KESKUSTELUT > RISTIKOT > YLLÄPIDOLLE

9265. Ylläpidolle

Täyttelijä19.5.2017 klo 20:43
Kysysin mitä ystävällisimmin - jos en täysin väärin ymmärtänyt, ehdotitte varsin selvin sanan kääntein, että Tapion tulisi pidättäytyä kirjoittelusta vaikkapa viikon ajan. Nyt näyttää siltä, että kirjoittelu ja itsensä kanssa keskustelu vain jatkuu - onko tämä OK teidän puolestanne?
2. Ylläpito19.5.2017 klo 20:49
Selvää itsetutkistelua on Tapio harrastanut. Seurataan tilannetta.
3. Täyttelijä19.5.2017 klo 22:46
Kiitos, ei ihan se vastaus mitä odotin mutta tämän kanssa on elettävä.
4. Täyttelijä6.7.2017 klo 22:43
Anteeksi mutta tapio näyttää vievän tätä keskustelupalstaa ja sen ylläpitoa mennen tullen kölin ali. Onko hän vähentänyt kirjoitteluaan radikaalisti? Ei mulla muuta.
5. Ylläpito6.7.2017 klo 22:45
Muutoksen tuulet puhaltavat pian.
6. Hm.6.7.2017 klo 22:57
Tapio on huvittava. Minä tykkään kumminkin, vaikka välillä menee vastenmieliseksi. Tässä on se idis, että muiden ei pitäisi innostua Tapion jutuista. Annetaan kundin kirjoittaa ja se on varmaan hänelle tärkeää.
7. TTT7.7.2017 klo 07:47
Yritin lukea kommentteja uusimmasta Pupesta (4/2017), mutta harmittavasti suurin osa keskustelusta näyttää pyörivän tapion kirjoittelujen ympärillä, joten eipä tuota jaaritusta jaksa enää.
Toivoisin, että ylläpito tekisi jotain, että saataisiin taas asiallisia juttuja itse ristikoista.
8. Tapio7.7.2017 klo 08:26
Tein yhden selkeän toimintavirheen, mistä johtui turhaa keskustelua. Mutta kyllä em. säikeessä on asiallistakin keskustelua - olisi enemmänkin, jos kirjoitteluuni suhtauduttaisiin neutraalisti, mutta aika usein joku heittää ärsyttävän kommentin, johon tulee vastattua (nämä pitäisi pystyä ohittamaan).

Kiikku kerran tunnusti kirjoittaneensa vain saadakseen minut vastaamaan. Tällainen on nettikiusaamista - vastaavaa olen viimeksi kokenut kansakoulussa. Koulu- ja nettikiusaamisen kohteeksi olen arvatenkn joutunut siksi, että en aina osaa erottaa, missä tarkoituksessa joku sanoo/kirjoittaa jotain.
9. Matti7.7.2017 klo 23:14
Vika on juuri siinä, että Tapio on infektoinut nämä sivut. Jos ennen halusit katsoa, mitä mielenkiintosi herättäneeseen aiheeseen kuuluu, niin menit ja luit. Ja nautit. Tämä sivusto toimi juuri niinkuin piti, ajatellulla tavalla. Ja jäi hyvä mieli. Vaan entäs nyt. Kun menet sivulle, luet Tapanin jorinoita. Ei mitään iloa enää. Kuten sanoin, Tapio on infektoinut nämä sivut. Hukkaanko on heitetty kaikki se uhrattu vaiva, idea, työ ja kustannukset. Eihän tässä näin pitänyt käydä!
10. Tapio8.7.2017 klo 08:14
Teen välillä virhepäätelmiä, mistä seuraa aivan tahatonta ylimääräistä kirjoittamista (esim. PuPe 4/2017 säikeessä).

Osa ylimääräisestä kirjoittelusta on myös seurausta nettikiusaamisesta. Yhteistä kansakoulun kiusaamiselle ja täällä nettikiusaamiselle on komm. 8 mainitun seikan lisäksi, että olen herkkä reagoimaan kiusaamiseen ja minun on vaikea se ohittaa, vaikka olen siihen pykinyt.

Kirjoitan paljon ja olen sitä pyrkinyt vähentämään (olisi kiva, jos saitti ylipäätäänsä olisi aktiivisempi). Mutta jos kommentoin itse ristikoita, toivon että asialliset kommenttini otetaan sellaisiksi. Myös ristikon detaljeja voi käsitellä kiihkottomasti, jos haluaa.
11. Täyttelijä8.7.2017 klo 09:22
Lainaus: 5. Ylläpito 6.7.2017 klo 22:45
Muutoksen tuulet puhaltavat pian.

Toivottavasti puhuri on kova!

Nappasin kiinni tuosta Matin viestistä ja lueskelin joitain PuPe-säikeitä ajalta ennen nettikiusatun ilmestymistä palstalle ja ero on tosiaan huima - valitettavasti entisten aikojen hyväksi. Siellä on kärkästäkin viestittelyä mutta lyhyesti eikä useita viestejä kestäviä vuodatuksia ratkontavireistä ja ristikoiden vaikeustasoista näkynyt.
12. kaplas8.7.2017 klo 10:24
Mitähän perustuslakivaliokunta sanoisi Tapion poissulkemisesta?:)
Eikö viestin voi myös hypätä yli,jos ei kiinnosta lukea?
Tai jos voisi ruksata ne nikit,joita ei halua seurata..
13. ensio8.7.2017 klo 13:52
voi teitä kun olette sisäänlämpiää porukkaa. ei pidä olla yhtäkään soraääntä, niin teillä menee hyvin.
voitte lopettaa koko palstan, kun korva ei kestä muuta kuin kehuja.
14. matts8.7.2017 klo 16:50
ensiolle: En tiedä oletko seurannut alusta asti tapion kirjoittelua täällä. Hän aloitti syyttämällä laatijoita virheistä, jotka lähes aina osoittautuivat tapion, joko vääräksi ratkaisuksi, ymmärtämättömyydeksi tai silkaksi tietämättömyydeksi. Hän myös osoitti sen kyselemällä apuja vihjeisiin, jotka olivat tavalliselle ratkojallekin peruskauraa, ei mitään hankalia. Sitten tapio opetteli (vihdoin) piilissäännöt ja alkoi etsimällä etsiä puutteita vihjeistä, useimmin nämäkin osoittautuivat hänen puutteellisten tietojen, varsinkin suomenkielen, ja vihjeitten rakenteen ymmärtämättömyyteen. Sitten hän keksi vanhat kovisristikot, joihin vastaukset olivat olemassa ja hän alkoi besserwisseröidä niitä kuin olisi pystynyt ne itsenäisesti ratkomaan. Parissa vuodessa tapiosta tuli ristikon- ja piilistenratkonnan kaikkitietävä opastaja (ihmettelen ettei Skyttä ole palkannut häntä ristikkoakatemiaan opettajaksi - vai onko?).
Lyhyesti kerrottuna tämä. Voin hyvin ymmärtää ristikoita kymmeniä vuosia ratkoneiden ärsyyntymisen (tyyliin, älä opeta isääs panemaan). Lisäksi hänen ristikoiden vaikeusastearvostelunsa ovat nostattaneet karvat pystyy monelta, niiden jatkuva veivaamien ei ole rakentavaa ristikkokeskustelua. Kysymys ei todellakaan ole eriävien mielipiteiden tai soraäänien torppmisesta vaan siitä, että tapio ei ymmärrä hänen kirjoittelunsa ärsyttävyyttä. Vikahan ei koskaan ole tapion - hänen mielestään.
15. Tyhmä8.7.2017 klo 17:16
Lisäksi tapio sekaantuu sellaistenkin ristikoiden keskusteluihin, joita ei itse ole ratkomassa. Ja tekstiä tulee.....
16. Tapio8.7.2017 klo 17:41
15. Tein joskus. Nykyisin osallistun vain niiden ristikoiden keskustelusäikeisiin, joita itse ratkon tai aion ratkoa kun saan ristikon käsiini.

14. Nimimerkki "matts" on valitettavasti aika pitkälle oikeassa. Syytin aiemmin väärin perustein laatijoihin, mitä nykyisin tapahtuu sangen harvoin, mutta jokainen sellainen kyllä kaduttaa jälkikäteen. Kyselin toki vanhojen PuPe:jen suhteen aika paljon ja paljon turhaakin, sillä viimeisten uusien PuPe-lehtien kohdalla en ole hirveästi kysellyt, kun olen itse enemmän pohtinut vihjeitä ja olen itsenäisesti ratkonut tehtävät loppuun asti (joskin PuPe 1-2/2017 jotkut tehtävät väärin). Uusista PuPe-lehdistä saadun kokemuksen perusteella tiedän, että olisin osannut vanhojakin itsenäisemmin ratkoa.

Piiliksissä n. puolet kritiikissä oikeutettua ja puolet väärää.

Vaikeusastearviointi on erittäin yleistä SK, PuPe ja IS viikonloppu säikeissä - eikö mattsin mielestä sitä sitten ole yleisesti ottaen liikaa?
17. matts8.7.2017 klo 18:27
Kuten aikaisemmin jossain ilmaisin, 3 vaikeusastemerkintää mielestäni riittäisi kertomaan ratkojalle millaisesta ristikosta on kyse. Puolikkaat, miinukset ja plussat syntyvät sitten jokaisen omassa mielessä jos ovat syntyäkseen, eikä niitä tarvitse täällä julistaa.
18. pelaaja8.7.2017 klo 19:14
Säikeen otsikko: Ylläpidolle. Joka mikä ei suinkaan taida olla tietämätön näistä vaikeusaste- sun muista "ei olisi kannattanut sanoa" tai "minäpä sanon" -jutuista. Ei nää ikinä lopu, jos ei niitä yksinkertaisesti itse kukin (ruusuin tai muin kukin) lopeta tai jos ei halua Ylläpidolle "tämän kerran vielä" kertoa, että näin on. On. Ja ruusu lopettajalle.
19. Rampe8.7.2017 klo 19:37
Vaikeusastearvioinneissa en näe mitään pahaa kunhan muistamme, että arviointi on vain oma näkemyksemme asiasta.
Ei sille mitään yhteismitallista asteikkoa löydy.
Tämäntapaisiin säikeisiin saa minun puolestani kirjoittaa asian vierestä vaikka kuinka paljon, tilaa luulisi riittävän.
Siitä olen itsekin hermostunut, jos tiettyä ristikkoa käsittelevään säikeeseen aletaan kirjoittaa täysin muita asioita.
Asiasta hermostuneena aloitin kerran Siionin Lähetyslehti-säikeen, joka aikansa kukoistettuaan on jo hyytynyt.
20. pelaaja8.7.2017 klo 20:47
Okei. Ei sitten heru ruusuja. Tehkää hyvin.
21. Nortonista22.9.2017 klo 18:24
Laitoin Nortoniin lisäominaisuuden " sivu on turvallinen" ominaisuudella
ja nyt sivu merkataan turvattomaksi kalastelun vuoksi? Onko Norton liian tiukka?
22. Tapio28.9.2017 klo 14:49
Mikähän on väli, jolla näyttö päivitetään ilmoittamaan uusi viesti? PAM 10/2017 ylläpito ehti lähettämään viestin eikä saanut siitä ilmoitusta sivulle. jLägetin siis kommentin tietämättä edellisestä kommentista .
23. Ylläpito28.9.2017 klo 15:29
2 min.
24. Tapio29.9.2017 klo 08:49
Kiitos tiedosta. Joissakin tapauksissa näemmä vielä käy kuten ennen eli joku kirjoittaa samaan asiaan liittyvän vastauksen, eikä toinen siitä tiedä mitään. Tällaiset tilanteet ovat toki vähentyneet. Ennen lähetystä olisi ehkä vieläkin syytä ladata sivu uudestaan.

Eikö arkistossa oleville palkintoristikoille voi tehdä mitään? Kun lähettää ristikon eteenpäin, ristikko tyhjenee. Toisinaan olisi kiva tarkistaa myöhemmin, tuliko täytettyä oikein, mutta en ole koskaan jaksanut kirjoittaa tehtävää kokonaan uusiksi. Eikö sitä tehtävää voisi mitenkään saada palvelimen välimuistiin ja palautettua sieltä takaisin.
25. Akro7.10.2017 klo 15:48
Ylläpito ja moderaattori voisivat siivoilla muutamia säikeitä kun alkavat taas täyttyä tapion tolkuttomasta kirjoittelusta kuvien laadusta ja tabletilla ratkomisesta. Eikö se tapion avaama yksi säie riitä vai miksi pitää samaa asiaa jaaritella jatkuvasti monessa eri säikeessä ja olla muita neuvomassa ja ohjaamassa kokeilemaan ja raportoimaan tuloksia. Aivan joutavaa kirjoittelua.
26. Rampe7.10.2017 klo 18:15
Joutavaa kirjoittelua se on meillä kaikilla. Ei näistä kenenkään leipä levene eikä hätä hälvene.
Tapion kirjoittelu meni välillä älyttämäksi ja porttikielto oli silloin paikallaan.
Silti siivoaisin täältä ensiksi ilman minkäänlaisia ihmistapoja kirjoitetut solvaukset, kuten moderaattori on alkanut tehdäkin.
Siinä sivussa on mennyt omia kuittauksianikin jonka mukisematta hyväksyn.
Kun Tapion (tapion) kirjoittelu on asiallista, on hänellä oikeus kirjoittaa kuten meillä muillakin.
27. Tapio7.10.2017 klo 21:38
Innostuin vähän liikaa tabletin käytöstä ja yritin muissakin kuin aloittamassani asiaan liittyvässä säikeessä muitakin kokeiluun. En jatka enää muissa säikeissä.

Mutta harmittaa, että siitä kuvaongelmasta en aloittamassani säikeessä saanut aikaan keskustelua. Toivon nyt vain, että laatijat vähän havahtuisivat Ekin kautta ongelmasta, joka voi paheta, jos siihen ei puututa.
28. Keila8.10.2017 klo 00:48
Tapsa, hyvä kirjoitus, tuo alkukappale. Toisessa kappaleessa, jäi ikään kuin hämäräksi, jotta mikä on tuo ongelma, joka voi paheta ja johon Ekin tulisi puuttua?
29. Kiikku8.10.2017 klo 02:28
Minä luulen, että monikaan ei kärsi siitä, että tabletin kanssa on hankalaa ja siitä, että ei ole lehteä. Tapsan kandeis ostaa oma tabletti. Se tietysti maksaa, joka on pirun kurjaa.
30. matts8.10.2017 klo 06:51
Tapion kannattaisi harkita siirtymistä vähän edullisempaan harrastukseen kuin ristikon ratkaiseminen kun suurin huoli näyttää olevan mistä saisi ilmaiseksi ristikoita - tai ainakin voisi pitää tuon ongelman omana tietonaan.
31. Tapio8.10.2017 klo 07:57
Olen myös ostanut ristikkolehtiä, joten tuo kritiikki on turha.

Mainitsemani ongelma on se, että eräät kuvittajat käyttävät yksityiskohtaisia alunperin varmaankin kohtuullisen isoiksi tarkoitettuja kuvia. Kun niitä sitten pienennetään, kuvista on vaikea saada tolkkua ja oleellinen informaatio saattaa jäädä saamatta. Vaikkei jäisikään, on vähän ärsyttävää kun kuvan yksityiskohdista ei saa selvää (ainakaan paperivesiossa).
32. Tuttu8.10.2017 klo 18:49
Kyllä on alkanut mennä maku näiden säikeiden lukemiseen. Säikeet ovat lähes kauttaaltaan Tapion melkeinpä yksinpuhelua tai jonkun toisen vastauksia Tapion kommentteihin. Poikkeuksena on HS kuukausiliitteineen, ilmeisesti Tapio ei ko. julkaisuja lue. Yhtä asiaa esim. haukirötkälettä jauhetaan kommentti kommentin perään eräässäkin säikeessä. Tapio kyllä kirjoittelee ihan asiallisiakin kommentteja, mutta kun niitä on ihan mahdottomasti.
33. huhu8.10.2017 klo 19:29
Esimerkiksi tässä ketjussa http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9369 viimeisen parinkymmenen viestin joukossa on viitisentoista sinun viestiäsi. Tässä ketjussa http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9411 Sinulla on neljä ensimmäistä viestiä, sen jälkeen tuli lunta tupaan. Kukaan ei sinulle taaskaan vastaa. Mites luulet, onko vika meissä muissa vai sinun tavassasi kirjoittaa (jankuttaa)?

Minusta tuntuu, että sinä näet tämän maailman isona ongelmana tai useana pienenä ongelmana. Et ole tainnut huomata, että sinä olet itse osa ongelmaa.

Siinä missä sinä näet ongelmia, muut näkevät mahdollisuuksia.
34. Tapio8.10.2017 klo 19:43
No siihen haukijuttuun tuli turhaa pituutta myös iso S:n kommenteista, joihin sitten tuli kommentoitua.

Huhun mainitsemissa säikeissä yritin luoda keskustelua. Ensiksi mainityu tosin oli ihan aito avunpyyntö. Sain homman pelittämään ja halusin vain rohkaista muita kokeiluihin.
35. huhu8.10.2017 klo 19:50
Nyt olisi jo korkea aika hyväksyä, ettet pysty luomaan keskustelua palstalle. Et millekään keskustelupalstalle. Ihmiset kirjoittavat, jos haluavat. Jos asia ei kiinnosta, et saa muita kirjoittamaan yhtään mitään, vaikka kuinka esität kysymyksiäsi. Kun ei kiinnosta avutumisesi, niin ei kiinnosta
36. TU8.10.2017 klo 19:57
Tapio, sulla on aina jokin missio, nyt tuo tablettisi ja sen kera puljaaminen. Useimmat täällä ovat kiinnostuneita ristikkojen ratkonnasta, vain.
37. TU8.10.2017 klo 20:00
Onko niin, että Tapio haluaa vaan juttuseuraa!
38. TU8.10.2017 klo 20:04
Tuttu. Hesarin ristikkoa ei ilmaiseksi saa,
just tulee radiosta, että Birgitta Ulfsson on edesmennyt. Mahtava tyyppi.
39. Tapio8.10.2017 klo 20:09
Mitä tulee tuohon tablettisäikeseen, kyse on lähinnä juttuseuran puutteesta, mutta tämä sivusto tuntuu olevan kovin huono siihen tarkoitukseen.

Mitä tulee säikeeseen 9411 kyse on missio - missiona on saada laadukkaampia ristikoita, joiden teksteistä ja kuvista saa kunnolla selvää. Olen aidosti kaikkien ratkojien asialla.
40. Tapio8.10.2017 klo 20:14
Osittain se tablettisäiekin oli missio - jos muutkin kuin minä innostuisivat digitaalisesta ristikonratkonnasts, ehkä hamassa tulevaisuudessa voisi paperilehtien rinnalla saada digilehtiä ja niille järkevä palautus - tosin tekstaus voisi yleisesti olla n.6-vuotiaan tasoa.
41. huhu8.10.2017 klo 20:19
Jos tableteista haluat jutustella, niin tämä palsta ei ole oikea paikka. Kokeile vaikkapa Muroa.

Nythän sinä pääasiassa keskityt vain ilmaisiin ristikoihin. Kunhan ostat vaikkapa 10 vuotta Iltsaria, niin vaadi vasta sitten. Ja kuten olen aiemminkin kirjoittanut: Minusta sinulla ei ole mitään kopmpetenssia ristikkoarvosteluihinsi. Äläkä yritä heittää sitä iänikuista tekosyytä "olen minä ristikoita ostanut ja ratkonut ainakin 400 piilosanaa". Roskaa.

(Viestisi 40) Niin ja ne pitää julkaista ilmaiseksi ja vielä siten, että sinä voit lähettää vastauksetkin imaiseksi ja jättää tulostuksen ja sen kustannuksen julkaisijalle. Voi hitto mitä tekopyhää pskaa!
42. Tapio8.10.2017 klo 20:32
Tablettisäikeessähän kyse oli nimen omaisesti ristikoiden ratkomisesta, johon tabletti on vaihtoehto paperiversiolle.

"Nythän sinä pääasiassa keskityt vain ilmaisiin ristikoihin. "

En, se ei ole pääasia. Toivomus olisi, että paperilehden sijasta tai sen rinnalla voisi ostaa digiversion. Iltsaristakin saa (maksullisen) digiversion, josta ++juh esittänyt muutaman esimerkin - erittäin laadukas toteutus.

Jos minulla on vaikeuksia saada selvää, voin sen kertoa - ei siihen mitään kompetenssia tarvita.
43. huhu8.10.2017 klo 20:49
Viesti 42 kertoo, että sinä et _todellakaan_ ymmärrä mitä sinulle vastataan. Kompetenssisi ei siis riitä.

Joku muu saa vääntää sinulle rautalangasta, minä en nyt jaksa.
44. HM8.10.2017 klo 21:38
Surullista tuo juttuseuran puute! ????
45. HM8.10.2017 klo 21:40
Surullinen hymiö oli lähettäessä...
46. Ylläpito8.10.2017 klo 21:56
YlläpidoLTA.

Kyllä sinun Tapio nyt pitää miettiä, että taas hillitset itseäsi vähän. Nyt alat jo valittaa, ettei synny keskustelua haluamistasi aiheista. Ehkäpä muut eivät vain halua samaa. Täytät säikeet jutuillasi. Sivuston luonne vääristyy. Rupeat yhtäkkiä selittelemään jostain Malojen vanhasta esittelyristikosta, vaikka kurantteja ristikoita on maailmalla ratkottavissa ja hankittavissa pilvin pimein. Ne tällä hetkellä kiinnostavat. Et kertaakaan ole kommentoinut esim. uutisristikkoa, joka on kuitenkin ristikkomaailman brändi numero yksi ja tuo eniten rahaa tälle alalle, kun kustantaja saa siitä rahansa korkoineen takaisin. Näin syntyy ristikkokulttuuri, kun ristikoita julkaisevat tahot eivät kuihdu vaan niillä on säännölliset asiakkaansa.
47. Tapio8.10.2017 klo 22:07
Ratkon säännöllisesti uusista ristkoista vain PuPea ja SK:n ristikoita. Muita ratkon miten käsiini saan netistä, kirpparilta (Iisakkeja) tai dyykaamalla paperinkeräyslaatikosta.

Vanha ristikko voi olla hyvä, kuten Juha Hyvösen Notiisi oli. Minulle uutuus ei ole mikään itseisarvo.
48. huhu8.10.2017 klo 22:12
Ehkä uutuus ei, mutta ilmaisuus kyllä.
49. Ylläpito8.10.2017 klo 22:15
Täsmennyksenä: SK:t kopioit kirjastossa.

Meidän muiden saittilaisten pitäisi aina kiinnostua niistä ristikoista, joissa sinulla on ongelmia. Onko täällä muita vastaavia ratkojia? Ei, muut ratkovat kurantteja ristikoita ostamistaan lehdistä. Ja muut keskustelevat niistä.
50. Tapio9.10.2017 klo 08:02
Laitoin vahoista ristikoista vainyhden säikeen, johon myös muut voivat laittaa vahojen ristikoiden ongelmia. Jos ei kiinosta, tuon yhden säikeen voi ohittaa. Melko satunnaisesti joku muu tuo esille vanhojen ristikoiden ongelmia.

Niistä tulee joskus turhaakin keskustelua. Mutta kun yritin ajankohtaisista teknisluonteisista kysymyksistä keskustelua, se ei onnistunut. Ihan aidosti ajattelin, että niistä voisi olla jotkut kiinnostuneita. Tekniikan pitää mielestäni palvella mahdollisimman hyvin ratkojia ja mielestäni tekniikkaankin pitäisi panostaa.
51. Tapio9.10.2017 klo 08:43
TU kirjoitti, että olenko ottanut mission ja hän oli siinä täysin oikeassa. Otan pysyviksi missioiksi ristikoiden selkeyden koristamisen (siitä risujen ja ruusujen antamisen) sekä digitaslisuuden edistämisen (selkeydessä otan huomioon myös mahdolliset digiversiot).
52. imx9.10.2017 klo 09:25
Taas menee ohi otsikon aiheen, mutta sanonpa nyt kuitenkin, että eikö kannattaisi Tapio ottaa ihan ensimmäiseksi missioksi omien kirjoitusten selkiyttäminen. On aika surkuhupaisaa vaatia jatkuvasti muilta ehdotonta virheyttä ja selkeyttä kun et itse viitsi edes lukea omia tekstejäsi läpi ennen Lähetä-napin painamista. (Tabletilla tulee virheitä, tiedän, mutta myös sillä voi omaa tekstiään korjata ennen lähetystä!)
53. Moderaattori9.10.2017 klo 12:59
Tapio/tapio, joko sinä tämän säikeen http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9413

(Lainaus: 16. matts 9.10.2017 klo 12:40
"Tapio merkityksessä tapio on minulle riittävä ilmaus, niin että tällä viestillä hyvästelen sanaristkot.netin.
viestin .kohdalla ymmärrät asian.")

Seuraava viestini koskee uutta bannia. Nyt se ei ole kaksi viikkoa vaan tuplasti se. (En olisi uskonut, että haluat asian tähän ajaa.) Mutta never mind!

Valinta on sinun. Lopeta nyt suosiolla tai...
54. Tapio9.10.2017 klo 13:41
Enkö saa edes yhdessä aloittamassani säikeessä kysyä neuvoa ratkontaongelmiin? Ei siihen matts tarvitsevosallistua. Kyllä muutkin kysyvät ratkontaongelmista. Matts mielestäni kohtelee minua epäoikeudenmukaisesti.

Voin lopettaa tablettisäikeeseen kirjoittamisen ja kuvaongelmien käsittelyn (niitä oikeasti on). Voin vähentää muiden aloittamiin säikeisiin osallistumista.

Olen kirjoittanut täysin asiallisesti, mutta silti tuollaista uhkailua. Todella ikävää.
55. Jukkis9.10.2017 klo 13:50
On kyllä aika naurettavaa, että kun säikeellä "Vanhojen tai palkinnottomien sanaristikoiden ongelmakohtia" käsitellään otsikon mukaisia asioita, niin joku sen takia suurieleisesti kertoo poistuvansa saitilta. Ja vähintään yhtä naurettavaa on se, että moderaattori tuota naurettavaa poistumisilmoitusta käyttää jonkinlaisena perusteluna tapion bannaamiselle.
56. Jaska9.10.2017 klo 14:24
Saitille kirjoittamisen lopettava voi sen vapaasti saitilla ilmoittaa tai olla ilmoittamatta. Sama vapaus koskee lopettamisen syytä, jota muut voivat sitten vapaasti kommentoida. Nekin kommnetit voi mode vapaasti hyväksyä tai sensuroida.Jonkin asteinen marttyyrius mattsin tapauksessa tulee kyllä herkästi mieleen. Jos siis oli tosissaan.
57. Kieku ja kaiku.9.10.2017 klo 16:03
No, Tapiolla on nyt taas yksi asia, mistä hän on kekannut sen jutun, jossa pääsee pätemään ja päsmäröimään. Tapio hyvä, eivät muut ole kiinnostuneita rouvasi tabletista ja sen käyttömahdollisuuksista. Anna armoa. Paperiristikot ovat aivan parhaita. Itselleni maksullisina Hesari, sen Kuukausiliitteessä myös Aulis ja lisäksi SK ja Pupe.
58. Tapio9.10.2017 klo 16:10
Myönsin jo, että innostuin tablettiasiasta liikaa ja lupasin lopettaa sen käsittelyn. Mikä sopii minulle, ei sovi välttämättä muille.

Vain 9414. SK 40/2017 kirjoitin ohi aiheen Nykäseen liittyen - ne moderaattori voisi poistaa. Muissa olen pysynyt säikeen asiassa.

Mattsin kommentti itse asiassa oli ohi säikeen sisällön - olisi kuulunut tähän säikeeseen, jos jonnekin. Mattsin tavoitteen ymmärtää jokainen.
59. Kieku ja kaiku.9.10.2017 klo 16:10
Lisäksi olen parikymmentä vuotta ratkonut Iltsarin koviksia, usein huonollakin menestyksellä, kimpparatkontana saatu täyteenkin! Kiitos hyvistä ja haasteellisista ristikoista! Lopputulemana, en kaipaa digiristikoita pätkääkään.
60. pelaaja9.10.2017 klo 19:01
Jaskan kommenttiin viitaten; tänäinen ns. eroaja ei ole aina ollut ihan tosissaan vaan on hyvästijätöillään ennenkin tarkoittanut "näkemiin". Hyvä niin.

Tapio itse kyllä innostuksissaan taas unohti, että tuollaiset "kyllä muutkin" ja "minua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti" piti jättää pois. Sitäpaitsi, "kyllä muutkin" kirjoittelevat asian vierestä mutteivät ihan joka säikeeseen. Kauhea stressi itsellänikin, että sanonko vai enkö jotakin mihin milloinkin. Se sellainen stressi saa onneksi sormet usein pois näppäilemästä. Ei aina, kuten näkyy. Mutta seuraavan kerran kun näppäimistö sallii, raportoin jonain aamuna ratkoneeni jonkin ristikon. Varmaan kiinnostaa kaikkia lukijoita.
61. huhu10.10.2017 klo 00:17
Ei taatusti kiinnosta ketään!
62. Tapio10.10.2017 klo 08:45
Sitä harrastetaan itse asiassa aika paljon ja ainakin joillakin kirjoittajilla päämääränä vaikuttaisi olevan se, että kuulu joukkoon. Tämä päämäärä on ihan ok.

Pyydän vielä anteeksi, että kirjoittelin joissakin säikeisä asian vierestä, vaikka yritin kyllä liittää kirjoittelun säikeen aiheeseen (ehdotin vaihtoehtoista tapaa ratkontaan). Vain se Nykäseen liittyvä asia meni totaalisesti ohi säikeen otsikon.
63. huhu10.10.2017 klo 11:02
Nimimerkki pelaajalle anteeksipyyntöni. Silmät oli yöllä tuohon aikaan jo sikkurassa enkälukenut edellisen viestin kirjoittajan nimeä. Oletin sen Tapioksi.
64. pelaaja10.10.2017 klo 20:24
Nimimerkille huhu: asia selvä, kiitos vaan.
Tapio muuten tuossa inhimillisti eilisen ironiani, joten jouduin nyt itse katumapenkille.
Hmm, ja onneksi hän ei ilmaissut vetäneensä hernettä nenäänsä siitä, että minut oletettiin häneksi..
65. Kuikku10.10.2017 klo 21:09
On outoa, että joku päivitys on ok, kunhan sitä ei ole tapio tehnyt. Hohhelihoijaa huhu.
66. Tapio13.10.2017 klo 19:38
Kuinkahan pitkään sanaris.fi on poissa käytöstä?
67. Ylläpito13.10.2017 klo 19:44
Jätä www pois niin pääset.
68. Tapio13.10.2017 klo 19:59
http://sanaris.fi/

"Tietokantayhteys epäonnistui"
69. Ylläpito13.10.2017 klo 20:20
No joo. Pelättävissä on, että Nebula ei tee asialle mitään ennen maanantaita.
70. Ylläpito14.10.2017 klo 08:05
Nyt tuo osoite Tapion viestissä toimii, ei vielä www-alulla. Niko teki yön töitä.
71. Tapio29.10.2017 klo 08:21
Mikähän siinä on, että tabletilla capta pätkii pahasti. Kuvia puuttuu usein, Hyväksymispainike ei näy. Aina ei saa yhteyttä palvelimeen? Joskus pitää odottaa toista ajankohtaa, että voi vastata. Tabletilla capta kysely tulee lähes aina, mutta pöytäköneella harvakseltaan. Tabletti on Wifi-yhteydessä ja pöytäkone on kaapelilla Lan-asemassa. Sivusto toimi paljon hitaammin tabletilla.
72. talonpoika29.11.2017 klo 17:01
Kysyisin semmoista asiaa, että onkohan eri paikkakunnilla toimivia ristikkokerhoja tai ainakin epävirallisia keskustelurinkejä? Mitenkä pääsee mukaan.
73. Täyttelijä29.11.2017 klo 18:18
http://www.sanasepot.fi/index.php/paikalliskerhot/
74. T.Avis14.12.2017 klo 10:30
Muut eläimet -ketjun osan 13 kooste on valmiina osan 14 alussa ja siirrettävissä koko ketjun koosteeseen
75. Ylläpito14.12.2017 klo 11:06
Kiitos taas!
76. Tapio2.1.2018 klo 11:52
Missä ristikkoarkiston ratkaisut tallentuvat? Sanariksen palvelimella vai laitteella? Jos laitteella, täytyy varoa tyhjentämästä väliaikaistiedostoja. Eräät ohjelmat tyhjentävät niitä ja tabletilla tyhjennystoiminto.
77. Niko/Sanaris2.1.2018 klo 17:31
Ristikkoarkistossa ratkaisut tallentuvat laitteelle. Väliaikaistiedostoiksi niitä ei ehkä sentään lasketa, mutta tokihan jotkut ohjelmat kaikkia tuollaisia mielellään tyhjentävät.
78. Tapio25.1.2018 klo 11:42
Ristikoarkiston käyttöliittymää olisi kiva kehittää hieman. Olen itse tehnyt www-käyttöliittymäsuunnittelua, joten tiedän, mistä kirjoitan:

* Varsinkin piilikset kaipaisivat sitä, että sivun yläreunan toimintopainikkeet voisi piilottaa. Olisi vain painike "Piilota", jota painettaessa tilalle tulisi "Näytä". Äärimmäisen helppo toteuttaa. Olisi myös kiva, jos myös yläosan tekstit piiloutuisivat samalla kertaa. Tästä voi aiheutua ylimääräistä työtä, sillä yläosa pitäisi leikata irti ja sille laitettava lohko, jonka voi piilottaa
* olisi kiva, jos tabletilla kirjaimisto tulisi esille vain kun sormi/kynä menee näytön päälle. onmouseover ainakin hiirellä hoitaa tuollaista virkaa. Minulla ei ole kokemusta HTML 5:stä, joten en osaa sanoa, olisiko tämä toteutettavissa.

Tämä mahdollistaisi sen, että http://www.sanaristikot.net/ristikot/ristikko/?mag =piilosanat&year=15&id=skps77 kaltaiset piilikset näkyisivät tabletin ruudulla kokonaisina niin että sekä ruudukko että vihjeet näkyisivät miellyttävällä tavalla.

Kun kirjaimisto menisi päälle, sanan voisi kirjoittaa loppuun asti, vaikka osa sanasta jäisikin kirjaimiston alle.

Miellyttävästi taitetulla vihjeiden asettelulla + käyttöliittymällä, jossa kaikki toiminnot saa pois näkyvistä, piilisten ratkominen netissä olisi erittäin miellyttävää.
79. Jaska25.1.2018 klo 11:59
Kaikki ei miellytä kaikkia, mutta on miellyttävää tietää, mikä miellyttää Tapiota:)
80. Tapio25.1.2018 klo 12:01
Jos toiminnot saisi piiloon myös sellainen piilosana, jossa vihjeet ovat ruudukon oikealla puolella, toimisi varsin hyvin, tarkoitan esim. http://www.sanaristikot.net/ristikot/ristikko/?mag =piilosanat&year=18&id=sn2

Kun tabletti on vaakasuunnalla, tällä hetkellä käyttöliittymä vie puolet näytön pinta-alasta, joten ristikon ratkonta on erittäin epämiellyttävää ja en ainakaan itse ratko tällaisia ristikoita netissä ristikkoarkiston kautta.
81. Tapio25.1.2018 klo 12:03
Kun ratkon tabletilla piilisiä, näen koko piiliksen kerralla, koska piirrosohjelmassa käyttöliittymän saa piiloon, mikä tekee digiratkonnasta varsin miellyttävää. Käyttöliittymän piilottaminen olisi ristikkoarkistossakin mahdollista.
82. T.Avis1.3.2018 klo 10:05
Kissaketjun - 25 kooste on valmiina Kissaketju - 26:n alussa ja siirrettävissä koko ketjun koosteeseen
83. Ylläpito1.3.2018 klo 10:23
Kiitos taas, hoidettu.
84. iso S24.3.2021 klo 10:37
Kuten Tuulitukka varoitti (9621. Anne sotkee joka osiossa), nimimerkki Annelta on tullu pari videolinkkiä toinen toistaan useampaan säikeeseen ristikkopuolelle. Ne viestit voisi olla hyvä poistaa. Ei ole välttämättä puhtaita jauhoja pussissa ja ainakin sotkee sikäli, että kaikkia säikeitä kelaamatta ei voi tietää, mihin on tullut uutta oikeaa asiaa.
85. Batman24.3.2021 klo 12:27
Tämä perin epäilyttävä viesti tuntuu kiertävän sanaristikkopalstoilla laajemminkin. Taitaa kannustaa mieltälaajentavien aineiden käyttöön.
86. Leku15.4.2021 klo 20:15
Voiko tätä ristikkokeskustelusivustoa saada turvalliseksi. Useimmat yleiset sivut ovat jo nykyisin lukollisia.
87. Jukkis15.4.2021 klo 20:51
Millähän tavalla tämä on turvaton? Kieltämättä tämäkin teksti kulkee palvelimelle verkon kautta salaamattomana, jolloin tosiaan joku voi sen siepata matkalla. Eli sieppaaja saa tämän tekstin itselleen muutaman mikrosekunnin ennen kuin se ilmestyy tähän. Ei tosiaan kannata esim. sähköpostinsa salasanaa täällä julkaista.
88. ++juh15.4.2021 klo 21:36
https://sanaristikot.net
89. Leku15.4.2021 klo 21:41
Ainakin minun koneella tämän sivun osoiterivillä on varoituskolmio ja EI TURVALLINEN -teksti. Voihan olla, että oma suojausohjelmani ilmoittaa näistä turvattomista sivuista. En tiedä, kysyin vaan.
90. Eki15.4.2021 klo 22:07
Tsekkaapa tuo ++juhin vinkki!
91. Funny16.4.2021 klo 09:58
Ei tuo lukko osoiterivillä nykyisin enää mitään takaa, sanoo Petteri Järvinen:

https://bittimittari.blogspot.com/2021/04/miksi-se laimet-suosivat-varmenteilla.html
92. Jukkis16.4.2021 klo 11:06
Eihän tällä sivustolla tuolla "Ei turvallinen" -pelottelulla ole mitään merkitystä. Mutta koska tosiaan näköjään sivusto toimii myös https:llä, jolloin pelottelua ei tule, niin ehkäpä kannattaa päivittää kirjanmerkkeihin se s.

Mutta pitäisköhän ylläpidon hiukka kysellä palveluntarjoajalta, että olisko syytä rukata palvelimen asetuksia. Nimittäin nyt tämä saitti vastaa sekä http-protokollalla ("ei turvallinen") että https:llä (lukko lukossa). Eihän siinä oo mitään järkeä. Jos esim. hs.fi:n eteen laittaa http:n, niin se muutuu https:ksi ja lukko näkyy. Joka on ainoa järkevä tapa homman toimia.
93. Leku16.4.2021 klo 12:02
Kiitos tiedoista. Minulla on ollut vuosia palkissa kirjanmerkkinä tuo "vanha" osoite ja siis ei turvallinen sivu. Nyt sitten vaihdoin ja lukkohan siinä näkyy. En tiedä onko lukosta mitään hyötyä tai ei, mutta se näyttää paremmalta kuin varoituskolmio. Tuntuu kuin olisi jotenkin suojatummassa tilassa. Olen Jukkiksen kanssa samaa mieltä hänen ehdotuksestaan.
94. mummeli27.5.2021 klo 16:22
Metsälehti 10:n ristikkoa kaipailen tänne.
95. Peter27.5.2021 klo 17:11
Puolivuotta täyttyy kohta kun ristikkorenki rikki. Mikähän tilanne?
96. Ylläpito27.5.2021 klo 17:38
On niin monta projektia menossa, ettei tarkkaan tiedä, milloin mikäkin valmistuu. Viestien palauttaminen tänne sivuillekin vaiheessa ja monta juttua, jotka eivät tule julki.
97. Ylläpito27.5.2021 klo 17:39
Mummelille tiedoksi, juuri huomasimme tuon itsekin.
98. Jukkis27.5.2021 klo 18:24
Lainaus: 95. Peter 27.5.2021 klo 17:11
Puolivuotta täyttyy kohta kun ristikkorenki rikki. Mikähän tilanne?
-------------------------------
Tilanne on se, että Ristikkorenki toimii, kunhan noudattaa täällä aiemmin annettuja ohjeita.
99. Peter27.5.2021 klo 21:29
Ei toimi mulla eikä muillakaan. Luuletko että huvikseni kirjoitan.
100. Jukkis28.5.2021 klo 09:18
No luuletko sinä että minä huvikseni kirjoitan, että Ristikkorenki toimii, kunhan noudattaa täällä aiemmin annettuja ohjeita? Ne ohjeet löytyy säikeen 9591 viestistä no. 42.
https://sanaristikot.net/keskustelut/?id=9591
101. peter28.5.2021 klo 09:45
Jukkis oletko tahallasi noin "tyhmä" ?
Tuo ei kaikissa koneissa onnistu. Ei tänne todellakaan kirjoiteta jatkuvasti. EI TOIMI!
Kun ei toimi. -Ole kiitollinen jos/kun sinulla toimii.
-Luulen, ettei ylläpito ole noin "änkyrä" kuin sinä. Kysyn ihan nätisti missä mennään.
Tuleeko uusi ristikkorenki milloin, vaiko ei tule?
102. Jaska28.5.2021 klo 10:38
Omasta kovisratkojan eettisestä näkökulmastani ristikkorengin puuttuminen on tervetullut asia. Renki näet madaltaa aitaa kiperimmissä paikoissa. Ennen katkoa minäkin olin vuosi vuodelta yhä useammin langennut houkutukseen. Nyt se ei ole mahdollista. Kovisten keskimääräinen ratkonta-aikani on hieman pidentynyt. Täyteen ne ovat silti tulleet - kirkkain otsin. Koska liha on heikko, toivon tilanteen säilyvän entisellään, kiitos.

Ammattillaisaatijoiden tilanne on luonnollisesti toinen. Tuotantotahti hidastuu. Laatijan henkilökohtaisen laatutason säilyttäminen saattaa vaatia lisätyötunteja, joista ei saa korvausta. Urakka kusee. Tason lasku uhkaa. Ainakaan IS-kovisten osalta siitä ei kuitenkaan ole näkynyt merkkejä, joten rengin palauttaminen ei liene kaikille laatijoille elintärkeä juttu.
103. peter28.5.2021 klo 12:40
Ei tässä aikaa yhtä ristikkoa tehdä koko päivää.
-Apu siis hyvä olla.
104. Eki28.5.2021 klo 12:56
Odotellessa uutta superkonetta suosittelen Jukkiksen esittelemän kikan lisäksi Kielitoimiston sanakirjaa. Mukaan ? ja * ja löytyy ihan parhaimmat sanat. Hieman luovempi saa olla, sillä esim. monikkoja siellä ei ole suoraan nähtävänä osumissa.
105. Jukkis28.5.2021 klo 18:12
"Tuo ei kaikissa koneissa onnistu."

Waterfox Classic toimii Windows 7:ssa ja 10:ssä. Onko siis käytössä XP? Ja jos koneessa on viime vuonna toiminut ristikkorenki, niin kyllä siinä varmaan nyt tarvittava vanhempi Flash-versiokin toimii, kunhan on ensin sen nykyisen version koneelta poistanut. Tietysti jos kone on Mac, niin sitten en osaa sanoa, saako siinä toimimaan.
106. Elva31.5.2021 klo 20:57
Nöyrä ehdotus: Olisi kivaa jos löytyisi jotain vähemmän lumista sivustojen yläkuvaksi.
107. Ylläpito31.5.2021 klo 21:24
Olet aivan oikeassa. Täällä on vaan kaikilla niin kädet täynnä töitä, että päivitykset ovat jääneet. Ei ole oikein helpotuksia nyt näkyvissä ja rästejä riittää.
108. Elva31.5.2021 klo 22:26
Täysi ymmärrys kiireitänne kohtaan, nöyrä ehdotus täten peruttu.
109. Ylläpito3.6.2021 klo 14:16
Nyt on ihan tuore kuva. Kun vielä ehdittäisiin puuttua tuohon robottien häiriköintiin, yöllä tullut puolensataa viestiä, joita hikisesti poistellaan.
110. Funny3.6.2021 klo 15:03
Onhan niitä suorastaan vilissyt, mutta robottien ansiosta esiin on välillä pompannut joitakin erittäin hauskoja vanhoja, jo unohdettuja säikeitä. Tuntuu, että nykyisin meininki täällä on totisempaa kuin joskus ennen.
111. Elva3.6.2021 klo 17:56
Kiitokset kauniista kesäkuvasta, joka tuo mieleen tuttuja koivukujia.
112. Aksu5.6.2021 klo 14:39
En voi täyttää viimeistä Metsälehden ristikkoa enkä muitakaan etusivun ristikoita ja kryptoja. Kirjoittaminen on mahdotonta, kun kirjaimet eivät ilmesty näkyviin. Missä mahtaa olla vika? Käytössäni on Lenovon tabletti. HS:n miniristikot ja E-Saimaan ristikot pelittävät oikein.
113. Batman7.11.2021 klo 19:41
Eikö ole hienoa miten Pike nuoleskelee Ylläpidon p****tä nyt. Kaikki on nyt hyvin kun on tehty parhaansa.
114. Aksu1.12.2021 klo 20:27
Olen odottanut etusivulle "Metro 1201/21"-ristikkoa. Löytyykö vielä?
115. Ylläpito1.12.2021 klo 20:34
Tulossa on, samoin Metsälehti.
116. Aksu1.12.2021 klo 20:39
Kiitos, kiva juttu! Joskus ristikko on löytynyt jo tiistai-iltana.
117. Pekka Harne1.12.2021 klo 21:12
Eiköhän ylälaidan kesäkuva olisi jo korkea aika vaihtaa talvisempaan...
118. Ylläpito2.12.2021 klo 00:21
Sama eläin löytyy myös seuraavan Punainen Pelikaanin kannesta.
119. Elva2.12.2021 klo 10:51
Onpa hieno kuva. Kissakin näyttää aivan eläimeltä.
120. iso S5.12.2021 klo 12:07
Lienee tiedossa, mutta kerron silti: alkuperäisvarustukseen kuulumaton mutta hyvä ominaisuus "Lainaa" ei tee kaikilta osin näköispainoksia. Esimerkiksi säikeessä 2711. Neljä kirjainta-2 on kommentti

Tältä näyttää maailman halvin auto

Intialainen Tata Motors esitteli neliovisen perheautonsa, jota myydään 1 700 euron hintaan.

Kun sen lainaa, tulos on tämä:

Tältä näyttää maailman halvin autoIntialainen Tata Motors esitteli neliovisen perheautonsa, jota myydään 1 700 euron hintaan.

Lainaaminen hävittää rivinvaihdot tasan tarkkaan tappamalla, jolloin kaksi sanaa liimautuu yhteen. Lainaajan pitäisi itse korjata tuo, jotta lainaus ei näyttäisi hutiloidulta. Jos mahdollista ja jos jossakin välissä on aikaa, tuon saisi korjata, Joko niin että rivinvaihdot säilyisivät tai edes niin että niiden tilalle tulisi välilyönti. Itsenäisyyspäivä on edessä, toivon itsenäisyyttä sanoillekin!

[Loppukevennyksenä: pikkuveli meni aikoinaan naimisiin 6.12. jotta hääpäivä olisi helppo muistaa. Hän viettää tuota päivää itsenäisyyden muistoksi.]
121. Niko/Sanaris6.12.2021 klo 11:37
Sanaristikot.net-osoite ja myös siihen osoittavat www.sanaristikot.net ja www.sanaristikot.fi ovat hetken aikaa (ainakin itsenäisyyspäivän) rikki, kun kommunikointi nimipalveluntarjoajan kanssa ei ole ihan pelannut. Niille onnekkaille jotka ovat tänne sanaristikot.fi-osoitteella (ilman www:tä) löytäneet tämä tieto ei ehkä kovin arvokas ole, mutta ongelma on siis tiedossa ja vaihdoin mm. sanaris.fi:n linkittämään fi-osoitteeseen.

Korjasinpa saman tien tuon lainauksen rivinvaihtohölmöyden. Mikäli koette että moniriviset lainaukset hämäävät, keskustelu asiasta kannattaa ja voin yhtä hyvin vaihtaa systeemin vaihtamaan rivinvaihdot välilyönneiksi. Hyvää itsenäisyyspäivää siis sanoillekin ja toistaiseksi myös kappaleille. Minäkin vietän tänään myös sekä nimipäivää että vuosipäivää avopuolison kanssa.
122. iso S6.12.2021 klo 12:17
Palvelu oli nopeaa mutta ripeää ja lisäksi toimivaa. Kiitos.

Testasin lainaamalla omaa viestiäsi ja kappaleet lainautuivat hienosti, tyhjää välirivä myöten. Muuten kaikki oli ihan yksi yhteen, mikä minusta on se paras tapa, mutta nettilinkit eivät toistuneet itsensä näköisinä. Esimerkiksi www.sanaristikot.net näkyi muodossa
123. iso S6.12.2021 klo 12:29
Oho!

Tulos yllätti. Lainauksessa näkyvä linkin muoto katkaisi tylysti viestin.

Tämä yksi yhteen - tapa on mielestäni parempi, eihän sitaatteja yleensäkään tiivistetä. Tarjosin välilyönnillä erottamista vaihtoehtona, jos se on helpommin toteutettavissa. Onhan silläkin tavalla puolensa. Silloin lainaus ja oma teksti erottuvat ilman sen kummempia temppuja (asteriskirivi tai jotain vastaavaa), kunhan viestin kirjoittaja vain laittaa tyhjän rivin lainauksen ja oman kommenttinsa väliin. Kaikki eivät muista, viitsi tai halua sitä tehdä.

Hyvää päivää, sekä nimi- että vuosi-. Jotkut pihit vanhemmat minimoivat lahjakustannuksia antamalla lapselle nimen syntymäpäivän mukaan, jos sukupuoli osuu kohdalleen, joten saattaisimme olla kaimoja jos olisin syntynyt muutaman päivän verran aikaisemmin. Tosin minun vanhempani eivät ole laihialaisia.
124. Ari6.12.2021 klo 13:17
Löysin tänne sanaris.fi sivun kautta jossa oli fi- päätteinen linkki. Kumpi pääte .fi vai .net on jatkossa varmempi käytettäväksi näitä sivuja hakiessa?
125. Jukkis6.12.2021 klo 13:37
Lainaus: 123. iso S 6.12.2021 klo 12:29
Oho!

Tulos yllätti. Lainauksessa näkyvä linkin muoto katkaisi tylysti viestin.

Tämä yksi yhteen - tapa on mielestäni parempi, eihän sitaatteja yleensäkään tiivistetä. Tarjosin välilyönnillä erottamista vaihtoehtona, jos se on helpommin toteutettavissa. Onhan silläkin tavalla puolensa. Silloin lainaus ja oma teksti erottuvat ilman sen kummempia temppuja (asteriskirivi tai jotain vastaavaa), kunhan viestin kirjoittaja vain laittaa tyhjän rivin lainauksen ja oman kommenttinsa väliin. Kaikki eivät muista, viitsi tai halua sitä tehdä.

Hyvää päivää, sekä nimi- että vuosi-. Jotkut pihit vanhemmat minimoivat lahjakustannuksia antamalla lapselle nimen syntymäpäivän mukaan, jos sukupuoli osuu kohdalleen, joten saattaisimme olla kaimoja jos olisin syntynyt muutaman päivän verran aikaisemmin. Tosin minun vanhempani eivät ole laihialaisia.

Tässä on tekstiä, kenen kirjoittamaa?

"lainaus ja oma teksti erottuvat ilman sen kummempia temppuja", sanoo iso S.

No ei todellakaan. Nykyinen systeemi antaa esim. tällaista:

https://imgur.com/a/mcjzo9q

Oliskohan nyt vuosien mittaan kolmas kerta kun tänne ehdotan, että lainausominaisuutta voisi helposti selkeyttää esim. näin:

https://imgur.com/a/8jcl1LZ
126. Ari7.12.2021 klo 13:38
No, muutin koostajat valitsemaan .fi-osoitteen jos .net ei toimi.
127. Ylläpito7.12.2021 klo 13:46
Pian saataneen normaalitilaan.
128. Ari7.12.2021 klo 14:16
Tuossa edellä tarkoitin, että toimii nyt siis molemmilla.
Myös ketjusivuni http://sanari.epizy.com/ketjut/ löytää tänne molempien kautta.
129. iso S7.12.2021 klo 21:36
Jukkis, kirjoitin epäselvästi tai et lukenut ajatuksen kanssa.

Tarkoitus oli kuitenkin tämä: JOS lainauksen kappaleita ei kirjoiteta yhteen vaan ne erotetaan toisistaan välilyönnillä (sen sijaan että kappalejako säilytetään) JA viestin kirjoittaja jättää tyhjän rivin lainauksen ja oman tekstinsä väliin, silloin lainaus ja uusi teksti erottuvat toisistaan, riippumatta siitä kuinka monta tyhjää riviä uudessa tekstissä on.

Nyt toteutetussa versiossa lainaus säilyy alkuperäisen näköisenä, mutta lainauksen ja uuden tekstin erottaminen toisistaan jää arvailun varaan, lisääpä käyttäjä välirivin tai ei. Ehdottamasi tapa olisi tietenkin selvempi, vaikka ei sekään taida olla aukoton. Entäpä jos lainatussa tekstissä sattuu olemaan erottimena käytetyn näköinen rivi tai rivejä, tai uuden viestin kirjoittaja haluaa välttämättä käyttää oman tekstinsä jaottelemiseen tuollaisia rivejä? Kenties epätodennäköistä, ehkä harvinaista, mutta mahdollista.
130. Ari7.12.2021 klo 21:43
Kyllä vinotekstiä käytetään yleisesti lainauksissa.
131. Jukkis8.12.2021 klo 09:54
Sanoo iso S: "Entäpä jos lainatussa tekstissä sattuu olemaan erottimena käytetyn näköinen rivi tai rivejä, tai uuden viestin kirjoittaja haluaa välttämättä käyttää oman tekstinsä jaottelemiseen tuollaisia rivejä? Kenties epätodennäköistä, ehkä harvinaista, mutta mahdollista."

Mutta kun se lainattu teksi on kursiivilla niin se edelleen erottuu vaikka siellä tuollainen erotin olisikin. Ja tuon lainatun tekstin erottaa muullakin tavalla, esim. laittamalla se laatikon sisälle:
https://imgur.com/a/tctwY1p

Kunhan se nyt jumalauta edes jotenkin eroteltaisiin uudesta tekstistä. Mikä tahansa tapa olisi parempi kuin nykyinen tyhmä tapa, jota itse en suostu käyttämään, paitsi malliksi tuossa viestissä 125.
132. iso S8.12.2021 klo 11:26
Okei, nyt luin itse huolimattomasti. Näin vain erotinrivin enkä kiinnittänyt huomiota kursiiviin. Olisihan se ihan kiroilemattakin selvä tapa, jos systeemi siihen taipuu.
133. Ylläpito10.12.2021 klo 13:05
Tilanne viimein normalisoitunut.
134. Ari10.12.2021 klo 14:27
Mitäs tarkoittaa tuossa kännykän osoiterivin vasemmalla puolella kun on mustassa pallossa C+ kun http://www.sanaristikot.net ja B+ kun osoite http://sanaristikot.fi ?
135. Ari10.12.2021 klo 14:48
Anteeksi, siis B+ kun osoite https://sanaristikot.fi ?
136. Niko/Sanaris10.12.2021 klo 15:36
Lienee jonkinlainen arvostelu turvallisuudesta. Selain kertoo ehkä tarkemmin palloa napauttamalla? Ero syntynee vain alun http:stä tai https:stä, mahtaako loppuosalla olla eroa? Sekä sanaristikot.net että .fi (www:llä tai ilman) kyllä toimivat sekä https:llä että ilman.

Noihin lainauksiin vielä, vanha ja yksinkertainen foorumiohjelmisto ei ihan suoraan esim. kursivointiin taivu, mutta voisihan tuota kyllä harkita, kunhan jostain löytyisi ylimääräistä aikaa. Yhtään suoraviivainen toteutus sallisi väistämättä kyseisen korostuskeinon käytön muuhunkin kuin lainauksiin. Pitäisikö sitä odotellessa sitten kuitenkin muuttaa kappaleenvaihdot mieluummin välilyönneiksi? Nykyisestähän toisaalta lainaajan itsensä on helpompi valita oikea kohta lainattavaksi silloinkin kun jättää lopulliseen viestiin vain yhden kappaleen lainausta.
137. Romero16.4.2022 klo 21:57
Laittakaa .htaccessiin automaattinen heitto https:lle niin ei tarvitse käsin käydä muuttamassa. Sertifikaatti on toden totta "arvostelu turvallisuudesta"; monet selaimet varoittavat http-sivuista ja sivuille pääsy saattaa olla useamman varoituksen ja valinnan takana, tai ei pääse ollenkaan. Hakukoneet tiputtavat pisteytystä jos sivuilla ei ole sertifikaattia. Ja eihän se ole kiva tulla sivuille, jossa syöttökentissä selain varoittelee ettei yhteys ole turvallinen eikä pidä antaa mitään henkilötietoja. Plus paljon muuta riesaa, jota ei tässä jaksa kirjoitella.
138. Romero16.4.2022 klo 22:01
Mahtaako saitti osata näyttää:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=301,L]

Googlettamalla "Redirecting HTTP to HTTPS" löytyy
139. Niko/Sanaris17.4.2022 klo 02:36
Esim. Firefoxissa olisi kyllä asetuksissa "vain HTTPS -tila" niille jotka https:ää haluavat joka mahdollisessa paikassa käyttää. Vaikka FF ei edes ole ihan niin yliparanoidi salauksen suhteen kuin Chrome.

Mutta kai se lopulta on uskottava, että yhteensä pienimmän vaivan tie on estää http:n käyttö niiltäkin jotka sen keveyttä ja nopeutta arvostaisivat. Mennään nyt siis ainakin toistaiseksi tuolla https:ään pakotuksella.
140. Romero17.4.2022 klo 03:31
Selaimen tekemä pakotus on huono, koska se aiheuttaa sivujen toimimattomuutta. On sivustoja joissa ei ole ollenkaan sertifikaattia, eli ei ole https-"puolta" jolle Firefox vaihtaisi, jolloin tulee ilmoitus "Secure Connection Not Available". Nämä tavallisella surffarilla menee tod.näk. yli ymmärryksen.

Palvelimella oleva https-ohjaus on hyvä että mahdollisesti muualla olevat vanhat http-linkit tuovat sivuille ja kääntävät heti https:lle.

En ole kuullut hitausongelmista, sen sijaan sertifikaatit voivat vanhentua ja sivut "lakkaavat toimimasta" - kuten taannoin uutisoitiin Teboilin sivuista. Etenkin Let's Encryptin integroinneissa web-hotelleihin on ollut yhtä sun toista (näyttää olevan se täälläkin).

Joka tapauksessa kiitoksia uudelleenohjauksesta, saittia on kivempi käyttää!
141. iso S3.3.2023 klo 19:58
Voi mua onnetonta. Avastin tilaus oli loppumassa ja tartuin tarjoukseen tilata aivan erikoishintaan only for you my friend "tehokas usealle laitteelle tarkoitettu Avast Premium Security , jolla voit suojata jopa 10 laitetta kaikilla alustoilla (PC, Mac, Android, iPhone/iPad)."

Sehän hienoa, voin pikkurahalla suojata kaksi läppäriä ja kaksi kännykkää (omat ja vaimon) kaikelta pahalta, ja yrittää opettaa vielä kuusi muuta laitetta esiintymään androidina.

Asensin suojauksen ja muistin tänne yrittäessäni, miksi olin aikoinaan poistanut Avastin läppäriltä. Nyt se alkoi keljuilla tänne yrittämisestä vastaavalla tavalla kuin kännykällä yrittäessä:

"Yhteys kohteeseen sanaristikot.net on estetty, sen sisältämä tartunta oli URL:Phishing"

Avastin mielestä sivusto yrittää pissiä päälleni. Hyvä että olin suojattuna.
n
Sanaristikot.fi on läppärilläkin lähenneltyä kiltti paikka, samoin kuin kännykällä. Hyvä suomi, paha netti. Mur.
142. iso S23.3.2023 klo 14:34
Mur peruttu. Joitakin päiviä sitten huomasin että jotakin on tehty. Nyt sekä läppärillä että kännykällä pääsee sisään myös tällä "virallisella" osoitteella. Myöhästyneet mutta lämpimät kiitokset sille joka tuntee taputuksen sydämessään.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *