KESKUSTELUT > RISTIKOT > UUTISRISTIKKO

9084. Uutisristikko

Heikki13.12.2016 klo 15:12
Eilinen Iltis ylisti, miten viime hetken uutiset ehtivät Uutisristikkoon. Tulee mieleen kysymys, tapahtuuko se virheiden kustannuksella. Sain pitkään kummeksua päivän ristikon viimeistä, kolmisanaiseksi laadittua uutislausetta. Lopulta välähti, että alimman sanaväliä kuvaavan nuolen paikalle tuleekin kirjain, joten lausuma onkin kaksisanainen, jälkimmäinen tosin on erikoinen yhdyssana. Kysyn vain, onko ratkojan tehtävänä korjailla tällaisia laatijan kömmhdyksiä.
Vielä moitin eilistä lehteä, sen Julkkis-ristikkoa, jossa maisterin tutkinnon suorittanut laatija ei tuntenut lausekkeen ja yhtälön eroa. Jo aikoinaan Kalle Väisälä opetti kirjassaan, että yhtälö on kahden lausekkeen merkitty yhtäsuuruus. Tosin puhekielessä käytetään sanontaa 'vaikea yhtälö' muistakin asioiosta kuin yhtälöistä, vaikkapa politiikan ongelmista. En ole elämäni aikana tavannut yhtäkään vaikeata yhtälöä, ne ovat joko ratkeavia tai ei-ratkeavia.
2. Eki13.12.2016 klo 15:32
Ei mitään virhettä panna kiireen piikkiin. Tuo nuoli kyllä hämmentää.
3. iso S13.12.2016 klo 16:03
En tunne tapausta, mutta ehkäpä maisterin tutkinto ei ole matematiikan alalta.

Joidenkin yhtälöiden ratkaiseminen on vaikeampaa kuin joidenkin. Kaikkien matemaattiset kyvyt eivät riitä kaikkiin yhtälöihin. Ehkäpä ne joillekin ratkeavat, mutta joillekin ei-ratkeavat ovat niitä vaikeita yhtälöitä.
4. tonimikael13.12.2016 klo 18:47
Laatija pyytää anteeksi inhottavaa virhettä ristikossa. Toivoisin toki Sanarisin tarkastajaltakin hieman (14%) syyllisyydentuntoa, ettei minulle tullut missään vaiheessa tietoa, että tuollainen noin ilmiselvä virhe on päässyt ristikkoon.

No, tunnenpahan taas itseni ihan inhimilliseksi. (Jos joku tietää, että pitääkö tähän laittaa jotain ns. emojia, niin kertokoon.)

Ystävällisin ja pahoittelevin terveisin,
laatija Toni Pitkälä

PS. Uudenvuoden lupaus: Ei yhtään virhettä enää ikänä!
5. tonimikael13.12.2016 klo 18:51
Juu samaa sanon vielä kuin Ekikin; eli ei tuollainen virhe mistään kiireestä johdu, joskus vain pään synapsit napsuvat aivan päättömän kummallisesti. Tämänkin ristikon sanoitin ja kuvitin aivan rauhallisella tahdilla ja hyvällä mielellä. Mutta joskus sekään ei riitä.

PS. Snapseilla ei ollut vaikutusta synapsein toimintaan.
6. Mettalo13.12.2016 klo 19:11
No, oliko tuo nyt niin maata kaatava moka. Minä luulin, että se on joku kompa!
7. Eki13.12.2016 klo 20:17
Kyllä nyt Liisa saadaan vapauttaa syytteistä, sillä hänen huomautuksissaan oli kahden korjattavan kohdan välissä, jota taittaja ei ollut huomannut (itse olin poissa oleva):

oikeanpuoleisen lauseen alimman nuolen sijaan pitäisi olla tyhjä ruutu (=>D)
8. Jaska13.12.2016 klo 21:10
Minä kummastelen vihjettä ratkaisusanalle, jota tapio arvattavasti paheksuu ristikkosanana.
9. O13.12.2016 klo 21:23
Päivällä täyttäessäni tätä ristikkoa, niin huomasin, päästyäni tuohon mainittuun kohtaan, että D -kirjainhan kuuluu siihen nuolen tilalle. Eipä siihen muuta voi edes laittaa. Ihan kiva ristikko! ;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *