KESKUSTELUT > RISTIKOT > EXCELILLÄ LAATIMINEN

7988. Excelillä laatiminen

Janne22.5.2014 klo 11:50
Hei te jotka laaditte ristikoita excelillä; käytättekö normaalia ei-kaupallista exceliä vai kaupallista? En osaa päättää kumpi pitäisi hankkia, jos laatii ja saa siitä rahaa.
2. utelias22.5.2014 klo 12:59
Kerro, mihin asioihin käytät sitä!
3. Jaska22.5.2014 klo 13:20
Minä tulkitsin Jannen aikovan käytää sitä laadintaan, josta saa rahaa. Käsittääkseni homma toimii, vaikka siitä ei saisikaan rahaa.
4. Jukkis22.5.2014 klo 13:40
Jos haluaa Microsoftin lisenssiehtoja noudattaa niin ei-kaupallista Exceliä ei saa käyttää kaupalliseen toimintaan.

Suosittelen että Janne hankit vaikka Libre Officen niin ei tarvi tällaisella asialla päätään vaivata.
5. ++juh22.5.2014 klo 14:18
Suosittelen, ettet yritä piirtää (kuva)ristikkoa millään toimisto-ohjelmalla vaan hankit oikean piirto-ohjelman kuten Inkscape. Suomenkielinen Inkscape-käyttöopas:

books.okf.fi/inkscape
6. Janne22.5.2014 klo 14:27
Jukkis: Kiitos vinkistä!
7. iso S22.5.2014 klo 21:17
Minua on puijattu! En ole tiennytkään ei-kaupallisen Excelin olemassaolosta, jos sellainen on joku ilmaiseksi saatavilla oleva tuote. Itse olen maksanut siitä. Excel on ihmisen toiseksi paras ystävä, joten olen pitänyt hintaa siedettävänä.

Käytän jonkin verran Exceliä, myös laadintaan ja ristikoihin jotenkin liittyviin juttuihin, mutta varsinaisessa laadinnassa en näe sen käytössä mitään hyötyä. Siis siinä vaiheessa kun sanoja rakennellaan pystyyn ja vaakaan, enkä siinäkään, kun mietitään ratkaisusanoille vihjeitä. Miten Excel siinä voisi auttaa?

Sanoitusvaiheessa voin kuvitella rajallista hyötyä, JOS joku onnistuisi koodaamaan sellaisen makron, joka tarkkailisi luomisvaiheessa olevaa ristikkoa jokaisen kirjaimen lisäämisen jälkeen ja varoittaisi, jos sama sana on tulossa kahteen kertaan. Tällainen hälytys poistaisi valmiiksi luullun ristikon entraamistarpeen tältä osin, kun ohjelma löisi heti syntiä tekevän näpeille. Tuplien siivoaminen onnistuu joskus kohtuullisellakin vaivalla, mutta yleensä paino on vahvasti vaivan puolella. Mm. noiden tuplien tarkistamiseen hyödynnän Exceliä, mutta vasta sitten kun sanoitus on valmis. Usein inspiraation hedelmänä onkin perspiraatio.

Ristikon toteuttamiseen (piirtämisvaihe) on varmaan olemassa paremmin sopivia työkaluja, kuten ++juh vinkkasi. Taulukkolaskentaohjelman vahvuudet ovat paremmin edukseen, noh, taulukkolaskennassa.
8. Janne22.5.2014 klo 22:06
Tyypillistä nettikeskustelua... Kun joku ilmoittaa maalaavansa talonsa siniseksi ja kysyy neuvoa maalin valinnassa, niin johan joku kerkeää sanomaan, että "tyhmä, kuka hullu siniseksi maalaa, mikset maalaa punaiseksi?"

Jotkut laativat paperille, jotkut rantahiekkaan tai mummon pöytäliinaan, minä taulukkolaskentaohjelmalla!
9. utelias22.5.2014 klo 22:24
Etpä sinäkään vastannut, tyypillistä sekin, jos haluaa ajatella negatiivisesti. Ei kai kukaan epäystävällisesti loihtinut lausumaan.

Oletan nyt, että laadit Excelillä tai Libralla. Kiinnostaa, mitö tuo laatiminen tarkoittaa sinun sanomanasi.

Peace, brothers and sisters!
10. Ari23.5.2014 klo 09:08
Nythän on niin, että keskustelu on Ristikot-osion alla joten ei kai epäselvää mistä keskustellaan ja mitä Janne aikoo laatia.

OpenOffice on myös ilmainen ohjelma jossa taulukkolaskentamahdollisuus. Mielestäni helppokäyttöisempi kuin Excel mutta en ole laatija, niin en osaa sanoa tähän liittyen onko parempi ristikoiden laatimiseen.
11. a23.5.2014 klo 09:40
Kuulkaa heittäkää muut ohjelmat roskakoriin Corelia on netti tulvillaan. Googleen sana Corel ja siitä lähtee,
12. Jari A23.5.2014 klo 11:08
Ristikon laatiminenhan on sitä, että pannaan sanoja ristiin. Miten sitä Corelilla voi tehdä?

Itse olen käyttänyt Exceliä laatimiseen jo kauan, pienen totuttelun jälkeen huomasin sen näppäräksi. Muokataan vain sopiva ruudukko, johon kirjoitetaan sanat. Nuolinäppäimet ovat käteviä ruudusta seuraavaan siirryttäessä, ja kaikki korjailut ja poistamiset käyvät käden käänteessä. (Niitä meikäläinen tekee kaiken aikaa).

Kynällä ja paperilla saattaa kirjoittaminen käydä nopeammin, mutta vain jos ei joudu paljon kumittelemaan. Olen itse todennut, että runsaitten kokeilujen, korjailujen ja muutosten jäljiltä lopputulos paperilla on usein aika suttuinen, ja virheitäkin saattaa jäädä huomaamatta.

Jokainen tietysti laatii sillä tavalla kuin parhaaksi näkee, mutta ei kannata ylenkatsoa toisten käyttämiä metodeja.
13. Janne23.5.2014 klo 11:46
Jäikö nimimerkille "Utelias" jotenkin epäselväksi mihin exceliä käytän?
14. a23.5.2014 klo 11:56
Jari A ei varmaan ole koskaan nähnytkään corelia?
15. Jari A23.5.2014 klo 12:03
Ehkä en, kerro, mitä sillä tehdään.
16. a23.5.2014 klo 12:26
Otahan hlusanalla coreldraw siinä kerrotaan.
17. a23.5.2014 klo 12:27
hakusanalla siis sori
18. Jari A23.5.2014 klo 12:41
a, kun olet niin innokas neuvomaan, kerro omin sanoin, miten laadit ristikoita Corelilla!
19. a23.5.2014 klo 12:51
Teet siihen mittaohjelmalla haluamasi ruudukon. ja otat fontin ja kirjoittelet mitä mieleesi tulee vihjeruutuihin. Piirrät omia kuvia ta otan varastettuja kuvia ristikkoon ja loput varmaan löytyy ruosta corel sivustosta.
20. Jari A23.5.2014 klo 12:59
Kuten arvelinkin, puhumme aivan eri asiasta. Kyse oli ristikon sanaston laadinnasta. Se on tehtävä ennen kuin aletaan piirtää mitään. Silloin on kyse ristikon toteuttamisesta.

Ei ihme, jos syntyy sekaannusta, kun toiset puhuvat aidasta, toiset seipäästä.
21. a23.5.2014 klo 13:07
Kyllähän sillä laatiminen käy ihan hyvin. Teet ruudukon ja asetat futuristfixeedwidth fontin ruutuun ja alat vain kirjoitella ruudukkoon sanoja.
22. Jari A23.5.2014 klo 13:21
Kiitos, a, viimein jotakin aiheeseen liittyvää.

Taidan silti pysytellä Excelissä. Ja tunnustan vielä pienen harhautukseni, olen jo pitkään toteuttanut ristikoita Corelilla. Tosin versioni ei ole läheskään yhtä futuristinen kuin sinulla, ilmeisesti.
23. utelias23.5.2014 klo 16:17
Haluaisin Janne vielä tietää, mitä tarkoitat laadinnalla ja mitä teet milläkin ohjelmalla.
24. kari kämäräinen23.5.2014 klo 16:39
Kyllä lyijykynä, kumi ja ruutuvihko ovat kaikkein paras laadintaohjelma ainakin minulle. En voisi kuvitellakaan, että naputtelisin laadintaa tietokoneella. Toteuttamiseen löytyy monta hyvää ohjelmaa, mutta minulle helpoin on CorelDraw, koska aloitin sen käytön jo 90-luvun alussa, joten osaan sen käytön mielestäni riittävän hyvin. Corelista 5 oli paras pitkään, sitten meni aina ysiin saakka, joka oli todella hyvä. Nyt käytän versiota 15, joka toimii riittävän hyvin. Uusimmista versioista olen kuullut negatiivista palautetta, joten pysyttelen nykyisessä....
25. Janne23.5.2014 klo 18:09
"Utelias":
Mitähän nyt tarkoitetaan "laadinnalla" tällä sivustolla... Kenties testamenttien laadintaa tai lakien laadintaa? Vai olisiko kyse ehkäpä ristikoiden laadinnasta?!

Toisen kysymyksen tarkoitusperää en edes ymmärrä... "Mitä teen milläkin ohjelmalla"??? Wordilla kirjoitan, PowerPointilla teen esitelmiä, PhotoShopilla korjailen kuvia...
26. ++juh23.5.2014 klo 21:20
laadinta:
sanaristikon sisällön ja ulkoasun sommittelu

sanoitus:
laatijan suorittama sanaristikon sisältöä koskeva ratkaisusanojen ja -lauseiden suunnittelu ja yhteen sovittaminen

sanasepot.fi/classic/julkaisut/termit.html
27. a24.5.2014 klo 08:46
Sanotaan, että corel 9 on ollut se parhain. Muissa joko liikaa työkaluja joita ei välttämättä tarvitse (maksaa turhasta) tai ei toimis kunnolla. Eli versiot 5 tai 9
28. utelias25.5.2014 klo 09:38
Janne, laadinta ristikkopuolella on kaikkea tuota mitä ++juh luetteli, siksi kyselen. En ole kiinnostunut esitelmistäsi tms.
29. Miimu25.5.2014 klo 21:17
"... käytättekö normaalia ei-kaupallista exceliä vai kaupallista? En osaa päättää kumpi pitäisi hankkia, jos laatii ja saa siitä rahaa." - Onko se kiellettyä käyttää ei-kaupallista? :O Mulla ei ole käynyt pienessä mielessäkään, että sillä olisi mitään merkitystä - varsinkin kun lopputuloksen muuttaa pdf:ksi. Ise olen käyttänyt OpenOfficen taulukkolaskentaohjelmaa. Olen pitänyt sitä helppokäyttöisempänä kuin Exceliä. Voi tosin olla tottumiskysymys. Kyllä se sanojen "pyörittely" ja muukin on minun mielestäni kätevää taulukkolaskentaohjelmalla. Vihjeruudut laitan erivärisiksi, niin hahmottaa sitten paremmin. Kun sanat ristissä, vihjeet ja kuvat vihjeruutuihin ja pdf:ksi. - Noh, tuo on minun mielipiteeni, johon varmaan vaikuttaa se, että taulukkolaskentaohjelmien käyttö on tuttua. Ai niin: en todellakaan ole mikään laatija. Muistaakseni kolme tavuristikkoani on julkaistu Sanaseppo-lehdessä, joten mikkään proo en oo ;-)
30. Miimu26.5.2014 klo 01:13
Pakko vielä lisätä: minun mielestäni taulukkolaskentaohjelmalla saa tehtyä ristikon yhdellä ohjelmalla alusta loppuun. Tietenkin, jos itse piirtää piirrokset, niin sen voi sitten tehdä jollain muulla ja liittää kuvan sitten taulukkolaskennan ruutuun ihan kuin minkä muun kuvan hyvänsä.

Eli näin itse sen teen:
Ruudukon määrittely ja reunaviivat (ruudun korkeutta ja leveyttä voi luonnollisesti säätää sopivaksi) > pääkuva alkuun pääsemiseksi > sanat ristiin > kopio taulukosta tässä vaiheessa (ilman pääkuvaa ja muita mahdollisia muotoiluja) = ristikon ratkaisu > vihjeet + kuvat/piirrokset (tekstit erillisellä Teksti-työkalulla, ei suoraan ruutuun mahdu useinkaan) > kun vihjeet valmiit, poistetaan ruudukosta kirjaimet ja viimeistellään ulkoasu > muunnetaan pdf:ksi. - Ja se on siinä.

Toki taulukkolaskentaohjelmat vaativat jonkin verran perehtymistä, koska tenkkapoita tulee varmasti alussa! En tiedä piirrosohjelmien hyvyydestä enkä voi niitä muutenkaan arvostella, koska en ole koskaan sellaisia käyttänyt. Oon niin "laiska", että teen mieluiten kaiken samalla ohjelmalla alusta loppuun - ilman kynää ja paperia.
31. Miimu26.5.2014 klo 14:43
Sanoitukseen ei siis taulukkolaskentaohjelmasta ole apua. Säilyköön se sinä luovana osuutena muutenkin! Muuhun toteutukseen ihan kelpo ohjelma.

Aloitukseen liittyen: Näkeekö pdf:ksi muunnetusta tiedostosta, millä ohjelmalla se on alunperin tehty?
32. Jukkis26.5.2014 klo 15:02
Kyllä näkee. Miksi kysyt?
33. Freehand27.5.2014 klo 01:41
Corel on kyllä harrastelijaohjelma.

Freehand on paras vektorigrafiikkaohjelma, ja helpoin käyttää.
34. MM27.5.2014 klo 09:10
Sitkeästi elää joillakuilla mielikuva, että CorelDraw olisi jokin harrastelijoiden puuhasteluohjelma. Vaikka monet mainostoimistotkin sitä käyttävät kaikissa vektorigrafiikkatöissään.
Maku- ja tottumuskysymyksiä nuo "helppoudet ja paremmuudet".
35. l27.5.2014 klo 09:12
Corelia käyttävät mainostoimistot, että sillieen.
36. OTPYRK27.5.2014 klo 13:11
Milläs väki tekee kryptot?
37. Miimu27.5.2014 klo 14:07
Jukkis: ihan vain mielenkiinnosta kysyin, koska en tiedä. - Miksi kysyit, että miksi kysyin?

Jääkööt nettikekskusteluihin osallistuminen taas seuraavaksi kolmeksi vuodeksi... Miksikö?
38. Janne27.5.2014 klo 15:17
Samaa mieltä Miimun kanssa.
39. hah27.5.2014 klo 22:18
Sinun Miimu pitäisi mennä näyttämään Akatemiaan miten ristikoita oikeasti laaditaan, vai pitäisikö minun?
40. Jukkis28.5.2014 klo 08:36
On nää nettikeskustelut joskus kummallisia.

Miimulla oli kaksi kysymystä:
1. Onko se kiellettyä käyttää ei-kaupallista?
2. Näkeekö pdf:ksi muunnetusta tiedostosta, millä ohjelmalla se on alunperin tehty?

Molempiin hän sai vastauksen:
1. Jos haluaa Microsoftin lisenssiehtoja noudattaa niin ei-kaupallista Exceliä ei saa käyttää kaupalliseen toimintaan.
2. Kyllä näkee.

Tulos: "Jääkööt nettikekskusteluihin osallistuminen taas seuraavaksi kolmeksi vuodeksi."

Anteeksi että vastasin.
41. utelias28.5.2014 klo 10:27
Jannenkaan närkästymisiä en tajua. Olisin halunnut tietää, miten hän ristikoitaan laatii (alusta loppuun, kun en laadinnasta mitään tiedä), sain tällaista:


"Mitähän nyt tarkoitetaan "laadinnalla" tällä sivustolla... Kenties testamenttien laadintaa tai lakien laadintaa? Vai olisiko kyse ehkäpä ristikoiden laadinnasta?!

Toisen kysymyksen tarkoitusperää en edes ymmärrä... "Mitä teen milläkin ohjelmalla"??? Wordilla kirjoitan, PowerPointilla teen esitelmiä, PhotoShopilla korjailen kuvia..."


Yritin vielä jatkaa, mutta mitään asiallista ei tullut enää.

On nää nettikeskustelut joskus kummallisia. Onko tässä ketjussa tosiaan joku käyttäytynyt epäasiallisesti?
42. Miimu8.6.2014 klo 22:48
Palasin tänne päivien päästä ja pakko vielä änskälläänkin jotain vielä tähän kirjoittaa.
- Selostukseni oli tarkoitettu niille, jotka eivät tiedä, miten taulukkolaskentaohjelmaa voidaan käyttää apuna ristikonlaadinnassa. Kerroin vain miten itse sitä olen käyttänyt. Jos joku otti sen leuhotuksena, että osaan laatia, niin väärin on ottanut.
- Ymmärrän Jannen närkästymisen: porukka alkoi kyllä heti tyrmätä excelin käyttöä laadintaan. Tietämättömyytään varmaan. Tapoja on monia eikä kannattaisi heti alkaa tyrmäämään toisten tapoja.
- En usko, että Microsoftia juurikaan kiinnostaa, millä jonkun yksittäisen henkilön laatima ristikko on toteutettu! Siksi en pidä sitä niin tärkeänä, onko se tehty ilmaisohjelmalla vai millä. No, se OpenOffice on ilmainen ja sillä tehtyjä saa julkaista. Jos siis tuntuu, että rikolliselle tielle lähtee ilmaisexceliä käyttäessä, niin käyttääpä sitten tuota.
- Jukkikselle tekemän kysymykseni tarkoitin niin, että kun lehdessä on julkaistu ristikko, ei siitä paperiversiosta voi kyllä päätellä, millä se on tehty. Sen voi ehkä sitä sähköisestä pdf:stä päätellä, mutta ketä kiinnostaa?
43. J9.6.2014 klo 22:08
Millä perusteella toinen ohjelma on toista parempi ristikon toteutusvaiheessa? Ratkaisevinta ovat kaiketi ohjelman helppokäyttöisyys ja nopeus. Ovatko nämä ominaisuudet jossakin ohjelmassa merkittävästi toisia paremmat?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *