KESKUSTELUT > RISTIKOT > MUISTISÄÄNNÖT

783. Muistisäännöt

Jouni15.3.2004 klo 19:03
Vuonna 1987 luin lehdestä jutun, jossa eräs aivovalmentaja (brain trainer) kehotti muodostamaan tärkeistä asioista muistisääntöjä. Niitä voi hänen mukaansa muodostaa myös ulkomaisen kielen avulla. Esimerkiksi hän sanoi senvuotisen missin Outi Tanhuanpään. Se on englanniksi Strange I dance head. Se oli hyvä muistisääntö, koskapa muistan sen vieläkin.

Tämän vuoden missin muistan Mika Salosta ja edellisen muuntajatehtaasta.
2. tero15.3.2004 klo 22:39
No nyt on vain päätettävä mitkä ovat niitä tärkeitä asioita. Itse olen pettynyt itseeni jos muistan vielä vuoden päästä tämän vuoden missin tai oscarvoittajan. Oikeasti riittää kun muistan ne 25 eri pin-koodia ja muuta numerosarjaa ja salasanaa joita ilman elämä nyky-yhteiskunnassa on täysin mahdotonta. Toisaalta ehkä olisin onnellisempi jos en muistaisi yhtäkään.
3. Kravattimies16.3.2004 klo 03:08
Rubikin kuutio oli muodissa 1981, jolloin keksin sen ratkaisemiseksi muistisääntöjä.

Brisbanen pappilassa parinkymmenen "nuorekkaan" illanistujaisissa huomasin Rubikin kuution jossain hyllyllä ja kuten arvasin, se oli sekaisin.

Huomaamatta järjestelin sen siten, että sopivassa käänteessä saatoin esitellä kuution toisille ja luvata, että saan sen ratkaistuksi tasan 32 siirrolla ja jopa niin, etten itse edes katso siihen vaan pidän sitä koko ajan selkäni takana!

Kun kaikki halukkaat olivat kommentoineet sen täysin mahdottomaksi, käänsin heille selkäni, jotta he näkisivät mitä tein.

Aloin laskea ääneen numerosta 32:sta alaspäin ja samalla tein aina yhden siirron kuutioon. "Ei näytä onnistuvan", kuului joukosta. Jatkoin laskemista. Kun olin päässyt numeroon 4, joku sanoi: "Nyt se sekaisemmin kuin alussa!" Tiesin olevani oikeassa, kuten olinkin! Kaikki meni nappiin.


Muistisääntöni olivat lauseita, joista selvisi mitä tahkoa piti kääntää (sanan alkukirjaimesta: etu, taka, vasen, oikea, ylä, ala) ja mihin suuntaan. Jos toinen kirjain oli vokaali, piti kääntää vastapäivään. K-alkuisten toinen kirjain kertoi, mistä keskitahkosta oli kyse.


Esimerkkejä:

Yksi eronnut onnistui yrityksessään Oulun yössä eilen. (välipala kohdalleen)

Olivatko kahdestaan? (4 kertaa, y, 4 kertaa - välipala oikeinpäin)

Oulun ylpeydellä Vladimir yöpyjällä on yleensä villi yö. (kulmapala kohdalleen myötäpäivään)

Ylpeä Vladimir yöpyjä Oulusta yleensä viettää yönsä olohuoneessa. (kulmapala kohdalleen vastapäivään)

Eikö tsekki yhtään tilannut yöllä virvokkeita, tivasi Vladimir. Ehkä, vastasi tsekki Vladimirille. Yleensä tsekki yölläkin tilasi. (kulmapala oikeinpäin)


Ratkaistuun Rubikin kuution voit tehdä kuvioita seuraavilla.

KÄÄRME:

Tsekki on voinut aukaista olutpullon onnistuessaan avioitumaan Oulussa, Vladimir totesi. Onnettomia ovat yksinäiset tytöt tylleröt yöllisissä asuissaan odotellessaan olutpullon aukaisijaansa.

KÄÄRME 2:
(Vaihda edellisen kolme viimeistä sanaa seuraaviin)
Turhaan taitavat odotella Vladimirista ylkää yksiöönsä. Oulussa vieraileva toveri tuntee aikeet.

MATO:
Onneksi yritykseni etsiä erilainen auto onnistui. Vieläkään en tiedä autoni eurooppalaisuudesta. Oulussa ehkä ennen oli yllämainittuja ylettömästi. Ellen olisi ollut eilen Oulun yössä, eurooppalaisuus yllämainitusta ylellisyydestä esiin otettaisiin.

6-U:
Vielä olivat onnettomat eilen vaatimassa tosi yltiöpäisyyttä tsekiltä. Vladimir ehkä oli yöllä onnekkaampi. Vladimir oli vain esittänyt taas ystävilleen auton ohjaamisen vaikeutta.
4. Hui hai16.3.2004 klo 07:47
Tähtitieteen opiskelijoilla on klassinen muistisääntö, jonka avulla he (ja minä) muistavat ongelmitta tähtien spektriluokat. Ja vieläpä järjestyksessä kuumimmasta kylmimpään tähtityyppiin.

Muistisääntö on niin pätevä, että lähes jokainen sen kuullut on oppinut säännön kerrasta.

Spektriluokat ovat (kuumimmasta alkaen)

O,B,A,F,G,K,M,R,N,S

Ja muistisääntö kuuluu,

Oh, Be A Fine Girl. Kiss Me Right Now Sweetie.

Luulettekos muistavanne vielä huomenna? :-)
5. Hessu16.3.2004 klo 08:15
Nyt kun vielä selittäisit, miksi spektriluokat ovat kirjaimia epämääräisessä järjestyksessä. Miksi ne eivät ole kuumimmasta kylmimpään 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10? Tai edes A,B,C,D,E,F,G,H,I,J?

Näin se tyhmä kyselee... :-)
6. Jukkis16.3.2004 klo 09:45
Mietittäväksi. Mikä muistisääntö on tämä:
How I need a drink, alcoholic of course, after the heavy calculus involving quantum mechanics.
7. mats16.3.2004 klo 10:01
sillä mihin jonkin asian kiinnittää muistisäännössään ei ole väliä, sen vaan yksinkertaisestsi muistaa paremmin.
Ihmettelin kerran miten kaveri muistaa vitsejä ja juttuja niin hiton hyvin, hän sanoi että hänellä on muistisääntönä pari sanaa, kun joku sanoo ne hän muistaa siitä vitsin. Tosin - kun kuuntelin hänen vitsejään huomasin että niissä taitaa olla aina samat muistisanat. sen verran härskejä juttuja ne oli.
8. Kaitsu16.3.2004 klo 10:23
Pohjois Amerikan suurten järien nimet englanniksi HOMES
Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior
9. Sopuli16.3.2004 klo 11:09
Koulussakohan opetettiin muistamaan ne kuukaudet, joissa on vain 30 päivää? KESY MARHU.

Opiskelin tässä jokunen vuosi sitten aikuisilla päivilläni, tentteihin lukiessa piirsin kirjan reunaan asiaa symboloivan kuvan. Kerratessa piirros palautti mieleen koko asianivaskan.
10. jepsjuu16.3.2004 klo 14:43
Vanha perinteinen; Oulun siika pyhäkala.
11. Marianna16.3.2004 klo 20:33
Englanninkirjassa (siinä ruotsalaisten tekemässä) on lause " My Very Energetic Mother Just Sent Us Nine Pizzas" = planeetat auringosta ulkoavaruuteen päin. Mikähän on vastaava suomeksi?
12. Titta16.3.2004 klo 20:41
Minä Viihdyn Mahtavan Mainiossa Joukossa Sanaristikot.netissä, Usein Neljän Pintaan...?
13. Marianna16.3.2004 klo 20:59
Varmaan olisi jotain hiukan yleispätevämpää -- löytyisikö jostakin ala-asteen ympäristötiedon kirjasta?
14. Markku16.3.2004 klo 22:28
Kasvava vai pienenevä kuu? Kun kuun sirppi on P-kirjaimen kaaren suunnassa (=kaari oikealle), niin kuu pienenee. Kun sirppi on K-kirjaimen kaaren suunnassa (=kaari vasemmalle) niin kuu kasvaa. Mutta huom: sanonnan mukaan kuu aina valehtelee, eli kuun kasvu/pieneneminen on siis juuri päinvastoin.
15. Titta16.3.2004 klo 22:58
Marianna:

Saahan sitä yrittää! :D
16. Jouni16.3.2004 klo 23:06
Minulla on paarpuurista ja tyyrpuurista sellainen muistisääntö, että kun aakkoset ovat edessä rivissä, p on vasemmalla ja t oikealla.
Meniköhän nyt oikein vai pitikö vielä muistaa Markun sääntö, että muisti aina erehtyy ja asia on juuri päinvastoin.
17. Hui hai17.3.2004 klo 08:42
Paarpuurissa ja vasemmassa on molemmissa kaksi aata.
18. mats17.3.2004 klo 08:51
marianne ja titta: kuinka noista planeettamuistisäännöistä ne planeetat sitten muistaa (maa, mars,merkurius)?
Minulla on siihen parempi muistisääntö - nimittäin
Auringosta lähtien: merkurius, venus, maa, mars, jupiter, saturnus, uranus, neptunus ja pluto. ei tämä ole sen vaikeampi muistaa kuin joku kummallinen lause.
19. jepsjuu17.3.2004 klo 09:12
Mihin väliin Sedna sijoitetaan, jos ja kun se on todetaan planeetaksi?

Tulee Titalle ja Mariannalle uutta runoilemista.
c/;)
20. MM17.3.2004 klo 09:26
Oikeakätisenä Paarpuuri on Paskapuoli.... eli vasen puoli keulaanpäin kahtellessa. Näin minä sen telakalla aikoinaan pänttäsin.
21. iso S17.3.2004 klo 09:27
Eikös se ole niin, että paarpuurissa ja vasemmassa on molemmissa kolme a:ta, paitsi perusmuodossa kaksi (pAArpuuri) ja yksi (vAsen).

Paarpuurissa ja tyyrpuurissa on molemmissa kaksi ärrää, mutta paarpuurissa pitäisi olla vain yksi (paapuuri).
22. V-R17.3.2004 klo 09:28
Olen joskus nuoruudessani oppinut tällaisen lorun.
Siitä on ollut myös joskus hyötyä.
Mihinkähän tällainen värikoodaus liittyy?

Black = black
Boys = brown
Rape = red
Our = orange
Young = yellow
Girl = gray
But = blue
Violet = violet
Gives = gray
Willingly = white
23. MM17.3.2004 klo 09:40
Vaikkapa vastusten (elektroniikka) arvokoodaukseen.
24. tero17.3.2004 klo 10:01
Volvo on blondivitsin mukaan ihanneauto sille joka ei muista vasenta ja oikeaa, ne kun lukevat ratissa.
25. Kaitsu17.3.2004 klo 10:24
Kuun vaiheista minua opetettiin vertaamaan kuuta kuppiin. Kun kupin suu on kohti liikesuuntaa se kerää itsensä täyteen ja päinvastoin.
26. tero17.3.2004 klo 11:07
kaitsu...ei kai se voi noin mennä...kun minä taas muistan että Oikealle Ohenee ja Vasemmalle Vahvistuu...niin sehän on juuri päin vastoin. Tai sitten en vain tiedä mikä se liikesuunta on. :)
27. Titta17.3.2004 klo 11:11
Kaitsu: Mikäpä se on se liikesuunta, ei kuuta tule aina niin kovin kauan seurattua...

Eikös se ole paapuuri, yhdellä ärrällä??? Ainakin siinä ja vasemmassa on a. Aasta minä sen muistan.

Minä olen opetellut sen planeettarimpsun ilman Neptunusta. Senkin muistan, että 4 ensimmäistä ovat sisäplaneettoja, 4 jälkimmäistä ulkoplaneettoja.
28. Éki17.3.2004 klo 12:02
Ei kai se ole paarpuuri vaan paapuuri?

Minun elämääni on pari kertaa vuodessa helpottanut se muistisääntö, että viisarit siirretään aina tunnin kesään päin.
29. Eki17.3.2004 klo 12:03
Iskikö minuun hienosteluvimma?
30. Tuomas L.17.3.2004 klo 13:15
SPOTPA on klassinen taikasana, jolla englannin sanajärjestystä on iät ja ajat painettu päähän.
31. MM17.3.2004 klo 13:22
Taitaapi se virallinen olla tuo paapuuri. Monenlaista versiota noista aikoinaan kuuli... tyyrpuuri, styyrpuuri, paarpuuri, paabuuri, baabuuri....
32. isó S17.3.2004 klo 13:29
Olen pikkupoikana testannut sitä teoriaa, että järveen laitettu kissanpentu ui aina kohti rantaa. Piti paikkansa. Koe-eläimet asetettiin puolisääreen ylettyvään veteen 'nokka ulospäin'. Ensimmäinen teki U-käännöksen ja ui rantaan. Toinen lähti päättäväisesti kohti 300 metrin päässä olevaa vastarantaa. Ranta kuin ranta, mutta housut kastuivat pois hakiessa. Älkää yrittäkö tätä kotona.

Niin että siirretäänkö viisareita edelliseen vai seuraavaan kesään päin?
33. Jukkis17.3.2004 klo 14:12
Mikä ihme on tuo SPOTPA? En minä ainakaan muista koskaan kuulleeni. Vissiin se on kuitenkin niin tunnettu, että Googlen antamilta sivuilta ei millään tahdo löytyä sille selitystä.

Niin että mikähän on se sääntö, jonka tuo SPOTPA auttaa muistamaan?

Eikun löytyi. RBT Spopta -kaukalopallojoukkueen kotisivulla on vaivauduttu selittämään se, mitä millään katsomallani englannin kielioppia käsittelevällä sivulla ei vaivauduttu. "Subjekti Predikaatti Objekti Tapa Paikka Aika". Jassoo.
34. Joúni17.3.2004 klo 14:50
Aika vaikea muistaa tuo PSOTPA, kun on mennyt jo kaukalopallojoukkeen nimessä väärin...
35. Ekí17.3.2004 klo 14:57
Aloitinkos minä (tahattomasti) uuden villityksen?

Iso S, oliko kesäkysymys saivartelua, vai...? MINÄ ainakin ymmärrän aina tuon perusteella, minne siirretään.
36. iso S17.3.2004 klo 16:18
Joo, oli ystävällismieliseksi tarkoitettua saivartelua. Samaa muistisääntöä itsekin käytän, kun äänekkäästi manaillen veivaan noin kelloa aikaan. Joillekin ei kelpaa tunnin siirto, vaan pitää siirtää 11 tuntia. Joitakin jopa 23. Ja antaa kukkua siinä välissä. Ymmärrän minne siirretään, en vain ymmärrä miksi.

Sivutarkoituksena oli muistuttaa, että niin yksinkertaisesti asioita ei voi kirjoittaa, ettei joku vielä yksinkertaisempi sielu ymmärtäisi väärin ja uisi vastarantaan kuin kiiski tai kissanpentu. Sille ei kuitenkaan voi mitään, joten ei kannata ottaa paineita.
37. iso S17.3.2004 klo 16:19
Siis noin 20 kelloa aikaan. Nakkisormet ja kökköaivot panevat taas parastaan.
38. Kravattimies18.3.2004 klo 02:47
>Jukkis 16.3.2004 klo 09:45
Ratkaisu

How I wish I could calculate pi.
39. ile13.5.2005 klo 23:03
Penska toi pari viikkoa sitten kotiin kaveriltaan lainaamansa Rubikin kuution ja kysyi, että oletkos ukko tällaista ennen nähnyt?

Olen nähnyt, ja ratkonutkin monta kertaa valmiiksi asti. Lunttilapun avulla, tosin.

Aikani kuutiota väänneltyäni hakeuduin googlen pariin, mutta ihme kyllä ratkaisun hakeminen tällä työkalulla ei olekaan aivan yksinkertaista. Ainakaan suomenkielisiltä sivuilta sitä ei löydy.

80-luvun alussa minulla oli paperi, jolle piirustetun kaavan avulla kuutio ratkesi hetkessä.

Huonompi juttu. Olisihan se näet hienoa näyttää muksuille, että katsokaas, kun isä taas päätteli matemaattisesti ja väänsi tahokkaan värimaailman kohdalleen.

P.S. Pystyykö kuution purkamaan osiin ja kokoamaan uudelleen???

Ilman erikeepperiä???
40. Antti Viitamäki13.5.2005 klo 23:32
Minäkin jäin ihmettelemään tuota SPOTPA-hommaa, kun en muista aiemmin kuulleeni. Jos se liittyy sanajärjestykseen, niin tarkoittaako se subjekti-predikaatti-objekti, tapa-paikka-aika - vai jotain ihan muuta?
41. Juhani Heino14.5.2005 klo 00:20
ile, jotkin kuutiot saa auki niin että leikataan jonkin sivun keskipala auki ("hattu" on siihen liimattuna eli voi lähteä puukolla) ja alta paljastuu ruuvi.
42. Kravattimies14.5.2005 klo 07:44
Meillä Rubikin kuutiot on purettu vääntämällä yksi pala irti ja vastaavasti koottu naksauttamalla se viimeisenä paikalleen. Työvälineenä on voinut olla vaikkapa ruuvimeisseli, mutta sillä ei tarvinnut ruuvata.
43. Esko Kalervo14.5.2005 klo 08:19
Kun saitte tuossa edellä paapuurin paikalleen, laitetetaan se toinenkin: styrpuuri tulee sanasta styra eli ohjata. Moottoriveneissähän ruori oli ja on useimmiten oikealla eli styran puolella > Styrpuuri.
44. Esko Kalervo14.5.2005 klo 08:21
Suomalaisittain sanotaan styyrpuuri.
45. Eki14.5.2005 klo 08:37
Nykänen tuntee styyrpuurin tyyrpuurin rinnakkaismuotona, Pesonen ei sitä muotoa enää missään mainitse. Kielitoimisto siis suositellee ässällisen muodon unohtamista.
46. tjn15.5.2005 klo 22:01
Runsaasti vesiä omallakin kölillä halkoneena täytyy vängätä, että styyrpuuri on se, mitä vesillä käytetään. Maakravuksi leimautuu oitis, joka tyyrpuuria käyttää. Kielitoimistokin.

Varmaan siksi ässällä, että perussanassakin se ässä löytyy kaikilla "merikielillä": starboard,steuerbord,styrbord,stuurboord.

Esko Kalervokaan ei ole tainnut vielä ruoriin ehtiä, sillä kommentti esittää lähinnä muistisääntöä, minkä avulla maakravut yrittävät muistaa, kumpi puoli se styyrpuuri oikein on. Ruoripinnahan on ( 99%) keskellä perää. Ruoriratas on ennenvanhaan lähes aina ollut paapuurin puolella ( ellei keskellä), mutta on nykyaikana hivuttunut niin, että taitaa olla nykyään valtaosin styyrpuurin puolella ( ainakin suomalaisissa pienveneissä ).
47. ohi ja vastaan17.5.2005 klo 10:24
Uimahallissa(kin) on uijan hyvä muistaa hokema "ohi oikealta, vastaan vasemmalta". Vältytään - ehkä - yhteentörmäyksiltä joskaan ei peräänajoilta.
48. tjn17.5.2005 klo 14:38
Kielitoimiston "propaganda puree" .

Tänä vuonna suomeksi ilmestyneessä kirjassa ( BISMARCK, taistelu Atlantin herruudesta ) vilisee tyyrpuureja, valitettavasti. Muutoin ihan mielenkiintoinen kirja :)
49. iso S17.5.2005 klo 15:30
Ohi oikealta, vastaan vasemmalta? Siinäpä niitä yhteentörmäyksiä tulee kun osa ymmärtää muistisäännön itsensä kannalta (minun pitää mennä ohitettavan oikealta puolelta vastaantulevan vasemmalta puolelta) ja osa muiden uimareiden kannalta (ohitettava jätetään oikealle ja vastaantuleva vasemmalle). Sanamuoto ja luonnollinen itsekeskeinen ajattelutapa tukee edellistä tapaa, oikeakätisen liikenteen periaate ja uimahallien(kin) yleinen käytäntö jälkimmäistä.
50. Kravattimies24.9.2011 klo 10:24
Tutkijat ovat löytäneet alkeishiukkasia, joiden nopeus on suurempi kuin valonnopeus. Testeissä neutriinot kulkivat 730 kilometrin matkan Genevestä Italiaan. Aikaa kului 60 nanosekuntia vähemmän kuin valolla. Valonnopeus on 299792458 metriä sekunnissa.


Annetaanpa sanasepoille tehtäväksi laatia yhdeksän sanan mittainen lause muistisäännöksi valon nopeudelle.

Sanojen pituudet järjestyksessä:

2 (esim. ON)
9 (esim. NOPEUTENA)
9 (esim. FOTONILLA)
7
9
2
4
5
8
51. tuffa Porist24.9.2011 klo 10:36
Tuohon uutiseen viitaten: Esko Valtaoja on valmis lyömään mallasviskipullon vetoa, ettei se pidä paikkaansa!
52. JPQ24.9.2011 klo 12:18
Mä en lyö vetoa ja mutta uskon että Esko Valtaoja kerrankin väärässä. On niin paljon asioita jota ei tiedetä vielä.
53. Wexi24.9.2011 klo 17:48
Ei uskomista. Ajanottoa peukalo sotkeutti. Ei ehyt jousi vekkarin.
54. Wexi24.9.2011 klo 19:25
On hiukkasen eksyneitä CERN:ssä miekkoset. Ei Esko Jorma Valtaoja.

[Laitetaan tähän jälkimmäiseen varois luntti: 299792458]
55. Kravattimies2.3.2012 klo 01:02
> On hiukkasen eksyneitä CERN:ssä miekkoset.

Johto löysällä?
56. Olavi Kivalo4.3.2012 klo 15:47
Rakastua on italiaksi innamorarsi. Tämä löytyy sanakirjasta. Mutta kuinka sanon 'minä rakastun'? Siis refleksiiviverbi preesensin yksikön ensimmäisessä persoonassa. Helppoa! Palautan vain mieleen seuraavan episodin, jota en unohda koskaan.

Törmään sattumalta ihastuttavaan Minna Kauppiin. Esittelen itseni hätäisesti. Minna hymyilee aseista riisuvasti ja ojentaa kätensä: MINNA, MORO!. Olen jo mennyttä miestä. Soperran: MI INNAMORO... (rakastun...).
57. Hedi Heinola1.4.2012 klo 00:29
Sain ahaa-elämyksen viimeviikolla, kuinka tärkeä on yhdyssana: taparikollinen. Laitapa se kahtia...!
58. PS1.4.2012 klo 10:48
Muistatko olympiarenkaiden värit ja niiden järjestyksen?
Sääntö on politiikkaa ja sähkötekniikkaa.
Ylärivi: Suomen Maaseudun Puolue eli SMP, siis sininen, musta ja punainen.
Alarivi: sähköjohdotuksen keltavihreä suojamaajohto eli kevi, siis keltainen ja vihreä.
59. Olavi Kivalo1.4.2012 klo 10:54
Epäilenpä että epäilen, että tuosta voisi tulla epäillyksi kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Rikollista ei saa julkisesti kuin enintään epäillä rikoksesta.
60. Matti1.4.2012 klo 14:54
Mikä on USA:n etelävaltioissa suosituin iskelmä?

Ota musta kii!
61. Matias-Myyrä1.4.2012 klo 15:09
Olympiarenkaiden värit vasemmalta oikealle:
Suomen Kisat Meni Vituiks, Perkele!
62. Heidi Heinola1.4.2012 klo 16:24
Kivalo: Kysymys oli yhdyssanasta! PS: Olympiarenkaat ovat täyttä politiikkaa: ylhäällä SMP alhaalla Keskusta ja Vihreät.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *