KESKUSTELUT > RISTIKOT > OUDOT/UUDET SANAT

3289. Oudot/uudet sanat

Leo4.3.2007 klo 10:42
Mahtaako sana losakas merkitä suomeksi jotakin?
2. iso S4.3.2007 klo 11:31
Veikkaisin ettei ainakaan "virallista" suomea ole ellei sitten ole jokin sienen nimi. Kuulostaa murresanalta tai virheeltä. Iso osakas?
3. airisto4.3.2007 klo 17:00
Ristikko ollut ajankohtainen jonkun lakon aikana: losakas=lakossa->mm.ERTO?
4. airisto4.3.2007 klo 17:26
Oho! STYX?
5. Taikinajuuren synonyymit?4.3.2007 klo 18:37
Onko muita kuin raski? Seitsemänkirjaimista etsin.
6. Tietääkö kukaan?10.11.2008 klo 12:25
Entäs mikä on vieriö?
7. golffari10.11.2008 klo 12:48
tiethääkö kukhaan onkho vieriöstä vaan jäänyt hoo vex?
8. Ritu8.4.2009 klo 20:14
Nyt on vähän vaikea kysyä, kun ei tiedä kenelle kysymys pitäisi esittää tai saako sitä vielä esittää, kun en muista onko ratkonta-aikaa jäljellä vai ei.
Mutta tässä joku aika sitten ratkoin jostain lehdestä ristikon, jota sitäkään en muista (dementia), niin sain ratkaisusanaksi EVÄSPIHA. Siinä pari ihmistä mielestäni söivät jotain puun katveessa. Ratkoinkohan ristikon ihan pän prinkkalaa, vai onko tuollainen sana kuin eväspíha? Oiskohan Eki ollut sinun laatimasi ristikko, en ole varma?
Nyt kun olen tuon ristikon jo hukannut, niin en voi edes tarkistaa niitä risteäviä sanoja. Vaivaamaan se kuitenkin jäi.
Nyt kun tuota eväspiha sanaa tuijottelin tässä ruudulla niin kävi mielessä että eväsaika olisi voinut kuulostaa paremmalta.
Ilmeisesti minun ratkomuksessani jotain outoa...vai?
9. Eki8.4.2009 klo 20:21
Ei ollut kyllä mun.
10. Ritu8.4.2009 klo 20:25
Ok, jonkun muun sitten. Yritän vielä etsiä tuon ristikon jostain niin ehkä saan täältä kuitenkin avun mikä siihen olisi ratkaisusanaksi pitänyt tulla.
Kun vain muistaisi missä lehdessä se oli. Hemmetti soikoon ettei tullut kirjattua sitä heti ylös.
11. 010.4.2009 klo 14:30
Ritu. Olisiko oikea vastaus voinut olla EVÄSPALA?
12. Eki10.4.2009 klo 14:31
Sitten voisi olla mun.
13. Maikki10.4.2009 klo 15:49
Se EVÄSPALA on Ekin parin viikon takaisesta SK-ristikosta.
14. jpq10.4.2009 klo 17:01
Styxin selitys jos airisto tai kukaan mukaan enään miettii
Selitys:http://fi.wikipedia.org/wiki/Styx
ps. tiesin minäkin tämän tosin en tarkemmin kuin että se on bändi. koska olen joskus hakenut itse tuota.
15. 011.4.2009 klo 00:39
En kai paljastanut liian aikaisin?
16. Ritu12.4.2009 klo 12:36
Harmi kun en enää ko. lehteä ole löytänyt, josta tuon ristikon ratkoin. Maikin mainitsema lehti se ei ole voinut olla. Mahdollisuuksia on tosi vähän kun en juurikaan ole ratkonut muista kuin Aamulehdestä, Itä-Pirkanmaan lehdestä, Yhteishyvästä ja Iltiksestä nyt viime aikoina. Mielikuva vaan jäi, että se oli aika lailla vasen ylälaita, jossa tuo kuvavihje oli. Usein sitä miettii, ettei viitsi täällä kysyä jos ratkaisuaikaa on jäljellä. Sitten asia unohtuu kokonaan.
Tähänkin ongelmaan voisi tietysti kehittää itselleen ratkaisun ja pitää tässä sellaista vihkoa ja kirjata mieltä vaivaamaan jääneet asiat siihen ja merkitä lehti ja päivämäärä ylös, milloin asiaa uskaltaa täällä kysellä, ettei ratkaisu paljastu liian aikaisin.
17. Eki12.4.2009 klo 12:39
Se on Itä-Pirkanmaan viimeisimmästä ristikosta ja viides kirjain on väärin.
18. Eki12.4.2009 klo 12:42
Tai ei kai se ihan väärin ole. Miksei eväspihakin voisi juuri ja juuri olla se vastaus.

Palkintokilpailuun se ei vaikuta, piilokirjain ei ole 16-kirjaimisessa haettavassa avainsanassa.

Eikös Ritu ollut edellisestä ristikosta voittanut palkinnonkin?
19. Ritu12.4.2009 klo 12:45
Kyllä vaan, lähetin omasta lehdestä ristikon omissa nimissäni ja työmaani lehdestä anoppini nimissä. Anopilleni voittoa kyllä toivoin yllätykseksi, mutta lahjakortti osui omalle kohdalle.
20. Ritu27.4.2009 klo 18:07
Tää on jo noloa, kun luen noita aikasempia kommenttejani joissa muistini pätkii.

Se on muuten totta, voin sanoa KOKEMUKSESTA, että pahin sairaus mikä ristikkoihmistä voi kohdata, on DEMENTIA! :)

Nimittäin paransin jo tapojani ja laitoin eräästä ristikosta minulle epäselväksi jääneen ratkaisusanan vihjeineen ja arvontaan lähettämispäivämäärän ylös paperille tähän kirjoituspöydälleni, jotta uskallan sitten oikeana ajankohtana kysyä sitä täällä. No, jossain vaiheessa huomasin, etten ollut laittanut siihen lehteä ja että mitä ristikkoa se koski.
No onneksi vihje ratkaisuineen oli siinä.
Nyt kun hämärästi muistin, että ratkaisuaika meni umpeen, niin nyt se paperi, missä se vihje ratkaisusanan kanssa oli, on hukkunut!
Mut kokeillaan nyt kumminkin, toivottavasti se ratkaisuaika on umpeutunut.
Vihje oli POHJOINEN ja vastaussanaksi sain AHMA
Minulle tuli sellainen ööö-mainen olo. Jos vihje olisi ollut POHJOISESSA niin ahma esiintyy siellä. Vai onkohan tässä taas jotain, jota en tajua?
Pahoittelen, etten muista missä julkaisussa tämä oli.
21. Jukkis27.4.2009 klo 18:20
Onhan pohjoinen myös adjektiivi. Siis ahma on pohjoinen eläin.
22. Ritu27.4.2009 klo 18:30
No minulle vähän outo ilmaisu. Jos siis Norjassa julkaistussa ristikossa on vastaavasti vihje LÄNTINEN, niin se voisi olla merellä elävä VALAS, niinkö?
Tai meillä ITÄINEN olisi SUSI. No, voi se kai olla, minulle vain oudohko ilmaus.
23. Matti27.4.2009 klo 23:28
Symppaan tässä kyllä Ritua. Mutta eikö ahma kuitenkin ole jollakin lailla leimallisesti pohjoinen laji. Valas ei ole leimallisesti läntinen. Onko susi itäinen? Ehkäpä Suomessa asia on niin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *