KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 22.-23.7.2017

9343. IS Viikonloppu 22.-23.7.2017

Eki21.7.2017 klo 20:47
Huomenna Joonas Anttilan pahis(?). Ei muita yllätyksiä.
2. Hannu21.7.2017 klo 22:54
Vuokila-Anttila -ristikkoa taannoin utelin ja lupailtiin, "että varmaan joskus kesällä", mutta kyllä tämä pelkkä Anttilakin käy!

Anttilan debyytti tänne IS Viikonloppukovikseen on kyllä tervetullut ja huomionosoitus ratkojille, jotka hänen aivoituksistaan ovat kiinnostuneita. Hän on operoinut käsittääkseni itsenään vain varsinaisissa ristikkolehdissä, joihin moni ei ehdi kuitenkaan paneutua ollessaan esim. vielä työelämässä. Kommenttien mukaan haastetta nuori mies ratkojalle osaa kuitenkin asettaa.

Hyvä, että hänen omaa tuotostaan ilman "oppi-isää" saadaan ratkottavaksi myös tänne IS Viikonloppuun ja kenties SK:n painoksiinkin. Laatu tuntuisi kohdallaan olevan.
3. Eki21.7.2017 klo 23:13
Anttilan SK seuraavalla viikolla!
4. Mie21.7.2017 klo 23:54
Laittaisitteko aina myös pallotuksen kiitos.
5. Eki22.7.2017 klo 00:00
Pahis = 3.
6. [O]22.7.2017 klo 12:25
[Rampe.
Tämä on varmaankin sinulle mieluinen. ;)]
7. Rampe22.7.2017 klo 13:50
O, katsotaan.
En ole vielä lehteä avannut, lunttasin vähän ennakkotunnelmia etukäteen.
8. Pr22.7.2017 klo 14:26
On se pahis. kesken on yhä, mutta aina löytyy sana sieltä, toinen täältä. Katsotaan nyt vielä pari tuntia tai pari päivää...
9. Rampe22.7.2017 klo 14:30
Tajusin juuri, mistä Joonas Anttila on tuttu. Olen yhden ratkonut PuPe:sta ja se oli lähes ylivoimainen minulle.
Ei näytä tilanteeni sen paremmalta nytkään!
10. Pr22.7.2017 klo 17:18
Kyllä se vaan täyteen tuli, jos siihen koko päivä paria pientä taukoa lukuun ottamatta menikin. Ei ollut helppoja kohtia lainkaan, vain muutama sana joista pääsi kompuroiden edes alkuun. Pääkuvan sanat vaikuttivat jo lähtökohtaisesti vaikeilta, ja niistä toisen merkitys piti lopulta vielä erikseen tarkistaa. Viimeksi sain valmiiksi oikean alanurkan, jos sillä detaljilla nyt kukaan mitään tekee. Tämä oli koviksista vuoden pahin, tai paras, kuinka vaan. Kiitos!
11. O22.7.2017 klo 21:10
10. Osuva numero sinulle ja vilpittömät onnittelut! Olen saanut reilun neljänneksen täytettyä. Laatija on minulle vieras, mutta vihjeet, jotka olen oivaltanut ovat loistavia. Tämä jää nyt odottamaan huomiseen, mutta vaikein ristikko minulle ikinä.
12. Pr22.7.2017 klo 21:26
O, kiitos. Minusta kyllä tuntuu välillä jo siltä, että näistä koviksista on muodostumassa suorastaan pakkomielle. Onneksi viikossa ehtii jo vähän toipua ennen seuraavaa. Anttilan ristikoita on usein PuPessa ja tuolta Ristikon anatomiasta löytyy Anttilan aiempia koviksia, ehkä vaikeampiakin kuin tämä, mutta pahimmat vihjeet onkin siellä selitetty.
13. O23.7.2017 klo 16:06
Ainutlaatuinen ristikko. Sana sanalta ja pikkuhiljaa täyttyi. Pääkuvan sanat loogiset. Paljon upeita vihjeitä mm. LUSIKALLA JA HAARUKALLA ja EI MAAPERÄMME.

Kiitos Joonas Anttila!
14. Juha N23.7.2017 klo 19:57
Pahis oli, totisesti, mutta sellaisena vaihteeksi tervetullut. Kiitän. Eräs itselleni outo suomen kielen aistihavaintoilmauskin tuli tämän ristikon myötä opittua.
15. O23.7.2017 klo 21:50
Juha N.
On se vaan niin, että kaikkea voi oppia ja koko ajan. En olisi eilen uskonut, että saan tämän ristikon täyteen! :)
16. happonen24.7.2017 klo 00:50
Olihan tiukan takakiero teos! Kahdessa pitkässä sitsissä tämä vihdoin täyttyi, tosin muutamasta sanasta olen kyllä epävarma kun en ihan käsitä vihjeitä. Tasaisen vaikea ristikko sekä sanaston että vihjeiden osalta, selkeästi tämän vuoden kiperin IS Kovis. On kyllä haastavaa sanastoa ja tässä oppi kyllä muutamankin sivistyssanan!

Minullakin ratkesi oikea alakulma viimeisenä, mutta sinne jäivät nuo pari epävarmaa sanaa, esim "K huutomerkillä" ei oikein avaudu vieläkään.

Isot kiitokset Joonakselle - lisää tällaisia myös PuPeen!
17. Pr24.7.2017 klo 06:42
Oli todella huipputehtävä. Vasta parin nukutun yön jälkeen minulle aukeni äsken kokonaan VIPANNEET ROVON KÄÄNTÄEN. Olipa hieno vihje. Niinkuin tuo huutomerkillenen k, jota myös minä vähän ihmettelin jo ristikon täytettyäni. Täytyy kai ostaa tuo seuraava SK ihan vaan ristikon takia!
18. Joutilas24.7.2017 klo 15:11
Vasemmalta oikealle täyttyi vähän yli puolen välin.Sitten täydellinen stoppi. Ei aukene "AHNE",ei "MÄMMIN LÄHDE",eikä mikään muu. Pahinta on,kun pääni ei edes ymmärrä,mitä pitäisi (voisi) ajatella vaikkapa vihjeestä: VIERAANNUN KOLASI "OSOITETTUA". Jään nöyränä odottamaan anatomiaa tästä ristikosta. Kiitokset tekijälle.Kyllä tuli tämä lehti halvaksi suhteutettuna sen parissa vietettyyn aikaan. Ja halpenee koko ajan.
19. Joutilas24.7.2017 klo 18:46
Kyllä tänne kannattaa valittaa surkeuttaan.Sen jälkeen tulee kummasti AHAA-elämyksiä ja kaikki mustat aukot täyttyvät.Edelleen kiitokset Joonas Anttilalle. Lehden hinnaksi tuli ~0,3€/h.
20. O24.7.2017 klo 21:15
Joutilas.
Toinen hyväksi todettu tapa on, kun kysyn mieheltäni jotakin ristikkovihjettä ääneen, niin samantien tajuan sen itse.
Monet ovat todenneet saman asian. :)
21. Rampe25.7.2017 klo 20:00
Minulle tuli lehden tuntihinta vielä halvemmaksi kuin Joutilaalle. Huutomerkki-K ja VIERAANNUN..-vihjeiden ja ratkaisusanojensa yhteys toistaiseksi ymmärtämättä, ja sehän rassaa mieltä!
Viikon päästä on kai kyseltävä ellei anatomiaa ole luvassa.
22. isoäiti26.7.2017 klo 12:02
Tulin kaivanneeksi jossain yhteydessä "alkuvuoden vaikeinta" ristikkoa. Eipä aikaakaan, kun voi kauhistus: tupsahti kesän vaikein. En viitsi edes laskea, montako tuntia käytin. Ratkaistu kuitenkin on. Minulle ei avaudu pärekorin ja ratkaisusanan yhteys, joten siinä voi olla jotain pielessä. Hieno ristikko ja lehden ostolle sai täyden vastineen, kiitos!
23. Mettalo26.7.2017 klo 20:26
Toivoton tapaus! Toivottavasti tähän tulee ristikon anatomiassa jotain tolkkua.
24. Sepeteus27.7.2017 klo 09:08
Olipa haastava ristikko! Kiitokset laatijalle.
25. Hannu27.7.2017 klo 18:43
Kyllä tämä on tosi pahis ja kesken jäänee tässä vaiheessa. On pantava samaan pinkkaan parin Skytän seuraksi myöhempää tutkailua varten. Huomista SK -debyyttiä sitten mielenkiinnolla odottamaan mutta nyt saunaan...
26. jussi vain28.7.2017 klo 18:52
Lainaus: 22. isoäiti 26.7.2017 klo 12:02
Tulin kaivanneeksi jossain yhteydessä "alkuvuoden vaikeinta" ristikkoa. Eipä aikaakaan, kun voi kauhistus: tupsahti kesän vaikein. En viitsi edes laskea, montako tuntia käytin. Ratkaistu kuitenkin on. Minulle ei avaudu pärekorin ja ratkaisusanan yhteys, joten siinä voi olla jotain pielessä. Hieno ristikko ja lehden ostolle sai täyden vastineen, kiitos!

Pärekori = vakka, jos vaikka akka siitä..
27. Rampe28.7.2017 klo 19:27
jussi vain,
jos vaikka olisit hiljaa ainakin tiistaihin!
28. isoäiti28.7.2017 klo 21:41
Uskon, että pärekoriratkaisuni on oikein. Jussi vain: kiitos selityksestäsi, en siitäkään kyllä vielä oivaltanut, miten ratkaisuun päästään, joten vika lienee aivoissani. Ratkottu kuitenkin on ja olen siitä ylpeä, niin takkuinen taival oli. Mutta niin pitääkin!
29. Mettalo1.8.2017 klo 17:51
Onkohan ristikon anatomiaa tulossa?
30. Eki1.8.2017 klo 18:01
Huomenna varmaan.
31. Mettalo1.8.2017 klo 19:30
Kiva, kiitos!
32. Eki2.8.2017 klo 12:20
Olkaa hyvät!
33. Mettalo2.8.2017 klo 15:05
No olipas ristikko! Ilman apuja olisin ollut todella pihalla! Kiitos laatijalle, mutta ensi kerralla pikkuisen helpompaa... jooko? Tai voi näitä olla välilläkin, toiset taitavat tykätä kovastikin.

Kiitos Joonakselle ja Ekille haasteesta ja avusta!
34. iso S2.8.2017 klo 15:22
Kiitos.

Ristikon sanoitus oli laadukas ja pohjaltaan haastava, eli verta, hikeä ja kyyneleitä on laatija vuodattanut. Niin varmaan moni ratkojakin. Vihjeet vaativat niin paljon oivallusta ja eri aiheiden knoppitietoakin, että ristikko sijoittui asteikolla läpikirjoitettava - puhkikumitettava sinne jälkimmäiseen päähän. Laatijan onneksi on olemassa pieni (?) valiojoukko, joka nauttii tällaisesta haasteesta.

[No, sivuhuomautuksena: oman kokemukseni mukaan visaisessa ei tule juurikaan enemmän kumitettavaa, tai kuulakynällä ratkovalle päällekirjoitettavaa kuin pehmiksissä. Pehmiksissä sortuu helposti vauhtisokeuteen ja lykkää pihi => itara kun oikea onkin saita tai nuuka. Hyvässä koviksessa tai pahiksessa joutuu hieromaan hilsettä mutta sitten kun ratkaisusanan oivaltaa niin yleensä yhteys on kristallinkirkas ja se on kerralla siinä.]

Tässä voisi saivarrella ja saivartelenkin, että tuo kristallinkirkkaus jäi joissakin kohdissa vähän löysäksi.

Esimerkki anatomiasta: "AUTTAA ASITTA => ARMI: huudahduksen mukaan armias voi auttaa, ja ilman as-loppua eli asitta saadaan armi."

Huudahdusta "auta armias" käytetään yleensä tilanteessa, jossa ei varsinaisesti uskota armiaan puuttuvan tilanteeseen, kunhan vain puretaan paineita. Tietenkin tässä taustalla leijuu sellainen ajatus että armias VOI auttaa, mutta tuo "voi" pitää itse kuvitella vihjeeseen. Vihjehän antaa aiheen ymmärtää, että apua tulee aina tai ainakin ristikkotarkkuudella aina.

Toinen esimerkki: "kuva tableteista" => ARAT: tabletteja voidaan kutsua tabuiksi, jotka ovat myös arkoja asioita.

Kielitoimiston sanakirjan mukaan tabu on "jnk pyhäksi, vahingolliseksi tms. katsotun tekemistä, mainitsemista tm. koskeva uskonnollinen t. uskomuksellinen kielto t. sen kohde". Tietenkin joistakin tableteista puhuminen voi olla arka asia, mutta eivät ne tabletit tai tabut (pyhät asiat) itsessään ole millään tavalla arkoja.

Jos pystyy katsomaan riittävän suurpiirteisesti ja tarpeeksi monen mutkan taakse niin hienoa työtä myös vihjeityksen osalta. Vaikeaan tähdätty, vaikeaan osuttu.
35. iso S2.8.2017 klo 15:34
No niin, yksi duaalin paikka jäi mainitsematta. Anatomian mukaan "TÄLTÄ HAISTAAN => ULKO: voi sanoa, että jokin haisee ulolta."

Enpä ole kuullut, mutta Nykänen tuntee (Kielonen ei): ulko = koira haisee ulolta 'ulkona olleelta, ulkoilmalta'.

Sen sijaan olen kuullut turkulaisen sanovan "koira haisee ulvolta", kun koiran turkki on ulkona kostunut. Netistäkin löytyy

ulvo - | Meänkielen sanakirja
meankielensanakirja.com/fi/sana/id/71874
Meänkieli: ulvo Suomi: ulkoilman haju esim. koira haisee ulvolle.

Siksi minulla oli väärä piilokirjain ja erehdyin epäilemään, että laatija asuu sellaisella murrealueella jossa on tapana haista ulvolta. Olen pahoillani, perun kaikki luuloni laatijan haisemisesta!
36. Pike2.8.2017 klo 16:56
Sukumme piti kovasti tästä ristikosta. Kymmenkunta sukulaistani lähetti myös vastauksensa arvontaan ja anatomian mukaan kaikilla on oikea vastaus. Kukahan meistä saa potin?
37. Tapio8.8.2017 klo 07:07
Tämä on kyllä poikkeuksellisen hankala ristikko. Ainakin minulle vaikeampi kuin mikään tämän vuoden Punaisen Pelikaalin ristikko. Pyydän ystävällisesti vähän tarkistusapua.

SAARELLA > SRILANKATAR

Tuo ei oikein kaikilta osin meinaa sopia risteävien kanssa. Onkohan väärin ja jos on, mistä päin pitäisi etsiä?
38. Pr8.8.2017 klo 08:35
Vika on risteävissä.
39. Tapio8.8.2017 klo 15:49
Kiitos. Jätin SRILANKATAR ennalleen ja korjasin risteäviä. Muutamat sanat jäivät niin oudoiksi, että kulma taisi mennä vähän väärin, mutta en nyt keksi ihan täysin järkeviäkään sanoja siihen kulmaan (minulle ei mitään uutta pahimpien Joonaksen ristikoiden kanssa).
40. Rampe8.8.2017 klo 19:52
Samassa kulmassa minullakin jäi käsittämättä tuo K ja huutomerkki. Siihen on anatomiassa selitys KOOTA=LISTATA, ja miksei niinkin.
Itse ajattelin jotain KALLE-vaihtoehtoa pitkään, mutta en saanut sopimaan.
Mutta miksi AATEKIN on ENOT? Ei sytytä!
41. Rampe8.8.2017 klo 19:55
Sytytti!
Maate menoista taitaa olla kyse.
42. Tapio9.8.2017 klo 20:56
No tuo varmii, että alakulma meni oikein..

Oikealla keskellä vielä aukko. PAAKOILLEN sain alkuun LOS - joku LOST sarjan henkiö?
43. Pr9.8.2017 klo 21:08
Vihje on PAKOILLEN. Siihen LUSMUILUT.
44. Tapio9.8.2017 klo 21:17
En nyt pyytänyt suoraa vastausta (vaan vain tiedon, että jotain on jossakin väärin). Ongelma oli se, että jumiuduin mielestäni hyvään pääkuvasta saatuun sanaan. Loppu täytyy miettiä uusiksi.
45. O9.8.2017 klo 21:22
Olisit tyytyväinen, että sait vastauksen, koska ongelmasi oli sekä väärin luettu, että väärin vastattu.
46. Tapio9.8.2017 klo 23:35
Kirjoitin tabletilla, jolla tulee paljon kirjoitusvirheitä. Auttoi kuitenkin saamaan kulman ratkottua.

PLOKKAUS en tuntenut, koska...

Laitoin KYTKETTYNÄ > ANLINE, joka on eräs orgaaninen aine, jossa on kytköksiä. PLAKKAUS on sitä, että siirtää hampaiden pesua ja saa plakkia hampaisiinsa.

Olihan tässä paljon hienoja vihjeitä. Pientä skarppausta näihin Joonaksen pahimpiin minulta kaivataan.
47. Juha N10.8.2017 klo 20:12
Tuo Tapion sanaristeysongelma LIKAISET SIIRTÄEN > PLAKKAUS (oik. PLOKKAUS) ja KYTKETTYNÄ > ANLINE (oik. ONLINE) on hyvä esimerkki siitä, kuinka helppo netistä on löytää virheuskomustensa tueksi virhetietoa, kuinka vaikea kaikkeen tietosälään on suhtautua kriittisesti ja kuinka tärkeä olisi tässäkin asiassa treenata medialukutaitoaan.

Tapahtumaketju on ehkä ollut seuraava:

Tapio on saanut valmiiksi sanat PL_KKAUS ja _NLINE niiden risteyskirjainta lukuunottamatta. Mikä tuo vokaali olisi? Koska ravintola-alan termit PLOKATA / PLOKKAUS / PLOKKARI ovat Tapiolle ymmärrettävistä syistä tuntemattomat, hän turvautuu nettihakuun ja kokeilee ensin A-kirjainta.

Google-haku PLAKKAUS antaa linkin erääseen suomi24.fi -palstan keskusteluun, jonka avauksena on ilmeisen vitsikkääksi tarkoitettu kysymys "Onko teillä hyvä plakkaus?" Sillä tavallisempaahan on udella "Onko teillä hyvä palkkaus?" No, kanssakeskustelijat antavat vitsikkääseen kysymykseen vitsikkäitä vastauksia (poiminta): "Plakkaus on plakkarissa." --- "Hampaissa on hyvä lakkaus." --- "Mulla on hyvä kakkaus, js se nyt auttaa.." --- "Kenkien lankkaus on ihan hyvä, kiitos kysymästä." --- Ja sitten: "Hyvä plakkaus hampaisiin saadaan syömällä paljon sokeripitoisia tuotteita ja limpparia ja sitten ei pestä hampaita. Minulla on melko huono plakkaus kun pesen aamuin illoin hampaat."

Tapio haluaa uskoa, että sanalla PLAKKAUS viitataan hammasplakin kerryttämiseen hampaidenpesua siirtämällä ja että se täten kävisi ratkaisusanaksi vihjeelle LIKAISET SIIRTÄEN. (Haastan kyllä itse pohtimaan, että jos PLAKKAUS olisi hyväksyttävä termi hammasplakin kerryttämiselle hampaidenpesua siirtämällä, niin olisiko se siinäkään tapauksessa sopiva ratkaisusana em. vihjeelle.) Tapio on tähän PLAKKAUS-sanalöytöön niin tyytyväinen, ettei jatka muiden vokaalien kokeilua. Tämä on harmi, sillä toinen osuma Google-haulla PLOKKAUS olisi antanut linkin seuraavaan tekstinpätkään, joka mielestäni informatiivisena ja samalla hauskanakin ansaitsee tulla tässä lainatuksi:

"Tuolla ruokapalstan ravintolasivuilla joku kysyi, minkälaista työtä ravintolassa tekee 'blokkari'. Onpa veikeää, että aina menee väärinpäin. Ravintoloissahan on 'plokkareita' eli likaisten astioiden poimijoita/kerääjiä. Sana tulee ruotsin sanasta 'plocka', suom. 'poimia'. 'Blokkari' tai ainakin 'blokkaaminen' esiintyy taas koripalloilussa. Sana tulee englannin sanasta "block', suom. 'sulkea' (pallon tie kohti koria). Ironista on vain se, että vuorostaan koripallopiireissä sana myös lausutaan yleisimmin väärin, eli vuorostaan 'plokkari'... Ympyrä on sulkeutunut.---"

(jatkuu...)
48. Juha N10.8.2017 klo 20:15
(... jatkoa)

Jos ja kun ristikkoon tulee sana PLAKKAUS, niin sen kanssa risteävä sana on ANLINE. Tälle ratkaisuolettamalle olisi vain löydettävä netistä vahvistusta. Ja etsivä löytää, kunhan oikein haluaa ja vielä sattuu lukemaan tai kirjoittamaan väärin. Lainaus Tapiolta: "Laitoin KYTKETTYNÄ > ANLINE, joka on eräs orgaaninen aine, jossa on kytköksiä." Katsotaanpa. Koska Google-haulla ANLINE ei löydy linkkejä mihinkään aineisiin, uumoilen kirjoitus- tai väärinlukuvirhettä siten, että Tapion tarkoittama sana olisi oikeasti ANILINE (englanninkielinen vastine suomen sanalle ANILIINI). Google-haku ANILINE antaakin ensimmäisenä linkin englanninkielisen Wikipedian artikkeliin ANILINE. Sen kaksi ensimmäistä lausetta sopivat Tapion mainintaan orgaanisesta aineesta, jolla on kytköksiä: "Aniline is an organic compound with the formula C6H5NH2. Consisting of a phenyl group attached to an amino group, aniline is the prototypical aromatic amine."

Ratkaisusanan ANLINE ongelmaksi jää kaksi oikeaa faktaa: sana ei ole suomea vaan englantia, eikä se ole englanniksikaan oilein kirjoitettu, vaan siitä puuttuu yksi i-kirjain. Mutta hei, ristikko tuli Googlen avulla täyteen!

Samanlainen nettitiedon puntaroinnin ongelma Tapiolla näkyy olleen säikeessä 9168 (PuPe 2/2017), johon kirjoitan seuraavaksi, kun asiaa ei ole aiemmin kommentoitu.

Linkki: tinyurl.com/yd8bt28o
49. Tapio10.8.2017 klo 20:27
Aika pitkälle asia meni noin - nolo mokahan se oli ja laitoin lähinnä kevennyksenä.

Tulkoon toinenkin kevennys. Alareunan LISTATA tuli mieleen KePu ja K-alkuinen termi (K-linja) ja ajattelin että K-lista, K siis listaa joukon em. puolueen jäseniä.

Kyllä minä nykyisin kovikset ratkon yleensä oikein, mutta teen kyllä edelleenkin satunnaisia ajatusmokia.
50. Tapio11.8.2017 klo 17:44
Juhalle - väsähdin ristikon kanssa painimiseen ja yritin saada sen vaan joten kuten loppuun asti ratkottua - on sitä joskus ennenkin käynyt niin - näemmä ei ainakaan kannattaisi tuoda esille, kun on noin fiksuja analysoijia kuin Juha. No tulipa todistetuksi, että PuPe:ssa ja IS viikonlopun koviksissa voi olla ihan yhtä pahoja ristikoita. Oletin, että varsinaisessa ristikkolehdessä pahimmat olisivat pahempia, mutta eipä niin ollut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *