KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 31 / 2017

9354. SK 31 / 2017

O4.8.2017 klo 16:54
Ei mikään helppo tapaus tämä kaksitähtinen ristikko. Minä pidin tästä hieman erilaisesta ristikosta. Pääkuvan aihe todella ajankohtainen ja hauska.

Piilosana Erkki Vuokila.

Kiitos Mirja Pihlajamäki!
2. terveen paperit5.8.2017 klo 18:05
Eipä turhan helppo mutta antoi purtavaa justiin sopivasti sadekuurojen lomassa. Hyvä ristikko.
3. Juha N5.8.2017 klo 18:37
Paras piilosanaelämys aikoihin. Sen lisäksi, että laadinnan lähtökohtana oli taas ollut muutama erityisen piilosanallinen sana (näillä tarkoitan sanoja, jotka rakenteensa perusteella tarjoavat itsestään selvän mahdollisuuden jaotteluun tai muuhun vastaavaan piilosanaleikittelyyn), vihjeisiin kyettiin löytämään harvemmin nähtyjä keinoja luoda salakähmäisyyttä ja harhauttavuutta. Tässä joutui konkarikin hilseeseen. Kiitos!
4. Hannu5.8.2017 klo 19:12
On se vaan jännää tuo erilainen kokemus ratkomisista.

Ehdin jo säikähtää O:n aloitussäikeestä mutta ihmeekseni Pihlajamäen tyypillinen teemaristikko ratkesi yhdellä sitsillä. Harvinaista minulle! Vuokilan piilosanastakin peloteltiin painetun lehden palstalla, mutta selätetty sekin on.

Kannattaa hieman pelotella ja luoda ratkontahaastetta ja -kiiiiimaaaa :-D
5. O5.8.2017 klo 20:31
Hannu.
Sinulla oli tosi jännä päivä, mutta se piiiiitkitetty on se nautinnollisempi! ;)
6. Matti5.8.2017 klo 23:01
Mielestäni piilosana oli aivan normaalia Ekiä, siis ihan kiva. "Lisäksi jotain puuttuu, tuttu jippo pitkämuistisille." Tämä ei auennut.
7. Heljä-Maija5.8.2017 klo 23:14
3. Juha N
Olen täysin samaa mieltä. Tällaisia lisää!
8. Tuttu6.8.2017 klo 15:54
Valmis on! Mielestäni sen kahden pallon tasoinen. Aika tylsä! Olen kyllä aina pitänyt Mirja Pihlajamäestä, mutta tässä ei ollut oikein ytyä! Ja nyt Brigittan kimppuun toiseen lehteen!!
9. kallej8.8.2017 klo 13:15
Ensin näytti piilosana aivan toivottomalta, mutta aukeni lopulta kuitenkin nopeasti. Pihlajamäen ristikot takkuavat joka kerta mutta tämä ratkesi vaivatta. Toista oli Passeli Pelikaanissa 5/2017 oleva Pihlajamäen ristikko, joka ei meinannut aueta lainkaan. Siinä meni useampi päivä tuhertaessa ennenkuin sain sen selätettyä.Taidan siirtyä ratkoon Mustan Pelikaanin ristikoita...
10. Anneli U.9.8.2017 klo 10:11
Mirja Pihlajamäen ristikot ovat inhokkejani. Kuvat ovat suorastaan töherryksiä, kuin alakoululaisen piirtämiä, ja teksti usein niin pientä ja epäselvää, että tarvitaan suurennuslasi. Miksi arvostettu Suomen Kuvalehti julkaisee tuollaisia?
11. joskus9.8.2017 klo 10:50
Vaikka Anneli U.n kritiikissä on perääkin, itse sanat ovat nokkelia ja mukavia ratkoa. Toivon jatkoa!
12. TU9.8.2017 klo 11:40
Pihlajamäen ristikoissa on henkeä ja tyyliä, piirrokset aivan mainioita ja persoonallisia. Ratkontaan ei tarvita Googlea, oivallusta kyllä. Suuri suosikkini!
13. Tuttu9.8.2017 klo 11:52
Pihlajamäen ristikoiden hyvä puoli on se todella, ettei tarvitse googlata. Hylkäsin mm. HS:n ristikot sen vuoksi, että pitää googlata ihan "älyttömästi" ja henkilönimiä on tavattomasti. Tuntuu mukavalta, kun oivaltaa kierotkin vihjeet!
14. Jiikoo9.8.2017 klo 15:03
Pihlajamäen ristikoiden taiteellinen taso lähentelee jonkinlaista naivismia, mutta sympaattisella tavalla. Siltikään en ole päässyt oikein sisälle näiden luomusten maailmaan. Sanoisin, että Pihlajamäen kaksitähtinen on minulle kolmen tähden haaste. Tämänkin ratkonta vaati minulta pienen tovin mittaisen istunnon useampanakin päivänä. Aluksi en tajunnut, ettei pääkuvasta välttämättä löydykään suoraa kuvavihjettä jokaiselle väritettyjen ruutujen ratkaisusanalle. Ihmettelin, kun risteävät sanat alkoivat tuottaa niihin sanoja, joita vastaavia elementtejä ei näkynyt pääkuvassa. Juoni alkoi avautua vasta tajuttuani, että huomio kannattaa kiinnittää lukuisiin siniristilippuihin!

Vuokilan tämänkertainen piiliskin oli tavanomaista vaativampi; sain sen täyteen vasta lehden ilmestymistä seuraavana päivänä. Hyvä niin!
15. Täyttelijä9.8.2017 klo 15:18
Mukava piilis - ei järisyttävän vaikea mutta mukavan haastava ja kekseliäs.
16. Jukkis10.8.2017 klo 14:28
Mirja Pihlajamäki on tosi hyvä piirtäjä. Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan tosiasia. Tuollainen eilen kirjoitettu perustuu joko täydelliseen asiantuntemattomuuteen tai, mikä todennäköisempää, on jonkun joko Sanaris Oy:tä tai Pihlajamäkeä tai molempia kohtaan kaunaa kantavan henkilön silkkaa ilkeämielisyyttä.
17. Eki10.8.2017 klo 14:44
Mirja on työuransa aikana tehnyt eniten lasten värityskirjojen kuvia.
18. tuffa Porist10.8.2017 klo 19:15
Olipa vääntämistä, mutta hauskasti laadittu ja kiva idea pääkuvan käsittelyssä. Aiheita muutamissa paikoissa
niin paljon ettei tiennyt mihin päin mikin viittaa, mutta selkishän se!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *