KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/2014

7860. Punainen Pelikaani 2/2014

karie14.2.2014 klo 10:48
Ei yhtään Tonin laadintaa.Hakosen kuvat selviä.
2. Eki14.2.2014 klo 10:50
Toni palannee pian sairauslomaltaan, nyt valitettavasti näin.
3. mummo14.2.2014 klo 16:40
Olisiko mitenkään mahdollista julkaista Pelikaani-sivustolla ratkaisut kuvineen/vihjeineen, vaikka pdf-muodossa? Nuo ratkaisusivut lehdessä olisivat siten tarpeettomat. Itse kun lähetän lehden kokonaisena, enkä omista kopiolaitetta tai skanneria, en sitten enää muista mahdollisia aukkoja, joita jäi ja jotka olisi kiva saada tarkistettua.
4. T.Avis14.2.2014 klo 17:11
Sivun 3 ristikossa on oikeastaan väärä eläin pääkuvassa.
5. Eki14.2.2014 klo 17:53
Vastauksena mummolle. Nettijulkaisu ei tee ratkaisujen julkaisemista lehdessä turhaksi, koska vain osa käy nettisivuilla. Ratkaisujen sijoittaminen tehtäviin ja siirtäminen nettiin olisi valtava lisähomma, siihen en usko resurssien riittävän, valitettavasti. Olisikohan joku helpompi idea?
6. Emma14.2.2014 klo 19:01
Uteliaasti kävin heti vastatulleen Joonas Anttilan ristikon kimppuun. Tykkäsin siitä kovasti, taso oli yllättävän hyvä! Opin muutaman uuden käsitteenkin ja olen sitä mieltä, että niin pitääkin. Emmehän voi loputtomiin pyöriä iänikuisissa "aatroissa" - täytyy uudistua, jos halutaan nuorten tulevan mukaan.

Paitsi sanastoltaan tämä oli hauska myös vihjeidensä puolesta. Esimerkiksi oikea alanurkka on aivan loistava! Kiitos :-)
7. kari kämäräinen15.2.2014 klo 16:34
Oikeassa T.Avis on. Olen täysin samaa mieltä.
8. Tuomas L.15.2.2014 klo 17:07
Virhepalvelulle tiedoksi: avoristikon vihje RAHATO on ilmeinen paino- tai kirjoitusvirhe.
9. T.Avis16.2.2014 klo 12:49
Minusta avoristikon RAHATO on ihan tahallinen
10. Tuomas L.16.2.2014 klo 22:03
Joo, unohtakaa edellinen kommenttini.
11. karie17.2.2014 klo 13:55
kolmosista 2 ekaa täynnä hakosen tekemästä joutui googlesta tarkastamaan hieman mutta oikeaksi osottautuivat
12. ieva17.2.2014 klo 16:09
Oliskohan nyt s. 14 Kämäräiseen lipsahtanut yksi tähti liikaa. Oli lähes läpikirjoitettava.
13. karie17.2.2014 klo 17:58
Sama mieltä ievan kanssa
14. PShoppailija17.2.2014 klo 20:54
Eki: "Ratkaisujen sijoittaminen tehtäviin ja siirtäminen nettiin olisi valtava lisähomma, siihen en usko resurssien riittävän, valitettavasti. Olisikohan joku helpompi idea?"

Idea on hyvä, eikä lainkaan vaikea tai aikaavievä.

Teillähän on jo ristikko kuvineen jossain formaatissa (pdf, psd, cdr) ja jossain vaiheessa teillä on ratkaisu .txt -fileenä (muutenhan se ei olisi lehdessäkään ratkaisuna.

Ohjelmat, jotka tarvitaan: MS Excel tai Open Office Calc (ilmainen), Photoshop, Corel Draw, Gimp (ilmainen) ja jokin tekstinkäsittelyohjelma Muistio tai Pluma (ilmainen)

Säädetään taulukko-ohjelman ruudut samankokoisiksi kuin ristikossakin. Tämän tarvitsee tehdä vain yhden kerran aluksi jokaista ristikkoruutukokoa varten. Tallennetaan ja käytetään aina uudelleen.

Kopioidaan ja liitetään teksti taulukko-ohjelmaan siten, että jokainen kirjain on omassa ruudussa riittävän kokoisena. Tämäkin säätö tehdään siten, että se on automaattisesti talletetussa taulukossa.

Avataan ristikko kuvankäsittelyohjelmaan. Avataan .txt -file kopioidaan ja liitetään taulukko-ohjelmaan. Valitaan taulukko-ohjelmasta ratkaisualue. Kopioidaan se ja luodaan siitä uusi kuva kuvankäsittelyohjelmaan siten, että taustasta tulee transparentti. Tarkistetaan, että kuvien koot sopivat toisilleen. Jokaiseen ruutuun tulee yksi ratkaisukirjain. Kopioidaan ratkaisukuva (se transparentti) ja liitetään uudeksi layeriksi ristikkokuvan päälle. Yhdistetään layerit, ja se on siinä.

Tallennetaan .pdf -fileenä.

Tehtyäni nuo alkuvalmistelut, minulta meni noin minuutti per ristikon ratkaisun saaminen vaadittuun muotoon. Tuo kestää siis noin puoli tuntia per lehti.
15. Eki17.2.2014 klo 21:56
Kiitos vinkistä, pannaan hautumaan.
16. Pete20.2.2014 klo 14:27
Tykkäsin kovasti käärmeestä, oli nyt mielestäni upeasti tehty ja vihjeytetty.
17. Emma20.2.2014 klo 21:43
Kari Kämäräiseltä kolme oikein mukavaa ristikkoa (jos nyt jätetään huomiotta tuo ilmeisesti "väärä" pääkuvaeläin, joka ei kovin harhaanjohtava virhe ratkaisijan kannalta ollut). Fiksuja ja sujuvia sanoituksia ja hauskoja nuo "pääkuvalauseet"! Kuvavihjeet selkeitä ja (em. poikkeuksella) näköisiä.

Minä tykkäsin. Minusta on ihan kiva ratkoa välillä myös helpompia ristikoita, jos ne ovat hyvin laadittuja. Onhan Pupessa päänvaivaa ihan tarpeeksi siellä loppupäässä. Tavuristikossa on vieläkin ainakin kolmelle tavulle tyhjä paikka - ja taitaa jäädäkin tyhjäksi, siltä näyttää.
18. Joutilas21.2.2014 klo 10:03
Hannu Salokankaan kolmonen oli mielestäni kakkonen.Lisäksi vihjeityksessä oli luvattoman paljon toistoa.Myöskään en hyväksy vieraita kieliä vihjeissä/ratkaisuissa,olkoon miten helppoja sanoja tahansa.Kyllä suomenkielen sanat pitäisi riittää.Muutoin eksytään melko aavalle merelle.Kyllä tämä silti ihan mukava ratkottava oli.Pientä petrausta jatkossa.
19. M21.2.2014 klo 11:21
En myöskään pidä siitä, että vieraskielisiä sanoja käytetään ristikoissa. Ratkojissa on paljon myös vanhempia ihmisiä, joilla ei ole vieraiden kielten taitoa.
20. kari kämäräinen21.2.2014 klo 14:47
Emma: Kiitos positiivisistä kommenteistasi. Olet niitä harvoja! Virheet ja helppoudet olleet enempi tapetilla laadinnoissani. Olen viime aikoina tosiaankin panostanut piirrosten selkeyteen eli yksinkertaistanut kuvitusta siten, että niistä saa selvää myös siinä lopullisessa julkaistavassa ristikossa eli noin sentin kokoisessa ruudussa. Edellä mainittuun tilaan ei tosiaankaan kannata mitään kuvakollaasia rakentaa tai muuten on suurennuslasille käyttöä. Ristikon laadinta on suht`koht`helppoa, mutta juuri noiden pääkuvien lauseiden sanat tuottavat minulle aina eniten päävaivaa. Tyhjästä on paha nyhjästä, mutta aina silloin tällöin vielä jotakin keksii, mutta toivottavasti tämä orastava dementia ei pistä aivosoluja lopullisesti solmuun.
21. Emma21.2.2014 klo 16:39
kari kämäräinen, tuotoksesi eivät mitään dementiaa osoita, vaan kertovat luovuudesta ja lahjoista. Anna palaa!

Kyllä oli mainio tuo s.22 pääkuvajuttukin! :-D
22. Jaska21.2.2014 klo 16:54
On leegio vieraskielisiä sanoja, joiden tunteminen on normaalia yleistietoa. Siis vaikka ei osaisi lainkaan ko. kieltä. Laatijan tehtävä on arvioda, onko ristikkoon pukkaava sana sellainen. Hyvin ovat Punaisen Pelikaanin laatijat mielestäni onnistuneet pysyttelemään raamissa.
23. M21.2.2014 klo 17:49
Kyllähän niitä erikoisia "sanoja" vieraskielisten sanojen lisäksi esim. Toni Pitkälällä on ollut paljonkin ja monesti erittäin hauskoja sellaisia. Muistissa ovat ainakin CCCP ja XXXXXXXXXXXXL tai montako äksää mahtoikaan olla.
24. tonimikael21.2.2014 klo 21:33
Mulla on ollut 13-äksäinen "sana" (vakioveikkausrivi pelkin tasapelein). Ei siis ällää perässä. Viitamäellä ainakin on ollut tuo CCCP, mulla ei oman muistini mukaan.
25. portteri22.2.2014 klo 00:11
pitäskö ton s.3 kämäräisen pieni ään i vihjeen olla muodossa pieni ääni?
26. Wexi25.2.2014 klo 02:45
Peesaan Emmaa (21.2.2014 klo 16:39)
27. karie25.2.2014 klo 12:39
Sivujen 30-31 aukio oli 3 tähtiseksi kyllä aika iisi
28. Marco Poloinen25.2.2014 klo 13:17
Kolmitähtisistäkin toiset on kolmitähtisempiä kuin toiset. Tällä kertaa vaativimmat löytyivät yksisivuisista, mutta minusta kokonaisuus on (vaativuudeltaankin) tasokas ja monipuolinen.
29. Bäck26.2.2014 klo 10:36
Ristikon vihjekuvakin voi saada hyvälle mielelle kuten Mirja Pihlajamäen yläkuva s. 7.
30. Maikki26.2.2014 klo 14:47
Jos jotain moittisin niin Luukkalan ristikossa (s. 26) olevia valokuvia. Keskellä molemmissa laidoissa ja ylhäällä oikealla olevat selvisivät vasta ratkaisusanojen selvittyä.
Muuten vallan mielenkiintoinen.
31. Portteri27.2.2014 klo 16:13
onks tuossa oskalan piilosanan vihjeessä vaakasuoraan 17 virhe?
32. Emma27.2.2014 klo 20:25
Ei minun nähdäkseni. Hyvin vastaavat vihje ja ratkaisusana toisiaan.
33. L. A. Pamato28.2.2014 klo 16:56
Selasin ostamani lehden kahdesti, toisella kerralla huhuillen Toniiii, Toniiii! Sitten piti tulla tänne tarkistamaan mikä on hätänä. Pikaista parantumista suosikkilaatijalleni :).
34. ieva1.3.2014 klo 12:05
Kylläpä nyt minulla jumittaa s.28 Keräsen yläosa, neljä ylintä riviä vielä ihan hukassa.
35. Wexi4.3.2014 klo 01:08
s. 28 Keränen valmistui, mutta... Yhdessä ruudussa puntari, joko/tai, ihan väkisin tahtoo tulla sana, joka ei tarkoita mitään, ainakaan sitä mitä annetaan ymmärtää?
Onko virhe?
Mukavan haastava tehtävä muuten, siellä meikämiehen kykyjen ylärajoilla.
36. tonimikael4.3.2014 klo 10:20
L. A. Pamato, kiitos tuesta, enköhän minäkin vielä tässä palaa... :)
37. Jaska4.3.2014 klo 18:35
Wexi, olen Keräsen punninnut, enkä kevyeksi havainnut. Ei siis helppo (3- IS-skaalalla), mutta ei myöskään epäsanaa eikä virhettä. Yhtä vihjettä pidän epäonnistuneehkona, vaikka PP sitä puolustikin.
38. Portteri4.3.2014 klo 21:16
keräsen ristikko on mainio, yllätyin kuinka kirjotettava tuo on 3 tähtiseks liekö keräsen kanssa sit samalla aaltopituudella
39. Tuomas L.4.3.2014 klo 23:20
Ei minustakaan Keräsessä ole mitään sanaa, joka ei olisi oikea sana. Yksi kuusikirjaiminen pystysana oli oudohko, mutta Googlella löytyi hyvin nopeasti. Jos siis näyttää tulevan sana, jota ei hakemallakaan löydy, lienee virhe ratkaisussa.
40. Wexi5.3.2014 klo 00:28
Niinpä. Ei voinut sillä "nurkalla" luopua yhdestäkään sanasta, niin selkeät (kunhan ne oli hoksannut) ja loogiset. Google ei tarjonnut apua, ennen kuin käytin "toista muotoa", ja yllätys yllätys, jopa löytyi "ratkojat"-sivulta. Ikinä törmännyt moiseen, lähes samaan kuitenkin useinkin. Onhan se sitten uskottava:-(
Ps. Sen kuusikirjaimisen jouduin myös kuukkeloimaan.
41. markus5.3.2014 klo 23:30
Ihan hyvä Punainen tämä oli,vaikka Pitkälää minäkin kyllä kaipasin. Salokankaan aukeamatehtävä oli ehkä hänelle liian suuri haaste,ei se kolmonen ollut,mutta silti mukava.Harto Hakonen kyllä yrittää jotenkin liikaa-ei hyvä. Onneksi Viitamäki tuli takaisin,oli kyllä kinkkinen ! Niin,ja vielä Kari Kämäräisen ristikot-upea toteutus-kaikella tavoin.
42. Jaska5.3.2014 klo 23:50
Viitamäen paikoin väen vängällä vaikeutettu pahis ei sanottavammin onnellistuttanut minua. Kuten eivät yleensäkään ristikot, jotka eivät ratkea kohtuuajassa ilman lähimmäisen lisävinkkejä. Annetaan nyt kuitenkin jo kohtuullisesti leppyneenä kohtuullinen kasi.
43. AP6.3.2014 klo 16:55
Oli kyllä mukavan haastava ratkottava tuo Viitamäki. Oikeasta alakulmasta lähdin itse liikenteeseen, viimeisenä ratkesi oikean laidan keskisektori. Keränen oli helppo tähän verrattuna.
44. karie6.3.2014 klo 19:36
Samaa mieltä Jaskan kanssa
45. Arska8.3.2014 klo 17:55
Onko s. 15 keskellä virhe. Vihjekuvassa poika ajaa "ilman käsiä", ratkaisuksi saan väkisin "epäopivan" sanan.
46. Arska8.3.2014 klo 17:56
... "epäsopivan"...
47. Maikki8.3.2014 klo 18:01
Katso kuvan vierusta tarkemmin!
48. Arska8.3.2014 klo 18:53
No joo, enpä huomannut tuota, kiitos Maikki.
49. Portteri16.3.2014 klo 18:44
Seppo I. Lahden ristikot ei kuulu pelikaaneihin. S.4 ristikko taas niin pyhäinhäväistys kuin olla ja voi. Ristikko sisältää mielestäni sanastoltaan liikaa sanoja joita ei yleisesti ottaen enää käytetä (fakkisanoja) ja muita paikannimiä sekä erisnimiä. Rakenne ei myöskään vakuuta paljon piilokirjaimia varsinkin reunoilla, jopa pääkuvan lause alkaa piilokirjaimella. Pois Lahden ristikot ainakin punaisesta pelikaanista tämä on vain toki oma mielipiteeni :)
50. Jukkis16.3.2014 klo 19:15
Pitipä innostua tuo täyttämään. Noita "sanoja joita ei yleisesti ottaen enää käytetä" en kyllä tunnistanut. Kuka käyttää, kuka ei. Erisnimiä oli juu, ja alkupiiloja. Ei pahemmin haitannut. Jäi mietityttämään, että noinkohan pääkuvasta tuleva lause olisi jossain mielessä totta vaikka sen ekan kirjaimen siirtäisi aakkosissa yhden pykälän eteenpäin.

Mutta kävi niin kuin joskus ristikon kanssa käy, eli oppii jotain. Löysin runoilija Jounia etsiessä netistä muutaman hänen runonsa, ja olipa hienoja. Heti huomenna pitää kirjastosta lainata joku teoksensa. Että kiitos laatijalle.
51. Pete20.3.2014 klo 11:27
Joonas Anttilan ristikko täyttynyt hiljaksiin melkein kokonaan, erittäin hyvin mielestäni laadittu ja vihjeytetty. Yksi 4x4 kuvan vierestä vielä puuttuu, johon ei meinaa päästä kiinni oikein mistään vihjeestä... liekö joku virhe nasujen neliöiden lopussa, josta alku siis vielä puuttuu...
52. Pete21.3.2014 klo 09:46
No nyt se on täynnä, ainoastaan tuo nasujen neliöitä on hiukan arveluttava... Muuten kaikki ratkaisusanat ihan järkeviä.
53. Jaska25.3.2014 klo 21:10
Luukkala arvattavasti ratkottu. Siis jopa oikein, kukaties. No, onhan Luukkalalla ja toimituksella vielä kuukausi aikaa valmistella puolustupuheenvuoroa ja selityksiä.
54. Jukkis25.3.2014 klo 22:19
Ei mulla ainakaan jäänyt tuossa Luukkalan ristikossa mikään kohta epäselväksi tai epäilyttäväksi.
55. Jaska25.3.2014 klo 23:32
Siihen veikkaan selitykseksi, että kaikkien kappaleiden painojälki ei ole tasalaatuinen.
56. Marco Poloinen25.3.2014 klo 23:39
Eipä jäänyt mullakaan, mutta/vaikka joitain kuvavihjeitä jouduin käsittelemään enemmänkin kuva-arvoituksina.
57. Jaska25.3.2014 klo 23:57
Jaaha, OK. Minulle joka tapauksessa jäi epäselväksi sininen neliö vasemmalla. En oivalla sen yhteyttä ilmeiseen ratkaisusanaan. En pidä tällaisista kuva-arvoituksista.
58. Maikki26.3.2014 klo 00:09
Samaa kuvaa manailin jo aikaisemmin.
59. Jukkis26.3.2014 klo 07:47
Minä tajusin kuvan kun skannasin ja vähän säädin. Ei liene iso rikos laittaa kuvaa nähtäville:
aijaa.com/yxsxDB
60. Jaska26.3.2014 klo 10:21
Ei ole edes pieni. Jatkossa toivon kuitenkin julkaisijan hoitavan vastaavat säädöt ennen tuotteen jakelua.
61. Eki26.3.2014 klo 10:54
Kyllä.
62. Täynnä on, mutta..26.3.2014 klo 17:51
Onkohan tuossa Viitamäen ristikossa (s.29) kaikki ihan ok? Kyllä menee turhauttavaksi ratkominen, jos vihjeillä-ratkaisusanoilla ei ole mitään järkevää yhteyttä. Kuinka tällaista sallitaan?
63. Jukkis26.3.2014 klo 17:54
Leikepöytä helpottaa elämää:

Ei mulla ainakaan jäänyt tuossa Viitamäen ristikossa mikään kohta epäselväksi tai epäilyttäväksi.
64. mummo27.3.2014 klo 11:19
Pitäisikö tuo leikepöytä-lause toimia vihjeenä? Vaikeuksia on tuon Viitamäen kanssa. Monta viikkoa on 1/3 (ylhäältä) ollut tyhjänä ja taitaa jäädäkin.
65. Jukkis27.3.2014 klo 12:01
Ei se mikään vihje ollut. Ristikkovihjeethän on niissä ristikoissa, toisin kuin esim. HS-säikeisiin kirjoittelevat luulee. Tarkoitin että ei tarvinnut kirjoittaa uudelleen samaa minkä kirjoitin tuossa aiemmin 25.3.2014 klo 22:19 kun kopsasin sen leikepöydän kautta, nimi piti tietysti muuttaa Luukkalan -> Viitamäen.
66. Tande29.3.2014 klo 01:19
"Portteri" kirjoitteli Seppo I. Lahden ristikoista. Olen samaa mieltä, en voi käsittää mitä ne tekevät Punaisessa Pelikaanissa joka kai sentään pyrkii olemaan ristikoiden ykköslehti tässä valtakunnassa! Jos ei riitä muilta laadukkaita tehtäviä niin sitten ohuempi lehti vaikka.

Omasta puolestani Seppo I. Lahden laatimuksia ei tarvitsisi julkaista missään muuallakaan. "Portteri" analysoikin jo hyvin: fakkisanastoa, ihan ihmeellistä googletettua tai ristikkorengillä ym. haettua, täysin teennäisiä yhdyssanoja. Vihjeet etupäässä pelkkää suoraa synonyymiä. Ristikot näyttävät kovasti Coreldrawlla toteutetuilta. Kuvat vakio-clipartia, fonttien valinnat ihmeellisiä, värit otettu suppeasta oletuspaletista jne. Ja sitten pääkuvasta lähtevien ruutujen pitää olla se säteittäinen liukuväri, joka tekee pohjasta vaikeasti hahmotettavan. On se hienoa kun ohjelmassa on tuollainen ominaisuus, mutta se on nyt nähty, ja jatkossa tasaista rasteria ruutuun. Onhan noissa laatimuksissa valitettavasti vielä muutakin moitittavaa, mutta ei jaksa enempää valittaa nyt.

Ja sitten kun niitä Seppo I. Lahden tehtäviä pitää olla niin monta per lehti. Varmasti hän laatiikin monta tehtävää samassa ajassa kuin muut yhden, mutta kyllä sen huomaa jäljestä.

Joskus arvelin että Seppo I. Lahti on oikeasti tietokoneohjelma joka laatii, mutta Sanariksen esittelyjen mukaan hän olisi ihan oikea henkilö (voihan se olla sumutusta).

Aina ei grafiikan tarvitse olla huippuhienoa, esim. Arja Niemen ovela tyyli josta on vaikea sanoa kuinka harkittu se on mutta toimii, sekä Malot joiden graafinen vaikeutus istuu kuin nakutettu tehtävien persoonalliseen ainutlaatuisuuten.
67. Marco Poloinen31.3.2014 klo 21:10
Lausun julki ihmetykseni siitä, että Seppo I. Lahden ristikot on - tosin vain muutaman kirjoittajan toimesta - teilattu laadultaan PuPeen sopimattomiksi.

Toisenlaisiakin mielipiteitä on. Itse olen sitä mieltä, että Sepon tehtävät ovat täyttäneet PuPen helpommassa päässä oman osuutensa ihan kelvollisesti. Kun paljon laatii, joka kerran ei synny kympin suoritusta, mutta keskiarvoksi ysi riittää. Epäilemättä edellä käsitelty s.4 ristikko ei lukeudu Sepon TOP-kymppiin, mutta pitemmän ajan fakki- ja nimipitoisuus ei mitenkään ole hyppinyt silmille. Helpohkojen tavuristikoiden tarpeen ja osuuden hän on mielestäni hoitanut oikeinkin mallikkaasti.

Itse(kään) en ole erityisen ihastunut kovin jyrkästi erottuviin pääkuvalauseruudutuksiin missään ristikoissa juuri hahmottamisongelmien takia, mutta eipä tuo mitenkään erityisesti Sepon synti ole - PuPessakaan. Muutenhan toteutus on ollut erittäin selkeätä, olkoot kuvat ja fontit nyt Tanden ylimielisen oloisen kommentin perusteella kotoisin mistä Coreldravista hyvänsä. Ei minusta maku- ja laatuasioita tarvitseisi noin solvaten sotkea keskenään.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että niin Seppo I. Lahden kuin Pertti ja Päivi Malon ristikot ovat omanlaisinaan täyttäneet hyvin tehtävänsä Pelikaanien monipuolisessa laatijakirjossa, on minusta hieman suhteetonta edellisen haukkumisen jälkeen todeta jälkimmäisten "graafisen vaikeutuksen" olevan jotenkin erityisen onnistunutta. "Persoonallista" varmaan, mutta on matkan varrella ollut usein myös vaikeaselkoista. Piilokirjaimettomuus on laatijaa ajatellen hatunnoston arvoinen asia sinänsä, mutta ratkojalle sillä ei useinkaan ole kovin suurta merkitystä. Etelän eksotiikka on vuosien mittaan antanut väriä ja vaihtelua Malojen myötä, siitä erityiskiitos!

Monipuolinen ja -tyylinen laatijakunta on ollut, ja on, korkealle arvostamani asia Pelikaaniristikoissa. Koviksiin kiintyneenä helpompien kommentointi ja palautteen antaminen on osaltani jäänyt lapsipuolen asemaan, vaikka arvostukseni niiden laatijoita kohtaan olen silloin tällöin julkituonut.
68. Matami31.3.2014 klo 21:25
Marco Poloinen;
Tosi mukava, että otit kantaa tähän aiheeseen! Samaa kuin sinä olen tässä mykistyneenä ihmetellyt muutaman päivän...
69. Wexi31.3.2014 klo 22:17
Peesaan kahta edellistä. Mä en näe mitään moitittavaa Seppo I. Lahden ristikoissa. Myös ulkoasu on viehättänyt minua selkeydellään, ja vaihteleva fontti on vain hyvä väsyneille silmille (joissa vielä punavihervärisokeus, joka ilmeni jossain testissä parikymmentä vuotta sitten, yllätyksenä).
Ei sen puoleen, olen oppinut tykkäämmään muutaman laatijan "tyylistä" (muutaman entisen lisäksi) pienen harjaantumisen myötä. Viime yönä kaivoin Pelikaanin sängyn alta parin viikon tauon jälkeen. Ajattelin katsastaa, olisiko parille tehtävälle löytynyt näkökulmaa... Hakosen ristikossa jo täysin varmana pitämäni "lausahdukset" menivät uuteen uskoon, ja koilinen alkoi näyttää selkeältä. Aivan taitojeni ylärajoilla, oikeastaan vähän ylikin, joskus sentään osuu.
Myös Anttila valmistui, kun oikein tynnäsin, mulle täskolmonen. Paria sanaa vähän oudoksuin.
Yhtä tehtävää entällä kertaa edes aloita, uskon Jaskan näkemykseen.
Annan itselleni hyvän arvosanan, kun avainsanoja kertyy lakisääteinen määrä, oikeine ratkaisuineen. Ei mua kaivele jos 2-3 laadintaa lehdessä ylittää mun kykyni. Kyllä niillekin ratkojat löytyy.
70. Emma1.4.2014 klo 14:17
Minä olen aina tykännyt Seppo I. Lahden tavuristikoista ja olen niitä joskus kehunut täälläkin. Harmi, jos ne jäisivät pois, valikoima nimenomaan ristikkopuolella kapenisi... En oikein ole ihastunut noihin monenkirjaviin muihin tehtäviin, ne eivät minusta ole tarpeen RISTIKKOlehdessä. Joku Seura tai Apu ym. ovat niille sopivampi foorumin.
71. Yarrah2.4.2014 klo 22:24
Lahti + Malo: sanastoltaan heikkoja ja toteutukseltaan liukuhihnatasoa. Eivät tuota ahaa elämyksiä eikä mitään muitakaan elämyksiä -> pakkopullaa. Pitkälä + Viitamäki ovat ihan toista kaliiberia - täyden kympin laatijoita. Soisin myös mielelläni uusien tulokkaiden valtaavan sivuja näiltä 'maloilta ja lahdelta'. Viimeksi mainitut sopisivat paremmin vaikka Passelin sivuille kuin laadukkaana + visaisena profiloituneeseen Punaiseen.
72. Jukkis3.4.2014 klo 20:12
Piti ihan käyttää muutama minuutti ja tutkia, mitä tämä "fakkisanastoa, ihan ihmeellistä googletettua tai ristikkorengillä ym. haettua, täysin teennäisiä yhdyssanoja" on.

Tässä edellisen Passelin Seppo I. Lahden ristikon sanat:

AAVASAKSA - AITAT - AKAI - ALUS - AMINO - AMME - AMOS - ANEET - ANKARA - ANOA - ANSA - APAJA - ARKI - ARKKUHAUTA - ASAT - ASEISTAA - ASUA - ASUT - AVAIN - AVIOT - BALI - BESS - DATSUN - DIAT - DIIVA - EDESTAAS - ENOT - EROTA - ESAT - ILOLA - ITAR - IVAN - JAKOMIELITAUTI - KITEE - KROPAT - LAKKI - LAPA - LATU - LUMIPEITE - LUURAUS - MADE - MAISEMA - MERET - MITAT - MUSTE - NAPIT - NEIL - NELI - OLAV - OSATA - OSLO - PARAS - PARVEKELASITUS - RAUTAAITA - RIEMUT - SAAR - SALIBANDY - SAMI - SAUL - SEDAN - SEPE - SOLA - SOMA - SONORA - STAN - TASE - TASSIT - TATAR - VAPAA - VARASTO - VIRO - YLVA

Tavuristikossa on aina enemmän ja pidempiä yhdyssanoja, joten varmaan sieltä niitä "täysin teennäisiä" löytyy. Tässä Passelin tavuristikon sanat:

DEKKARIKIRJAILIJA - EPUU - FREEMAN - FREESI - JAKAMATON - JARI - JATA - KAJAVA - KAMAKASA - KANI - KAPAKKA - KATA - KATUPORA - KESÄTAIVAS - KITUUTTELIJA - KOMISSIO - KORINA - KUKKONEN - KUULAS - LAMA - LASKUJOKI - LEHTITAIKINA - LOINEN - MAAILMANKUULU - MAAKARI - MAALI - MAANANTAI - MARIKO - MISSATA - NAPA - NILI - NOJATA - ORATORIO - PALATSI - PALKITA - PALLOILIJA - PATALAPUT - PUUKIRNU - RAJUILMA - RANINEN - RAPUT - SAKARA - SAKEMANNI - SARI - SATUMETSÄ - SAVUTON - SINIPUNA - SIVUOSALUKU - SUOLAHAPPO - TAIVAL - TAKASUORA - TAKSA - TAPA - TENO - TENU - TULEHDUSERITE - TULIKUKKA - VAKOSAMETTI - VALKOTAKKINEN - VARADEKKI - VASTUUT - VAVAHDUS

Tutkimuksen tulos: Nimimerkki Tanden (ja noiden parin muun) väitteet sanaston ja yhdyssanojen tasosta on ihan puppua. Eikä tämä ole edes maku- tai mielipideasia. Ihmetyttää, miksi tuollaista paikkansapitämätöntä skeidaa pitää tänne tulla kirjoittelemaan.
73. Yarrah3.4.2014 klo 23:04
PUPE 6/2013
Pertti Malo s. 9
ratkaisusanastoa yhdestä ainoasta ristikosta
KRAILA, DIRNDL, CICERO, INIA, SKYLAB, TAMAL, ASTALAT, EVLI, AMAL, TOOLA, ITTE, HIIO, NISKOS, AHIA, OTTE,
AVAT, KEAT, SKDL, URIA, MARG, ÖVERI, RAMA, ENOK, PARKS, TALIA, ATTA, KLUM, ITRAT, TRAPP, IASON, TSEAT,
SANKT, CUXHAVEN, SLOTT

Yksi tai kaksi tällaista sanaa vielä menee, mutta loput ovat jo ammattitaidottomuutta. Google ollut kovalla käytöllä tätä ristikkoa laadittaessa. Ei ole minun mieleeni tällainen kehitys.

P.S. Valitettavan usein pallotukset ovat pielessä (liian paljon palloja). Yleensä tähän syyllistyy Vuokila, mutta PUPE 2/2014:ssa myös Kämäräinen. Kiitos ja näkemiin.
74. hah3.4.2014 klo 23:23
Tää on just tätä. Ei kannata kaivaa esille vain yhden ristikon sanastoa, sillä tavalla voi osoittaa mitä vaan.
Pakko kuitenkin kompata yarrahia, tuon ristikon sanasto on ihan käsittämätöntä. Kannattaa ehkä mieluummin luopua niistä piilokirjaimettomista ristikoista kuin että tuottaa tuollaista siansaksaa. Ei kannata ratkojaa ihan typeränä sentään pitää.
75. Funny3.4.2014 klo 23:49
Ei piilokirjaimettomuus ole syynä tuon Malon ristikon outoon sanastoon. Selvästikin laatija on halunnut tällä kertaa erikoisempaa sanastoa. Kaipa laatija saa välillä "irrotella", vai pitääkö aina olla tuttua ja turvallista?
76. Tande5.4.2014 klo 14:26
Hienoa että Seppo I. Lahdella on ystäviä ja kenties sukulaisiakin.
Tietysti kirjoitan omaa mielipidettä ja varmaan joku tykkää siitä mistä minä en. Ei ollut tarkoitus olla ilkeä vaan rehellisesti olen tätä mieltä.

Laatijan vain yhden ritikon sanojen arviointi ei ole vielä hedelmällistä. Jospa joku jaksaisi, siinähän olisi tutkimista ja fiksusti toteutettuna jopa täyttä faktaa ja laatukerrointa.

Funny: Malo irrottelee aika usein, ei välillä, mutta kun muutamia on ratkonut, alkaa ymmärtää millaisia sanoja sieltä voi löytyä. Olikohan vähän aikaa sitten joku "VWAUTO" tms. Jos yrittää ratkoa Maloa samalla logiikalla kuin puhdasoppisesti sanoitettua, vain helppoja vihjeitä sisältävää kuulakärkikynällä täytettävää ristikkoa, ei siihen monta sanaa saa. Pitäisikö ristikoihin sitten saada varoitusmerkkejä kuten tv-ohjelmiin: sisältää fakkisanoja, vaatii googlettamista, epätavallisia yhdyssanoja, ....
77. Funny5.4.2014 klo 23:15
Eihän noissa Malon ristikoissa tarvitse keksiä kuin puolet sanoista, loput tulevat itsestään, kun ei ole piilokirjaimia. Minusta silloin mukaan saa tulla oudompiakin sanoja, ei siinä sen kummempia varoitteluja tarvita. Tämäkin esille otettu ristikko on keskimääräisen PP-ratkojan yleistiedoilla helpostikin ratkottavissa ilman googlailuja, vaikka jotkin sanat voivatkin jäädä ihmetyttämään.
78. Matami14.4.2014 klo 10:04
Lehti on postitusvaiheessa. Lehden sisäkannessa lukee "Tämän lehden paino on noin 70 gramma."
Ainakin minulla lehden paino + kirjekuori meni yli 100 gramman.
79. M-A14.4.2014 klo 10:37
Saman huomasin, että lehden paino oli ilmoitettu liian alhaiseksi. Yli 100 grammaa tulee painoksi kuoren kanssa. Olen lähettänyt lehden silti alle 100 gramman lähetyksiin tarkoitetulla postimerkillä eikä lähetystä ole palautettu.
80. Eki14.4.2014 klo 11:18
Juu, johonkin lehteen tuli virhepaino. Kyllä se tavallisen kirjekuoren kanssa juuri ja juuri 1,40 eurolla tulee.
81. M-A14.4.2014 klo 11:25
Ja kakkospostilla 1,20e.
82. Eki14.4.2014 klo 11:42
Aivan.
83. paivi14.4.2014 klo 19:27
Sama havainto että on yli 100 g, mutta kun kansista leikkaa tarpeettomia paloja pois niin pääsee helpostikin alle satasen - kokeiltu on...
84. Debiili30.6.2014 klo 09:01
Voisiko joku selittää yhden vihjeen logiikan:
-s. 26 koilliskulmassa KIRJETYÖT --> YRJÖT
85. Debiili30.6.2014 klo 09:02
Äh, sorry, vihjesana jakautuu kahtia miesten nimiksi.
86. Tapio10.1.2018 klo 21:08
Minulla ei ole lehdelle tarkistusnumeroa. Lähteenmäessä jäi oikea alakulma epävarmaksi.

kun laitoin vaakasanoiksi
kuva tilastoa suurennuslasilla tutkivasta henkilöstä > TILASTOTUTKIJA
-SOLUT > VALA ( valasolutta on ainakin joskus tehty Islannissa)
kuva jonkun tavaran asettelusta ja puhekupla "yy, kaa, koo...) > LAJITTAVA

Pystysanoista toinen ei oikein toimi, sillä
Kuva kivestä, jonka kyljessä on jotain (en tiedä mitäI > KIVATA

On toki melko mahdotonta muistaa, mutta jos nyt joku muistaa, voisi kertoa, mitkä sanat mättäävät.

Hauskan ovelia vihjeitä, joissa helposti lukee eri tavalla kuin mitä vihjeessä oikeasti lukee.
87. Jaska10.1.2018 klo 22:13
Sinulla ei siis ole ristikon ratkaisua käytettävissäsi. Tilastotutkija lienee oikein, ja sitä ilmeisesti risteävät sanat vala ja kivata. Et kuitenkaan ilmoittanut, mitkä ne risteävtä kirjaimet ovat. Ei noilla tiedoilla kannata edes arvailla. Toivottavasti joku 4/14:n haltija auttaa.
88. ake10.1.2018 klo 22:32
TILASTOTUTKIJA oikein. Kivessä kimalletta ja valasoluesta ei ole kyse. Auttaako tämä?
89. Tapio10.1.2018 klo 22:37
Laitanpa selvemmin:

Vaakasanoissa kaksi viimeistä tavua risteää kahden kolmitavuisen pystysanan kanssa.

TILASTOTUT-KI-JA

lopussa risteävät KI-VA-TA ja JA-LA-VA (kuva lehtipuusta ja ainoa JA-alkuinen kolmitavuinen, jonka keksi on Jalava)

risteävät VA-LA

LA-JIT-TA-VA
90. Jaska10.1.2018 klo 23:22
Siis sanassa KIVATA on vain eka tavu oikein.
91. Tapio10.1.2018 klo 23:52
olut oli tavallisempi MALLASOLUT.


Suurin ongelma oli, etten tunnistanut kuvassa olleen kimattetta.

Tulee siten KIMALLUS tai KIMALLE.
92. Tapio10.1.2018 klo 23:56
Kimalle, jolloin tulee LATELEVA alimmaksi.
93. Tapio11.1.2018 klo 08:04
Jos olisin jättänyt loppuratkaisun seuraavalle päivälle, tämä ristikko olisi kyllä ratkennut ilman apua. Olin ihan jäljillä siinä olueeseen liittyvässä vihjeessä, jota enemmän miettimällä ristikko olisi ratkennut (kuvakin olisi voinut aueta). Vähän harmittaa. Yritän nyt saada vain pois ratkaisulistasta vanhat Lähteenmäet.

Vasempaan reunaan keskelle sain APEASTIA

Kuvassa hyllykkö ja taustalla huoltoasema, josta saa rypsidieseliä ja biokaasua. Hyllyssä kyltti "karvaooppeli" ja hyllyn alla laatikko, jossa on jotain. Onko tässä "ape" vähän sitä sun tätä eikä esim. laatikossa olevaa ruokaa? Urbaanisanakirja ei ainakaan tunne sälälaatikolle nimitystä "apeastia".
94. Rampe11.1.2018 klo 08:30
Ape on rehua ja "karvaooppeli" on hevonen.
95. Tapio11.1.2018 klo 08:54
Ape on kyllä tuttu sana, mutta ei "karvaooppeli". Se "jotain" oli sitten rehua, kuten arvelinkin. Eli huoltoaaseman eläinosasto. Aika omintakeista huumoria.

Olisi pitänyt näemmä hakea urbaanisanakirjasta sanalla "karvaooppeli", joka siellä on. Huono hakemista jälleen kerran.
96. Tapio11.1.2018 klo 11:58
Siinä mielessä MALLASOLUT on huono sanana, että siinä on tautologiaa. Määritelmällisesti oluentekoon kuuluu maltaiden käyttö. Kyse vähän samasta kun puhutaan kynäpenaalista. Sama tautologia on tullut vastaan joskus aiemminkin ja mielestäni laatijoiden pitäisi yleisellä tasolla välttää tautologiaa.
97. Tapio11.1.2018 klo 12:09
https://fi.wikipedia.org/wiki/Olut
Näemmä oluen alkuhistoriassa on oluita, joissa ei ole mallasta, joten siinä mielessä ok sana. Nykyisin kaiketi aina mallasta mukana, joten nykytilanteeseen nähden ymmärtääkseni tautologiaa.
98. Jaska11.1.2018 klo 12:29
Nykytilanteessa ja todennäköisesti tulevaisuudessakin mallasolut on olutta, jolla on käymisen vähäisyyden johdosta alhaisempi alkoholiprosentti tai ei lainkaan alkoholia. Siksi laatijoiden ei tarvitse noudattaa Tapion toivetta.
99. Jaska11.1.2018 klo 12:34
Tarkennus. Alhaisempi kuin "kännioluissa" eli 0 - 2,5%
100. Tapio11.1.2018 klo 12:37
Eikö kaikki olut valmistetata niin, että käytetään enemmän tai vähemmän mallasta. Pitäisi olla olut, jonka valmistuksessa ei käytetä mallasta, jotta voidaan kirjoittaa mallasoluesta vastakohtana jollekin muulle.

Vrt.
http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=8019&a lku=45
ei ole olemassa maatatteja, koska kaikki tatit ovat määritelmällisesti maaperäsieniä. Ei ole kantotatteja esim.
101. östen11.1.2018 klo 12:48
Inkivääriolut.
102. Jukkis11.1.2018 klo 12:51
Kilju.
103. Tapio11.1.2018 klo 13:01
Östenille:

Inkivääriolut " Raaka-aineina on käytetty ainoastaan vettä, sokeria ja inkivääriä, sekä jälkimakeutukseen Steviaa. "

Alkoholiasioita vähän tuntevana ajattelin, että inkivääriolut on inkiväärillä maustettua olutta. Vastakohtana tuolle mallasolut on ihan järkevä sana.
104. Jaska11.1.2018 klo 22:13
Anteeksi nyt Tapio, että rohkenen taas oikaista. Inkiväärioluen vastakohta ei ole mallasolut. En tosin itse tiedä, mikä se voisi olla. Enkä katso tarpeelliseksi sitä pohtia. Jos välttämättä pitäisi määritellä mallasoluen vastakohta, se ei siis olisi inkivääriolut. Järkeen kävisi täysolut. Siis keskari ja sitä vahvemmat.

Kaikki viskitkin valmistetaan maltaista, mutta silti tunnetaan omana laatunaan mallaviski. Luvallani sitäkin saa käyttää vapaasti ristikoissa.
105. Jaska11.1.2018 klo 22:14
-s-
106. Tapio12.1.2018 klo 13:14
Tarkoitin vastakohdalla vain sitä, että näemmä olueksi voidaan nimittää juomaa, jossa valmistuksessa ei käytetä mallasta. En nyt tiedä, mitä sanaa olisi pitänyt käyttää.
107. Keila12.1.2018 klo 22:53
Tapio, yleisesti ottaen, et tunnu tietävän paljon mitään mistään, mikä liittyy elämään. Ravihevonen laput silmillä juoksee ympyrää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *