KESKUSTELUT > RISTIKOT > LAPSILLE SOVELTUVIA RISTIKOITA?

9320. Lapsille soveltuvia ristikoita?

Talvikki4.7.2017 klo 10:05
Moi,
tein kesälomalla tavanomaiseen tapaani kryptoja (Pelikaani, ainoa oikea kryptolehti minulle!) ja kuopukseni, kohta 10-v, kiinnostui niistä kovasti. Halusi välttämättä osallistua ja itsekin tehdä, eikä siinä mitään, näppärästi hän oivalsi idean ja oppi peruslogiikan. Tuon ikäisellä vain tulee sanavarasto vastaan, vaikka hänellä varsin laaja sellainen onkin kun perheessämme paljon luetaan. Silti ei vain voi mitään, ettei vasta neljännelle luokalle menevän yleistieto maailmasta mitenkään voi riittää. Mietin mitä hän voisi tehdä - edes helpoimmat aikuisten ristikot eivät taida olla riittävän helppoja yleistietonäkökulmasta?
Lasten Kirppu -lehti on nähtävästi vastikää lopetettu. Tiedättekö onko mitään muuta tarjolla?
2. Ylläpito4.7.2017 klo 12:42
Iltiksen maanantainen lastenristikko on varmaan harvoja todella lapsille suunnattuja ristikoita.

Menee kyllä aika aatteelliseksi ja marginaaliseksi toiminnaksi, mutta jos joku tai jotkut haluaisivat niitä isomman nipun ja printtaisi kolme A3-paperille ja niitä olisi 20 paperia, olisi 60 ristikkoa, se olisi postimaksuiltaan optimaalinen määrä. Olisiko lastenristikoita kaipaava valmis maksamaan tästä 30 euroa postikuluineen. Siinä on paljon työtä ja materiaalia ja posti- ym. maksuja, mutta tuolla hinnalla ehkä voisi ajatella. Ottakaa yhteyttä toimitukseen, halukkaat! Tiedot tuolla vasemmassa palkissa "Ota yhteyttä".
3. Eräs4.7.2017 klo 15:07
Hieman asian vierestä: vajaa nelivuotias lapsenlapsi "täyttää" esille jäänyttä ristikkolehteä s.e. pieniä pyörylöitä on siististi jokaisessa ristikon ruudussa yksi kappale. Kiinnostus alkaa jo pienenä. Itse voisi laatia ristikoita, joissa on vain vaakasanat ja pystysuunnassa esim. yksi sana. Ei täytä ristikon vaatimuksia, mutta hyvää harjoitusta sekin .
4. Hm.4.7.2017 klo 15:47
Hesarissa on lasten palstalla välillä ristikko. Sudoku sopii hyvin lapsillekin? Oikea sanaristikko on kyllä kehittävä.
5. isoäiti4.7.2017 klo 17:18
Jossakin lasten puuhakirjassa oli muutama ristikko, jotka kuusivuotis lapsenlapseni täytteli innostuneesti. Löydän ehkä vielä puuhakirjan nimen, jos joku kaipaa. Avustettuna hän myös tekstaili Iisakin ristikoiden etukantta, joskin kantti kyllä loppui ennen täyteen saamista. Kiinnostusta on kovasti.
6. Lasten4.7.2017 klo 18:35
ristikoista on keskusteltu ennenkin tällä sivustolla - kokeile hakutoimintoa, jos sen avulla löytyisi lisää tietoa.
7. JK4.7.2017 klo 19:50
Jaakko Kepposen helpoissa ja hauskoissa ristikoissa on junioreillekin sopivia ristikoita.
8. Ritu26.11.2021 klo 11:48
Laitanpa tähän lastenristikoita koskevan säikeen alle omakohtaisia kokemuksia siitä, kun lapsi ratkoo.
Kyseessä on tällä hetkellä kuusi vuotta täyttänyt mukava pojanvesseli. Aloittanut tänä syksynä esikoulun.
En tiedä, onko tämä meidän yhteinen ristikko harrastus osasyy, mutta hän osaa kirjoittaa, muttei vielä lukea, jota asiaa olen itse ihmetellyt. Sanoista hän tunnistaa/osaa lukea vain ne tutuimmat, joita ollaan kerrattu usein.
Kirjoittaminen sujuu taas niin hyvin, että kun on ristikon vihjekuva, niin jos se vaan on sellainen minkä hän tunnistaa, niin hän osaa sen kirjoittaa ristikon ruutuihin aivan oikein. Osaa jopa ristikon ruutujen määrästä laskea ja päätellä itse, tuleeko kuvasta esim PIPO vai LAKKI.
Eilen kun hän näki ristikossa sellaisen pienen aidanpätkän kuvan, hän alkoi kirjoittaa siihen PORTTI, mutta muutti sen itse sanaksi AITA, kun kirjainta määrä ei stemmannut.
Kyseessä oli lastenristikko, jossa oli vain kuva vihjeitä. Ratkaisusanat tulivat pelkästään vaakaan ja niistä muodostui pystyyn yksi värillisellä pohjalla oleva pidempi sana. Tällaisia ristikoita kaipaisin enemmänkin, koska niistä pienen lapsen on helpompi aloittaa.
Tosin kuvavihjeetkin on joskus vaikeita. Yhdessä ristikossa vihjekuva oli sikäli hankala, että siinä olisi pitänyt osata päätellä, että tuleeko kuvasta VIHTA vai VASTA. Tuolla vaihtuvalla vokaalilla oli sikäli merkitystä, että se vaikutti pystyyn muodostuvaan sanaan.
Kuvavihjeissä oli jopa sellaisiakin, etten minäkään ilman päättelyä pystysanasta saatavaa apu kirjainta heti olisi tiennyt, mitä sanaa siinä haettiin.

Sitten oli ihanan hauskojakin hetkiä. Vihjekuvana oli tasaisen ruskeaksi väritetty pulla, josta pieni ratkoja tuumasi, että sehän on hamppari :).
Mukavaa oli myös se, että hän oli hetkeä aiemmin saanut vesipisaran kuvasta ristikkoonsa sanan TIPPA. Lähes identtinen kuva oli Mantan mainiot ristikot - lehdessä. Sinne hän kirjoitti tuon saman sanan, mutta nyt pystyyn.
Niin paljon kun olen nyt saanut läheltä seurata hänen ratkomistaan, niin helposti aikuisena aliarvioi lasten kyvyt. Pienellä avittamisella heillä on kyllä melkoinen potentiaali aivokapasiteettia käytössään ja ihan huomaamatta melkoinen sanavarasto hallussaan.
Ja jotta tehtävissä olisi haastetta, niin hän kertoi minulle ratkoneensa kotona yhtä ristikkoa silmät kiinni. Kun kysyin, että miksi silmät kiinni, niin hänen vastauksensa oli, että hän halusi nähdä, meneekö ristikkoon tulleen LOHIKÄÄRMEEN kirjaimet oikeisiin ruutuihin sillä tavoin. Sanojensa mukaan oli mennyt :).
Miten antoisaa voikaan olla yhteinen ristikoiden ratkonta-aika lapsen kanssa!
9. Elva26.11.2021 klo 20:16
Ritu, ihanasti kerrotut tarinat mainion lapsenlapsesi ratkomisista. Tulin rankan päivän päätteksi tosi hyvälle tuulelle. Olisi kiva kuulla jatkossakin pikkumiehen ratkontakokemuksista.
10. Funny26.11.2021 klo 21:58
Ei mene kauan, kun yrittää laatimista, veikkaan.
11. Ritu26.1.2024 klo 11:38
Puhelimeeni kilahti toissa päivänä kuva jo toisella luokalla koulua käyvän lapsenlapseni koulukirjasta. (Noin se aika vierii!) Tehtävässä oli pitänyt muuttaa yksikössä olevia sanoja ja lauseita monikkoon.
Äitinsä kirjoitti, että pikku koululaisemme oli tuumannut, että tehtävä oli ihan helppo, koska hän oli kuulemma kanssani niitä harjoitellut.
Vähän aikaa mietin, että en muistaakseni hänen kanssaan tuollaisia ole erityisemmin läpikäynyt ja jonkin aikaa yhteinen aikammekin on ollut kortilla, kun hän on koulussa ja minä töissä.
Sitten tajusin. Tadaaa, ristikot tietenkin!
Tuli mieleen, että monissa ristikoiden vihjeissä on piirroskuva, johon on lisätty merkintä 2x viereen. Niinpä muistelenkin, että monen monet kerrat hän on piirrosvihjeestä kirjoittanut ratkaisusanan ensin yksikköön, kunnes huomannut tuon monikkoa tarkoittavan merkinnän. Siinähän me niitä olemme harjoitelleet.

Olen jonkin aikaa pieni ketunhäntä kainalossa postitellut silloin tällöin hänen nimissään ristikkovastauksia toivoen ristikkoinnostuksen sitäkin kautta saavan tuulta purjeisiin. Suurin rahavoitto on ollut 100 € ja muutama pienempikin on kilahtanut hänen tililleen. Tavarapalkintojakin jokunen plakkarissa. Onnenpoika!

Nyt viime ratkontakerrallamme otin pienen taloudellisen riskin. Lupasin jokaisesta ristikkolehteen saadusta oikeasta ratkaisusanasta euron. Köyhdyin kaksinumeroisen luvun verran ja minut pelasti suuremmalta menoerältä se, että hänen piti lähteä lentopallotreeneihin. Ehkä tulevaisuutta ajatellen minunkin on syytä alentaa maksamiani ristikkovoittoja nykyisen yleisen trendin mukaan :).

Viime syksynä näin parissakin eri paikallislehdessä lasten puuhasivun: pari ristikkoa, sudokuja ym. Jäi mieleen sen sivun ylälaidassa ollut teksti: "Isä tai äiti, opeta lapsesi ajattelun ja ristikon kehittävään maailmaan." Tuo pesti sopii hyvin myös mummuille ja vaareillekin!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *