KESKUSTELUT > RISTIKOT > LOPPUPIILO

5386. Loppupiilo

,-viilari2.3.2010 klo 08:17
Laatijoiden mielipiteenvaihdon perusteella olen ymmärtänyt, että alkupiiloa pidetään hyväksyttävänä, joskaan ei tavoiteltavana yksityiskohtana ristikossa. Loppupiiloa sensijaan paheksutaan.
En Vuokilan kirjan ristikkosäännöistä läytänyt kuitenkaan mainintaa loppupiilosta.
Sivulla 54 manitaan "ulokepiilo", joka ymmärrykseni mukaan on tuomitava normaaliristikon oikeassa ja alareunassa.
Miten on ristikon sisällä sijaitsevien loppupiilojen laita? Tarkoitan siis ratkaisusanan viimeistä kirjainta joka sijaitsee vihjekentän sisällä. Niitä näkee aika usein tiettyjen laatijoiden, kuten Lehdon ja Pihlajamäen ristikoissa. Satunnaisesti myös muilla.
2. matts2.3.2010 klo 10:11
Onhan ristikossa myös alkupuolen, keskiosan ja loppupuolen piiloja. Ymmärtääkseni nuo piilot jotenkin kuuluvat rsitisanatehtävän luonteenseen :). No - minulle alku- tai loppupiilon osalta merkitsee eniten se onko vastaussana kuitenkin yksiselitteisesti johdettavissa vihjeestä alku- tai loppupiilojen yhteydessä. Tietenkin myös muiden piilokirjainten kanssa tulee olla tarkkana. Viime kerran SM-ristikoiden alkuerien kohdalla etsin ja löysin, muiden ohella, montakin vaihtoehtoista sanaa, jotka sopivat vihjeisiin ja vastaukseksi risteävien kanssa. Näitä duaalejahan sitten hyväksyttiin oikeiksi ratkaisuiksi kun jatkoonpäässeitä etsittiin.
3. ,-viilari2.3.2010 klo 14:18
Ei minunkaan mielestäni sillä ole väliä, missä kohdassa sanaa piilokirjain sijaitsee. Kuitenkin minulla on tätä palstaa seuranneena sellainen käsitys, että loppupiilo olisi erityinen moka. Kaipaan laatijoiden mielipiteitä!
4. Eki2.3.2010 klo 14:34
Tästä on lähes jokaisella laatijalla oma käsityksensä. Joskus 80-luvulla eräs ratkoja-laatija-sanaseppo tuli Turun kokouksessa esittämään minulle ihmetyksensä, kun minulla oli ollut ristikossa loppupiilo. Se oli hänen mielestään pahempi kuin alkupiilo. Silloin olin äimänä, koska en ollut edes ajatellut loppupiiloja, mutta vuonna 2010 olen oikeastaan samaa mieltä. Kun minulla viikonloppuna tuli yhteen ristikkoon loppupiilo, se kävi silmääni hieman ikävästi, mutta tuntui laadinnallisesti vaikealta poistaa, joten annoin sen olla.

Tämä alku- ja loppupiiloasia on kuitenkin sellainen, jonka jätän täysin laatijan omaksi päänvaivaksi miettiä, hyväksyykö omaansa sellaisia vai ei ja millä yleisyydellä. Siis jotkut eivät niitä karsasta, jotkut päästävät tiukassa paikassa ja jotkut eivät koskaan.

Sitä mieltä olen kuitenkin ehdottomasti, että jos loppupiilo on sanassa ANISA ja vihje on aniksen kuva +a, selitykseksi ei kelpaa, että "alapuolen vihjealueesta olisi tullut niin iso". Parempi iso kuin pykäläinen ja parempi kunnon sana kuin harvinainen sana, jota ei edes selitetä.
5. iso S2.3.2010 klo 20:07
Ennen sitä aikaa kun isoisä Ristikkorengin keksi oli pätevä perustelu sille miksi alkupiilo oli pahempi kuin loppupiilo. Jos sana oli tuntematon ja sitä piti kalastella hakuteoksista, alkupiilo pakotti hyppelemään sivulta toisellesadalle, kunnes tärppäsi tai sitten ei. Loppupiilon vaihtoehdot sen sijaan olivat peräkkäin tai ainakin lähkkäin, koska hakusanat ovat aakkostettuja. Nyt, vuonna 2010 tuo kriteeri on menettänyt pinoarvoaan.

Jos vaihtoehtojen kelaaminen mielessä on riittävä keino sanan hoksaamiseen, on samantekevää missä kohdassa sanaa piilo on, siis ratkaisun kannalta. Visuaalisen vaikutelman suhteen kyseessä lienee makuasia ja siinä mielessä itse kukin on jyrkästi oikeassa.

Sekä alku- että loppupiilojen suhteen on mielestäni jonkin verran eroa siinä onko piilo reunassa vai vai keskellä. Jostain syystä minusta alkupiilo on vähemmän tökerön oloinen reunassa kuin keskellä ristikkoa, mutta loppupiilon suhteen tilanne on melkeinpä päinvastoin.

Ekin esimerkistä olen samaa mieltä, mutta laajennan mielipidettä: sekä alku- että loppupiilot ovat kökköjä silloin jos hyvä sana korvataan huonolla vain siksi että saadaan vihjealue pienemmäksi tai sanaston keskipituus suuremmaksi.
6. Marco Poloinen2.3.2010 klo 20:34
"... sekä alku- että loppupiilot ovat kökköjä silloin jos hyvä sana korvataan huonolla vain siksi että saadaan vihjealue pienemmäksi tai sanaston keskipituus suuremmaksi."

Tai ristikko vaikeammaksi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *