KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 25.-26.7.2015

8523. IS-viikonloppu 25.-26.7.2015

Eki24.7.2015 klo 09:02
Laadin Joonas Anttilan kanssa pari viikkoa sitten koviksen. Sanoitus syntyi jännästi päivätöiden lomassa. Pohdimme ensin aloitustapaa ja kun tuli mieleen yksi, jota Joonas ei ollut vielä kokeillut, lähdettiin siitä. Pääkuvaidea saatiin saman aamun keskustelunaiheista, enemmän kieliopillisista asioista, jotka sitten käänsimme "asiaksi" ja teemaksi. Keskipituudeksi tuli messevä 6,8. Joonas otti alkuvastuun vihjeistä ja loput tehtiin yhdessä. Heli toteutti. Yritimme muistaa edellisen ristikon palautteen ja satsasimme hyvään visaisuuteen (xxx), selkeyteen ja virheettömyyteen.

Pehmiksen takana ovat Pallonen/Manninen, taviksen Kultti ja meikä sanaili piiliksenkin.
2. Rampe25.7.2015 klo 19:28
Pitääkö nyt nostaa kädet pystyyn?
Olen minä Ekin ja Joonaksen ristikot ennen pystynyt ratkomaan, mutta nyt en taida päästä alkua pitemmälle.
Tuskin kunnolla alkuunkaan..
3. O25.7.2015 klo 20:03
Hei Rampe.
Minä nostin ristikon sivuun, sillä on ihan kamalan vaikea. Otan sen kyllä huomenna käsittelyyn uudestaan. Nyt ei etene.
4. HM25.7.2015 klo 21:40
Ette ole ainoat. Ainakaan ei ole arvio vaikeudesta pielessä tällä kertaa.
5. Tarja25.7.2015 klo 22:38
Mitä useampi kokki...ei kun laatija, sitä vaikeampi ristikko. Yksi sana paikoillaan tässä vaiheessa.
6. Kollo25.7.2015 klo 22:51
Mulla on neljä sanaa! Voittajafiilis! Eihän tässä ole mennyt kuin vajaa lauantai 😊
7. Juha N25.7.2015 klo 23:47
Oli kyllä vaikea tapaus, mutta opetti uusia sanoja ruokakulttuurin, eläinkunnan ja seuraelämän saralla.

Pääkuvasta lähtevät vaakasanat ovat hienoja, mutta niistä laatijat joutuivat maksamaan muun sanaston laadussa tavallista isomman hinnan. Jos VALJASTUS TUOTEKEHITTELYYN! ja LÄÄKÄRIN LASKEUTUMISAPU vielä menettelevät, niin KOKKOLAN SUUNTAAN MUUTTAVA, TEKOÄLYLTÄÄN KEHNOJA? ja (EI) RUKALLA TANSSEISSA? ovat kyllä aika liberaalisti rakennettuja. Mutta kiitos muuten nautinnollisesta pahiksesta!
8. Tarja26.7.2015 klo 01:21
Minun on vaikea hahmottaa pääkuvan sekä oikealla että alapuolella olevista vihjeistä, mille riville mikäkin kuuluu. Kokemattomuutta ilmeisesti. Esim. oikealla puolella on viisi vihjettä päällekkäin.
9. kysyjä vaan26.7.2015 klo 13:36
Usea kokki sotkee asiat omilla ambitioillaan. Aivan mahdoton tapaus. Jos tuo laatija yhdistelmä vielä tulee samassa lehdessä, niin en ainakaan osta iltistä.
Pidän tätä Ekin tosi typeränä hölmöilynä.
10. Pedro26.7.2015 klo 14:15
Aivot savuaa,onneks sataa!
11. Lars26.7.2015 klo 14:31
Juu, anatomian lisäksi toivois sitten tietoa kuinka moni osas ton ratkaista, alkaa tuommoset olemaan eliitin yksinoikeus..
12. Tulokas26.7.2015 klo 14:37
Koville ottaa. Vajaa puolet täynnä, ja siniset täyttä hepreaa...
13. Juha N26.7.2015 klo 14:50
Tarja: Sen ruotiminen, mikä vihje kuuluu millekin sanalle, kannattaa noissa ryteikköpaikoissa aloittaa sieltä, missä se on yksiselitteisintä. Perustana on tällöin kaksi yleissääntöä: 1) Jos ruudun kokoiseksi kuvitellusta vihjetilasta lähtee sana sekä oikealle että alas, on oikealle lähtevän sana vihje aina ylempänä kuin alas lähtevän. 2) Jos kahden vierekkäisen pystysanan vihjeet ovat samassa vihjekentässä päällekkäin, ylempi vihje kuuluu vasemmanpuoleiselle pystysanalle.

Pääkuvan alaisessa vihjekentässä kaikkein alimmaisena olevan vihjeen (EI) RUKALLA TANSSEISSA? ratkaisusana on yksiselitteisesti oikealle lähtevä vaakasana (9). Riviä ylempänä on ruudun kokoiseksi kuviteltava vihjetila, josta lähtee sana sekä oikealle että alas. Pystysanan vihje, joka yleissääntö 1:n mukaan on alempana, on HERKULLISESSA KAKUSSA (4). Tällöin ylempi vihje PEIKOSTA? kuuluu vaakasanalle (6). Vihjekentän oikeassa ääripäässä on niin ikään ruudun kokoiseksi kuviteltava vihjetila, josta lähtee sana sekä oikealle että alas. Ylempi vihje NAAPURIN LEMMIKKI! saa ratkaisunsa vaakaan (10) ja alempi KOETTUS pystyyn (5). Nyt jäljellä on enää keskimmäinen pystysana (10), jonka vihjeen on oltava TEKOÄLYLTÄÄN KEHNOJA?.

Pääkuvasta oikealle olevassa vihjekentässä on alimmaisena ruudun kokoinen vihjetila, josta lähtee sana sekä alas että oikealle. Vaikka tähän ruutuun onkin mahtunut vain yksi vihje KOMEDIA?, se kuuluu yleissääntö 1:n mukaan alas lähtevälle sanalle (6), koska on vihjekentässä kaikkein alimpana. Ylhäälle mentäessä seuraavan vihjeen NORMITTAMATON täytyy kuulua em. vaakasanalle (5). Tässä kohtaa on jälleen ruudun kokoiseksi kuviteltava vihjetila, josta lähtee sana sekä alas että oikealle. Kolmanneksi alin vihje (piirros) kuuluu täten pakosti pystysanalle (6) ja neljänneksi alin
TÄLLÄ
PERJANTAI-
SEURAA
vaakasanalle (8). Ylhäällä kyseisen vihjekentän oikeassa ääripäässä vihjeen VALJASTUS TUOTEKEHITTELYYN! ratkaisusana on ilmiselvästi alapuolinen pystysana (6), ja vieressä vasemmalla oleva piirrosvihje saa ratkaisukseen seuraavan pystysanan (17). Nyt ovat vihjettä vailla enää vierekkäiset pystysanat (17) ja (5). Koska vihje LÄÄKÄRIN LASKEUTUMISAPU on vihjeeseen MONTUSSA nähden ylempänä (ja sitä paitsi keskikohdaltaan huomattavasti enemmän vasemmalla), kuuluu se vasemmanpuoleiselle pystysanalle (17).
14. Tarja26.7.2015 klo 14:59
Juha N. Kiitos tästä perusteellisesta selvityksestä. Nyt on vihjeet nuolilla osoitettu oikeille riveille. Edes yksi este ylitetty. Mutta tuskin tästä ristikosta silti valmista tulee, niin mahdottoman vaikea tämä on.
15. Tulokas26.7.2015 klo 15:05
Kiitos Juha N selvityksestä. Olin jahkaillut ihan samaa asiaa kuin Tarja.
16. anna h26.7.2015 klo 16:01
N. 1/3 ristikosta tehty, kai, oikeudesta ei vielä tiedä. Kyllä minä ainakin iloitsen tällaisesta kinkkisestä ratkonnasta. Saa nähdä pitääkö lyödä hanskat naulaan ja luovuttaa, yritän nyt kuitenkin, ainakin sitten anatomiasta saan vastauksia
17. TU26.7.2015 klo 16:54
Haasteet ovat aina paikallaan.
18. Kaapo26.7.2015 klo 18:02
Vaimon avustuksella ratkesi. Yhdessä ratkominen on mukavaa.
1 älli + 1 älli = 3 älliä
19. TU26.7.2015 klo 19:04
Komppaan Kaapoa, ristikoiden ratkonta tiiminä on tosi kivaa ja se on lysteintä, kun ihmiset sanovat, mitä päähän juolahtaa ja toiset siitä saavat taas assosiaatioita ja avot!
20. TU26.7.2015 klo 19:07
Ratkontatiimissä tulee olla hyvä henki, luottamus ja jotenkin sama ajatusmaailma, salliva.
21. O26.7.2015 klo 19:29
Rampe.
Haloo, et kai tosissasi nostanut käsiä pystyyn?
Sadepäivänä olen hieman edistynyt ja nyt on yli puolet täytetty. (Tosin nyt jää loput luultavasti huomiseen, koska pää tuntuu olevan vähän pipi.)

Iso kiitos sinulle Juha N.! :)
22. Rampe26.7.2015 klo 19:40
O.
Olen kyllä yritellyt, mutta varmaa on toistaiseksi vain vasen alanurkka.
Kovaa on, mutta eipä vaikeustason ylärajaksi sitäkään voida laittaa, että ristikon pitää olla minun ratkottavissani.
Varmaan ristikko tuottaa tyydytystä niille jotka tämän pystyvät ratkomaan.
Toivottavasti pääsen tuon itsekin kokemaan.
Juha N :n neuvojen ansiosta voin kuitenkin nyt miettiä mietittäviksi tarkoitettuja juttuja.
23. TU26.7.2015 klo 20:13
Supervaikeat Skytät ovat ratkenneet tiimityönä, sama ristikko, ratkopa uudelleen yksin, mahdoton. Vuosien takaa muistan erään Antti Skytän vihjeen
vihjeen. Yksinkertainen, mutta vaikea.
24. iso S26.7.2015 klo 20:47
Juha N, noinhan sen vihjeiden sijoittelun pitäisi mennä, mutta käytännössä siihen ei voi aina luottaa. Viimeksi kompastuin suuriin luuloihin tässä asiassa Skytän ristikossa ( IS-viikonloppu 11.-12.7.2015). Urputin asiasta säikeessä 8513.

Tässä ei nyt sijoittelun ymmärtäminen minua auta. Kolme sanaa olen hahmotellut, niistä joku saattaa olla jopa oikein. Kiitos tämän ristikon, nyt on yksi huoli vähemmän. Olen pitemmän aikaa epäillyt että olen iän myötä muuttunut entistä itseäni tyhmemmäksi. Nyt ei tarvitse stressata kun asia tuli todistetuksi!
25. amia26.7.2015 klo 20:52
HAVAIJIHUVEJA-ratkaisusanan kirjoitustapa oli mielestäni kummallinen, ikään kuin siinä olisi yksi kirjain liikaa. En ole ainakaan aiemmin nähnyt ko. sanaa kirjoitettavan noin.
26. Juha N26.7.2015 klo 21:45
iso S: Tuohon Antin ristikkoon en voi ottaa kantaa, koska se on itseltäni vielä ratkomatta; lehti on sukulaisella minua varten jemmassa, mutta en ole sitä vielä noutanut. Toteuttajana oli Antinkin ristikossa Heli? Jos vihjeiden sijoittelua tuolloin keskustelusäikeellä kritisoitiin, on Heli näköjään sittemmin skarpannut.

amia: Näitä Havaiji-huveja en entuudestaan tiennyt, mutta sekä ristikkoon tullut sana että yhtä kirjainta lyhempi muoto vaikuttavat yhtä oikeilta, vaikka, hassua kyllä, ylimääräinen kirjain muuttaakin sanan merkitystä siten, että homonymialla on asiassa oma roolinsa.
27. amia26.7.2015 klo 21:56
Joo, noinhan se tosiaan menee, Juha N on tietenkin jälleen oikeassa. Tuo havaijikohta aiheutti itselleni ankaraa päinvaivaa muutoinkin umpikierossa ristikossa. Mutta oli kyllä ällistyttäviä keksintöjä, huh huh.
28. Juha N26.7.2015 klo 22:01
Ei liene liikaa paljastettu, jos aloitusvaikeuksien kanssa taisteleville kertoo, että oikea yläkulma avautuu muuhun ristikkoon nähden kohtuullisen helposti (tämä alue voisi olla Antti Skytän kolmipalloisesta - vihjeet ovat hyvin skyttämäisiä) ja että ylhäällä vihjeet
TÄLLÄ
PERJANTAI-
SEURAA
ja
EKIN LIIKKU-
VAISEMMAKSI
TEKEMÄ
ovat nopeasti pääteltävissä.
29. amia26.7.2015 klo 22:22
Niin, tämä on aina hauska kysymys, siis että kuka saa homman käyntiin mistäkin kohdasta. Taitaa vaihdella koviksissa aika paljon. Minulla jostain syystä takkusi eniten juuri oikea yläkulma, sain sen valmiiksi viimeisenä. Mutta Suomen mestarin logiikka varmasti toimiikin hiukan systemaattisemmin (ja olennaisesti nopeammin) kuin tavallisten tallaajien.
30. O26.7.2015 klo 22:45
Niin avautuikin, mutta minulle oli vaikein vasen yläkulma.
Täyteen ratkomiseen onkin sitten vielä onneksi aikaa. (Ei varmaa.)
31. Tulokas27.7.2015 klo 13:19
Nuo Juha N:n antamat kohdat olivat toisaan hyviä alkuja. Ensin keksin EKIN LIIKKUVAISEMMAKSI TEKEMÄ - vihjeen. PERJANTAI - vihje avautui paljon myöhemmin. Ei ole vieläkään ristikko täysi, mutta numeroidut ruudut ovat mielestäni selviä. Täytyy vain jatkaa, koska tavoite on tietenkin saada ristikko täyteen.
32. anna h27.7.2015 klo 13:34
Onnittelen itseäni, että tämänkin sitten selvitin. Havaijihuvi kummastutti minuakin. Tällä perjantaiseuraa oli kai eka juttu, jonka keksin, tosin mietin ensin tuleeko se vaakaan(8) vai pystyyn (6). Muutama vihje ei ole auennut vieläkään, vaikka sanan niihin olen saanut, sitä anatomiaa odotellessa...
33. Marco Poloinen27.7.2015 klo 18:00
Harmittavasti meni mansikkasesongin kanssa päällekkäin tämä piina. (-)Viikoksi tämä ei kuitenkaan muotoutunut, vaikka eilen illantiiheessä aloittelutuntuma siihen vahvasti viittasikin. Lajinsa venytetyn iltavuoron verran(!) otti aikaa päästä alhaalta pääkuvan alareunan tietämille ja tuossa äsken - siihenastiseen verrattuna helpohkosti - ruokalepotöinä loput.

Suhteellisen - ja absoluuttisenkin - vaikea oli tämä teos, mielestäni selvästi kolmen kärkeen tämänvuotisista. Mutta mikäpäs siinä; odotettu ja mieleinen homma, laadukas kummausta kestävä kopiopaperi, pannullinen kahvia ja (rispaantuneenakin) positiivinen asenne - sillä reseptillä täällä (suht kaukana!) Suomen mestarin jälkijoukoissakin vaan porskutellaan!

Harvat hienoisen ihmetyksen aiheet on edellä tulleet mainituiksi. Omaa töllöyttäni tussaroin oikean yläkulman sijoittelusuuntauksen kanssa melkoisen aikasakon verran. Lopputulos kuitenkin uroslampaan syöntikelpoiseen kudokseen verrattava: kyssäreitä ei marginaaliin jäänyt. Kiitos "messevästä" ristikosta!
34. Rampe27.7.2015 klo 19:04
Ei voi mitään. Minä en vain kerta kaikkiaan älyä tätä.
En oikeaa yläkulmaa enkä mitään muutakaan.
Onnittelut viisaammille!
Jätän laatijat nyt kiittelemättä kun en ymmärrä mistä kiittäisin.
35. Tarja27.7.2015 klo 19:51
Parikymmentä sanaa paikoillaan, eikä yksikään "helpoksi" kehutussa yläreunassa. Revi siitä! Tai siis kohta revin koko lehden.
36. TAM27.7.2015 klo 21:38
Mistäs tähän hätään sellaisen ratkojatiimin kehittäisi? Puolet puuttuu ja huomenna on jo tiistai.
37. Juha K27.7.2015 klo 21:53
Oli pakko kaivaa esille alkupään kommenttien jälkeen ja katsoa millainen ristikko on oikein viikonlopun lehdessä julkaistu ja olihan se....

Paikoitellen melkoinen Waterloo, mutta silti sangen nautinnollinen ratkottava. Muutama uusi sana tuli minullekin vastaan. Sanojen keskipituus oli erittäin silmää miellyttävä :-)
38. Marco Poloinen27.7.2015 klo 22:20
Minäpä "revin"! :-)

Ei ollut tarkoitus "kehua" yläreunan helppoutta, käytännössä alhaaltapäin tulo vain helpotti (tietenkin) pikku hiljaa. Aloituspaikaksi se ei meikällä soveltunut ollenkaan, mm. pitkien pääkuvasanojen vuoksi. Itse lähdin liikkeelle alanurkista ja siitä sitten ratkonnan reunoja viertämällä pikkuhiljaa keskemmälle ja ylemmäs. Sanoisin, että tämä ristikko monimielisine vihjeineen edellyttää tiedon, taidon ja kokemuksen lisäksi jonkun verran tuuria jos aikoo levitellä "varmoja" sinne sun tänne pitkin ja poikin. Jos onnistuu, ratkonta tasaiseen etenemiseen verrattuna nopeutuu, jos ei, väärät "varmat" saattavat hidastaa hommaa yllättävän paljon...
39. HM27.7.2015 klo 22:24
Meidän tavallisten tallaajien on joskus kymmenen ratkaistun sanan jälkeen vain myönnettävä, että yli hilseen menee. Onnittelut ratkaisseille, tämä tyttö luovuttaa nyt. Mutta en ymmärtänyt sitä purkausta laatijoita kohtaan, turha tästä nyt mitään itkupotkuraivaria on kehitellä.. Opiskellaan taas lisää Ristikon anatomiasta!
40. Tarja27.7.2015 klo 22:37
Olen ilmeisesti "selitellyt sanoja väärin" (toisessa säikeessä) liikaa, kun vitsiksi tarkoittamani lausahdus ei mennyt kaikille (HM) perille. "Revi siitä"-ilmaisun synonyymi on "siinä kaikki". Ei siis ollut kyse mistään raivarista.
41. Marco Poloinen27.7.2015 klo 22:53
Eiköhän tuo HM:n "ymmärtämättömyys" liene kohdistunut muutamaan eilisen iltapäivän kommenttiin, näin uskon. "Revi siitä" on ihan käypä ilmaus ja varsin tuttu näillä aukeilla. :-)
42. Tarja27.7.2015 klo 22:54
Marco Poloiselle vielä sen verran, että sanani eivät ole levittäytyneet "sinne sun tänne", vaan ovat kiltisti kasassa oikeassa alakulmassa, joten yritän oikeasti edetä tasaisesti. Pahoittelen (hupaisaksi tarkoitetun) viestini aiheuttamaa väärinymmärrystä ratkojakumppaneille.
43. HM27.7.2015 klo 23:15
Tarja, ei tosiaankaan sinun kommentti, vaan "kysyjä vaan", joka purkautui jo heti alkumetreillä...
44. O28.7.2015 klo 13:06
Tarja.
Uskon, että me kaikki ymmärsimme oikein tuon hauskan (27.7. klo 19:51) kirjoituksesi. ;)
45. TAM28.7.2015 klo 21:54
noin 98 % täynnä kissan kohtaa vielä täytyy tuumia ja tunteja kertyy mitä tämänkin kanssa on mennyt ja menee.
46. Tulokas29.7.2015 klo 09:19
Saapa nähdä, saanko ristikon täyteen. Paljon ei puutu, mutta puuttuu kuitenkin... Esimerkiksi sinisten vaakasanojen loppuosat, KOKKOLAN SUUNTAAN MUUTTAVA.
47. O29.7.2015 klo 16:25
TAM.
Sama täällä, mutta numeroitujen kirjaimien kohdat uskon olevan oikein. (Tai sitten ei.)
SELVIÄ JA PEITTÄMÄTTÖMIÄ ja KYLMÄ olivat vihjeistä mielestäni parraasta päästä.

Vaikein ristikko ikinä, mutta kiitos tekijöille!
48. O31.7.2015 klo 18:26
Virhe löytyi ja sen mukana yksi kohta meni uusiksi!
49. [O]31.7.2015 klo 21:51
[Väärin täyttämäni kohta ei siis liity 29.7. klo 16:25 kirjoittamaani "parraasta päästä" kommenttiini.]
50. Ana Ristinen2.8.2015 klo 18:40
Valamis! Tai ainakin ruudut on täynnä. Anatomiasta aikanaan sitten selviää mitä kaikkea ajattelin loogisesti pieleen. Tää oli oikea pahis. Yhtään sanaa ei tullut nyhtämättä. Kaikki tietämäni apukeinot oli käytössä, eli Google, Ratkojat.fi, Nykänen ja monet muut. Ei meikäläiselle harrastelijalle olisi monet sanat yleistietämyksellä ulkomuistista auenneet. Tokko edes alan harrastajille? Tämmöisiä tarvitaan, mutta ei ihan joka viikko tai edes kuukausi. Kiitos lahjakkaalle työryhmälle!
51. elli4.8.2015 klo 00:02
Malttamattomana odotan huomisaamua, jolloin mahdollisesti joku ystävällinen antaisi tähän ristikkoon lisäVIHJEITÄ. eli toivottavasti toivottavaa anatomiaa ei tule ihan heti vaan saisi vielä yrittää vinkkien kautta hieroa omia älynystyröitä.
Esim. SELVIÄ JA PEITTÄMÄTTÖMIÄ, tanssitytöt ja VANHOINAKIN VEDOSSA jos tajuais, voisi auttaa pikkuisen eteenpäin.
Ja sitten varmaan kyselen lisää... On tää niiiiin kivaa!
52. Rampe4.8.2015 klo 08:58
No,
antakaa nyt joitain vinkkejä!
Ellin kyselemät ovat minullekin hämärän peitossa ja HIDASTA LEIVÄLLÄ voisi myös auttaa tuskaisessa korpivaelluksessani.
53. O4.8.2015 klo 09:58
Rampe.
HIDASTA LEIVÄLLÄ - ETANACROSTINI (korjatkoon joku, ellei ole oikein)
54. O4.8.2015 klo 10:01
elli.
SELVIÄ JA PEITTÄMÄTTÖMIÄ - ABSOLUTISTINATURISTIT (minulla näin siis)
55. elli4.8.2015 klo 10:11
Rampe. Kiitos! - Päivän ensimmäisistä nauruista.
O. Kiitos sinulle vastauksestasi!...Onpas melkoinen sana!
56. Eki4.8.2015 klo 10:45
Anatomia tulossa ehkä jo tänään myöhään illalla.
57. Tarja4.8.2015 klo 11:25
Kylläpä helpotti. Jos sanat ovat tasoa "crostini", jota en ole ikinä kuullutkaan, niin ei enää tarvitse ihmetellä, miksi ratkonta ei edennyt!
58. Rampe4.8.2015 klo 20:10
Kiitos,O!
Noilla kahdella vihjeellä ristikko aukesi sen verran ,että on LÄHES täynnä. Mutta kyllä touhu osaa olla toivotonta, kun heti alussa ajautuu harhateille ja pitää ratkaisujaan "varmoina".
59. O4.8.2015 klo 20:29
Rampe.
Kovis-pahiksissa ei ole ns. varmoja. :)
60. elli4.8.2015 klo 20:42
Keksitkö, Rampe, tanssityttöjen esityksien(?)alkupuolen? O.n avustuksella aukesi minullekin n.2/3 osaa, mutta yläpuoli takkuaa edelleen. Saa toki joku muukin mielellään vastata, mutta kun koko päivänä ei O.ta lukuunottamatta ole kukaan ilmoittautunut.
61. Rampe4.8.2015 klo 20:55
New Yorkin Leveälle Tielle mentiin, vaikka Punaista myllyä ensin ajattelin.
62. Jaska4.8.2015 klo 20:56
Tanssi ei tapahdu Moulin Rougessa, niin kuin ensin arvelin. Kyseessä suurempi kaupunki kuin Pariisi.
63. elli4.8.2015 klo 20:58
KIITOS! Johan valkeni!
64. Jaska4.8.2015 klo 20:58
Varmasti ensin väärin ajattelijoita oli muitakin kuin minä ja Rampe!
65. elli4.8.2015 klo 21:10
Ja sitten oli ilmeisesti suuri joukko muitakin kuin minä, jotka yrittivät muokata ko. TANSSIEN nimiä sopivaksi.
66. Eki4.8.2015 klo 21:26
Anatomian luento on paikallaan!
67. Jaska5.8.2015 klo 00:05
Luettu. Siitä paljastui yllättäen duaali. Siis vihjeen selitykselle.
68. Ana Ristinen5.8.2015 klo 00:39
Mikä lie Jaskan duaali ollut. Minä luulin EI ENÄÄ SEKAISIN MARISTA -vihjeen käsittelevän Mari Perankosken ja Jani Volasen muinaista suhdetta. No, oikein sattui silti.
69. Rampe5.8.2015 klo 06:32
Minä taas olin pitkään varma, että Marimekon perustaja Armi olisi aikoinaan ollut sekaisin Marista ihan senkin takia että sanat ovat anagrammeja.
Ei ollut Armi, ei.
70. VL5.8.2015 klo 10:44
Ristikon anatomia ei ole vielä "ilmestynyt", joten kysyn vihjeestä KOKKOLAN SUUNTAAN MUUTTAVA. Sain ratkaisuksi "kooasu". Onkohan se oikein? Kaija Koohon tässä kai viitataan, mutta vihjeen logiikka jäi kuitenkin hiukan hämäräksi.
71. Eki5.8.2015 klo 11:11
Kyllä anatomia on ilmestynyt ja sen jo illalla ilmoitin.
72. Jaska5.8.2015 klo 12:14
Ristikon yksiselitteisesti huonoin, hyväksyntäriman pitkään kannattimilleen pomppimaan jättänyt KOOASU selityksineen oli hinta, jonka laatijat joutuivat maksamaan poskettoman eiku kieliposkellisen hauskasta 2x19-sanaparista. Sen voisi antaa anteeksi, jos entraus olisi vaatinut kohtuuttoman suuren alan purun. Ongelma olisi kuitenkin ratkennut alkupiilolla ja muutaman kirjaimen vaihdolla:
PITOASU (JUHLISSA?!), SINOL, TAIJAT, NIVA, JAOS. Maksipojoista puolikkaan pudotus johtuu siten laatijoiden viitseliäisyyden lopahtamisesta tässä kohdassa. Kiitettävä 9½ siis kuitenkin.

Tarkoittamani duaali on ISUS -> ATTIS. Minä näin siinä pakitusknopin. En pidä sitä lainkaan hassumpana kuin typiste
& pidenne -yhdistelmää.
73. VL5.8.2015 klo 13:27
Pahoittelen huolimattomuuttani! Löytyihän se selitys sieltä, tosin ehkä vähän kaukaa haettu sellainen. Jaskan perusteilla tämäkin kohta lienee hyväksyttävissä. JuhaN jo alumpana mainitsikin muutaman muunkin "vapaamielisen" yhdyssanan. Pari "ristikkosanaa" (esim. rateli) hiukan mielestäni heikentää ristikon kokonaisvaikutelmaa. Muuten tämä oli minusta paras Anttila & Vuokilan laatimuksista. Mitään väkisin vaikeuttamista ei nyt ollut.
74. Ripe6.8.2015 klo 16:03
Ei ihme, että ei täyttynyt. Luin anatomian ja jotenkin tuli olo, että turhaan kulutin aikaani tätä tuijotellessa. Heikohkoja ratkaisusanoja oli useita, KATIA, KOOASU, UTTER, SASSI (Mikä se on?), LUAUNPIDOT, WEETOS, ECOT... Ymmärrän, että jos halutaan pitkiä sanoja ristikkoon, joudutaan myös tekemään kompromisseja. Kuitenkin nyt tuntuu, että mm. edellä mainitut sanat (ainakin osa niistä) jättivät vähän happamen maun. Sanon tämän suoraan, sillä ei kai tämän foorumin tarvitse olla pelkkää keskinäistä kehumista ja ylistyslaulua. Pidän 3 pallon koviksista, mutta tämä oli osin turhankin väkisin väännetyn oloinen.
75. Tarja6.8.2015 klo 17:22
Olen melko lailla samaa mieltä Ripen kanssa. Ei tullut anatomian jälkeenkään oloa, että olisin tuon tyyppisiä sanoja voinut ikipäivänä keksiä. Tämän kaltaiset erikoisvaikeat ristikot voisi laittaa sinne Sanaseppojen omaan lehteen, ja laittaa Iltiksiin suurelle yleisölle ihan tavallisia kolmepalloisia, kuten esim. viimeviikkoinen Hyvösen ristikko, jonka pystyi järkevästi ratkomaan.
76. Jaska6.8.2015 klo 18:28
Ripe, turhaan täällä kyselet "mikä se on", kun voit katsoa netistäkin. Ja sen jälkeen sana ei ehkä tunnu heikohkolta.

Härmän jätkästä tai mimmistä mahdollisesti oudolta kuulostavat etu- että sukunimet ovat täysin kelvollisia ristikkosanoja, kun

- niiden tuntemisen voidaan katsoa kohtuullisen hyvään yleistietoon kuuluvaksi
- niitä ei ole yhdessä ristikossa häiritsevän monta (mahd. teemaristikot poikkeuksena)

Tunnetuimpia Katia-nimisiä on alallaan maailman parhaimmistoon kuuluva oopperalaulaja Katia Ricciarelli.
77. O6.8.2015 klo 19:11
Ainoa, joka oli mielestäni outo sana, niin KOOASU. Itse sanana se ei kai tarkoita mitään?
78. pelaaja6.8.2015 klo 19:15
Sen verran mielenkiintoisia kommentteja tästä ristikosta (jota en siis ole ratkonut), että latasin sen anatomiapuolelta lukematta selityksiä... Auts, olen todistettavasti kaksijapuolipollainen ihminen mutta kiduttaakseni itseäni (saadakseni eräät syntini anteeksi) päätin kokeilla, syntyykö siihen yhtäkään kirjainta omastatakaa. Ollakseni valehtelematta enempää - tottahan minä jotain väkisin näin mutta niillä joillain aloitan. Voi olla niin, etten lopeta eli todennäköisesti vain aloitan..
79. Tarja6.8.2015 klo 19:20
Varmasti kaikki ristikkosanat ovat ammattilaatijoiden jäljiltä kelvollisia, mutta en olisi kyllä sellaisia sanoja kuin KONEBIMBOT ja KOOASU keksinyt netinkään avulla. Mutta en halua niinkään kritisoida ristikon laatua, koska on ihmisiä, jotka näinkin vaikeista nauttivat, vaan sitä, olisiko joku muu lehti kuin IS näille parempi.
80. Ripe6.8.2015 klo 19:25
Jaska, kyselen sen takia esim. sanaa "sassi", koska jos se on pelkästään sukunimi eikä appellatiivista merkitystä ole, vihjeellä ja ratkaisusanalla ei ole muuta yhteyttä kuin sanonta "mennä sassiin". NS ei ainakaan tunne sanaa. Viitettä itse sukunimiratkaisuun ei ole mitenkään.
Luulen, että minulla on kohtuullisen hyvä yleistieto (Harrastan kaikenlaista maan ja taivaan väliltä musiikista sienestämiseen ja urheiluun, olen ollut lukion opettajana kohta 30 vuotta - en tiedä, onko ansio tässä...), mutta sukunimeä en ole koskaan kuullut, Sasin ja Hassin kylläkin. No, nyt olen kuulut. Myönnän kyllä, että eihän tuo nyt mikään ristikon solmukohta ollut.

Tarkoitus ei ollut teilata tätä ristikkoa vaan antaa myös jotain kritiikkiäkin, kun yleensä täällä lähinnä ylistetään (yleensä aiheesta), mutta se täytynee tehdä tästedes kovin varovaisin sanoin.
81. Marco Poloinen6.8.2015 klo 19:37
Joo, Ripe, olen kanssasi yhtä mieltä siitä, että ei "tämän foorumin tarvitse olla pelkkää keskinäistä kehumista ja ylistyslaulua". Ei laatijoiden suuntaan, mutta ei myöskään kritiikittömästi ratkojien suuntaan. Eri mieltä sen sijaan olen (osin Jaskan perustelemista syistä) luettelemiesi sanojen yleisestä heikkoudesta, jos nyt KOOASU jätetään omaan kategoriaansa. Pääjohtajia (UTTER ja SASSI) ja tunnettuja kv. ihmisiä (KATIA ja ECO sukuineen. En minäkään WEETOSta (aika myydyltä vaikuttaa) tai LUAUta ennestään tiennyt, mutta nyt tiedän. Tiukaksi kovikseksihan tämä oli tarkoitettu, ja silloin kun ei oikein ratkea niin "turhankin väkisin väännetyn oloiselta" se tuppaa tuntumaan...

"Melko lailla eri mieltä" olen Tarjankin kanssa. Ensinnäkin siksi, että "ihan tavallinen kolmipalloinen" on varsin venyvä käsite, josta mielipiteet talläkin foorumilla vaihtelevat milloin mihinkin suuntaan. "Suuri yleisö" pitää myös sisällään (Sanaseppoihin kuulumattomia) ihmisiä, jotka tykkäävät tosi vaikeista ristikoista, eivätkä välttämättä huutele siitä millekään nettisivustolle.
Toisekseen, eihän näitä vaikeammasta päästä olevia ristikoita yleensä ihan solkenaan tule, vaikka nyt poikkeuksellisesti tulikin pari peräkkäin. Vaihtelua ainakin minun mielestäni on riittävästi.
Kolmanneksi, karsastan edelleen asennetta, jonka mukaan "minulle" liian vaikeita ristikoita ei oikeastaan passaisi julkaista, ja että semmoisia haluavat ovat joku outo pikku klikki, joka hoitakoon tarpeensa muita häiritsemättä.

On mukava kun on valinnan varaa; helppoja, vaikeita ja vielä vähän vaikeampia, ei lopu haasteet kesken. :-)
82. Tarja6.8.2015 klo 19:56
Tarkoitin tavallisella kolmepalloisella sitä, että kaikki sanat ovat oikeita sanoja, ei niinkuin kaksi mainitsemaani, mielestäni tekemällä tehtyä yhdyssanaa. Ja että suhteellisen hyvällä yleistiedolla varustettuna ilman googlea pärjää. Mainitsemassani Hyvösen ristikossa oli kohdallani näin. Toki yleistieto on suhteellinen käsite, mikä on täälläkin jo monesti todettu. Enkä tarkoittanut, etteikö näitä ollenkaan saisi olla. Ei tarvitsisi vastausviestissäkään liioitella.
83. Tarja6.8.2015 klo 20:18
Jos lause "on ihmisiä, jotka näinkin vaikeista nauttivat" vääntyy M. Poloisen vastausviestissä "oudoksi pikku klikiksi", saa alkuperäisestä viestistä aivan väärän käsityksen. En ihmettele, ettei tänne kukaan uskalla kritiikkiä kirjoittaa. Tai edes toivoa asiallista keskustelua.
84. Ripe6.8.2015 klo 20:24
Marco P, oliko mielestäsi kommenttini kritiikitöntä? Täällä on vuosien mittaan korostettu, että koviksissa googlettajat eivät tule pärjäämään hesarin aulistelujen tapaan. Nyt googlesta sai etsiä "uudissanoja", kuten "miini", "crostini" ja muutamaa aiemmin mainittua. Minua ei turhauta kovisten ratkonnassa se, että hoksottimeni eivät riitä, vaan se, että olen kuvitellut ratkaisun perustuvan kielelliseen tms. hoksaamiseen mutta kyseessä on ollutkin vain "luaunpidot"-tyyppinen knoppitieto, jota en olisi voinutkaan tietää.
85. Meester_Henk6.8.2015 klo 20:31
Hohhoijaa!

Kyllähän tämmoisia monstereita voidaan laatia ja sinänsä ovat tiettyjä taidonnäytteitä, mutta kyllä viihdyttävyyden kannalta ovat varsin arveluttavia.

Mielestäni sanaston tulisi olla nyt edes jotenkin ilman hakuteoksia hallittavaa ja etanamikälie ei ainakaan minun sanastooni ole ikinä kuulunut tai sitten joku rataste vai mikä se oli. Itse maksan lehden tilaamisesta vain kovisten takia ja oletan, että ne ovat keskitason ihmisen sivistyneisyyden avulla hallittavissa muutaman tunnin pähkäilyllä. Edellyttäen toki kokemusta ratkaisemisesta joltakin ajalta (vuosi -> ikuisuus).

Joku ehdotti, että vastaavat luomukset julkaistaisiin vain alan erikoislehdissä ( = Sanasepot) ja olen tasan samaa mieltä. Vuokila, Anttila yms. voisivat ajatella asiaa hieman tältäkin kantilta ja luulen, että kustantajallakin voisi olla sanansa sanottavana, koska jos linja jatkuu, niin tilaajat kyllä vähenevät.

Edelleen, luomus on hieno, mutta ei ole sitä, mitä on ns. tilattu!
86. Marco Poloinen6.8.2015 klo 21:24
Juu, Tarja, ei tarvitsisi, mutta näin savolaisena tulee joskus/usein sorruttua kiusaukseen ;-). Minäkin pääasiassa vain tarkoitin, että näissä ristikkoasioissa(kin) operoidaan käsitteillä, joista tahtoo perustellusti olla eriäviä näkemyksiä. Esim. se, pystyykö jonkun ristikon ratkomaan "järkevästi", riippuu aika paljon siitä, keneltä kysyy. (Se "klikkijuttu" tosiaan tuli muistumana aikaisemmista silloin tällöin toistuvista kommenteista, joissa milloin kenenkin laatimien "liian vaikeiden" ristikoiden julkaiseminen Iltiksessä pitäisi lopettaa. Se oli juuri tähän yhteyteen sopimaton yleistys).

"Eri foorumi" on myös hieman hankala juttu. IS-viikonloppu on käytännössä jokseenkin ainut todellinen "kovisristikkolehti", jonka saa vapaasti ilman jäsenyyksiä tai muitakaan sitoumuksia. Ja minusta on hyvä, että muutaman kerran vuodessa tulee tiukkaa tavaraa niillekin kovisfaneille, jotka eivät halua sen kummemmin sitoutua.

[Tämä nettikeskustelu on mielipiteiden vaihdoksi omalla laillaan hankala laji, koska kommenttia kirjoitellessa on usein tullut jo uutta tekstiä ja tietoa, joka saattaa muuttaa alkuperäistä asetelmaa. Ilmeitä ei ole mahdollista arvioida ja huumoriakin on joka lähtöön. Itse olen tullut siihen tulokseen, että ihan kaikkia eriäviä näkemyksiä ei kannata ottaa kovin henkilökohtaisesti (ei se aina ole helppoa). Eri "kommentaattoreiden" kirjoituksia kannattaa seurata mahdollisuuksien mukaan eri yhteyksissä, jolloin tyyliin ja asioiden esitystapaan on mahdollista paremmin tutustua. - Olen myös seurannut, Tarja, sinun kommenttejasi ja vaikutat ihan mukavalta ja herkältä ihmiseltä, jota en mitenkään halua loukata. Tuskin minullakaan tällä sivustolla mikään erityinen pedon maine on, vaikka - niin kuin alussa mainitsin - liioittelusta ja siihen vivahtavasta huumorista varmaan joskus tulee sanomista. Näiden seitsemän osallistumisvuoteni aikana oma hipiäni on varmaan vahventunut alun herkästä lähemmäs keskivahvaa... :-)]
87. HM6.8.2015 klo 21:32
Kyllä minäkin komppaan Tarjaa ym siinä, että olen kyllä pettynyt, jos viikonloppuvirkistykseni menee aivan yli hilseen. En pysty ratkaisemaan kolmipalloisia parissa tunnissa, mutta mielelläni pohdin pitkäänkin ristikoita, jos tuntuu, että jotain vielä keksin. Nyt oli sellaisia ratkaisuja, joita ei ihan purematta niele... Mutta eihän näitä joka viikko ole, sallittakoon nautinto oikein ratkaisseille!
88. Jaska6.8.2015 klo 21:46
Kun nyt SASSIsta tuli enemmänkin puhetta, aattelin testata Ekin muistia: muistatko törmäyksesi 60-luvulla?
89. Eki6.8.2015 klo 21:53
No en muista, en tajua yhtään.

Minulla oli yliopistolla kurssikaverina Sassi, lisäksi Mirja ja Kalevi ovat "tuttuja" ja 60-luvulla jo olivat ristikoissa sassa ja sassi, kaksi antilooppia.
90. Jaska6.8.2015 klo 22:48
Läheltä liippasi, Eki! Tarkempi selvitys googlehaulla besoaariantilooppi sassi. Kolme osumaa, joista yksi sivustolle 17.11.2006.

Luulin pelkällä sassi-haullakin antilooppilajimerkityksen löytyvän tuotapikaa ja siksi tuo heitto googlauksesta Ripelle. Ei näyttänyt löytyvän. Anteeksi, Ripe.
91. Matti6.8.2015 klo 23:03
Mirja Sassi oli Hesarin kolumnisti (Erkkerikö palstansa nimi oli, vai oliko se Xantippan?) ja Kalevi Sassilla oli insinööritoimisto ainakin 70-luvulla, voi olla vieläkin. Mutta tämä ei kai kuulu enää yleistiedon piiriin.
92. Matti6.8.2015 klo 23:22
Kalevi Sassin kuuluisampi täysnimikaima ja aikalainen oli näköjään Rakennushallituksen pääjohtaja Kalevi Sassi. Tämän tietäminen on jo lähempänä yleissivistystä. Itse en sitä tiennyt.
93. Tarja6.8.2015 klo 23:34
Olen aina luullut, että laatijoille on kunnia-asia, että sanat ovat oikeaa suomea ja oikeita sanoja. Minuakin huomautettiin vähemmän virallisessa sananselitysketjussa sanojen oikeellisuudesta. Niin onko KONEBIMBOT mielestänne todellakin ihan oikea sana?
94. Jaska7.8.2015 klo 00:01
Tarja, KONEBIMBOT on oikea sana, ei siis mitään tarkoittamaton ns. epäsana. jollaiset on ehdottomasti kielletty. No, onhan eräs laatija niitäkin tahallisesti tai tahattomasti käyttänyt.

Missään kirjoissa ja kansissa esiintymättömiä yhdyssanoja voidaan muodostaa satojatuhansia. Suurin osa enemmän tai vähemmän keinotekoisia. Enemmistö enemmistön mielstä varmasti ihan järjettömiäkin. Laatija päättää kelvollisuudesta,

KONEBIMBO kelpasi Vuokila&Anttilalle. Kelpaa minullekin. Vaikka sellaista ei vielä ole rakennettu, niin se on mahdollista rakentaa. Kasetti vaan koneen uumeniin, ja napin painalluksella alkaa kuulua bimboilua ja blondailua!

Blondailu sai tässä mahdollisesti maailmanensi-iltansa, mutta se on silti oikein muodostettu ja oikea jotain merkitsevä sana. Pankaa laatijat korvan taakse:)
95. kielonen7.8.2015 klo 00:05
blondata73 ark. vaalentaa (tukkaa). Blondattu tukka
96. Jaska7.8.2015 klo 00:05
P.S. Tarja, ne huomauttelijat haluavat pitäytyä tutussa ja turvallisessa. Eikä siinä mitään pahaa ole. Eivät kaikki laatijatkaan ole (uutta) luovia yksilöitä.
97. kuukkeli7.8.2015 klo 00:06
blondailu, 165 osumaa
98. Marco Poloinen7.8.2015 klo 00:06
Tarja, Jaska ehätti ennen, mutta totean, että
näköjään minun(kin) kohtaloni on ajautua (ihan hyvällä) vastapuoleksesi: minun mielestäni KONEBIMBOT on ihan oikea sana. Kielitoimiston(kin) mukaan KONEihminen (= robotti) on käypä ilmaisu ja ihminen taas voi olla BIMBO (= ark. tyhmä, hölmö, typerä, typerys). Useat tämmöiset typerät robotit muodostavat monikon (tyhmiähän ne ovat jo "luonnostaan"!)

Suomen kieli on yhdyssanojen hedelmällinen kasvualusta, jossa usein rajana on vain mielikuvitus ja kielioppisäännöt.
[Ketjuissa rajana on yleensä aloittajan määrittämät säännöt.]
99. Jaska7.8.2015 klo 00:11
Kielosessa ei kuitenkaan ole pejoratiivista johdosta blondailu = käyttäytyminen, puhuminen blondivitsien blondin tapaan.
100. Wexi7.8.2015 klo 00:18
KONEBIMBOT! Kyllähän tuo täytyy kelpuuttaa; netistäkin löytyy selvä viittaus (http://www.sanaristikot.net/anatomia/index.php?p1 =IS150725/IS150725.php) :-)

KOOASUkin on kyseisellä sivustolla, mutta pahoin pelkään, että tuolle "sommittelulle" nauraa jo heinänsyöjätkin...
101. Tarja7.8.2015 klo 00:49
Hyvä tietää, että tällaiset, minun mielestäni keinotekoiset, yhdyssanat asioista, joita ei edes ole olemassa, ovat hyväksyttyjä. Osaa seuraavalla kerralla laittaa kyseisten laatijoiden ristikon suoraan sivuun, eikä tuhlata aikaa miettimällä, minkä omasta mielestään oikean sanan kuhunkin kohtaan laittaisi. Kiitokset kaikille vastanneille. (Nimimerkki Tarjabimbo)
102. Jaska7.8.2015 klo 11:06
Huh, ei kai Tarja jättänyt jäähyväisiä laatijoille yhdestä ainokaisesta superkoviksesta sydämistyneenä. Onhan Vuokilan IS-kovis useimmiten vain kakspuolonen, eikö se nyt sentään kelpaisi. Anttilalta ei saman kategorian näyttöjä ole vielä saatu. Ehkä joskus jatkossa?
103. Rampe7.8.2015 klo 11:08
Tarja,
kyllähän nämä keinotekoiset sanat selviävät yleensä niihin risteävien sanojen avulla. Tosin tässä ristikossa niistä ei ollut minulle apua.
Suomen kieli mahdollistaa kyllä uusien yhdyssanojen luomisen aika vapaasti.
Ekillä oli jossain koviksessa pääkuvan ratkaisuna VÄÄRÄ JÄÄRÄMÄÄRÄ.
Se oli mielestäni erittäin hyvä ja hauska, vaikka sanaan JÄÄRÄMÄÄRÄ törmäsin kypsään ikään ehtineenä ensimmäisen kerran.
Tuskin sanasta tulee usein käytettyä tulevaisuudessakaan.
No, KOOASU alkaa olla kiikun kaakun..
104. iso S7.8.2015 klo 11:09
Minäkin tunsin aikoinaan yhden Sassin. Sikäli huvittava tapaus, että hän oli SAS:n palveluksessa (ei lentoyhtiön, vaan maailman viidenneksi suurimman itsenäisen ohjelmistotalon). Kun oli ongelmia Sassin kanssa, piti erikseen täsmentää, onko kysymys yhtiöstä, yhtiön tuotteesta vai henkilöstä.

Tuosta henkilökohtaisesta vetoavusta huolimatta ristikko on vielä kesken, vaikka muutaman sanan olen anatomiasta kurkannut. Matalasta otsastani johtuen tämä ristikko meni niin korkealta yli ymmärryksen ettei hiuskaan värähtänyt, hilseen pölähtämisestä puhumattakaan. Laatijoille järkyttyneellä äänellä kiitos siitä että ylivisaisten harrastajat saivat edes melkein tarpeeksi kinkkistä pähkittävää!
105. Tarja7.8.2015 klo 11:32
Pohdin itse asettamaani kysymystä visaisimpien ristikoiden sijoituspaikasta. Jos ne piilotettaisiin Sanaseppojen lehteen, nämä rönsyilevät ja mielenkiintoiset keskustelut loppuisivat. Harvat kommentit olisivat "ihan kiva, valmiiksi tuli"-tyyliä. Tylsää, eikö? Joten lopputulokseni pohdinnassa oli, että antaa tulla vaan lisää visaisia Iltikseenkin. Keskusteluissa en kyllä pidä siitä, että jos joku kritisoi yksittäisiä sanoja, hänelle tokaistaan "älä tänne tule itkemään, kun olet niin tyhmä". Minusta olisi kiva, jos tämä olisi nimenomaan se paikka, jonne saa tulla "itkemään", kun ei osaa. Johtui se osaamattomuus sitten tyhmyydestä tai hoksaamattomuudesta tai mistä tahansa. Asialliset perustelut hankalille sanoille ovat toivottavia. Minunkin on nyt pakko myöntää, että noilla perusteluilla, joita minulle kirjoitettiin, konebimbot on ihan oikea sana. Ja ei, en jättänyt jäähyväisiä. En varmasti malta jättää seuraavaa visaistakaan sivuun, ennen kuin olen sen kanssa tuskaillut useita päiviä, repinyt hiuksia ja menettänyt hermoni. Ja tunnustan tähän loppuun vielä omankin syntini, kirjoitan liioitellen minäkin.
106. Jaska7.8.2015 klo 11:45
No saako jelpata. Odaliskiin kera tiikerien ei tule OLESKELUT. Siitä tuli minulle toiseksi pahin umpisolmu. Pahin oli äärimmäisen katala ISUS, joka ei ollutkaan ANNAN.
107. Lars7.8.2015 klo 11:47
Ja on herrasmiesmäistä varoittaa etukäteen (niinkuin tästäkin ristikosta tehtiin) ylivaikeista ristikoista. Itselleni sopivimpia ovat juuri kakspuoloset, kolmemiikat jo takkuaa. Vanha juttu jo mutta edelleen protestoin tuota IS:n muuttamista kuukausitilaukseksi nettiversiossa, vähentynyt huomattavasti IS:n ristikoiden täyttö ainakin omalta osaltani. Monesti ei tule kaupoilla lauantaina käytyä ja maanantaina ei viitsi alkaa vanhaa lehteä ostamaan. Ennen oli kaikki paremmin.....;)
108. Emma7.8.2015 klo 12:37
Kunnioituksesta Joonas Anttilan ansiokasta yritystä kohtaan laitan minäkin lusikkani tähän soppaan... siis kyseessä on nähdäkseni alle kaksikymppinen kaveri, joka (vaikkakin "tutorin" kera) saa aikaiseksi näin korkealentoisen ristikon! Siihen harva konkarikaan pystyy. Toivon Anttilalle rohkeutta jatkaa omalla linjallaan ja odotan kiinnostuneena seuraavaa ristikkoasi! Meillä on kylliksi laatijoita, jotka ikänsä puolesta kuitenkin joutuvat pikkuhiljaa luopumaan ansiokkaasta työstään - nuoria lupauksia ei taida olla yhtä paljon tulossa tilalle. Akatemialle siis oli selvä tilaus!

Olen ratkonut "tosissani" n. viisi vuotta ja pidän parhaana juuri haastavimpia ristikoita, joita en ihan suoraan kirjoittamalla saa täyteen. Ja jos rahasta puhutaan, olen satsannut lehden ostoon ja vastaustekstiviesteihin vähintään 500 euroa vuodessa - eiköhän silläkin summalla jotain voi pyytää?

Helpoista ristikoista ei ymmärtääkseni ole pulaa.
109. O7.8.2015 klo 21:20
Rampe.
Voisitko valaista kohtaa LÄÄKÄRIN LASKEUTUMISAPU. Alku on ok, mutta se loppu. (Sopii tietty kuka tahansa.)
110. P-o7.8.2015 klo 21:42
RUOANSULATUSPIRTU (voi auttaa, kun vatsa on kovin täysi).
111. O7.8.2015 klo 22:12
Kiitos P-o! :)
112. Rampe8.8.2015 klo 07:07
Pirtuun olin minäkin lopulta päätynyt, kun O:n apusanojen ja lopulta anatomian avulla sain ristikon täyteen.
Sellainen resepti, että lääke oli valittu ensin ja vasta sitten mietitty lääkkeeseen sopiva vaiva.
Vähän sama pätee sanan käyttöön vihjeenä.
Eiköhän tämä ole niitä yhdyssanoja, joita ennen tätä ei ole ollut eikä tämän jälkeen tule missään esiintymään.
Mutta kolmosen koviksissa nämä ovat täysin paikallaan.
113. O8.8.2015 klo 11:41
Rampe.
Eikö sitä pirtua käytetä ulkoisesti, eli desinfiointiin? ;)
114. iso S8.8.2015 klo 11:45
Edes anatomian avulla tämä ei tainnut laskeutua keskikseksi. Anatomiahan ei ollut yhtä kattava kuin esimerkiksi Tonin ristikossa. Mm. lääkärin laskeutumisavussa ehdin epäillä tyhjän vihjeruudun kikkaa, eli sitä että tuosta vihjeestä olisi tullut pelkkä ruoansulatus.

Hieman hämäräksi jäi, millaiseen laskeutumiseen tuo pirtu auttaa. Ehkä P-o:n tulkinta on laatijoiden tarkoittama, mutta mieleen tuli kieltolain aikainen juttu. Tavallista viinaa ei laillisesti saanut, mutta varsinkin eläinten vaivoihin saattoi saada pirtureseptin. Eräskin isäntä tuli hakemaan lääkettä sialle. Lääkäri epäili sian kävelevän kahdella jalalla. Mies myönsi: niinpä, mutta se pitäisi saada laskeutumaan neljälle jalalle!
115. Pekka23.8.2015 klo 18:05
Mikähän on ETOISIA=UUMAISET vihjeen logiikka?
116. Ana Ristinen23.8.2015 klo 19:03
Minusta logiikka voisi olla, että PETOISIA -> PUUMAISET. Nuo sanat eivät tosin kovin normaalin kielekäytön sanoja edusta.
117. matts23.8.2015 klo 19:05
Olisko Petoisia Puumaiset?
118. Wexi23.8.2015 klo 19:35
Petoisia? Petomainen tuttu, mutta...
(Heh, tiedä vaikka löytyis "Nykysuomen sanakirjasta".)
119. Ana Ristinen23.8.2015 klo 22:04
Petoinen ei löydy (edes) Nykäsestä. Mutta kelpo vihje se on, koska haettu (kieliopillisesti oikea) sana sen avulla selvisi.
120. Tuomas L.23.8.2015 klo 22:31
PUUMAINEN voi tarkoittaa myös puuta muistuttavaa. Puumainen pensas, pensasmainen puu.
121. Pekka24.8.2015 klo 16:02
Kiitoksia vastauksista. Tämä ei sitten mitään erityistietoa vaatinut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *