KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 28.-29.12.2013 - ANALYYSIA. SIS. JUONIPALJASTUKSIA!

7787. IS-kovis 28.-29.12.2013 - analyysia. Sis. juonipaljastuksia!

Marco Poloinen4.1.2014 klo 00:34
Järkee - tai ei, tässä on säie, jossa näin palautusajan päätyttyä ruoditaan vapaasti vuoden viimeistä - ja mitä ilmeisimmin vaikeinta kovista. Jos ratkontasi on vielä kesken ja haluat välttyä "itsesaastutukselta", älä jatka pitemmälle

Säie 7780 IS-viikonloppu 28.-29.12.2013 on edelleen käytettävissä yo. ristikkoa koskevaan yleiskeskusteluun.
2. Marco Poloinen4.1.2014 klo 01:02
Eräs tämän erillissäikeen avaamissyistä on halu antaa hieman hitaammin alkuun päässeille tai myöhemmin aloittaneille mahdollisuus "häiritsemättä" itsenäisesti löytää ne lukuisat hienot asiat, jotka tämä ristikko pitää sisällään - ja joista me ratkoneet olemme omat AHAA-elämyksemme jo saaneet.

Siis vielä kerran: Jos haluat vaihtaa mielipiteitä, mutta et halua lisävinkkejä, puhumattakaan suorista vastauksista, siirry seuraamaan yllä mainittua säiettä!
3. Emma4.1.2014 klo 01:52
Lupasin Jaskalle selittää lauantaina, miksi kirjoitin niin kuin kirjoitin. Koska alkuperäinen säie nyt on varattu vielä keskeneräisen ratkontansa kanssa taisteleville, käytän hyväkseni tätä uutta säiettä, jotta voin pitää lupaukseni.

Jutun juoni siis oli tällainen:

31.12.13 klo 12.45 Ripe
"...Yksi ainoa vihje ei avaudu: kaakkoiskulman VARPAILLAAN OLEVALLA. Ehkä sekin vielä selviää..."

Klo 13.10 Jaska
"Ripe, selviäminen ei vaadi kovin pontevaa fyysistä aloitteellisuutta..."

klo 15,25 Emma
"Sinäkin, Brutukseni :("

(ratkaisusana TUTU)

Kiinnittäisin huomiosi, Jaska, sananvalintaasi ja sen tarjoamaan mielikuvaan ja lisävivahteeseen; rivien välistä lukija rupeaa välittömästi miettimään, miksi käytät jotenkin outoa ilmausta, kun on kyse sanan hakemisesta. Siitä seuraa ahaa-elämys: siis fyysistä, varpaillaan, ei pontevaa (se sinänsä kyllä lienee väärä käsitys baletista?) => => tutu!

Moni on nyt varmaan valmis syyttämään meikäläistä saivartelusta, mutta näin se kuitenkin menee - vivahteille herkät ratkojat saavat kaikista lisätiedoista tai kommenteista ylimääräistä apua.Tämä nyt oli ääriesimerkki, siksi puolileikilläni tuon Caesarin lauseen kirjoitin.
4. Emma4.1.2014 klo 02:16
Luettuani edellä olevan sepustukseni tulin ajatelleeksi, että ehkä se oikeasti onkin saivartelua, eikä kukaan muu olisi sitä tilannetta noin tulkinnut - niin että peruutan koko jutun sisällön. Anteeksi, Jaska! Tulipahan kuitenkin selitettyä tuon Brutuksen tausta, niin kuin olin luvannyt. Siis silkka väärinymmärrys!
5. saivare4.1.2014 klo 07:44
Tuliko ristikkoon sana ENKI, jos niin mitä se tarkoittaa?
6. Leku4.1.2014 klo 08:21
ENKI sanaa en minäkään tunne enkä myöskään tajunnut HOH -vihjettä/vastausta. Ehkäpä täällä tulisi näihin nyt hieman selvennyksiä.
7. RR4.1.2014 klo 10:10
Enki taitaa olla jotain sumerilaista mytologiaa.

HOH = veSIMOlekyyliä
8. Leku4.1.2014 klo 11:11
Kiitos RR
9. Tuomas L.4.1.2014 klo 11:20
Ai jaa, minä taas ajattelin, että SIMO-joki on vettä.

Kun Caesarista ja Brutuksesta jo ruvettiin puhumaan, niin saadaankin oiva aasinsilta ristikossa mielestäni olleeseen virheeseen: vihje AIHEESSA 49, JOS NURIN ajatuksena oli lukea ratkaisusana takaperin TE-IL-EMA. Roomalaisena lukuna 49 on kuitenkin ainakin perinteisten sääntöjen mukaan XLIX eikä IL.
10. Jaska4.1.2014 klo 11:20
Ahaa, Emma, sinulla olikin noin raffinoitu tulkinta kuukkeliviittauksestani. Oletin sinun tarkoittaneen minun paljastaneen kyseessä olleen tietovihje (kolme partisiippia putkeen, mahtavaa). Siitäkin huomauttaminen olisi ollut aiheellista.

Itsekin joskus googlailen arvattavasti tietopuolista ratkaisusanaa, jonka yhteyttä vihjeeseen en bonjaa. Hannulle yritin vihjailla, ettei pari klikkausta ole kovin rasittava toimenpide.
11. Tuomas L.4.1.2014 klo 11:32
(Edellisessä viestissäni sanan "vihje" pitäisi olla taivutusmuodossa.)
12. Jaska4.1.2014 klo 11:42
VeSIMOlekyyli - en minäkään tätä simppeleimpää selitystä honannut. Aarrrgh. Arvelin vihjeen tarkoittavan näyttelijä Simo Osaa. Happiatomihan on vesimolekyylin osa. Kyseeseen tuli myös Siim Liivikin "taiteilijanimi" Märkä-Simo. Hieman kuitenkin epäilin Pitkälän asiantuntemusta genrestä. Anteeksi, jos olen väärässä. Kumpikaan vaihtoehto ei kuitenkaan saa tukea partitiivilta TÄTÄ, jonka ratkoessa lukihäiriöitsin nominatiiviksi TÄMÄ.
13. Marco Poloinen4.1.2014 klo 12:47
Kyllähän tuossa AIHEESSA 49, JOS NURIN -vihjeessä on selvä lipsahdus tapahtunut. Onneksi en muistanut oikeaa ilmaisutapaa, joten ihmettelyyn ei kulunut suhteettomasti aikaa. Kopsasin HAMK:n Lääkelaskenta-sivulta roomalaisten lukujen käsittelystä ko. kohdan:

"Vähentäjän pitää olla yksi kymmenesosa tai yksi viidesosa vähennettävästä

Esimerkiksi:

- Lukua 49 ei voida merkitä IL (50-1), koska I on yksi viideskymmenesosa L:stä. Tämän takia 49 merkitään XLIX (50-10+(10-1))
- Lukua 99 ei voida merkitä IC (100-1), koska I on sadasosa C:stä. Tämän takia luku merkitään XCIX (100-10+9)"

Virhehän olisi ollut poistettavissa pienellä muutoksella, mutta tuollaisenaankaan ei sanottavasti vaikuta kokonaistyytyväisyyteeni!
14. Matti4.1.2014 klo 20:10
Itse olen jo kauan havainnut nämä IL:t ja IM:t vihjeissä. Mielestäni ei kyse ole virheestä lainkaan. Vaikka 49 onkin XLIX eikä IL, ristikkovihjeitys ei ole matematiikkaa vaan assosiaatioilla leikkimistä. Näin ollen 49 ->IL on täysin kelvollinen.
15. Kaapo4.1.2014 klo 20:43
Aloittajan viittaukseen itsesaastutuksesta totean, että hohhoijaa ja rommia pullo!

Enpä olisi uskonut törmääväni tällaiseen vielä 2000-luvulla.

Jos VESIMOLEKYYLIÄ -> SIMO, niin millaisiinkohan vihjeisiin tuota tietä vielä päädytäänkään?

Nuoli kohti NIINISTÖÄ -> SIDE. Jne
16. Kaapo4.1.2014 klo 20:48
Käännän vielä veistä haavassa. Yksi typerä vihje pilasi koko ristikon!
17. Marco Poloinen4.1.2014 klo 21:04
Assososiaatioilla leikkimistä tietysti, mutta mutta vähän turhan kauas suolle ajaudutaan jos ns. asiatietojen paikkansapitävyysvaatimuksesta luovutaan. Vaikka roomalaista lukujärjestelmää käytetään ristikoissa useimmiten ei-matemaattisessa, kieltä korvaavassa merkityksessä, se kuitenkin järjestelmänä on nykyäänkin voimassa oleva.

Niin kuin aiemmasta kommentistani ilmenee, en ole repinyt pelihousujani moisesta, mutta yhtenä ristikon laatuun vaikuttavana seikkana sitä pidän.

Erikseen on sitten nämä ihmisten kielenkäytössä alkuperäiseen verrattuna "virheellisiksi" muokkautuneet "löpö-jutut", joista lopullista "ristikkototuutta" ei hevillä edes voi määrittää. Oma rajani kulkee jossain LAHO => MÄTÄ -seutuvilla. Vaikka 9/10 ratkojasta hyväksyisi sen olkiaan kohauttamatta, niin virhe mikä virhe.

Yhteenvetona (ja Kaapolle osoitettuna tervehdyksenä) Koskelan sanoin: "Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat". Ristikkorintamallakin.
18. ellada4.1.2014 klo 23:23
Löysittekö kaikki helposti vastauksen vihjeeseen "hyvin lakkaisille pannut"? Itse harhailin ensin ämpäreitteni kanssa lakkasoilla ja sitten mietin moneen kertaan lakattuja parkettilattioita ja mitä niille pantaisiin.
19. matts4.1.2014 klo 23:44
Mikä sen aasilla ihaa lisävihjeen merkitys oli?
20. Tuomas L.4.1.2014 klo 23:47
Ihaa on aasiuros eli AA - SIURO - S

AASISSA oli siis taivutusmuoto sanasta AAS.
21. Jaska5.1.2014 klo 00:18
... joka oli liikkuvan poliisin päällikkö.

TIAARAT oli ristikon helpoimpia keksittäviä, niin kuin alavaaka- ja persupystyrivin santa yleensäkin. Vihje oli kuitenkin niitä vähemmän hyviä.
22. Jaska5.1.2014 klo 00:20
... sanat
23. Marco Poloinen5.1.2014 klo 00:32
Eipä tuo TIAARAT mulle ollut helpoimpia, vähän elladan tavoin aatos kuljeskeli. Toisaalta, ei vihjeessä minun mielestäni mitään kummempaa vikaakaan ollut, ihan asiallisesti perusteltu.
24. Jussi vain5.1.2014 klo 01:45
En tiedä mitään syytä, miksi tämä ristikko olisi Marcon vuoden paras ristikko. Täyttä soopaa koko juttu. Muutamia hyviä juttuja oli, kuten siloposki ja Teivo oviet. Täyttä roskaa muuten mielestäni :) Jos ristikoita aletaan keksimään keksimisen vuoksi, ei paljon ole jäljellä. Erittäin huono ristikko.
25. Jussi vain5.1.2014 klo 01:50
Tässä pientä piikkiä lisää. Onko tullut seurattua, omaa tilannetta.
26. Saivare5.1.2014 klo 09:19
...ei niinkään omaa mutta jonkin verran jussivainin tilannetta, onko muut huolestuneita?
27. Matti5.1.2014 klo 18:44
Korjaus HAMK:n Lääkelaskenta-sivun roomalaisia lukuja koskevaan kohtaan:

"Vähentäjän pitää olla yksi kymmenesosa tai yksi viidesosa vähennettävästä."

Oikeasti vähentäjä ei voi olla edes viidesosa, vaan ainoastaan kymmenesosa. (Mitenkä se voisikaan oll viidesosa? 8=IIX? Kirjoittaja on kai tarkoittanut ei viidesosaa vaan puolikasta. Mutta ei sekään toimi, 5=VX?)

Roomalaiset luvut kirjoitetaan niin, että ensin kirjoitetaan ykköset, sen vasemmalle puolelle kymmenet (jos niitä on), sen vasemmalle puolelle sadat (jos niitä on) jne.
28. Marco Poloinen5.1.2014 klo 19:57
CD = 400
29. Matti5.1.2014 klo 20:00
Marco Poloinen, joo, minä puhuin nyt ihan soopaa. Menen nurkkaan häpeämään.
30. Marco Poloinen5.1.2014 klo 20:02
Älä suotta ole kovin kauan, näitä sattuu! :-)
31. ripop5.1.2014 klo 20:38
Minä taas johdattelin sen mielessäni niin, että 51 takaisintullessa on 49 , eli sadasta vähennettynä, siis nurinkurinen luku.
32. Marco Poloinen5.1.2014 klo 21:36
No juu, voihan sen noinkin johdatella, mutta milläs perusteella tiesit juuri sadasta vähentää? Ja joka tapauksessa se takaapäin luettuna on IL, eli alkupisteessä ollaan...
33. Jussi vain6.1.2014 klo 01:45
Minkä takia pitää tehdä ristikkoja, joita ei pysty ratkomaan kuin muutama kymmenen ratkojaa. Edistääkö lehden levikkiä? Tällaisia ristikoita ei pitäisi olla edes olemassakaan.

Sanoin aiemmin, että ratkaisin ristikon, mutta en kuitenkaan ratkaissut.

Odottaisin ristikoilta Skyttää, Rosenvallia, Teemua ja Ekiä, niissä on sentään järkeä. Miettikääpä sitä.

Toni voisi perustaa oman ristikkolehtensä, kymmenkunta tilaajaa varmaan sen rahoittaisi.
34. Ahti6.1.2014 klo 08:38
Kuten toisessa säikeessä jo sanoinkin, niin kyllä tämä oli vuoden ykkösristikko! Sehän tulee todistettua jo ykkösten keskittymälläkin mitattuna (lue I-kirjainten). Onneksi kaikilla on tahollaan oikeus omaan henkilökohtaiseen mielipiteeseensä. Jatka vain samaan malliin Toni!
35. iso S6.1.2014 klo 09:06
Miksi seiväshypyssä kannattaa nostaa rima kuuteen metriin? Eihän sitä ole edes kymmenen ihmistä onnistunut ylittämään. Ehkä siksi että tällaisen tunarinkin (ennätys 210) mielestä on hienoa nähdä kun joku sen tekee.

Umpivisaisten ystävätkin saakoot silloin tällöin herkkunsa. Ei jokaisen tarvitse kaikkia ristikoita edes yrittää. Helppojen tarjontaa on ihan riittävästi. Siitä voi vääntää kättä, kuinka usein sitä pientä vähemmistöä pitää palvella. Tämä puheena olevan ristikon ratkaiseviakin on kyllä enemmän kuin kymmenen, ehkä jopa sata, plus sellaiset melkein valmiiksi saavat jotka nauttivat hyvästä yrityksestä.

Itse pääsin noin puoliväliin ja nautinto oli enempi kyseenalainen. Oma vika, ujostelin ison kiven takana piilossa silloin kun järkeä jaettiin.
36. Jaska6.1.2014 klo 11:05
Mulla on sellainen systeemi, että kun järki loppuu, turvaudun aikaan. Onneksi sitä on tähän tarkoitukseen eläkeläisellä riittävästi.

iso S lienee valmentautumassa ratkojien kauneuskilpailuun viime lauantaisen Pallos-kommenttinsakin perusteella.
37. Marco Poloinen6.1.2014 klo 13:56
Jussi vain,

kun Suomessa on ristikonratkojille tarjolla todella runsaasti valinnanvaraa, niin "minkä takia pitää tehdä" elämä vaikeaksi lyömällä päätään seinään vaikka ei tykkää? [Tässä kohti oli tarjolla useita vastausvaihtoehtoja, mutta pyyhin ne pois. Voisit kertoa "omin sanoin"]

Itse olen lopettanut iät ja ajat sitten sellaisten (laatijoiden) ristikoiden ratkomisen joista en tykkää. Mene ja tee sinä samoin!

(Tai no, Kuukauden Aulis on poikkeus, mutta siinäkin on seassa omanlaistaan kivaa, eikä sitäkään ole tarvis morkata.)
38. Taatar6.1.2014 klo 14:08
Heips. Olen samaa mieltä sekä Jussi vain ja iso S:n kommenteista, mutta Toni Pitkälä lienee minulle uutuutena vielä ainakin liian mielikuvituksellinen.
39. Emma6.1.2014 klo 16:53
Toni tekee laaturistikoita laidasta laitaan, helpoista huippuvaikeisiin! Huonosti tehtyä en ole vielä nähnyt - enkä sellaista, joka ei olisi lopulta ratkennut.

Muitakin hyviä tekijöitä on, mutta jos tässä nyt Tonista puhutaan, kun kyseessä on hänen tekemänsä vuoden vaikein, jätän luettelematta.
40. PS10.1.2014 klo 17:14
Pikkuhiljaa täyttynyt, vain pieni aukio keskialhaalla auki.
Siihen vain jämähti, lehti kohta puhki kumituksen jäljiltä.
Pieni vinkki vaikkapa vauvan lahjoihin olisi paikallaan.
41. Marco Poloinen10.1.2014 klo 18:27
PS, pienestä vinkistä käynee se, että kyseessä on tekijä, ei (monikollinen) annit.
42. Jaska10.1.2014 klo 18:35
Vinkistä käynee myös minun mielipiteeni, että laatija ei ole ihan tyydyttävästi onnistunut vaikeutusknopissaan. Kyse ei ole lahjonnasta, vaan lahjojen antamisesta. Edelleen omasta mielestäni parempia ja riittävän vaikeita vaihtoehtoja lahjonnalle olisi ollut.
43. Marco Poloinen10.1.2014 klo 18:43
Minusta kyllä tyydyttävästi, joskaan ei hyvin. Nykyisenä tapojejen turmeltuneisuuden aikana kuulee joululahjoja(kin) nimitettävän 'lahjuksiksi', vaikka ainakin omistani tiedän, että ne on annettu jotakuinkin puhtain sydämin.
44. Taatar11.1.2014 klo 12:33
Mankkaa !!!???
45. Taatar11.1.2014 klo 14:52
Apuva, apuva, aapuuva ! Kyllä sä sieltä selviät vai selviätkö ?
Ehei, ei kruunupäinen enää satuna uppoa.
46. Marco Poloinen11.1.2014 klo 15:13
Tuosta jälkimmäisestä viestistä en tolkkua tuon taivaallista, mutta MANKKAA löytyy tietyn toistovälineen tietyn namiskuukkelin ylä- tai alapuolelta (joskus nappulasta itsestään).
47. PS11.1.2014 klo 16:34
Ei vain aukea aukio!
Miten olis yksi suolainen vihje lisää.
48. Taatar11.1.2014 klo 16:38
Jälkimmäinen olikin syötti. Ymmärsin ja en ymmärtänyt nauhurin osaa koska varmaankin risteävät päin 'prinkkalaa'. Kiitos any way Marco Poloinen, kaikkia ei voi auttaa, nyyh.
49. Taatar11.1.2014 klo 16:38
Jälkimmäinen olikin syötti. Ymmärsin ja en ymmärtänyt nauhurin osaa koska varmaankin risteävät päin 'prinkkalaa'. Kiitos any way Marco Poloinen, kaikkia ei voi auttaa, nyyh.
50. Taatar11.1.2014 klo 16:40
Taas liipasinsormi herkässä !
51. Taatar11.1.2014 klo 16:55
Tämä on niin vaikeaa myöntää, mutta te paremmat verbaaliakrobaatikot, antakaa apuja ,vaikka johtolanka, noviisille joka ei periksi halua antaa.
52. Marco Poloinen11.1.2014 klo 17:36
PS, SUOLAINEN löytyy kaupan hyllystä ja sen normaaliin kirjoitusasuun kuuluu yhdysviiva (3-5)
53. Lars11.1.2014 klo 17:39
Eikös se ollut tämä ketju jossa saa antaa suoria vihjeitä ja toi toinen sellaisia kieroja keskusteluja varten?
54. Marco Poloinen11.1.2014 klo 17:41
Yhdysmerkkihän tuo viiva virallisesti on. Ja hieman tarkennettuna se tarvittaisiin erottamaan nimi yleisnimityksestä. Ei ollut kovin tuttu itselleni(kään).
55. Marco Poloinen11.1.2014 klo 17:45
Lars, ihan sen mukaan mitä ollaan vailla. Vihje on vihje, eikä suora vastaus (joita saa jos haluaa).

Tämä ei ole 'ketju'.
56. Taatar11.1.2014 klo 18:05
Arrgghh ! Täällä saa antaa vinkkejä, EIKÖ !?!
57. PS11.1.2014 klo 19:10
Kiitos Marco, suolainen osui ja uppos.
Täyteen tuli ja myös ymmärrettyä ratkaisut.
Vaikea oli vaikka kuinka tiesi Tonin harrastamat kikkailut.
Aikaa meni mutta tykkäsin.
58. Kati13.1.2014 klo 17:56
Yyk, sanoo Kati! Eikö enää missään ole mahdollisuutta antaa suoraa vihjetä tarvitsijoille? Kaipaan kovasti!
59. Marco Poloinen13.1.2014 klo 18:31
"Suoraa vihjettä"? Jos tarkoitat suoraa vastausta, niin kyllä se tässä säikeessä käy (jos nyt ei tartte ihan koko ristikkoa sanoittaa!). Jokaiselle halunsa mukaan.
60. pelaaja13.1.2014 klo 19:26
Kati, euro vetoa, että jos vaan kysyt jotain niin sinulle vastataan kuten luvattu on.
Minulla on vas. puoliskolla tietynlaisia (=isoja) vaikeuksia. Tuomas L. sanoi toisaalla, että vas. ylänurkan vihje KUSKIN KÄTEEN, JOS EKANA YLITTYY MAALILI, saattaisi olla 'helppo' vihje. Ei ole ;-(
Jos tuon kuskisanan nyt joku kertoisi häpeilemättä, niin saattaisin päästä jatkamaan eli ihmettelemään pystysanoja(kin).
61. Marco Poloinen13.1.2014 klo 19:57
KUSKIN KÄTEEN JOS EKANA YLITTYY MAALILI => SAMPPA (maaliliNJA - samppaNJA)

Jos logiikka pysyy hyvin kasassa niin voi olla helppo vihje, mulle(kaan) ei ollut...
62. Wexi13.1.2014 klo 20:02
En ole ristikkoa nähnyt, mutta voisikohan olla kyseessä ylimitoitettu supistelu. MAALILI(nja) > SAMPPA(nja). Sitähän ne ruiskuttelee palkintopallilla.
63. jussi vain13.1.2014 klo 20:09
Kyllä tämäkin vihje on haettu pahasti nurkan takaa.
64. Marco Poloinen13.1.2014 klo 20:16
Eipä se vuoden vaikeimmassa ole tarkoituskaan olla valmiina rapun edessä.
65. pelaaja13.1.2014 klo 20:17
Oho! Auts! Kimin faninakaan ei kolahtanut osalleni. Kiitos. Siis samppakalja. Mitähän tästä vielä löydänkään. Nyt silmät auki!
66. ripop14.1.2014 klo 18:06
Huh Huh.Nyt vasta ratkes koko ristikko.Tuo keskikohta oli kyllä semmonen sumppu, jota en koskaan muista näkeneeni.Jos olisin sen mankan osan tajunnut aikaisemmin, olisi kai se vauvanlahjojakin auennut.Se olikin kinkkisin vihje ja lopulta ratkettuaan suurin katharsiksen tuottaja tässä.Suurkiitokset Tonille taas.Monta päivää sai puhkoa päätään tuon keskikohdan kanssa.Meinasin jo luovuttaa.
67. Ylläpito14.1.2014 klo 20:15
Kiitokset Tonille myös kirjoituksesta Ristikon anatomia -osioon! Sinne kannattaa mennä, kun ristikko on ratkottu.
68. Tuomas L.14.1.2014 klo 20:31
Pienenä lisäyksenä Tonin ansiokkaaseen selvitykseen, että ETTA on toki myös naisen nimi; Etta James on melko tunnettu laulaja. (Ainakin minulle tämä merkitys on paljon tutumpi kuin lentopalloseuran nimi.)
69. P. Katainen15.1.2014 klo 12:40
Tämä kovis tuntui pakaroissa asti! Kiitos "tonimiihkael" sekä "jukkis".
70. pelaaja15.1.2014 klo 17:02
Hellurei ja hep-!
On tämä ristikko kyllä maineensa arvoinen. Pääsinpä minäkin ns. kokeilemaan uutta stratosfääriä. Uusi huoneentaulu.
Minulla hep nyt siis hep-, koska yksi ruutu jäämässä tyhjäksi ja muutenkin tuntuu, ettei saamani sana siinä oikein sovi. Ja yksi ratkaisu sen lähellä on jäämässä ymmärtämättä.
Nimittäin: alhaalla keskellä vihje KAPPALEITA TÄLLÄ. Minulla tunkee siihen J?UHA. Jotain väärin.
Ja se toinen juttu: siinä lähellä sitaateissa kuunsirppi. AKAI? (Joka sitten on uudestaan vihjeessä 'toistamiseen'.)
Kertoisitteko, miten noitten asioitten laita oikein on?

Vieläkin harmittaa, etten keksinyt yläosan samppaa itse. Pah. Mutta onneksi en sitten sortunut alempana Kimiin (vihje 'hyvin ajon suorittanut'...)
Simoa ja ameliet-ratkaisua en totisesti olisi ilman selitystä tajunnut.
Laatijan analyysi nyt luettu muttei varmaan ihan liian aikaisin. Hiukan vaan luntattu (hmm) => esim. 1-6: en tiedä, olisinko ikinä kääntänyt lehteä vaikka olen siihen toisaalla tottunut.
71. Marco Poloinen15.1.2014 klo 17:30
Onnittelut tähänastisesta! KAPPALEITA TÄLLÄ pitäisi alkaa eri kirjaimella, joten pystysanassa on toivomisen varaa. Samasta syystä myös "kuunsirppi" päättyy sinulla väärään kirjaimeen.

Nämä vain ("sanattomana") vinkkinä siltä varalta, että päätät vielä pohtia...
72. pelaaja15.1.2014 klo 17:41
Ookei! Äläpä kerrokaan enempää. Taidan sittenkin pohtia vielä, koska löysit virheen. Ejectin loppu siis väärin. Ja Akai on sit vaan toistamista eikä toistamista, onneksi.
73. Marco Poloinen15.1.2014 klo 17:45
Harmittaa minua(kin) omasta ja Tonin puolesta tuo Viitamäen suppea sanavasto(!) Olisi ollut älyttömän hieno vihje tuo 'REITTÄ HYVÄILEVÄ'! Tuskin monikaan suomalainen on välttynyt kuulemasta kuinka "lokari on lokari ja hellunkin ottaa vaikka toisen emännästä..."
74. Marco Poloinen15.1.2014 klo 17:55
Jos nyt kaiken varalta muotoilisin hieman uudelleen: "Tuskin monikaan varttuneemman polven suomalainen..." jne.
75. pelaaja15.1.2014 klo 18:20
Hep!
Ai jukrat. Kiitos Marco Poloinen "kaikesta". Minullehan tämä koko juttu oli sinun syytäsi. ;-) ja vielä kerran ;-)
76. Marco Poloinen15.1.2014 klo 18:52
Mitäs, mukavahan tämmöiseen on syyllistyä. Nyt sitten vaan jatkossa kovisten kimppuun ihan valkkaamatta, pahempaa ei hevillä tule! :-)
77. Jondalar17.1.2014 klo 20:37
Sain minäkin viikon varrella ristikon paria sanaa vaille täyteen, kun laitoin ensin saitilla kerrotut suorat vastaukset ruutuihin. Puuttuu KOLMIOLLINEN, joka on varmaankin kolmiolääke, enkä kehdannut sitä etsiä.

Pelaajan tavoin etsin ejecktsanan loppuosaa viimeisimpänä. Kuvittelin heti alkuun KAPPALEITA TÄLLÄ ratkaisun olevan TIUHA. Siihen sisältyy tiu eli 20 kpl kananmunia. Samalla sovittelin pystyyn ejectdata, mutta ei se sopinut ISO D:n kanssa. Yöllä unta ootellessa välähti "kappaleita tällä" ratkaisu mieleen. Tosiaankin mukana oli useita nauhureihin viittavia juttuja.

Vihjeeseen MANKKAA etsin kovasti Espoon kaupunginosan eri variaatioita. Kielen sanoilla on aina monen monta merkitystä ja lisäksi koviksessa epäilee jokaisen vihjeen sisältävän jonkinlaisen jäynän, eikä syyttä.

Huomenna ostetaan uusii lehti ja katsotaan mitä on opittu.
78. Marco Poloinen17.1.2014 klo 21:08
Eihän Toni nyt sentäs kolmiolääkkeitä - tieliikennepuolelta se KOLMIOLLINEN löytyy. Jos löytyy, se kun on luonteeltaan poissulkeva...
79. Jondalar18.1.2014 klo 12:32
Lehti haettu ja kirjaimet tarkastettu. Oikein oli muualla paitsi vasemmalla reunalla olin sössinyt helpohkossa osiossa. Olin laittanut TIELLÄ TAI SUUSSA = SOSE, pitää olla SISU, sekä KANKAASSA, SAA SEKAISINKIN olin pannut ESIKKO unikon sijaan. Siis täyshölmöjä töppäyksiä olin tehnyt.
80. yhtä vailla21.1.2014 klo 12:33
kaikki muut ratkaisusanat ymmärretty paitsi sivan vasemmassa reunassa oleva I-G = ISAK, en ymmärrä mitä tämä tulee?
81. Masi21.1.2014 klo 12:48
Vihje on ylösalaisin 9-1=kasi.
82. Marco Poloinen21.1.2014 klo 12:51
Tonihan on käsitellyt tuon kohdan omassa analyysissään ja on sitä tälläkin säikeellä kommentoitu. Lisävaikeutta ymmärtämiseen tulee varmasti siitä, että olet tulkinnut vihjeen väärin. Se ei ole I-G vaan I-6.
83. MP24.1.2014 klo 11:43
Kysehän on sanaristikosta.! Onko kymmenen iitä ja T lopussa suomen kielen sana??
84. Marco Poloinen24.1.2014 klo 12:22
Oikea nimitys on 'kuvaristikko'. Oikein muotoiltuna sanojen sekaan sopii hyvin myös kuva tien keskiviivasta.

Ristikossa on yksitoista iitä ilman teetä.
85. Jaska24.1.2014 klo 12:29
Tämän sanaristikkolajin virtallinen nimi on kuvaristikko. Tässäkin vihjeessä on kuvavihjeitä joiden ratkaisusanat ovat sanoja. Pitkälän jäynä, sanavihjeestä kuvaratkaisu, on ihan hyväksyttävä ekstravaikeassa koviksessa. Nuo yksitoista I-kirjainta (vika T on MP:llä virhe) voidaan siis tulkita maantien kuvaksi.

Onhan IIIIIIIIIII toki sanakin. Se voi päästä vahvalla volyymilla sopraanon kurkusta oopperalavalla. Hiirikin sen voi monista naisista kirvoittaa.

Voipi olla myös 11 ainetta kirjoittaneen abin improbaturlista. Tai 11 pilsneriä. Tai kolme keskaria ja pari pilsneriä. Mutta kyllä maantie kovisvihjeen vinkkelistä paras on.
86. pelaaja24.1.2014 klo 19:33
[MP:n väittämästä intoutuneena panin kuukleen hakusanaksi SANARISTIKKO. "Paras" vastaus löytyi paikasta Ratkojat.fi: EDESSÄSI.
Se toinen kummajainen eli suomisanakirja.fi antaa mm. vastauksen "Sanaristikot.net Sanaristikko (PAM ristikko) sivuilta löytyy myös hs ristikko".]
87. pelaaja26.1.2014 klo 10:11
Tämän ristikon laatijasta Kalevassa tänään näyttävä haastattelu otsikolla "Sanaseppo unelma-ammatissaan".
Erääksi harrastuksekseen hän mainitsee lumihangessa loikoilun saunan jälkeen. Ilmankos...
88. Tapio14.12.2017 klo 16:04
Oli haastavampi minulle kuin viime PuPe:n ristikko suhteutettuna ristkon kokoon.

Muutama jällkikommentti analyysiin:

TIETÄJÄTRIO – VAUVAN LAHJOJA (Tässä mulla oli ensin ”LAHJOI VAUVAA”, joka ohjannee liian helposti ajatukset Jeesukseen. Vaimoni vierestä nerokkaasti tokaisi, että ”entä VAUVAN LAHJOJA?”. Jee! Itse ajattelin lahjomista vain siinä merkityksessä, että annetaan lahjoja. Sori jos joku ihan oikeutetusti mietti sana todellista ja sanakirjojen tuntemaan ainoaa merkitystä ajatellen ohjautui harhateille. Itsellä tämän ei käynyt mielessäkään, eikä näköjään koeratkojillakaan (sori kr:t, paljastin inhimillisyyteni)

Olisi mielestäni pitänyt olla VAUVAN LAHJOJIA



• AMELIET – AIHEESSA 49, JOS NURIN (teILema, vaikkei tosiaan parempitietoisten opastamana lukua 49 voikaan roomalaisittain ilmaistakaan noin, anteeksi mokani)

Katsoin googlella miten roomalaisilla kirjaimilla ilmoitetaan 49 ja hylkäsin siksi AMELIET.
49 voisi olla alkuaine. Tällä tavoin saadaan AMENIET - sen nimisiä löytyy.
89. Jukkis14.12.2017 klo 16:10
"Olisi mielestäni pitänyt olla VAUVAN LAHJOJIA "

No ei todellakaan. Ettäkö sanoisit että "Trio lauloivat laulun"?
90. Tapio14.12.2017 klo 16:21
Mielestäni eri asia kuorosta puhuttajessa.

Jokainen tietäjä antoi yhden lahjan. Trio muodostui kolmesta eli on monta. Lapsella oli useita lahjojia, joten monikko tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta. Ei viitsitä siitä kiistellä.

Toni P:llä on aika monessa koviksessa pikku virheitä. Hieman kaipaisin lisää huolellisuutta. En muista ihan virheetöntä kovista vähään aikaan ratkoneeni ollenkaan.
91. Jukkis14.12.2017 klo 16:38
"Trio antoivat lahjoja." Just.
92. Tapio14.12.2017 klo 16:46
Kukin trion jäsen antoi oman lahjansa, trio ei antanut triona yhtään lahjaa. Oli siis monta itsenäistä lahjojaa, jotka eivät varsinaisesti olleet trio, vaan vain kulkivat yhdessä. Siksi minusta olisi ollut monikko luontevampi. Mutta jos haluat ajatella trio ikään kuin yhtänä lahojana, yksikkökin mahdollinen. Ei jankata tästä enempää.
93. Tapio14.12.2017 klo 17:05
Tästä oli tosiaan toinenkin säie: http://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=7780

Oli kyllä erityisen haastava.
94. ++juh14.12.2017 klo 17:12
"Mutta jos haluat ajatella trio ikään kuin yhtänä lahojana, yksikkökin mahdollinen."

Ei, vaan nimenomaan monikkokin on mahdollinen, jos ehdottamasi LAHJOJIA ymmärretään koviksissa joskus käytettynä jujuna muodossa "yksi lahjojista". Tietäjätrio oli yksi lahjoja, ehkä toinen lahjoja oli kedolta visiitille tullut paimenjoukko.
95. Jaska14.12.2017 klo 18:24
Vanha kunnon jankka-Tapio on havahtunut horroksestaan. Ehdinkin jo olla vähän huolissani.
96. Tapio14.12.2017 klo 21:37
Ajatukset eivät ihan 100% olleet samalla aaltopituudella, mutta niinhän sitä joskus käy. Kiitti ristikoista - näitä on vielä 28 ratkomatta. En ristikon anatomia osaston ristikoita jaksa kuin 1-2 viikossa, joten aika moneksi kuukaudeksi näitä vielä riittää. Yrittäkää kestää.
97. O14.12.2017 klo 22:14
96. Tapio
Mistä sait moisen kasan ja maksoiko paljon.
98. Tapio14.12.2017 klo 22:40
Juurihan kerroin että ristikon anatomiasta. Ristikon anatomiassa on 30-40 IS-viikonlopun kovisritikoita ja uusia tulee silloin tällöin. Kun ne kaikki ensin tulee ratkottua, saatan tilata IS Ekstran.
99. Tapio15.12.2017 klo 08:57
Tarkalleen ottaen ristikon anatomiassa on tätä kirjoiettaessa 44 kpl IS-kovis -ristikkoa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *