KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKOIDEN VISUAALISUUS

5040. Ristikoiden visuaalisuus

Vili25.8.2009 klo 09:20
Ristikoiden ratkojille on varmaankin eräänlainen kynnyskysymys myös ristikoiden ulkoasu, miten kuvat tai teksi ja tekstin fontti on ristikkoon aseteltu.

Itseäni hyvin lattea ristikko pelkkinä sana vihjeinä ei välttämättä anna suurtakaan halua ratkaisemaan, mutta kuvien lisääminen oikealla ja hauskalla tavalla lisää huomattavasti ratkaisemisen mielekkyyttä. (Aivan oma lukunsa on taas kuvien tai piirrosten selkeys.)

Kehittyykö ristikoiden ristikoiden laadinta ylipäätään nykypäivänä muutenkin kuin netinkäytön lisääntymisenä, mikä ei välttämättä ole huono asia, eikö se ole sama mistä sen tiedon hakee, kirjoista tai netistä, elämmehän vuotta 2009?

Näille sivustoille kirjoittaville on varmaankin itsestään selvää kuka on Suomessa visuaalisesti täysin ylivertainen laatija. (virheistä huolimatta!)

Odottakaamme laatijoilta lisää uusia hauskoja ja mieltä kiihottavia luomuksia!
2. ö25.8.2009 klo 09:52
Tsaa, minä tykkään eniten Heli Kärkkäisen selkeistä toteutuksista.

Tärkeä asiahan visuaalinen puoli on. En edes tiedä miksi, sillä kyllähän parhaat vihjeet ovat lähes aina sanallisia.
3. Marco Poloinen25.8.2009 klo 10:56
"Näille sivustoille kirjoittaville on varmaankin itsestään selvää kuka on Suomessa visuaalisesti täysin ylivertainen laatija. (virheistä huolimatta!"

Onko?
4. Ryyti25.8.2009 klo 11:43
Visuaalisin laatija eli siis laatija joka itse toteuttaa piirtämällä tai muilla keinoin ristikon?
Sitä kyllä joutuu ihan miettimään hetken..
5. mor25.8.2009 klo 13:26
Ristikon ulkonäön arvotus on varmaankin ratkojakohtaista, aivan kuten millä tahansa taiteen saralla. Pieniä taideteoksiahan ristikotkin ovat, vai mitä?

Itse ainakin olen tyytyväinen, että on niin monenlaista ristikon toteuttajaa. Toisista pidän enemmän, toisista vähemmän, joistain en ollenkaan. Vaihteluahan se vain on!

Yhden, ehdottomasti parhaan nimeäminen on hankalaa, ellei lähes mahdotonta. Jos joku veitsi kurkullani sen kuitenkin vaatisi tekemään, ehkä silloin kallistuisin Heikki Lavoniuksen puoleen (edellyttäen, että veitsi ei ole sillä puolen kurkkua...).
6. qwertsu25.8.2009 klo 15:29
Lavoniuksen käsiala ja kuvitukset ovat mieleeni. Pitäisin Vuokilan ja edellämainitun yhteistyöristikkoja parhaina kokonaisuuksina suomen ristikkoelämässä - team katalintakaan unohtamatta.
7. Ryyti25.8.2009 klo 16:17
Empä tällä kokemuksella lähde edes yrittämään parhaan löytämistä kun en varmasti joka ainutta ole edes kokeillut..Ja moniko on?
8. Vili25.8.2009 klo 20:34
Mor.
Itse ainakin olen tyytyväinen, että on niin monenlaista ristikon toteuttajaa. Toisista pidän enemmän, toisista vähemmän, joistain en ollenkaan. Vaihteluahan se vain on!

Juuri näin, laatijoita on niin moneksi, toisista pitää ja toisista ei. Eikä tarkoitus olekkaan löytää parasta laatijaa, vaan herättää keskustelua ristikoiden laadinnasta ylipäätään.

Itseäni taas "tökkii" vihjeytys tapa "...k.." mikä voi olla lähes mitä tahansa.

Ylläpidosta varmasti löytyy myös, laatijoita, miten iso prosessi on ristikon ulkoasun suunnittelu ja panostetaanko siihen yhtä suurella innolla kuin vaikeiden sanojen keksimiseen?
9. hah25.8.2009 klo 20:50
Tokkopa niitä sanoja sentään keksitään. Kaikki osa-alueet ovat yhtä tärkeitä luulenpa niin.
10. Aurooran pappa25.8.2009 klo 21:18
Minua ärsyttää Seuraan laativan SeJo:n ristikoissa muoto "sekin".
Esim: Isä sekin ?= APPI, ym samankaltaiset itsestään selvässä vihjeessä
muoto sekin.Erä sekin? = ANNOS.Häiriö sekin?= VIKA jne...

Samoin yli kolmekymmentävuotta samat vihjeet: Hiipuu yöksi? =ILTA,
Vie sovun ?=RIITA ym samat vihjeet vuodesta toiseen.
Onkivapa piirretty katkoviivalla.
Ei mitään uudistumista ole tapahtunut enää vuosiin.

Nyt joku voi purnata minun purnauksesta kun valitan aina samoista asioista.
11. Eki25.8.2009 klo 21:18
Jokainen tekijä panostaa eri tavalla ja jokaiseen tekijän työhön panostus on vähän muista poikkeava. Miten panostus näkyy ratkojalle? Voi hyvin olla, että huolella tehty tuntuu hutaistulta ja hutaistu hyvältä. Nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja ja laatijan pitäisi pystyä miellyttämään kerralla kaikkia ratkojia - ja sehän ei ole mahdollista tai kai edes tarkoitus.
12. Eki25.8.2009 klo 21:22
Laatijan ja piirtäjän.
13. Jaska25.8.2009 klo 21:42
Maksaa sekin. Mikä se on? Trassaatti!
14. Kravattimies27.8.2009 klo 04:09
Vili kirjoitti: Itseäni taas "tökkii" vihjeytys tapa "...k.." mikä voi olla lähes mitä tahansa.


Jos k:n sijalla olisi L, niin siinä yhdistyvät vihje enolla ja ratkaisusana enola.
15. : )28.8.2009 klo 21:21
Minä tykkään Joutsista,mutta on muitakin.Mäkelän kuvat jaksavat olla hauskoja vaikka näkis saman kuvan sadatta kertaa.
16. MM31.8.2009 klo 09:43
Jaha, täytynee pikkasen usiammin uusia ja päivitellä omaa piirrosarkistoa, josko jo sadasta toistokerrasta puhutaan...
17. Ritu7.8.2021 klo 12:34
Tämän säikeen otsikko liippas läheltä niin kaivetaas esiin. Minua on alkanut jopa hieman harmittamaan, että lehtipisteissä joissa hyllyt pursuaa hyllymetreittäin ristikkolehtiä, niin suurin osa on kans iltaan niin toistensa kaltaisia. Siis aivan liian samanlaisia. Ei sieltä kovin helppoa ole sitä etsimäänsäkään löytää. Erilaisuutta kansilehtiin!

Eräästä vanhasta Maaseudun Tulevaisuus -lehdestä näin Aarre-lehden mainoksen. Siinä tilaajalahjana sai Aarteen metsäristikot -kirjan. Mutta olipa tosi kaunis kansi siinä! Mieleenpainuvan kaunis.

Ja aasinsiltaa pitkin metsänhoitoakin opiskelleen Ekin laatimiin Metsälehden ristikoihin. Onkohan Eki tehnyt koskaan umpinaista metsäristikkoa? :)

https://www.finna.fi/Record/lusto.knp-116943
18. Funny7.8.2021 klo 12:53
Ristikkolehtien kansissa voisi tosiaan käyttää mielikuvitusta enemmän, vaikkapa Pelikaanien tyyliin. Mutta monelle ratkojalle houkuttimeksi kannessa riittää sana "helppoja". Ja vielä useammalle kaunein näkymä, mikä voi silmiin osua, on ratkaisematon ristikko.
19. Eki7.8.2021 klo 14:15
Ritu, enpä moisesta ollut kuullutkaan saati sitten laatinut!
20. Jiikoo7.8.2021 klo 15:22
Tässäpä yksi semiurbaani ristikko, ei metsässä jos ei keskustan sykkeessäkään:

https://freeimage.host/i/RxDLAP

Kuva parin vuoden takainen ja ihan omasta kamerastani. Visuaalisuudesta päättäkööt muut. Tänäänkin tuli Ristikossa käydyksi hakemassa provianttia pöytään, vaikka asiakasuskollisuuteni ei kiinteimmästä päästä olekaan: auon taajaan myös L- ja S-ovia.
21. Ritu21.8.2021 klo 10:38
Pieni oma(omituinen) mieltymykseni erään ristikko kuvittajan osalta ja se koskee P.A. Mannista. Ratkoin tässä aamulla ennen töihin lähtöäni IS:n arkiristikoita. Yksi oli jo pe 6.8. lehdessä ollut ristikko. Pidän selvästi enemmän siitä, että Manninen piirtää myös ristikkoon tulevan pääkuvan itse. Se minusta vain sopii paremmin Mannisen kuvittamaan ristikon tyyliin kuin että siihen laitettaisiin valokuva.
Tuo perjantain 6.8. ristikon laivakuva on just passeli tuollaisena kuin se nyt oli. Sama valokuvana olisi vain rikkonut kokonaisuutta.
Meri ja purjelaiva jo mielikuvana on kaunis. Tykkäsin Mannisen piirroksestakin. Puhekuplankin olisi minun puolestani saanut siitä poistaa.
22. Funny21.8.2021 klo 12:08
Mannisen piirrokset ovatkin sellaisia, ettei niiden joukkoon passaa sotkea muun tyylisiä kuvia. Yhtenäinen ulkoasu on muutenkin ristikoille aina plussaa. Jos osa kuvista on valokuvia tai muuten tyylistä poikkeavia, kuten eri lähteistä tempaistuja leikekuvia, syntyy helposti sillisalaattimainen vaikutelma. Vielä parempi, jos pääkuvakin on saman piirtäjän kynästä.
23. Jiikoo21.8.2021 klo 13:29
Jännä juttu, että P. A. Mannisen ristikkotaide kerää kehuja. Itse en osaa liittyä kyseisen taiteilijan fanikuoroon. Aika leveällä pensselillä sutaistuja, vaikeasti hahmotettavia juttuja! Ehkä tarkoituksellistakin, mutta ei ilahduta silmääni.

Omia suosikkejani ovat Heli Kärkkäinen selkeydessään ja Markku Mäkelä veikeydessään.
24. Ritu30.8.2021 klo 10:26
Minä se jaksan jauhaa tuosta ristikoiden ulkoasusta. Koittakaa kestää.
Ulkoasulla on ollut yhä enenevissä määrin minulle merkitystä. Varsinkin ratkontaa aloittaessa se saattaa luoda vähän kuin "estoja", että jaksaako aloittaa vai ei, jos ulkoasu ei miellytä. Silloin kun ristikko miellyttää silmää, niin siitä kiinnostuu jopa väsyneenäkin toisella tavalla, kun ensikosketus siihen on vähintäänkin neutraali - mieluummin positiivinen.
Esim. Punaisen Pelikaanien numeroissa 4 ja 5 on Tapio Lähteenmäen tavuristikot viimeisinä. Molemmat vaikeudeltaan kolmosiksi rankattuja. Tuolla tasolla liikun jo omien kykyjeni äärirajoilla, joten se vaatii itseltäkin vähän "raippaa" pyrkiä niissä eteenpäin.
Ulkoasu noissa on sellainen, että pienet vihjeruudut pursuaa tekstiä. Sitä on kaikkialla ristikossa niin paljon, että minulle tulee ulkoasun takia tunne, että mihin niissä saa enää omat kirjaimet mahtumaan, vaikka siellä omat tyhjät ruutunsa niille onkin.
Sinänsä sanalliset vihjeet eivät minua häiritse. Ei, vaikka niitä olisi ristikon täydeltä. Esimerkiksi PuPen nro 4 Lähteenmäen ristikon sanalliset vihjeet oli kivaa luettavaa. Nehän oli vihjeruudun kokoisia minirunoja. Usein tulee ennen ratkontaa katsottua vihjepiirrokset, varsinkin Mäkelän. Mutta nyt kyllä tuli luettua sanallisetkin vihjeet. Siis luettua, ilman että oli vielä aikomustakaan ratkoa. Lähteenmäelle suosittelisin kuitenkin pientä kevyttä väritystä noihin sanallisiin vihjeruutuihin.
Minä puutuin ulkoasuun ja kaivoin puuvärit esille ja toisesta lehdestä väritin vaaleansinisellä ja toisesta oranssilla nuo vihjeruudut. Ja heti tuli se selkeys ja tila, että mihin ne omat kirjaimet sijoittaa.
Mäkelän Markkuhan käyttää tuota taustaväritystä sanallisissa vihjeissäänkin, vaikka vihjeruudut eivät täytykään sanojen paljoudesta. Toimisi varmaan Mäkelällä myös ilmankin, mutta tykästynyt olen tuohon hänen taustavärityyliinsä.
Varsinkin isot aukeamaristikot tuntuvat välillä niin arkisen harmailta. Ilta-Sanomissa on juhlapyhinä ollut Leinosen Juhan ja Sillakorvan Kimmon aukeaman ristikot. Niissä myös olen tykännyt kovasti, että vihjeruudut erottuu selkeästi himmeän värityksensä takia, koska ruutuja on paljon.
Kaikkialle ja joka ristikkoon en todellakaan tuota taustaväriä kaipaa. Kädenjäljen selkeydestä, ristikon koosta ja vihjetekstin määrästä riippuen välillä pelkkää mustaa valkoisella on ihan riittävä ja jopa parempi, kuin että sinne tungettaisiin väen vängällä värejä.
25. Eki30.8.2021 klo 10:29
Ritulla on tuossa pointti. Kevyt taustavärityskin muuttaa ulkoasua ja sen selkeyttä todella paljon.
26. jaana14.9.2021 klo 11:24
Itse en niin hirveästi kiinnitä huomiota ulkoasuun, sanat ovat tärkeämpiä. Joskus tosin toivoisi, että joku piirros olisi selkeämpi, mutta toisaalta sellainen kuva pistää aivosolut toimimaan vieläkin tarmokkaammin. Tässä täytyy kyllä antaa kiitos Mirja Pihlajamäelle, pidän kovasti hänen piirroksistaan. Lapsikuvat varsinkin ovat kertakaikkisen ihania ja ilmeikkäitä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *