KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/2017

9168. Punainen Pelikaani 2/2017

Sepi14.2.2017 klo 13:01
Uusin PuPe napsahti postilaatikosta ilokseni sairausloman ratoksi. Pikasilmäykseltä katsoen on aika perinteinen PuPe-ristikkokattaus tarjolla, mikä on toki pelkästään hyvä asia. Edellisessä numerossa debytoinut Pajakoski & Koivisto -kaksikko jatkaa tässäkin numerossa uudella 2,5-tähtisellä. Viitamäen kolmonen on kiva päästä kokeilemaan sillä aktiivisella ratkoja-ajallani en muista sellaista häneltä tarjolla olleen. Pihlajamäki ei valitettavasti ole laatinut tähän numeroon mitään. Kolmetähtinen aukeama on tällä kertaa Liljeroosin käsialaa, mikä tietää perinteisesti mukavasti pähkinää purtavaksi - mutta reilujen mahdollisuuksien rajoissa.

Suurin yllätys lienee ollut kun yhden kaksipuolikkaan laatijaksi olikin nimetty Tuomas Holopainen ja ulkoasusta vastaavaksi Johanna Kurkela. Sanaristikoita harrastavia julkkiksia tiedetään monia, mutta Tuomas taitaa olla ensimmäinen niitä myös laativa lajissaan. Tämän pariskunnan laatijaksi päätymisen tarina kerrotaan "pääkirjoituksessa".
2. tapio14.2.2017 klo 13:49
Sitä vaan ihmettelen, miksi PuPe:n avainsanalistaan laitetaan sokkokrypto, vaikka tehtävässä ei ole avainsanaa? Tietenkin siihen voi laittaa aina 6 kpl Ö-kirjaimia, mutta se tuntuu hassulta.
3. Pertti Henrikki14.2.2017 klo 14:39
Käsitykseni mukaan PuPen sokkokrypton avainsana muodostuu numeroista 1-6.
4. tapio14.2.2017 klo 14:45
Ok. Asiasta vain ei ole mainintaa missään. Kuusi ekaa kirjainta voisi vaikka kehystää ja laittaa kirjaimet punaisella.

No ei sen puoleen jätän tehtävän aina väliin, koska tehtävämuoto on minulle totaalisen raivostuttava - jos kokeilu menee pieleen, kumittamista on ihan *piip* paljon.
5. Hoopee15.2.2017 klo 18:57
Lievästi ennakkoluuloisena Holopaisen tehtävää aloin ratkomaan, mutta positiivisesti yllätti, ei oltu julkkisstatuksella menty ohituskaistaa lehteen. Täysin kestää vertailun kokeneempiin laatijoihin, laadukas sanoitus, vihjeytys ja siisti ulkoasu. Ei muuta kuin lisää vaan jatkossakin.
6. tapio16.2.2017 klo 15:32
Vähän samoin tunnelmin. Vertautuu mielestäni lähinnä Hannu Salokankaan ristikoihin. Yhtä vihjettä en ole vielä hoksannut.

Ihan vaan tiedoksi, että s. 20 on väärä käärme (tein asiasta kyllä virheilmoituksen, mutta ei se heti tiedoksi tule). Joku on mahdollisesti unohtanut vaihtaa käärmeen pohjan ja se on ehkä edellisestä numerosta. S-kirjain on väärässä paikassa eikä synny järkevää avainsanaa.
7. Eki16.2.2017 klo 15:39
Käärmeessä on näköjään pantu vihjeet väärin päin. Jos hännästä päähän on päästä häntään, tulee oikein.

Viitamäki maistiaisena ja romppeet sivustolla.
8. tapio16.2.2017 klo 15:46
En nyt jaksaisi kirjoittaa käärmettä kokonaan uusiksi, jotta saisi kelvollisen avainsanan (ja jotta S-kirjain napsahtaisi kohdalleen), joten kai avainsana hyväksytään niin kuin se tulee siitä virheen vuoksi.
9. Eki16.2.2017 klo 15:47
Tottahan toki.
10. Eki16.2.2017 klo 21:33
Nyt fanitkin tietävät.

https://www.facebook.com/nightwish/
11. Jukkis16.2.2017 klo 22:53
Facebook-kommentti, eikä taida olla edes ironinen: "Harmi että lehdessä on noin antikulttuurinen kansi."

Heh.
12. tapio17.2.2017 klo 11:49
Mihinkä kommenttiin Eki oikein viittaa?

Mitä PuPe:n tehtäviin tulee, mielestäni vaikeusasteen näkökulmasta sanakehikko on useimmiten väärässä paikassa. Ainakin minulle se on useimmiten (kuten nytkin) 2 1/2, vaikka kulkee 2-tähtisten seurassa (ilman tähditystä tosin). Tosin ongelmana kaiketi se, että rinnalle ei saa kuin kaksitähtisen tehtävän.
13. Eki18.2.2017 klo 15:06
Nyt on blogissani tarinaa uusien laatijoiden löytämisestä ja sanaris.fi-kuvagalleriaakin ollaan juuri uusimassa. Virhepalvelussakin on nyt pari uutta juttua, etenkin tuo käärmekeissi.
14. tapio19.2.2017 klo 13:43
Kivaa tarinointia Ekiltä. En löytänyt ristikoihin liittyviä kommentteja 10. mainitulta sivulta - vaatinee kirjautumista?
15. Eki19.2.2017 klo 15:34
Se on taidettu ottaa pois.
16. Jukkis19.2.2017 klo 16:06
Nightwishin Facebookissa tosiaan ristikkokeskustelun näkee näköjään vain kirjautumalla Facebookiin. Siellä on tuon "antikulttuurinen kansi" -leukapartailun lisäksi kymmenkunta muuta kommenttia.
17. tapio20.2.2017 klo 13:15
13. liittyen.
Sivulla 5 olevaa virhettä en huomannut, koska aivot automaattisesti lukivat Sandra. Joskus "automaattikorjaus" aiheuttanut ratkontaongelmiakin. :)
18. tapio20.2.2017 klo 17:48
Ekille vielä julkisesti tiedoksi, että luulin, että sivulla 30 on tahaton kirjoitusvirhe, mitä ei ollutkaan. Näitä kuitenkin aina silloin tällöin on, eikä Ekin pidä nyt närkästyä, jos joskus tulee huti:

http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9172#9 82591

Kun on ihan oikeasti virheitä, tulee joskus tehtyä hutejakin, eikä siitä pidä niin hermostua.
19. Hm.20.2.2017 klo 19:50
Ai joskus...
20. Pr20.2.2017 klo 22:30
Olihan taas tasokas ja hauska teemaristikko Harto Hakoselta. Alkuun tuntui ehkä turhankin haastavalta, mutta kun vauhtiin pääsin, en malttanutkaan lopettaa kesken. Keskustan aulismainen sommittelukin onnistunut ja hauska. Pieni ylimääräinen harhaute keskustan paikkeilla hieman hämäsi ensin, mutta viis siitä.
21. tapio20.2.2017 klo 23:04
Pyydän anteeksi
22. tapio21.2.2017 klo 08:47
Tuo 21. ei ollut minun laatimani kommentti - joku toinen on (ainakin) kolmannen kerran tehnyt nimissäni vastaavia kommentteja.

Mielestäni 21. ". Pieni ylimääräinen harhaute keskustan paikkeilla hieman hämäsi ensin, mutta viis siitä."
on sellainen ylimääräinen vinkki, joka ei ole tässä vaiheessa sallittu. En ole aloittanut tuon ristikon ratkontaa ja tuo oli ainakin minulle lisävinkki, jota en kaivannut. Ei nyt PuPe-säikeissäkin mennä HS-säikeiden tasolle. Viime aikoina SK, IS ja Iisakin ristikot -säikeissä on lipsuttu siitä, että lisävinkkejä ei tule antaa ennen ratkonnan lähettämisen palautusaikaa.

Jotta en antaisi lisävinkkiä, en kerro, minkä vihjeen luulin tahattomaksi kirjoitusvirheeksi sivulla 30. 18. liittyy siihen, että tein hutivirheilmoituksen, josta Eki vähän närkästyi. Kyse liittyy minun heikonpuoleiseen kielikorvaani ts. en tunnistanut oikein taivutettua sanaa oikein taivutetuksi. En tajunnut edes katsoa Kielosesta, sillä pidin niin itsestään selvästi virheellisenä ts. ihan rehellisesti uskoin, että piirtäjä oli mokannut. Piirtäjien mokia on PuPe:ssa mielestäni turhankin paljon.

Nyt Pr saisi pyytää anteeksi.
23. tapio21.2.2017 klo 08:52
Ja kyllä sitä laatijatkin mokaavat - Toni kuvittaa itse ristikkonsa ja hänellä on muutamia laadintamokia. Tarkastajatkin mokaavat. Ihan kaikki mokaavat ja niin laatijat, kuvittajat ja ratkojatkin saisivat yrittää vähentää virheitään.
24. Eki21.2.2017 klo 09:03
Kun ennen ristikot olivat iloinen asia, tapio se vetää koko ajan ne mokat esille. Ja sitten vatvotaan, kuka mokaa ja miten ja missä ja milloin.

Ei, en ole närkästynyt. Olen...
25. heitä tapio ulos21.2.2017 klo 09:10
.
26. tapio21.2.2017 klo 09:24
En ole viime aikoina esittänyt mitään epäasiallista - en ainakaan ole yhtään kommenttia tarkoittanut vähimmässäkään määrin epäasialliseksi. Monet ovat rikkoneet sivuston sääntöjä. Jos nyt olen tuonut esille omia ja toisten mokia, ei se ole mikään peruste heittää minua ulos. Se olisi truppimaista toimintaa!
27. pekkatyttö21.2.2017 klo 09:29
Mitä tarkoittaa iteräs?
29. -21.2.2017 klo 09:46
truppimaista?
30. pekkatyttö21.2.2017 klo 10:10
Hienoa!
Siis uusia sanoja laadintoihin
Llista, urauta, tkannatin, jne.
31. tapio21.2.2017 klo 11:48
27. Tuo olisi pitänyt ottaa käsittelyyn vasta 25.4.2017.
29. trumppimaista - kriittisen kommentoinnin mitätöiminen - kyllähän tuo pitäisi olla ihan selvä asia kun seuraa uutisia. Tietenkin olisi voinut laittaa myös "putinimaista".
32. seurailija21.2.2017 klo 12:06
31.:een: trumppimaista - kriittisen kommentoinnin mitätöiminen - kyllähän tuo pitäisi olla ihan selvä asia kun seuraa uutisia. Tietenkin olisi voinut laittaa myös "putinimaista"

mutta kun siinä luki "truppimaista", ei trumppimaista eikä putinimaista.

Jos ristikkoon tulee Donaldista sana Trupp, mitä sinä teet? Haukut laatijan ja kerrot koko hänen ja muun ristikkomaailman virhehistorian ja sanot, että sellaista ei saisi tapahtua. Kyllä pitäisi olla huolellisempi. Kun ristikoissa vilisee virheitä ja sinä haluaisit niitä päästä korjaamaan.

No ei onneksi tapahtunutkaan. Sinä kuitenkin kirjoitit truppimaista etkä pitänyt sitä edes virheenä. Siitä kysyminenkin oli sinusta jotenkin asiatonta.
33. tapio21.2.2017 klo 12:13
En huomannut tekemääni kirjoitusvirhettä. Aina välillä selkeä kirjoitusvirhe jää huomaamatta "automaattikorjauksen" vuoksi. Tämä koskee sekä omia kirjoitusvirheitäni että muiden tekemiä. Itse asiassa harmittaa, että "Sanna Bullock" meni minulta täydestä enkä huomannut virhettä, koska luin tekstin "Sandra Bullock".
34. tapio21.2.2017 klo 13:01
Jos nyt jätetään kommenttien tahattomat kirjoitusvirheet vähemmälle huomiolle - koskien sitten kenen tahansa tekemää kirjoitusvirhettä. Jos asia ymmärretään oikein, kirjoitusvirheen voi ohittaa.

Mitä tuohon "automaattikorjaukseen" tulee, satunnaisesti haittaa ratkontaa. Kerran vihjeessä luki GUISEPPE, mutta luin sitkeästi GIUSEPPE enkä meinannut millään huomata tarkoituksellista kirjainten vaihtoa. Mutta eiköhän tällainen ole aika tavallista.
35. iso S21.2.2017 klo 16:12
Tahatonta komiikkaa? Ihan oikeasti ei ole mikään ihme, että tapio saa niin paljon satiiria niskaansa, kun johtavana sisällöntuottajana ja johtavana laadunvalvonnan laiminlyöjänä antaa niin paljon tilaisuuksia siihen. Niin nytkin. Hän ei meinannut millään huomata, mutta eiköhän sellainen ole aika tavallista. Täällä nähtyjen runsaiden esimerkkien ja oletettujen näytille tuomattomien tapausten valossa se todella on hänelle tavallista!

Hyväntahtoisen ja/tai opettavaiseksi tarkoitetun leukailun lisäksi tapio saa niskaansa myös lokaa. Osittain sekin on itse aiheutettua, mutta osittain loanheittäjät voisivat muotoilla tuohtumuksensa asiallisemmin.
36. Eki22.2.2017 klo 08:39
Ilta-Sanomat tarttui aiheeseen.

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000005098043 .html
37. tapio22.2.2017 klo 09:27
Kiva juttu, joskin asiasisältö jäänyt päivittämättä ("Tämä ristikko on Vuokilan koeratkottavana parhaillaan. Ehkä se myös julkaistaan ristikkokansan iloksi.")
38. Lars22.2.2017 klo 10:47
Lukisit Tapio tekstin ennekuin korjailet, kyse on aukeaman ristikosta joka lienee tulevaisuuden lehdissä.....
39. Tipao23.2.2017 klo 07:54
Jos nyt jätetään kommenttien tahattomat kirjoitusvirheet vähemmälle huomiolle - koskien sitten kenen tahansa tekemää kirjoitusvirhettä. Jos asia ymmärretään oikein, kirjoitusvirheen voi ohittaa.
40. tapio23.2.2017 klo 08:28
Olihan hätäinen lukaisu typerää. Kyse oli siitä, että Eki kirjoitti samaan tapaan Tuomaksen ekasta julkaistusta ristikosta ja minulla se meni toistona.

Vielä typerämpää on nyt matkia 21. ja 39. kommenteissa minua. No huvinsa kullakin. En nyt jaksa uskoa, että kukaan jaksaa tuota jatkaa kovin pitkää.
41. Itse tunnut jaksavan23.2.2017 klo 09:22
.
42. Mettalo23.2.2017 klo 21:03
Liljeroosin ristikosta: inhoan näitä englanninkielisiä vihjeitä! Juonen tajuttuani voin hyväksyä ne, mutta kun meillä on hieno oma kieli (vielä) niin käytettäisiköön sitä. Englanninkielisiä ristikoita löytyy, itse ratkon mielelläni saksankielisiä, mutta kun ratkon suomalaisia, niin haluan etä sieltä löytyy suomenkieltä!
43. Pr23.2.2017 klo 22:34
Liljeros oli enimmiltä osin helpohko, kun nuo teemasanat pystyi ihan kylmiltäänkin kirjoittamaan. Viimeiseksi jäi lehden tehtävistä kummittelemaan tietyssä kohtaa Anttila. Mutta äsken lopulta välähti, ja tajusin vihjeen TEHDÄÄN SEMALVIKSI. Oli kyllä vaikeusasteeltaan jossain tuskan ja nautinnon rajamailla tuon ristikon ratkaisu!
44. Pr23.2.2017 klo 23:05
Siis Liljeroos, kahdella koolla, ja hemmetti kun menin vielä tarkistamaan tuota Anttilan ratkaisua. Voi olla että tuuletin liian aikaisin, mutta ainakin oikeilla jäljillä lienen...
45. Pe=tapio24.2.2017 klo 06:05
.
46. Pr24.2.2017 klo 06:34
Selvisihän se sitten lopulta, vaikka koville ottikin. Anttilalle täytyy nostaa hattua ehkä pirullisimpien tehtävien laatijana nyt. Minäkin odotan Pitkäsen paluuta koviksiin.
47. tapio24.2.2017 klo 08:53
En ole vielä noita pahimpia aloittanut, että jää pohdittavaa pidemmäksi aikaa.

Täällä nyt vain joku häiriköi yrittämällä matkia minua ja olettamalla, kuka on kuka (45.) - ja tarkoittaa kaiketi, että Pr=tapio. Tämä ei pidä paikkaansa. Mitä Liljeroosiin tulee, olen samaa mieltä, joskin vain osan teemasanoista pystyin kirjoittamaan ilman apuja.

Tässä välissä olen yrittänyt ratkoa SK 12/2011, joka on Tonilta. Osoittautui haastavammaksi kuin PuPe:n Hannu Salokankaan ja Jari Keräsen tehtävät. Joskus (erittäin harvoin tosin) SK:n kolmonen olisi ollut kolmonen PuPe:ssakin.
48. Marko26.2.2017 klo 17:17
Hankin PuPe:n pitkästä aikaa ja ajattelin tuon ratkoakin. Sivun 5 Pertti Malon piilokirjaimeton on kyllä sieltä ja syvältä. Ristikko vilisee nimiä ja omituisia sanoja, joita ei ilman googlea saa selville. En tiedä kenen intohimoja tällainen ristikko palvelee, mutta eiköhän alkaisi olla aika Pertin siirtyä eläkkeelle tai ainakin jättää näinkin hyvään lehteen "tehtaileminen".
49. Marko26.2.2017 klo 17:19
Olihan siinä samaisessa myös erääsä vihjeessä virhekin. Ainakaan minä en ole törmännyt Sanna Bullockiin.
50. tapio26.2.2017 klo 17:33
Tuo virhe on jo tullut esillä tässä säikeessä (kommentit no 15 ja 33), joten se oli turha toistaa.
51. pekkatyttö26.2.2017 klo 18:58
Sanna Bullockille terveisiä.
15 on minusta kakspuolonen?
52. tapio26.2.2017 klo 19:02
Itse asiassa olen PuPe 1/2017 ja 2/2017 + eräitä muitakin Salokankaan 2-tähtiseksi merkittyjä ristikoita pitänyt 2 1/2 -tasoisina tai ainakin tavanomaisia kakkosia vaikeampina (IS-asteikolla 2+). Nyt ainakin "pekkatyttö" on samaa mieltä kanssani. Vastaavasti Salokankaan kolmonen on 3-, joten todellinen vaikeusaste-ero Salokankaan 2 ja 3 -tähden ristikoissa on n. 1/2 tähteä.
53. pekkatyttö26.2.2017 klo 19:16
pt kuittaa
Jatka tapaasi, vaikka sinua nollaa kaikki, jopa laatijatkin.
54. tapio26.2.2017 klo 19:28
Mikä tuossa noin nollattavaa on. Ilmaisin vain sen, että olen pekkatytön kanssa samaa mieltä 15:sta, mutta laajensin näkökulmaa muihin saman tekijän ristikoihin. On se outoa, että jos esitän jonkin mielipiteen, se pitää heti nollata.
55. pekkatyttö27.2.2017 klo 17:38
Pieni asiavirhe 25:ssa.
Ilman tulppia ei pidä paikkansa.
56. tapio27.2.2017 klo 18:09
Tuosta voisi pekkatyttö laittaa virheilmoituksen.
57. tapio27.2.2017 klo 22:30
20..een. Olihan se hauska, joskin vähän turhan tutun oloinen, sillä sama teema tullut vastaan aiemminkin. Muutama kirjain jäi harmittavasti epävarmaksi.
58. tapio27.2.2017 klo 22:53
Tein pekkatytön mainitsemasta asiasta virheilmoituksen.
59. pekkatyttö27.2.2017 klo 23:10
Kts
60. tapio28.2.2017 klo 11:32
(20.) Pr mainitsi harhautteen, mutta en sellaiseksi mitään vihjettä kokenut, joten ainakaan minulle Pr ei antanut lisävinkkiä (, johon viittasin 22.:ssa) . Parin kuukauden päästä Pr voinee ilmoittaa, mitä tarkoitti - mitenkään tarpeellista se ei ole. Alkuun tehtävä tuntui minustakin turhan haastavalta, mutta kokemus aika lailla sama kuin Pr:llä.
61. ron28.2.2017 klo 16:56
Oliko Joonas Anttilan ristikon keskivaiheilla olevan punaisen, kolmionmuotoisen vihjekuvion ratkaisu palstalaisten mielestä yksiselitteinen? Tuntuisi että punaisen värin merkkikieli voi viitata moneenkin suuntaan, enkä oikein hahmota miksi jokin tietty piilokirjain olisi tähän ainoa vaihtoehto. Tietysti jutussa saattaa olla jokin ovela juju jota en tajunnut.
62. tapio28.2.2017 klo 17:01
Tuollaisia pohdintoja pitäisi esittää vasta 25.4.2017 jälkeen ettei vahingossa tule annettua lisävinkkiä. Mielestäni ron ei antanut, mutta jos joku vastaa tuohon, hän voi antaa. Yleisesti ottaen eivät ratkaisut mielestäni ole aina yksiselitteisiä.

Toki jos on varmasti virhe, sen voi tuoda esille - mutta silloinkin ainakin joskus paras tehdä ensin virheilmoitus ja saada siihen vahvistus, ettei tule ottaneeksi esille ikään kuin virhettä, mutta virhettä ei olekaan.
63. Sanoo tapio28.2.2017 klo 17:05
"ettei tule ottaneeksi esille ikään kuin virhettä, mutta virhettä ei olekaan"
64. Saara28.2.2017 klo 18:01
Johan on mennyt "kukkotappeluksi" ristikoiden ratkontakin ainakin muutamien kesken. Minusta ratkonta on hupia ja harrastusta, ei kai siitä nyt tarvitse niin isoa numeroa tehdä, kuten eräät tietyt henkilöt tekevät jatkuvasti.
65. amia28.2.2017 klo 23:15
Vastaukseksi ronille: tuota kohtaa ihmettelin itsekin. (Jos palstan kestojurnuttaja tapio pitää tätä vastausta törkeänä lisävinkkinä ennen aikojaan, Eki järjestäköön hänelle jurnuttajien veljeskunnan kultaisen ansiomerkin miekoilla ja tammenlehvillä.)
66. Tuomas L.1.3.2017 klo 10:49
Sivun 14 vihje TUPLAFINLANDIKKO ei pidä paikkaansa, ellei sitten finladikko-sanaa ymmärretä poikkeuksellisen laajasti.
67. matts1.3.2017 klo 11:29
Samaa mietin kuin Tuomas, että mikä juju tässä olis mutta vielä ei ole auennut?
68. tapio1.3.2017 klo 12:30
YKSÖISFINLANDIKON minäkin sain - olisko taas kerran virheilmoituksen paikka. Turhan paljon näitä faktavirheilmoituksia PuPe:ssa joutuu tekemään. Faktavirheiden ohella turhan paljon muutakin virheellistä. Laaduntarkkailussa olisi parantamisen varaa.
69. ++juh1.3.2017 klo 13:43
Finlandikko ja varjofinlandikko?
70. tapio1.3.2017 klo 13:53
Todennäköisesti - varjofinlandikkojen listan löytyminen voi olla kyllä työn alla.
71. tapio1.3.2017 klo 13:56
On kyllä faktavihjeen rajojen kolkuttelua, mikä sinänsä tuntuu olevan laatijoilla tapana nykyaikana.
72. Jukkis1.3.2017 klo 16:48
Ei tämä finlandiahomma mitään rajoja kolkuttele, ihan selvä juttu ja OK vihje.
73. tapio1.3.2017 klo 16:59
Selvitetään myöhemmin ettei ihan lipsuttaisi säikeen säännöistä.
74. tapio1.3.2017 klo 23:17
No kivaa puolestaan on se, että Antti Viitamäki on laatinut ristikon kun viimeksi häneltä ei ollut mitään. Vähän nihkeä alku, mutta niinhän se usein on - ja tietenkin pitääkin olla.
75. tapio2.3.2017 klo 14:00
Oli hyvä ristikko - jokusen vihjeen logiikka jäi ymmärtämättä ratkontatilanteessa, mutta ehkä osan niistä selviää. Vaikka nyt ole arvostelut faktaseikkojen ongelmista, hyvää aivovoimistelua PuPe tarjoaa edulliseen hintaan ja kiitos siitä.
76. kravattimies3.3.2017 klo 01:40
48. I love critique. It's wonderful!
77. tapio6.3.2017 klo 18:26
61. liittyen

Mielestäni siinä vain Juha Hyvösen tyylinen äärimmäisen viitteellinen kuvavihje, joka voi esittää hyvinkin monia asioita.

Sain ristikon melko todennäköisesti oikein ratkottua, vaikka oikeaan alakulmaan jäi kyllä outoja vihje-ratkaisusana -pareja. Usein juuri Joonaksen ristikoihin jää minulla epäselviä kohtia, joita pitää kysellä jälkikäteen.

Koska sain todennäköisemmin Liljeroosin ratkottua oikein, ei jokunen pikkuvirhe tässä niin haittaa. Viimeiseksi jätin vähän vastenmielisen Lähteenmäen tavuristikon (vastenmielinen siksi, että todennäköisesti saa kumittaa melkoisesti).
78. sasu7.3.2017 klo 14:28
Ei minulla mitään asiaa ole, mutta piruuttaani kirjoitan, että olisi edes jotakin vaihtelua tuohon tapioketjuun!
79. tapio8.3.2017 klo 20:11
Olisi ihan kiva, jos yks sun toinen vois laittaa jotain rentoa kerroskelua antamatta lisävihjeitä. Lähteenmäkeä en taida saada ihan loppuun asti ratkottua (mm. PuPe 1/2017 mainitsemistani syistä) - saankohan koskaan niitä oikein ratkottua.
80. tapio9.3.2017 klo 10:01
Sain ratkottua ja jopa todennäköisesti oikein. Ehkä pitäisi yrittää ratkoa rästiin jääneitä Lähteenmäen ristikoita.
81. Bruno9.3.2017 klo 10:15
Eiköhän me kaikki täytetä nämä säikeet omilla raporteillamme siitä mitä tehtävää emme suin surminkaan yritä täyttää sitten sillä että yritän nyt kuitenkin vaikka en ollenkaan tykkää siitä ja sitten että ehkä sain sen täytettyä.
82. Tarja9.3.2017 klo 10:36
[Tapion kannattaisi perustaa oma blogi eli verkkopäiväkirja sen sijaan, että kirjoittaa kaikki tunteensa ja ajatuksensa näille sivuille.]
83. tapio9.3.2017 klo 13:40
Kun tässä säikeessä ei pitkään aikaan voi käsitellä ongelmia (ja osittain niitä on jo vähän etuajassa kommentoitu), kevyttä kirjoittelua voisi olla tässä välissä.
84. Bruno9.3.2017 klo 13:55
Miks pitäis olla?
86. Jukkis17.3.2017 klo 10:59
Heh, Samuli Knuutilla on vähän samaa kuin tapiolla, eli kun ei keksi vihjeen ja vastauksen yhteyttä, niin pitää edes hiukka saada moittia laatijaa.
87. tapio17.3.2017 klo 11:11
Jukkis on kyllä valitettavan oikeassa siinä, että olen syyllistynyt moiseen, mutta olen pyrkinyt siitä kyllä pääsemään kokonaan eroon. En ole viime aikoina kovin kriittisiä kommentteja PuPe:sta esittänyt.

Mielestäni eräät PuPe 1/2017 kritiikit olivat ihan asiallisia vaikka Jukkis piti eräitä kritiikkejäni turhana valittamisena. Kyse ei ollut (yhtä faktaseikkaongelmaan liittyvää vihjettä lukuun ottamatta) kritiikissäni ymmärtämisen puutteesta vaan muista seikoista.

Mitä ristikon arviointiin tulee, arvioitsijalta puuttuu minunkin mielestäni kompetenssia. Minullekaan ei ristikosta jäänyt yhtään epäselvää kohtaa, joskin yhtä vihjettä jouduin aika lailla pohtimaan. Ristikon kritisoija ansaitsisi nyt melkoista kritiikkiä itse. Pitäisköhän jonkun mennä heittämään muutama kriittinen kommentti kommentoijasta?
88. lilli17.3.2017 klo 11:44
Onko aukeaman 30-31 vasemman puolen ylhäällä oikealla mahdollisesti joku vihje, josta tulee kaksi ratkaisusanaa? Vai saako tällaista kysyä...
89. tuttu17.3.2017 klo 11:55
Lainaus: 83. tapio 9.3.2017 klo 13:40
Kun tässä säikeessä ei pitkään aikaan voi käsitellä ongelmia (ja osittain niitä on jo vähän etuajassa kommentoitu), kevyttä kirjoittelua voisi olla tässä välissä.

tapiolle: kirjoita vaikka päiväkirjaa!!!
90. tuttu17.3.2017 klo 11:57
siis pöytälaatikkoosi, äläkä tänne, mitä sylki suuhun tuo kulloinkin!!
91. tapio17.3.2017 klo 11:59
Tuollaisen kysyminen on kyllä ongelmallista, koska voi tulla antaneeksi vahingossa lisävinkin.

Tuttu on oikeassa, että ongelmia on jo etuajassa kommentoitu. Kommentin 90. jätän huomiotta.

En sano mitään mielipidettä 30-31 ristikosta, mutta yleisellä tasolla ristikoissa on silloin tällöin vihjeitä, joista tulee kaksi ratkaisusanaa, mikä on ihan ok.
92. Jukkis17.3.2017 klo 12:11
Tuon tapion 87:n jälkeen jo kadun kun kirjoitin tuon 86:n. Knuutin lievä moite on tyyliä "liian vaikea, en tajua". Tapion kritiikki on usein (ei aina) ollut tyyppiä "tuli vastaussana, se kai tulee tällaisella logiikalla... (tähän ihan kummallinen ja täysin väärä päättely vihjeen ja kenties väärän ratkaisusanan välisestä yhteydestä) ... joten vihje on huono, laatijan virhe, pitäisi laatijan olla tarkempi".
93. Portteri21.3.2017 klo 10:20
Mitä kokeneimmat ratkojat sanoo vikasta aukeamasta miten se vertautuu muihin vastaaviin. Oonkohan edistynyt vai mistä lie johtuu että sain ekan kerran täyteen. Oon jo näitä "koviksia" sen melkein 10 vuotta yrittänykki jo ratkoo. Tässä ristikossa otin uuden näkökulman ja käytin sanakehikosta ja avoristikosta tuttua sanojen rakenteeseen perustuvaa ruutujen täyttöä. Eli tuplavokaalit ja -konsonantit tietyt yleiset sanojen päätteet varsinki monikkomuodossa ja tieto siitä että esim aou ei esim y:n ja ö:n kanssa nii usei viihdy :)
94. tapio21.3.2017 klo 11:57
Itselleni 12 kovisaukeama ja tämä oli kyllä helpoin niistä.
95. Jukkis21.3.2017 klo 12:26
"Itselleni 12 kovisaukeama...". Mitä ihmettä tämäkin mahtaa tarkoittaa? Voisitko joskus lukea kirjoittamasi tekstin ennen lähettämistä?

Minäkin sain tämän aukeaman kohtuuvaivalla täyteen. Joskus muulloin vastaavaan aukeamaan saattaa tulla vain muutama hassu sana. Nyt näköjään tuollainen muutaman sanan ristikko näyttäis olevan s. 29 Anttila, juuri nyt kolme keksittyä sanaa.
96. tapio21.3.2017 klo 12:37
Olisi pitänyt laittaa "12." eli kahdestoista vastaan tullut kovisaukeama PuPessa.

Huomasin, että edelliseen kommenttiinikin tällä sivustolla (eräässä toisessa säikeessä) oli tullut virhe (sanan väärä taivutusmuoto) kun en lukenut huolellisesti tekstiäni ennen lähettämistä - Jukkiksen pyyntö on kyllä ihan asiallinen.
97. Tuomas L.21.3.2017 klo 13:36
En tiedä, mitä Portteri varsinaisesti tarkoittaa "muilla vastaavilla", mutta sanoisin, että lehden seitsemästä koviksesta loppuaukeama oli Salokankaan ohella helpoin. Riippuu tosin varmaan vähän siitä, miten tuttu ristikon teema itse kullekin oli.

Anttila ei mielestäni tällä kertaa ollut mikään superpahis. Jos on saanut ratkottua aiempia Anttiloita, ei tämänkään pitäisi olla ylivoimainen ratkottava. Yksi vihje ei ole auennut, mutta arvelisin sitä pikemminkin tieto- kuin oivallusvihjeeksi. Vaikeimmaksi minulle muodostui tällä kertaa Hakosen tehtävä sikäli, että siihen jäi ainoana tyhjä ruutu; piilokirjaimeksi on kaksi hyvää vaihtoehtoa, enkä saa kumpaakaan yhdistettyä vihjeeseen. Palaan tähän myöhemmin. Viitamäessä oli myös pari käsittämättömyyttä.
98. tapio21.3.2017 klo 13:43
Minulla aika lailla sama kokemus kuin Tuomaksella, mutta minulla jäi enemmän käsittämättömyyksiä kuin Tuomaksella. Luulen ratkoneeni lehden tehtävät oikein, mutta minuakin Harton ristikon yksi piilokirjain jäi kiusaamaan, kun ei voi olla varma, onko se oikein vai väärin - mielestäni Sanaris voisi tällaisissa tilanteissa hyväksyä muunkin kuin laatijan varta vasten tarkoittaman piilokirjaimen.

Eniten aikaa vei tavuristikko.
99. eiju22.3.2017 klo 10:48
Enny jaksa perehtyä.
Oivalluksia kaikille!
100. riiu22.3.2017 klo 13:14
Jos on kaksi vaihtoehtoa vihjeelle, niin mieti mikä vihje vaihtoehdoista tulee eka mieleen ja sovita se vihjeeseen ja älyä. Helppoa.
101. tapio22.3.2017 klo 14:26
Tuomas on kyllä yksi parhaista ratkojista oman kokemukseni pohjalta. Jos Tuomakselle yksi Harton ja pari Viitamäen kohtaa jäi epäselväksi, minun huonompana ratkoja turha toivoa, että niiden logiikan ymmärtäisin. Aina näihin jotain sellaista, mitä ei ymmärrä, kumminkin jää, vaikka ristikon mitä suurimmalla todennäköisyydellä on oikein ratkonut.
102. Pete30.3.2017 klo 13:08
Minusta lehden vaikeimmat (ja muutkin) ovat aina hyvin laadittuja. Vihjeet, joita joutuu miettimään vielä ratkaisusanan selviämisen jälkeenkin ovat parhaita ahaa elämyksen tuottajia.

Minusta turhaa kritisoida 'liioista virheistä' laatijoita tai lehteä. Jos itse epäilen virhettä vihjeessä tai tehtävässä (kuten nyt esim. käärme tässä lehdessä), tarkistan asian virhepalvelusta, joka toimii mielestäni kiitettävän hyvin! Kiitos!!
Jos siellä ei ole tukea epäilylleni virheestä, pidän vihjettä oikein laadittuna, enkä ole pettynyt kertaakaan.

Tonilta olen itsekin odottanut vaikeampaa, mielellään kolmetähtistä jo hetken. Eikä siinä mitään, jos ei sellaista heti tule, maltan odottaa edelleen...
103. tapio30.3.2017 klo 13:22
Virhepalveluun eivät virheet useinkaan automaattisesti päädy vaan toi käärmekin meni sinne vasta ilmoitukseni jälkeen. Todellisista virheistä siis pitää ilmoittaa eikä vain odottaa, että ne näkyvät (jonkun toisen ilmoittamana) virhepalvelussa.
104. seurailija30.3.2017 klo 13:28
Niin, ilman tapiota ei ristikkomaailma enää tulisi toimeen.
105. tapio30.3.2017 klo 13:29
Olen siis itse tehnyt muutaman ihan aiheellisen virheilmoituksen, mutta muutaman hudin. Mutta kun ratkaisun lähettämisaikaa on jäljellä, eikö parempi ole vaikka laittaa huti ja saada siitä palaute kun laittaa hutiepäilyn ensin sivustolle ja sitä kautta enemmän tai vähemmän saattaa tulla rikkoneeksi säikeen pelisääntöjä (ei lisävinkkejä ennen lähetysajan päättymistä). Eki voisi tähän heittää kommenttinsa.
106. Eki30.3.2017 klo 13:40
Jokainen voi korottaa itseään haluamallaan tavalla, mutta virhepalvelu toimi hyvin ennen tapionkin virheenmetsästyskautta ja virheet sinne ovat jo silloin hyvissä ajoin päätyneet.

Virhepalvelu ei toimi niin, että ehdottaja vaatii aina vastausta ehdotuksiinsa (monella ei edes ole meiliä tai nimeä ehdotuksessa). Asialliset virheet pannaan paikalleen heti kun ehditään. Se on hieno järjestelmä, mutta meillä ei ole resursseja lähteä setvimään jokaista pientä yksityiskohtaa, jossa voi olla jotain pientä epätarkkuutta ehdottajan mielestä.

Tämä tästä.
107. tapio30.3.2017 klo 13:48
No jos ei tule virhepalveluun, sitä voi sitten vetää johtopäätöksen, että ilmoitus oli aiheeton.

Mutta kommentin 105. varsinainen pointti oli "eikö parempi ole...", johon ei tullut vastausta. Sikäli relevantti, että tässä säikeessä on jo nostettu esille asioita, joita ehkä olisi ollut viisaampi käsitellä siten, että laitettu ensin virhepalveluun ja katsottu tulevatko ne sinne vai ei.
108. si-tee-raaja30.3.2017 klo 14:01
"...virhepalvelu toimi hyvin ennen tapionkin virheenmetsästyskautta ja virheet sinne ovat jo silloin hyvissä ajoin päätyneet."
109. Sepi2.4.2017 klo 21:35
Nyt täytyy omia aikaansaannoksia ihan ällistellä - kun on nyt ensimmäinen kerta, kun olen saanut kaikki kolmetähtiset ratkottua. Helppoa ei ollut, tajuamattomia vihjeitä jäi ja Hakosessa on kysymysmerkkisenä se sama piilokirjain, joka varmaan monella muullakin. Tarkoitus ei ollut kehuskella, kunhan vain jaan riemuani muillekin.

Tuntuu, kuin kaksitähtiset olisivat nykyisin ainakin silloin tällöin aiempaa normitasoa vaikeampia. Ainakin 8A ja 9 kanssa viimemmäksi joutui ähertämään normaalia pitempään.
110. M-A3.4.2017 klo 17:57
Pitkästä aikaa sain koko lehden tehtyä ja lähetettyä. Yksi piilokirjain jäi epäselväksi visaisessa aukeamassa, mutta arvaamalla toivottavasti meni oikein. Kiitos hyvin tehdystä lehdestä, pähkäilyä aiheuttaneista vihjeistä ja nautittavista vihjeistä. PuPe on minun mielestäni paras ja laadukkain ristikkolehti, jota olen ratkonut. Uutta lehteä odotellessa.
111. Täyttelijä3.4.2017 klo 19:38
Mistä muuten löytäisi julkaisupäivät?
112. seurailija3.4.2017 klo 19:59
pelikaaniristikot.fi
113. Täyttelijä3.4.2017 klo 20:13
Kiitos
114. tapio6.4.2017 klo 11:58
Vaikuttaa siltä, että 2/2017 oli kolmosten osalta keskimääräistä helpompi PuPe. Joskus aiemmin Tuomas mainitsi samantapaisesta asiasta, joten välillä lehti on vaikeampi ja välillä visaisempi. 109 & 110 kirjoittajat & itse - ei kannata vielä hehkutella onnistumisilla - seuraavalla kerralla voi jo monen ristikon täyttö epäonnistua.
115. M-A6.4.2017 klo 17:50
"ei kannata vielä hehkutella onnistumisilla - seuraavalla kerralla voi jo monen ristikon täyttö epäonnistua" -> Iloitsin siitä, että sain lehden tehtyä parin edellisen jäädessä kesken ja ajattelin tälle palstalle laittaa välillä jotain positiivistakin. Ei tullut mieleen, että tästäkin voi vääntää negatiivisen kommentin, mutta näköjään onnistuu. Olipa joskus aika, jolloin ristikoiden teko oli hauska harrastus eikä vain pelkkää valittamista.
116. Tarja6.4.2017 klo 18:58
Muistan joskus kuulleeni seuraavan tyyppisen mietelauseen: "Jos optimisti näkeekin valoa siellä, missä sitä ei ole, niin onko pessimistin pakko heti kiirehtiä sammuttamaan se valo!" Minäkin olin niin iloinen saadessani PuPen ratkottua (paitsi Anttilan luomus), mutta ilmeisesti se olikin harhaa, ja on varauduttava seuraavassa PuPessa epäonnistumiseen. Joka tapauksessa on kivaa, että seuraava ilmestyy sopivasti pääsiäisen alla, pääsee pyhinä pähkäilemään. Ja toivottavasti kokemaan myös onnistumisen iloa.
117. tapio6.4.2017 klo 20:21
Iloitsin MA:n ja Sepin lailla itsekin onnistumisesta, mutta tulin heittäneeksi inhorealistisen kommentin - 1/2017 + eräät vanhat eivät meneett yhtä hyvin.
118. jarim8.4.2017 klo 19:30
Pitäisikö sivun 24 ristikon keskikohdalla olevassa vihjeessä vuosiluvun 1988 olla kuitenkin 1999? Näin on ainakin Wikipedian mukaan.
119. tapio8.4.2017 klo 19:41
Jos katsot virheeksi, tee virheilmoitus virhepalveluun - tällöin ei tule vahingossa annettua lisävinkkiä. Jos aiheellinen, tulee sitä kautta julki.
120. Eki8.4.2017 klo 20:14
Tuon on ilmoitettu ylläpitäjälle jo aikaa sitten, mutta ei ole ehtinyt lisätä.
121. tapio29.4.2017 klo 16:55
Palautusaika on jo mennyt, joten nyt voi käsitellä ongelmia.

s. 14
TUPLAFINLANDIKKO > HOLAPPA
Holapalla yhteensä kolme ehdokkuutta ja itse palkinto.

s. 15
Va > UKKI

TO-PE > S.SU
Tavujen vaihto SUSI >< SISU, mutta vähän toi väliviiva ihmetyttää. Vain helpotukseksi?

s. 24
VELI ARES > ELIS
Kenestä on kyse? En löytänyt sopivaa henkilöä.

s. 25

KAI VIIDENNELLÄ > AINE

KUIN AMATSONI? > IISA

s. 26

”TÄMÄN” + viittaus ufoon > JO.N
JOHN? Astronautti John Glennin?

OLIO ALULLAANKIN > ETANA
Siis siten, että sana on yhdyssanan loppuosa ja on itsessään olio, mutta kun sanan eteen laitetaan jotain, kyseessä on edelleen olio? Ukko- ja merietana mahdollisia.

s. 27
NAVARONESSA! > UKIT
Ukkojahan Navaronen tykit -leffassa on, mutta eivät he ukkeja välttämättä ole.

PÄTÄ (RANNIKOLLA) > VAASA

UJDEL > EETU

s. 29
YHTEYDESSÄ PALOON! > MAIA

Musiikkikappale ”El Palo ft. Maia ” ( https://www.youtube.com/watch?v=IY0Il8ulkN0 )

SIIS ONKIVA! > NOUTELU
Utelias, onkiva? Jos ON muutetaan muotoon NO, saadaan NO +UTELU.

ETELÄPOHJANMAALAINEN KOULUTTANUT > JIKK
JIK viitanneen kuntayhtymään, mutta viimeiselle K:lle en löytänyt netistä vastinetta.

HAEN- > LEAT

KASVAVAT ALAHEITTONUOLET > HUTIKAT

Kasvavat kännit? Huti tikat?

LEPERTELIJÄN SIIVEKKÄÄT > TUET
”Tuit” mielestäni olisi toiminut (”tui, tui”, pikkuiseni), mutta voihan siihen liittyä epäsuora kätkö.

TEHDÄÄN SEMALVIKSI?
On mielestäni anagrammivihje, josta saa VI + SALEM (”VI Salem” on Sibeliuksen teos) > VISALEM.
Afrikan itäkärki pois > NUTI (Afrikka)?


s. 30
EN-
VALAA > APULIA

VOI LOKON > TALTUTTAA
Lokko-sanaan liittyen löysin vain ruotsalaisen näyttelijän.

TÄÄLLÄ > TÄINEN
TÄ-kirjaimet sisältävä?

URAANI VIRALLISEMMIN ARMEIJA > KISU

s. 31
PIPOSA > TUPU
122. AP29.4.2017 klo 17:06
Sivun 32 alaosassa on "vyö, siinä vaskityö". Mikä on sen ratkaisu?
123. seurailija29.4.2017 klo 17:09
Yli 2/3 tapio kysymyksistä kertalukemalla selviä, mutta anteeksi vaan, en jaksa alkaa selittää. Menköön nyt hyvää hyvyyttäni John Lennon ja Pauli Nevala.
124. tapio29.4.2017 klo 17:19
seurailijalla on varmasti enemmän kokemusta koviksista kuin minulla. Vaikka 2/2017 ei varmaankaan ole PuPe:n vaikeinta kategoriaa, ei tämäkään lehti mikään iisi ollut.

Mihinkä tuo vihjeeseen "John Lennon ja Pauli Nevala" liittyvät
125. tapio29.4.2017 klo 17:24
Lennon liittynee siihen avaruusalukseen. Teemakuvitus hämäsi. Teemakuvitus tarkoittaa ristikon ytimessä olevaa teemaa, johon liittyvää kuvitusta käytetään reunoillakin, mutta silloin kuvituksella ei ole asiayhteyttä keskuksen teemaan.
126. tapio29.4.2017 klo 17:28
No keksin, mihin Nevala liittyy - kirjainten paikan vaihdot jäävät minulta toisinaan ymmärtämättä - joo, huomaan ne useimmiten, mutta en aina.
127. Jukkis29.4.2017 klo 17:33
Olisit voinut laittaa näitä vähän pienemmissä erissä. Ja voisit aina vihjata, missä päin ristikkoa sana on. Kyllästyin, kun s. 25 amatsonivihje ei osunut silmään.

Aha, löysin. Siihen tuli IITA.
128. Jukkis29.4.2017 klo 17:37
Miksi tuo Holappa piti vielä tähän laittaa, kun tuossa aiemmin sinullekin asia jo selvisi?

Va -> Vaari

TO-PE tietysti tavujen vaihto. Viiva hämäys, joka harhauttaa miettimään viikonpäiviä

VELI ARES -> ERIS.
129. T.Avis29.4.2017 klo 17:39
ROKON voi TARTUTTAA
TUJDELK < TEETUK
130. seurailija29.4.2017 klo 17:42
Huvittavaa, ettei tapio taas itse jaksanut alkuksi hakea, mihin vihjeeni viittasivat.

Uusi vihje jonnekin: Pallo ja maila.
131. Jukkis29.4.2017 klo 17:42
vyö, siinä vaskityö -> HELAKE kenties
132. Jukkis29.4.2017 klo 17:51
tehdään selviksi -> tilit, joten
TEHDÄÄN SEMALVIKSI? -> TIMALIT
133. Tuomas L.29.4.2017 klo 17:54
Lisää selityksiä + korjauksia.

KAI VIIDENNELLÄ: Kai Vaine on näyttelijä, siis V + AINE

OLIO ALULLAANKIN: Etanan alussa on elokuvasta tuttu olio E.T.

PÄT[K]Ä = VAA[K]SA, Vaasa tietysti rannikolla

SIIS ONKIVA: No = siis, onkiva = utelu (utelu on tietoa onkivaa toimintaa)

Anttilan ristikon ratkaisussa tapiolla virheitä: JIKK p.o. JAKK, HUTIKAT po. HATIKAT ja TUET tosiaan po. TUIT. TEHDÄÄN SEMALVIKSI = TIMALIT, siis TILIT tehdään selviksi. Afrikan itäkärkeä kutsutaan sarveksi, tästä NUTI.

Sivu 30:
E-TÄÄLLÄ = E-TÄINEN
URAANI VIRALLISEMMIN ARMEIJA: KISUn U muutetaan kirjaimiksi SA ja saadaan kisua virallisempi KISSA.

NAVARONESSA = UKIT jäi minulle mysteeriksi. Jotenkin tukikohta-sanasta tuleva? Tiedä häntä.

Hatunnosto UJDEL-vihjeen hoksanneille; tuota en olisi varmaan ikinä ymmärtänyt itse.
134. tapio29.4.2017 klo 17:57
Jukkikselle 127-128.

Holappa jäi epäselväksi - en löytänyt ainakaan mistään varjofinlandikkoluetteloa.

Näemmä tuli muutama ratkontavirhe.

s. 24
VELI ARES > ELIS
Kenestä on kyse? En löytänyt sopivaa henkilöä.

ERIS näemmä oikea ratkaisusana - no sitäkään minä en juuri nyt hoksaa. Mikä tuli risteäväksi (ei tullut otettua kopiota)

s. 25

KUIN AMATSONI? > IISA

IITA joo looginen. Mutta mikähän oli se risteävä (ei tullut otettua kopiota tästäkään) eli mikä oli virheeni.

Näemmä jos jää vähänkin epävarmoja tulisi skannata tehtävät.


129. OK.
135. Tuomas L.29.4.2017 klo 17:59
Niin, ja Ares ja Eris ovat sisaruksia Kreikan mytologiassa.

Vielä näkyi Anttilasta olevan epäselvä HAEN- = LEAT; hauenleuoista tulee.
136. Tuomas L.29.4.2017 klo 18:03
ERISin kanssa risteää MIEHIÄ = KAROT. (Karo on myös aika yleinen Karoliina-nimisten naisten lempinimi, mutta esim. kirjailija Karo Hämäläinen on mies.)

IITAn kanssa risteää pääkuvalauseen AHVENEN TIRRI KATISKASSA sana TIRRI. Lieneekö tapiolla ollut SIRRI, joka on lintu eikä kala.
137. Tuomas L.29.4.2017 klo 18:04
No, ratkojat.fi mainitsee kyllä sirrin myös pienen kalan merkityksessä, joten ymmärrettävä virhe tapiolta.
138. seurailija29.4.2017 klo 18:16
Navaronessa on orava väärin päin.
139. tapio29.4.2017 klo 18:20
Kiitti Tuomaksellekin.

SIIS ONKIVA logiikka meni mulla näemmä puoliksi oikein.

JIKK p.o. JAKK

JAKK löytyi googlella.

HUTIKAT po. HATIKAT - muistaakseni epävarma kirjain oli piilokirjain ja minulla puhdas arvaus.HATIKAT

ALA = HA - joo.

TEHDÄÄN SEMALVIKSI = TIMALIT, siis TILIT tehdään selviksi.

Näemmä lisäys, mutta rupesin etsimään anagrammia - koko kulman pieleen menon perus syy!

Voisko joku laittaa nettiin ton Joonaksen ristikon - tuli turhan monta virheratkaisua siihen enkä hahmota joka kohdassa, mikä meni pieleen.

seurailija on tällä kertaa ylimielisen ärsyttävä, vaikka kyllä keksin, mihin seurailija viittaa.
140. seurailija29.4.2017 klo 18:32
Eikö apu kelvannut?
141. tapio29.4.2017 klo 18:41
138. No seurailija nokkelin kaikista. Mutta seurailija heittäytyy kyllä hieman liian ylimieliseksi.

KAROT tilalla taisi minulla olla KALOT. Sikäli ihan väärin, että mustalaismies kirjoitetaan kahdella A-kirjaimella.

Enpä olisi uskonut, että Joonas meni noin persiilleen (ajattelin, että jossakin saattoi kyllä olla virheitä). Virheiden kannalta oli siis pahempi kuin 3/2017 Viitamäki, jossa saattaa vasempaan alakulmaan jäädä virhe, koska yhden ratkaisusanan logiikkaa en siinä hahmota (olisi pitänyt käyttää aikanaan Joonaksen ristikkoon yhtä paljon aikaa kuin mitä käytin Viitamäkeen).

Lisäykset ja poistot tuottavat edelleen ongelmia.
142. seurailija29.4.2017 klo 18:46
Tiedätkö tapio sen vertauksen malasta?
143. isoäiti29.4.2017 klo 18:47
Tapio! Luulen, että sinulla on virhe Anttilan ristikossa, koska pystysana hiffaava näyttää olevan ainakin parissa kohtaa väärin. Olisiko sinulla hiffailu? Sen vuoksi jakk ja hutikat ovat väärin. Hutikat on siis hatikat (alaheittonuolet, jossa ala on hehtaarin lyhennys). Arvelen, että sinulla on silloin väärin myös "uullisia" eli pitää olla avat, molemmista pois alun l.
144. tapio29.4.2017 klo 18:53
Kiitos vaan seuraille - apu kelpasi, mutta nyt seurailija halusi ärsyttää.

Pari asiaa liittyi faktatietopuutteisiin:

Ares ja Eris ovat sisaruksia Kreikan mytologiassa.

KAI VIIDENNELLÄ: Kai Vaine on näyttelijä, siis V + AINE

Mutta kyllä puutteet olivat pääosin lisäys/poisto-vihjeisiin liittyviä (+ muutama muu moka).
Näemmä yksi ristikko meni pahasti pieleen kahdessa muussa pari minimaalista virhettä.

s. 31 yksi kohta jäi auki.
145. seurailija29.4.2017 klo 18:57
Ole ystävällinen tapio ja kerro, missä minä halusin ärsyttää. Sinulla on ärsyttävä tapa luonnehtia ihmisiä aika hutaistuilla näkemyksillä ja epämääräisillä kommenteilla.
146. isoäiti29.4.2017 klo 19:04
Sivulla 31: pipos(s)a on tup(s)u
147. tapio29.4.2017 klo 19:08
123:een. No siinä kun kirjoitit, ettet viitsi oikein auttaa ja kun autoit, et maininnun sivun numeroita. Omaa osaamistasi korostit 123:ssa.
148. tapio29.4.2017 klo 19:17
Säikeen ärsyttävin ja ylimielisin kommentti siis oli 123 - muistutaa ikävällä tavalla Selman ja eräiden nimettömien kommentteja.
149. seurailija29.4.2017 klo 19:29
Ylitsepursuava kyselysi siis johti ylimielisyyteen - liiallisuuteenhan jukkiskin viittasi, kuten muutkin ovat sanoneet ainakin viime vuonna. Olen tietääkseni ollut mielestäsi (jos olen oikein tulkinnut) ylimielinen vain neljä kertaa, 13.3., 1.4. (no se oli oikeasti aprillia), 3.4. ja tänään. En korostanut tietämystäni, mutta olin jo loppuun luettuani heittänyt roskikseen ensimmäiset vastaukset ja "yli 2/3" viittasi siihen, että yleensäkin tiedän sen verran, joten se oli vain arvio. Kysyin myös vaimoltani ja hän oli samaa mieltä. Luulin, että kovana kovisratkojana löytäisit Nevalan ja Lennonin listastasi helposti, ehkä se omasta mielestäsi sitten oli myös liian pitkä.
150. seurailija29.4.2017 klo 19:36
Kokeilin vain, miltä tuntuu olla tapio. On rankkaa, arvostan, sinne jaksuhail! (©Fingerpori)
151. Hui29.4.2017 klo 19:38
Noista tapion kysymyksistä taas voidaan huomata se ettei ole saanut ratkaistua ristikoita (vain yksi vihje/vastausparin logiikka hieman ihmetyttää). Virheitä on vaikka kuinka paljon!
152. Jukkis29.4.2017 klo 19:42
Tiätkö tapio että yksi syy siihen, miksi saat täällä nälvimistä on tuo sinun jatkuva selittely. Harvaa kiinnostaa nuo sinun "Näemmä lisäys, mutta rupesin etsimään anagrammia" -tyyppiset lätinät.
153. tapio29.4.2017 klo 19:48
151. 2/2017 kahdessa ristikossa yksi kirjain väärin ja yhdessä ristikossa monta ratkontavirhettä. Ei se mikään katastrofi ole ja varmaan harvassa on täysin oikein saatu koko lehti.

En tietenkään voi olla varma, että 3/2017 olisi vähemmän virheitä, mutta uskon virheettömämpään lopputulokseen.

Mutta on PuPe-palstoilla moni mukin kertonut, että ristikko ei tullut ratkottua.
154. Jukkis29.4.2017 klo 19:55
Nähdyn perusteella voi ekstrapoloida, että sulla on luultavasti melkein kaikissa 3-tähtisissä virheitä, et vaan niitä muita itse huomaa.
155. tapio29.4.2017 klo 19:56
143:een. Koska ei tullut skannattua sivua, en nyt muista kaikkia vihje - ratkaisupareja. Olisi todella kiva, jos joku sen skannaisi näytille. Ne kaksi yhden kirjaimen verran vikaan menneet ratkonnan eivät ole olennaisia.
156. Täyttelijä29.4.2017 klo 19:58
Lainaus: 155. tapio 29.4.2017 klo 19:56
Ne kaksi yhden kirjaimen verran vikaan menneet ratkonnan eivät ole olennaisia.

Miksi?
157. tapio29.4.2017 klo 20:03
154. Mielestäni Jukkis liioittelee, mutta täytynee jatkossa skannata kaikki kolmostehtävät, jotta voi tarkistaa, vaikka kokisi, että tehtävä on ratkaistu oikein.
158. tapio29.4.2017 klo 20:05
156. Keskustelussa tuli esille syyt noihin kahteen yhden kirjaimen verran väärin ratkaistuun tehtävään.
159. tapio29.4.2017 klo 20:12
Täytyy kai Jukkikselle ja Huille laittaa jälkikäteen tilasto, kuinka monta meni oikein ja väärin, ettei tarvitse arvailla.
160. Täyttelijä29.4.2017 klo 20:26
Lainaus: 158. tapio 29.4.2017 klo 20:05
156. Keskustelussa tuli esille syyt noihin kahteen yhden kirjaimen verran väärin ratkaistuun tehtävään.

Siis jos virheisiin on syy, ne eivät ole virheitä?
161. tapio29.4.2017 klo 20:30
Tarkoitin, että olen selvillä, mikä on virhe ja mikä risteävä sana, joihin virhe liittyy. Joonaksen ristikon kohdalla kokonaisuutta on vaikea hahmottaa.
162. Täyttelijä29.4.2017 klo 20:59
Lainaus: 161. tapio 29.4.2017 klo 20:30
Tarkoitin, että olen selvillä, mikä on virhe ja mikä risteävä sana, joihin virhe liittyy. Joonaksen ristikon kohdalla kokonaisuutta on vaikea hahmottaa.

This is the stuff that legends are made of.
163. Jukkis29.4.2017 klo 21:02
Mietin tässä, että onkohan minulla s. 29 Anttilan ristikon vasen yläkulma OK. Sinne laitoin TABASCOSSAKIN -> MAYA ja vähän alempana VIHKIMISEN KOHDE -> SALA, joita en ihan tajua.

Ja ilmeisestikin taisin vihdoin oivaltaa NÄILLA YLÄOSATTOMISSA -> AHOT, viittaa Juha Vainion lauluun?
164. tapio29.4.2017 klo 21:06
Voisko Tuomas laittaa ristikon ratkaisunsa nettiin?
165. Tuomas L.29.4.2017 klo 21:07
Meitä ratkojiakin voidaan vihkiä esimerkiksi kovisten saloihin.

Tabascoa ensin ihmettelin, mutta se näkyy olevan myös alue Meksikossa. Lienee mayojen entistä asuma-aluetta.
166. Sepi29.4.2017 klo 21:08
Maya-kansaa eli Meksikossa Tabascon alueella. Tuosta alueestahan on tabasco-nimellä tunnettu capsicum pubescens -chilipaprikan lajike saanut nimensä ja siitä chilistä sitten miedosti tulinen Tabasco-kastike.
167. Sepi29.4.2017 klo 21:10
Niin ja vihkimisen kohde = sala - tässä lienee haettu sitä idiomia, että joku vihkiä jonkin asian saloihin.
168. Tuomas L.29.4.2017 klo 22:19
Jonkin verran keskustelua näyttää säikeen alkupuolella herättäneen myös Joonaksen tehtävän keskivaiheilla oleva punaisen kolmion kuva, josta lähtee piilokirjaimellinen sana. Kai se ajateltu ratkaisu on LAAVA? Kuvan voinee tulkita myös purjeeksi, joten LAIVA lienee hyväksyttävissä. LATVA tuskin käy, vaikka punalatva onkin kasvi.
169. tapio29.4.2017 klo 22:25
Tuollaiset kuvat muistuttavat ++juh äärimmäisen monitulkintoisia kuvavihjeitä. Äärimmäisen monitulkintaisuuden vuoksi piilokirjaimia ei kyllä saisi olla.
170. tapio29.4.2017 klo 22:27
Please, skannaa meille ratkaisusi.
171. Hui29.4.2017 klo 22:31
Tapio tarvitsee ratkaisun kun ei ole itse saanut sitä täyteen.
172. tapio29.4.2017 klo 22:42
No kun tehtävä meni sen verran pieleen, että ilman oikean ratkaisun näkemistä itse ristikon kanssa, vaikea hahmottaa, mikä meni oikein ja mikä väärin. Oli tehtävän kanssa muillakin vaikeuksia.
173. Höh29.4.2017 klo 22:46
Mutta ne muut eivät täytä sivustoa sadoilla viesteillä. Tuota iänikuista puolustusta kannattaisi harkita. Se pahentaa vain tilannetta.
174. tapio30.4.2017 klo 08:12
Sorrun puolusteluun, myönnetään. Sorrun siihen varsinkin, jos tuntuu, että joku suhtautuu ylimielisesti - mutta toisinaan ilman sitäkin. Jukkis ja jotkut muut ovat avoimesti kertoneet, että tehtävä on joko jäänyt kesken tai tullut ratkottua väärin - ja ovat tehneet sen ilman selityksiä. Tuomaksellekin on joskus tullut ihan pieniä laadintavirheitä joissakin kryptisissä vihjeissä. Tuskin kukaan on jatkuvalla syötöllä ratkonut lehteä täysin oikein.

Huin 151:ssä ja Jukkiksen 154:ssä esittämä epäilys on ymmärrettävä. 1/2007 skannasin tehtävät, että voin tarkistaa ja siis kaksi tehtävää meni väärin, toinen aika pahoin yhdestä kohtaan ja toisessa oli vain yhden tavun verran virhettä, mikä rinnastettavissa yhden kirjaimen virheeseen tavallisessa ristikossa. 2/2007 tuli yksi todella paha virhe (niin paha, etten pidemmällä pohtimisellakaan olisi osannut ratkaista tehtävää oikein - kerrottu 139:ssä).

Alun alkaen en aikonut edes uusia PuPe:ja ostaa, kun kolmosiin tulee virheitä.

Olin 2/2017 suhteen olin taasen liian itsevarma kuvitellessani ratkoneeni sen niin oikein, ettei skannaamista tarvitse mahdollisten virheiden löytämiseksi. No olen sentään petrannut selvästi aiempaan kymmenen lehden settiin nähden. Siinä ratkoin oikein n. 35% kolmosista, nyt PuPe 1-2/2017 9/14 eli n. 60%.
175. Eppu Ylimielinen30.4.2017 klo 08:25
Tuomas ei ole laatija.
176. Hm.30.4.2017 klo 08:36
No, tapio saattaa kirjoittaa aivan mitä hyvänsä, kun hän kirjoittaa ajankulukseen, sellaista tajunnanvirtaa, asiat sekavana mylläkkänä päässä. Suosittelen vähintään oikolukua ja kiteytystä ennen julkaisemista, mikäli on yleensäkään pakko julkaista kaikkea, mikä päässä pyörii. Joku uudempi lukija saattaa tietämättään ottaa faktoina nuo höpinät.
177. Rampe30.4.2017 klo 09:54
Tämä oli minulle ensimmäinen Punainen Pelikaani. Olen ollut siinä harhaluulossa, että ristikkolehdistä vain Iisakin ristikoissa on pahiksia.
Minulle ainakin tämä s.27:n Joonas Anttila oli alussa aivan ylivoimaisen vaikea ratkottava.
Olin jo ehtinyt pitää itseäni mitä melkoisena ratkojana saatuani Iisakin 3/2017 Simbergit täyteen.
Näin sitä ihminen tiputetaan takaisin maan pinnalle.
178. Eki30.4.2017 klo 10:06
Rampe, Anttilat ovat pahoja kaikille, tuo ei todista mitään.
179. isoäiti30.4.2017 klo 10:31
Anttiloissa on minulle melkoinen työ ja joskus kestää aikansa ennen kuin edes keksii, mikä sanan idea on vaikka sana on jo valmiina. Mutta pakko ratkoa????
180. tapio30.4.2017 klo 10:40
Minulla vain 1/2017 Anttila on tainnut tulla ratkaistua ihan oikein - mutta siinäkin jäi kohtia, joiden logiikkaa en keksinyt, vaikka sana oli valmiina. Niitä sitten jouduin 1/2017 säikeessä kyselemään jälkikäteen.

Mitä kyselylistaani tulee, oli lyhempi kuin edellisellä kerralla. Vastaavia listoja joskus ollut nimimerkillä "Debiili", mutta häntä ei ole enää ollut näissä keskusteluissa. Muutama esille otettu kohta tässä keskustelussa on ollut sellainen, että hoksasin ne. Toki toin eniten esille hoksaamisongelmia, joista lisäys/poisto-jutuissa eniten kehittymisen varaa. Erityisen pahoja useampikirjaimiset jutut, joista jonkun 3/2017 kohdalla selvitin.
181. Tuomas L.30.4.2017 klo 10:55
En omista skanneria. Ratkaisu on nähtävissä seuraavassa Pupessa.

Olen suhtautunut tapioon maltillisemmin kuin monet muut tänne kirjoittavat, mutta se ei tarkoita, että minulta voi odottaa millaisia palveluksia hyvänsä. Epäselvissä yksittäisissä kohdissa olen kyllä valmis neuvomaan.

(Kommentissa 174 tapio tarkoitti varmaan ratkontavirheitä puhuessaan laadintavirheistä.)
182. Tuomas L.30.4.2017 klo 11:01
Rampelle vielä tiedoksi, ettei tämä ristikko edes ollut kaikkein pahinta Anttilaa. Jos visaisia arvioidaan asteikolla kovis - pahis - superpahis, tämä sijoittuisi mielestäni "vain" pahis-osastoon. Tämän lehden vaikein tehtävä se saattoi kyllä olla.
183. tapio30.4.2017 klo 13:09
181:n Tiedän kyllä, että näen oikean ratkaisun 4/2017, mutta siinä ei ole enää vihjeitä.

Kiitos Tuomakselle kaikesta avusta. Eräässä toisessa säikeessä kävi ilmi, että Tuomas on ollut jopa Suomen mestari. Jos yksittäiset vihjeet ovat tosi hyville ratkojille satunnaisesti haastavia, sitä ne ovat moninkertaisella tavalla muille.
184. tapio30.4.2017 klo 13:24
Löysin lopulta vastauksen siihen Haavikkoon:
https://paavo.vuodatus.net/lue/2006/12/finlandia-v arjofinlandia

on listaus varjofinlandikoista, joten jos lasketaan finlandia-palkinto ja varjofinlandia, voidaan Haavikkoa pitää tuplafinlandikkona.

Mitään ei enää jäänyt epäselväksi. Kiitos myös Jukkikselle ja muille auttaneille.
185. Tuomas L.30.4.2017 klo 13:31
Mitään ei tosiaan jäänyt epäselväksi. Ei edes se, miten Carpelanista tuli Haavikko... (-:
186. Jukkis30.4.2017 klo 13:34
Puhumattkaan siitä, miten Carpelan edes tähän Holappa-aiheiseen vihjeeseen liittyy.

Varjofinladia on mainittu niinkin hankalasti keksittävässä paikassa kuin Holapasta kertova Wikipedia-artikkeli.
187. Jukkis30.4.2017 klo 15:57
Huomasinpa, että tuolla s. 32 tavuristikon vasemmassa alanurkassa olen ihmetellyt, että tosiaanko vihjeestä "dieselautoissakin tärkein" tulee että SAVU? Vai onko koko nurkka mennyt pieleen? Jos se on SAVU, niin en ihan ymmärrä.
188. si-tee-raaja30.4.2017 klo 15:59
Yksi diesel asentaja sanoi nyrkkisäännön: "Musta savu tulee polttoainepuolelta ja sininen savu kone öljystä"
189. tapio30.4.2017 klo 16:39
Voihan räkä kun taas kerran tuli laitettua väärä nimi (Haavikko/Holappa)

Mutta huomasin, että
https://paavo.vuodatus.net/lue/2006/12/finlandia-v arjofinlandia - 1999: Antti Hyry: Aitta

Wikipedia samalle vuodelle ilmoittaa Holapan varjo-finlandian saajaksi.

Jompikumpi tieto ei nyt pidä paikkaansa.
190. tapio30.4.2017 klo 16:43
Tuo nyt vaan tarkoittaa, että vihje saattaa sittenkin olla virheellinen ja vaatia virheilmoituksen virhepalveluun ja sitä kautta esille nettisivuilla (vaikka eihän sillä nyt enää mitään merkitystä ole).
191. Jukkis30.4.2017 klo 19:04
Joteskin tämä lista vaikuttaa hiukka luotettavammalta:
https://tinyurl.com/nyhaoum
192. tapio30.4.2017 klo 19:10
Tuossa on sitten 1998 ja samalle kirjalle kuin itse Finlandia-palkinto. Omapas sekavaa, mutta viimeksi esitetyn sivun perusteella Varjo-Finlandia saatu.
193. Hui30.4.2017 klo 19:28
Pitääkö selviä asioita tutkia netistä? Kyllähän tuo tieto pitäis olla päässä !
194. Hm.30.4.2017 klo 20:28
Netissä on kaikenlaista tietoa. Osa hyvässä tarkoituksessa laitettua, mutta epähuomiossa virheellisesti kirjattua. Eniten hämmästytti, että mikäli vihjeessä viitattiin Pentti Holappaan, saattaa joku hänet sekoittaa Paavo Haavikkoon, edes epähuomiossa.
195. Eki30.4.2017 klo 21:30
Eiköhän vietetä railakasta vappua ja unohdeta nipotus.
196. Jaska30.4.2017 klo 21:37
Ed. miel. latta.
197. Hui30.4.2017 klo 22:45
... ja nippa.
198. Tuomas L.1.5.2017 klo 10:55
Tätä kirjailijajuttua on nyt vatvottu jo enemmän kuin tarpeeksi, ja minullakin tuolla ylempänä pilkka osui omaan nilkkaan. Kaipa tästä lähtien pitää sitten varautua siihenkin, että vihjeestä TUPLAFINLANDIKKO voi tulla vaikkapa TERVO, koska Jari Tervo on voittanut kaksi kertaa Varjo-Finlandian, muttei koskaan oikeaa. Jos joku ei näe tuollaisessa mitään ongelmallista, sitten ei.
199. tapio1.5.2017 klo 20:33
Rampelle pieni pyyntö säikeessä http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9185 komm.. 177 perusteella
200. Xx1.5.2017 klo 21:08
Eräälle näiden säikeiden maanvaivalle: tyhjät tynnyrit kolisevat eniten!
201. Kannu2.5.2017 klo 01:57
Miksi, oi miksi tapio revit ja hävität kaiken välittömästi, kun olet omasta mielestäsi ratkaissut tehtävän? Miten ylipäätään tulee mieleen repiä tehtäväsivuja pois? Sitten taas vaaditaan muilta palveluksia. Yleisellä keskustelupalstalla tulisi tapiolle kertoa, että minkälaista olisi tarjolla, josko sattuisi kiinnostamaan. On se vain hämmästyttävää ja kummastuttavaa.
202. Tarja2.5.2017 klo 08:12
Lainaus: 114. tapio 6.4.2017 klo 11:58
Vaikuttaa siltä, että 2/2017 oli kolmosten osalta keskimääräistä helpompi PuPe. Joskus aiemmin Tuomas mainitsi samantapaisesta asiasta, joten välillä lehti on vaikeampi ja välillä visaisempi. 109 110 kirjoittajat itse - ei kannata vielä hehkutella onnistumisilla - seuraavalla kerralla voi jo monen ristikon täyttö epäonnistua.

Ei kannata uskoa pessimistin ennustuksia. Sain PuPe 3/2017:sta kaikki ristikot ratkaistuksi ilman epäonnistumisia. Vaikeustasosta en mene sanomaan sitä enkä tätä, koska se on yksilöllistä, minkä kukakin kokee vaikeaksi. Ennen kaikkea ratkonta vaati itseltäni ennakkoluulottomuutta, positiivista asennetta ja sisua.
203. tapio2.5.2017 klo 08:21
Lähetin koko lehden Sanarikselle palkintokilpailuihin osallistuakseni. Poistin vain tarpeettoman vastaus- ja ohjesivut hyvissä ajoin ennen lähetystä. Liiassa itsevarmuudessa en skannannut epävarmoja ratkaisuja. Anttila tiputti minut maan pinnalle.
3/2017 otin opikseni ja skannasit kaikki kolmoset, vaikka Salonkaan ja Hakosen kohdalla mitään ei jäänyt epäselväksi eikä muissakaan jäänyt yhtä paljon kuin ennen. Näemmä voihan sitä tulla tehtyä karsea ratkontamoka niissäkin, vaikka itse ei sitä tajua.
204. Rampe2.5.2017 klo 11:39
Minulle kyllä 2/2017 oli kolmosten osalta riittävän paha, Anttila varsinkin.
Yhden ainokaisen lehden ostaneena et tietenkään osaa sanoa oliko se keskimääräistä helpompi vaiko pahempi.
tapion pyyntö (199.) jäi minulle hämäräksi vaikka linkinkin avasin.
205. Juha N10.8.2017 klo 20:07
Kommentissa 121 Tapio kirjoitti muun muassa näin:

"TEHDÄÄN SEMALVIKSI? On mielestäni anagrammivihje, josta saa VI + SALEM (”VI Salem” on Sibeliuksen teos) > VISALEM"

Kuten Jukkis myöhemmin oikaisikin, ratkaisusana on TIMALIT, joka tulee yhteydestä TEHDÄÄN SE[MA]LVIKSI? > TI[MA]LIT.

Tapio, sinun pitää opetella tulkitsemaan netistä lukemaasi. Viittaamasi Sibeliuksen teos on vapaamuurareille sävellettyä rituaalimusiikkia nimeltäänon Musique religieuse op. 113, joka koostuu seuraavista osista:
I. Avaushymni
II. Suloinen aate
III. Kulkue
III. Näätkö kuinka hennon yrtin (sic! kolmansia osia on mainittu jostain syystä kaksi)
IV. Kulkue
IV. Ken kyynelin (sic! neljänsiäkin osia näkyy olevan kaksi)
V. On kaunis maa
VI. Salem
ja niin edelleen (osia on vielä lukuisia)

Sellaista Sibeliuksen teosta ei ole kuin VISALEM. On teos Musique religieuse, jonka kuudes osa on nimeltääm SALEM.
206. Tapio10.8.2017 klo 20:15
Luin kyllä ihan oikein, mutta ajattelin vaan, että sana muodostettu ristikkovapauksin (roomalaiset järjestysnumerot luetaan kirjaimina ja välilyönti poistettu). Tuo ristikko nyt meni muutenkin vähän mönkään ja olen tuosta petrannut.
207. Tuputii21.2.2018 klo 11:14
Jemmasin pitkään tätä Tuomas Holopaisen ristikkoa. Eilen illalla vihdoin paneuduin ja oli kyllä piristävän erilainen.
Epäselväksi jäi vain yksi ruutu ja neljä vihjettä:
1. Vihje "Q", sana "EKKA". - Miten vihjeestä tulee tuo sana?
2. Vihje "Ukaupunki tatamille", sana "EKEM." - En ymmärrä vihjettä ja sanan vika merkki puuttuu. Löysin vain "Ekem3"-nimisen albumin...
3. Vihje "Aloitteli muikkuja soppiin!", sana "KALALIEMIKUUTIOT". - En ymmärrä vihjettä.
4. Vihje "Raaki-leeni", sana "ASASEL". - En ymmärrä vihjettä.

Voisiko joku auttaa, kiitos! :)
(En löytänyt ratkaisua enää,)
208. Tarja21.2.2018 klo 11:25
1. Q > AKKA (pelikortti)
3. Aloitteli muikkua > anagrammi > kalaliemikuutiot
209. Tarja21.2.2018 klo 11:28
2. Ukaupunki tatamille > UKEMI (U + KEMI)
210. Jukkis21.2.2018 klo 11:28
Ukaupunki tatamille -> UKEMI
211. Tarja21.2.2018 klo 11:30
4. Raakileeni = demoni = Asasel
212. Tuputii21.2.2018 klo 11:56
Kiitokset Tarja ja Jukkis! Tosin siinä luki "Aloitteli muikkuja"? Toi "demoni" oli paha, kahden askeleen vihje! Nyt saan yöni nukuttua :)
213. Tuputii21.2.2018 klo 12:19
Sori Tarja, paremmat lasit päässä näin että olikin "Muikkua". (208 ja 212) Kiitos!
214. Tapio27.2.2018 klo 07:31
Tuputiin nostamat 2. ja 3. vihje ovat niin hienoja, että haluan niitä tarkemmin analysoida.

Molemmat kävisivät piilosanatehtäviin. Piilosantyyppisen vihjeen hauskuun ja hienous on siinä, että siinä on selvä suora osa, joka yksinään kävisi vihjeestä. Lisäksi siinä on toinenkin, vihje, ns. piilovihje. PuPe:sta löytyy piilisten kohdalta lyhyt kuvaus, millaisia piilovihjeet voivat olla.

"tatatimille" > UKEMI
"soppiin" > KALALIEMIKUUTIOT

Laatija on eräiden muiden laatijoiden tavoin lisännyt vihjeeseen piilo-osion, jotka Tarja ja Jukkis jo edellä selittivät. Piilosanatehtävissä tosin 2. olisi ehkä muodossa "U-kaupunki tatamille"

3. vihjeessä hienoa on vielä se, että anagrammi "Aloitteli muikkuja" liittyy sisällöllisesti kalasoppiin, vaikka muikuista ei tehdä kalaliemikuutioita.

Lisätty piilovihje toisaalta saattaa hämmentää ja harhauttaa, toisaalta jos keksii, että vihjeessä on kaksi vihjeosioita ja kun kekkaa molemmat, voi olla erityisen varma, että ratkaisusana on oikein. Tällaisia piilisvihjeitä yhdessä tehtävässä ei ole kovin monta, mutta minusta ne ovat hauskoja piristeitä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *