KESKUSTELUT > RISTIKOT > SEPPO JOKIKOKKO

7633. Seppo Jokikokko

Eki19.9.2013 klo 23:57
Ote Saija Hakoniemen pääkirjoituksesta tämän viikon Seurassa: ”Tässä Seurassa ristikontekijämme Seppo Jokikokko jättää työnsä 78-vuotiaana. Tätä ennen hän on kyllä eläköitynyt jo kerran lehtorin työstä, mutta jatkanut ristikoiden parissa viisi tuntia päivässä.”

Sepolle kiitokset, mukavia eläkepäiviä ja pitkää ikää!
2. Henry Haapalainen20.9.2013 klo 01:38
Noihin Ekin toivotuksiin haluan yhtyä.
3. Junamies20.9.2013 klo 08:34
Tiernakaupunki yhtyy onnitteluihin, vaikkakin uskon, että Seppo saattaa jatkaa vielä laatimista pienemmissä puitteissa. Lisäksi olen suunnitellut oululaisten laatijoiden yhteisesiintymistä esim. kirjan muodossa, jolloin julkaistaisiin myös vanhempia laatimuksia. Saapa nähdä toteutuuko tämä, mutta visioita ja aloitteita pitää aina olla.
4. Eki21.9.2013 klo 00:47
Löytyihän sieltä lehdestä perusteellisempikin juttu Sepon eläköitymisestä.
5. Eki29.9.2013 klo 16:54
Sai Hämäläinen jatkaa Sepon ristikon tyylillä tämän viikon Seurassa. Moni asia on samanoloinen. Toimitukselle suurin ero lienee, että ristikko tulee sähköisesti, ei suurelle voipaperille piirrettynä. Tämän ansiosta myös ulkoasu on siistimpi. Yleisön kommentit tietenkin ovat tärkeimmät: korvaako Sami Sepon hyvin, huonosti vai hyvin huonosti.
6. Eki29.9.2013 klo 17:01
Sai Hämäläinen jatkaa, mutta piti alkaa: Sami...
7. Wexi29.9.2013 klo 17:20
Aika merkittävä ämmä:-)
8. Katainen itse30.9.2013 klo 12:14
Hienoa Seppo Jokinotko! olethan pian jo miehen iässä, sanoo Katainen.
9. Kati 71v.9.1.2019 klo 12:46
Seppo Jokikokon ristikot olivat mitä parhainpia.
Kielellisesti, kuvallisesti, rytmillisesti eiSami H. ole mielestä.i verrattavissa Jokikokkoon; Hämäläisellä on ikiomia sanoja, epäselvätkuvat, eikä ristikon rytmiikka ole lähelläkään Jokikokkoa
Mistä Hämäläinen saa sanoja: ilmiesi, aupoista myös, kuva-liuos, ennen poistutusta (nämä yhdestä ristikosta) ym. ym.
Vaikeaa saa olla, ku.han sanat ovat ymmärrrettävää, ja yleisesti puhuttua suomea......muutoi.han ristikoissa murresanojen kanssa kelpaisi mikä murre hyvänsä; slangi, Sipoon, Rauman, Lapin ym. murresanat, joita yleisesti ei tunneta joka alueella.
Siis, kiitos suomen yleiskieltä, sekä selkeät kuvat.
10. Jaska9.1.2019 klo 13:28
Tuli tenkkapoo. Mitä tarkoittaa ristikon rytmiikka? Ymmärrän, että se liittyy yhteen tai useampaan kolmesta osa-alueesta vihjeitys, sanasto (ratkaisusanat) ja toteutus. Ehkä Kati 71v. selittää, kiitos. Muidenkin tulkinnat tervetulleita.
11. essi9.1.2019 klo 14:44
Hämäläinen on siis mennyt samaan kastiin Ekin kanssa?
Viittaan Kati 71v (9) Sanon lopettakaa. Tehkää ristikoita kansalle!!!!
12. essi9.1.2019 klo 15:07
Ritu eikö nyt olisi palautteen paikka lehteen?
13. Clas9.1.2019 klo 15:53
ville, kyllä olisi.
14. Jukkis9.1.2019 klo 19:16
"ilmiesi, aupoista myös, kuva-liuos, ennen poistutusta"

Nuohan on tietysti vihjeitä. Muissa kuin ihan perushelpoissa ristikoissahan vihjeissä voi olla minkälaisia kirjainpötköjä vaan, ties kuinka kauan on ollut ihan peruskauraa mm. tuollainen sana ekan kirjamen poistaminen vihjeessä olevasta sanasta. Tällaiset on leikkimistä sanoilla ja kirjaimilla, ja henkilö on terve kun se leikkii.

Kuvaliukosesta on paha sanoa, kun ei tiedä vastauksen pituutta ja risteävistä tulevia kirjaimia. Vastaushan voi olla vaikka DIA-alkuinen sana, tuskin kuitenkaan DIAKONI.

Jokainen armeijan käynyt tietää, mitä on poistutus ja mitä se alikessu ekaksi huutaa ennen sitä varsinaista poistutusta.
15. Essi9.1.2019 klo 20:06
Tuo mummoista ja paloista hölynpölyä. Tehkää seuraan ihan tavallisia kansan ristikoita. Tai sitten minä tarjoan sitä.
16. Essi9.1.2019 klo 20:07
Papoista
17. si-tee-raaja9.1.2019 klo 20:09
Eki 9.1.2019 klo 14:00
Minä laadin aukeaman Seuraan, Reima Mäkinen piirtää. Typisteitä ym. emme käytä käytännössä ollenkaan siellä, kyseessä on koko kansan helpohko, ei aivan helppo ristikko.

Sami laatii siis sivun.
18. si-tee-raaja9.1.2019 klo 20:20
Ekin blogi 23.12.2018:

Seuraan ja sen Super Ristikot ja Sudokut -oheistuotteeseen tekevät myös Sami Hämäläisen Auriferan laatijat sekä Veijo Wirén Veijon kirjoista. Tämä Seuran Suurnuotta on ollut aikoinaan Heikki Kalpan ja oppipoikansa Seppo Jokikokon heiniä. Hetken aikaa sitä laati Sami. Olin neuvotellut sen tekemisestä aiemminkin. Sitten Seuran silloinen päätoimittaja Saija Hakoniemi halusi ehdottomasti Sanaris Oy:n sitä tekemään toteamalla syyksi lyhyesti: “Oot brändi!”
19. Ritu9.1.2019 klo 20:53
12. Essi, jaa että minkä vuoksi minun olisi annettava palautetta lehteen, jonka kanssa en ole edes ollut tekemisissä?
Suositellakseniko sinua sinne laatimaan kansalle ristikoita?
20. Essi9.1.2019 klo 20:54
Ei ole kehumista ensimmäisistä ristkoista.
21. Essi9.1.2019 klo 20:59
Passaa hyvin
22. Ritu9.1.2019 klo 21:46
Juups Essi, saat jonotusnumeron suositeltavien laatijoiden jonoon. Valitettavasti vuoronumerosi ei ihan ensimmäisenä ole jonossani.
Jos näyttöä löytyy ja on esittää paremmasta niin mikä ettei.
Kymmenkunta alansa huippua on mulla tuossa suositella heti miten vaikka mihin Ja johan mä tässä ehdin erääseen lehdykkäiseen omia ehdotuksiani lähettääkin muun palautteen ohessa.
23. Essi9.1.2019 klo 22:00
Älä ota paniikkia. On tässä muutama paikka omasta takaa. Jos kati75 ottaisi hommakseen suosittelen min saisi pyytämässä ristikon.
24. Essi9.1.2019 klo 22:02
Hommakseen suosituksen niin saisi ristikon
25. Kyssäri9.1.2019 klo 22:03
Essi. Mitä tuo 20:54 tarkoittaa???
26. Essi9.1.2019 klo 22:17
Sitä mitä siinä lukee
27. Jukkis10.1.2019 klo 10:44
"Ei ole kehumista ensimmäisistä ristkoista."

Siinä on viisi sanaa. Miksi nimenomaan tuo sanojen määrä aiheutti nostalgisen tunteen? Lievä googlailu kertoi. 7.12.2016 kirjoitin säikeessä 5439 tällaisen virkkeen: "Päinvastoin kuin lefalla, jolle on yleensä ylivoimaista kirjoittaa enemmän kuin viisi sanaa sisältävä järkevä, ymmärrettävissä oleva lause."

Lefa on muuttanut nimensä Essiksi, jonka jälkeen tuo "enemmän kuin viisi" on pikemminkin "enemmän kuin neljä".
28. essi10.1.2019 klo 11:12
Jukkis sinä ole ihan pelle. Älä puutu aina sellaiseen mikä ei sinulle kuulu!!!!
Kati75 esitti järkevän ja ymmärrettävän pointin ristikosta. Ole välillä hiljaa äläkä huutele
omiä älyttämiä kommenttejasi.
29. Rampe10.1.2019 klo 11:17
Jukkis sinä ole ihan pelle. Siinä ole viisi sanaa.
30. Uuge10.1.2019 klo 11:19
Kuka tämä Kati75 on ja miten hän on kehunut Essin ristikoita?
31. Jukkis10.1.2019 klo 11:40
Tosiaan Kati 71v. esitti järkevän ja ymmärrettävän pointin ristikosta. Jota pointtia itselleen tyypilliseen tapaan Essi ei ollenkaan ymmärtänyt.

Minä ymmärsin, ja kirjoitin viestin no. 14. Jonka jälkeen Essi taas kerran aloitti omien sekoilujensa viemisen yhä älyttömämmiksi.
32. Jaska10.1.2019 klo 11:44
Fitz ratkaisee, Jaska tulkitsee. Essin 20. tarkoittaa si-tee-raajan siteeraamaa Ekin viestiä sanansäilänsivallusäikeessä. Selvennys: Ei ole kehumista Ekin ensimmäisistä Seuraan laatimista ristikoista.

Essi siis sivalsi Ekiä epäjohdonmukaisesti tässä säikeessä, mikä osaltaan saattoi vaikeuttaa muiden tulkintayritykisä.
33. essi10.1.2019 klo 11:47
Jukkis älä taas tee omia päätelmiäsi.
Kati 75 viesti oli, että ristikko oli moka ja tehkää kunnollisia ristikoita!!!!
34. essi10.1.2019 klo 11:56
Tarkennus. Ekin vastuulla näyttää olevan nuo Seuran ristkot. Pitäisi vähän tarkemmin
ohjeistaa laatijoita.
35. Eki10.1.2019 klo 12:02
Pannaan asioita vähän perspektiiviin.

Minä olen laatinut Seuran suurnuotan vuoden 2012 alusta alkaen. Niitä on siis ollut yli 350. Laadin päivittäin muutamia muitakin menestyksekkäitä brändiristikoita eri lehtiin.

Sami Hämäläinen on "Essin" entinen työnantajakin eli välittänyt muutaman hänen ristikkonsa Iltalehteen. Minä en vastaa Samin ristikoista Seurassa. Siitä huolimatta voin sanoa, että ne ovat laadukkaita. Jos nimimerkki Kati 71v ei niistä satu tykkäämään yhtä paljon kuin joistakin muista, sehän on ihan normaalia. Sami ei ansaitse tällaista höykytyksetä kuten en minäkään.

"Essi" on nyt saanut riekkua täällä vähän aikaa. Tällaista menoa ei enää sallita. Sensuuri alkaa viuhua ankarasti. "Essi" voi omilla sivuillaan jatkaa tätä, ei minun maksamillani sivuilla, koska hänen puheissaan ei ole edes mitään pohjaa.
36. Ritu10.1.2019 klo 12:06
Essi antoi minulle ohjeeksi tuolla toisessa säikeessä seuraavaa:
"Suomessa on paljon erilaisia ristikoita. Miksi siis pakolla ratkot sellaisen ristikon, josta et pidä. Luulen että tuo
paha mielesi on omaa syytäsi. Neuvo tulevaisuutta varten. Lopeta tuollainen ristikko, josta et pidä. Äläkä saata toisia laatijoita pirtasi mukaan. -On niin monenlaisia laatijoita ja ratkojia. Toiset talvipalveista toiset jostain muusta. Älä ole sinä tuomarina mikä on hyvä tai huono ristikko. -Vaan valitse se ristikko mikä miellyttää snua."

Mites Essi on, etkö anna Kati 71v:lle samaa ohjetta?
37. essi10.1.2019 klo 12:12
Eki kaikki tämä pohjautuu Kati 75 kommenttiin. Ei siis tuulesta temmattua. Asiaa on. Tuo on sinun ongelmasi jos et siedä tosiasioita. -Ei minun ongelma. Lue järjellä tuo Kati 75 kommentti. "Suomensin" sen niin, että Ekikn sen tajuaa.
38. Eki10.1.2019 klo 12:15
Olet saanut sanoa sen ja luulet varmasti olevasi oikeassa. Siksi turha jatkaa. Mutta käyttäisit nyt edes oikeaa nimimerkkiä etkä vanhentaisi Katia!
39. Uuge10.1.2019 klo 12:40
Siis haukkuuko essi Suomen kovinta laatijaa ja nyt myös entistä työnantajaansa? Mikä tämä essi luulee olevansa? Hän tajuaa, muut eivät???
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *