KESKUSTELUT > RISTIKOT > TAAS JÄLLEEN

9244. Taas jälleen

Kaapo1.5.2017 klo 13:41
Taas jälleen saamme ihmetellä mediamme suomenkielen taitoja.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/intialaismedia- poyristyi-nokian-3310n-hinnasta/8yHVpK6m
2. iso S2.5.2017 klo 11:35
Kautta aikain on sodittu riittävästi, mutta iltikselle eivät tämän maailman sodat riitä, pitää raportoida toisestakin maailmasta. Päivän netissä tapaamme Japanin itsepuolustusvoimien helikopteritukialuksesta kertovassa artikkelissa kolme sotaa: toisen maailmansodan, toisen maailmasodan ja toisen maailman sodan.
3. Seitenvitonen2.5.2017 klo 12:15
Kaapo,
Olisiko kohtuutonta pyytää, että äidinkielen osaajana kertoisit meille tyhmemmille, mikä kohta Kauppalehden uutisessa ei ole hyvää suomenkieltä?
4. Seitenvitonen2.5.2017 klo 12:50
Taas jälleen tuli mokattua. Tämmöstä tää on sillai niiku.
5. Äikänmaikan oppilas2.5.2017 klo 13:32
Sellaistakin oppia meille on ammennettu, että suomen kieli kirjoitetaan erilleen, vaikka suomenkielinen kirjoitetaankin yhteen. Olen elänyt tässä uskossa.
6. TJV3.5.2017 klo 06:58
Tämän aamun HS kertoo mahdollisista yleisurheiluennätysten tilastointimuutoksista:
--- "Ketään ei voi syyllistää. Arvioita ja mielikuvia näistä asioista tietysti on, mutta faktatotuutta ei ole. ---
7. T.Avis4.5.2017 klo 10:08
pleonasmi
Määritelmä: ylimääräisten, ajatuksen ilmaisemiseksi tarpeettomien sanojen käyttö; liikasanaisuus
Selite: Pleonasmeja ovat esimerkiksi "olen nähnyt sen omin silmin", "vanha ukko". Pleonasmit ovat yleensä tahattomia, mutta niitä voidaan käyttää myös tarkoituksellisena tyylikeinona, esimerkiksi komiikkaa luomaan.
Lisätiedot: Kreikan pleonasmos=ylenpalttisuus

Tieteen termipankki
8. Jondalar4.5.2017 klo 11:13
Monilla sellaisilla, niinku silloin, kun ne puhuu tai tälleen, on mun mielestä ihan hirveesti niiku aika paljon puheessa turhia sanoja ja tota... on ne silleen ihan tosissaan, mutta se asia, mitä ne yrittää niinku saada sanotuksi, ja tota, se tuolleen kyllä kestää ihan älyttömän kauan.
9. Ari4.5.2017 klo 20:41
Eikö tuollaisia toistuvia sanoja kutsuta myöskin maneereiksi.

Niissä voisi olla myös syynä saada aikaa miettiä asiaa ennen kuin sen julkaisee sanomalla omalla suullansa tämän puhujan kuuntelijalle? ;-)
10. SP4.5.2017 klo 21:22
Niinku oikeesti hei.
11. HM4.5.2017 klo 22:44
Edellä mainitut sanat ovat jo vähän mennyttä aikaa, onneksi myös se v-alkuinen täytesana. Kuunnelkaapa nykypuhetta, mikä on TOSI yleinen sana keskustelussa puhuipa kuka tahansa!
12. seurailija4.5.2017 klo 22:47
Liioittelu on tavallista. Onko TOSI siis se yleinen?

Myös SAIRAAN ja ÄÄRETTÖMÄN.
13. Matti4.5.2017 klo 22:56
Onko siis 'vanha ukko' huonoa suomea? Ukko on myös etunimi. Ja tuttavaperheen lasta kutsuin ukoksi. Itse olen vanha ukko, en vain ukko.
14. seurailija4.5.2017 klo 23:33
Tai siis TÖRKEÄN.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *