KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 13.-14.6.2015

8478. IS-viikonloppu 13.-14.6.2015

Eki12.6.2015 klo 10:47
Koviksen olen laatinut yhdessä Joonas Anttilan kanssa. Istuimme saman pöydän ääressä alusta loppuun, Kärkkäisen Heli toteutti. Idea on myös yhteinen ja jo viime kesältä, mutta pääsimme sen vasta nyt toteuttamaan. Kolme tähteä se ansainnee.

Pehmis on Pallosen/Vesannon, tavis Kultin ja piilis meikäläisen.
2. Rampe13.6.2015 klo 16:33
Kolme tähteä se ansaitsee varmasti. Olen ristikkoon käyttänyt jo kolmosen minimiajan omalla asteikollani ja saanut vähän yli puolet täytettyä.
Asiaa auttoi , kun laatijoiden viimekesäinen idea selvisi.
Selviämistä vaikeutti se, ettei avainhenkilö ole kuvassa ihan omimmillaan.
Ei ollut Iltis ihan turha hankinta. Kiitokset tekijöille !
3. Kollo13.6.2015 klo 16:43
Kiitän jo nyt, vaikka olen ihan alkutekijöissäni, en kuitenkaan hajalla, vaan tyytyväinen siitä, että mietittävää riittää ainakin koko viikonlopuksi. Jujukin on siis vielä hoksaamatta. Kyllä vaikea elämä on ihanaa!
4. Marco Poloinen13.6.2015 klo 23:29
Kyllähän tuon arvasi mitä siitä seuraa kun ko. herrat istuvat "saman pöydän ääressä alusta loppuun"! Ratkoessa urheilupiireistäkin tuttu "usko omaan tekemiseen" oli ajoittain lujilla, eikä oikean ylänurkan 4x4 aukioon enää turvonneista aivoista lähteneet impulssit suostuneet kohtuuajassa tehoamaan rakentavasti. YYA-sopimuksen perusteella saadun sana-avun voimin homma kuitenkin hoitui lähestulkoon kunniakkaaseen päätökseen.

Pariin kohtaan keksitty laatijoiden tarkoittamaa "parempi" vastaussana jarrutti osaltaan taas kerran ennen kuin sai nöyrrytyksi kummaustoimeen. Tuon sorttisten vihjeiden seassa kahlatessa alkaa helposti nähdä ilmestyksiä sielläkin, missä niitä ei välttämättä ole. Muutamaan kuvavihjeeseen ei yleissivistys yltänyt, mutta semmoiseen vajavaisuuteen sitä joutuu näissä hommissa tottumaan. Ja jotain viisastuu - jos myöhemminkin vielä muistaa!

Yhteistä hyvää parhaimmillaan - kiitos!
5. Lauri Kultti14.6.2015 klo 10:59
Kylläpä oli paha. Puoleen väliin sain tehtyä tajuamatta homman jujua. Sitten soitto tutulle, joka oitis tunnisti alakulman tyypit. Sen jälkeen sujuikin aika ripeästi, kunnes jäljelle jäi - yllätys, yllätys, Marco Poloinen - oikea yläkulma. Mielenrauha (ja kotirauha) palautui.
6. Rampe14.6.2015 klo 11:17
Vasen alakulma vielä auki. En saa keltaisesta kuvasta mitään selvää ja tekstivihjeet eivät ole auenneet. Toivossa eletään silti.
Oikea yläkulma aukesi kai enemmän tuurilla kuin järjellä.
7. Pekka Harne14.6.2015 klo 12:56
Harmi, ettei Iltasanomien painotekniikka tee oikeutta kuvaristikon valokuville. Olen päättänyt, että suurennuslasin käyttöön en turvaudu ristikoiden ratkonnassa.
8. ässä14.6.2015 klo 13:02
Melko tiukka ratkottava, kuten Laurilla myös itselläni pääkuvan hahmojen tunnistaminen ei onnistunut kovinkaan nopeasti, mutta oivalluksen tultua totesin olevani oikeilla raiteilla. Laatimus ansaitsee ehdottomasti kolme tähteä ja ainoana miinuksena pidän noita suurennuslasin kanssa tutkittavia värikuvia, jotka kuvittelisin nykyajan painotekniikan keinoin saamaan selkeämmiksikin! Kiitokset tekijöille!
9. Rampe14.6.2015 klo 13:48
Täynnä! Vasemman alakulman valokuvan sisältö piti vain uskoa ,kun risteävät pystyt ensin selvisivät.
Muut kuvat minun painoksessani olivat kohtalaisen selviä.
Mutta olipahan ovelia pikku kierouksia ristikko täynnä.
Optikon taulun ratkaisusanaa en meinannut kelpuuttaa millään enkä ymmärtänyt vielä silloinkaan , kun oli pakko kelpuuttaa.
Kiitos vielä kerran!
10. Kaapo14.6.2015 klo 15:53
Hieno ristikko. Kertakaikkiaan. Kannatti laatijoiden miettiä vuoden.
11. TAM14.6.2015 klo 17:32
Huh huh, nyt on täys, mutta meni aikaakin
12. Juha N14.6.2015 klo 21:16
Aloin miettiä teemasanojen ja niiden vihjekuvien välistä yhteyttä vasta kun olin ratkonut ristikon. Teemasanat kun löytyivät vihjeitä tajuamattakin, risteävien sanojen avulla. Ensimmäinen oivallus tuli kahta sormea esittävästä kuvasta. Myös muut vihjeet aukesivat, paitsi yläkeskialueen kasvokuva, sillä en tunnista kyseistä miestä enkä saa hänen nimeään rekonstruoitua edes ratkaisusanan kautta. Mutta mukava teema, sanasto ja vihjeitys!
13. Tarja14.6.2015 klo 21:18
Laittaisin vaikeusasteeksi 4, sillä vieläkin on puolet ristikosta täyttymättä. Ei olisi ehkä sittenkään pitänyt toivoa ihan näin visaisia...
14. Kaapo14.6.2015 klo 21:31
Juha N:n kirjoitus aiheutti jostain syystä vinon hymyn suupieleen.

Sillä varauksella, että olen itse oivaltanut sen miehen kuvasta tulevan ratkaisusanan oikein.
15. Eki14.6.2015 klo 21:32
Eikö mustapokainen partasuu ole Juhalle tuttu?
16. Juha N14.6.2015 klo 22:14
Tunnistan kasvoja huonosti still-kuvista. Yläoikean nainenkin minun olisi pitänyt tietää suoraan, mutta tajusin hänen henkilöllisyytensä vasta ratkaisusanasta lähtevän rakentelun kautta.

Ehkä tunnen tai tiedän tuon miehen, mutta kuvan jähmeä ilme ei sytytä minussa lamppuja. Sen kävin Googlen kuvahaulla tsekkaamassa, että kukaan von Hertzen -muusikko ei ole kyseessä, mutta enempiä hakuideoita minulla ei ole. Takaperoisen rakentelunkin perusteella päädyin vain sanaan, joka on nimenä vain ravihevosella. Mutta ei hätää. Maltan odottaa vinkkejä ratkaisuajan päättymisen jälkeiseen aikaan.
17. Kaapo14.6.2015 klo 22:37
Onkohan siltä miespololta edes pyydetty lupaa kuvan julkaisemiseen?
18. Eki14.6.2015 klo 22:39
Ei ole Marco Polo(inen) mutta kaimansa kylläkin.
19. Kaapo14.6.2015 klo 22:50
Tällaista on ristikkoharrastus. Keskinkertainen ratkojakin pääsee joskus ilkkumaan Suomen mestarille.
20. anna h15.6.2015 klo 12:01
Onko siinä ylhäällä keskellä Ekin itsensä kuva? Silti minullekaan se vihje ei auennut. Meni pitkälle sunnuntai-iltapäivään kunnes sain ristikon täyteen, yli puolen välin jälkeen hoksasin jujun, ja sitä myötä suurimman osan jujun ristikkoon tulevista sanoista, mutta se Ekin? kuva, vasemman laidan 2 alinta ja eläinvihje eivät ole auenneet, vaikka siis mielestäni olen ristikon oikein ratkonut. Mutta kerrassaan huikea ja hieno, olin aivan otettu tästä kivasta aivovoimistelusta : )
21. Rampe15.6.2015 klo 13:08
Ehkä se sitten on Ekin kuva. Kyllä minulla siinä luultavasti oikea ratkaisusana on, mutta takaperoisella rakentelulla sain pari niin outoa nimeä ettei sellaisia ole kellään.
Teoria on, mutta siitä korkeintaan viikon päästä.
22. HM15.6.2015 klo 23:19
On kyllä saanut vatuloida eilen ja tänään oikein kunnolla, googlekin on tullut tarpeeseen vähän liikaakin. Täynnä on, mutta ei ratkaistu, kun kysymysmerkkejä vielä on. Rohkenen minäkin moittia joitakin epäselviä kuvia, ja ylärivin henkilöt edelleenkin tuntemattomia. Jujun ymmärsin vasta yläosaa pitkään jauhettuani ja "päähenkilön" lopulta varmistuttua. Kommenteista täällä oli myös apua!
23. iso S16.6.2015 klo 09:59
Minäkään en tunnistanut päähenkilöä. Miehen luulin olevan Nicolas Cage ja aioin lähteä penkomaan hänen elokuvistaan vastanäyttelijöitä. Turhaa olisi ollut. Sitten "Jack" johti jäljille. Kappas vain, muinainen työtuttuni väitti aikoinaan olleensa Jackin "roolissa". Tiedä häntä, Wikipediasta ei löydy vahvistusta. Oli totta tai tarua, siitä ei ole apua tähän ristikkoon.

Jujun arvasin suunnilleen heti, mutta senkin ihan väärin. Ei oo helppoa kun on vaikeaa. Kaakkoinen puolikas on täyttynyt pihtisynnytyksellä, toinen puolikas on tyhjää täynnä.
24. Pedro18.6.2015 klo 11:30
Oli kuva aika "puhallus", kiitokset laatijoille makeista säväreistä ja Hyvää Juhannusta kaikille!
25. Jussi vain20.6.2015 klo 20:31
Helpotti aika paljon, kun huomasi, että "tähdet" tarkoittavat alakuvassa (oikeassa) olevaa kommentointia, vaikeusaste on kyllä enemmän kuin kolme, minulle ei ole vieläkään ratkennut täysin :) Taitaa olla pahin kolmonen kautta aikain :)
26. Jussi vain21.6.2015 klo 19:33
Taitaa pitkästä aikaa kovis jäädä ratkaisematta, umpikujassa olen.

Mietityttää, miksi tehdä näin vaikeita ristikoita, eikö tarkoitus ole tehdäkään hyvää viihdettä. Viihteestähän on kysymys, eikö niin Eki? Ei tarvitse otsasuoni pullistuneena yrittää ratkoa ristikkoa, joka TÄSSÄ KYLLÄ NÄIN TAPAHTUU.

Viihtyvyys ristikoissa on asian ydin ja ahaa-elämykset, väkisintehdyt kompat eivät sitä ole vaikka tiimissä ollaankin tehty. Tavallinen ihminen ei saa tällaisesta ristikosta mitään kiksejä. Tuskin kovin monta ratkaisua ristikosta tulee oikein. Minulla ei ole monta ruutua ratkomatta, mutta ei mitään varmuutta vastausten oikeelisuudesta. Oletko Eki ihan terveenä nyt?
27. Tarja21.6.2015 klo 19:39
Minulla jäi oikea yläreuna, jossa on nämä kaksi naaman kuvaa (en tunnista), ratkomatta. Joten supersumutus toimi kohdallani siten, ettei valmista tullut.
28. Rampe21.6.2015 klo 20:56
Jussi vain,
oletko nyt ihan tosissasi? Pitäisikö vaikeustason ylärajana olla se, että sinä saisit ristikon ratkottua?
Kyllä tämä ristikko on ollut hyvää viihdettä hyvin monille ja tulevasta ristikon anatomiastahan sitten näet mitä et ole ymmärtänyt.
Oletan ainakin, että tästä on anatomia tulossa.
29. Hannu21.6.2015 klo 21:27
Kesken on minullakin mutta en valita. Hyvää viihdettä ja aivojumppaa tämä on kuitenkin, joka tarvittaessa laitetaan sivuun myöhempää ajattelutyötä ja ratkomista varten. Jussi vain, meitä nokkelampia kovis-/pahisratkojia on varmasti pilvinpimein, jotka eivät edes osallistu keskusteluun näillä saiteilla.
30. Nakke Nalkuttaja22.6.2015 klo 20:58
Ristikko tuli täyteen, vaikken tähtijuttua tajunnutkaan. Tämän ketjun avulla se sitten alkoi avautua, joskaan ei kaikkien kuvien kohdalla. Pääkuvan tähteä on kyllä mahdoton kuvasta tunnistaa. Samoin ihmettelen, miksi tavuristikoista tuttuja suttuvalokuvia pitää nyt käyttää koviksessakin.
31. Rampe23.6.2015 klo 06:38
Nyt kun jo saa kysyä, niin kysytään sitten:
Yläreunan "mustapokaisen partasuun" kuvasta minulle tulee ratkaisusanaksi ÄRÄHTÄÄ. Eli takaperoisen rakentelun avulla kuvassa pitäisi olla PARKA tai KARJA.
Jos kyseessä on Ekin oma kuva, parka menee itsesääli- tai itseironiakohtauksen piikkiin. Karja siihen ei istu mitenkään, tuskin on kenenkään sukunimi.
Vai onko minulla ratkaisusana väärin?
32. Juha N23.6.2015 klo 08:53
YLE:n aamu-TV:n tämänaamuista vierailijaa en tuosta naamakuvasta tunnista. Kaapo, tulehan jo kertomaan, mistä tässä on kysymys. TIUSKAISTA olisi mielestäni paras haettava synonyymi ÄRÄHTÄÄ-verbille, jos vain sellainen sana kuin TIUSKA olisi olemassa. Mutta A. Kivelläkin oli vain TIUSKEA rakki.
33. Kaapo23.6.2015 klo 09:28
Minä olen tuon PARKAISTA-verbin kannalla. Ekin ilme näyttää vähän surkealta.
34. VL23.6.2015 klo 10:21
Mielestäni "parkaista" ja "ärähtää" eivät ole synonyymejä keskenään. "Älähtää" olisi parkaista-sanan synonyymi, mutta se ei sovi yhteen risteävien sanojen kanssa.
35. Juha N23.6.2015 klo 10:28
Niin no, ensinnäkään verbit PARKAISTA ja ÄRÄHTÄÄ eivät mielestäni ole synonyymejä, ja toiseksi, jos PARKA olisikin se sana, jolle laatijat olivat toteutusvaiheessa ruvenneet valitsemaan kuvavihjettä, niin pidän valintaa aika epäonnistuneena, jos sen perusteena on ollut ilme eikä henkilö itse ja kun kuvakin on noin epäselvä.
36. Juha N23.6.2015 klo 10:30
VL ehti samasta asiasta ensin.
37. Tuomas L.23.6.2015 klo 10:39
Komppaan edellisiä. Molemmista näkökulmista parempi vihje olisi ollut kuva lehmistä.
38. Eki23.6.2015 klo 10:58
Joo, siinä piti olla karja. Ihmettelemme tässä nyt yhdessä, miksi siihen panimme paran. Siinä oli kyllä välillä älähtää. Jotenkin sekosimme nerouksiimme.
39. Juha N23.6.2015 klo 11:10
Mutta oikeasti, Eki: kun valitsitte vihjettä sanalle PARKA, niin päädyitte tuohon kuvaan? Miksi siitä piti löytää assosiaatio ominaisuuteen eikä henkilöön itseensä? Meistäkin jokainen on ainakin passikuvansa perusteella yhtä lailla PARKA!

Ja kukas tuossa kuvassa sitten oikein on?
40. Jaska23.6.2015 klo 11:10
Vai on se Vuokila. Kaapo sitten tiennee, kenen mestarinaamioitsijan käsittelyssä Eki on ollut ennen kuvaamista. Ja onko jotain merkitystä sillä, että Ekiltä on päälaki kateissa. Ja myös arvostelukyky, jos se tosiaan on hän. Jos olisi vaaleat pokat, muistuttaisi Heikki Hietamiestä.

KARJA on yli sadan suomalaisen sukunimi. Virosta Karjoja löytyy pilvin pimein. Mutta karjaista ja ärähtää eivät ole synonyymeja.
41. Jaska23.6.2015 klo 11:21
Suttukuvista huolimatta ristikko olisi nerokkaan ideansa ansiosta pelastunut kiitettäväksi kombinaatiolla ÄLÄHTÄÄ, LIME pro RIPE ja EMUT pro EPUT. Sääli, että sekä molemmat Homerokset nukahtivat. Eikä Heljä-Maijakaan ÄLÄHTÄNYT:)
42. Jaska23.6.2015 klo 11:27
Siis sekä Eki, Joonas että tarkastaja, joka saattoi olla Heljä-Maija.
43. Tarja23.6.2015 klo 11:41
Oikeassa yläkulmassa on minulla 4x4 tyhjää. Saisiko siihen apuja, kun tuo naisihminen ei ole tuttu sekään. Edes yksi tai kaksi lisävihjettä.
44. Ripe23.6.2015 klo 11:43
Olipahan kivikova pähkinä pureskeltavaksi. Täyteen sain kuin saikin, mutta kaakkoiskulman 6.11. 6.9. tuottiminulle kummalliset OTIT, jota en ymmärrä. Onko minulla jotain väärin?
45. Tarja23.6.2015 klo 11:46
9.6. on tiistai ja 11.6. torstai. Johdattelepa niistä.
46. Jaska23.6.2015 klo 11:51
Tarja, kuvan nainen kaatoi Ilkka Kanervan. Käsivarresta noteerataan sen alaosa.
47. Jaska23.6.2015 klo 12:04
Täytyy pakittaa sen verran, että hyvällä tahdolla "karjaista" voi toki tarkoittaa "ärähtää", jos ärähtäminen tapahtuu sadan desibelin volyymilla. "Parkaista" = "älähtää" olisi kuitenkin ollut parempi edellyttäen sopivan "paran" käyttöä vihjeenä. Niin kuin esim. Ressun.
48. Topi23.6.2015 klo 21:29
En pääse edes alkua pidemmälle. Vielä enemmän olen sekaisin, kun luin odottamiani vinkkejä. En ymmärrä. On se odoteltava anatomiaa.
49. Tarja23.6.2015 klo 21:38
Ei tuo nainen Tukiaiselta näytä, jonka nyt ensimmäiseksi Kanervaan liittäisin. Joten tyhjiä ovat ruudut yhä.
50. Jaska23.6.2015 klo 22:37
Kaato ei ollut vertauskuvallinen.
51. Rampe24.6.2015 klo 06:31
Tarja,
nainen ei ole Tuksu , vaan taikuri joka jostain syystä on muuttanut ammattinimikkeensä mentalistiksi.
52. Auku24.6.2015 klo 08:34
Tiukka vääntö,kunnialla päästiin maaliin. Viimeisenä ratkesi "uimakieltopäivä saarella".
53. Kaapo24.6.2015 klo 10:01
Kumma parku tuosta PARKA-vihjeestä. Onhan koviksissa tavallista, että ratkaisu löytyy yllättävästä suunnasta eikä tässäkään ratkoja saanut olettaa, että miehen nimi on ratkaisun avain.
54. Tarja24.6.2015 klo 10:52
Kiitos! Vihdoinkin naisen henkilöllisyys selvisi. En ole hänen ohjelmiaan katsonut, mutta sukunimi on tuttu, ja siten vihje aukesi.
55. Tarja24.6.2015 klo 10:57
Myös loput pikkusanat selvisivät, kun tajusin luopua metsästyksestä, jota itsepintaisesti pidin paikallaan kauan. Toisella verbillä muut sanat ratkesivat tosi helposti. Eli ristikko valmis ja ymmärretty. Mainio fiilis.
56. elli24.6.2015 klo 11:14
Jos vain tajuais, mitkä ovat ratkaisut kierrätykseen ja sormikuvaan, niin olisi ehkä toivoa saada loputkin ratkaistuksi.
57. Tarja24.6.2015 klo 11:42
Kierrätyksessä on kysymys niistä paikoista, jonne tavaraa viedään. Sormikuvassa on kyse asiasta, joka tehdään sormet pyhän kirjan päällä.
58. elli24.6.2015 klo 11:47
No höh. Taisin keksiä mitä sormiin tulee, eikä se auttanutkaan eteenpäin. Taitaa ollakin kaikki ympärillä väärin. Voi, voi!
Vajaa vuosi on tullut harrastettua näitä koviksia. Alkumetreillä jouduin usein pyytämään täällä apua, ja sitä sainkinkin. Erityisesti Marco Poloista kiitän silloisista vinkeistä ja kannustuksista. Viime kuukausina en ole enää apua tarvinnut ja ristikot on tullut täyteen joskus harmittavankin nopeasti, kun haluais vielä pähkäillä ja saada niitä kuuluisia positiivisia ahaa-elämyksiä. Eli jossain vaiheessa on kuvitellut jotain osaavansakin. Tämä kovis oli kyllä tempaisu todellisuuteen! Ja silti: en millään haluais vielä luovuttaa ja jäädä odottamaan valmista ratkaisua.
59. elli24.6.2015 klo 12:06
Tarja, meillä meni viestit ristiin, eli en Sinulle höhhitellyt, vaan kirjoitin tuon vuodatuksen samaan aikaan, kun yritit auttaa. Kiitos siitä.
60. Jaska24.6.2015 klo 12:27
Kaapo, sinä olet ainoana ratkojana hoksannut, mistä miehen kuvaan liittymätön PARKA ilmenee. Voisitko ystävällisesti kertoa sen meille hoksaamattomille. Kiitos etukäteen.
61. Jaska24.6.2015 klo 12:34
Korjaan, miehen nimeen liittymätön.
62. ässä24.6.2015 klo 13:22
Komppaan Jaskaa tuon PARKA-sanan suhteen. Samaan sanaan päädyin itsekin asiaa pohtiessani, mutta yhteyttä kuvaan en ole ymmärtänyt. Toivoisin Kaapon avautuvan asiasta meille tyhmemmillekin!
63. tellu24.6.2015 klo 13:41
Jaska ja ässä, ei kai siinä PARASSA sen kummempaa kuin mitä Kaapo jo aikaisemminkin sanoi, että Eki näyttää niin säälittävältä mutruhuulineen ja otsaryppyineen. Parka mikä parka. Mutta kertokaapa te mulle, kun olette linjoilla, että onko kierrätyksessä jotkut PISTEET ja jos, niin mitkä? Mulla taitaa jumittaa sama kohta kuin ellillä.
64. ässä24.6.2015 klo 13:57
Kokeilepa tuontipisteitä!
65. Tarja24.6.2015 klo 14:50
Yritin olla paljastamatta koko sanaa, mutta tuossahan se nyt sitten tuli.
66. Mettalo24.6.2015 klo 16:12
Alavasennurkkaus täyttä hebreaa!
Mikä verbi siitä keltaisesta läjästä tulee? KALLIO JA VIERIKKO MÄESSÄ? TULINENKIN? LIHATON ANITTA?
Kiitos jo etkäteen!
67. Rampe24.6.2015 klo 16:53
Vegaani ei syö lihaa, keltainen läjä on (vappu)huiska, Ile Kallio ja Vesa Vierikko ovat ylämäessä. Tulinen on leivän päälle laitettavaa mössöä.
68. Jaska24.6.2015 klo 17:00
Sori, en muistanut Kaapon kommenttia kuvan miehen ilmeen surkeudesta. No, sekä näyttelijä, ohjaaja että käsikirjoittaja saavat esityksestään arvosanan improbatur.

Läjästä tulee HEILAUTTAA. Se paljastaa, että piilokuva esittää vappuhuiskaa. Hylky väistämätön. KALLIO JA VIERIKKO MÄESSÄ -> ASEVELI. Se ristikon ylivoimaisesti paras knoppi. Laudatur siitä. Tulinen voi olla TAHNA. Toiseksi paras knoppi on LIHATON ANITTA -> VEGA. Älllän kamaa sekin.
69. Topi24.6.2015 klo 17:53
Mikä on kapunki?
70. Topi24.6.2015 klo 18:10
Entä paavaa, vie ennätykset, eka vikana luonnossa ja voi possessiivisuffiksittomuus? Nämä voisivat aukaista tätä mielenkiintoista, mutta ylivaikeaa ristikkoa lisää.
71. trey24.6.2015 klo 18:12
Kapunki on Keski-Somessa.
72. Tarja24.6.2015 klo 20:31
En tiedä muista, mutta minun korvaani särähtää, jos joku ei käytä omistusliitettä. Paavaa, lisää l-kirjain sopivaan kohtaan. Vei=otti, ennätykset=ME:t.
73. Tarja24.6.2015 klo 20:33
Luonnossa, vaihda eka aakkonen, eli a, vikaksi aakkoseksi, eli ö:ksi.
74. Tarja24.6.2015 klo 20:44
Jossakin aiemmassa viestiketjussa oli monta kommenttia siitä, kuuluuko nonetti yleistietouteen. Mitähän mieltä silloiset kommentoijat olisivat kvintolista. Itse koin rikastuvani taas yhdellä uudella sanalla.
75. Topi24.6.2015 klo 20:56
Kiitos. Eteenpäin pääsin jo pitkälle. Vielä muutama aukkokohta, mutta mietin.
76. Wattoo25.6.2015 klo 15:34
Minulla ristikko täyttyi yllättävänkin sujuvasti, mutta edelleenkään en ymmärrä, että mikä se kuningasajatus oikean alareunan pääkuvan ja tähdellä merkattujen pikkukuvien välillä mahtaa olla....
77. Tarja25.6.2015 klo 17:52
Kuvassa on näyttelijä Tea Ista. Kun kuvavihjeisiin lisätään -ista, esim. ahma + ista, saadaan ahmaista, ja ratkaisuksi tulee vastaava verbi eli niellä.
78. Tulokas25.6.2015 klo 18:54
Sain minäkin ristikon valmiiksi parissa- kolmessa päivässä, mutta vieläkään en kaikkia kuvavihjeistä tulevia sanoja ymmärrä. Lähetinkin ratkaisusanan, ja kovasti kiinnostaa, menikö oikein. Uskaltaako sen sanan joku paljastaa?
79. Jaska25.6.2015 klo 19:44
Sallittuahan se on: PIKESTÄVÄ
80. Tulokas25.6.2015 klo 19:59
Kiitos Jaska! Oikein meni.
81. Tarja25.6.2015 klo 23:34
Listaanpa omat ehdotukseni kuvien vihjeiksi. Ahmaista, huiskaista, kiskaista, tokaista, valaista, ilmaista, parkaista, karaista, karmaista. Jos jollakulla on mielestään parempia ehdotuksia, kertokoon.
82. Ahti26.6.2015 klo 05:27
Vilkasta on keskustelu ollut näköjään täällä. Tuli lopulta täyteen ja täytyy sanoa, että oli vuoden parasta antia tähän saakka. Olen samaa mieltä aikaisemmasta kommentoinnista sen suhteen, että Ekin kuva olisi pitänyt korvata lehmillä, jotta synonyymit olisivat toimineet. Eli oliko tässä laatijoilla kömmähdys? Ei Ekin kuvassa sinällään mitään vikaa ole, muttei vaan istu saatuun ratkaisusanaan, jos R-vaihtoehtoa haettiin, joka puolestaan istuu risteäviin sanoihin. Ei olisi ehtinyt valmiiksi palautusajan puitteissa, mutta enpä ole näitä koskaan lähetellytkään raha-arpajaisiin.
83. Rampe26.6.2015 klo 06:23
Tarja,
aivan samoihin sanoihin olen päätynyt kuvien vihjeiksi.
Ristikko on kuitenkin sen verran kinkkinen että anatomiaa kaivattaisiin. Herätys, Eki ja Joonas!
84. Eki26.6.2015 klo 20:48
Joonas on jo kirjoittanut anatomian, odotellaan vain sen siirtymistä osastolleen.
85. 26.6.2015 klo 20:48
iinaav?
86. Tarja26.6.2015 klo 21:45
Siirrä sekä vihjeestä että ratkaisusanasta vika kirjain ekaksi.
87. Eki26.6.2015 klo 23:05
Anatomiaaaaaaaaaaah!
88. 27.6.2015 klo 00:46
Mihin se PIKESTÄVÄ passaa?
89. --27.6.2015 klo 00:52
Sadan euron voittoon!
90. Jussi vain4.7.2015 klo 20:46
vaanii on v(iski). Hieno ristikko, mutta paljon turhia kompia, voisi olla älykkäämminkin toteutettu. Väkisin tehdyt sanat eivät ole minun makuuni. Minun mielestäni tämä ristikko ei oikein ollut onnistunut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *