KESKUSTELUT > RISTIKOT > KOVISVIHJEITÄ RATKOJALLE

9327. Kovisvihjeitä ratkojalle

Pr10.7.2017 klo 16:20
Mitä haastavampi ristikko, sitä useammin sanoista löytyy vähän eksoottisempia kirjaimia ja niiden kombinaatioita. Jotkut laatijat oikein nauttivat (ilmeisesti) kun saavat vaikkapa kunnon rykelmän tiettyä kirjainta luomukseensa. Ja pahistasolla kannattaa aina varautua muihinkin merkkeihin kuin aakkosiin, ja jopa tyhjiin vihjeruutuihin.
2. O10.7.2017 klo 16:25
Pieni lisäys. Jopa numeroihin! (Kohdalleni on osunut vain yksi kerta.)
3. Pr10.7.2017 klo 16:28
O, onhan se numerokin merkki ;-)
4. matts10.7.2017 klo 16:58
Ja paljon muita variaatioita on käytetty, ruudussa voi olla useampi kirjain tms.
5. Pr10.7.2017 klo 17:20
Onneksi ei minun tutkaani ole kaikkia variaatioita osunut, koska tein paluuni ristikkomaailmaan vasta kolmisen vuotta sitten. Mutta oi niin kovasti ilahduin, kun haastavimpaan osastoon olikin tullut sellaista, josta 70-luvulla viikkorahat alan lehtiin (myös niihin) tuhlattuani saatoin vain haaveilla.
6. Hannu10.7.2017 klo 18:01
Muutaman vuoden takaa muistuu mieleen Toni Pitkälän IS Viikonloppukovis, jossa ratkaisuksi pystyyn tuli vain useita i -kirjaimia. En tarkkaan muista miten vihje kuului mutta sillä viitattiin maantien katkonaiseen keskiviivaan ja oliko risteävistäkään hirveästi apua. Itse täyttelen ristikoita pölkkykirjaimilla niin se oivallus sitten tuli. Oveluuksia keksivät laatijat.
7. Pr10.7.2017 klo 18:08
Praise the lord and pass the ammunition!
8. Tapio10.7.2017 klo 21:23
4. liittyen - miten mahdollista.


6. liittyen. Pisin rivi samaa kirjainta, joka on minulla tullut vastaan on 24 kpl A-kirjainta (täysi A-olut kori).

5. liityen. Minulla on samankaltainen tausta ja kokemuskin samankaltainen.
9. Rampe10.7.2017 klo 21:41
mattsin esimerkin (useita kirjaimia) olen nähnyt joissakin ristikoissa tehtynä esimerkiksi ruuduissa valmiina olevina symboleina. Ratkaisusanoja luettaessa tämä symboli sitten tarkoittaa pystyyn ja vaakaan esimeriksi kolme- tai nelikirjaimista sanaa.
Yleensä tämä symboli toistuu ristikossa monta kertaa ja jaksaa kyllä ihmetyttää siihen asti kun sen merkityksen tajuaa.
Muuten en ole samaan ruutuun useampia kirjaimia sovitellut.
Numerokin tuli minulle ensi kertaa vastaan Iltiksen Roger Moore-koviksessa.
10. matts11.7.2017 klo 04:58
Voi olla, että nuo hankalimmat keksinnöt ovat olleetkin SM-kisojen välierissä?
11. Tapio11.7.2017 klo 19:23
Jos minä nyt ymmärsin oikein, mitä Rampe 9:ssä tarkoitti, symboli toimii samaan tapaan kuin numero, esim. "1" = YKSI jne. ( 1SOLUINEN tms.). Jos symboli olisi esim. naarassymboli, tarkoittaisiko symboli aina samaa korvausta, vai vaihtelisiko se (esim. NAARAS, VENUS)?
12. matts11.7.2017 klo 19:36
Nuo koukut kun pitää ratkojan ratkaista. Kun tehdään todella visaisia ristikoita tulee varautua vaikka mihin, siinä ei tosikkomaimen "sääntöjen" nillittäminen auta vaan pitää ottaa vastaan mitä tulee - ja nauttia, jos nyt ylipäätään pystyy ratkaisemaan sellaisen ristikon.
13. Rampe11.7.2017 klo 20:03
Näkemäni (ja muistamani) esimerkit ovat olleet tyyppiä esimerkiksi vaakaan TA#RI ja samaan symboliin pystyyn KO#A, jolloin risuaita on tarkoittanut samaa kuin ITU.
Omat esimerkkini ovat alkeellisia ja helppoja, mutta olen törmännyt ristikkoon jossa noita risuaitoja on monta ja paljon haastavammissa sanoissa.
Olen kokenut melkoisen ahaa-elämyksen kun symboli on selvinnyt. En tiedä kuinka haastavia tällaiset ristikot ovat laatijalle, mutta luulisin siinäkin puuhassa omat vaikeutensa olevan.
14. iso S12.7.2017 klo 10:40
Voisinpa kuvitella että joskus tuollainen erikoisuus toteuttaa sananlaskua "hätä keinot keksii". Laatijalle syntyy esimerkiksi pääkuvalauseiden betonoimisen vuoksi tilanne, joka vaatii tietynlaisia poikittaisia sanoja ja näiden seurauksena on väen vängällä ristikkäin TA_RI ja KO_A. Yhtään kirjainta ei voi muuttaa ilman rajua remonttia ja hylkäämättä ristikossa jo olevia laatijan hyviksi kokemia asioita.

Voisi tietysti sortua "Google-laadintaan" ja kokeilla kepillä jäätä: tuleeko jollakin kirjaimella sittenkin merkitys molemmille sanoille. No tulee, esimerkiksi vaikkapa T. Kota on ihan kelpo sana ja Tatri on pakistanilainen klaani, mutta ei mitenkään yleisesti tunnettu suomalaisten ratkojien keskuudessa. Entäpä H? Kaikillehan on tuttu (hah!) estejuoksija Bouabdellah Tahri, mutta mikä on Koha? Koha on mm. ensimmäinen avoimen lähdekoodin kirjastojärjestelmä. Sitä on alettu kehittää Uudessa-Seelannissa. Versio 1.0 julkaistiin vuonna 2000.

Tässä vaiheessa itseään ja ratkojia kunnioittava laatija ajattelee, ettei ole mitään itua käyttää tuollaisia yhdistelmiä. Itua? Itu? Hei, sehän istuu molempiin sana-alkioihin kuin itu perunaan! Taituri ja koitua! Hämmästyttävää kyllä, ristikkosäännöissä ei edes suorasanaisesti määritellä että ratkaisuruudussa saa olla vain yksi kirjain. Epäsuorasti kyllä, kohta 7: "Ratkaisusanan kirjainten tulee olla peräkkäin yhdellä rivillä joko vasemmalta oikealle tai ylhäältä alas." Tässä mitä ilmeisimmin rivillä tarkoitetaan vaaka- ja pystyrivejä (sarakkeita). Laittoipa kirjaimet ITU vierekkäin tai päällekkäin, sijoittelu on oikeaoppinen toisen sanan suhteen ja sääntöä rikkova toisen sanan suhteen. Onneksi on viimeinen pykälä, kohta 21: "Säännöistä voidaan poiketa, mikäli..."

Laatija on pelastanut itsensä ja voi sovitella neron viittaa hartioilleen. Sädekehän kiillottamiseksi täytyy vielä pinnistellä, sama itu pitää sovittaa vielä muuallekin, ainakin yhteen kohtaan ja mieluummin useampaan. Siitä koituu lisävaivaa, etenkin jos ongelma tulee vastaan ristikon ollessa viittä vaille valmis. Se vaiva kannattaa nähdä. Näin hätäratkaisu naamioituu ristikon teemaksi ja kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä, paitsi ne joiden kynnet eivät kykene ristikon ratkaisemiseen.

Toki tuollainen ristikko saattaa syntyä ennakkoon harkitenkin: teenpä tällä kertaa jotain erilaista. Silloin noita kikkapareja voi sirotella ristikkoon lähtökohdaksi ja laatia kaiken muun niiden ehdoilla. Kirsikaksi kakun päälle pääkuvalauseen voi kehittää sellaiseksi että se jollakin tavalla kuvaa käytettyä jekkua. Näitä koiruuksia tulee harrastaa hyvin säästeliäästi. Muuten ne menettävät tehonsa ja käsitys kuvaristikon normaalista olemuksesta hämärtyy.
15. Matti12.7.2017 klo 19:05
Aikoinaan SK:n ristikkopalstalla oli myös nk. erilainen ristikko, joka sisälsi erinäköisiä jekkuja. Esim. ruutuun saattoi tulla myös numero 1 - 9, joka oli joskus ruotsia, joskus englantia. Esim. kiertoilmaus > eu5ismi, tai Englannissa > sus6, tai Arne > 3holt.

Toinen tyyppi joka muistui mieleen oli torusristikko. Siinä ratkottava ruudukko muodosti 3-d munkkirinkilän pinnan. Ratkontaa varten se oli leikattu kahdesta kohtaa auki ja tasattu kaksidimensioiseksi. Ai että näitä oli kiva ratkoa. Ekin jekkuja taisivat olla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *