KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 24.5.

4005. IS KOVIS 24.5.

Lauri Kultti24.5.2008 klo 18:51
Keskikohta oli tällä kertaa vaikein, koska opin sieltä uuden sanan: vihjeen HÄN VOI TEHDÄ NÄIN pystysana piti sanakirjasta tarkistaa. Luulin ensin, että kaksi keskimmäistä kirjainta olisivat ihan toiset, mutta eiväthän ne risteävät sanat minun luulojani totelleet.

PIIRRETTY PUNAINEN ylhäällä hämäsi myös aikansa, koska ahaa-elämyksen kera laitoin siihen Aku Ankasta tietämäni hahmon, jonka nimessä on vain yhden kirjaimen ero oikeaan ratkaisusanaan.

Ja oikein mustekynällä autossa ehdin "oivaltaa" vihjeen MERKURIUS ratkaisun, joka oli mielestäni ihan ovela Pluton taannoisen arvonalennuksen myötä. Mutta vääräksi osoittautui sekin oivallukseni.

(Ratkontaa hiukan häiritsi vaimon vaatimus auttaa uuden luumupuun istutuksessa, mutta voinpa sitten ehkä tulevia ratkomisiani harrastaa hedelmäpuun varjossa!!)
2. PP25.5.2008 klo 11:50
Oikein mukava ristikko, kun monen minuutin alkutuijottelun jälkeen lähti avautumaan. Oikean alakulman vihje STRADILLA
oli hämäävä. Panin ensin väärän konsonantin, k.o. hahmoa ajatellen. Ratsua vasemmalla mietin vielä. Sana on, mutten tiedä yhteyttä - aavistus on. Kaipa se löytyy. Iskurin kohteena oleva herätti ihmettelyä, kunnes ahaa! tuli. Summa summarum, tykkäsin!
3. Lauri Kultti25.5.2008 klo 12:02
PP: Se ratsu selvinnee, kun muistelet muutamasta edellisestä Skytän koviksesta käytyä keskustelua. Koviskoulustakin on apua!!
4. PP25.5.2008 klo 13:12
Joo, tottakai, unohdin skytismit. Yhteys löytyi, mutta sitä yhteyttä, mitä etsin, ei sitten ilmeisesti ole. Yritin yhdistellä hevosia ja laivoja!
5. ö25.5.2008 klo 18:34
Skyttä ja Kärkkäinen tekevät hyvää työtä yhdessä.

Pari kysymystä kuitenkin.

SEONNEET TÄDIT ja SELÄN SNADI, miksi tulee niin kuin tulee?
6. turutar25.5.2008 klo 18:57
Minustakin SEONNEET TÄDIT -vihjeen vastaus tökkii, vai eikö tarkoitus ollutkaan tehdä synonyymista anagrammia? SELÄN SNADI: vastaus tulee ajattelemalla vihjeen sanat erikseen.
7. PP25.5.2008 klo 19:12
Seonneet tädit sekoittamattomina ovat toisaalla ristikossa.
Eikös nekin ole tätejä tavallaan, mitkä sait? Sekö hämää.
8. turutar25.5.2008 klo 19:18
Niinhän ne tädit ovat siellä alempana, mutta anagrammoimalla (?) sen vastauksen, ei tule SEONNEET TÄDIT -vihjeeseen sopivia naisennimiä.
9. Jaska25.5.2008 klo 20:36
Ei ole ko. ratkaisusana tätien synonyymin anagrammi. Siis a) Skyttä on niin tarkoittanut, mutta hänelle on sattunut muuten vuoden parhaassa ristikossaan virhe, b) ei ole tarkoittanutkaan anagrammia tätien synonyymista, koska ratkaisusanasta voi anagrammoida kaksi muuta tätien nimeä.
10. PP25.5.2008 klo 20:46
Niinhän se onkin kuin Jaska sanoo. Luulenpa, että ovela Skyttä tarkoittaa Jaskan vastauksen kohtaa b) ja retkutti meitä hoksaamattomia, siis minua!
11. Jussi30.5.2008 klo 09:03
Vasen alanurkka ei aukea loppuun asti millään, uskaltaako joku antaa mitään kaukaa kiertävää vihjettä?
12. Jaska30.5.2008 klo 10:10
Tuntematon sotilas on Linnan tuotantoa eli Linnaa, joten Exodus on . . . . . .
13. Jussi30.5.2008 klo 10:24
Olipa ovela, kiitos! Näyttää kyllä uhkaavasti että tämä ei riitä...
14. Tuomas L.30.5.2008 klo 11:54
Tuo Exodus on muuten siitä paha, että vaikka logiikan tajuaisi, kuusikirjaimisia vastausvaihtoehtoja on silti kaksi.
15. Jussi30.5.2008 klo 12:06
Onko sen istuvan ketun ratkaisu ihan yleinen sana? Mulla pukkaa väkisellä jotain oudompaa.
16. Tuomas L.30.5.2008 klo 14:17
Vähän harvinaisempi sana siitä ketusta tulee, ei ihan jokapäiväistä yleiskieltä (tai voi ollakin jollain murrealueilla). Löytyy kyllä ihan sanakirjoista eikä varmaan ole ristikkoharrastajille outo.
17. Jussi30.5.2008 klo 14:43
No nythämmä hokasin, Merkurius oli väärin. Kiitos Jaska&Tuomas.
18. Libero30.5.2008 klo 15:32
Sain ristikon viikonloppuna siihen pisteeseen, että keskipaikkeille jäi hämyisten kirjaimien sekalainen joukko. Olen mielestäni tarjonnut hyviä ratkaisuvaihtoehtoja, mutta mikään niistä ei tunnu kelpaavan. Jätin ristikon huilaamaan, kenties ikilepoon...

Tämä tällainen jää vaivaamaan. Ristikko on muutoin ollut lähes humaani.
19. Tuomas L.30.5.2008 klo 15:35
Olikohan Jussillakin Merkuriuksen ratkaisuna sana, jossa vain 4. ja 5. kirjain poikkeavat oikeasta ratkaisusta ja joka on faktuaalisesti totta? Itselläni ainakin oli tuossa mainitussa kohdassa hankaluuksia juuri tuon virheen takia.
20. Antti Skyttä31.5.2008 klo 18:40
Omana kommenttinani tuohon yllä esitettyyn ihmettelyyn SEONNEET TÄDIT -vihjeestä.

Kyllä siinä minulle on käynyt ihan selkeä moka. En ollut niin ovela kuin Jaska arveli.

Kovis julkaistaan tyypillisesti aika kauan sen jälkeen, kun olen vihjeet työstänyt. Joskus käy niin, että itsekään en meinaa muistaa, mikä kieppi vihjeeseen sisältyy. Tämä on erityisen kiusallisen tuntuista silloin, kun joku ratkoja kysyy asiaa suoraan minulta. Tässä ei ollut erityistä kieppiä.

Tuosta mokan tekemisestä tuli minulle mieleen eräästä liikkeenjohdon kirjasta lukemani juttu.

Japanilaisen lentoyhtiön jumbojet ei onnistunut laskeutumaan San Fransiscon lentokentälle, vaan tuli alas läheiseen San Fransiscon lahteen (onneksi vesi oli niin matalaa, että yhtään ihmisuhria ei tullut).

Tapaus sai paljon julkisuutta ja konetta ohjannut kapteeni Azoh joutui asiasta oikeuteen. Amerikkalaisen tavan mukaan juttuun pestattiin paljon lakimiehiä, jotka valmistautuivat monimutkaiseen ja mahdollisesti kauan kestävään oikeusjuttuun.

Jutun ensimmäinen käsittelypäivä koitti ja lopulta tultiin siihen odotettuun hetkeen, että itse kapteeni nousi todistajanaitioon.

Syyttäjän lakimies esitti keskeisen kysymyksen: "Miten te, kapteeni Azoh, kommentoitte koneen laskeutumista San Fransiscon lahteen?"

Kapteeni vastasi: "Azoh fucked up."

Oikeuskäsittely loppui siihen.

Kapteeni Azoh säilytti paikkansa ja hänestä tuli lentoyhtiönsä arvostetuin kapteeni.

Mitä tekemistä tällä jutulla on minun vihjemokani SEONNEET TÄDIT kanssa? Ei mitään, kunhan tuli mieleeni.
21. Libero31.5.2008 klo 22:02
Kapteenin vastauksesta olisi naseva suomennos paikallaan, please.
22. Jaska31.5.2008 klo 22:27
Mokasipa sekokapu.
23. Libero31.5.2008 klo 22:36
Mahtavaa. :)
24. SIR VON PEE3.7.2008 klo 03:40
Moi taas kaikille ja hyvää kesää! Tää vanha ristikko on jääny puoliks ratkasematta, saiskos snadii jeesii vaik vihjeiden muodossa=)
Lammio/Jurkka-kuva (4)?
XX
XX
XX
XX (8)?
STEREOTYYPPEJÄ (6)?
OLLA CITY (4)? Siis oo eteen, niin sanasta tulee iso kaupunkiko?
KAAKON KANTILTA (10)? Siis alaviistosta?
KILVAN VÄLIIN (9)? Siis KIL - - - - PA?
STRADILLA (5)?
SELÄN SNADI (4)? S lienee vika kirjain...
ISKURIN KOHTEENA (4)?
VOI NÄKYKIN (4)?
Ei vaan välähtele, vaik oon tuijottanu sivun puhki... =)
25. Jaska3.7.2008 klo 11:54
Lammio - sotilasarvo
Äksät - lotossakin
Stereotyyppejä - tätimäiset tyypit
Olla City - o taakse
Kaakon kantilta - Kymenlaakson kaupungista
Kilvan väliin - niitten aikana ei ole mitään kilpailutapahtumia
Stradilla - e-alkusupistevihje
Selän snadi - kalalla + s
Iskurin kohteena - k-alkusupistevihje
Voi näkykin - saada voimaan pahoin
26. iso S28.4.2017 klo 20:40
Törmäsin sattumalta tähän säikeeseen. Azoh (31.5.2008 klo 18:40) ei kuulostanut tyypilliseltä japanilaiselta nimeltä, joten googlasin tapahtuma. Kapteenin oikea nimi on Kohei Asoh
https://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Fligh t_2
ja kapteenin vastaus on päässyt koviin kansiin: " In his 1988 book The Abilene Paradox, author Jerry B. Harvey termed this frank acceptance of blame the "Asoh defense", and the story and term have been taken up by a number of other management theorists.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *