KESKUSTELUT > RISTIKOT > PIILOSANARISTIKOT

9358. Piilosanaristikot

Marja9.8.2017 klo 07:26
En ole koskaan ratkonnut piilosanaristikoita. Miten niitä ratkotaan?
3. Tapio9.8.2017 klo 08:29
Tuo on aika suppea listaus tyypeistä. Siitä puuttuu mm. vihjetyyppi "hajotelma". Kattavampi luettelo löytyy http://www.sanasepot.fi/classic/julkaisut/termit.h tml - etsi haulla "piilopulma"

Käytännössä olen huomannut, että eri lehdissä on aavistuksen verran eri säännöt. Ainakin seuraavia eroja eri lehtien välillä olen havainnut:
* jos pitää lukea oikealta vasemmalle, Iltasanomien tehtävissä siihen ei ole apuohjetta, kuten on Sanariksen tehtävissä
* jos ratkaisusana tulee sanojen alkukirjaimista, joissakin lehdissä siitä ei ole ohjetta vaan se pitää vain huomata

Alun alkaen ymmärtääkseni piti olla apuohjeita ainakin noille + anagrammeille, mutta anagrammi pitää yleensä hoksata ilman apuohjetta.
4. Täyttelijä9.8.2017 klo 20:46
Säännöt ovat toki tärkeitä. Itse pidän vihjeistä, jotka ratkeavat melkein intuitiolla. Jos sääntöjä noudatetaan kovin tarkasti, piilosanoista ei saa kovin vaikeita ellei oikea vastaus ole joku joki jossain siperian takamailla.
5. Tapio10.8.2017 klo 08:10
Hieman lisävaikeutusta saisi, jos toisinaan jätettäisiin kaikki apuvinkit pois - olen tämän ennenkin ehdottanut, mutta ukoisin, että Täyttelijä olisi samaa mieltä ts. en olisi ihan yksin ajatuksen kanssa.
6. Tapio10.8.2017 klo 08:19
Toisaalta myös olisi toisinaan maksimaalinen määrärä apuvinkkejä - vieläkin enemmän kuin SK 30/2017 Antti Parkkisen tehtävässä. Siinä vinkattiin kätköjäkin, mutta kaikki anagrammitkin olisi voinut vinkata. Olen tämäkin kyllä ennnenkin ehdottanut, mutta todella kaivataan myös sellaisia tehtäviä, joissa Marjan tavoin kokematon ratkoja pääsee mahdollisimman hyvin sisälle.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *