KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > VAPAATA PUHETTA RUNOILUSTA

8868. Vapaata puhetta runoilusta

Eki22.5.2016 klo 22:23
Lähettäjä: Olavi Kivalo 10.5.2016 klo 17:53
Nykylaissamme uudistus kai parhain
oli nollaus Jumalan pilkkaamislain.
Sallii, velvoittaa pilkkaamaan aatetta,
vaan ei yksilön kantamaa vaatetta.
Nainen hunnutettiin,
moinen jos korpee, niin
muista ällötys kohdistuu systeemiin.

Lähettäjä: Olavi Kivalo 22.5.2016 klo 16:37
...Mitä taas tulee runoon 10.5., se on aito limerikki, jonka voi tarkistaa laulamalla se jenkan tahdissa. Sisältöön kannattaa paneutua.

Lähettäjä: Eki 22.5.2016 klo 17:07
On kyllä krapulajenkka, johon Olavin limerikin tavumäärät ja rytmit osuvat. Näennäisesti oikea riimityskin kaatuu mahdottomiin painotuksiin, jotka ovat täysin riimityssääntöjen vastaisia.

Lähettäjä: Olavi Kivalo 22.5.2016 klo 17:34
Nyt olisi hyvä kuulla Ekiltä laulunäyte, krapulassa tai ei. Vedä vaikka "Elo ihmisen huolineen ja murheineen…" nuotilla. Biitti asteriskin kohdalla. Mutta tutki sanomaa.

Nyky*laissamme *uudistus *kai *par*hain
oli *nollaus *Jumalan *pilk*kaamis*lain.
Sallii, *velvoittaa *pilkkaamaan *aa*tet*ta,
vaan ei *yksilön *kantamaa *vaatetta.
:':*Nainen *hunnutet*tiin,
*moinen *jos korpee, *niin:':
muista *ällötys* kohdistuu *sys*tee*miin,
*muista: *kohdista *se *systeemiin.

Lähettäjä: Eki 22.5.2016 klo 17:47
Korjataan ensin teksti ja katsotaan sitten, miten se sanoma sinne jäi. "Kai par-hain" olisi saanut Topi Kärjen heittämään koko tekstin saman tien roskikseen, huono alku. Toisella rivillä liikaa tavuja. Kolmas ja neljäs menevät hyvin, loput voi jotenkin laulaa, jos unohtaa annetun laulun ja säveltelee vähän omia.

Tässä oikeat riimit ja oikeat painot äkisti viilaten.

Nykylaissamme uudistus parhain kai
jumalanpilkkalain kumoon sai.
Sallii, velvoittaa pilkkaamaan aatetta,
vaan ei yksilön kantamaa vaatetta.
Nainen hunnutettiin,
jos se korpee, niin
suuntaa ällötys vain systeemiin.

Lähettäjä: Olavi Kivalo 22.5.2016 klo 22:11

Versiosi on ihan hyvä. Sikses (niinkuin porilainen sanoo). Kyseisen jenkan sanoitus on kuitenkin Tatu Pekkarisen. Hän ei kai, kuten Toivo Kärkikään, luonut limerikkejä. Kaikki limerikit eivät taivu laulettaviksi ihan millä tahansa jenkalla, mutta aika monet aika monilla. Itse kukin voi kokeilla.
2. Eki22.5.2016 klo 22:26
Tatu Pekkarinen ei olisi pystynyt Olavin sanoja laulamaan haluamallaan tavalla. Siinä on pari aivan amatöörimäistä mokaa. Ne vain korjasin, teksti on silti lähes yksi yhteen.
3. Hakro22.5.2016 klo 22:55
Sen enempää Olavin kuin Ekinkään versiot eivät noudata limerikin sääntöjä – eivät sinne päinkään.

Limerikki ja jenkka ovat kaksi aivan eri asiaa. Ainoastaan väärin muotoillut limerikit luontuvat laulettaviksi jenkalla.

Limerikissä on aina viisi säettä – ei seitsemän (Eki) saati kahdeksan (Olavi).

Kannattaa lukea vaikkapa -https://en.wikipedia.org/wiki/Limerick_%28poetry% 29
4. Eki22.5.2016 klo 22:59
Juu, piti panna heti limerikki sitaatteihin, kun vastasin. En ruvennut korjaamaan.
5. Olavi Kivalo23.5.2016 klo 09:49
Tatu Pekkarinen ei pystynyt laulamaan, ainakaan haluamallaan tavalla, edes omia sanoituksiaan. Hän oli sanoittaja. Väliaikainen-jenkan lauloi ja teki tunnetuksi Matti Jurva.

Muuten, kuinka täältä käsin kukaan voi sanoa, ettei joku, sanotaan vaikka Matti Jurva, olisi pystynyt laulamaan Olavin sanoja haluamallaan tavalla. Kun ammattitaitoiselle laulajalle lyödään nuotit ja teksti eteen, hän muotoilee sävelkulkua ja tekstiä niin, että kokonaisuus toimii.

Kun tiukasti tavujen määrällä ja säkeiden pituudella rajoitettua runoa esitetäään laulaen, voi tarvittaessa tavuja venyttää tai yhdistellä ja säkeitä kerrata. Olen mm. osoittanut, että jopa härski irlantilainen kapakkalimerick on esitettävissä herkkänä 3/4-chansonina.

Limerikeistä on keskusteltu aiemmin omassa säikeessään.
6. Eki23.5.2016 klo 09:59
Itse käsittääkseni aloitit keskustelun painotuksista ja tavumääristä. Sinun jenkka"limerikkisi" ei antamaasi lauluun istu kuin väkisin eikä silloinkaan kauniisti, minun versioni istuu täysin. Minun versiossani on täsmälleen sama ajatus kuin sinulla, mutta sanat ovat jopa kauniimmat ja sopivammat. Ekan rivin korjaus on mitä yksinkertaisin mutta olennainen, kahden sanan järjestyksen vaihto. Jumalanpilkkalaki on parempi Jumalan pilkkaamislaki, muutos tosi johtui vain, jotta se mahtuisi mukaan.

Se on siis niin päin, että Sinun on "ihan hyvä" ja minun priima.
7. Eki23.5.2016 klo 10:08
Hieman lisää vielä.

Olisin itse vaihtanut sanan "korpee" kirjakielisempään samaa tarkoittavaan sanaan, mutta kunnioitin valintojasi, kuten myös asiaasi, josta saat 100%:sen kunnian, minun versioni vain paransi tekstin istuvuuden. Tätähän on laululyriikoille tehty maailman sivu, esim. Jukka Virtanen paranteli Ressu Redfordin tekstiä lauluun "Kuusi kuuta ja Saturnuksen renkaat" ja saa osuutensa myös Teostolta.
8. Wexi23.5.2016 klo 12:36
Mä en oo nyt ihan varma, ollaanko me samassa biisissä?
Mä en saa noista edellisistä oikeen tolkkua... Puuttuuko säkeistöjäkin?

Mulla on lähtökohtana pikaiseen versioon "Väliaikainen":

Saako Suomessa pilkata Jumalaa,
siit' on ennakkotapaus.
Aina syyttäähän voi nousuhumalaa,
silloin on eri vapaus...

Tämä systeemin ikuinen ontuvuus,
sekä ihmisten pelko ja katkeruus,
Eikö nainenkaan huntuaan kantaa saa?
meillä pilkata saa mitä vaan!
9. Eki23.5.2016 klo 12:41
Olavilta puuttuu rivit 3 ja 4, muuten menee tuohon samaan. Enhän minä niitä ruvennut lisäämään siihen. Voi ajatella, että 3 ja 4 ovat 1 ja 2 toistettuna, kuten lauluissa usein on.

Wexillä olisi täydellinen (kun tässä nyt vähän saivarrellaan ja ollaan tarkkoja), jos toka vika rivi olis:

Eikö huntuaan kantaa saa nainenkaan?

tai

Eikö kantaa saa nainenkaan huntuaan?

tai

Eikö nainenkaan kantaa saa huntuaan ?
10. Wexi23.5.2016 klo 12:48
Totta kyllä, jos on tarvetta saada "poljentoa" alkuperäiseen ...totta tosiaan...
Mulla tuota tarvetta ei ollut.
11. Eki23.5.2016 klo 13:07
Ihan vaan täydellisten riimien takia. Voihan niistä aina vähän laistaa eikä se hirveästi haittaa.
12. Olavi Kivalo23.5.2016 klo 13:23
Hyvä hyvä Eki. Sinun olkoon priima kaikin mokomin.

Muistetaan nyt kuitenkin, että esitin tekeleeni säikeessä, jossa tuotokset oli tarkoitus vapauttaa formaatista. Erityisesti esitin sen sisältönsä vuoksi, en formaatin.

Mutta hiotaan nyt vaikka sen formaattia. Minusta tiukkaan formaattiin tehdyn runon ja musiikin yhdistäminen on erityisen mielenkiintoinen aihepiiri.
13. Eki23.5.2016 klo 13:39
Ainoa syy, että edes kiinnitin huomion sen rakenteeseen, oli antamasi vertaus Väliaikaiseen ja esittämäsi tiukka kritiikki muita kohtaan. Siksi lähdin esimerkkiäkin antamaan.

Mehän voitaisiin tässä runoilla yhteinen laululyriikka, joka sitten tehdään valmiiksi äänitteeksi asti. Olavi, panepa alulle! Tehdään nyt tiukkaan formaattiin (riimit ja tavut oikein ja painottuen virheettömästi) ja oikein riimein. Tietysti, jos se sattuisi olemaan ajankohtainen "rotestilaulu", se voitaisiin tehdä "Ajankohtaiseen Härköseen" YouTubeen.
14. Olavi Kivalo23.5.2016 klo 16:09
Kuka musan tekee?
15. Eki23.5.2016 klo 16:16
Vaikka Härkönen tai minä.
16. iso S23.5.2016 klo 18:41
"Tatu Pekkarinen ei pystynyt laulamaan, ainakaan haluamallaan tavalla, edes omia sanoituksiaan. Hän oli sanoittaja."

Miten tuo pitäisi tulkita? Niinkö että hän ei lainkaan esiintynyt laulajana, koska oli sanoittaja? Vai niin että hän tiesi ja tunsi olevansa laulajana kakkosluokan kyky ja siksi tarjosi tuotoksensa mieluummin muiden esitettäväksi? Minulla on sellainen todisteita vailla oleva käsitys että kyllä hän itsekin esitti kuplettejaan ties missä iltamissa tai muissa kissanristiäisissä. Suomalaisen musiikin tietokannassa hänen esittämikseen on merkitty 54 levytettyä kappaletta.

Surukseni joudun toteamaan että minäkään en pysty laulamaan, varsinkaan haluamallani tavalla. Muiden ihmisten onneksi en edes halua todistaa tätä surkeutta julkisesti.
17. Olavi Kivalo24.5.2016 klo 09:15
Eki, ideasi on kiinnostava, mutta jos ryhdymme neuvottelemaan yhteistyöstä, on siirryttävä toiselle foorumille. Keskustelusivustot eivät ole kahdenkeskisiä keskusteluja varten. Vapaata puhetta runoilusta voidaan tietysti jatkaa täällä.

Kahdenkeskistä ajatustenvaihtoa varten on vaikka kuinka paljon tekstiä tukevia vaihtoehtoja sähköpostista tai WhatsAppista alkaen. Jos päästään toteutusvaiheeseen, tarvitaan media, joka tukee myös myös äänensiirtoa ja musiikin notaatiota.

Voisitko tehdä ehdotuksen, kuinka jatketaan.
18. Olavi Kivalo24.5.2016 klo 10:18
Iskelmämusiikin piirissä elää sanoittajien amattikunta. Siellä melodia on usein ensin ja sitten melodia sanoitetaan. Klassisessa musiikissa sävelletään usein tunnettuihin teksteihin, eli teksti on ensin ja sitten siihen tehdään musiikki.

Klassisessa musiikissa tekstin rytmi voi kadota tyystin. Liturgisiin teksteihin on sävelletty monia suuria teoksia, joissa usein lyhyttä tekstiä toistetaan uudelleen ja uudelleen kulloiseenkin musiikin kohdan rytmiin mukautettuna. Esim Schubertin teoksessa Missa solemnis, osassa Agnus Dei, tekstinpätkää "miserere, miserere nobis" venytetään (n+1):llä eri tavalla.

Tuleeko tekstin ja musiikin toimia tasa-arvoisesti, vai saako toinen dominoida, riippunee monista asioista. Erään kirkkoteoksen viimeisessä osassa, jonka nimi oli muistaakseni Amen, on vain yksi sana "amen", jota toistetaan venyttämällä tavua "a" monin tavoin useiden tahtien yli. No, teksti onkin niin huono ja musiikki taas niin upeaa, että näin pitääkin olla.
19. Eki24.5.2016 klo 10:24
Jos lähetät minulle puhelinnumerosi, päästään whatsappaamaan. Sähköpostiosoitteesi minulla onkin, jos ei ole viime vuosina vaihtunut.

YouTube ei kelpaa? Ajankohtaista Härköstä tosiaan ajattelin ja periaatteessa tuon ideasi toisi toteuttaa pitempänä, mutta ehkä olisi mukavampi tehdä joku ihan uusi. Nuotteja ei nykyisin enää paljon tehdä, onko se tosiaan tarpeen?

Tietysti, jos lähdetään hakemaan jotain suurempaa ja oikeaa levytystä, niin sitten mennään isommille ja kalliimmille kalavesille.

Joka tapauksessa nyt tehdään pilkulleen, jolloin on helpompi argumentoida vastaehdotukset? Ja painot oikein.
20. Wexi24.5.2016 klo 11:42
Ihan noin mielenkiinnosta... Miten olisi suhtauduttava esim. kappaleisiin "Aavaa preeriaa" tai "Punainen planeetta"?
Olisiko niissä paikattavaa, pitäisikö tarkentaa "riimiä"?
21. Eki24.5.2016 klo 12:45
Jokaisella alalla taiteilijan pitäisi tietää säännöt ja osata tehdä myös niiden mukaan, sitten voi ottaa taiteilijan vapauksia ja luoda oman tyylisnä.

Tässä haetaan nyt tiukasti sääntöjen mukaan menevää ilmaisua, mitä esim. Juice ja Vexi ovat harrastaneet lähes läpi uransa. Loistava Tuomari Nurmio on valinnut oman tiensä ja häntä siitä kunnioitettakoon, hän osaa kyllä tehdä tekstejä myös eri tavalla.

Oman lainalaisuutensa ovat sitten iskelmässä, popissa, räpissä jne.
22. Wexi24.5.2016 klo 18:43
Mä jo pelästyin, että "edellisiin" pitäisi tehdä parannuksia. Niissä kun ei voi muuttaa tavuakaan, tai se homma on äkkiä persiillään...
23. Eki24.5.2016 klo 18:49
Toiset kirjoittavat tajunnanvirtaa viidessä minuutissa ja toiset hiovat sanoituksiaan vuosiakin, kunnes ovat tyytyväisiä. Kummasta tahansa voi tulla klassikko. Kun sitä on tarpeeksi kuunnellut, tuntuu se ainoalta oikealta kirjaimelleen. Entä jos taiteilija olisikin tehnyt sen alun perin toisin? Silloin se olisi ainoa oikea. Olemme taiteilijoiden armoilla, heittäytykäämme avoimina mukaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *