KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2464

3745. Hs 2464

Römpsä28.12.2007 klo 12:25
No niin, uusi aulis on taas levitettynä pöydällä ja vieroitusoireet alkavat helpottaa. Rakenteellisesti kovin erilainen verrattuna edelliseen. Tummennetut kentät tulevat vaatimaan ponnisteluja.
2. Bella28.12.2007 klo 18:22
Römpsä: Nyt ei Aulis ihan helpolla päästäkään. Levitettynä lehti edelleenkin ja vain puoliksi täytettynä. Jotkut kuvat luvattoman huonoja esim. vasen yläkulma, josta vastaus alas 5 kirjainta. Kirjaimet on´, mutta en ymmärrä kuvasta mitään. Onko kukaan saanut siitä selvää?
3. Pekka Harne28.12.2007 klo 18:35
Tein mielenkiintoisen havainnon: Aulis tuntuu käyttävän Googlen kuvahakua sijoittaessaan kasvokuvia ristikkoonsa! Moni tämän(kin) ristikon kuvista löytyy sillä haulla. Miten lienee kuvien tekijänoikeuksien laita?
4. pekka28.12.2007 klo 18:53
Hesarilla on millä mällätä. Lehdessä on enemmän mainoksia kuin asiatekstiä, täytyy laittaa lehden tilaus lomalle, mikäli ei parane suhdeluku kyseisten asioiden kohdalla, miellummin vaikka isommat tilaajamaksut.
5. täyttäjä28.12.2007 klo 19:13
PH. Olen todennut havaintosi jo kauan aikaa sitten. Mitä kuva esittää, onkin sitten ihan eri juttu. Oikeastaan vasta sitten, kun ratkaisu on löytynyt voi kuvahaulla varmistaa.
Nyt on niin hankala ristikko, että peesaan pelkästään.
6. Römpsä28.12.2007 klo 20:24
Tsemppiä kaikille, ei anneta periksi, pikkuhiljaa tämä vuoden viimeinen aulis tullee kyllä valmiiksi, mutta töitä pitää tekemän.
7. Bella28.12.2007 klo 21:02
Hillevi: Joko olet hahmottanut vasemmalla ylinnä olevan kuvan? Eikö kukaan?
8. pekka28.12.2007 klo 21:09
Osaako Aulis Lehto tehdä suomenkielisiä ristikoita, mielestäni EI.
9. Römpsä28.12.2007 klo 23:38
Herre GUD, olemmeko tietämättämme täyttäneet ristikoita kaikki nämä vuodet väärällä kielellä?
10. Bella29.12.2007 klo 00:20
Römpsä: Näin kaksikielisenä en ole huomannut mokomaa. Ruotsinkielestä en ole huomannut ristikkoa tehtävän, ehkä Pekka on löytänyt, jotain kansainvälisempää esim. esperantoa! Vitsit erikseen. On kyllä hankala juttu. Odotamme kommentteja muiltakin (esim. iso S). Nati kaikille.
11. lars29.12.2007 klo 05:59
Vasemmalla ylhäällä oleva kuva on mielestäni aivan selkeä,verbihän siitä tulee,tosin ainakin puhekielessä harvinainen.Koko ristikko täyttyi helpommin kuin olisin ensisilmäykseltä uskonut...
12. Hillevi29.12.2007 klo 12:55
Hyvä Bella , hileesi oli oikein!Tosin minulla oli toinenkin virhe , sukuniminä Kämit , kun piti olla Kämät!En ole päässyt selville siitä vasemman yläkulman kuvasta ,noin äkkiseltään näyttävät norsun kärsiltä , tarkemmin aseen liipasimilta.Oikeanpuoleiset tummennetut ruudut olen saanut , vasemmasta en mitään.Täytyy yrittää noista nimistä saada jotain tolkkua.
13. iso S29.12.2007 klo 15:12
Tällä kertaa meitä on muistettu peräti kahdella ristikolla. Vasemmalla yläkulmalla ja oikealla alakulmalla ei nimittäin ole mitään kautta yhteyttä toisiinsa sanojen välityksellä. Tämä rikkoo hyvää ristikkotapaa.

Vaikeutta on räväytetty koko rahalla. Nimimerkki lars täytyy lähettää Usko tai älä -museoon ihmeratkojan tsai mestarihumoristin mallikappaleeksi! Karkeasti arvioiden puolet selvitetty ja siihenkin on jo käytetty Googlen apua. Espanjalaiset futisvalmentajat eivät ole leipälajini.

Aulis on näköjään ottanut uudeksi tavaramerkikseen vihjekuvat joissa on mukana ratkaisusana. Tällä kertaa tuli sellaisia tapauksia vastaan jo kaksi.

Yhden sanan oikeinkirjoitus nosti kulmakarvojani mutta ainakin Nykäsessä se on noin. Itse olisin erehtynyt käyttämään kirjaimen verran lyhyempää muotoa (vihje manuaalinen).

Oikean alanurkan "hänen ex ex" (4) hämmästytti kun en nähnyt oikein mitään järjellistä häntä keneen tässä viitataan. Hän onkin ratkaisusana ja tuoreehkon uutisen perusteella vihje on tarkka ja ajankohtaisuutensa ansiosta hyvähkö. Esimerkiksi vuoden kuluttua vihje olisi jo huono.
14. iso S29.12.2007 klo 15:35
Yhteen googlaamalla selvitettävissä olevaan kohtaan oikaisu: Pulizer pitäisi kirjoittaa Pulitzer.

Palkinnon rahoitus perustuu varoihin jotka Joseph Pulitzer lahjoitti 1911 (vuonna jolloin Taal järisi) Columbian yliopistolle.
15. Pekka Harne29.12.2007 klo 15:53
Muun olen onnistunut ratkomaan, vaan en vasenta yläkulmaa. Auliksen tähden en rupea käyttämään suurennuslasia hämärien kuvien selvittämiseksi, joten jääköön auki mun puolestani.

Ristikoiden pelisääntöihin pitäisi lisätä yhden ruudun kokoisten kasvokuvien käyttäminen.
16. täyttäjä29.12.2007 klo 16:15
Tämä isoässän toteamus on hyvä:
Tällä kertaa meitä on muistettu peräti kahdella ristikolla. Vasemmalla yläkulmalla ja oikealla alakulmalla ei nimittäin ole mitään kautta yhteyttä toisiinsa sanojen välityksellä. Tämä rikkoo hyvää ristikkotapaa.

Ristikkotapa vs. sääntö. Siitä Vuokilan pojat oppia ottamaan. Tapoja on, mutta ei sääntöjä onneksi.
17. Jaska29.12.2007 klo 16:49
Vasen yläkulma ja yläkeskusta (n. kaksi kuudennesta ristikosta) on erillään muusta ristikosta (n. neljä kuudennesta). Lisäksi oikeasta yläkuudenneksesta johtaa vain yhden ruudun pituinen väylä alakertaan. Tämä epätavallisuus lienee ollut tummennettujen alueiden hinta? - PH, VÄHINTÄÄN yhden ruudun kokoisten!
18. iso S29.12.2007 klo 18:07
Vasemman yläkulman hämärien henkilökuvien kunniaksi on sanottava, että nähdäkseni yhtäkään henkilöistä ei tarvitse tunnistaa. Ratkaisevaa on, mitä kuvassa on tai ei ole, sekä miten ja missä on.

Se hämäräperäinen kuva hahmottui hetkellisesti sen jälkeen kun olin saanut ratkaisun ja mulkoillut kuvaa erilaisissa valaistuksissa. Kovin mielelläni olin laittanut siihen piilokirjainta vaihtamalla toisen sanan, jolloin olisi ollut helppo piirtää selkeä kuva. Se ei edes ole ainoa vaihtoehto yleisemmässä käytössä olevan sanan saamiseksi piilokirjainta vaihtamalla.

Lars oli kommentissaan 29.12.2007 klo 05:59 oikeassa. Painotekniikan aiheuttamien ongelmien kohtuullistamiseksi voinen paljastaa että kuvassa on kaksi kättä ja kummassakin on joukko pelikortteja mutkalle taivutettuna.

Parin aukion tienoo eli parikymmentä sanaa uupuu vielä. Minä myös, kuten lapsuudesta tutussa leikissä sanottiin.
19. HT29.12.2007 klo 18:30
Kaksi sanaa puuttuu edellyttäen, että "etunimi sekin" on oikein. Kaipa "sekin" viittaa nimen harvinaisuuteen ja kaksi sen kantajaa näyttää olevan, jos oikein luulen.
20. Römpsä29.12.2007 klo 18:32
Iso S, kiitos että eskorteerasit meidät ajan tasalle vasemman ylänurkan kuvan suhteen!
21. Bella29.12.2007 klo 19:11
Iso S ja Lars: Saitte minut katsomaan kuvan oikein. Kiitos siitä. Nyt katsottuna se on selkeä. Harvinaisempi verbi siihen tuli, mutta joitakin kertoja ollut ennenkin Auliksella. Täynnä on, mutta erikoisia sanoja aika paljon esim. se kielo!
22. HT29.12.2007 klo 19:56
Jaha, ei se etunimi niin harvinainen ollutkaan. Nyt olisi sitten täynnä, mutta lehti-vihjeestä tuleva vähän ihmetyttää. Äkkipäätä löytyi ukrainalainen julkaisu tuolla nimellä ja jos laatija on sitä tarkoittanut, tynnyrin pohjaa on taas joutunut kaapimaan.
23. iso S29.12.2007 klo 20:01
Luulen että "etunimi sekin" on kahdella miehellä, mutta sentään 280 naisella. Nimen esiintymishuippu osui vuosiin 1940-1959 (146 kpl). Tällä vuosituhannella tuon nimen saaneita on 10.

Täyteen tuli ja samaa mieltä Bellan kanssa, erikoisia sanoja löytyy. Omituisin on astiaa kantavasta tenavasta tuleva sana. Astia on siitä päätellen yö-mallia?

Ristikon paras vihje tuotti vaikeuksia kun tarjosin ensin sen kanssa poikittain olevaksi liitoksi tutumpaa. Vihjeessä on jonkinlainen viiru ja kaksi sitä osoittavaa nuolta. Näistä pitäisi kehittää 7-kirjaiminen sana. Yksinkertaisesti nerokasta, voisi sanoa. Mielikuvitus sairaana, sanoisi joku toinen...
24. Bella29.12.2007 klo 20:24
HT: Kyllä se lehti on mielestäni kotimainen ja liittyy liike-elämään. Korjatkaa jos neuvoin väärin.
25. HT29.12.2007 klo 22:18
On näköjään kyselty tuon lehden nimestä tällä palstalla aikaisemminkin eikä silloin kukaan tiennyt, että kyse olisi kotimaisesta, liike-elämään liittyvästä julkaisusta. Mutta tilannehan on voinut muuttua, ei siinä mitään. Olisi kumminkin kiva saada jotain näyttöä asiasta.
26. MP30.12.2007 klo 01:14
Kokonaisen päivän aherruksen jälkeen ristikko täyttyi. Välillä kyllä tuntui, että tulee yliälykkääksi. Monet henkilökuvat tuottivat vaikeuksia. Useita ovelia vihjeitä.
Hyvää Uutta Vuotta kaikille !
27. Bella30.12.2007 klo 12:27
HT: Olet oikeassa, erehdyin. Yritin ottaa selvää, mutta en löytänyt suomesta kun tietokoneohjelman. Saksasta löytyi 1600 alussa sen niminen ja jostakin muualta joitain sen nimiseen liittyvää. Sorry
28. Heppu30.12.2007 klo 16:03
Kyllähän Aulis taas pahan laittoi. Huonoa oli tuo "monen ristikon" rakenne. Se on laatijan kannalta tylsää, kun onnistumista jossain ei palkita apuna muualle. Vaikeutta tulee aina kun laittaa viitisentoista kuvaa, joista ketään ei tunne ensisilmäyksellä ja tunnistus tapahtuu useimmiten vasta ratkaisun jälkeen. Se vasen yläkuva oli kyllä taas epäselvyydessään ilmiömäinen. Tunnistiko joku sen Nato miehen vieressä olevan kaverin? Entä sen vasemmassa alanurkassa olevan miehen, johon minusta osuu vain yksi järkevä piilokirjain. Hämäriä minulle ovat ratkaistunakin vasemmalla keskellä oleva "Apinan, päivistä parhain" ja oikealla ylhäällä oleva "Ratas-Sepp". Siitä kirjainkuvasta oikealla olevasta laatikosta missä on se ikuinen temppelinkuva, en saa selvää onko etunimen päällä olevassa sanassa keskimmäinen kirjain k vai m. Ratkaisuni perustuu koohon. Tuntuu kuitenkin että ristikko on täynnä lukuunottamatta sen saaliskalan vieressä olevaa oliota. Onko se joku näistä historiallisista ristikkosukunimistä vai joku avaruusolio?

Vaikein kohta minulle oli sen toisen kuvan alapuoli. Hankalia vaakavihjeitä alkaen vuodasta, johon on ainakin neljä viisikirjaimista synonyymia.
29. Heppu30.12.2007 klo 16:22
Vielä yksi kysymys. Löysikö joku Guatemalasta Aulkisen haluaman paikan. Sen mitä katsoin pa -loppuisia siellä kyllä on, mutta ei tarttunut minulle tuohon ratkaisuksi tullutta.
30. HT30.12.2007 klo 16:49
Jätkä Nato-ukon vieressä: pikkuisen epäilin ja kun ratkaisu oli rakentunut muista sanoista, katsoin Googlen kuvahausta ja sieltähän tuo nuoruudenkuva löytyi.

Vasen alakulma: nuoruudenkuva on tämäkin, kuvahaun kertoman mukaan esittää kaveria noin kolmekymppisenä.

Apinajuttu jäi minullekin hämäräksi, "päivistä parhain" olisi riittänyt.

Ratas-Sepp: jätä väliviiva pois ja ei muuta kuin kuukeloimaan.

Sana temppelikuvan vieressä: turhan tuhruinen on teksti tosiaan, k siihen kuuluu. Ratkaisusana on taas Lehdolle tyypillinen hätäratkaisu.

Kyllä kuuluu historiaan tyyppi kalan vieressä, sekin näyttäisi olevan peräisin Googlen kuvahausta.

Guatemalan paikka löytyi ainakin minun haeskelullani.
31. Heppu30.12.2007 klo 17:21
Kiitos vaan taas HT täsmennyksistä. En ole käyttänyt kuukkelin kuvahakua. Näköjään sillä voi tarkistuksia tehdä. Olin ihan varma, että se armeijakuteissa oleva kaveri on Pirkka-Pekka Petelius, mutta eihän siitä mitään tolkkua tullut, mutta minkäänlaista tunnistusta en tehnyt, ratkaisu vain tuli. Jopa se historialiinen avaruusolio tosiaan löytyi, mutta aika monta etunimivaihtoehtoa piti käyttää.
32. Taata30.12.2007 klo 17:32
Valmis on, mutta joitain tarkistuksia pitäisi tehdä, jos olisin
lähettäjä.
33. Heppu30.12.2007 klo 18:14
Pienellä lisäkuukkeloinnilla näkyi että siellä Guatemalan .passa on kerrassaan 16 000 asukasta. Sehän on aulismittarilla paljon kun paikkakin on noin lähellä.
Tuossa ratasmiehessä pitää jättää väliviivan lisäksi myös väli pois, niin löytyy. Kummallisessa muodossa on vihje. Oikeastaan ihan metsässä.
34. iso S30.12.2007 klo 18:52
"Lehtikin" on vuodesta 1986 asti ilmestynyt ilmaislehti, painos yli 200000. Olemmekohan samassa ristikon kohdassa eli ristikon yläreunassa, pystysana lähellä oikeaa reunaa?

Natoäijän vieruskaverin 5 vuotta vanhempi veli on ollut yleensä enemmän esillä julkisuudessa, mutta vuoden verran tilanne on ollut päinvastainen. PPP on poikanen verrattuna tähän ulkomaiseen henkilöön. Kuva löytyy Googlella ensimmäiseltä sivulta viidentenä, kun antaa hakusanoiksi etunimen ja sukunimen. Valitettavasti nuo nimet pitää tietää :-(

"Apinan, päivistä parhain" on sikäli piilosanamainen vihje että siinä on vähintäänkin tuplasti vihjettä. Mieleni tekisi vaatia "apinan" sitaatteihin, koska se on yhdellä ylimääräisellä päättelyaskeleella vihjeen suora osa. Muuten vaaditaan vähän järjestyshäiriöitä niin eiköhän runonlaulanta ala sujua.

Guatemalan vihje on miinustamisen ja takaisinlisäämisen avulla tarkka. Paikkakunta ei ole merkittävä, mutta tarvittava tieto on ilman karttaa jo vihjeessä. Tuskin kuitenkaan ratkeaisi ilman poikittaisten apua, mutta ratkaistuna on ymmärrettävä. Google tuntee ja antaa Hepun ilmoittaman asukasmäärän.

"Avaruusolion" kuva löytyy pelkällä ratkaisusanallakin hakemalla ensimmäiseltä sivulta. On tosin laajempi kuin ristikossa, jossa on vain kasvo-osa. Minulla oli vaihtoehtona yksi muinaisen Egyptin jumala, mutta oikeaksi osoittautui yleisempi ristikkonimi.

Ratas-Sepp on väärin tulkittu vihje. Vihjehän oli
RATAS-
SEPP
joten on hätiköityä kuvitella tuohon iso S!
35. HT30.12.2007 klo 18:52
Minä en kyllä moittisi sitä tapaa, jolla laatija on Ratassepp-vihjeen kirjoittanut. Kun ei kerran mahdu yhteen pötköön, jostain kohtaa on pantava poikki, ja viivalla se pitää tietysti ilmaista. Toinen asia on sitten, että vihjeen voisi tulkita myös muodoksi Ratas-sepp, mutta sille ei voi mitään.
36. HT30.12.2007 klo 19:03
Varalta: yllä näkyvä sepustukseni oli siis Hepulle ja kommentoin yhdysviivan käyttöä, kun oletin (ehkä väärin) hänen viittaavan siihen.

Iso S: olen tarkoittanut lehdestä puhuessani sanaa, joka tulee vihjeestä LEHTI (ei vihjeestä LEHTIKIN). Vihje on sivusuunnassa ristikon keskellä, kuudennella rivillä alhaalta lukien. Tällä palstalla on vuonna 2005 (kai se noin oli) käsitelty samaa sanaa ja todettu, kuten minä nyt, että Ukrainasta sellainen löytyy. Tyypillistä Lehtoa.
37. Heppu30.12.2007 klo 19:30
Pahoitteluni näkömuistin pettämisestä. Ulkomuistista luulin nimen olevan muodossa Ratas-Sepp, mutta sehän on RATAS-SEPP.
38. SMH30.12.2007 klo 20:32
Täyttyipä se viimeinkin. Aloitin vasta eilen. Heti kun sain Hesarin käsiini ja näin tämänkertaisen ristikon ja kahdesta kuvasta lähtevät tummennetut ruudut lamaannuin, sillä en ole vielä koskaan saanut tällaisia Hesarista täyteen ratkottua. Oikeanpuoleisen kolmanneksen sain täyteen aika nopeasti mutta sitten ei leikannut enää, muutamia hajasanoja siellä täällä.
Parhaat vihjeet sain IsoS:ltä 29.12.07 15.12, 15.35 ja 18.07 sekä Hepulta 30.12.07 16.03. Kiitokset Teille.

Iso S: En ymmärtänyt vihjettäsi 29.12. 15.12 "hänen ex ex". Minä ratkaisin tuon kohdan Kreikan ja valkoisen talon kautta!

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
39. Römpsä30.12.2007 klo 20:56
Kuorolaulun ystävänä tämä virolaiskaveri oli tuttu, river deep mountain high, mutta nyt kutsuu papagenon laulu teemalle!
40. EJlo30.12.2007 klo 21:34
Henkilökuva vihjeet selvitetty ja mitä ilmeisimmin ne ovat oikein siihen tulleet. Olisi kiva tarkistella kuva-Googlesta, esim tuon joutsenista kirjoittaneen nuoruuden kuvaa jos tietäisi miten tähän kuva-galleriaan pääsee. Ikäihmisenä monet yksinkertaisetkin tietokone asiat ovat "hebreaa". Hyvä kun on oppinut kuukkeloimaan ja saanut sen "KIRJAINMERKKEIHIN".
Muuten ristikko 2464 alkanut täyttyä, mutta vaaka- ja oikeanpuoleiset harmaarivit vielä selvittämättä. Ylin vaaka näyttäisi olevan ääntiölukemaa osoittava sana. Pystyjen VUOTA- vinkin kaikkein ns varmimman jouduin kumittamaan kun luin että sille löytyy 5 eri synonymiä.
41. Keno30.12.2007 klo 21:47
Eljo: Kun haet Googlella jotakin asiaa esimerkiksi henkilöä, niin ruudun aivan vasemmassa yläkulmassa lukee "Kuvat", jota kohtaa klikkaamalla saa kyseisen henkilön kuvat näkyviin.

Ristikosta sen verran, että vihje HALPA SUKSI ENNEN LUMIA oli ratakisultaan hauska, mutta ikäni hiihtäneenä en vihjettä enkä ratkaisua oikein hyväksy. Ensinnäkin nykyisin ei enää ole ratkaisun tyyppisiä suksia ja toiseksi tuon "suksimerkin aikaan" tuskin oli ratkaisussa esintyviä tilaisuuksia. No, olkoon tuo pilkun viilaamista.
42. Heppu30.12.2007 klo 21:54
Ejlo turhaan hämmensin ääneeenajattelullani vuota sanoilla. Minulla se ratkesi laittamalla siihen tavallisimmasta päästä olevan versio joka lopusta alkuun luettuna on puita katkaisevan nimisanan genetiivi.
43. Römpsä30.12.2007 klo 22:25
Toinen suksi oli liukkaaksi voideltu ja toisen pohjassa karvaa, ratkaisusana oli tosi keinotekoinen!
44. Bella30.12.2007 klo 22:37
HT: Miksi kyselit sen lehti jutun perään, kun kerran tiesit sen jo 2005? Olisi mielenkiintoista kuulla. Romania oli yksi vaihtoehto. Niistä valokuvista vielä, että luulin Pirkka-Pekka Peteliuksen sijaan Lasse Pöystiä nuorena. Mutta löytyikin vierasmaalainen.
45. iso S30.12.2007 klo 22:46
HT: aha, se lehti. Saattaa olla ihan yksinkertaisesti lehti espanjaksi. Useilla kielillä näkyy ainakin tarkoittavan mainosta, varoitusta ja/tai tiedonantoa.Täällä sitä keskusteltiin toukokuussa 2006 säikeessä 1549 (Hesarin ristikot).
46. EJlo30.12.2007 klo 23:13
HT ja Heppu kertovat jopa asukaslukumäärän tuohen Guatemalan paikkaan. Itse yritin erilaisilla kuulemillani tavoilla kuukkeloida saamaani paikkaa, mutta mikään tavoistani ei onnistunut. "G+paikka", pelkkä G... tai pelkkä saamani paikka tai ilman sitaatteja, mikään ei tuottanut tulosta.
Sen sijaan kiitos kuva-neuvosta Keno. Kaikki saamani henkilöt sieltä löytyivät, siis nimillään. Ei siis tätä nokosilla olevaa eikä kaunotarta yläreunasta. Onko hänellä muuten nimikin kun näyttää tutulta?
47. HT30.12.2007 klo 23:26
Bella: en tiennyt vuonna 2005 vaan tutkailin tämän ristikon vuoksi nettiä ja pienen penkomisen jälkeen silmään osui tieto, että Ukrainassa ilmestyy Aviso Gazeta tms. Sen jälkeen mainitsin täällä, että pkkuisen kummastuttaa moisen paneminen ristikkoon. Myöhemmin niin sanotusti jatkoin harjoituksia eli panin hakuun "aviso sanomalehti", jolloin esiin putkahti täällä vuonna 2005 käyty keskustelu (eipäs vainenkaan, olikin näköjään 2006). Siinä iso S lausahti mm. seuraavaa:

"Aviso ei varmastikaan ole suomea. Meidän aviisimme lienee samaa kantaa. - - - Aviso on ukrainalainen opiskelijoiden ilmaisjakelulehti. Kaliforniassa ilmestyy viikoittain espanjankielinen uutislehti El Aviso."

Olen edelleen sitä mieltä, että ukrainalaisten opiskelijoiden ilmaisjakelulehti ei ole hirmuisen hyvä sana ristikkoon. Parempiakin perusteluja sanalle voi olla, ja niitä olen koettanut kysellä.

Iso S: espanjan sanakirjani mukaan aviso ei espanjassa merkitse lehteä. Muuta en sano, kun en ole asiantuntija.
48. Bella31.12.2007 klo 00:00
Iso S: Espnjankieli on ollut kiinnostukseni kohteena aika kauan aviso tarkoitaa mm. ilmoitus. Lehti on periodico. Nati osaltani kaikille. Huomiseen.
49. EJlo31.12.2007 klo 00:03
Google antaa A....+lehti haulla sivun "euroopan yhteisön sisäinen lehtijulkaisu" tai jotain sinnepäin se oli.
50. sama31.12.2007 klo 00:03
Iso S: Ei ollutkaan sinulle tämä vastaus, vaan HT:lle.
51. sama31.12.2007 klo 00:05
EJlo kerkesi ensin.
52. HT31.12.2007 klo 00:25
Ejlo: totesin minäkin aikanaan, että avisoa hakiessa otsikkoon paukahtaa "Euroopan yhteisöjen virallinen lehti 12.10.2000 L 258/15 KOMISSION ..." jne., mutta kurkkaapa siihen avautuvaan pdf-tiedostoon, ei siinä sanota Avisoa sen lehden nimeksi.
53. HT31.12.2007 klo 00:48
Kun kerran hispanoiksi ruvetaan niin tarkennetaan vielä sen verran, että se periodico merkitsee siis nimenomaan sanomalehteä (vähän yllättävää kun ajattelee englannin periodical-sanan merkitystä) ja aikakauslehti näyttäisi olevan revista.
54. Römpsä31.12.2007 klo 01:07
Mitä espanjankieleen tulee, niin lehti on la hoja, aikakauslehti la revista ja sanomalehti el periodico tai el diario. Buenas noches!
55. Römpsä31.12.2007 klo 01:17
Englanti kuuluu germaanisiin kieliin, kuten ruotsi, espanja taasen romaanisiin.
56. Römpsä31.12.2007 klo 01:40
You should not compare apples with oranges.
57. HT31.12.2007 klo 02:03
Juu, romaaninen on espanja, tiedetään, mutta niin on italiakin, ja sen periodico merkitsee aikakauslehteä, ei sanomalehteä. Espanjassa taas periodico on adjektiivisena sama kuin englannin periodic, mutta substantiivisena on sitten se mainittu ero.

Ei tässä valtavan kummallisesta asiasta toki ole kysymys, tiedän sen vanhana sanakirjatoimittajana, ja kielissä on moisia tapauksia enemmän kuin lääkäri määrää. Tulinpahan vain maininneeksi.
58. Römpsä31.12.2007 klo 02:18
HT, tämä pilkunviilailu on niin kiehtova laji, että toisinaan mopo karkaa käsistä: tarkoituksenani ei ollut moittia Sinua, Sorry!
59. HT31.12.2007 klo 02:33
En minä jutusteluasi niin tulkinnutkaan.
60. sps31.12.2007 klo 04:33
Bella. Minullekin tuli valokuvasta ensimmäisenä mieleen nuori Lasse Pöysti Suomisen Ollina sodasta palaamassa. Epäilys syntyi vasta vääränlaisesta lakista...
61. iso S31.12.2007 klo 08:22
Ejlo: viittaisi siihen että sinulla on väärä Guatemalan paikka. Nimi ei ole vihjeessä olevan sanan tarkka anagrammi. Löytyy haulla
XXXXX Guatemala
missä XXXXX on paikan nimi. Mainitut 16000 asukasta ovat alueella josta käytetään nimitystä "municipality" (kunta?) ja täsmennetään että alue kattaa kaupungin (town) ja 29 kylää.

Yläreunan kaunotar? Oliko niitä useampiakin? Yhteen ainakin tuli ratkaisuksi sukunimi joka pn ristikoista tuttu. Hänen etunimensä on erään tunnetun ulkomaisen 1928 syntyneen ex-poliitikon sukunimi. Kaunotar oli raskaana kun hänet murhattiin.
62. EJlo31.12.2007 klo 15:16
Kiitos iso S
En ymmärrä miksi tajusin ylempänä olevista vihjailuista että kyse on anagrammista. Se pitikin olla pikemminkin synonymi. Olen turhaan noissa kuukkeloinneissani kruksannut suomenkielisyyden mutta tässäkin tapauksessa olisi heti pitänyt vilkaista "kaikilta web-sivuilta". Sieltähän tämä hauskan oloinen paikka löytyi.
Ex-politikkoa en muista, mutta yön yli nukuttuna tuon murhatun missin etunimi muistui mieleen ja niinpä myös kuva löytyi Googlelta.
Halvan suksen sanakummajainenkin valmistui kun viimeksi korjasin kolmen tolpan vihjeeseen laittamani sananlopun viittaamaan keväiseen ajanjaksoon. Pidin tolppia ensin tolppien väliin ammuttuina pelin tuloksina.
Sitä oikean reunan pienen tytön otsavaalennusta vähän vieroksun. Olen pitänyt sanan loppuosaa rajattuna vain ison kotieläimen otsakuvion nimenä, josta ilmeisesti ....pää on viittaus ihmisluonteen erikoisuuteen. Hyvää vuoden vaihdetta itsekullekin !
63. täyttäjä31.12.2007 klo 15:18
Römpsä 31.12.2007 klo 01:17:

"Englanti kuuluu germaanisiin kieliin, kuten ruotsi, espanja taasen romaanisiin".

Ja armeijan keittiösanasto kuuluu lotinalaisiin kieliin :)
Kiitos Römpsälle sivistävästä kommentista. Jatkan lukemista
64. maria31.12.2007 klo 16:19
täyteen sain vihdoinkin. oli mielenkiinnostava keskustelu (HT ja Römpsä!) en itse ole kieli-ihmisiä, mutta vähän sekaisin meni teidän tietämisennekin paikkapaikoin. hauskaa luettavaa kuitenkin. jatkoa odotellen.
65. Römpsä31.12.2007 klo 19:41
Virheitä tehdään ja niistä opitaan, siitähän tässä on kysymys, kyllä tässä vaadittiin "liki hulluutta" ennenkuin tämä ratkesi!
66. maria31.12.2007 klo 20:38
Römpsä: onneksi sinä olet huumorimiehiä. minä oikeasti tulin hulluksi ristikon kanssa. kävin aina välillä katsomassa että saisin vihejä ja sain. lisäksesi isoS avitti paljon ja siitä suuri kiitos.
67. Heppu31.12.2007 klo 21:16
Mukava lukea näitä "maaliintulleiden" kommentteja. Tuntuu kuin porukka olisi selvinnyt maratonilta hengissä.

Römpsän kanssa samaa mieltä, että pikkuisen kaheli pitää olla, että tällaisen ristikon kanssa viitsii ähkäillä. EJlolle sanoisin, että oli siinä muutakin arveluttavaa kuin tuo mainitsemasi pojan naama. Kyllähän nuo isot silmätestikuvat olivat aika kummallisia vihjeiden lähtökohtia ja niistä tuli monta ratkaisua, joilla oli aika lievästi tekemistä itse kuvien kanssa - ja lisäksi niissä oli lähes toistoa. Mutta melkoinen taidonnäyte tietysti taas Aulikselta. Yksi helmi oli tämä pikkuinen, joka kuljettaa yöastiaa. Ei selvinnyt minulle kuvaa katsomalla. Pelkään pahoin, että mitä enemmän me täällä ihmettelemme, sitä pahempia se meille piruuttaan laittaa. Olemme oravanpyörässä. Hyvää Uutta Vuotta kumminkin.
68. seppoh31.12.2007 klo 21:34
Minäkin pääsin maratonilta perille vielä tämän vuoden puolella, kun silmätestikuvien alle sain lopultakin järkeviä sanoja. Koko päivän aikana en pystynyt keskittymään muuhun kuin aika ajoin tuijottamaan ristikkoa. Kiitos vain kaikille lukemistani vihjeistä, joiden perusteella ristikko täyttyi pikku hiljaa. Tuleehan siitä hetkellinen hyvä mieli, kun on päässyt kurkistamaan laatijan ajatusmaailmaan ja saanut selville jonkin kinkkisen vihjeen takana olevan ratkaisun. Hyvää Uutta Vuotta kaikille ristikkoja ratkoville!
69. Henry Haapalainen1.1.2008 klo 02:42
Toivotan elämyksellistä Uutta Vuotta kaikille ristikkojen ystäville.
70. noviisi1.1.2008 klo 10:33
Hyvää uutta vuotta kaikille. Ja taas suurkiitokset teidän antamista vihjeistä, pääsin edes alkuun. Mistä muuten tiedätte laatijan nimen? olen vähän kummastellut kun sitä ei ikinä mainita? Vasemman ylänurkan kuva ei olisi ikinä auennut ilman teidän apuja.
71. LiMu1.1.2008 klo 11:09
Kyllä piti sattua vuoden viimeiseksi urakaksi melko vaikea, mutta myös haasteellinen ristikko. Kiitos niistä hyvistä vihjeistä joita tällä palstalla on ollut apuna.
Maratoniurakassa olen edennyt aika hyvin. Nyt tuntuu siltä,että viimeisillä metreillä meinaa simahtaa? Vasemman alanurkan henkilöt ja vaakasuorassa olevalle pensaanoksalle
ei tahdo löytyä oikeaa nimittäjää. Syy saattaa olla siinä,että tässä nurkkauksen alueelle olen merkinnut varmaksi pitämiäni sanoja väärin. Olisin iloinen tämän alueen vihjeistä.

Olen kuitenkin jo iloinen tähänastisesta saavutuksestani, tietenkin loppuun saamisesta tuntisin suurta tyytyväisyytta.
Kiitos edellisestä vuodesta ja Onnea Tulevalle!
72. Taata1.1.2008 klo 12:14
Vasemman alanurkan kuvassa on kirjailija-eläinlääkäri, joka
kuvasi tuotannossaan erityisesti Lapin luontoa. Nainen toisessa kuvassa on amerikkalainen edesmennyt näyttelijätär etunimikaima toiselle näyttelijättärelle eli Olivia
de Havillandin sisarelle. Noita kasveja löytyy Nykäsen mukaan muistaakseni kolmea lajia. Nyt tuleva viittaan synkkään metsään.
73. EJlo1.1.2008 klo 12:17
LiMu, et taida kuulua siihen ikäpolveen, joka joutui keräämään kasveja kouluun kesäkuukausina. Se tuntui silloin rangaistukselta, mutta nyt ikäihmisenä huomaa useinkin että siitä on ollut pelkkää hyötyä. Kiinnostus sai aikaan sen että useat kasvit jäivät mieleen, niinpä tämäkin kuvassa ollut, joka hentona puuna oli herbariossani. Otapa selvää mikä on viralliselta suomenkieliseltä nimeltä Rhamnus frangula. Viisikymmentä luvun kasvistoissa sillä oli vielä se kasvuympäristöä kuvaava etuliite suomenkielisessä nimessään, nykyisissä näyttää olevan ilman tätä ravipiireistä tuttua sukunimeä.
74. Römpsä1.1.2008 klo 12:18
Noviisi, on julkinen salaisuus, että hs.n ristikot laatii aulis lehto, hän ö täysin jäljittelemätön. Sitten vihjeisiin: pensaanoksa on rhamnus frangula, meillä hyvin yleinen kasvi, se ukkeli teki töitä lapissa ja pelasti siinä sivussa lauluJoutsenen, se daami on tuttu mv-elokuvista, tunnetuimpia m.m. Naisen kasvot,mildred pierce.
75. Römpsä1.1.2008 klo 12:23
P.s., daami syntyi samana v. Kuin kuuluisa ranskalainen piippumies ja kuoli kaksi vuotta ennen john waynea!
76. Römpsä1.1.2008 klo 12:31
P.p.s, daamin sukunimeen kun lisää yhden kirjaimen, niin pääsee uimaan kahlaamolle!
77. LiMu1.1.2008 klo 12:53
Taata,EJlo ja Römpsä. Apua sain nopeasti ja se myös tehosi. Olin todellakin merkinnyt väärin varmoina pitämiäni sanoja. Myös" kasvitieteellinen" tuntemukseni on heikko, lienee laiskuudesta johtuva.
Nyt olen iloinen ja mielissäni,että sain vuoden viimeisen ristikon valmiiksi. Kiitos tästä!
78. f1.1.2008 klo 13:12
entä se toinen daami edellisestä koilliseen, hiihtäjäkö?
79. Taata1.1.2008 klo 13:24
Ei ole tullut suksittelijana kuuluisaksi ainakaan vaan hänkin
näyttelijätär.
80. f1.1.2008 klo 13:37
loppuun tulee mulla yhden Kokkosen kaima: lienenkö jäljillä?
81. Römsä1.1.2008 klo 13:40
F, kyseinen daami kieriskeli rantahietikolla burt lancasterin sylissä elokuvassa täältä ikuisuuteen!
82. Römpsä1.1.2008 klo 13:47
Ähvä, periaatteessa kyllä, mutta viimeinen ruutu kaipaa konsonanttia!
83. HT1.1.2008 klo 13:55
Vielä noviisille siitä, mistä laatijan nimi tiedetään: asia on toki mainittu Hesarissakin muutaman kerran. Lehdosta oli lehdessä oikein oma juttukin 14.1.2001, jonka alussa todettiin mm: "Lehto tekee sanaristikoita, joita Helsingin Sanomien lukijat ovat ratkoneet helmikuussa jo 22 vuotta."
84. Eki1.1.2008 klo 14:01
Aulis Lehdon ura alkoi Iisakin ristikoissa 70-luvun puolivälissä. Ensimmäinen ristikko oli häkellyttävä kasviteema, jossa melkein koko ristikon sanasto oli rasteroitu, koska siinä oli niin paljon kasvien nimiä.

Muistaakseni toinen häkeltymisen aihe oli, että laatija-Aulisten (jo Lehtoa aiemmin oli Iisakkiin tullut Aulis Autio) nimet oli tuossa lehdessä jotenkin sotkettu.

Aulis Lehdon nimi näkyy edelleen jokseenkin jokaisessa Iisakissa.
85. pajen1.1.2008 klo 14:28
Sen verran tästä mainiosta tekijästä, että hänen nimensä seisoo kyllä yleensä kuukausi- ja nytliitteen ristikoissa. Sitten hänestä kirjoitettiin monta vuotta sitten mainio henkilökuva hesariin. Kertoili siinä, miten hän näitä rustailee, Suomessa ja aurinkorannoilla. Kysyttäessa tyypillistä hyvää vihjettä hän antoi esimerkkinä aidantekijä. OUV!
86. maria1.1.2008 klo 14:49
hyvää vuotta 2008! siistiessäni tätä sotkuista ristikkoa minua jäi vaivaamaan vasemmassa reunassa suht. keskellä niistä lieskoja. minusta vastaus on jotenkin tekemällä tehty. onko minulla ensimmainen piilokirjain väärin? auttaisiko joku?
87. Römpsä1.1.2008 klo 15:03
Maria, hyvää alkanutta vuotta, minustakin sana on keinotekoinen kunnes toisin todistetaan.
88. seppoh1.1.2008 klo 15:10
Marialle: salatun vihjeen antaminen tuntuu sen verran teennäiseltä, että kerron ilman kiemurteluja, että mulla siinä on aakkosten ensimmäinen.
89. Römpsä1.1.2008 klo 15:11
Olen kyllä monet kerrat metsässä yöpyessäni tehnyt ns. Piip-tulen, ja onhan siinä totta vie piipit, joista lieskat lyö, mutta sana toimisi paremmin kun vaihdettaisiin näiden kahden sanan paikkaa ja saataisiin oikeaoppinen yhdyssana.
90. Römpsä1.1.2008 klo 15:22
P.s, kait se "saapuilomat" on vain hyväksyttävä.
91. Tumppi1.1.2008 klo 15:53
Aivot olivat mennä solmuun vasemman ylänurkan kanssa. Vuodenvaihde kului aivan uudella tavalla karttoja selaten ja googlaten. Lopulta avautui ensin saunapuhdas missi ja vähän myöhemmin alempana kuvan selitys.
92. maria1.1.2008 klo 16:02
seppoh ja Römpsä, kiitos varmistuksesta. aakkosten eka minullakin, mutta tuli mieleen että voisi olla piip heinäkasa?
93. Bella1.1.2008 klo 16:17
Onnellista Uutta Vuotta kaikille! Hillevi, maria ym naiset eritoten. (koska olemme täällä vähemmistön edustajina). Hillevi joko olet loppumetreillä tämän ristikon kanssa? maria tarkoitatko heinäkasat eli XXXX, jos niin on, niin kävi sekin mahdollisuus mielessäni, mutta päädyin aakkosten ensimmäiseen.
94. noviisi1.1.2008 klo 16:23
Kiitokset HT, erittäin valaisevaa tietoa. Minä kun olen vasta pari vuotta tehnyt näitä, ja saan vain ristikon aina maanantaisin duunikaverilta en tietenkään ole noita juttuja nähnyt. Onko kaunotar ylhäällä nuoruudenkuva komediennesta, vai olenko aivan metsässä?
95. Römpsä1.1.2008 klo 16:28
Maria, se heinäkasa-homma ei käy yksiin sen daamin etunimen kanssa, etunimen täytyy alkaa samalla kirjaimella kuin sen kuvadaamin sukunimi päättyy.
96. Römpsä1.1.2008 klo 16:35
Noviisi, kaunottaresta keskellä ei ole vanhuudenkuvia, sillä hänet murhattiin nuorena hänen odottaessa lasta miehelleen roman polanskille!
97. Römpsä1.1.2008 klo 16:40
Tarkennus: ylhäällä keskellä.
98. noviisi1.1.2008 klo 16:40
Tattis Römpsä, velkeni jo!
99. noviisi1.1.2008 klo 16:58
Siis valkeni!
100. Hillevi1.1.2008 klo 17:06
Vihdoinkin valmis , siitä kiitos EJIolle!Kyllä otti koville se keskimmäinen tummennettu kohta.Oli aivan järkeviä sanoja ,mutta sitten jostain kiikasti.En ollut saada Pulitzer winneriäkään millään sopimaan , syynä ylimmäisen yhdyssanan alkuosa.Kiitos Bellalle ,Henrylle ja muille hyvän uuden vuoden toivotuksista. Samat teille.Tulee mieleeni tuosta joutsenista kirjoittajan kuvasta ,että hänen tyttärensä Anna Zalckmannkin kirjoitti.Nimenään hän käytti silloin Anna Ungeloa.Olipa hän englanninopettajani sijainenkin muutamia kuukausia jossain maailman vaiheessa.
101. sivullinen1.1.2008 klo 17:21
" Lähettäjä: Bella 1.1.2008 klo 16:17
Onnellista Uutta Vuotta kaikille! Hillevi, maria ym naiset eritoten. (koska olemme täällä vähemmistön edustajina). "

Uteliaisuus heräsi ja tekee mieli kysyä aiheen sivusta: minkä vähemmistön edustajia olette?
102. Pl1.1.2008 klo 17:24
Onkohan Röllillä myös harvinaista kielitaitoa?
103. Waari1.1.2008 klo 17:39
Sainkun sainkin valmiiksi. Hyvät vihjeet tällä palstalla olivat tarpeen, josta kiitos kaikille avustajille.
Mielestäni tämä (2464) ristikko on niitä vaikeimpia (tai hankalampia) mitä kuluneen vuoden (2007) aikana olen ratkonut. Monet ristikot ovat kylläkin jääneet kesken, mutta siihen on vaikuttanut mm. muut harrastukset.
Hyvää alkanutta vuotta teille kaikille!
Toivottaa: Waari
104. MP1.1.2008 klo 17:55
Sivullinen. Uteliaisuus heräsi myös. Kumpaakohan sukupuolta täällä enemmän on keskustelemassa. Nimimerkeistähän ei oikein pysty sitä laskemaan vai oletetaanko, että miehillä on aikaa enemmän näitä puuhastella ja vaimot hoitavat kotitöitä. Älykkyydessä ja nokkeluudessahan ei pitäisi eroja olla.
105. Römpsä1.1.2008 klo 18:11
Vaaditaankohan vähemmistökiintiötä, minuakin on tituleerattu mieheksi useamman kerran, vaikken ole maininnut koskaan kumpaako sukupuolta edustan. Eikös täällä pitäisi ratkoa ristikoita, sen sijaan että mietittäisiin mitä jalkovälistä löytyy?
106. Bella1.1.2008 klo 19:15
Römpsä: Ei ole kertaakaan tullut mieleeni sinun tai jonkun muun jalkojenväli tällä keskustelupalstalla! Olen kuitenkin melko varma, että täällä on enemmän miehiä kun naisia vakikirjoittajista. Kyllä minä olen huomaavinani esim. kirjoitustavasta onko kyseessä mies vai nainen. Huomaahan sen usein myös romaaneista tai käsikirjoituksista kumpaa sukupuolta on. Lyön vaikka vetoa että esim. iso S on mies! Kiitos että meillä on se pieni ero. (iso S on mielestäni sitäpaitsi vielä herrasmies).
107. sama1.1.2008 klo 19:16
Ei kukaan nainen ottaisi nimeä Römpsä!
108. Jukkis1.1.2008 klo 19:19
Mutta ottaisikohan kukaan nainen nimeä "sama"?
109. Bella1.1.2008 klo 19:34
Jukkis: vitsikäs olet. Minä ottaisin, mutten Jukkista.
110. Römpsä1.1.2008 klo 19:35
Auts, minua on ojennettu, no sen siitä saa, kun ottaa kantaa. Pitäisi varmaan vaieta, kuten eräitä aikanaan kehotettiin seurakunnassa tekemään.
111. maria1.1.2008 klo 20:23
onneksi se ei päde tänäpäivänä. on päivänselvää ketkä hyökkäävät Bellaa vastaan. ei ne jotka ammoin joutuivat ns vaikenemaan seurakunnassa. onneksi te "MIEHET" olette tällä saitilla tasavertaisia, ettekä kiusaa naisia.
112. Römpsä1.1.2008 klo 20:30
Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja nautitaan auliksen ristikoista.
113. esko1.1.2008 klo 20:38
piristävää vuotta 2008. sain minäkin viimein valmiiksi ja aion postittaakin. kiitos kaikille neuvoista, sillä ilman täällä käyntejä tämä ristikko ei olisi onnistunut. loppukeskusteluista tuli sellainen tunne jotta olisiko joillakin miehillä pyhien jälkimaininkeja? hakemalla haette mukavan henkilön sanomisista jotakin mihin takertua ja sitten tykitätte.
114. Lätinäksi meni1.1.2008 klo 21:54
Viikonloppuun ja loma-aikaan napakan leppoisasti johdattaneet ristikot takaisin kaikkien ulottuville! 2464 on oiva esimerkki siitä, miten tuo addiktoiva ajanviete ollaan rajaamassa pienen joutilasjoukon omaksi. Että oikein jatkovihjekerho netissä. Ilman tällaista ryhmätyötä ja monenmoisten apulähteiden plarausta ratkomisesta ei näytä tulevan mitään. Tarkista, Aulis, kurssia: oma järkeily on takulla nautittavampaa kuin google-urakointi.
115. HT1.1.2008 klo 22:15
Toista ääripäätä edustaa se viime aikoina näkynyt ilmiö: vihjeenä on tabletti, jossa näkyy lääketehtaan nimi, ja ratkaisusana on tämä nimi; vihjeen pullon etiketissä on virvoitusjuoman nimi ja tämä nimi tulee ratkaisusanaksi; näytetään rakennus, jonka seinässä on huonekalufirman nimi, ja ratkaisuna on tämä nimi; merkissä lukee SEIS ja ratkaisusana on SEIS.
116. Bulla2.1.2008 klo 07:42
Duubi-duu, Bella. On meitä muitakin, kun tahtoo kans´ olla aina vaan kahvinkeittäjä....
117. maria2.1.2008 klo 10:02
duubi-duulle kahvit väärään kurkkuun.
118. dummy2.1.2008 klo 10:37
Jirin kanssa vielä kamppaillaan. Mahtaako edustaa jääkamppailulajia?
119. HT2.1.2008 klo 11:49
Dummy: taisi kuskata aikanaan vielä puutavaraa pienessä tilassa, nykyäänhän melkein kaikilla on komposiitti.
120. Felix2.1.2008 klo 19:28
Vielä puuttuu piilokirjain kalan viereisestä ukkelista(?). Onko apuja?
121. mw2.1.2008 klo 19:44
Felix: katso HT:n vastaus edellä kalan viereisestä ukkelista. Löytyy siis googlen 1. kuvasivulta.
122. Bella2.1.2008 klo 23:17
Felix: Linnanrakentajan sukua.
123. Hedvig3.1.2008 klo 08:36
Palaisin vielä HS 2463 ristikkoon "aaton päivä". Joku toinenkin pyysi vihjettä mutta en ole sitä huomannut. Aaton päivän vieressä on kuva silälasipäisestä miehestä. Olisiko entinen taistolainen?
124. Felix3.1.2008 klo 09:48
Kiitos mw ja Bella. Hedvig: ja tiukka sellainen.
125. Felix3.1.2008 klo 09:49
Vielä ongelmana piilokirjain yläkerran ukkoon koeputken oikealla puolella.
126. sps3.1.2008 klo 09:54
Hedvig, kyllä kysymyksessä on aatteen mies, mutta nimenä hänen yhteydessään outo muunnos kuten on hymykin!
127. HT3.1.2008 klo 10:03
Siitä aatteen miehestä iso S vinkkasi:

"Yksiruutuinen kuva esittänee henkilöä, jolle vitsin mukaan tarjoilija sanoi ravintolassa: 'tää on viimeinen, ...' ja nelikirjaiminen ratkaisusana on etunimestä johdettu kutsumanimi."

Aaton päivästä vihjasin aikanaan sen verran kuin uskalsin:

'"Heppu: normaalistihan 'su' pitäisi nyt puheena olevassa tapauksessa jotenkin erottaa sijamuodon päätteestä vaikkapa kursivoimalla tai kaksoispisteellä (su:n), mutta pelin henkeen tuntuu kuuluvan tietty väljyys. Kysymäsi aaton päivä on vastaava tapaus."
128. Römpsä3.1.2008 klo 10:38
Felix, kyseessä on ruokalevon synonyymi, eikä hepun nimi!
129. iso S3.1.2008 klo 10:49
Felix: aiemmin puolustin tuon yläkerran tienoon henkilökuvia sillä että henkilöitä ei tarvitse tunnistaa. Tuohonkin tulee suomenkielinen sana. Herra on ilmeisesti vähän aiemmin laittanut herkkuja ruokapöytään, nauttinut niistä ja sen jälkeen hänet on vallannut hyvä ruoka, parempi mieli -syndrooma (6).

Kun luotat siihen että sana on suomea, vaikkakaan ei välttämättä nykyään ja koko maassa käytettyä, arvaat (oikein) ettei mikä tahansa kirjain istu viimeiseksi. Mahdolliselta tuntuvia vaihtoehtoja ei ole monta. Jos kokeilet niitä järjestyksessä Googlella niin heti toisella löytänet yhteyden sanan merkityksen ja lurpahtaneiden silmäluomien välillä!

Itse arvailin jossain vaiheessa että kyseessä olisi Bugatti nuorena, kun en tiedä miltä hän näytti. Muuten olisi ollut hyvä arvaus mutta poikittainen "hän nautiskeli" (8) estää moisen luulon.
130. Römpsä3.1.2008 klo 10:50
Hedvig, aatteen miehen ratkaisun saat, kun liität etunimen kaks ekaa kirjainta sukunimen kahteen ekaan kirjaimeen.
131. Felix3.1.2008 klo 10:59
Römpsä, kiitos ajatussolmun avaamisesta!
132. SMH3.1.2008 klo 14:00
Römpsä: puhuit ruokalevosta (10.38) ja IsoS jatkoi aiheesta (10.49). Nyt minullekin vasta valkeni mitä kuva tarkoittaa. Sana minulla on ollut sama kuin teilläkin koko ajan mutta sain tai kuvittelin sen toisesta lähteestä.
Kirjoitin tuon sanan googleen ja lähdin seurailemaan sitä bändiä ja löysin Vesa Piston ja Olli Variksen bändin kuvan (?) ja kuvittelin jopa yhden näistä tuon ristikossa olevan päiväunilla olevan herran näköiseksi.
Olisi pitänyt näköjään jatkaa seuraavaan googletulokseen!
133. Römpsä3.1.2008 klo 15:40
Nykänen on näiden sanojen kanssa ylivertainen, kuukkeli saattaa tarjota mitä tahansa soodaa, sitäpaitsi jo kirjan käsissä pitely ja selailu tuottaa mielihyvää, jonka rinnalla kone jää kakkoseksi.
134. onervab3.1.2008 klo 17:27
Dummy kyseli Jirin perään ja koska se kohta itsellänikin puuttuu, olen seuraillut vastauksia, mutta ei niitä oikein ole ilmaantunut. Kysynkin onko tämä poika urheilija (jolloin en taatusti tiedä aiheesta mitään!)? Vastaukseksi riittää vanhan leikin mukaisesti "ei, juu, vaarinhousut" !
135. HT3.1.2008 klo 17:47
Kyllä minä Jiristä kommenttia annoin, mutta taisi selvitä vain asianharrastajille. Sanotaan nyt sitten suoraam, että juu, kyseessä on (tai oli) jääkamppailulajin edustaja, kuten Dummy arveli.
136. MW3.1.2008 klo 18:21
"Lala" lallallaa nytpä laulan vaan, kun ristikkoni valmiiks saan. Nyt postiin vaan.
Kiitos kaikille vihjeistä.
137. SMH3.1.2008 klo 18:55
Römpsä: Ennen tätä googlettamista minunkin kavereitani olivat Wiren ja Nykänen (tuon nykäsen opin vasta näiltä palstoilta).
138. onervab3.1.2008 klo 19:35
Tattis HT, ihan tosiaan laulattaa!
139. Hedvig4.1.2008 klo 11:26
Minä olen erittäin tyytyväinen Huutonetistä ostamiini Nykäsiin. Ihan kuin uudet upeine nahkaselkineen. Ei ole edellinen omistaja tainnut paljon selailla niitä. Minun käsissäni ne ovat jo useasti avautuneet ja apuja on löytynyt.
140. mia5.1.2008 klo 09:27
En tunnista PPP:n näköistä sotakäppänää, kun nuo sota-aiheet eivät voi vähempää kiinnostaa. Vasen yläkuva on ihan selvä, mutta vasen ylänurkka silti vielä osin auki.
"Apinan, päivistä parhain" - tuleehan siihen ratkaisu, mutta "apinan" on turha. Tai sitten olen aivan hakoteillä.

RATKEAVAA VUOTTA 2008 KAIKILLE!
141. näkemättä5.1.2008 klo 10:15
lari = apina
142. mia6.1.2008 klo 10:40
näkemättä: kyllähän larin tiesin, mutta silti 2 vihjettä turhaa tässä.
143. JN10.1.2008 klo 11:36
Ihmiset tuntuvat kuukkeloivan maailman pikkupaikkojen nimiä aika sattumanvaraisesti. Itse käyn etsimästä niitä alla olevasta listasta, johon sattumoisin törmäsin vuosi tai pari sitten. Siellä niitä on muutama, mm. se Guatemalan "elopa".

fallingrain.com/world/

PS. Tämä ristikko valmistui parissa tunnissa, vaikka oli olevinaan vaikeampi kuin edellinen. Edellistä taasen en olisi millään saanut valmiiksi ilman apuja...
144. Raima10.1.2008 klo 12:48
Itselleni tuottaa vaikeuksia tuooikean alareunan kieli ulkona oleva lapsi, koverrettuihinkaan en saa mitään järkevää.. vihjeitä?
145. Römpsä10.1.2008 klo 12:55
Raima, valutalkoissa tarvittiin ennen sellaisia piipkärryjä, nykäsestä tämäkin sana löytyy.
146. HT10.1.2008 klo 12:58
JN: katsastin mainitsemasi saitin, mutta ei osunut silmään Elopaa Guatemalasta eikä muualtakaan. Otsikon "Places in World that start with Elop" luetellaan seuraavat:

Elopada
Elopatak
Elope
Elopoia
Elopura

Tulokseton on myös haku kohdassa "Places in Guatemala that start with El".
147. HT10.1.2008 klo 13:08
Raima: ei ole lapsi se ulkokielinen.
148. Raima10.1.2008 klo 13:14
HT etsipä synonyymi sanalle elo!
Kiitos vinkeistä; onkohan tuo saamea puhunut Röllien sukua?
149. Hedvig10.1.2008 klo 14:04
Raima, kieli ulkona oleva ukko oli aikanaan fyysikko ja matemaatikko, joka keksi myös yhden teorian.
150. HT10.1.2008 klo 14:05
Raima: vanhoja ristikkoja kelaamatta arvelin, että kyse oli tosiaan Elopa-nimestä ja sitä siis kokeilin tarjoamaasi saittia testatessani.

Saamen puhuja heittää pikkuisen Röllistä.
151. raima10.1.2008 klo 14:51
Kiitos, ao ei oikein vastannut kuvaani fyysikosta
152. SMH20.1.2008 klo 20:15
Tarkastin täyttämäni ristikon 2464 eniten keskusteltujen kohtien ja tummennettujen osalta, kaikki oikein.
En lähetä enää ristikkojani, sillä muutama vuosi sitten ostin 120 postimerkkiä ja lähettelin ristikoita niin kauan kuin merkkejä riitti - ei yhtään palkintoa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *