KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 5.-6.9.2015

8572. IS-viikonloppu 5.-6.9.2015

Eki5.9.2015 klo 14:18
Pitipä mainostaa Skytän kolmosta ja Parkkisen piilosanaa! Muut aika vakioita.
2. Hidas Käsi5.9.2015 klo 14:58
Onko tänään koviksena kakspuolonen? Jos on, ostan lehden.
3. Eki5.9.2015 klo 15:01
Skytän kolmonen.
4. Ripa5.9.2015 klo 15:13
Pallotus onkin laitettu juuri päinvastoin. :)
5. anna h5.9.2015 klo 17:56
Meinasi jäädä lehti ostamatta kun kaupassa katson että 1+ on taso, mutta sitten huomasin että se on Skytän laatimus, ja päätin ostaa, ja hyvä on, tästä tulee rattoisa ilta!
6. O5.9.2015 klo 17:58
anna h.
Niin tuleekin, sillä ristikossa on paljon ns ahaa-elämyksiä! ;)
7. Rampe5.9.2015 klo 18:45
Voipa käydä niinkin, ettei tämä ilta riitä. Ei paljoa puutu , mutta sekin vähä tuntuu nyt käsittämättömältä.
8. Rampe5.9.2015 klo 19:37
Täyttyi sentään. Gurua ihmettelin aikani, kunnes älysin ettei hänen pidäkään olla Savossa.
Koska kyseessä on Antin ristikko, ei ensimmäisenä mieleen tulevaa sanaa kannata kovin raskaalla kädellä kirjoittaa, jos ollenkaan.
Mutta ei tämä pahinta Skyttää ole. Mukava lauantai-illan askare kuitenkin. Kiitos!
9. O5.9.2015 klo 22:10
"Mutta ei tämä pahinta Skyttää ole." Parhaasta päästä minun mielestäni, sillä nautin tästä kovasti.
(Tiesin mitä sitaattisi tarkoitti.)

Unohdin aiemmin kiittää Antti Skyttää ja Heli Kärkkäistä tästä ristikosta!
10. Kaapo6.9.2015 klo 10:35
Hyvä ristikko! Uusia vihjeytyksiä, joita kovisharrastajat kaipaavat.
11. Tarja7.9.2015 klo 15:58
Minulla teettää töitä kyllä ihan täyden kolmosen edestä. Vasen alakulma vielä puutteellinen, muuten alkaa olla ratkottuna.
12. Marco Poloinen7.9.2015 klo 18:08
Ihan täysi kolmonen hyvinkin, ei kuitenkaan "viitonen" niin kuin joskus (esim. "Alastalon sali" -ristikko aikoinaan. Lie sattunut kohtalainen vire, kun tämän ratkominen (jo la-su-yönseutuna) otti aikaa huomattavasti vähemmän kuin Antin kolmoset "yleensä". Sehän on tietysti harmi, koska nautinnollinen pakerrus jää (ennakko-odotuksiin nähden) ikään kuin vajaa-aikaiseksi...

No, leikki leikkinä, oikein olin tyytyväinen ja sain mitä hain. Myöskin toteutus näyttäytyi netistä tulostettunakin oikein hyväntasoisena. Yhden alanurkan vihje-sana-yhteenkuuluvuuslokkiikkaropleeman mieleinen ratkaisu on vielä vähän heiluvilla pohjilla, mutta vajaamieleisenäkin kelvollinen.

Kiitokset!
13. Emma7.9.2015 klo 19:53
Jos ihan kylmiltään eka kertaa törmäisi Antti Skytän ristikkoon, saattaisi kuvitella, että on siinä pahasti lukihäiriöinen laatija... ;-)

Kivaa oli, aikaa kyllä kului alkuun pääsyyn huomattavasti!
14. Tarja8.9.2015 klo 10:30
Valmistui. Ratkontaa minulla hidasti aluksi sekin, että luulin pääkuvassa olevan erään toisen henkilön, joka sekä ulkonäöltään että ominaisuuksiltaan muistuttaa oikeasti kyseessä olevaa tyyppiä. Liekö laatijalta tarkoituksellinen harhautus, tai ehkä olen ainoa, joka harhautui. Musiikki kun ei ole vahvinta osaamisaluettani, vaan nimenomaan sieltä heikoimmasta päästä. Joka tapauksessa oikein nautittava pähkinäinen ristikko.
15. iso S8.9.2015 klo 10:58
Lukihäiriöinen laatija tai kuvittaja, joka tapauksessa kahdessa kohdassa on otettu taiteellista vapautta tavutussääntöjen suhteen. Ainakaan toisessa tapauksessa en när siihen mitään ratkaisun kannalta oleellista syytä. Osaamisestakaan on tuskin kysymys. Ilmeisesti on vain kylmästi vedetty mutkat suoraksi siksi, että sillä tavalla vihje sopii paremmin ruutuunsa.

Onhan jo vuosia sitten ehdotettu sellaista, että tavutussäännöt voisi heittää romukoppaan ja rivin voisi katkaista silloin kun reuna sattuu tulemaan vastaan. Tavuviiva olisi sitten nimeltään vaikka jatkomerkki. Tätä ei kuitenkaan ole vielä virallistettu ja toivon että ei virallistetakaan. Eikä epävirallisestikaan tavuteta tyyliin
saira-
seläke.

Oikea alanurkka, lähes neljäsosa ristikosta, vaatii vielä nystyröiden hieromista tai älynystyröiden löytymistä.
16. Tarja8.9.2015 klo 15:50
Voisin kuvitella, että sanojen erikoisella tavujaolla laatija pyrkii harhauttamaan ratkojaa miettimään, onko tällä jakamisella merkitystä ratkaisusanaan, eli onko kyseessä jokin kikka. Jos sitä ei ole, saattaa tuntua, että erikoinen jako oli turha. Mutta se on silti toiminut ristikkoa vaikeuttavana elementtinä. Tämä on toki vain minun tulkintani asiasta.
17. Antti Skyttä8.9.2015 klo 20:08
iso S:

En ole tietääkseni ottanut koviksessani minkäänlaisia vapauksia tavutussääntöjen suhteen. Kerro, mitkä nuo kohdat ovat! Olisiko minulla aukkoja tavutusosaamisessa?
18. Emma8.9.2015 klo 20:46
HAARA-UTUU ja PALA-UTTEESTA ovat minustakin outoja. Olen kyllä ihan diletantti näissä kieliopillisissa asioissa, mutta jotenkin särähtää korvaan?
19. iso S8.9.2015 klo 21:05
Joo, nuo kaksi minun silmääni väräyttivät.
20. Tarja8.9.2015 klo 21:33
Kielitoimiston ohjepankissa on suositus, ettei toiselle riville joutuva sananosa alkaisi vokaalialkuisella tavulla. Mutta se on suositus, ei kielto.
21. iso S9.9.2015 klo 10:08
Nyt ollaan perimmäisten kysymysten äärellä, eli enkö minä osaa tavuttaa? Minun käsitykseni mukaan au sanassa haarautua on diftongi ja sana tavutetaan haa-rau-tua. Silloin tuolla Tarjan mainitsemalla vokaalialkuisuudella ei ole merkitystä, olipa kyseessä suositus tai kielto.

Wikipediasta lainaten:

"Diftongi eli pariääntiö on kahden samaan tavuun kuuluvan keskenään erilaisen vokaalin yhtymä tai foneettisesti tarkasteltuna oikeammin pitkä vokaali, jonka laatu äännettäessä muuttuu siten, että loppuosa on erilainen kuin alkuosa."

"suomessa on kaikkiaan 15 suppenevaa diftongia (ai, ei, oi, ui, yi, äi, öi, au, eu, iu, ou, äy, öy, iy, ey) mutta vain kolme väljenevää diftongia (ie, uo, yö)."

"Lause, johon sisältyvät lähes kaikki suomen diftongit:

Suomen kouluissa hiukan ihaillaan syksyisinä työpäivinä meidän poikien höyläystöiden kauneutta."

Menisikö Skytän logiikka jotenkin näin: haarautua johdetaan kantasanasta haara, joka tavutetaan haa-ra. sihen on lisätty utua, joka tavutetaan u-tu-a (ei u-tua, koska ua ei ole diftongi).

Tuolla logiikalla voisi jakaa esimerkkilauseesta koulu-issa ja syksy-isinä. Sen lisäksi että ne ovat mielestäni väärin, molemmat aiheuttaisivat vääriä mielleyhtymiä: koulua käyvä afrikkalaisen heimon jäsen ja syksyllä isiksi tulleet.

Miten sitten "jatko-osalogiikka" suhtautuisi vaikkapa sanaan kauneutta, kun siinä perusmuotoinen sana ei olekaan kokonaan mukana? Kaipa niin, että siinäkin pitäisi tavuttaa perussanaan kuulumaton osa erillisenä. Kau-neu-tta vai kau-neu-t-ta? Missään suomalaisessa sanassa tuskin on tavua tta tai t.

Olen edelleen sitä mieltä että nuo kaksi ristikossa ollutta on tavutettu tulevaisuuden säännöillä. Siinä on sitä Skytän kannattamaa kurkottamista!

Muuten noista ei kannattaisi kauheasti nipottaa, sattuuhan sitä, mutta koviksissa pikkuasioilla on merkitystä. Väkisinkin arvelee että oudolla tavutuksella on jokin merkitys ratkaisun kannalta. Pettymysisku on hirmuinen kun ei olekaan. Tai sitten ei, jos on luonnostaan lauhkea, kuten minä en ole!
22. Jaska9.9.2015 klo 12:02
Haara
-utuu on haaraudun puhekielinen partitiivi. Kirjallisena jako on siis
haara-
utua.

Niin kuin itse kukin oivaltanee, harautu on joenhaaran yllä leijailevaa utua, joka on tiivistynyt haaran tuottamasta vesihöyrystä. Puu. ym. haarojen yllä, alla eikä sivullakaan sellaista utua ei siis ole havainnoitu.

Syn. haarasumu, haarausva,
23. Tarja9.9.2015 klo 13:52
Lainaan yhä kielitoimiston ohjepankkia. Siellä sanotaan, että ensitavua pidemmällä voi u- (y-) loppuiset kahden vokaalin kokonaisuudet hahmottaa joko eri tavuihin kuuluviksi vokaaliyhtymiksi tai samaan tavuun kuuluviksi diftongeiksi. Esimerkkinä vaikkapa rak-ka-ut-ta/rak-kaut-ta. Eli molemmat ovat periaatteessa oikein. Eri asia tietysti on, mitä kunkin oma kielikorva sanoo ja mikä on yleinen käytäntö.
24. Tarja9.9.2015 klo 14:08
Googlasin "tavutus: yleisperiaatteet - Kielitoimiston ohjepankki". Sieltä löytyy tietoa tavutuksesta.
25. Tarja9.9.2015 klo 14:11
Teksti on Kotimaisten kielten keskuksen, joten pitäisin sitä luotettavana lähteenä.
26. Antti Skyttä9.9.2015 klo 14:16
Minä olen toiminut tavuttaessani, myös tavuristikoita laatiessani, Tarjan oheen (13.52) kirjaaman kielitoimiston ohjeen mukaan.
27. Meester_Henk9.9.2015 klo 17:23
Toimiiko ohjepankin ohjeistus myös muille vokaaleille? Ko. ristikossa esim. "tähdel-lisi-äkin", "kape-ana", "inti-attarella". Miten koulussa nykyisin opetetaan, en usko, että näin, sanokoon kielitoimisto mitä vain.

Ristikoissa voi antaa anteeksi jotakin, mutta oikeakielisyys on mielestäni asia, jonka edistäminen on yksi ristikoiden tehtävä ja sen vuoksi en ole hirveän innostunut näistä sanahirviöistä, joita esim. T. Pitkälä viljelee.

Antti Skyttä "akateemikkona" voisi ottaa asiakseen edistää "puhtaan" suomen kielen käyttöä ristikoissa. Ymmärrän, että paineet ovat kovat aikataulujen ja talouden kanssa, mutta siinähän se veri sitten punnitaan! Kaikkea hyvää joka tapauksessa ja kiitokset hienoista ristikoista itse kullekin!
28. Antti Skyttä9.9.2015 klo 19:25
Meester_Henk

Ymmärtääkseni kouluissa ja muuallakin on aina opetettu, että niissä kolmessa sanassa, jotka nostit viestissäsi esille, tavutus menee nimenomaan

* täh-del-li-si-ä-kin
* ka-pe-a-na
* in-ti-at-ta-rel-la
29. Tarja9.9.2015 klo 20:21
Minua sanaristikoissa viihdyttää nimenomaan vihjeiden sanaleikkimäisyys. Jos vihjeet muutetaan äidinkielen oppikirjamaisiksi, suuri osa hauskuudesta katoaa. Kunhan ratkaisusanat ovat oikeita sanoja, niin vihjeillähän on leikitelty ristikoissa ainakin niin kauan kuin minä olen niitä ratkonut. Jos "nattai hetata"-tyyppiset vihjeet jätettäisiin pois, koska eivät ole puhdasta suomen kieltä, niin kovin tosikkomaisiksi ja ikävystyttäviksi ristikot (nimenomaan kovikset) muuttuvat. Minulle huumori on tärkeä osa elämää, ehkä kaikilla ei ole niin.
30. iso S11.9.2015 klo 19:10
Ei pitäisi ryhtyä akateemikon kanssa kinaamaan. Nostan käteni ja myönnän olleeni väärässä. Edellä olleet esimerkit eivät minua vielä vakuuttaneet, mutta katsoin itse ohjepankista ja löysin paremmin haarautumista vastaavan verrokin: palautus, jossa sallitaan diftongina pitäminen tai pitämättä jättäminen. Tavutus tietysti valinnan mukaan, siis esimerkiksi pa-lau-tus ja pa-la-u-tus käyvät.

Tarjan mainitsema esimerkki "rakkautta" on sikäli erilainen, että siinä on (diftongiksi tulkittaessa) nelikirjaiminen tavu, joka päättyy konsonantiin. Sanassa "haarautua" on kolmikirjaiminen tavu joka päättyy diftongiin. Kapeisiin sarakkeisiin kirjoitettaessa nelikirjaimisissa tavuissa on tietysti enemmän painetta suurempaan tavumäärään, mutta syy tuohon molempien versioiden sallimiseen lienee jokin muu.

Vaikka olin vääräuskoinen, suosin jatkossakin ääntämisen mukaista tavutusta. Yleensä kai sentään sanotaan rak-kaus, vaikka Taiteilijan tytär -kappaleessa painotetaankin musiikillisista syistä rak-KA-us (merkitsi kaikkea).

Sanaleikit ovat ok ja huumori voi olla hauskaa, ei siinä mitään. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vakavista asioista (kuten oikean ja väärän erosta) puhuttaessa ei pitäisi Jaskan tavoin johdattaa harhateille, niin hauskalta kuin se saattaakin kirjoittajasta (ja joistakin lukijoista) tuntua. Olen kenties itsekin syyllistynyt moiseen, mutta älkää te muut!

Meester_Henkin kolmessa esimerkissä ongelmaa ei ole, koska iä, ea ja ia eivät ole diftongeja ja siksi ne eivät kuulu samaan tavuun.
31. Tarja11.9.2015 klo 20:59
En tosiaankaan viitsinyt koko ohjepankin tekstiä kopioida, vaan luotin, että jokainen voi itse sieltä käydä lukemassa enemmän. Valitsin rakkautta-sanan ihan vain sen takia, että se on niin positiivinen ja tärkeä asia elämässä. Minä puolestani toivon, että Jaska, ja muutkin, jatkavat humoristisia viestejään. Minua ne huvittavat ja saavat hyvälle tuulelle. En pidä ristikoita kuolemanvakavana asiana, vaan enemmän hauskanpitona.
32. Tarja11.9.2015 klo 21:22
Tuli muuten todistetuksi sananlasku, ettei suomalainen (iso S) usko, ennenkuin itse näkee.
33. O11.9.2015 klo 21:40
Tarja.
Ristikot ovat iloinen asia! ;)
34. iso S12.9.2015 klo 09:56
Juu, suomalainen ei usko ennen kuin näkee ja joskus iso S ei usko edes silloin kun näkee. Suomalaisten ominaispiirteestä johtuen näkymättömän miehen (jos sellainen olisi olemassa) ei kannattaisi maailmankiertueellaan tulla Suomeen. Kukaan ei kuitenkaan uskoisi.

Jaska on huumorimiehiä ja se on kaunis piirre nuoressa miehessä, ehkä jopa kauniimpi iäkkäämmässä. Kaikenlainen huumori ei kuitenkaan joka tilanteeseen välttämättä sovi. Otan esimerkin. Suomessa on 70 ihmistä, joiden sukunimi on Jänönen. Aikanaan kukin heistä kuolee, valitettavasti. Riippuu kovasti paljon sukulaisten huumorintajusta, voiko hautajaisissa laulaa "mikä sull' on Jänönen, kun et enää hyppele."

Ristikot ovat iloinen asia. Jopa huonosti laaditut ristikot, ne ovat vahingoniloinen asia! Tämä ristikko ei tietenkään kuulu vahingoniloisten joukkoon, kuten eivät Iltiksen ristikot yleensäkään. Kuten sanonta kuuluu, en itse pystyisi parempaan.
35. Tarja12.9.2015 klo 10:54
Olen kuolinilmoituksista bongannut sukunimet Kääpä, Kurppa ja Kanttura. Ensimmäinen kaiken lisäksi oli mies ja kaksi jälkimmäistä (osuvasti) naisia. En tietenkään lähiomaisille menisi tokaisemaan, että nyt se vanha Kääpä/Kurppa/Kanttura vihdoin on kuollut. Mutta itsekseni hymyilen ajatukselle. Mukava, että iso S, sinullakin kuitenkin on pilkettä silmäkulmassa. Itselleen nauraminen on huumorin vaikeimpia lajeja. Sitä olen minäkin joutunut opettelemaan, ja huomannut, miten paljon se taito hepottaa kaikenlaisissa tilanteissa. Jatketaan ratkomisesta iloitsemista.
36. Tarja12.9.2015 klo 11:54
(Sanoi räätäli epäonnistunutta ompelusta purkaessaan.)
37. Eki15.9.2015 klo 00:22
Tämän ristikon anatomia nyt tutkittavissa!
38. Tarja15.9.2015 klo 10:17
Jos kukaan muu ei nähnyt kuvan henkilössä yhtäläisyyttä suomalaiseen muusikkoon, niin silläkin uhalla, että leimaudun (taas) tyhmäksi, paljastan, että luulin pitkään siinä olevan Pave Maijasen. "Osaan myös lätkiä" -vihjeen kuvittelin liittyvän lätkän (jääkiekon) pelaamiseen, jota Maijanen harrastaa. Kun lopulta sain alemmat siniset ratkaisuvaiheeseen, alkoi oikea henkilöllisyys paljastua. Bonamassa on minulle entuudestaan täysin tuntematon henkilö.
39. Pedro15.9.2015 klo 17:08
Luulin Joeta Eric Claptoniksi eli Erkki Lätkijäksi.Oli taas hauska seurata omia pieleenmenneitä ajatuskulkuja. Hieno ristikko. Kiitos laatijalle!
40. Vo15.9.2015 klo 17:26
Voisiko joku ystävällisesti auttaa ja kertoa saman viikon piilosanan kohdan 2 pystysuoraan ratkaisun. Ei kuulu tähän varsinaisesti, mutta tyhmiä kysymyksiä ei ole. Skytän ristikon ratkaisut yllättäviä!
41. Tarja15.9.2015 klo 17:42
Minä laitoin siihen "kuorotaide".
42. Uusi15.9.2015 klo 18:04
Huvitti, kun vaivalla ristikon valmiiksi saatuani, sisareni avustuksella, huomasin pääkuvan henkilön komeilevan nimellä varustettuna lähes jokaisessa Helsingin bussikatoksessa.
43. Tarja15.9.2015 klo 18:19
Enpä ole käynyt Helsingissä viime aikoina. Täällä muualla Suomessa ei kuvia ole näkynyt.
44. Meester_Henk15.9.2015 klo 18:57
Täytyy sanoa, että, "never heard of a man"! Kai se pitää vaan laittaa omaan sivistymättömyyden piikkiin!?

Kieltämättä tunnettuus olisi varmaankin auttanut ratkaisua.

Terveisiä Hämeenlinnasta! (kävi täällä sentään AC/DC!)
45. Vo15.9.2015 klo 19:01
Kiitos Tarja! Vinkki tuohon piilosanaan ei ihan aukea, kuten varmaan itsekin mietit vastauksestasi päätellen.
46. Tarja15.9.2015 klo 19:49
Piilosanan ymmärsin siten, että suojarakenne on kaide, jonka sisälle laitetaan ruoto "hajotettuna" muotoon uorot. Siis k...uorot...aide.
47. Vo20.9.2015 klo 09:27
Kiitos!
48. haapakorpi21.9.2015 klo 21:26
anatomia edelleen epäselvä
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *