KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 45 / 2016

9047. SK 45 / 2016

Pike11.11.2016 klo 21:57
Olipa kerrankin mahtava piilosana, ei ihan sitä tavanomaista kauraa. Pidin siitä tosi paljon. Kiitos Juha Neitola! Teepä lisää tällaisia! Ristikko sen sijaan oli lapsellisen helppo, liian yksinkertainen tasokkaaseen lehteen. Ristikko ei ollut minun mieleeni.
2. O11.11.2016 klo 22:11
Tasokkaaseenkin lehteen on mukava, että kaikilla, jotka ristikoita ratkovat, on mahdollista täyttää tasokasta ja helpompaa ristikkoa!

Kiitos ajankohtaisesta ristikosta Erkki Vuokila ja Heli kärkkäinen!
3. tapio11.11.2016 klo 22:18
Näkemättä tehtäviä Juhan piilosanatehtävältä on odotettavissa laadukkuutta. Hyvistä laatijoista on aina pulaa, joten on ihan kiva, kun Juhakin niitä haluaa laatia.

Olen yrittänyt vokotella Ekiä pyytämään Antti Viitamäkeä tai Tonia laatimaan myös piilosanoja, mutta siinä en ole onnistunut.

Mitä ristikkoon tulee, epäilen, että Pike taas kärjistää. Keskivaikeita ja helppojakin lehteen tarvitaan.
4. O11.11.2016 klo 22:24
tapio.
Hyvä tapio, niitäkin tarvitaan! :)
5. Keila11.11.2016 klo 22:54
Mikä meno, mikä veto ja lento. Tapio, onnea ja menestystä kaikessa, muuta en voi sanoa.
6. Hm.11.11.2016 klo 23:26
Erikoisesti kirjoitettu, että hyvistä laatijoista on pulaa. Hämmästyn ja kummastun. Meillähän on loistolaatijoita.
7. TU11.11.2016 klo 23:28
Onpa lystiä, että tapio epäilee Piken hieman kärjistävän:D
8. TU12.11.2016 klo 01:57
No, en lainkaan osaa lausua ristikosta, kun en ole ehtinyt katsoa. Tapiolla on jo näkemättä näkemys. Nyt on kuulemma supersuperkuu, kun kuu täydeksi ennättää. Komiaa on se.
9. tapio12.11.2016 klo 08:52
"TU 11.11.2016 klo 23:28
Onpa lystiä, että tapio epäilee Piken hieman kärjistävän:D
"

Tein johtopäätökset aiempien Piken kirjoitusten pohjalta - Pikellä kun on ollut usein tyylinä kärjistää vaikeusastearvioita - eikä vain hieman!

" Hm. 11.11.2016 klo 23:26
Erikoisesti kirjoitettu, että hyvistä laatijoista on pulaa.
"

Koski piilosanatehtävien laatijoita - heistä on pulaa. 1970-1980 niitä oli paljon enemmän - tosin tasokin vaihteli nykyistä enemmän.
10. Selma12.11.2016 klo 09:00
Mistä tapio tiedät että laatijoista on pulaa, jospa niitä vaan on tarpeeksi. Ymmärrät kai, että esim. Sanaris on firma, jonka tulee elättää koko joukko väkeä ristikoita myymällä. Ei se hyväntekeväisyyttään keneltä vaan työpanosta osta, vaikka täytyy sanoa, että tosi paljon se kuitenkin käyttää ulkopuolista väkeä, kuten nyt Juha Nietolan nimikin osoittaa. Siitä kiitokset perhe Vuokilalle.
11. tapio12.11.2016 klo 11:18
Kyse on oikeastaan siitä, että olisi kiva, jos useampi Sanarikselle tehtäviä laativa hlö laatisi piiliksiäkin.

Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot +
muut) 5

Nostin piilisvihjeitä tai piilisvihjeen kaltaisia vihjeitä (joita muutamia muutin piilikelpoisiksi) siksi, että saisin provosoitua vaikka Antin ja Tonin laatimaan piiliksiä. Se provo taisi mennä pieleen. Teemun eräästä kommentista kävi nimittäin ilmi, että kyllä laatijat ainakin satunnaisesti lukevat näitä säikeitä, vaikka pääsääntöisesti vain Eki kommentoi.

Mitä ristikkoon tulee, en ottanut siitä kopiota. En voi arvioida sitä siis ollenkaan. SK:ssa tulee kuitenkin olla noin kerran kuussa yksi helppo ristikko ja se siitä. Sanariksen tulee noudattaa sopimustaan ja Piken nyt täytyy tyytyä siihen.

En ole aloittanut vielä piiliksen ratkontaa - enkä tiedä, mitä siitä edes uskaltaisi kommentoida.
12. tapio12.11.2016 klo 12:05
Juhan uskoisi pitävän kiinni sovituista nykykäytännöissä. P(ysty) 16 tuo kuitenkin enemmänkin mieleen Ilpo I. Ansan 1980-laadinnan.
13. Anna-Liisa12.11.2016 klo 12:22
Piilis oli aivan mahtava ja uudenlainen! Ensin olin ihan ulalla, mutta sitten alkoi sujua. No, ei kuin tanssi, mutta kangerrellen ja valmista tuli. Siis eilen.
14. tapio12.11.2016 klo 16:04
Heti alkuun tuli vaikutelma, että tämä on kokeellinen tehtävä, jossa ihan hyvällä tavalla kierrätetään vanhoja käytäntöjä. Erästä vanhaa piilovihjekäytäntöä sovelletaan myös vihjetyypille, jota ei aiemmin ole sovellettu ainakaan 1980-luvun vaihteessa.

Tämä 1980-lukulaista, jollaista ei normaalisti hyväksytä:

Jokaiselle sommelierille tuttu joki.

Erityisesti Ilpo I. Ansa toimi tuon vihjeen tapaisesti hyvin usein.

Juha on selvästi seurannut piiliskeskusteluja - tiedä häntä onko juuri ehdotelmieni tähden laittanut sellaisia piilovihjeitä, joita olen nostanut keskusteluun, mutta josta ei koskaan mitään kunnon keskustelua ole syntynyt. Juha on laittanut tehtävään monta sellaista asiaa, joita hän on keskusteluissa nimen omaisesti vastustanut.

Juha on selvästikin jollakin lailla ärsyyntynyt siitä, että viittaan vanhoihin tehtäviin ja pannut testin, miltä monessa suhteessa 1980-luvun tyyliin laadittu tehtävä tuntuu nykyaikana. Tämä tehtävä on osittain luonteeltaan retro.

Kun kerran rikotaan tavanomaisuuksia, olisin vielä yhden tavanomaisuudesta rikkomisen halunnut kokeilun alle – nimittäin epäsuorat kätköt. Niitä en muista koskaan piiliksissä käytetyn.

Se, mikä tässä ei niinkään ole retroa, on harhautteet. Juha antaa välillä olettaa, mikä on piilovihjeen tyyppi, mutta piilovihje ei olekaan sitä, miltä ensisilmäyksellä näyttää. Tämäkään ei ole Juhan suhteen mitään uutta vaan Juhalta aivan odotettavaa.

Mukana myös Pertti Oskalan tyyliin häivytystä.

Ihan hyvin olisin hyväksymässä nämä uudet käytännöt, kuten Anna-Liisa ja Pike myös. Ihan hauskan tuntuinen tehtävä, tosin mikään yksittäinen asia ei tullut täytenä yllätyksenä, vaikka kokonaisuus olikin yllättävä. Vaikka koin tämän varmasti vähemmän yllättävänä kuin moni muu, haastetta oli silti joissakin sanoissa. Osa vihjeistä ratkesi helposti, osa ei.



Loistava keskustelun avaus! Tosin tämä nyt vain edellyttää, että tuo, mitä äsken kerroin, ei tapa keskustelua tai että ihmiset eivät muuten viitsi keskustella. Saattaahan nimittäin käydä, ettei tästä tehtävästä ole keskustelun avaajaksi. Ei mikään ennenkään ole avannut piilisten suhteen mitään kunnon keskustelua, joten Juha, tämä keskustelun avaus saattaa olla ihan turha ja Juha käytti koekaniineja ihan turhaan. Toivottavasti ei Juha eikä kukaan muukaan nyt suutu siitä, että paljastin, mikä on tämän piiliksen varsinainen tarkoitus.

Tosin voihan olla, että jotain tämänkaltaista analyysia Juha puolestaan minulta odotti – mikäpä siinä. Pitääkö joku tätä kommenttia naurettavana – en enää välitä, sillä en kerta kaikkiaan usko olevani väärässä.

Mitä muuta
V(aaka) 1 – Juha heittäytyi tahallaan pelleksi – kieltämättä ihan hauska vihje, vaikka ihan posketonta sisältöä. Kun pistetään kunnolla överiksi, se huvittaa minuakin. Monet muutkin vihjeet olivat nautittavia. Juha koettelee huumorintajua – myös minun, sillä yksi aika hassu ratkaisusana tehtävään sisältyi.

P3 – Jamaikaviittaus oli paha – no googlella selvisi.

Millä perusteella kaiken tämän olen kirjoittanut.

Oskalan osalta tunnen vuosien 2003-2010 (SK, PuPe, Sanasepot), 2013- (SK) tehtävät eli tunnen Oskalan tehtävät melko hyvin.
SK 1975-1983 puoleen väliin + 2013-.
PuPe: Oskalan laatimat 2003-2010 + 30 kpl PuPe vuosilta 2013-2015.
15. tapio12.11.2016 klo 16:39
Pieni korjaus. Juha testasi vain yhtä piirrettä. Luin pari vihjettä vähän huolimattomasti ja luulin Juhan testanneen myös epäsuoraa anagrammia - sitä Juha joskus vastusti.
16. tapio12.11.2016 klo 16:51
Testi nyt siinä mielessä ei toimi, että tämän tapaisia vihjeitä ei normaalisti voi olla kovin montaa. Satunnaisesti esiintyvinä olisivat pahempia.

Kun nyt kerran kokeiluihin mennään, tuossa epäsuoria anagrammeja ja kätköjäkin voisi sitten kokeilla.
17. Masa I12.11.2016 klo 21:38
Morjens
Olen piilosanojen vankka ystävä. Tämä oli mukava vaihteeksi, mutta silti pidän enemmin perinteisistä, mitä ikinä ne sitten onkin.
Sorry tapio, en jaksa lukea noin pitkiä sepustuksia.
18. tapio13.11.2016 klo 09:21
Innostuin tehtävän erilaisuudesta vähän liikaakin ja luulin sitä jonkin aikaa erilaisemmaksi kuin se olikaan. Eli luulin (ennen kuin tajusin lukeneeni vihjeen vähän väärin), että mukana oli pari tämän kaltaista vihjettä:

Manse järjestyy loputtomasti suhteita pohtimaan. > PRTEAM

Minulla on tehtävän erilaisuudesta kokemusta, mutta vain lyhyehköissä vihjeissä, joissa piilovihjeen tyyppi on kätkö. Suosittelen ainakin sitä, että lyhyissä vihjeissä voi luopua vinkkauksesta väärin päin lukemiseen - vinkki tekee vihjeestä vain tarpeettoman keinotekoisen.

Eivät tällaisetkaan ole mitenkään liian vaikeita tavallisiin piiliksiin, kun vihjeet pidetään lyhyinä:

Upseerin tytär. > MIRA

Toivon kuitenkin jätettävän vinkit vieraskielisyyteen - tämä piilistyyppinen vihje jäi itseltä ymmärtämättä, koska koosteetaan ilman vinkkiä enkunkielisistä osista (luulin epäsuoraksi kätköksi):

Nainen artikkeleista. > THEA

Piiliksissä tuo olisi ollut esim. muodossa:

Nainen englannin artikkeleista.

Mutta tämä Juhan piilis taisi jäädä kertakokeiluksi, eikä aiheuta mitään muutoksia jatkossa.
19. tapio13.11.2016 klo 09:28
V9 kanssa jouduin pohtimaan, missä on piilovihje. Laadittu kovisristikkojen tyyliä mukaillen. Kun idean keksi, vihje hykerrytti.
20. tapio13.11.2016 klo 10:01
Toivon minäkin, että Juha aina silloin tällöin innostuisi laatimaan piiliksiä. Tämänkertainen spesiaali lienee ollut sangen työläs, joten tämän tasoisia spesiaaleja tuskin odotettavissa jatkossa.

Innostuin toistamaan aiemmin kirjoittamani. Turhuuksien turhuus se oli, myönnettäköön. Ei piiliksien kehittämisestä synny koskaan mitään rakentavaa keskustelua.
21. Eki13.11.2016 klo 10:07
Masa I 12.11.2016 klo 21:38 "Sorry tapio, en jaksa lukea noin pitkiä sepustuksia."

Tämä on se isoin ongelma. Olet tukahduttanut tämän saitin jutuillasi. Nyt jäitä hattuun ja kirjoitan vain, kun on painavaa asiaa ja sitten ytimekkäästi. Tämä saattaa olla sinulle liian suuri haaste, mutta se on ainoa mahdollisuutesi. Mieti (äläkä haaskaa aikaa ja tilaa vastataksesi tähän)!
22. tapio13.11.2016 klo 10:59
Noissa oli asiaa - mutta ei ytimekkäästi esitettynä. Ytimekäs esittäminen on kyllä minulle haastavaa.
23. Eki13.11.2016 klo 11:08
Se on elinehtosi. En tiedä, auttaako sekään enää.
24. tapio13.11.2016 klo 11:18
Mitä pitkiin kommentteihin tulee, niitä ovat jotkut muutkin heittäneet ja ajattelin, että tällä saitilla on ihan ok laittaa pitkiäkin kommentteja. Tosin en aina itsekään ole jaksanut lukea pitkiä kommentteja huolellisesti lävitse ja niistä on jokin asia joskus jäänyt noteeraamatta.

"En tiedä, auttaako sekään enää."

Tuo kuvaa molemminpuolista turhautumista. Esitin tässä säikeessä ihan varteen otettavia näkökulmia, mutta varmaan ihan turhaan.
25. tapio13.11.2016 klo 11:20
Toivottavasti Juha kommentoi - mutta hänkin ytimekkäämmin.
26. tapio13.11.2016 klo 12:31
Tai minulle riittää, jos Eki ja Juha lukee tuon "Masa I" ohittaman kommentin. Rakentavaa keskustelua on kenenkään enää turha odottaa.
27. lefa13.11.2016 klo 12:47
Tapio porukka vedättää nyt.
28. lefa13.11.2016 klo 12:48
Rakdntavaa ei ole ollut aikoihin.p
29. lefa13.11.2016 klo 12:51
Eli turha minulle vastinetta kirjoitella tähän. Tapio tuon sanoi en minä
30. lefa13.11.2016 klo 12:51
Eli on eki
31. Eki13.11.2016 klo 12:55
Rakas lefa. Kommentoi sinä tapiota! Sinä vaan ammut puskista, muttet jaksa itsekään tapion juttuja lukea tai kommentoida.
32. SH13.11.2016 klo 12:56
Tapio ei taida olla ihan terve, tai sitten on kyse junttimaisesta typeryydestä. Suu ammollaan saa lukea noita käsittämättömiä vuodatuksia.
33. lefa13.11.2016 klo 12:58
Luen minä niitä. On aivan oikeassa. Mitä oikeaa asiaa kommentoimaan.
34. tapio13.11.2016 klo 13:04
"Eki 13.11.2016 klo 12:55
itsekään tapion juttuja lukea tai kommentoida."

No sitten ei Ekille tai Juhallekaan kannata mitään rakentavaa kommenttia esittää. Menee niin perseelleen kaikki kun vain perseelleen voi mennä.
35. tapio13.11.2016 klo 13:06
V* ihan oikeasti toi Ekin kommentti, jossa hän ilmoitti sivuuttaneensa kommenttini.
36. SH13.11.2016 klo 13:09
Tapio, kommenteissasi ei ole rakentavia aineksia, ne ovat itseriittoista hölötystä.
37. Eki13.11.2016 klo 13:17
Ei täällä ilmeisesti kukaan jaksa enää ketään kunnolla lukea. Tapiokin luki ilmeisesti viestini väärin. En edelleenkään usko, että "lefa" lukee tapion jutut puhumattakaan siitä, että allekirjoittaa kaiken. Että tampere tempera vaan!
38. lefa13.11.2016 klo 13:22
Niin tänne ei kannatakaan kirjoittaa mitään vatakkaista mitä mieltä porukka on. -Eihän niitä kannata lukea tai ei viitsi. Kun ne on eri asioita, kun mieli haluaa lukea. Tapio lähde pois. Ja anna olla.
39. tapio13.11.2016 klo 13:31
"ei ole rakentavia aineksia, ne ovat itseriittoista hölötystä" kertoo asenteesta paljon.

Toki on tällä saitilla paljon SH:ta fiksumpia kommentoijia, mutta en yhtään ihmettele, etteivät he halua keskusteluun osallistua (en viitsi edes mainita, keitä tarkoitan).

Lefa taitaa olla oikeassa - minun on turha osallistua jonkun toisen aloittamaan keskusteluun, koska aina on joku, joka heittää epäasiallisen kommentin SH:n tapaan.

Paras vaan keskittyä omiin juttuihini itse aloittamissani keskusteluissa. Mutta niihinkin toivoisi asiallisempaa keskustelua - toki itsellänikin on paljon petrattavaa.

Jos SK-tehtäviin jää itseäni askarruttavia asioita, ehkä nekin on jatkossa paras käsitellä " Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot +
muut) X" -säikeissä, ettei tule pilattua SK-säikeitä. Pilaan siten vain yhden säiesetin.
40. tapio13.11.2016 klo 13:33
Toivoisin kuitenkin lukevani Juha N:n kommentin - hän ainakin provosoi keskustelua omalla tehtävällään.
41. SH13.11.2016 klo 13:36
Jahas, nyt alkoi itsesääli ja ruikutus.
42. seurailija13.11.2016 klo 13:39
tapio, älä provosoidu!
43. tapio13.11.2016 klo 13:39
Koska SH on esittänyt rakentavan kommentin?
44. tapio13.11.2016 klo 13:44
No ainoa henkilö tällä saitilla, jolla olisi edes teoriassa mahdollisuus saada asiallista keskustelua piilosanojen kehittämisestä, on Juha N. Mutta hänelläkin ongelmana on liian pitkät kommentit.

Tämän säikeen osalta Juhankin peli näyttää menetetyltä, mutta jos Juha joskus laatii uuden hyvän piilosanatehtävän, ehkä sen kanssa voisi onnistua - tosin onnistumisen mahdollisuus ei Juhallakaan ole hääppöinen.
45. seurailija13.11.2016 klo 13:51
tapio, älä provosoidu ja pidä edes yksi lupaus!
46. Juha N13.11.2016 klo 17:18
tapio: En nyt oikein ehdi keskustelemaan, koska olen lentokentällä ja tulen matkustamaan seuraavat 20 tuntia.

Niin mielelläni tapio kuin minä sinua hieman puolustaisinkin - sillä onhan se periaatteessa hienoa, kun jollakin on ylevänä tavoitteena piilosanojen kehittäminen - niin kovin hajanaisia ovat kommenttisi kyllä olleet.

En minä tällä piilosanalla mitään laatimissääntöjä rikkonut tai testannut. Ainut poikkeama normaalista oli, ettei anagrammeja eikä mitään normaalisuuntaisia vihjetyyppejä käytetty, vaan piilovihjeitä on vain seuraavista kategorioista: käännelmä, käänteinen jaotelma, käänteinen kätkö, käänteinen sisäkkö, käänteinen muunnelma. Kuulun koulukuntaan, jonka mielestä tällaisten vihjeiden käänteinen tulee ilmoittaa ratkojalle. Sen ilmoituksen tein kuitenkin poikkeuksellisesti ristikon saatesanoissa, jotka olivat luettavissa viereisellä sivulla, kuvaristikon reunapalstalla. Koska ilmoitus koski kaikkia vihjeitä kollektiivisesti, vihjeisiin ei mainintaa käänteisyydestä tarvinnut laittaa.

Joten melkoisia hutilyöntejä olivat nuo 20-30 vuoden takaisiin vihjeisiin liittyvät heittosi, tai arviot, että minä muka tällä ristikolla koettelisin olemassa olevia ristikkosääntöjä.

Olen iloinen, että olen itse saanut seurata, miten suomalainen piilosana on kehittynyt 40 vuoden aikana lapsenkengistään siihen, missä nyt ollaan. Ja olen nykytilaan sangen tyytyväinen. On kummallista, että joku, joka on ratkonut piilosanoja vasta pari vuotta, on täällä joka käänteessä vaatimassa laatijoilta "parannuksia", jotka käytännössä johtaisivat takaisin pimeällä keskiajalle.
47. Eki13.11.2016 klo 17:32
Ne jotka syyttävät muita kirjoittajia, voivat mennä myös itseensä. Monista asioista täällä keskustellaan asiallisesti ja kun ei turhaan provosoiduta yksittäisistä heitoista, sopu kyllä säilyy.

Syistä on siis Sysissä ja Sepissä. Siksi Sys ja Sepi varmaan nyt suljetaan keskusteluista.
48. tapio13.11.2016 klo 18:20
"Sen ilmoituksen tein kuitenkin poikkeuksellisesti ristikon saatesanoissa, jotka olivat luettavissa viereisellä sivulla, kuvaristikon reunapalstalla. "

En lukenut sitä - siksi ihmettelin, miksi vinkki käänteisyyteen puuttuu - siten ymmärrettävää, että tuli hutilyönti viittauksessa Ilpo I. Ansaan, joka jätti vinkin taaksepäin lukemisesta pois.

Vihje

Jokaiselle sommelierille tuttu joki.

Oli kuin Ilpon tehtävästä. Vastaava oikea esimerkki (SK 31/1983):

Veistäpä puuliivistä suikale. (5)

Itse asiassa en edes muista, että Ilpo olisi käänteisiä kätköjä tuohon aikaan juuri ilmoitellut, mutta asia ei ole hirveästi haitannut.

Epäsuorat anagrammit olivat joo "keskiajalla" - 1970-luvulla. 2016 Antti Parkkinen käytti puolittaisesti epäsuoria anagrammeja (puolet sanasta piti hakea epäsuorasti). Epäsuoria kätköjä en muista mistään piilistehtävistä - vain ristikoista.

Koska en lukenut johdantoa, tein täydellisen hudin. Silti ihan vaihtelun vuoksi suosittelen Ilpon tehtävien pariin.

No mielipiteeni olen piilosanatehtävistä tuonut nyt Juhallekin tiedoksi.
49. tapio13.11.2016 klo 18:36
Kiitos Juhalle asiallisesta vastaustauksesta.

Harkitset kuitenkin nyt SK-säikeisiin kirjoittamisen lopettamisesta kokonaan kuten en ole jälkikäteen osallistunut PuPe-säikeisiin.

Kun olen PuPe-säikeitä silloin tällöin lukenut, ne ovat olleet mielestäni hyvin asiallisia. Ristikoita on välillä kritisoitu ankarastikin, mutta siitä ei ole seurannut epäasiallista kommentointia. Yksittäisten vihjeiden ymmärtämisongelmia on tuotu esille, mutta siitä ei ole seurannut epäasiallista kommentointia (esim. tässä säikeessä SH:n tapaan ja aiemmissa taasen moni muu on heittäytynyt epäasialliseksi). Jos minkä tahansa nimimerkin kohdalla olisi ollut minun nimimerkki, epäasiallinen kommentti olisi takuuvarmasti tullut joltakulta.

Koska nyt saan ihan liikaa epäasiallista kommentointia, minun on sitten paras lopettaa kommentointi SK-säikeissä. Toivon, että epäasialliset kommentoivat antaisivat minun olla rauhassa "Vanhat Sanaris-tehtävät (SK, Pelikaaniristikot + muut) X" -säikeissä, joissa sitten saatan tuoda esille suhteellisen tuoreitakin näkökulmia SK:n tehtäviin.

Pike voisi yrittää esittää näkökulmansa ristikoiden vaikeustasosta vähemmän kärjekkäästi. Minusta Pike on usein esittänyt oikean suuntaisia arvioita, mutta arviot ovat menneet överiksi ja siten melko arvottomiksi.
50. Jukkis13.11.2016 klo 20:47
"Jos minkä tahansa nimimerkin kohdalla olisi ollut minun nimimerkki, epäasiallinen kommentti olisi takuuvarmasti tullut joltakulta."

Mahdollisesti, koska jos siinä olisi ollut sinun nimimerkki, niin tyypillisesti olisit saamasi (usein väärän) ratkaisusanan ja vihjeen välille rakentanut jonkun käsittämättömän (väärän) logiikan, joka sinusta on huono, joten laatija ansaitsee moitteen. Tai sitten et edes ole ratkonut a.o. kohtaa, vaan arvaat, mitä siihen tulee ja sitten rakennat arvaamasi (väärän) ratkaisusanan ja vihjeen välille jonkun käsittämättömän logiikan, joka sinusta on huono, joten laatija ansaitsee moitteen. "...tämän piti olla suomenkielinen ristikko".
51. tapio13.11.2016 klo 21:14
Varmaan omasta puolestanikin olisin laittanut typeriä kommentteja ja ansainnut arvostelua, joten Jukkiksen äsken esittämä kritiikki minua kohtaan on oikeutettu.


Mutta jos esim. olisin kysellyt säikeessä pupe 5/2014, siltä mitä Jukkis itse siinä säikeessä kysyi, olisi Keila tai joku muu antanut pirun ilkeitä kommentteja, jos lähettäjän nimi olisi ollut "tapio" eikä "Jukkis". Samoin jos nimimerkin "Debiili" tilalla olisi ollut "tapio".
52. tapio13.11.2016 klo 21:26
Saisin siis ihan samoista kysymyksistä, joita PuPe-säikeissä on esitettyä v*lua, piruilua, aliarviointiam ym. ym. kaikkea negatiivista.
53. Selma13.11.2016 klo 21:30
Niin, mietipä sitä! Miksiköhän?
54. seurailija13.11.2016 klo 21:43
tapio, mene sinne omiin säikeisiisi äläkä enää selittele täällä, tätä kaikki varmaan kauniisti nyt pyytävät. Ei kannata verrata, ei kannata kertoa, mitä mieltä muut ovat, eikä ennen kaikkea kannata selitellä vanhoja.
55. Jukkis13.11.2016 klo 22:11
"Saisin siis ihan samoista kysymyksistä..."

Ensin sun pitää opetella kysymään niitä samoja kysymyksiä. Sen sijaan, että kysymisen sijaan tai lisäksi teet niin kuin tuossa edellä tunti sitten kuvailin.
56. tapio14.11.2016 klo 08:51
Olen mielestäni tehnyt aivan vastaavia kysymyksiä, mutta sitten joku heittänyt ilkeän kommentin.

Ymmärtääkseni ainakin osa PuPe:n kysymyksiä on suoranaisia neuvon pyytämisiä ratkaisun löytämiseksi kun minulla esim. Jukkisen itsensä esittämän kysymyksen kaltaiset kysymykset ovat olleet logiikan selvittämistä sen jälkeen kun ratkaisusana on selvinnyt kuten Jukkisella itselläänkin oli PuPe 5/2014 -säikeessä.

Toki olen joskus pyytänyt vinkkiä, mistä päin pitää etsiä ratkaisua, mutta näin olen tehnyt harvoin (ja useimmiten katunut jälkikäteen niitäkin pyyntöjä ). Lähinnä olen pyytänyt apua siihen, että onko ratkaisuna, jota olen ajatellut, oikein tai väärin. Viimeksi en niitäkään pyyntöjä tehnyt.
57. seurailija14.11.2016 klo 08:56
Siis et usko.
58. tapio14.11.2016 klo 08:56
Pahoittelen nimimerkille "seurailija", että selitän, mutta Jukkiksen kommentti ajoi minut siihen. Jukkis on pitkän aikaa ollut siinä mielessä reilu kaveri, että hän ei ole ilkeämielisesti piikitellyt (mitä hänkin joskus harrasti), vaan Jukkisen esittämät näkökulmat ovat ihan asiaa.
59. seurailija14.11.2016 klo 09:00
Pakko ei oo ku köyhän kuolema.
60. Selma14.11.2016 klo 09:10
tapio, avaa uusi "tapoin selityssäie" äläkä jatka näillä ristikkosäikeillä.
61. tapio14.11.2016 klo 09:13
"
seurailija 14.11.2016 klo 08:56
Siis et usko.
"

En välttämättä ymmärrä, mitä seurailija tarkoittaa. Omaa epävarmuutta varmistusten pyytäminen tietenkin osittain on, mutta on siihen ajankäytöllinenkin syy.

Seurailija saattanee viitata Jukkiksen kommentteihin 13.11.2016 klo 20:47 ja 13.11.2016 klo 22:11. Niihin nähden olen ollut kovapäinen ja seurailijankin kritiikki on oikeutettu.
62. tapio14.11.2016 klo 09:17
" Selma 14.11.2016 klo 09:10
tapio, avaa uusi "tapoin selityssäie" äläkä jatka näillä ristikkosäikeillä.
"

Oli tarkoitus lopettaa 13.11.2016 klo 21:26, mutta provosoidun Jukkiksen (ja osin myös nimimerkin "seurailija" - myös Selma provosoi tähän kommenttiin) kommenteista jatkamaan. Uutta säiettä ei tarvitse avata, koska sopiva säie on jo olemassa - tosin sielläkin pitäisi selittelyä vähentää. Myönnän, että kun joku hyökkää, tulee tarve selittää.
63. seurailija14.11.2016 klo 09:20
Viittaan lupauksiisi ja siihen, että selitykset vain pahentavat itsestäsi antamaa kuvaa, vaikka päinvastaista selvästi luulet. Lopeta jo, hyvä ihminen tuo selittely ikiajoiksi!
64. tapio14.11.2016 klo 09:42
Yritetään, mutta en voi luvata, että siinä onnistun.

Mitä nyt SK-säikeisiin tulee, siirrän muualle itselleni ongelmallisiksi kokemieni vihjeiden käsittelyn. Pieni juttu, sillä ongelma on tullut viime aikoina todella harvoin. SK 42 tein yhden pahan ratkontavirheen, mikä sitten aiheutti pari muutakin virhettä - ja ennen kaikkea virheellisen tavan käsitellä asiaa.

Luovun SK-säikeiden suhteen vaikeustasoarvioinneista, vaikka joskus tulee mieli kommentoida, kun joku arvioi tehtävän mielestäni liian vaikeaksi tai helpoksi.

Mutta yleistä kommentointia saatan tehdä. Samoin, jos tehtävissä on ilmiselvä virhe, saatan siitä huomauttaa (niitäkin on joskus).
65. lefa14.11.2016 klo 09:48
Tapio Ovat niin hienohelmaista porukkaa täällä. Kirjoittele vaan myönteisiä asioita täällä, niin ongelmia ei tule. Kun tiedät miten asiat on älä kerro toisille. Pidä ne itselläsi. -Eivät ole valmiita muutoksiin.
66. seurailija14.11.2016 klo 10:02
Jännä tämä tapion ja lefan yhteisrintama "meitä muita vastaan". Ihan eri aaltopituuksilla tuntuvat keskenäänkin olevan saati sitten, että tajuaisivat kupletin juonta.
67. lefa14.11.2016 klo 10:04
seurailija Seuraile sinä vaan mitä seurailet.
68. Jukkis14.11.2016 klo 10:31
Hupaisaa tässä on se, että jos tapio saisi eteensä lefan laatiman ristikon (hänen omalla nimellään julkaistun, ei näillä jatkuvasti muuttuvilla nimimerkeillä), niin suunnilleen saman tien hän ilman muuta ruttaisi sen ja heittäisi roskikseen.
69. Eki14.11.2016 klo 10:34
Niin, ja sitten toisaalta tämä ei ole hupaisaa lainkaan.

Ihan vilpittömästä nämä sivut perustin kaikkien iloksi, mutta välillä tulee näitä väärinymmärtäjiä.
70. lefa14.11.2016 klo 10:50
No nyt minäkin olen toisten hampaissa. Voi voi teitä. Eki kirjoitat "Ihan vilpittömästä nämä sivut perustin kaikkien iloksi". -Jos tämä pitäisi olla iloksi kaikille, niin pyydän nälvintä pois. -Kiitos
71. Eki14.11.2016 klo 10:59
Lopetetaan puolin ja toisin. En minä muiden kirjoituksista voi päättää.
72. lefa14.11.2016 klo 11:14
-Jos haluaisin olla ilkeä, niin sanoisin Jukkiksen ja Ekin edellä olevista kommenteista, että heidänkin ristikot roskikseen. -Mutta en noin sano. -Pyydän vielä ei nälvintää. Se ei rakenna ketään....
73. Eki14.11.2016 klo 11:17
Jos olisin ilkeä, sanoisin, että ristikonlaatijan salanimellä heittämät kommentit ovat sekä arvottomia että ala-arvoisia. Mutta en sano.

Jukkiksen ristikot roskikseen?
74. Jukkis14.11.2016 klo 11:22
No jos kokeilisin laatimista, niin roskikseen ne ihan varmana joutaiskin.
75. lefa14.11.2016 klo 11:25
Jos olisin ilkeä nyt, niin sanoisin sinun ristikot. Ja jos suuttuisin, niin sanoisin, että sinä jatkat vaan. -Mutta en ole ilkeä, enkä suutu. -Ja tuo nimimerkin hokeminen on lainvastaista. -Haluatko, että teen kantelun. Jos et niin anna toisten kirjoittaa vapaasti...
76. Eki14.11.2016 klo 11:31
Toisten minä annan kirjoittaa vapaasti. Sinä valehtelit täällä, se on vastenmielistä, kun tietää historian. Ja lisäkirjoittelu pahentaa asiaa kaikkien silmissä.

Sitä ei kukaan voi hyväksyä, että laatija salanimen takaa sivaltelee muille laatijoille kuin olisi pelkkä ratkoja.

Ja sen sanon ihan suoraan.
77. Jukkis14.11.2016 klo 11:32
Semmoinen täsmennys, että ei tapio sitä ristikkoa roskiin heittäisi sen huonouden takia, vaan siksi että huomaisi heti, että se ei olisi hänelle riittävän haasteellinen. Onhan se täällä käynyt selväksi, millaisia ristikkoja tapio haluaa ratkoa. Minä olen joitakin "lefan" ristikoita ratkonut, kun on vastaan tullut, ihan OK helppoja ovat.

Milläs minä kenenkään vapaasti kirjoittelua voisin estää?
78. Eki14.11.2016 klo 11:40
Semmoiset ristikot, joissa on paljon fakkisanoja, voivat olla tapiollekin haasteellisia, koska niihin ei juuri törmää Sanaris-tuotteissa. Fakkisanojen takia myös moni jää tulematta ristikoiden piiriin, kun luulee tätä salaseuraksi, jossa pitää osata tietyt normaalielämälle vieraat sanat. Ei tarvitse, jos löytää oikeat ristikot.
79. lefa14.11.2016 klo 11:46
Jos on noin raskasta laatia. Niin lopeta. Näin sanoisin. Mutta sanon nyt suoraan. Jätä toisten ristikot rauhaan.
80. lefa14.11.2016 klo 11:47
Näin sanoisin,jos suuttuisin, mutta en suutu.
81. Eki14.11.2016 klo 11:49
a) ei ole raskasta enkä ole semmoista väittänyt

b) en lopeta, koska tästä on suuren joukon elanto riippuvainen

c) kyllä saan kertoa, että toisissa ristikoissa on paljon fakkisanoja, toisissa ei
82. seurailija14.11.2016 klo 11:52
Taisit lefa sanoa jo.
83. lefa14.11.2016 klo 11:55
Ja minä saan sanoa, että sinä et voi sille mitään.
84. tapio14.11.2016 klo 13:20
Nyt seurailija tosiaan teki virhepäätelmän "tämä tapion ja lefan yhteisrintama" - mitään yhteisrintamaa ei ole enkä sellaisiin haluasi tulla mukaan. Lefa vaan on ottanut kopin siitä, että toivon avointa keskustelua.

Tässä säikeessä nyt harhauduttiin itse asiasta aika monen kirjoittajan vuoksi (minä mukaan luettuna). Kun kerran tulin tähän säikeeseen ihan asia mielessä, olisi kiva jos voitaisiin palata takaisin itse tehtävien pariin.

Ristikosta en kirjoita mitään, koska en kopioinut ristikkosivua kirjastossa käydessäni - tästä kyllä seurasi se, että tulkitsin Juhan piilosanatehtävää väärin. Juhan erittäin laadukas piilosana on kai SK 45:ssa huomion arvoista.

Mielestäni Juhan viittaus "pimeään keskiaikaan" on vähän yliampuva. Onhan vanhoissa tehtävissä luokattoman huonosti laadittuja tehtäviä, mutta myös ihan hyviä. Ekinkin mielestä vähän oman tiensä kulkija Ilpo I. Ansan tehtävissä on varteen otettavia piirteitä.

Jänskimpiä - ja vaikeaselkoisimpia ovat sisäkkö, jaotelma ja anagrammivihjeiden yhdistelmät. Esim. sellaiset, joissa vihjeen alku ja loppu on anagramattu sisäkkö ja sisällä jaotelma. Myös jaotelma, jossa loppuosa on anagrammi, on varsin tavallinen. Piilovihjeissä on siten yllätyksellisyyttä, joskin toisinaan melkoista sekavuutta. En tiedä ottiko Ekikään niistä aina tolkkua?

Kun nyt ratkoo sekä uusia että vanhoja piiliksiä, saa hieman lisää mielenkiintoa tehtävien ratkontaan. Esittämiini muutoksiin ja niiden kautta "paluuseen pimeään keskiaikaan" ei näemmä kukaan ottanut koppia. Joskus joku tosin kirjoitti, että väärin päin lukemiseen viittavasta vinkistä voisi luopua. En muista kuka niin kirjoitti.
85. arvid14.11.2016 klo 18:49
Olipa todella mahtava piilosanatehtävä, kuten säikeen avaaja Pike kirjoitti. Ensimmäisenä päivänä sain aikaan vain yhden sanan, mutta lopulta tänään se tuli kovan aherruksen jälkeen täyteen. Ratkaisevaa oli lukea tarkkaan tehtävän ohjeet. SM-kisa meni osaltani pieleen, mutta tämän tehtävän ratkaistuani sain taas vähän itseluottamusta takaisin.
86. tapio14.11.2016 klo 19:15
Kyllähän sitä ilman ohjeitakin hyvin pärjäsi - mutta johtopäätökset menivät sitten ihan metsään!
87. TU14.11.2016 klo 22:49
Hauska piilis ja ohjeet tarpeen, että hoksasi näkökulman. Ristikko oli oikein mukava.
88. tapio15.11.2016 klo 09:00
Ilman ohjeita hoksasin jossakin vaiheessa, mistä oli kyse ja tiesin odottaa jokaiselta vihjeeltä väärin päin lukemista. Joskin heti alkuun ihmetytti taaksepäin lukemiseen liittyvän vinkin puuttuminen.

Vääristä johtopäätöksistä ei sitten näemmä tullutkaan mitään ihmeempää keskustelua piilissäännöistä - jos, ei, tyydyn siihen enkä ota asiaa enää esille (tai ainakin yritän olla ottamatta).
89. TU15.11.2016 klo 23:58
Kauniisti oli sanottu suurmestarilta sinulle, että ylevä on pyrkimyksesi. Voiko kauniimmin sanoa enää? Se, mikä riepoo muita, lienee sellainen ylimielinen ote, hämmästyttävä käsitys omasta erinomaisuudesta, ilman mitään esitystä, oikeaa kompetenssia.
90. tapio16.11.2016 klo 07:08
Kyllä minä piilosanoja kohtalaisen hyvin ratkon ja olen pyrkinyt saamaan asian perspektiiviä (ja samalla kompetenssia arviointiin) ratkomalla myös vanhoja tehtäviä. Minulla on suht. hyvä käsitys siitä, mitä piilikset olivat alkuaikoina ja mitä ne ovat nyt - vanhoista jopa tuore mielikuva, eikä muisteluun perustuva.

Siinä mielessä oikea kompetenssi puuttuu, että en ole paneutunut piilisten laadinnan ohjeisiin ja asiaa käsittelevään muuhun materiaaliin, johon Juha N. on varmasti paneutunut huolella. Olen tehnyt johtopäätöksen vain ja ainoastaan ratkonnan perusteella.

Kuten toisessa säikeessä kerroin, olisin ihan hyvin saattanut piiliksen SM-kisoissa selvitä välierissä, kun aikaraja oli 45 min tehtävän suorittamiseen. Yhtään pidemmälle en.
91. tapio16.11.2016 klo 07:21
Koska mielestäni minulla on riittävä perspektiivi arvioida sitä, mitä vanhaa käytäntöä voisi ajatella uudelleen käyttöön otetutuksi, olen muutamia asioita nostanut esille. En suinkaan halua kaikkia "keskiaikaisia" käytäntöjä palautettavan.
92. tapio16.11.2016 klo 11:19
Kaksi asiaa, jotka muut ovat ottaneet esille joskus keskusteluissa:
* Taaksepäin lukemisen vinkin poisto; en koe millään lailla ongelmaksi lyhyissä vihjeissä. Paljon hyviä kokemuksia.
* Ei koskaan ilmoiteta sanajakoa. En pidä hyvänä. Tästä minulla on ikäviä kokemuksia. Kerran oli vihje, jossa suora vihje viittasi melko yleisellä tasolla luontorunouteen eikä vihjeestä voinut päätellä, että ratkaisusanaksi etsitään nimen omaisesti henkilönimeä. Piilovihje oli anagrammi. Ratkaisusana henkilönimi (Einari Vuorela).
93. tapio17.11.2016 klo 07:42
Olisi kiva, jos joku, joka noita on esittänyt, astuisi esiin ja kertoisi, ovatko he edelleen samaa mieltä.
94. ES24.11.2016 klo 12:51
Kerrassaan mainio piilosana, kiitokset laatijalle.
95. Selma24.11.2016 klo 13:14
Oli tosi hyvä piilis (tänne vaan joku kirjoittaa säikeeseen kuulumatonta jorinaa)
96. tapio24.11.2016 klo 15:23
Kuten toisessa säikeessä totesin, ei pelisääntökeskustelua saa aikaiseksi, joten 17.11.2016 klo 07:42 on turha odottaa vastausta.

Piilis oli niin laadukas kuten Juhalta saattoi odottaakin. Heitin jo paperinkeräykseen, joten en enää voi nostaa mitään erityistä vihjettä esille.
97. TU28.11.2016 klo 22:18
Ratkesi, jee. Ristikko siis.
98. TU28.11.2016 klo 22:27
Hups, väärä foorumi.
99. Hm.29.11.2016 klo 02:18
Kaikkein tylsintä olis, ettei olis tapiota. Kyllä hän aiheuttaa keskustelua ja tunteita. Aivan loistavaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *