KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 21/2017

9276. SK 21/2017

Jiikoo26.5.2017 klo 17:00
Ihan kiva kaksipalloinen Pallonen/Kontunen (vai tähdistäkö tässä lehdessä pitäisi puhua?) Ratkontaa hidasti hieman vasemman reunan toiseksi ja kolmanneksi alimman vihjeen järjestys – ratkaisusanat tulivat allekkain eri järjestykseen kuin vihjeet! Parkkisen piiliksessäkin oli sopivasti haastetta: ei tullut täyteen puolessa tunnissa vaan vei kolme varttia.
2. TU26.5.2017 klo 19:17
Jiikoo, ole ystävällinen, äläkä paljasta ristikon saloja, menee ratkontailo muilta. Tulin nyt lukeneeksi tuon, enkä ole edes avannut lehteä vielä.
3. Jiikoo26.5.2017 klo 19:43
Käsittääkseni tuo vihjeiden väärä (tai vähintäänkin ristikkojen käytännöstä poikkeava) sijoittelujärjestys oli ristikon laatijan tahaton kömmähdys, joka ansaitsi tulla mainituksi. En osannut pitää sitä varsinaisena paljastuksena. Pahoittelen, jos tämä vähensi joltakulta ratkonnan iloa!
4. TU26.5.2017 klo 19:55
Kahden tähden ristikossa tuollainen tekee vain mukavan lisämausteen, ratkoithan sen sinäkin ja sait ihan itse hoksata asian.
5. O26.5.2017 klo 20:02
Minulla on tapana tulla tänne vasta sitten, kun olen täyttänyt ristikon, joten minua ei lainkaan haitannut, mitä täällä on kirjoitettu.
Kaikin puolin nautittava ristikko.

Kiitos Teemu Pallonen ja Sampo Kontunen!
6. Tapio26.5.2017 klo 20:18
Ristikkoakatemiassa on sijoittelusuositus ja olen sijoittelun selkeästä rikkomisesta huomauttanut ja mieledtäni niin voi tehdä.
7. Tapio26.5.2017 klo 20:30
Kirjoitin äskeisen tabletilla ja tuli kirjoitusvirheitä. Suositus: http://www.ristikkoakatemia.fi/is_palstat/130810ak atemia.jpg
8. terveen paperit27.5.2017 klo 15:56
O, teen niinkuin sinäkin. Eipä sitten harmita liian aikaiset vihjeet. Jiikoo antoi selkeän vihjeen jo ensimmäisessä kommentissa. Olisko melkein ennätys alallaan ?
Se että vihjeet on 'väärässä' järjestyksessä ei ole mitenkään tavatonta joskin se tapa on laatijoilta vähentynyt.
...I... KOTINA -vihjeeseen en täysin loogisesti saanut ratkaisusanaa sopimaan mutta ei se mitään kun järkevä sana kuitenkin siihen tuli.
Vaikeusaste oli mielestäni noin kaksi ja puoli tähteä.
Hyvää kesän jatkoa kaikille
9. Tapio27.5.2017 klo 16:10
Huono sijoittelu 1980-lukulaisuutta. Juha Hyvönen omista 80-lukulaisistaan ( http://ristikkotuumin.fi/juh/juh_1981/ ):

"Nämä kuvaristikot on laadittu ja piirretty keväällä 1981. Vihjeet on paikoin sijoiteltu epäloogisesti, mutta se oli vielä 1980-luvun alussa varsin yleistä. "

"Ristikko on laadittu ja piirretty maaliskuussa 1981. Vihjeiden sijoittelu ei kaikilta osin ole loogista, mutta se oli tuolloin varsin yleinen tapa hankaloittaa ristikkoa. "

Ei kuulu enää nykyisin hyvään ristikkolaadintaan.
10. Tapio27.5.2017 klo 16:28
Minusta Jiikoo ei antanut asiattomalla tavalla mitään lisävinkkiä. Jos ristikossa on selkeä laadintavirhe, sen voi tuoda esille. Tapausta voi verrata selkeään faktavirheeseen. Olisin ilman muuta tuonut esille tämän asian, jos Jiikoo ei olisi ehtinyt ensin.
11. Kiikku27.5.2017 klo 17:09
Kuulepa Tapio, laita ne sormenheristelysi sitten muualle, kuin tänne, kiitos. Ainakaan minua ne eivät kiinnosta vähääkään. Todistetuksi on myös tullut, että kun sinä epäilet laadintavirhettä, kyseessä on usein vain oma taitamattomuutesi ratkojana.
12. malakias4.6.2017 klo 13:19
Teemu Pallonen, siihenkö on tultu että ei voida tietää mikä vihje kuuluu minnekin? Menee melko vittumaiseksi jos tuommoinen yleistyy. Luulottelu oli toki kohtuu helppo päätellä kuudesta pisteestä mutta jos kysytään rahaa JA kansaa niin ne pitää toteutua samassa vastauksessa eikä erikseen. Mutta tietenkin tämä harvalukuinen ruskeakielinen vakioporukka tällä forumilla tykkää aina kaikesta. Nyt keisari kulkee munasillaan ja lisäksi Sampo Kontulan tyyli on luotaantyöntävän kökköä! Kaikkea paskaa sitä kehutaankin.
13. Jukkis4.6.2017 klo 15:45
Aina joskus näkee näitä ihme primitiivireaktoita, kun joku ei meinaa keksiä jotain ristikon vihjettä, Pitää sitten haukkua suunnilleen kaikki mieleen tulevat tahot. Kannattaa mennä ulos kävelylle, ei oo enää pakkastakaan.
14. Tapio4.6.2017 klo 15:53
Ei tuossa keksimisen suhteen malakiaksella ongelmia ollut. Tarttuipahan samalla tavalla kuin minä periaatekysymykseen. Toki kohdisti väärälle henkilölle. Ei se Teemun vika ollut, että vihjeet eivät olleet (ristikkoakatemian) ohjeistuksen mukaisia vaan Sampon (vai pitäisikö kirjoittaa Sammon - ei nyt ruveta keskustelemaan erisnimien oikeata taivutusta - ks. http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9101#k ommentoi). Sampo K:n piirrostyyli on mielestäni ihan sympaattista ja tuo kivaa vaihtelua. Kuvitus on kyllä vahvasti makukysymys eikä siitä kannata kiistellä.
15. heh4.6.2017 klo 16:00
Sampo Kontula. Niin raivoissaan ettei enää osaa lukeamaan tuo malakisa (tahallinen typo).
16. heh4.6.2017 klo 16:01
Kuin myös: lukeakaan.
17. ,-viilari8.6.2017 klo 19:45
Nyt kun vastausaika on umpeutunut,voinen minäkin työntää lusikkani kiehuvaan soppaan.
Protestoin vihjettä ...LOTE... . Ratkaisusanan tullee merkitä jokseenkin samaa kuin vihje täydennettynä puuttuvilla kirjaimilla. Nyt ei kuitenkaan näin ole.
LUULOTELLA on sitä, että joku koettaa saada kuulijakunnan uskomaan asian, jota sen esittäjäkään itse ei usko.
LUULEMINEN on taas passiivisempaa uskomista, ei aina niin varmaakaan.
18. Jukkis8.6.2017 klo 19:57
Kielonen on tätä mieltä:

luulotella
luulla erheellisesti, kuvitella; uskotella.
Ei siellä ole ketään, luulottelet vain. Luulotella toisille olevansa rikas.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *