jokaiselle oudoksi jäänyttä kohtaa. Muistin virkistämiseksi

ENNEN PEETÄ > PAPA, TIIVISTEOSA > H.OS, RANTEESSA (PÄÄKAUPUNKI VER) > RADO

Potuttaa, että kaksi ristikkoa meni yhden kirjaimen verran väärin. Melko todennäköisesti kolme ristikkoa meni yhden kirjaimen verran väärin. Tyypillistä tasoa kyllä minulle.
164. isoäiti28.10.2017 klo 14:38
Myös kukat ovat usein täydessä loistossaan.
165. vintilä28.10.2017 klo 15:31
Oliskohan TIIVISTEOSA HIOS. Apteekkien pulloissa on tai ainakin on ollut ns. Hioskorkki. Ehkä myös kemian labroissa ja vastaavissa on käytetty tai käytetään vieläkin hioskorkillisia pulloja.
166. Tapio28.10.2017 klo 15:57
No sitten arvasin oikein, vaikken yrittämälläkään löytänyt netistä tuon nimistä tiivisteosaa. Hios vaan yksinkertaisesti "maistui" suussa parhaimmalta.
167. Rampe28.10.2017 klo 15:58
Onko tuo vihje tosiaan RANTEESSA (PÄÄKAUPUNKI VER) ?
Rado on rannekello ja Denver on Coloradon pääkaupunki, mutta vajaaksi vihje silti jää.
168. Tuomas L.28.10.2017 klo 16:07
Kyllä se vihje on tuollainen, ja taidan nyt hahmottaa Joonaksen ajatuksen: Coloradosta ja Denveristä jätetään molemmista puolet alusta pois. Eli jos ratkaisusana olisi Colorado, vihje olisi PÄÄKAUPUNKI DENVER.
169. Tapio28.10.2017 klo 16:35
Mietin, että missähän pääkaupungissa voisi olla VER - ongelma se, että mietin valtioiden pääkaupunkeja. No enää yksi ongelmakohta jäljellä. Virheellisiä ratkontoja olikin sitten vain kolme.
170. Tapio28.10.2017 klo 16:39
Nyt kaikki olivat ihan ihkuja :)
171. Jukkis28.10.2017 klo 17:10
Nää sun jutut on kyllä hupaisia:

"Potuttaa, että kaksi ristikkoa meni yhden kirjaimen verran väärin. Melko todennäköisesti kolme ristikkoa meni yhden kirjaimen verran väärin."

"Virheellisiä ratkontoja olikin sitten vain kolme."
172. iso S28.10.2017 klo 18:14
"159. Enpä olisi millään osannut kaivaa." No minäpä näyttämällä osoitan.

Meillä on siis sekä vihje että ratkaisu: DISKOMIEHEN KAIMOJA > AAKET

Koska etsitään yhden miehen kaimoja, unohdetaan ratkaisun monikollisuus. Tarjotaan Googlelle hakusanaksi Aake.

Ensimmäinen linkki viittaa Ratkojiin, mutta vaativina asiakkaina valitaan toinen:
Aake – Wikipedia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aake

Sen mukaan tunnettuja Aakeja on kolme:

Aake Jermo, toimittaja ja kirjailija
Aake Kalliala, näyttelijä
Aake Pesonen, sota- ja tietokirjailija

Nyt järjestyksen ihmisinä klikataan ensimmäistä ja vaivaudutaan lukemaan artikkeli kokonaan. Teosluettelosta löytyy

Nitrodiskon parhaat, kuvitus Hannu Marttinen. Otava 1978, 4. painos 1978
Nitrodiskossa jytää taas, kuvitus Hannu Marttinen. Otava 1980, 3. painos 1980

Ei se ollutkaan niin vaikeaa. Eri juttu on se, kuinka kivaa nuorempien ratkojien tai Seuraihmisten kannalta on muistella muinaistya Apu-lehden vitsipalstaa.

Myös ENNEN PEETÄ > PAPA
saa ainakin minulle riittävän selityksen Googlen avulla.

Hakusanoiksi PEE ja PAPA, jolloin löytyy

Papa Pee - YouTube
https://www.youtube.com/user/SuperAbodam

Lonkalta olisin arvellut että kyseessä olisi voinut olla Luxemburgin muinaisen euroviisun "Papa Pingouin" suomennos, mutta tarkistin: senhän esitti Armi Aavikko nimellä Isä-pappa pingviini eikä sanoituksessa hoettu papa pee pee pee.
173. Tapio28.10.2017 klo 18:26
Oon nitrodiskoa lukenut ehkä Jermon aikoinakin, mutten ole ikinä katsonut, kuka ne vitsit on tehnyt. Papa kohdalla itse vihje meni ohitse. Ihan looginen selitys, mutta kuinkahan tunnettu esittäjä ja kappale on kyseessä?

Jukkis, minä ja moni muu epäonnistui tiivisteosan kaivamisesta. Iso S on esimerkillisen hyvä kaivaja, mutta onnistuiko iso S tässä datakaivuussa? Itsellä edelleenkin huonoa osaamista tiedon kaivuussa.
174. Tatikka28.10.2017 klo 18:35
Holopaisella Hynysen tavisvaimo, mitä siihen saitte ja miksi? Siitä saattoi jäädä koko muuten selkeä aukeama kiinni...
175. Tapio28.10.2017 klo 18:43
KAMARI

tavis = keskiarvo = KA

ja sitten vaimon etunimi (googlasin) MARI

KA + MARI = KAMARI
176. Tapio28.10.2017 klo 18:46
Mielestäni Holopaiset olivat laadukkaita - harmittaa vieläkin, että menin ansaan. No kävi minulla vastaavanlainen ansaan tipahtaminen viimeksikin.
177. Tatikka28.10.2017 klo 18:46
Äh, no niinpä tietysti tuo kamari. Olisi pitänyt osata ajatella. Hyvä vihje kyllä, haksahduin jahtaamaan Hynysen ex-vaimosta kaikkea mahdollista... Mutta onneksi lopulta arvasin piilokirjaimet kamariksi. Kiitos järkeenkäyvästä selityksestä.
178. Eki28.10.2017 klo 19:31
Kamarista keskustelin Tuomaksen kanssa, mutta halusi tuon läpän kaveristaan ja mikäs siinä.
179. Heljä-Maija28.10.2017 klo 19:47
Hyvä, että Tuomas piti päänsä. Minusta vihje oli mainio!
180. ++juh28.10.2017 klo 21:01
https://duckduckgo.com/?q=hios+tiiviste

josta (minulla) ensimmäinen osuma:
https://fi.vwr.com/store/product/541961/sovittimet -ns-hios

Hios näyttää olevan (lasiin) hiottu karhennoskohta, joka pitää liitettävät osat (esim. tulppa pullon suussa) kitkan avulla yhdessä.
181. Heljä-Maija28.10.2017 klo 22:03
HIOS oli apteekkiasioita tuntevalle sanaseppokaverilleni ihan tuttu sana, muille ei ehkä, kuten ei minullekaan. Aina oppii uutta.
182. Matti29.10.2017 klo 00:41
Hios on tässä yhteydessä sekä lasipullon kurkkuun että lasikorkkiin tarkkuushiottu kartiopinta niin, että pullo ja korkki muodostavat kaasutiiviin liitoksen.
183. Tapio29.10.2017 klo 08:25
Hyvin monelle tuntematon asia ja ihmettelen, miten ++juh päätyi käyttämälleen hakukoneelle. On varmaan vaikeimmin löydettäviä faktoja, jos asiasta on ihan pihalla.
184. iso S29.10.2017 klo 10:35
Tiedä häntä olenko esimerkillisen tai merkillisen hyvä kaivaja, mutta ainakin yritän silloin jos jokin asia mieltäni askarruttaa. En ole kyseistä tehtävää nähnyt, joten tiiviste ei askarruttanut. En tiedä olisinko päätynyt hioskorkkiin, minulle täysin tuntemattomaan sanaan.

Ainakin olisin hakenut sanoilla tiiviste hios, jolloin ensimmäiseltä sivulta löytyy mm.
"lasiset hios-sovittimet; lasiset tislauslinkit; lasiset tilausosat; hios-rasvat & tiivisteet"

Kaikista asioista ei löydä osumaa täsmälleen oikeilla hakusanoilla. Jos tuo edellinen ei olisi minua vakuuttanut, olisin hakenut sanoilla hios tiivis, jolloin löytyy

"Kannen alareunassa ja rungon yläreunassa on hios, jonka avulla astia sulkeutuu tiiviisti"
"Hios on hieman hiottu kartionmallinen lasivälikappale. ... Näin menetellen saadaan aikaan hyvin tiiviitä laitteistoja,"
"Tuippien on oltava hios- tai kierretulppia, joissa on tiivis teenä tefion tai ehjä metalhkalvo."

Noiden pohjalta olisin varmasti tyytynyt ratkaisuun hios. Tosin pieni jurnutus jäisi mieltä kaivertamaan. Onko hioskorkki tai -tulppa oikeasti tiiviste, jos tiiviys perustuu tarkkaan hiontaan? Onko siis kierrekorkkikin tiiviste? Jos hios- tai kierrekorkkiin tarvitaan erillinen tai kiinni liimattu teflon, kumi tai muu vastaava tiiviyden varmistava osa, eikö tuo osa silloin ole tiiviste eikä se korkki?

[Viimeinen esimerkkiteksti on PDF-tiedostosta kotoisin oleva näyteteksti, joka on nähtävästi generoitu jollakin tekstintunnistussysteemillä. PDF-tiedostossa itsessään teksti on muodossa

Orgaanisten yhdisteiden määrityksiä varten
näytteet otetaan lasipulloihin. Tulppien on
oltava hios- tai kierretulppia, joissa on tiivis-
teenä teflon tai ehjä metallikalvo.

Jos itse kopioi tekstin PDF:stä Ctrl-C/Ctrl-V -systeemillä, saa samat lukihäiriöt. Lisäksi teksti kopioituu jostakin syystä niin että jokainen sana tulee eri riville.]
185. Tapio29.10.2017 klo 13:00
Vihje oli "tiivisteosa" ts. tiiviste, tiivisteeseen tai tiivistämiseen liittyvä osa, joten HIOS on sisällöllisesti ihan hyvä ratkaisusana.
186. Jukkis29.10.2017 klo 16:17
Jos tosiaan iso S:n viestissä 172 mainitsema on laatijankin selitys s. 23 ristikon ENNEN PEETÄ -> P_PA :lle, niin aletaan olla aika lähellä John Lailare -tasoa tässä. Ehkä saamme joskus tietää totuuden, ehkä emme.
187. Rampe5.11.2017 klo 20:47
Anttilan ristikon vihjeeseen AKUN NÄKYVÄ OSA minulla oli vastaussanana aluksi ULKOSYRJÄ.
Väärinhän se oli, mutta hieno vihje-ratkaisupari mielestäni silti.
188. Jukkis5.11.2017 klo 21:15
Kesti hetken älytä tuon hienous. Aika hyvä. Ja jopa yksi oikea kirjain oikeassa kohdassa.
189. Tapio5.11.2017 klo 22:03
Tuli hävitettyä ristikko. Eikö siihen tullut ALAPUOLI tai jotain sinne päin ts. aika simppeli juttu, jonka juju siinä, ettei odota simppeliä ratkaisusanaa.
190. Tapio5.11.2017 klo 22:17
Lähteenmäen ristikossa Eila-tuotteen yläpuolella tahallisesti monitulkintainen kuva. Voi olla että ymmärsin väärin. Laitoin siihen LIERI.

Apina sitävastoin oli tahattoman huonosti piirretty, mutta kun vertasi valokuvaan, tunnistettavat piirteet löytyivät.
191. Heljä-Maija6.11.2017 klo 19:00
Vihje ENNEN PEETÄ on yhtä riviä ylemmässä ruudussa kuin P_PA, joten ne eivät olekaan pari. Ennen peetä on aakkosissa O ja se tulee vihjeen viereen kuten kuuluukin. Tällä logiikalla P_PA väliin ei tule yhtään mitään! Alemman vihjeen kuva nousee osittain ko. tyhjän ruudun päälle, joten ehkäpä tässä on laatijan tahallinen hathautus. Tai sitten ei.
Akulla on vain paita päällä, joten näkyvissä on ALARUUMIS.
192. Heljä-Maija6.11.2017 klo 19:22
PA:lle vihje olisi näin ollen TYHJÄ(tasku) tai ILMAN tms.
193. Jukkis6.11.2017 klo 20:08
Eli ristikossa olisi yksikirjaiminen vastaussana ja kaksikirjaiminen vastaussana. Vähän liian ovelaa?

Oliskohan mitenkään mahdollista saada tähän P_PA-juttuun lehden toimituksesta selitys, kun jonkun tarkistusseulan/koeratkonnan läpi tuo on toimituksessa kuitenkin mennyt. Että josko tässä kuitenkin olis menty John Lailaren viittoimaa tietä?
194. Eki6.11.2017 klo 21:30
Kysyin asiaa laatijalta, joka myönsi mokansa eli vihje ei viittaa mihinkään tuohon sopivaan. Se että miten se vihje on siinä, on arvoitus, siis että eikö sitä huomattu vai onko se lisätty tarkastuksen jälkeisissä muutoksissa. Siihen hyväksytään kaikki vaihtoehdot. Todella erikoinen ja ainutlaatuinen tapaus.
195. Jukkis6.11.2017 klo 22:23
OK, parempi noin kuin että kyseessä olisi tosiaan ollut iso S:n löytämä Papa Pee. Vaikka olihan tuo Heljä-Maijan kehittämä selitys aika mainio.
196. trabantti7.11.2017 klo 11:06
Itsekin päädyin ratkaisussani samaan päättelytulokseen kuin Heljä-Maija, että persaukinen on ilman... siis tyhjä ruutu:)
197. Tapio7.11.2017 klo 11:54
Minimi sananpituus ainakin Sanariksella tavallisissa ristikoissa on neljä kirjainta. Mielestäni kolmekin kävisi. Piiliksissä taisi kerran Parkkisella olla vain kolme kirjainta parissa sanassa oikeassa alakulmassa.
198. Tapio7.11.2017 klo 11:55
Pääkuvalauseissa voi toki olla vain kaksikirjaimisiakin sanoja.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *