KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-ARKI 3

9129. IS-arki 3

Jaska10.1.2017 klo 17:57
Uuteen säikeeseen vanhalla virrellä. Me huononäköiset joudumme silloin tällöin turvautumaan suurennuslasiin saadaksemme selvää yhteen vihjeruutuun tungetusta, siihen ylimitoitetusta tekstimassasta. Tänään Vuokilan/Mannisen pehmiksen normaalia hieman pienemmässä, eli alle neliösentin ruudussa

PUKKI
ROIVAINEN
JOUSTA-
VAAN KIIN-
NITYKSEEN

näkyivät vain PUKKI- ja JOUSTA- ilman suurennuslasia. Tosin ratkaisusanat selvisivät tällä kertaa ilman luuppaustakin, mutta esim. vihjeillä

PUKIN
KAIMAT
JOUS-
TAVA

häiriö olisi jo laadintavaiheessa eliminoitunut. Eivätkä ne lainkaan vaikeampia olisi olleet.
2. iso S18.7.2017 klo 18:49
Uudehko ominaisuus, "Hae sivustolta", näytti kyntensä. Tämä ties mille sivulle hautautunut säie löytyi vaivatta, kun muisti että arki-Iltiksille on oma säie.

Palloselle täydet pisteet Histiksestä. Ristikon teemapitoisuus on niin korkea että laatimista yrittämättömän lienee mahdoton ymmärtää, miten hankalan lähtötilanteen laatija on itselleen asettanut. Etenkin yläpuolikas, kun vetää viivan vasemmasta yläkulmasta oikeaan alakulmaan, on niin täynnä sinistä teemaa että valkoiset "sideruudut" uhkaavat jäädä vähemmistöön. Järkyttävästä urakasta huolimatta koko ristikko on laadittu hyvillä sanoilla. Tämän todistaa sekin, että ristikon pystyi ratkaisemaan vaikka tunnen aika heikosti Vilppaan/Vilpaksen ansioluetteloa. [Tuollaiset nimet pitäisi muuten lailla kieltää, että taivutuksen joutuu tarkistamaan. No, Kotus hyväksyy molemmat vaihtoehdot, joten arvaus olisi mennyt oikein.]

Tällä en halua ottaa mitään pois aiemmilta Histiksiltä tai muilta Histiksen laatijoilta. Parasta A-luokkaa ovat olleet ne jotka olen ratkonut, mutta nyt pitkän tauon jälkeen maistettuna tämä osui ja upposi.

Kesäristikosta (kas kun ei Kesis) pitää sen sijaan kuiskata toisesta suupielestä, että kielikorva on hiukan lipsahtanut poskelle. Vihjeellä "tunturinlakeja" ei tarkoitettane mitään säädöksiä. Noudatettavaksi tarkoitettu laki taipuu partitiiviin yksikössä lakia ja monikossa lakeja, mutta tunturin huippuna oleva laki taipuu lakea ja lakia. Toisen yksikkö on toisen monikko, kyllä siinä meneekin pää pyörälle!
3. Täyttelijä24.7.2017 klo 11:27
Tänään hyvää sanastoa - etenkin ristisana oli mainio!
4. Tarja31.7.2017 klo 16:50
Iltis voisi talvellakin julkaista Suko - ja Futoshiki -tehtäviä. Vaikka Megatähti -sudokun sijasta. Sudokuita kun löytyy pilvin pimein joka paikasta, mutta näitä numerotehtäviä ei juurikaan muualta.
5. Matti31.7.2017 klo 23:39
Futoshikeistä pidän minäkin. Viiden minuutin nautinto. Samoin 4x4 Kenken. Heti ekaks ne, sitten Mustanaamio. Hullulla on halvat huvit.
6. Hannu10.8.2017 klo 20:29
Histiksessä laatijalla mielestäni pikku fiba. Keskustelusääntöjen mukaan en sillä mässäile, mutta pyrin vinkkaamaan kohteliaasti, että lajinvaihtoa henkilön kohdalla ei liene tapahtuneen. Miehenä kyllä lajia on edustettu.
7. Tarja11.9.2017 klo 21:53
Ei voi kuin ihailla Pallosen Histiksen tekotaitoa. Jos oikein laskin, niin 22 maailmanennätysjuoksijaa sullottu samaan ristikkoon ja silti kaikki risteävät sanat erinomaisia sanoja. Vau!
8. Pr18.9.2017 klo 14:01
Vuokilan ja Kärkkäisen Histiksessä teemana hymiöt. Otan opin kannalta!
9. Matti19.9.2017 klo 22:59
Olipas mielenkiintoinen histis. Hajuakaan ei ollut hymiöiden merkityksistä, mutta sinne ne vaan ilmestyivät. Melkomoinen laatimus Ekiltä :)
10. Tarja2.10.2017 klo 23:52
Pehmiksessä on vihje "harmaissa". Milloinkahan sanonta muuttuu "vihreissä", sillä sehän on nykypäivänä se väri.
11. Ritu9.10.2017 klo 07:39
Maanantaina 2.10. Iltiksessä Pallosen Teemun käsialaa ollut maanantaiKESKIS oli ehdottomastil lehden parasta antia.
Olin jättänyt sen pöydälle, kun ei tuntunut alkua pidemmälle pääsevän. Sitten erään TV-ohjelman mainoskatkolla päätin vilkaista ja siitä mainoskatkosta tulikin koko ohjelman pituinen. Ristikko vei täysin mennessään. Suttukohdat ristikossani kertovat, että harhaan mentiin ja monta kertaa, mutta kivalla tavalla. Oikean ratkaisusanan muodostuttua tuli aina tunne, että parempi oli kuin oma ensimmäiseksi keksimäni.
Pitkiä hyviä sanoja ristiin rastiin ja oivaltamisen iloa, sitä oli tämä sistikko täynnä.
12. Matti10.10.2017 klo 14:24
Olipa eilinen histis mahtava. Ikäänkuin maailmanhistoria olisi vyörynyt päälle ratkottaessa. Histis on hieno traditio. Konsepti toimii: teemasanojen välit ovat helppoja, joten oudotkin teemat ratkeavat.
13. Ritu15.11.2017 klo 21:17
Palaan vielä Iltiksen 2.10 olleeseen histikseen, jossa teemana Ilkka Lipsanen biiseineen. Vasemmassa alareunassa oli vihje SALOMON TAI ALO. Ratkaisusanaksi Salomonista ja pystyvihjeidenkin avulla sain ILLE. Mutta mikä tai kuka oli tuo ALO vihjeenä?
14. östen15.11.2017 klo 21:42
Ville Valo.
15. Ritu15.11.2017 klo 21:56
No just! Olishan tuo pitäny itsekin tajuta, mut kun se VALO ei vaan syttynyt omaan päähän. Kiitokset Östenille.
16. Eki28.11.2017 klo 12:30
Kukaan ei kummastellut, miksi keskiksessä 20.11. laukaisulaitteen kuvasta tuli myös "nainen hermoromahduksen partaalla"?
17. MP28.11.2017 klo 12:48
Kyllä kummastelin, mutta ajattelin, että nainen on aivan kokonaan "hajalla" ! :-)
18. Tarja28.11.2017 klo 13:25
Minä kuvittelin, että se on nykytaidetta ja taiteilijan antama nimi teokselleen. Olisi mukava kuulla virallinen selitys.
19. Eki28.11.2017 klo 15:10
Olisi mukava kuulla se jonkun muun suusta.
20. ++juh28.11.2017 klo 15:31
Kata-pultti laukaisuvalmiina.
21. Eki28.11.2017 klo 16:01
Niin, Katan vieressä pultti, joka lähenee hermoromahdusta, enempi suuttumus.
22. Tarja28.11.2017 klo 16:19
Ai se hökötys oli katapultti...
23. Tarja18.12.2017 klo 22:17
Olipa mielenkiintoinen Maanantai-keskis. Todella pitkiä sanoja. Vieläkin tuijottelen hämilläni, että mitä kaikkia sanoja siihen oli saatu sopimaan. Vau.
Seuraavaksi Histiksen kimppuun, johon siihenkin näyttää, että taas on saatu sullotuksi uskomaton määrä teemasanoja.
24. Eki18.12.2017 klo 23:24
Kiva että osataan arvostaa. Se on muuten kolme viikkoa seuraavaan RistikkoExtraan. Keskiviikkona tulee tuhti Tv-lehden ristikkoextra, lauantaina luonnollisesti pehmiksen ja koviksen lisäksi iso keskismiinusristikko, samat uutenavuotena.
25. Tapio19.12.2017 klo 09:19
Kaipaan Maanantai-keskikseen apua, en keksi millään mikä sana oikeassa yläkulmassa olevasta kaatuneesta tuolista tulee.
26. Tarja19.12.2017 klo 09:44
Ei ennen vastausajan päättymistä, joka on 27.12.2017.
27. Jaska19.12.2017 klo 23:30
Keskiksen sanapituuskeskiarvo 6,15 = valioluokka.
28. Ritu28.12.2017 klo 15:28
Mitä olisivatkaan illat ilman Teemua.
Mukava oli Iltiksessä perjantaina 22.12. ollut pieni pehmisristikko. Vaikka koviksienkin kanssa silloin tällöin mieluusti pakerran, niin kyllä nämä kertaistumalta ratkottavatkin ovat se myöhäisiltojen suola ja sokeri, kun sitä aikaa on niukasti eikä nykkumisestakaan töiden takia voi ylettömästi tinkiä.
Tässä ristikossa oli vihje LEVYILLE, josta vastaussanaksi muodostui CDROMASEMA. Se oli kohta, johon toviks juuttui, mut auettuaan antoi sen mitä ratkojana haluaakin: ristikosta jäi hyvä jälkimaku ja zzz- päästä kiinni saaminenkaan ei häiriintynyt :).Kiitos.
29. Eki7.1.2018 klo 16:11
Huomenna kaikkien aikojen pisimmän tauon jälkeen Ristikko-Extra.

Ristikko SK 2018 alkaa neljän viikon päästä!
30. Lars7.1.2018 klo 18:45
Lainaus: 29. Eki 7.1.2018 klo 16:11
Ristikko SK 2018 alkaa neljän viikon päästä!

Tarkoittanet Ristikko SM 2018 ?
31. Eki7.1.2018 klo 18:53
Niin tarkoitan!
32. Ritu8.1.2018 klo 09:57
Pitkästä aikaa tuli ratkaisusanassa vastaan pelkiä konsonantteja. Perjantain Iltiksessä 29.12. ja Pallosen Teemun laatimassa ristikossa oli vihje EX-PUOLUE. Vastaussanaksi tuli SKDL.
Hiljattain Teemun ristikossa vastaussanaksi tuli CDROMASEMA ja laatijaa en muista, mutta jossain ristikossa ratkaisusanana oli TVLEHTI. Monta peräkkäin olevaa konsonanttia saa lähes aina hetkeksi ettämitähäh?-tilaan, josta ratkaisun selvittyä tulee pomminvarma ouhjee-elämys.

Torstaina 28.12 Teemu oli laittanut hauskankuuloisen pääkuvasta tulevan sanan: VÄLIPÄIVÄPÄLLISTELY. Jouduin siinä vaiheessa katsomaan pääkuvaa uudemman kerran. Nimittäin ratkaisusanan viimeinen ä-kirjain oli piilokirjain ja siihen olisi ollut mahdollista laittaa toinenkin vokaali. Kuva kertoi kuitenkin muuta :).

Mut mä niin tykkään näistä Teemun laatimista helpoimmistakin ristikoista, niitä on ihan hauska ajankulukseen ratkoa.
33. Eki9.1.2018 klo 22:17
Kymmenen uutiset 9.1.

"Poikkeukselliset lumisateet piinaavat keskistä..."

"... ja eteläistä Eurooppaa!"
34. Tarja17.1.2018 klo 13:21
Onpa hauska sattuma (tai järjestetty). Iltiksessä tänään Pitkälän Tonin ristikko :)
35. Tarja22.1.2018 klo 22:37
Olipahan mainio Histis tänään. 25 teemaan liittyvää sanaa. Valtava määrä! Tekijänä Teemu Pallonen. Onkohan jossakin tiedossa mikä on suurin lukumäärä teemasanoja, mitä Histikseen on onnistuttu upottamaan. Veikkaan, että tämä menee aika lähelle ennätystä.
36. Tarja22.1.2018 klo 22:38
Korjaan, 26 sanaa. Jäi pääkuva huomioimatta.
37. Jaska23.1.2018 klo 00:06
Kärkipäätä on, mutta ennätys taitaa olla enemmän. Eki, Toni ja Teemu saattavat muistaa omat rekkansa. Tämän teemaprosentti on harmillisesti hiukan alle 40, mitä pidän valiorajana. Korkein itse laskemani on Ekiltä 45, mutta se oli uutisristikon lukema. Taisi olla vuoden 2010 Venla-gaalasta revitty. Joku mainitsi joskus jopa 50 prossaan ylletyn, mutta en muista oliko kyseessä Histis.
38. Tarja23.1.2018 klo 00:22
Minulla on niin lyhyt ratkontahistoria vielä (vain muutama vuosi takana aktiivista ratkomista), että riemastun jo yli 20 menevistä lukemista :)
39. Tarja26.1.2018 klo 18:54
Eteeni tupsahti 30.10.2017 maanantai-Iltiksen Julkkis-ristikko. Siinä on Eve Hietamiehen kuva ja kuvatekstiksi tuli "Eveksi kastoi pappi". Eve Hietamies on kuitenkin oikeasti Tuija Eveliina, joten tuskin pappi on tuota lyhyttä taiteilijanimeä vielä kasteessa maininnut.
40. Ylläpito29.1.2018 klo 18:33
Tänäisen histiksen virheetön virheetön versio.

http://www.sanaristikot.net/180129histis-korjattu. pdf
41. Ritu12.2.2018 klo 09:15
Joskus olen miettinyt, että miten sitä voikaan suhtautua niin tunteella ristikoihin, niiden vihjetyyppeihin ja ratkaisusanoihin.
Huomasin tämän, kun ratkoin 9.2. Iltiksessä olleen Teemu Pallosen laatiman ja toteutuksesta vastanneen Terhi Liinalaakson pehmiksen.
Ristikko oli kaikin puolin helppo ja sanastoltaan mukava ratkottava kuten pehmiksen kuuluukin ollakin.
Mutta mutta.....yksi ainut vihjetyyppi saa lähes joka kerta ristikoissa esiintyessään mun ei niin positiiviset fiilikset nousemaan pintaan.
Ja se vihjetyyppi esiintyi nyt tässä ristikossa. Vihjeenä oli TÄSSÄ JUOMASSA ja TÄTÄ ja molemmista lähti nuoli kohtaan, johon ratkaisusana muodostui. Eli vihjeet viittasivat toisiinsa. No tässä tapauksessa kyseessä oli pehmis, joten risteävien kautta ne helposti selvisivät.
Mä oon selvästi saanut joskus trauman tästä tuota tuossa tai tätä tässä-vihjetyypistä, silloin kun niitä on viljelty samassa ristikossa useammin kuin kerran. Ja nyt se tunne ei ota hellittääkseen, vaikka kyse vain yhdestä ainoasta vihjeestä.
42. TJV13.2.2018 klo 08:26
5.2. lehdessä on ristikko n:o 5, jonka vastausaika päättyi 12.2.
12.2. lehdessä myös ristikko n:o 5, jonka vastausaika päättyy 19.2.
Olin eilen illalla jo lähettämässä jälkimmäiseenkin vastausta, kun tuon huomasin ja jätin sitten sen tälle päivälle.

En ole aikaisemmin sattunut panemaan vastaavaa merkille.
43. Ritu13.2.2018 klo 08:53
TJV, samaa asiaa olen joskus ihmetellyt itsekin tuolla toisessa säikeessä.

www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=9130.

Samoin tein kuten sinäkin, että jätin varmuuden vuoksi vastauksen lähettämisen seuraavalle päivälle. En tiedä onko tää sitä naisen logiikkaa, kun ei tekniikasta mitään ymmärrä vai voisiko tuossa oikeasti käydä niin, että vastaus menisi väärään kilpailuun.
44. HT13.2.2018 klo 11:22
Kyselin minäkin aikanaan jossain säikeessä tuosta päällekkäinmenosta, mutta ei asiaa kommentoitu.
45. Eki13.2.2018 klo 11:57
Tietääkseni kaikki tulevat tuohon numeroon jonona ja vastaus arvotaan avainsanan perusteella.
46. TJV13.2.2018 klo 12:50
Juuh! Tämä selvä, jatkan kilpailujen osarahoittajana.
47. Ritu20.2.2018 klo 08:54
Ilta-Sanomissa 13.3. ollut uutisristikko oli Toni Pitkälän käsialaa.
Ennen ratkaisuajan päättymistä ratkoin aikapulan takia ainoastaan numeroidut kohdat. Mielenkiinto jäi ylle ja tänään aamulla herättyäni ratkoin sen loppuun.
Minulle Tonin ristikot vihjeineen on niin hauskan kierolla logiikalla laadittuja, etteivät ne ainakaan minun ratkontataidoillani ole läpikirjoitettavia.
Minusta tuokin ristikko oli sellaista luokkaa, että olisi kelvannut vaikka SM-kisan yhdeksi alkueräristikoksi. Mäkelän Markku on minulle kuvittajien ykköseliittiä piirroksineen, mut ei siitä kauaksi jää tämä nouseva ristikkoguru Pitkäläkään. Ja vihjeitys kerrassaan loistavaa: ei sellaista länttiä ristikossa, josta ei olis ahaa-elämyksen iloa saanut osakseen.
48. Ritu20.2.2018 klo 08:58
Korjaus päivämäärään, kun olin näköjään aikaani edellä :). Kyse tietenkin 13.2. Iltiksessä olleesta uutisristikosta.
49. Tarja27.2.2018 klo 13:17
Pakko taas mainita eilisen Histiksen teemasanojen lukumäärä. (Minä siis lasken kappalemäärää, en prosentteja niin kuin Jaska.) Pallonen oli ahtanut 29 jääkiekkomaalivahtia samaan ristikkoon. Ihailen taitavuuttaan. Edellisessä maalivahtiristikossa heitä oli 24 kpl.
50. Matti27.2.2018 klo 22:59
Tätä oli hauska ratkoa. Maalivahteja en tiennyt montakaan, mutta niin vain rupesi värillisiin ruutuihin putkahtelemaan sukunimiä. Histiksen idea on oiva: ei-teemavihjeet ovat helppoja, ja siten oudotkin teemasanat saa useimmiten täyteen.
51. Jaska13.3.2018 klo 00:13
Maanantaikeskispankki räjähti! Aivan ylivertainen sanasto, ja varmemmaksi vakuudeksi kp 6,23. Täyden kympin keskiksiä on ollut Pallosellakin, mutta nyt meni Eki rankingkärkeen.
52. Tarja13.3.2018 klo 10:01
Joo, oli kyllä mahtava ristikko. Uskomattoman hienoja, pitkiä sanoja.
53. Eki13.3.2018 klo 10:20
Kiitos, alakulmasta lähtien on kiva laatia, muun muassa. Vähän samanlainen on SK 10, mutta kapea malli asettaa rajoituksensa. Mun ohjelma näyttää 6,3 eli vähintään 6,25.
54. Pr13.3.2018 klo 10:29
Pitihän minunkin tuo tulostaa ja ratkoa. Oikein oli laadukas muuten, mutta kovin olivat vaikeaselkoisia pienet detaljit kuvissa. Liekö sitten syynä mustavalkoisuus, printteri vai orastava harmaakaihi. Hyvä ristikko ratkottavaksi ”opinnoissa pidemmälle edistyneille”.
55. Ritu13.3.2018 klo 10:40
Harmi, saan hankittua lehden vasta huomenna ja nyt minunkin näpit jo syyhyää ratkoa se. Työvuorot vaan pahasti aamusta yöhön, mut hyvät ristikothan ratkotaan sitten vaikka yötyönä :)
56. Jaska13.3.2018 klo 10:54
Ekin ohjelma ei erehtynyt. Tarkistettu lukema 6,2621.
57. Ritu15.3.2018 klo 09:25
Aamuyön valjettua tuli Ekin maanantaikeskiskin ratkottua. Minulle tämän ristikon vihjeet lähti aukeamaan tosi hitaasti, tosin vaikutusta saattoi olla lyhyiksi jääneillä yöunillakin.

Juu ja ihmetellä sai, että miten joku pystyy noin paljon saamaan pitkiä ja ennen kaikkea järkeenkäypiä sanoja samaan ristikkoon. Minulle ainutlaatuisen ratkontakokemuksen tästä teki myös se, etten ole vastaaviin ratkaisusanoihin törmännyt, vaikka tavallista enemmän on tullut viime aikoina ristikoiden parissa oltuakin

Pakkohan tästä on antaa Ekille täydet pinnat ja antaisin vielä sulankin hattuun, mut jääköön se vielä se odottamaan. Jääpähän Ekillekin vielä jotain tavoiteltavaa :).
Ja syy tuohon, että joku antipatia mulla on näitä vuosilukuvihjeitä kohtaan. Tarkoitan näitä KUOLI 2014 tapaisia. Tosin tässä ristikossa se oli vain pieni kosmeettinen haitta, kun minulle tämä ristikko oli osittain tietovisa-tyyppinen taideteos, johon tuon tapaisen vihjeen jo kenties voi katsoa sopivankin.
58. Ritu20.3.2018 klo 11:01
Palaan vielä tuohon Ekin laatimaan, sanastoltaan hienoon ristikkoon, kun en malta odottas ensi viikon masnantaina lehdessä julkaistavaa ratkaisua. Eilen päättyi varsinainen ratkaisujen lähetysaika.
Minua jäi mietityttämään tässä yksi ratkaisusana. Ja se oli vasen alalaita ja vihjeenä VÄRKIN ETEEN.
Yhdyssanan liitteenä mielestäni ok, mutta pelkkänä ratkaisusana tarkoittaako mitään. Yritin etsiä omaa virhettä vaakasanoista, mutten pystynyt niitä muuttamaan. Toki enemmän kuin mahdollista, että mulla on siinä virhe edelleen. Saitteko te muut siihen mielestänne ymmärrettävän sanan?
Mahtoiko Ekiltä upota kuinka paljon aikaa saada noinkin pitkät sanat ujutettua samaan ristikkoon?
Muun muassa vihjeistä RATTAATKIN,SÄHKÖJOHTAVUUTTA KUVAAVA, HITTILEFFA, SIITÄ TOINEN MITALEILLE ja HUONOSSA HAPESSA muodostui pitkät, mutta niin tuiki tavalliset ratkaisusanat.
Samoin vihjeestä AUTO EI AJOSSA ruudukkoon tuli 18-kirjaiminen ratkaisusana. Eräs tuttuni, tuon alan harrastaja, oli vaan vihjeen suhteen eri mieltä. Tuolla menopelillä kun kuulemma saa tietyn määrän vuorokausia huristella vuoden aikana.
Mulle se vihje oli ok, ratkaisusana kun kuitenkin antaa mielikuvan, ettei se nyt ihan normikäytössä ole.
59. Tuomas L.26.3.2018 klo 14:42
Tämänpäiväisessä keskiksessä alaosan vihje HOPEALLA 1994 ei tainnut mennä ihan putkeen. (Kiinnostavaa on, että jos ratkaisusanasta vaihtaisi yhden kirjaimen, vihje pitäisi paikkansa.)
60. Tarja27.3.2018 klo 22:37
26.3. Sanalaatikossa pitäisi esiintyä yksi kirjailija kahdesti, mutta kyllä siinä esiintyy kaksikin kirjailijaa kahdesti. Oletettavasti kumpainenkin hyväksytään vastaukseksi.
61. HT28.3.2018 klo 18:27
Ristisana 37 tänään: viimeinen pystysana on 47, mutta vihjeet loppuvat numeroon 37 eli kuusi viimeistä pystysanaa on ilman vihjettä.
62. Eki28.3.2018 klo 18:55
39) Limboaminen 40) Katala teko 42) Kirjailijat Fleming ja Rankin 44) Pimeitä aikoja 46) Toinen tuttu pörröhäntä 47) Mäkikotka Malysz
63. Lars10.4.2018 klo 09:17
IS:n digilehdestä ei onnistu ristikon tulostaminen, lehdelle annettu palautetta.
64. Zepe11.4.2018 klo 15:47
Maanantain 9.4. Histis ja Keskis ovat vielä kesken (täytetyiksi tulemisista ei varmuutta), mutta helpompien kuvaristikoiden osalta sekä vihjeistys että kuvitus tuntuivat sen verran mieluisilta, että kehut tekijöille annettakoon.

Erityisesti Maanantaipehmis tarjosi pääkuvan ja muutaman muunkin vihjeen/ratkaisusanan osalta mieluisan oivalluttavia ratkontahetkiä. Itselleni mieluisesti Pehmis ratkesi myös ilman apuvälinetarvetta yhden istunnon aikana: itselleni tuntemattomatkin sanat ratkesivat päättelyn myötä.

Pehmis ja Julkkis tarjosivat myös sana- ja tietovarastoon muutaman sinne aikaisemmin kuulumattoman tiedon.
65. Pekkatyttö12.4.2018 klo 19:04
Kaamea virhe 9.4. Histiksen alalaidassa vihje lyöntiin=taas, mitähän tarkoittaa?
66. Eki12.4.2018 klo 19:12
Kaameita virheitä: ristikko on Keskis eikä ole virhettä, mutta paljastit sanan.
67. Pekkatyttö12.4.2018 klo 19:24
Keskispäkeskis!
Mutta miksi vastaus=taas? Eikö kuuluisi olla taos!!!
68. Eki12.4.2018 klo 19:32
Ei taos ole lyöntiin. Ja ole avarakatseisempi!
69. Pekkatyttö12.4.2018 klo 20:13
Voihan kissa kin olla kala.
Onko tarpeeksi avarakatseista?
70. Eki12.4.2018 klo 20:49
Anna katseesi lipua maisemissa. Ei tarvitse mennä paria ruutua kauemmas kalaan.

Moni lehteä ostamatonkin varmaan arvaa, mistä on kyse, kun tietää vastauksen.
71. Jaska16.4.2018 klo 15:46
Maanantairistikkokolmikon korkeimmalle korokkeelle nousee vaihteeksi pehmis. Pallosen VALMIUS (4) kirittää se ykköseksi saattoi silautua Thaimaan lomalla?

Lisäksi on mainittava Pallosen mustishistiksen teemaprossa 33,33, eikä Ekin keskiksen (4x12-aukio) arvosanakaan missään tapauksessa keskimmäisen kirjankannen puolelle jää. Kärkkäisen mustavalkototeutus jälleen selvintä sorttia.
72. Ritu17.4.2018 klo 09:11
Minä palaan vielä iltiksen 9.4. maanantain pehmikseen ja keskikseen. Tuollaiset mukavat ratkottavat ovat se syy, miksi tähän harrastukseen jää koukkuun.
Ratkesivat ihan oman pääkopan googletuksella. Ekin hauskan oivaltavista pääkuvalauseista tykkäsin. Pallosen Teemun ja Kärkkäisen Helin keskisluomus oli kuin minulle räätälöity. Vaikeustaso antoi sopivasti mietintämyssyn alle töitä ja kekseliäät vihjeet tekivät ratkontatuokiosta tosi mukavan ajanvietteen. Tällaisia minä tilaan lisää, kiitos.
73. Ritu23.4.2018 klo 10:13
Ratkoin joku aika sitten Ilta-Sanomissa tiistaina 17.4. ollutta uutisristikkoa, joka oli Ekin ja Kärkkäisen Helin tuotos.
Tuskin moni arvaa, miksi jätin sen ratkomisen kesken. Syy oli vasemmassa ylälaidassa vihjekuviksi piirretyt hämähäkit. Sis tälläiselle araknofobiasta kärsivälle nuo vihjekuvan hirviöt jää viikkokausiksi verkkokalvolle. Ne olivat vielä niin täysin elävän näköisiä. Hyi hel.. ! (anteeksi) Voi kumpa vihjeinä noissa käytettäisiin vain sanallisia vihjeitä. Tai mulle johonkin ristikon yäkulmaan merkintä: ei herkille! :)
74. KJ17.5.2018 klo 15:51
Eräässä arkiristikossa oli vihjeeseen OLILLA ratkaisusana HILSEET. Voisiko joku selittää.
75. Niilo Pielinen17.5.2018 klo 15:54
Olilla = olkapäillä!
76. Ritu22.5.2018 klo 14:12
17.5 alemmassa torstaituplassa oikeassa yläkulmassa puhekuplassa vaakaan tuleva vihje ANNA ÄITI PUHALTAA. Jäi kyllä ratkaisu mietityttämään. Eilen umpeutui ratkaisun lähetysaika. Jokohan selitystä sille tohtis kysyä. Sain siihen naisen etunimen.
77. Eki22.5.2018 klo 14:34
Aikoinaan Lululla sykäyttäneen laulajan uusi sinkku.
78. Jaska11.6.2018 klo 23:54
Tänäisessä(kin) Ekin keskiksessä keskinkertaista vain vaikeus. 4x11-aukio, 20-kirjaiminen läpiristikonsana ja kp 6,05 valio. Ällää myös sanasto, uhkaamatta kuitenkaan maalsikuista superpläjäystä. Tekstauksesta ja piirroksista ja jopa valokuvastakin saa selvää. Onko siis paperin laatu Iltiksessä parempi kuin Hesarissa?
79. Tarja12.6.2018 klo 08:59
Minäkin meinasin eilen kirjoittaa, että olipa hieno ristikko. Mutta sitten ajattelin, että Pike & co on kohta kimpussa taas, niin jätin kirjoittamatta. Hyvä Jaska, että noteerasit.
80. HT12.6.2018 klo 09:33
Tänään ristikossa 29: SIELLÄ TIURA. Laatijan tarkoituksena lienee ollut kirjoittaa TUIRA.
81. Tarja13.7.2018 klo 23:32
25.6. maanantai-keskiksessä on vihje 3:A ISOMPIA. Siitä tulee PIIT. Jos tarkoitetaan matemaattista vakiota, joka on luku nimeltä pii ja jonka arvo on 3,14..., niin voiko niitä olla monta?
82. Jaska14.7.2018 klo 00:11
Kyllä voi. Mainitun lisäksi esim. 3,14159. Se on tarkempi pii kuin 3,14.
83. Tarja14.7.2018 klo 00:33
Mutta eikö vakio ole aina sama?
84. iso S14.7.2018 klo 23:03
Jaska, ei kumpikaan (3,14159 ja 3,14) ole pii. Ne ovat piin likiarvoja. Kyllä piin voi monikoida vaikkapa haravassa tai kammassa, mutta matemaattisen vakion monikoiminen kuulostaa vaikeasti perusteltavalta muuten kuin kuvaannollisesti puhuen: kyllä minä Piit ja Neperin luvut sun muut matematiikan perusjampat hyvin tunnen (ja aina päivää sanotaan kun tavataan).
85. Jaska15.7.2018 klo 00:51
Joo, iso S tietysti oikeassa. 3,14 ja 3,14159 ovat erilaisia piin kuvauksia numerosymboleita käyttäen. Toisessa on enemmän symboleja. Kaksi eri piitä siis matemaattisesti väärin, mutta semanttista totuutta on riittävästi vapauttamaan laatija vastuusta.

Jos jonkin toisenkin lehden ristikon ratkaisusanana on jatkossa PIIT vihjeen ollessa sama, ovat kummankin lehdet piit siis matemaattisesti tulkiten väärin. Mutta hei, onko edellisen lauseen monikko piit siis myös väärin? Eipä olekaan. Matemaattinenkin pii voi siis olla monikossa. Mutta älköön jälkimmäinen laatija käyttäkö törppöä lyhennystä 3:A, vaan kirjoittakoon KOLMEA.
86. Essi15.7.2018 klo 13:01
Tuosta pii jutusta muistuu mieleen vuosien takainen ula . Voiko sen monikoida eli tee loppuun... Ei voi, koska ula on ultralyhyet aallot. On jo tuossa lyhenteet sä se tee. Eli ei toista voi panna.
87. Essi15.7.2018 klo 13:03
Sori näpyttelyni.
88. Essi15.7.2018 klo 13:08
Ja kyllä piin monikkoon voi panna. Voihan sentti ja metri monikoida.
89. Jaska15.7.2018 klo 14:05
Jos toista ei voi panna, voi vaihtaa kolmanteen...
90. Tarja15.7.2018 klo 14:20
Sentit ja metrit ovat ihan eri asia kuin pii. Pii on yksi ja ainoa. Senttejä ja metrejä voi olla ihan miten monta tahansa, esim urheilukilpailuissa, tai mitä tahansa mitataankin. Sentit ja metrit ovat mittayksiköitä, kun pii taas on vakio, eli aina sama.
91. Jukkis15.7.2018 klo 14:39
Otin hyllystä kirjan ja vähän selasin. Löytyi lukuisia kaavoja, joissa on pii, joissakin kaavoissa useitakin. Kaikki kaavoissa olevat piit tietysti ovat 3:a isompia koska tarkoittavat samaa asiaa.

Onkohan täällä vuosien mittaan nostettu esille yhtäkään tällaista "voiko tämän sanan laittaa monikkoon" -tyyppistä asiaa, jossa olisi ollut minkäänlaista aihetta sitä asiaa esille nostaa?
92. Tarja15.7.2018 klo 14:46
"...minkäänlaista aihetta sitä asiaa esille nostaa?"
No sori, että taas herätin keskustelua, jos se oli noinkin turhaa. Aina löytyy näköjään joku, jonka mielestä keskustelupalsta ilman keskustelua on parempi kuin keskustelun kanssa.
93. Jukkis15.7.2018 klo 14:57
Sä otat vähän turhan herkästi itsees. Sen sijaan olisit voinut, esimerkiksi, vastata, että "kas, enpä ole tullut tätä piiasiaa noín ajatelleeksi", tai jotain.
94. Tarja15.7.2018 klo 15:33
[ Eikös keskustelupalstoilla ole tapana, että ihmiset kirjoittavat omia mielipiteitään eikä siten, kuin toiset haluaisivat heidän kirjoittavan. En voi kirjoittaa, Jukkis, siten kuin sinä haluat minun kirjoittavan, jos en ole sitä mieltä. Jos sinulle ei minun oma tapani kirjoittaa kelpaa, niin sille en voi mitään. Olen liian itsepäinen siihen, että minun suuhuni laitettaisiin valmiit vastaukset. ]
95. Jukkis15.7.2018 klo 15:55
Eli edelleen olet sitä mieltä, että piitä ei voi laittaa monikkon? Mikäs siinä.
96. essi15.7.2018 klo 15:58
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe? motportal=80

Kyllä kielitoimisto panee piin 3,14 monikkoon.........
ilmansuuntia ei voi panna monikkoon... Niitä on yksi ainoa paikka
maapallolla. Asui sitten missä vaan... Kompassi osoittaa ainoaan ilmansuuntaan esim etelä
97. Niilo Pielinen15.7.2018 klo 16:20
Miksei ilmansuuntia voi laittaa monikkoon?

On olemassa korttipeli nimeltään bridge. Siinä etelät yleensä laitetaan istumaan siten, että rintamasuunta on n. pohjoiseen. Pohjoiset taas istuvat vastapäätä.
98. Tarja15.7.2018 klo 16:24
Kielitoimisto laittaa ilmansuunnatkin monikkoon.

Jukkis, olen yhä sitä mieltä, että vihje 3:A ISOMPIA on väärin rakennettu, jos siitä tulee vastaukseksi PIIT. Pii on kolmea isompi. Ihan yksin.
99. ++juh15.7.2018 klo 16:48
Kokonaisluvutkin ovat vakioita. Ovatko kymmenet 3:a isompia? Tai kympit? Entä tusinat ja tiut?
100. Jukkis15.7.2018 klo 16:49
Sun mielestä ei pidä paikkaansa, että tässä kuvassa olevat piit on 3:a isompia?
https://aijaa.com/SQWTM9
101. Jukkis15.7.2018 klo 16:49
"Sun" viittasi tietysti edellä Tarjaan.
102. iso S15.7.2018 klo 18:08
Monkoinnin mahdollisuudesta ja mahdottomuudesta syntyvät mielipide-erot ehkäloivenevat, jos palautetaan piin sijaan mieleen kiista alkuaineiden monikoimisesta. Siis esimerkiksi vihjeenä on alkuaineita ja vastauksena on hapet. On kuitenkin olemassa vain yksi alkuaine jonka nimi on happi, joten siinä mielessä on (mielestäni) oikein sanoa että tuollainern monikon käyttö on väärin tai ainakin harhaanjohtavaa.

Tilanne on pitkin hampain hyväksyttävissä, jos pelataan ns. ristikkotarkkuuskohti. Vihjeen ja ratkaisun välillä pitää olla jokin sellainen yhteys, että ratkaisuun päästään vihjeestä syntyvän assosiaation kautta. Tässä se menee näin: happi on alkuaine. Koska vihje on monikossa, pitää ratkaisunkin olla monikossa.

Hapen voi toki monikoida. Jos thaimaalaisen luolan suulla on happipulloja ja typpipulloja, voi pyytää sukeltajaa viemään hapet luolaan ja jättämään typet paikalleen.

Muuten, kun halkaistuista hiuksista saivarrellaan, aina ei pii ole suurempi kuin kolme. Jos piin symboli printataan fonttikoolla 8 ja numero 3 fonttikoolla 72, näkee silmällä että pii on paljon pienempi.
103. Tarja15.7.2018 klo 22:46
Luvut ovat ihan eri asia. Ne mittaavat määrää. Voi sanoa, että kymmenet ihmiset. Mutta ei voi sanoa, että piit ihmiset. Tiu on mittayksikkö, joten tottakai niitä voi olla monta, kuten mittayksikköjä yleensäkin.
Mitä siihen tulee, että pii esiintyy eri kaavoissa, niin esiintyyhän Kekkonenkin eri lehtikuvissa. Milloin kalastamassa, milloin hiihtämässä tai palmuun kiipeämässä. Mutta ei kenenkään mieleen (kait) tule laittaa vihjettä "presidenttejä > Kekkoset", kun se on se yksi ja sama Kekkonen aina kuitenkin. Kuten pii on se yksi ja sama pii.
Kolmea isompia ovat esim. neljä, viisi ja kuusi. Mutta ei ole montaa erilaista piitä, jotka olisivat isompia kuin kolme, vain se yksi ainoa.
104. Jaska16.7.2018 klo 00:02
Tarja, kaikki asiaan kantaa ottaneet tietävät, että piin eli ympyrän kehän pituus jaettuna halkaisijan (kahden säteen) pituudella on vakio. Tiesit sen itsekin, mutta kysyit kuitenkin ko suhdetta tarkoittaen, että voiko niitä olla monta. Kysymyksesi oli siis tulkittavissa provokatiiviseksi. Et suoraan moittinut laatijaa virheestä, mutta sitä mieltä lienet ollut. Niinpä minä tunnetusti humaanina ja sovittelevana tyyppinä katsoin sopivaksi esittää lieventäviä asianhaarakkeita. Siitä sitten iso S sai aiheen hämmentää soppaa edelleen, ja pian oli siihen useita kokkeja sekalaisia ryytejään heittämässä.

Tulos oli tavanomaisen huono, joutaa laskiämpäriin. Voin minä itsekin siihen hypätä.
105. Essi16.7.2018 klo 00:31
Olkoonkin Kielitoimisto mitä mieltä tähansa niin ilmansuunnat osoittaa yhteen ainoaann kohtaan. Itä on idässä tietyssä pisteessä. Ja etelä samoin. Katsokaa vaikka kompassista.
106. +/-016.7.2018 klo 07:49
Kompassi osoittaa magneettiselle pohjoisnavalle. Se on eri paikassa kuin maapallon pohjoisnapa. Magneettinen pohjoisnapa liikkuu koko ajan joten se on huomenna eri paikassa kuin tänään. Näin ollen kompassilla ei oikein voi todistaa tässä asiassa mitään.
107. Tarja16.7.2018 klo 20:25
[ Jaska, minusta tulos ei ollut huono. En arvioi keskustelujen tasoa ilmeisesti samalla kriteerillä kuin te kokeneemmat kirjoittelijat. Mutta yritän tästedes noudattaa aiempaa kehotustasi ja väitellä itsekseni. Tulee vähempi täytettä laskiämpäriin. ]
108. Jaska17.7.2018 klo 00:12
Oho. En muista moista kehottaneeni. Todisteita kehiin, tai panen pahakseni. Ehkä en kuitenkaan.
109. Tarja17.7.2018 klo 00:19
[ Säie 9599. IS Viikonloppu 31.3.-2.4.2018, 12.4.2018 klo 22.08. ]
110. Jaska17.7.2018 klo 10:44
Kiitos todisteesta, Tarja. Kevyttä läppää minun ja ainakin myös tuula x:n (kommentti 54) mielestä. Sinä näköjään tulkitsit kehotukseni kirjaimellisesti. Mieleeni ei valitettavasti juolahtanut, että saattaisit pitää sitä mahdollisesti jopa tarkoituksellisena loukkauksena. Pyydän anteeksi varomattomuuttani.

Laskiämpärivertaus ei kohdistunut sinuun, vaan itseeni keskustelun sivuraiteelle kääntämisen alkuunpanijana. Niin kuin viestini päätöslauseessa varsin selkokielisesti totesin. Epäonnistuin siis siinäkin surkeasti:)
111. Jaska24.7.2018 klo 23:27
Eilinen keskis totuttua vankkaa Vuokilaa 5x10-aukioineen ja 6,06 valiokeskipituuksineen. Kybän perään kuitenkin miikka toteutuksen pikku puutteiden johdosta.

(Menin ensin epähuomiossa ansaan, ylempänä olleeseen vanhaan säikeeseen.)
112. Eki30.7.2018 klo 15:56
Tänään Histiksessä aiheena Kate Bushin 60-vuotissyntymäpäivä. Se on minun laatimani, vaikka sivussa lukee Teemu Pallonen.
113. Ritu13.8.2018 klo 23:02
Minä tuolla toisaalla kehuskelin Pallosen Teemun tasalaatuista työtä ristikosta toiseen. Enkä nyt ole vetämässä kehujani takaisin.
Mutta palaan erääseen Teemun laatimaan pikkupehmikseen huhtikuulta.
Siinä oli pääkuvassa kaksi henkilöä, jotka ottivat aurinkoa maaten joen rannalla kaltevalla nurmikolla jalat koukussa.
Samasta kuvasta lähti lauseet: ISTUVA PARISKUNTA ja KAKSI LOIKOILIJAA. Se on varmaan ainut kerta, kun olen Teemun kanssa ollut selvästi eri mieltä ristikossa. Loikoilivat selvästi, mutta istuviksi en saanut niitä millään.
No, ratkaisin erimielisyytemme piirtämällä itse etumaisen henkilön alle lepotuolin :).
114. Tarja14.8.2018 klo 08:50
Haa, vasta nyt tajusin eilisen IS-keskiksen juonen, kun luin IS-nettisivuilta uusista liikennemerkeistä. Älykäs ristikko! Ristikkoa näkemättömille tiedoksi, että kuvassa on sellainen mustavalkorinkuloita sisältävä pyörylä.
115. Teemu Pallonen14.8.2018 klo 08:57
Ritulle ja muille asiaa silloin ihmetelleille: valokuvassa oli alun perin sekä loikoilijat että istuva pariskunta, mutta kuvan käsittelijälle oli sattunut pieni moka ja toinen pariskunta oli rajattu pois.
116. Eki14.8.2018 klo 09:00
Auts, tuo on Nikolle harvinaista, hän on yleensä tosi tarkka näissä.
117. Ritu14.8.2018 klo 13:27
Teemu, no tuo sitten selittääkin kaiken.
Pakko myöntää, etten koskaan aiemmin ole kenenkään tuntemattoman (enkä tutunkaan) takapuolta tutkinut yhtä tarkkaan kuin tuossa ristikossa tein :D.

Oikein valon kanssa tutkailin, että minkä päällä se naishenkilö mukamas istuu. Taisi olla omasta kehostaan aiheutunut varjo vaan.
Erinäisistä kommelluksista huolimatta hauskoja muistojahan näistä vaan jää ;)
118. Jiikoo14.8.2018 klo 16:22
Maanantaikeskiksessä 13.8. jäi minulla maanantaina viisi ruutua kirjainta vaille, mutta vaiensin omantuntoni äänen ja lähetin ratkaisutekstarin todettuani saaneeni sentään tarvittavat 9 avainkirjainta kasaan. Ystävällinen nimimerkki nimetön näkyy sittemmin heittäneen pari kaipaamaani sanaa Ratkojiin ja ristikkoni tuli nyt niiden avulla täyteen. Vihjeen ONKI ratkaisusanan alkuosan jouduin noiden apujen myötä vaihtamaan.

Oli todellakin oikein mainio 2-Pallonen, kiitos!
119. Jiikoo14.8.2018 klo 16:42
Tulkoon tuosta eilisestä IS:n Ristikkoextrasta todetuksi vielä, että puhelinlaskuni karttui sen myötä peräti liki 7 euron verran: vastaukseni lähtivät osioihin Starttis, Julkkis, höyry-Ristis, Histis, Kryptis, Pehmis ja Keskis. Extran marginaalisemmista tehtävätyypeistä en ole jaksanut kiinnostua.

Viime vuoden lopulla napsahti yhdestä Koviksesta satanen kotiin, mutta eiköhän se ole tullut jo syödyksi tämän vuoden lehtiostosten ja SMS-vastausten myötä. Maanantai-IS tarttuu kauppakassiin harvoin, vkl-Iltis vähän useammin.
120. Ritu16.8.2018 klo 11:54
Ratkoin tiistain 14.8. uutisristikon. Nyt kun olen elänyt vähän kuin uutispimennossa, niin johan tuntui hankalalta tai ainakin eteni hitaasti. Pyrkimykseni on aina ensin koittaa ratkoa ilman googlailua. Ja ratkesihan tuo muutamaa tarkistusta lukuunottamatta näinkin.
Yhdessä kohtaa ratkonta eteni nopeammin tältä saitilta saadun vinkin perusteella.
Mutta kivasti Eki ristikkoonsa saa uudempaakin, yleiseen käyttöön tullutta sanastoa.
Mukava on taas palata normaaliin arkeen, uutisristikko kuuluu viikkoon kuin puuro aamuun.
121. Jaska20.8.2018 klo 19:13
Pallosen histiksessä toinen satsi rasvikuskeja. Teemanimiä taas 24, prosenttiluku ylitti nyt valiorajan 40 yhdellä yksiköllä. Ekillä helpomman pään keskiksessään 17-kirjaiminen läpiristikonsana, kp erinomainen 5,8.
122. Ritu28.8.2018 klo 11:22
Kivasti osuu joskus ristikon vihjeet ratkaisuineen oman elämän ratkontahetkiin.
Eilen pelattiin valioliigan peli ManU - Tottenham.
Pelin loppupuolella kaivoin viime tiistain uutisristikon esiin ratkoakseni sen. Ristikossa tuli vastaan vihjeet FUTISTÄHTI HARRY ja FUTIKSESSA USEIN. KANEhan se loisti heti toisen puoliajan alussa. Hän ei pelannut enää lisäajalla, mutta minulla oli käytössä YLIAIKA, kun ratkontani ei ehiny enää arvontoihinkaan.
Kiitos, flunssalääkkeenä ristikko taas ihan parasta droppia! :)
Kiitos, kiva oli ratkoa :).
123. Täyttelijä4.9.2018 klo 09:16
En haljo hiuksia mutta kuitenkin. Tämän päivän ristikon karkki ei ole vähään aikaan enää ollut kuvan kaltaisessa kääreessä.
124. Jaska4.9.2018 klo 11:12
"Haljon" paljon haivenia minäkin. Nyt tekisi mieli moitiskella erästä eilisen pehmismäisen keskiksen keskeisehköä ratkaisusanaa. Tällä kertaa kuitenkin voitan mielihaluni.
125. Jaska4.9.2018 klo 11:32
Korjaan. Voittamani mielihalu ei kohdistunut ratkaisusanaan, vaan sen vihjeeseen.
126. Tarja11.9.2018 klo 22:12
Löysin ratkomatta jääneen Histiksen 9.7.2018 (laatija Teemu Pallonen). Olen noita teemasanoja huvikseni joskus laskeskellut, ja tässä niitä oli 27 kpl. Ajatelkaa! Kyseessä elokuvien nimiä, joista useimmissa kaksi sanaa peräkkäin. Ne siis rajoittavat asettelua vielä lisää. Ja muut sanat jälleen täysin laadukkaita, ei yhtään väkisin puristettua sanaa. Vau.
127. Jaska13.9.2018 klo 19:58
Eki valotti tänäisen torstaituplan vaikeamman eli alarisitikon syntyvaiheita säikeen Tarinoita laadinnasta 2 viesteissä 213 ja 217. On kyllä aivan omaa luokkaansa näiden historiassa sekä teknisiltä että sanastollisilta ansioiltaan. Yksi näppärä uudissanakin tuli opittua. Kasvikuvasta saamalleni ratkaisusanalle en löytänyt vahvistusta. Siihen saanemme valaisua aikanaan.
128. Jaska18.9.2018 klo 19:18
Ekin eilinen keskis oli varsin harvinaista herkkua teknisesti. 96:sta sanasta alle 4- ja 5- kirjaimisia oli alle puolet eli 45 (29, 16). 6-kirjaimisia 18 ja 7-kirjaimisia 22, siis kumpiakin enemmän kuin 5-kirjaimisia. Loput 11 8-15 kirjaimisia nostaen kp:n tasan kuuteen. Kun vihjeissäkin oli keskikovuutta ja pari mojovaa knoppiakin, en raatsi miinustaa täysin tarpeettomista sitaattimerkeistä. Täydet pojot.
129. Jaska18.9.2018 klo 19:22
P.S. Harvinaisuus on myös 7x7-aukio vasemmassa ylänurkassa. Laadinnallisesti vaikeita ne ovat toki kaakossakin.
130. Eki18.9.2018 klo 19:22
Eikös siellä ollut yläkulmassa 7x7, josta kaikki lähti liikkeelle.

Tuohon kasvikuvaan. Wikipediassa Ristikukkaiskasvit ja Teesdalia – vanakrassit.
131. Jaska18.9.2018 klo 21:43
Joo kiitos, Teesdalia nudicaulis. Teesdalia siis suvun nimi. Löytyihän se loppujen lopuksi Otavan kasvitiedosta ilman suomalaista lajinimeä. Eipä sellaista taida vielä ollakaan. Opuksen mukaan lähin kasvuseutu Etelä-Skandinavia. Vaikea, mutta piiloruuduttomuus pelasti.
132. Eki18.9.2018 klo 21:47
Mahdollisti alakulman 5x10.
133. Jaska18.9.2018 klo 22:05
Hyvä niin.
134. Jone19.9.2018 klo 16:38
Ruotsinkielellä taitaa vain olla tuo nimi Teesdalia nudicaulis --> Sandkrassing, https://sv.wikipedia.org/wiki/Sandkrassing
135. Ritu26.9.2018 klo 11:58
Ekin koko uutisristikko 18.9. oli sanastoltaan varsin kansainvälinen. Silti ristikko oli helposti ratkottavissa! Ansaitsee kyllä tulla täällä mainituksi ja hymistellyksi :). Ajankohtaisena teemana tuolloin oli maailmalla riehuneet luonnonvoimat.

Ja Kärkkäisen Helille tiedoksi, ei jäänyt nytkään huomaamatta hauska takajalkansa nostaja :)
136. Ylläpito1.10.2018 klo 13:22
Tiedoksi
Aamulla saimme jo meilin, että Julkkiksesta on putsauksessa pudonnut avainsanan numerot 5 ja 9. Tyhjää sitten niihin kohtiin vaan! Lisäksi Histiksen yhdessä vihjeessä on yhden kirjaimen huolimattomuusvirhe.
137. Tarja1.10.2018 klo 19:54
Herranen aika, mikä Histis! Laskin sinisiä sanoja 32 kpl! Tuntui, ettei valkoisille sanoille jäänyt tilaa juuri ollenkaan. Älyttömän mielenkiintoinen aihe kaiken lisäksi. En tahtonut malttaa kirjoittaa, kun piti etsiä sanoja niin innokkaasti.

Keskis oli myös erinomainen hurrjan pitkine sanoineen. Kyllä on hieno Ristikkoextra. Pikkuristikoita on vielä täyttämättä, mutta oli pakko purkaa kehut noista kahdesta taidonnäytteestä heti.
138. Jaska1.10.2018 klo 20:31
Pallosen histiksen teemaprossa 45,38 on kaikkien aikojen parhaita. Ekin keskiksen kp 4x12- ja 4x13-aukioiden ansiosta 6,21.
139. Jaska3.10.2018 klo 15:19
Histis ja keskis syiden seuraamuksena ratkontavuorossa vasta tänään. Histiksessä Ylläpidon tarkoittaman yhden ruudun virheen (LUNTUJA po. LINTUJA) lisäksi löytyi kolmen ruudun sinivaje keskeltä oikeaa reunaa. Korjattuna se nostaa teemaprosentin lukemaan 46,17. Tavallista korkeampi prossa teki ratkonnasta myös tavallista työläämmän, kun helpoista risteävistä sai vähemmän apuja muistamattomuuksiin, tietämättömyyksistä puhumattakaan. Miikan sijaan plussa ei olisi ollut väärin pallotuksessa.

Keskiksen hyvistä pitkissä sanoista erikoismainininnan ansaitsee todennäköinen ristikkodebytantti (16) vihjeellä KOSIMISTA MIETTIVILLÄ.
140. Zepe3.10.2018 klo 17:03
Mikä aihe oli Histiksessä (jos lehteä vielä jonkun kaupan varastosta innostuisi käydä kyselemässä)?
141. Eki3.10.2018 klo 17:11
NASA. Lähetä meille yhteystiedot, niin saat kopion Histiksestä.

Oliko Jaska muka vaje?
142. Jaska3.10.2018 klo 18:03
Vihjeen EUROSATELLIITTI ratkaisusanan toinen, kolmas ja neljäs ruutu sineämättä minun lehdessäni.
143. Eki3.10.2018 klo 18:04
Liittyykö Nasaan?
144. reyo4.10.2018 klo 10:45
Käsittääkseni ei löytynyt sinivajetta
145. Jaska4.10.2018 klo 11:41
Ah, menin retkuun. Kyseinen eurosatelliitti on siis ESAn itsenäinen projekti. Yhteisiäkin NASAn kanssa toki on. Luin kyllä Ekin viestin 141. kellojen kilkatusta kuulematta. Ristikon yhteydessä teemaa ei ilmoitettu, mutta olisihan vihjeen LAUKAISUUN ratkaisusanoista pitänyt älytä, että se on pelkästään NASA.

Sain näpeilleni, mutta on kuitenkin huojentavaa olla vaihteeksi itsekin väärässä...
146. Tarja4.10.2018 klo 11:58
Pääkuvassa olevan esineen yläosassa on NASAn logo. Noin niin kuin vihjeenä teemaksi.
147. Jaska4.10.2018 klo 12:21
Kappas vaan. Teema oli näkyvissä, jos osasi tulkita. Nyt huojennus muuttui ahistukseksi:(
148. Tarja4.10.2018 klo 12:38
Suurennuslasilla minäkin tuon logon tarkistin. Mutta suurennuslasi on nykyään vakiovarusteeni pöydällä, koska Kouvolan Sanomien ristikoissa sitä laatijan vaihduttua tarvitsee poikkeuksetta.
Hyvä, että Eki sanoi tuon teeman. Itse en sitä olisi uskaltanut tässä vaiheessa noin suoraan sanoa, kun ristikon vastausaikaa on vielä jäljellä.
Ensimmäiseen viestiini viitaten, teeman mielenkiintoisuus on tietenkin ratkojakohtainen. Itselleni se osui kohdalleen.
149. Tarja8.10.2018 klo 21:37
Kyllä on taas hieno Ristikkoextra. Pehmiksessä oli niin mainio pääkuva, että pakotti ratkomaan, ja hyvä niin. Ristikko ei ollut ollenkaan liian helppo. Keskiksessä oli niin ikään hyvin mielenkiintoinen sanasto. Viimeisellä sivulla uutena löytyi kiva Sanakukka. Se saisi jäädä vakituiseksi. Histis vaati googlausta, mutta yksi sellainen ristikko mahtuu aina joukkoon. On mielenkiintoista löytää itselleen uutta tietoa. Lopuissa tehtävissä on vielä puuhaa loppuillalle. Voisi kysyä entisen Flora-mainoksen tapaan, että mitä ihmettä me teimme ennen kuin oli maanantain Ristikkoextraa. Olen tosiaan aivan koukussa siihen. (Meni nyt pelkiksi kehuiksi, mutta jos tuote on hyvä, ei siitä muuta voi sanoa.)
150. Pike9.10.2018 klo 09:21
Keskiksessä 8.10. oli yhtenä vihjeenä verbin perusmuoto eli 1. infinitiivi. Vastaukseksi tuli kuitenkin yksi aikamuodoista eli tempuksista. Aikamuodot taipuvat tietääkseni persoonamuodoissa (aktiivissa tai passiivissa). Eihän perusmuotoinen verbi voi samalla olla jossakin aikamuodossa, vai mitä laatija Teemu Pallonen?
151. Jaska9.10.2018 klo 18:59
Laatijan oikosulku, tai viimeinen kirjain vaihtunut HK:lla. Onhan siitä minus tuomittava.

Passiivi on persoonaton eli persoona on epämääräinen. Asia ei kuitenkaan liity kyseiseen virheeseen.
152. Teemu Pallonen9.10.2018 klo 23:02
Jaskan määritelmä Piken ihmettelyyn on täsmällinen eli kyseessä on laatijan oikosulku.
153. Pike10.10.2018 klo 08:15
Passiivia kutsutaan myös neljänneksi persoonaksi. Jaska hyvä!
154. Jaska10.10.2018 klo 13:22
Tänään siis vietetään Aleksis Kiven päivää neljännessä persoonassa. Ei kiitos. Minä vietän sitä ensimmäisessä. Pitäydyn aktiivin ja passiivin vanhassa tolkullisessa määritelmässä. Lopputoteamuksestasi olen varauksin samaa mieltä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *