KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > MUKAVIA-PIENIÄ-ASIOITA-KETJU 3

6968. Mukavia-pieniä-asioita-ketju 3

(Maikki)9.7.2012 klo 23:26
Lähettäjä: Marco Poloinen 31.8.2009 klo 13:33)
Jatketaanpa tuoreessa säikeessä kertomuksia asioista, jotka ovat mukavalla tavalla mieltä liikauttaneet, mutta joissa ei kokonsa puolesta ole tarpeita omaan nimikkosäikeeseen.

Vaikka otsikossa ketju-sana komeileekin, mitään edellisestäjatkamissääntöjä ei ole vaan esitysmuoto on entiseen tapaan täysin vapaa.
2. Maikki9.7.2012 klo 23:27
Niin kivaa...
3. Helena10.7.2012 klo 10:58
Mukava pieni asia on, kun voi kuunnella Ismo Alangon "Minä ja pojat" kappaleen. Silloin voi ainoastaan hymyillä. Kokeile vaikka :)
4. pius10.7.2012 klo 11:09
... ja sekin on mukavaa, ettei enää tarvitse olla yksinkertainen ukki!
5. PP3.9.2012 klo 09:05
Kuljimme eilen Kaunispään alarinteen leveää asvalttitietä. Emme nähneet ristin sielua ainakaan puoleen kilometriin, vain poroja kai oli jossakin, kun papanoita riitti. Oikealla oli latu-ura ja kitukoivikko, vasemmalla sadan metrin päässä vilkkui jonkun sininen koti. Siis täysin tyhjää. Olimme juuri kääntymässä kevytväylälle, kun edestämme pyöriskeli hurjaa vauhtia sinertävä paperi. Hihkaisin: "Rahaa, ota kiinni!" "Eikä oo, omias näät". Jaska lähti kuitenkin kipittämään ja sai kuin saikin paperin kiinni n. 50 m juostuaan. "Kato prkl, on se!" – Mistä lie lähtenyt tuo 20 euron seteli, mutta ihan varmasti se oli matkalla huipulle.
6. qwertsu5.12.2012 klo 22:23
Nythän siellä saisi hurukyytiä, kun talvikin tuli niin aikaisin.
Kiva, kun omaishoitaja toi Tallinnasta viskipullon
7. matts5.12.2012 klo 22:52
Tänään RSO laittoi kunnolla pökköä pesään. Käsiohjelmassa oli vaan harmittava virhe kun esiteltiin säveltäjäksi UUNI KLAMI; piti tietenkin olla UUNI KLAPI!!
No - ruotsiksi ja enkuksi oli kyllä Uuno K.
8. qwertsu5.12.2012 klo 23:17
Niin, että se konserttiko oli hyvä asia?
9. Matti6.12.2012 klo 19:35
Talven ensimmäinen lipeäkala-ateria. On se vaan aina niin hyvää.
10. iso S6.12.2012 klo 19:59
Lipeäkala lienee todella aina yhtä hyvää, ei vain ensimmäisellä kerralla. En tosin ole maistanut ensimmäistä lipeäkalaa toista kertaa enkä toista lipeäkalaa ensimmäistä kertaa.

Mukava pieni asia että makuja on monia eikä niistä tarvitse kiistellä.
11. matts13.12.2012 klo 07:12
Elektroni!
12. qwertsu14.12.2012 klo 18:57
-Kun Eki antoi taas luvan kirjoittaa.
Toinen mukava asia on positiivinen akun napa.
matts. elektroni on negatiivinen, eikä kuulu täten tähän säikeeseen
13. Faraday15.12.2012 klo 07:45
Jonsei olisi keksitty mitä elektronilla voidaan saada aikaan ei täälläkään kirjoiteltaisi, siksi se on mukava pieni asia. Sitä paitsi on sattumaa että se merkittiin negatiiviseksi - se on niitä sopimusasioita - fyssa vois olla helpompaa jos ois sovittu että se on positiivinen.
14. -15.12.2012 klo 08:49
Niinpä - se on hassua, että elektronit kulkevat johtimessa eri suuntaan kuin sähkövirta. Olisi ollut parempi sopia plussat ja miinukset toisin päin.
15. Aksu13.6.2014 klo 16:27
Ilahtukaa nurmitädykkeiden taivaansinisistä kukista!
16. Ari13.6.2014 klo 20:28
Windows XP:n saa tuunattua vaikka savoksi, jos haluaa.
17. kravattimies14.9.2014 klo 14:33
San Marino Grand Prix (ei vapaa)

Katsoin juuri Mika Kallion ja Esteve Rabatin ajoa.
Moottoripyörissään luki ONGETTA.
18. kravattimies10.11.2014 klo 05:00
Etupuutarhaamme lensi väärä sanomalehti tänä aamuna, joten Päivi pirautti lehtikauppaan puoli seitsemältä ja sieltä omistaja vastasi ja lupasi itse tuoda oikean lehden heti kun pääsee pois tiskin takaa. Don olikin jo arvannut takaisin tulleista lehdistä, että juuri aloittanut lehdenheittäjä-avoautokuski oli tehnyt virheen.

Täällä on niin, että sama miljardööri omistaa ne molemmat lehtitalot. Lainaus Suomi-newspaperista: "Rupert Murdoch pitää raskaasti tappiollisen The Australian -lehden pystyssä ihan periaatteen vuoksi."

Väärästä lehdestä huomasin, että siinä oli monta ristikkoa ja vielä enemmän vihjeitä, koska samaan ruudukkoon saattoi olla helpot ja vaikeat vihjeet (eri ratkaisu). Todella yllätyin isosta ristikosta: siitä puuttuivat kolmikirjaimiset sanat. Sanaris-tasoa! ajattelin. Silloin Don tuli.
19. Jukkis11.11.2014 klo 12:29
"Silloin Don tuli."

Ollaan selvästikin Fingerporissa.
20. Matti7.4.2015 klo 21:27
Ajelin Keravalla. Kolmion takaa tuli auto eteeni aika rumasti. Pienesti huvitti, kun rekisteritunnuksen alkuosa oli OMG.
21. Hakro7.4.2015 klo 22:46
En tunnusta!

Vaikka autoni rekkarin kirjaimet ovat OMG ja tämänhetkinen sijaintini on vain parikymmentä kilsaa Keravalta, en ole aikoihin ajellut Keravalla enkä ole koskaan missään tullut rumasti kolmion takaa.

Sen sijaan olen hyödyntänyt "Oh My God" -lyhennettä mm. auton huoltoa tilatessani. Aina on toiminut sujuvasti.
22. [Hakro]7.4.2015 klo 22:50
[Jos olen joskus tullut rumasti kolmion takaa, niin se on varmaankin ollut joku Fingerpori-tyyppinen tilanne.
(vrt. Jukkis 11.11.2014 klo 12:29)]
23. matts8.4.2015 klo 11:16
Sipulikeitto!
24. Ari12.4.2017 klo 20:43
Pitkään luulin, että autoni kuuluu siihen ryhmään, joissa parkkilampun vaihdon suorittaakseen täytyy puskuri irroittaa. Hetken tutkittuani ja pari puskurin ruuvia jopa irroittaneena huomasin, ettei asia olekaan niin kuin luulin!
25. Ari12.4.2017 klo 21:01
Tuo hakutoiminto vasemmassa yläkulmassa. Löytää helposti jo kauas taakse hautautuneita säikeitä, kuten tämä äsken.
26. kravattimies2.5.2017 klo 05:31
Tässä yhtenä iltana Päivi ilmoitti, että puutarhan puolelta kuuluu kuorsausta. Menimme sille puolelle taloa ja avasin ikkunan. Totta tosiaan. Jokin eläinhän siellä ääntelee puussa. Sovitaan, että se kuorsaa vaikka voihan sillä olla ihan muutakin mielessä. Ehkä se oli joskus kuvaristikkoonkin päässyt kotipossumimme.
27. Ari5.5.2017 klo 16:49
Lämmin sää. (Olen kesäihmisiä.)
Oikeastaan se on vähintään keskisuuri mukava asia.
28. Tarja8.5.2017 klo 14:42
Koska pääsiäisenä ja vappuna ei maanantai-Iltiksen ristikkoextrasta päässyt nauttimaan, niin nyt tuntuu erityisen mukavalta palata arkeen ja täytellä taas monipuolista ristikkoliitettä.
29. Ritu22.1.2018 klo 15:14
...se tunne, kun laitat uutuusjätskiä suuhusi ensimmäistä kertaa ja makuelämys mykistää. Tai ei sittenkään, jokainen solu huutaa, että lisää!

Ingmannin Juhlamaku salmiakki-kermajäätelö, parasta herkkua sitten ristikoiden :)
30. Ritu21.2.2018 klo 16:46
Nämä alkavan kevättalven aurinkoiset päivät. Kun valoa tulvii sisälle ja tuntee ihollaan kuinka auringonsäteet lämmittävät ikkunan läpi.....
31. Jukkis21.2.2018 klo 19:29
... ja kissa rojauttaa itsensä lattialle siihen auringonläiskään ja nostaa oiken mukavasti auringonsäteissä leijuvan pölypilven.
32. Clas21.2.2018 klo 19:34
Tämä ketju!, koska tänne Tapio ei eksy, koska hänelle ei ole olemassa mukavia pieniä asioita.
33. Tarja14.3.2018 klo 20:42
Poets of the Fallin Running Out of Time kuulostaa kymmenienkin kuuntelukertojen jälkeen aina vain yhtä hyvältä.
34. Ritu20.3.2018 klo 21:09
Kelasin tätä saittia aina 2003 vuodelle saakka lukien näitä säikeitä vanhimmasta päästä. Ai kun tuli niin mukavan nostalginen olo niitä lukiessa, vähän kuin olisi elänyt uudelleen ensirakkautensa.
Mulla se varmaan oli ristikot ;).
35. Lisbeth20.3.2018 klo 21:44
On aina mukavaa kun on pienien seurassa.
36. Tarja11.4.2018 klo 12:37
Kevään etenemisen seuraaminen, muuttolintujen tulo, nähdä kun linnut kantavat nokassaan risuja ja heinänkorsia pesätarpeiksi, auringon paistaminen enemmän ja korkeammalta, lämpö...ja suunnistuskauden alkaminen!
37. Ritu13.4.2018 klo 12:58
Ulkona auringonpaisteessa ratkonta!
38. Tarja14.4.2018 klo 16:07
Tänään bongattu kevään ensimmäiset neitoperhonen, sitruunaperhonen, leskenlehti, peipponen, västäräkki.
39. Ritu12.6.2018 klo 12:50
Aurinkoinen kesäpäivä, loma, nurtsilla makoilu, kesätuuli, ristikko, kylmä virvoke, jätski.
Siinähän on kaikki täydelliseen päivään. Ja mitä ei tuosta löydy, sitä ei ihminen tarvii :).
40. Aksu26.7.2018 klo 11:49
Hienoa on seurata (essittelyjen välillä) sääksien livekameroita, toinen kamera on jossakin Satakunnassa ja toinen Haukivedellä. Satakunnassa on kaksi poikasta ja Haukivedellä kolme, ja pian ollaan valmiita lentoon!
41. Tarja26.7.2018 klo 12:11
Minä olen seurannut keväästä asti Viron lintukameroita. Todella mielenkiintoisia!
42. Funny26.7.2018 klo 12:42
Edelleen ampparit seuraavat minua livenä.
43. Ritu11.8.2018 klo 14:58
Uuden valioliigakauden alkaminen.
Tuossa minulla olivat äsken vierekkäin Brittifutis-lehti ja torstaituplaristikot Ilta-Sanomista.
Arvatkaa kumman valitsin? Kummatkin, futislehti saa luvan toimia kirjoitusalustana siihen saakka, kunnes torstaitupla on ratkottu.
44. Pena11.8.2018 klo 18:13
Pitäisköhän tuunata jotain saaressa... viikon mökkiloma Punkaharjun Tuunaansaaressa! d=)
45. Tarja5.10.2018 klo 16:10
Posti toi laatikkoon Suomen Kuvalehden näytenumeron. Ja juuri sen numeron, jossa on Liljeroosin ristikko. Jee!
46. Ritu23.10.2018 klo 18:21
KERRANKIN autoni takarenkaat irtos kertarykäyksellä! Eikä tarvittu edes rautakankea avuks niin kuin keväällä, kun vaihdoin kesärenkaat alle. Vai pitäskö mitata, onko hauiksen ympärysmitta kasvanut.
47. Tarja1.11.2018 klo 11:35
Sain lähikaupasta uudenuutukaisen Passelin. Edellinen onkin viimeistä (säästeltyä) herkkupalaa eli valintakryptoa, vaille valmis.
48. Eki7.11.2018 klo 15:47
Mantan Mainioissa Ristikoissa on eräänlainen virhepalvelu sielläkin. Viimeisillä sivuilla kerrotaan lukijoiden ongelmia ja vastaillaan niihin. Selkeät virheet tunnustetaan ja epäselvyyksistä ollaan pahoillaan. Toimituksen vastauksista käy ilmi, että siellä suorastaan janotaan ihmisten merkitsevän tai muuten osoittavan huonoina pitämiään kohtia, jotta ristikoita voitaisiin kehitellä.

Kehuja lankeaa myös Juha Leinosen visaiselle viimeiselle ristikolle, joka on saanut puoli kynää yli virallisen asteikon. Hieman risuja antaisin edelliselle kolmen kynän (visaisin aste) ristikolle (jätän laatijan mainitsematta), sen pystyy ratkomaan silmillään. Useimmat vihjeet ovat pehmistasoa. Positiivinen lehti, vaikka asteikko on kauttaaltaan väljä. Tehtävät ovat laadukkaita mutta konkareille helppoja, vaikka yksikään ristikko ei saa yhtä kynää eli arvosanaa helppo.
49. Ritu10.11.2018 klo 15:48
Tänään Prisman lehtihyllyn luona minulle sattui aivan ihana kohtaaminen. Katselin ristikkolehtiä ja viereeni ilmastyi pieni poika.
Sieltä täältä hän selaili lehtiä. Kysyin, että ratkooko hänkin jo ristikoita. Ja siitähän vasta ihana ristikkokeskustelu kehkeytyi.
Hän ei kuulemma ratko vielä muita kuin kryptoja ja ilosta silmät välkkyen kertoi voittaneensa jo 50 ja 100 euroa. Iäkseen hän kertoi seitsemän vuotta!

Tiedustelin häneltä, että auttaako häntä joku ratkomaan ne. Ei, hän tekee ne yksin!
Vikkelää poikaa taisi lelut alkaa kiinnostamaan toisaalla. Harmitti, että päästin hänet silmistäni. Olisin niin halunnut ostaa hänelle jonkun krypton lahjaksi tuosta ihanasta pienestä juttelutuokiosta.
50. Tarja31.12.2018 klo 17:37
Tänään ilmestyneessä Iltiksessä näyttää jättiristikon lisäksi olevan normaali Ristikkoextra. Sen puuttumista vähän pelkäsin etukäteen, mutta nyt on rattoisa ilta edessä vuoden vaihtumista odotellessa.
51. Tarja21.2.2019 klo 12:20
Onko totta, että tämän vuoden puolella ei ole kenellekään vielä tullut mieleen mitään mukavaa?!

Eilen ulkoillessani tuntematon pikku ipana sanoi "moi". Tuli hyvä mieli.
Tänään aurinko paistaa. Tulee kevät. Mukavaa.
Seefeldissä alkavat hiihtokisat. Luvassa elämyksiä katsojille. Tykkään.
52. Funny21.2.2019 klo 17:06
Minusta on mukavaa, kun keli ei taaskaan ollut niin huono kuin on varoitettu, eikä pakkasta ole ollut niin paljon kuin on ennustettu. Pyryt ja tuuletkin ovat meillä päin jääneet arvioitua heikommiksi, mutta sekään ei ole haitannut.
53. Ritu21.2.2019 klo 21:48
Tänään kirjoittelin ristikoista jopa pieniä ärsyttäviä asioita -ketjuun. Laitetaas vastavuoroisesti tähän ketjuun niihin liittyvä mukava asia.

Tammikuun puolella poikkesin Ylöjärvellä ristikkonäyttelyssä. Siellä sai ratkoa ristikon, jonka ratkasseiden kesken arvottiin kirjapalkinto. Sain taannoin sähköpostiini viestin tuosta voitosta ja postikin sen jo perille toi.

Lämmitti mieltä erityisesti, koska tuon ristikon ratkonta ei sujunut ihan suunnitellulla tavalla. Menomatkalla jo tunsin ensimmäisten migreenioireiden merkkejä. Sisälle päästyäni en migreenin takia erottanut ristikosta kunnolla edes ruutuja puhumattakaan vihjeitä. Ei auttanut kuin kävellä takaisin autoon, ottaa migreenilääke ja nukkua autossa tunti. Sen jälkeen palasin ratkomaan tuon ristikon ja katsomaan näyttelyä tarkemminkin. Ja näköjään kannatti!
54. iso S24.2.2019 klo 13:28
Minusta on oikein mukavaa kun jaksaa vaihteeksi olla ajoittain tolpillaan ja vieläpä ilman kuvottavaa oloa. Selvä parannus viime sunnuntai-iltaan, kun ankarat kylki- ja alavatsakivut iskivät. Umpisuoli leikattiin maanantaina iltapäivällä, ehti puhjeta. Tuloksena vatsakalvontulehdus ja 40 asteen kuume. Kivunlievitys oli heti kohta ambulanssin tultua hyvä ja julkinen terveydenhuolto saa tämän episodin osalta täydet pisteet, ruoan makua lukuun ottamatta. Sekin olisi luultavasti ollut kelvollista, mutta ei ollut ruokahalu kotona. Tai sitten se nimenomaan jäi lähtökiireessä kotiin. Täällä se ainakin löytyi, kohta olen entistäkin isompi S!
55. Tarja1.3.2019 klo 19:54
Toivoin kovasti, että säie numero 10 000 saa arvoisensa aloittajan. Ja toiveeni toteutui.
56. Ritu5.3.2019 klo 11:23
Tiedättehän sen lämpimän tunteen, kun lukee lehdestä tai katsoo tv:stä sellaista tosi iäkästä pariskuntaa, joka kiikkustuolissa vierekkäin istuu pitäen toisiaan kädestä kiinni.
Minulla on aina maanantaisin töissä ollessani ilo kokea tuo fiilis aina yhä uudelleen. Silloin asiakkaakseni saapuu aina kumarassa kulkeva iäkäs pappa, joka hymy huulillaan kävelee kohti kassaa Ilta-Sanomat kädessään. Kuten eilenkin. Ja toteaa :" Se on taas maanantai, vaimolle pitää viedä ristikot."
Tuo joka maanantainen arjen pikku teko tuolta papalta saa minutkin aina niin hyvälle mielelle.
57. iso S8.3.2019 klo 09:45
Matis-Myyrä ärsyttävien asioiden säikeessä: "Ikäero 50 vuotta. Jos aion matkia Dannya, minun tuleva tyttöystäväni lienee nyt 14-vuotias."

Onhan se ärsyttävää, kun joutuu odottelemaan vuosia. Minulla on mukavampi tilanne, voisin laillisesti ryhtyä swurustelemaan 50 vuotta nuoremman kanssa. Vielä mukavampaa on se, että olen tyytyväinen nuoreen vaimooni mallia 1.0, ikäero melkein kolme vuotta.
58. Harri son8.3.2019 klo 10:52
Mukavia pieniä asioita radiosta tänään.
59. Eki8.3.2019 klo 21:34
Minä välitin Ritun tarinan Iltiksen toimitukseen. Saa nähdä, putkahtaako se jossain julki vai meneekö vain sisäiseen jakeluun.
60. pelaaja9.3.2019 klo 19:55
2 mukavaa asiaa:
1. Tuo Ritun juttu (56.)
2. Kerrankin olen valittamatta toimittajien "viivoista". Niinpä IS:n 8.3.2019 muotoilema otsikko "Viimeisillään raskaana oleva herttuatar Meghan sujautti ylleen minimekon ja huimat korot – sai merkittävän kunnianosoituksen kuningattarelta" ansaitsee positiivisuuspisteen. Onhan Meghanille hienoa saada huumorintajuiselta kuningattarelta kunnianosoitus pukeutumisestaan. Naurattaa ja tämä ei nyt ole sarkasmia. En tajua oikein itsekään, miten tuo niin hassusti mukavan tunnelman loi.
61. Ritu25.3.2019 klo 11:54
Selvä alkavan kevään ja kesänkin merkki. Ensimmäiset ristikot ratkottu kokonaan ulkona aurinkotuolissa. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja linnut viserteli. Talon seinustalle ei käynyt tuulikaan.Mikä ihana ilma! Helppoja valitsin ratkottavakseni, ettei tule hiki toppatakissa!
Nyt tekis mieli soittaa pomolle töihin, että onko pakko tulla jos ei taho :).

.
62. Funny25.3.2019 klo 13:30
Samaan aikaan, kun Ritu kirjoitti tuon, täällä pyrytti lunta, hetken melko sakeastikin. Totesin, että kesä ei ala vielä tänään. Mutta sisällä on mukavan lämmintä.
63. Ari2.4.2019 klo 23:06
Positiivinen ongelma:
Housut ovat väljät vaikka tätä housukokoa on tullut käytettyä vuosia ja vyö tahtoo olla liian pitkä, vaikka olen tehnyt lisäreijänkin.
64. Funny3.4.2019 klo 16:27
Ennen muinoin se ei ollut positiivinen ongelma, jos vyötä piti kiristää.
65. Jukkis3.4.2019 klo 17:10
"...vyö tahtoo olla liian pitkä, vaikka olen tehnyt lisäreijänkin."

Sain päänsärkyä, kun yritin ymmärtää tätä lausetta. Siis "... vaikka ...", mitä ihmettä?

Vaikka teit reiän lisää, niin silti vyö on liian pitkä. Aaaargh, pää hajoaa.
66. Jaska3.4.2019 klo 19:04
Arin vyö tahtoo siis olla liian pitkä soljesta siihen lisäreikään saakka mitattuna. Lisäreikä on siis ensimmäinen reikä solkipäästä alkaen. Ratkaisumalleja on viisi:
1. Arin vaimo kaventaa nykyhousut vyötäröltä.
2. Ari tekee uuden lisäreiän.
3. Ari hankkii uuden passelireikäisen vyön, jos on varaa.
4. Jos Arilla on enemmänkin varaa, hän hankkii uudet, sopivat housut.
5. Jos Arilla on reilusti enemmän varaa, hän hankkii enemmän lähinnä rasvaista ravintoa ja nauttii sen runsaan oluen kera.
67. Ari5.4.2019 klo 07:31
Eihän lisäreijällä tavallisesti tosiaankaan ole vaikutusta vyön pituuteen. Poikkeustilanteissa kuitenkin - se riippuu tehtävän reijän koosta, tai määrästä, jos niitä tehdään tarpeeksi monta riittävän lähekkäin.

Nelosvaihtoehto Jaskan mainitsemista tullenee joskus käyttöön.

Hauskaa on kuitenkin lukea näiden velikultien ajatuksia. :)
68. Ritu9.4.2019 klo 09:14
En tiedä, miten vakavan epidemian tauti nimeltä ristikkohulluus voi saada aikaan. Mutta todistetusti sanon, että tarttuva tauti se on.
Eräs tuttavani on jo jonkin aikaa ratkonut ristikoita, mutta minusta katsottuna vain sellaisia tosi helppoja tai helpohkoja.
Tänään olin itse hädin tuskin saanut silmiäni vielä aamulla auki, kun puhelimeeni tärähti seuraava tekstiviesti häneltä:
UUTISRISTIKKO RATKOTTU! Ja vielä perään oli todisteeksi laitettu numeroiduista ruuduista kerätyt kirjaimet.
Saatoin täysin samaistua tuohon hänen iloonsa onnistumisesta. Onhan nuo tuollaiset hetket koettu niin monta kertaa itsekin.
69. Ritu9.4.2019 klo 09:39
[ Ratkon uutisristikon aina itsekin, mutta nyt kun tuo tonnin palkintoristikon vastausrivi tuli minulle kuin Manulle illallinen, niin pieni sisäinen pääsiäisnoitani käski minua hänelle vastaamaan : Palkka sulle, tonni mulle! :)]
70. pius14.4.2019 klo 08:29
Näillä Lapin lumilla on mukavaa olla keväällä!
71. Ari25.4.2019 klo 19:15
Kuuluu ruohonleikkurin ääni. Ja ihan vasta oli talvi!
Nyt jäi kevät kokonaan pois välistä.
72. Funny25.4.2019 klo 20:24
Minulla on lähes äänetön ruohonleikkuri. Sellaista on mukavampi kuunnella.
73. Ritu29.4.2019 klo 16:12
Ristikoihin liittyvät tapahtumat nornielämässä ovat yleensä hauskoja tai ainakin piristävät ristikoita rakastavan mieltä.

Tässä yhtenä perjantai-iltana työmaallani ilmestyi pariskunta, joka näytti kahviossamme olevaa Hesaria ja kysyi, josko voisin pientä maksua vstaan ottas kopion sen ristikosta heille. Sanoin, etten voi ja kun minulla ei ollut käytössäni edes kopiokonetta.
(Ristikko)kaveria ei jätetä vai miten se sanonta oli. Niinpä kerroin, ettei sen yhden sivun puuttuminen lukukappaleestamme haittaa ja niin heidän matkaansa lähti Hesarin ristikko. Toivottavasti on ristikko ratkennut :).
Jos jo harmaantuneet aivosoluni muistavat oikein, niin ei ole ensimmäinen kerta kun olen apua antanut jonkun ristikkokuumeeseen tuolla tavoin.
74. Eki16.5.2019 klo 21:27
Tänään klo 19.40, kun lähdin toimistolta kohti postikeskusta, olin juuri saanut kaikki aikomani työt tehtyä. Yllättävän harvoin näin käy, joten tuli hyvä mieli. Jäin vielä kertaamaan koko päivää.

Aamu oli alkanut Apu Ristikoiden laadinnalla (Mäkelän Markulle) kotona ja ratikassa kohti hierojaa. Hieronta teki todella hyvää. Edellisellä kerralla sattui koko ajan, nyt vain välillä ja pääosa ajasta sujui puoliekstaasissa.

Piipahdin Sanomatalossa ja hain auton kotoa. Karautin kohti postilokeroa, mutta koska kello läheni yhtä, käväisin siinä vieressä myös lounaalla. Laajasta lounasvalikoimasta valitsin toista päivää peräkkäin herkkusienikeiton, joka veden, leivän ja salaatin kanssa oli taas maistuvaista. Markun pieni satsi lähestyi siinä valmistumista.

Toimistolla viimeistelin ensin pari keskeneräistä ulkoasua, joiden deadline oli tänään. Sitten Hesarin miniristikko vähän turhan myöhässä mutta ehtipä kuitenkin. Järjestin vähän tavaroita, sillä uudella toimistolla tuppaavat tavarat leviämään. Onneksi saatioin eilen jääkaappi. Laadin Markun satsin valmiiksi tarkastusta varten. Sitten oli aika alkaa viimeistellä huomenna painoon menevää Krypto Pelikaania. Olin edellisenä iltana laatinut viimeisen aukeaman ja sitä piti korjailla ennen kuntoon tuloa. Samalla korjailin myös löytyneet virheet muusta aineistosta. Sain lopulta koko matskun hyväksynnät, joten tein bmp-tiedostot huomisaamuista taittoa varten. Muistin myös korjata perjantaina piirrettävän Katso-lehden ristikosta tupla-täit. Ikävä kyllä alakulmaan tuli tylsemmät sanat. Panin päivän kirjeet kuntoon, piti ottaa muutama kopiokin niihin. Yhtä valmiiksi oletettua ristikkoa piti etsiskellä ja se paljastuikin tarkastamattomaksi. Se äkkiä tsekkaukseen! Ehdin vielä tehdä miniristikoiden laatimukset viikonlopuksi (illalla kotona vihjeet) ja ottaa tiedot parin tulevan ristikon tilaajien toiveista.

Kaikenlaista muutakin pientä toki tapahtui, mutta sellaisia repaleisiahan useimmat päiväni ovat. Eikä mikään päivä ole samanlainen!
75. Ritu17.5.2019 klo 09:48
Minusta on aina ihanaa vetäistä maajoukkuepaita päälle. Tänään aamusta laitoin työnantajalleni tekstarin, että eikös se työnantajakin jo tänään määrää, että leijonapaita pitää olla työasuna. Sain vastauksen, että ehdottomasti!
Oujeee, nyt fiilistellään koko päivä Leijonien puolesta :).
76. TJV22.5.2019 klo 09:47
Vaimo kertoi eilen aamulla ostaneensa sohvan, joka tuodaan päivän aikana ja vanha viedään pois.
Tänä aamuna soitti asentaja ja pahoitteli, ettei eilen kerinnyt tulla. Vaimo sanoi, ettei Posti ole vielä tuonutkaan sohvaa.
Tohdin sitten kysyä, tarvitaanko tyynykasan (myyjäliike kutsuu sitä kulmasohvaksi) kokoamisessa asentajaa. Tässä pitäisi siis olla epämääräinen aika tisurissa, kun kahden aikataulu on jo pettänyt.
77. Ritu23.5.2019 klo 23:49
....se tunne, kun Suomen lätkäjoukkue kaatoi tiukan väännön jälkeen jatkoajalla Ruotsin!
78. Ritu27.5.2019 klo 12:55
Kirjoitan tässä vaiheessa tämän tähän mukavien asioiden ketjuun. Otin eilen kuvakaappauksen veikkaustv-n kautta Mörkö-Markosta. Työnantajani etunimi on myös Marko, joten lähetin tänä aamuna tuon kuvan hänelle saatetekstein "Eläköön Mörkö-Markot!"
Vastausta ei ole vielä tullut. Iltavuorossa tänään näen vieläkö olen taloissa kirjoilla ;).
79. Clas30.5.2019 klo 18:45
On mukavaa kun sai univelkaa poisnukuttua MM-kisavalvonnan jäljiltä.
80. Ari13.6.2019 klo 07:35
Windowsin päivitys. Kerrankin huomaan että jotain muutostakin on tapahtunut, ja vielä oikeaan suuntaan! Kellonajassa piste on vaihtunut kaksoispisteeksi, kuten ennen hyvinä aikoina on ollut tapana se merkitä.
81. Ritu16.6.2019 klo 10:44
Pienten lasten suusta kuulee aina kaikkea mukavaa ja välillä sen totuudenkin.

Tänään juttelin puhelimessa tyttäreni vajaan 4-vuotiaan pojan kanssa. Juteltuamme pyysin häntä antamaan vielä luurin äidilleen, jolle minulla oli asiaa. Siinä antaessaan puhelinta äidilleen, kuulin kun hän sanoi: "Huh huh, puhuttiinpas me kauan!"

Ilmankos puhelinoperaattori tarjoaa mulle koko ajan vähän suuremmalla puheajalla varustettua pakettia ;).
82. iso S17.6.2019 klo 12:16
Minulle puhelinoperaattori tarjosi juuri ystävällisenä kesätarjouksena kahdeksi kuukaudeksi ihan ilmaiseksi neljää Viasatin elokuvakanavaa ja Viasatin elokuva-arkistoa, jossa on noin 500 toinen toistaan parempaa leffaa. Kuin ohimennen mainitsi, että seuraavat 10 kuukautta maksavat 19,95/kk. Ilmaisen tarjouksen hyväksyminen olisi sitonut tähän määräaikaiseen sopimukseen ja kustantanut melkein 200 euroa. Ihan mukava että tuli puheeksi eikä tarvinnut ottaa kallista ilmaista ystävänpalvelusta.
83. Ritu23.6.2019 klo 17:30
Huomenna kollegani palaa kesälomaltaan töihin ja minulla se silloin alkaa. Tänään oli mukava jättää hänelle työmaalle viesti, että on olemassa kahdenlaisia lomia: pidettyjä ja pitämättömiä :).
84. Tarja13.7.2019 klo 22:28
Tänään metsässä lenkkeillessäni söin vatsan täyteen mustikoita. (Sori, en poiminut varpuja tyhjiksi vaan söin vain suurimmat ;)
85. Tarja15.7.2019 klo 11:06
Minulla on tapana ajellessani pitkin ja poikin Suomenmaata huoltoasemilla pysähtyessäni poimia mukaan ilmaiseksi jaossa olevat paikalliset kesälehdet, jos niissä vaikka olisi ristikko. Viimeksi käteen tarttui Orimattilan Sanomien kesälehti. Ja sieltä löytyikin oikein mainio ison sivun kokoinen Martti Räikkösen laatima kesäristikko.
86. Clas16.7.2019 klo 09:02
Mukavaa, että lämpötila pysyy alle 20 asteessa, on paljon helpompaa olla!
87. TJV16.7.2019 klo 10:36
Pitää kiinnittää kaksi 10x20 cm kokoista laattaa. Rautakauppa myi laastit. Saumauslaastia omistan nyt 3 kg ja kiinnityslaastia 5 kg. Olisko keksittävä uutta laatoitettavaa?
88. iso S16.7.2019 klo 14:42
Hei, olen kissa ja nostan tässä häntääni. Suihkautan esiin Iltiksen testin (Osaatko nimetä suomen kielen yleisimmät sanat, https://www.is.fi/perhe/art-2000006175114.html) tuloksen:

Tuloksesi: 10 / 10
Upeaa! Fantastista! Mieletöntä!

Olet hämmentävän lahjakas kielitietäjä tai mahdollisesti erittäin onnekas arvaaja. Olipa totuus kumpi hyvänsä, onnea loistokkaasta tuloksesta!

Tässä taisi olla elämäni huippuhetki. Nyt sitten mennään alamäkeä. Ei se mitään, alamäkeen on kevyempi mennä kuin ylämäkeen!
89. pelaaja16.7.2019 klo 16:06
Ilmansuunnan kuvailijan yllyttämänä osallistuin tuohon testiin.

Tulokseni 6/10 "Ei ihan unelmasuoritus, mutta kyllä tällä voi jo vähän leveillä. Pientä harjoitusta, ja sinustakin voi kehkeytyä todellinen kielitietäjä."
Onpa mukavaa, kun saa julkisesti luvan vähän leveillä. Aiemmin olenkin leveillyt vain omine lupineni. Sitä paitsi kysymyksistä kaksi kappaletta oli sellaisia, että olen jopa mielissäni vastattuani niihin väärin. Näin ollen oma tulkintani tuloksesta on 8/10.
90. Elva16.7.2019 klo 17:08
Olen ällikällä jyöty. Saan kuulemma lopettaa testin voitonjuhlaan, kun oli 9/10 oikein.

Valitettavasti tiedän myös mistä moinen tulos johtuu. Koska en aikaisemmin ole kirjoitellut suomeksi juuri mitään, niiin tulos johtuu pelkästään säikeisiin kirjoittamistani jutuista. Vastasin nimittäin testin kysymyksiin huomioiden mitä sanoja itse käytän kommenteissani. Ainut virheeni johtui syystä, että ilmeisesti olen jutuissani korostanut itseäni liikaa, eikä se testin mukaan sovi.

Jatkan vielä hetken testin lupaamia voitonjuhlia!
91. Clas16.7.2019 klo 17:52
10/10
92. pelaaja16.7.2019 klo 20:42
Clasin mukava pieni asia on 10/10.

Kun heitän kuukleen 10/10, saan kaikenlaisia vastauksia. Hetimmiten esittäytyy Wikipedia kertomalla, että 10. lokakuuta on gregoriaanisen kalenterin mukaan vuoden 283. päivä (284. päivä karkausvuonna). Sitten se ryökäle ehdottaa Ratkojia, jonka mukaan 10/10 tarkoittaa: enimmäkseen, usein. Googlen kuvahaku antaa mm. näkymän 10:10. Ja vielä joku willowsoul.com: 4 Reasons Why You Are Seeing 10:10. Jne. vaikka minulla on hakuna 10/10.
Arvoituksi siis jäi tuo 10/10 mutta on mukavaa arvuutella ja voihan se liittyä myös tuohon IS:n kielitestiin, kun ei maailmalta minunkaan tulostani 6/10 (oikeasti omasta mielestäni 8/10) löytynyt..
93. Clas18.7.2019 klo 16:37
Mukavuusalueeltani poistun, joka on tietysti mukava pieni asia muiden mielestä.
94. Funny18.7.2019 klo 20:32
Selvä se, jokaiselle tekee hyvää välillä poistua omalta mukavuusalueeltaan.
95. Ritu7.8.2019 klo 07:29
Kahden kovan paluu kesätauolta: Uutisristikko ja brittifutis!
96. Funny25.8.2019 klo 19:27
Vaikka maaottelu ehkä sai selostajat (ja monet muut) murheellisiksi, huomattakoon, että nuoret menestyivät paljon paremmin kuin aikuiset. Kerrottiin, että kisassa tehtiin 22 ennätystä. Parhaimpana ehkä 17-vuotias korkeushyppääjä Venla Pulkkanen, joka paransi ennätystään (muutama takavuosien selostaja sanoisi "omaa henkilökohtaista ennätystään") neljä kertaa, peräti 7 senttiä, ja voitti kilpailun. Jostain syystä Suomen aikuiset ovat usein huonoja venymään. Tietysti kehittyvillä nuorilla on enemmän petraamisen varaa kuin aikuisilla, mutta se tieto ei estä Ruotsin aikuiskilpailijoita venymästä. Suomen keihäänheittäjillekin pantiin luu kurkkuun. Ihan oikein niille! Jos Finnkampen lopetettaisiin, ehkäpä ruotsalaiset surisisivat sitä enemmän kuin suomalaiset.
97. Tarja25.8.2019 klo 19:34
Haluaisinkin nähdä, miten ruotsalaiset surisevat. Hassua, että surista on ruotsiksi surra ;)
98. Funny25.8.2019 klo 20:39
Tuo surra oli hauska huomio. Mukavaa myös, että joku lukee huolellisesti, mitä olen huolellisesti kirjoittanut.
99. Ritu8.9.2019 klo 21:14
Odottaminenkin on joskus ihan mukavaa. Varsinkin kun siihen sisältyy pieni kihelmöivä jännitys. Aamuviidestä odotettu Huuhkajien pelin alkua. Puolisen tuntia h-hetkeen :).
100. Clas9.9.2019 klo 22:32
Mukavaa kun huomenna itselläni alkaa Ring!
101. Funny29.9.2019 klo 22:39
Huipputason yleisurheilua on aina mukava katsoa.

Nähtiin juuri lisää ruotsalaisten venymistä. Pahan näköisesti syöksyi Angelika Bengtsson päin seiväsmonttua, kun seiväs katkesi. Vaikka selviäisi vammoitta, moni säikähtäisi sen verran, ettei hyppäämisestä tulisi mitään vähään aikaan. Mutta muina naisina hetken kuluttua Angelika hyppäsi lainaseipäällä yli 480.

Ja jonkun sääntöjen tarkkailijan piti tietysti kysyä kohta, saako kilpakumppanin välinettä lainata.
102. pelaaja30.9.2019 klo 18:59
Mukavaa, että on taas yksi harmittavainen asia poistunut näkyvistä.
Kutakuinkin vuosi sitten nimittäin itkin ärsyttävien asioitten ketjussa sitä, että Ylen alueuutisten lukijat jätetään alkuillan uutisten päätyttyä kiusaannuttavan pitkäksi toviksi seisoskelemaan ja muka selailemaan papereitaan kameran eteen kaiken kansan ihmeteltäväksi. Nyt, palattuani jonkusen tauon jälkeen katsomaan noita "kello viiden uutisia" huomasin ilokseni, että alueuutisensa luettuaan lukija poistuu paikalta kuin Matti Rönkä konsanaan yleisuutislähetyksestä. Näin ainakin täällä eteläistä Suomea pohjoisempana. Aplodit sille.
103. Ritu3.10.2019 klo 19:24
Harvoin kukaan ilahtuu ostaessaan lehdestä vanhan numeron. Paitsi ristikoita ratkovat. Eräs asiakkaani tuli kysymään tänään, että mitä voisi ratkoa, kun kotona kaikki sopivat ovat päässeet loppumaan.
Ehdotin, että noudan varastosta maanantain Ilta-Sanomat niin siitä riittää koko sateiseksi illaksi. Tuolla hetkellä sain todistaa näkyä siitä kuuluisasta Naantalin auringosta.
104. Elva4.10.2019 klo 12:02
Kaupungilla tulin tosi hyvälle tuulelle kun näin IS:n otsikosta Niinistön lausuneen Trump-showsta: ” Nautin joka hetki”. Niin muuten tein minäkin, kun seurasin tapahtumaa netistä.
105. Ritu12.10.2019 klo 16:05
Kuinka upea ruskamaisema tänä syksynä! Työmatkat ajelee mennen tullen lumoutuneena. Silmä lepää ja mieli myös.
106. Matti13.10.2019 klo 01:08
Ritu, minäkin siitä ruskamaisemasta suuresti nautin.
107. Tarja13.10.2019 klo 09:43
Samoin minä. Kameraan on tallentunut monta silmiä hivelevän kaunista oranssia ja keltaista näkymää. Ja miten mainiota hyötyliikuntaa saa, sitten kun haravoi niitä lehtiä.
108. eol15.10.2019 klo 23:55
Kreikka voitti juuri päättynessä jalkapallon EM- karsintaottelussa Bosnia-Hertsegovinan kotonaan 2-1. Tämä tarkoittaa sitä, että kotivoitto Liechtensteinista ensi kuussa riittää takaamaan Suomen pääsyn EM-kisoihin.
109. Ritu16.10.2019 klo 08:01
Joo hieno homma Kreikalta maksaa valtionvelkansa korkoja Suomelle näin. Ja hienoa katseltavaa oli myös Suomen ja Armenian välinen peli. Taululla olisi voinut koreilla suuremmatkin lukemat. Voiko muuten olla penkkiurheilija, jos ei pysy penkissään?;)
110. Ritu17.10.2019 klo 13:05
Ipanat on ihania. Saavat ainakin nauramaan. Eilen nelivuotias tyttäreni poika oli sanonut äidilleen: "Äiti, tehdäänkö sillä tavalla, että sinä siivoot ihan yksin ja minä istun ja katon tässä keittiön pöydässä kuinka hienosti sinä siivoot"
111. Tarja27.10.2019 klo 15:34
Pari tuntia sitten sain haravoiduksi viimeiset lehdet pihasta. Nyt on maa valkoinen ja lunta sataa sakeasti. Ollaan kirjaimellisesti siirrytty talviaikaan.
112. Kuuno27.10.2019 klo 15:53
Hauska yhteensattuma Tarja, täällä ajoitus haravoinnista lumisateen alkuun oli alle tunti.
113. Ari27.10.2019 klo 21:08
Kun esimerkiksi kännykän, tietokoneen ja auton kello osaa siirtyä automaattisesti ilman käsin väkläämisiä kesä/talviaikaan. En tosin tiedä miten käy sitten jos siirtelystä luovutaan...
114. Ari27.10.2019 klo 21:12
Hauskan näköistä oli kun kerran näin kuinka auton viisarikello lähti korjaamaan aikaa aikaisempaan. Se kun pyörii vain myötäpäivään, joten meni vajaan vuorokauden eteenpäin pyörien vikkelään.
115. Elva2.11.2019 klo 01:28
Luen vasta nyt yöllä eilistä Hesaria, jossa on eräs parhaita Karlssonin piirustuksia teksteineen. En varmaan saa enää nukuttua kun en lakkaa nauramasta.
116. Elva2.11.2019 klo 07:01
Mustan huumorin naurullani ei ollut tarkoitus loukata ketään, mutta minkä sille mahtaa, kun koko inhimillisen elämän tragiikka ja komiikka sisältyvät siihen yhteen kuvaan.
117. Ari5.11.2019 klo 11:49
Värinä kännykän hälytyksessä on ihan hyvä keksintö, mutta joskus löysässä taskussa ollessaan olisi paikallaan antaa pientä kihelmöivää sähköiskua.
118. Tarja5.11.2019 klo 12:22
Kaamosvalot (tai kausivalot tai miten niitä haluaakin nimittää), joita ihmiset ovat jo alkaneet laittaa pihoilleen. Tuovat kivaa valoa pimeään syksyyn. Etenkin illemmalla lenkkeillessä ne näyttävät kauniilta.
119. Ritu6.11.2019 klo 12:30
Aamukampani piikit ovat vähentyneet roimasti. Enää yhdeksän jäljellä! Huhuu bubo bubo!
120. Ritu12.11.2019 klo 12:19
Olen tässä koko aamupäivän lauleskellut:
Kohta Suomi tekee maalin,
kohta Suomi tekee maalin,
kohta Teemu tekee maalin
ja me screeniltä todistamme sen!

Enää kolme yötä ja eiku torille!

[Ja anteeks, ei ole tarkoitus tehdä tästä futispalstaa. Lupaan taas ratkoa satamäärin ristikoita, kun saan keskittymiskyvyn takaisin tuolta matsilta :)]
121. Ari19.11.2019 klo 17:38
Postilakko juuri sopivaan aikaan! Hyvä syy laittaa joulutervehdykset sähköisesti. Säästää aikaa ja rahaa.
122. Tarja27.11.2019 klo 11:54
Postilakko loppui. Ehtii hyvin laittaa joulukortit postiin. Minulle sähköinen joulutervehdys ei anna minkäänlaista positiivista tunnereaktiota. Vanha kunnon postikortti sen sijaan tuo hyvän mielen. Niitä lähetän ja minulle tulleet säilytän joka vuosi. Toivon, etten sellaisilta ihmisiltä saa kortteja, joiden mielestä niiden lähettäminen on ajan ja rahan tuhlausta. Itse laitan korttiin ajatuksen suoraan sydämestä.
123. pelaaja28.11.2019 klo 14:24
IL 28.11.2019: "Poliisi ei aloita rikostutkintaa vanhoista sketsisarjoista"
Hyvä! Maailma oli erilainen ohjelmien tekoaikaan hamassa menneisyydessä ja olikin eriskummallisen hölmöä vaatia poliisia muuttamaan historiaa nykyisten mielensäpahoittajien toiveita vastaavaksi.
124. Ritu29.11.2019 klo 10:55
Moni varmaan ilahtui postilakon loppumisesta. Niin minäkin. Helsingissä 5.11. leimattu lähetys saapui saajalleen eilen. Ja lähetys oli mieluinen: kirjamessuilta voittamani kirjapalkinto.
125. Clas29.11.2019 klo 10:57
Eipä ole kirjapalkintoa näkynyt;-(
Mukavaa on kuitenkin, että Ritu sai.
126. Funny29.11.2019 klo 12:27
Sain tekstarin, jossa pahoiteltiin erään lehden viivästymistä, sekä kerrottiin miten löytäisin digiversion. Sitä en jäänyt etsimään, vaan menin postilaatikolle. Siellähän tuo lehti oli, ja muutama muukin lehti. Postin auto näyttikin viipyvän joka laatikolla pitkään Saavat nyt huhkia, että suma saadaan puretuksi. Varron yhtä isoa laskua. Eräpäivä voi olla mennyt, kun saan sen, mutta tuskin voivat karhuta ekstraa.
127. Ari29.11.2019 klo 13:08
Isoja laskuja on tosiaan joskus mukava saada. ;)
128. Clas29.11.2019 klo 18:20
No tulihan se Teoksen lupaama kirja tänään!
129. Funny29.11.2019 klo 18:42
Peloteltiin, että ruuhkautunutta postia voi viipyä ensi vuoden puolelle, joten kaikki on voittoa, mitä saadaan himaan ennen sitä!

Paitsi niillä laskuilla ei tietysti ole niin kiire. Joku valmiiksi vaikeuksissa oleva firma voi kyllä olla pulassa, jos rahaa ei tule silloin, kun pitäisi.
130. iso S29.11.2019 klo 19:17
Mukava pieni asia esimerkiksi sähköyhtiön kannalta on se, että olen siirtynyt e-laskuun. Minun kannaltani tämä kuuluisi siihen vastakkaiseen säikeeseen, mutta olkoon. Kaikkihan on maksettava eikös juu, mitä tässä maailmassa velkkantuu. Noinhan Molli-Jori lauloi siihen aikaan kun levyjen isiö kaiverrettiin livenä (tai joku vastaava prosessi) eikä kannattanut ottaa uusiksi pikkuvirheen vuoksi.
131. Matti29.11.2019 klo 20:13
Se menee kyllä niin, että ainahan on maksettava ...
132. TJV30.11.2019 klo 00:11
iso S, kerralla vetivät purkkiin, äänitys tehtiin pitkään Saksanmaalla.
133. Funny30.11.2019 klo 15:07
Jorkka on muistellut, että hän ei ollut varma, sanotaanko velkantuu vai velkaantuu, joten hän päätti laulaa vähän siltä väliltä. Tuo ei ollut ainoa vastaavanlainen väärin mennyt sana levytyksissä, saksalaisilta teknikoilta ei hyödyttänyt kysyä neuvoa.
134. Funny3.12.2019 klo 14:53
On taas päässyt makselemaan pois velkantumisia.

Näyttää siltä kuin postin ruuhkan monta viikkoa kestävä purkaminen olisi täällä jo suoritettu, sen verran vähän tavaraa näytti olevan jakelussa. Huomasin, että vierekkäisistä kolmesta laatikosta yhteen ei jaettu mitään. Näköjään Postinen-lehdykkä on jätetty pois kuormittamasta jakelua.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *