KESKUSTELUT > RISTIKOT > PÄÄKUVALLA ON VÄLIÄ - VAI ONKO?

2374. Pääkuvalla on väliä - vai onko?

Libero18.2.2006 klo 18:04
Kun useimmissa ristikoissa näyttää olevan pääkuva ratkaisulauseineen, niin pääkuva vaikuttaa väistämättä siihen, miltä koko ristikko tuntuu. Jaan kuvat karkeasti kahteen ryhmään: motivoiviin ja motivoimattomiin.

Motivoivat pääkuvat auttavat ratkojaa saamaan otteen ratkaisulauseesta, joka puolestaan auttaa saamaan otteen muusta ristikosta. Motivoimattomat pääkuvat toimivat toisinpäin. Näitä jälkimmäisiä on usein vaikeissa ristikoissa, mikä minua ihmetyttää. Onko vaisu pääkuva välttämätön, jotta ristikko olisi vaikea?

Motivoimattomia pääkuvia on toki muissakin ristikoissa. Kun laatija on kehrännyt vaisusta pääkuvasta onnistuneen ratkaisulauseen tai kaksikin hyvää lausetta, huomaan pohtivani, kumpi on ollut ensin: pääkuvasta ratkaisulause vai ratkaisulauseesta pääkuva. Onko tällä järjestyksellä väliä?

Motivoivia pääkuvia on monenlaisia. Ratkonnan potkaisevat parhaiten alkuun hauskat, kauniit ja omalla tavallaan räväkät ja persoonalliset kuvat, jotka jäävät lähtemättömästi mieleen ja samalla koko ristikko. Motivoimattomat pääkuvat unohtuvat saman tien ja usein myös koko ristikko, joka pääkuvasta huolimatta on saattanut olla hyvinkin laadukas. Onko tarpeen vai pelkästään haitallista, että ristikko jää lähtemättömästi mieleen?

Tämä on pääkuvista riippuvaisen ratkojan puheenvuoro. Minua kiinnostaa kovin, millaista näppituntumaa laatijoilla ja muilla ratkojilla pääkuva-asiaan on. Onko pääkuvalla väliä?
2. Pekka Harne18.2.2006 klo 18:30
Hyvä esimerkki Liberon mainitsemasta motivoimattomasta pääkuvasta on Iltiksen tämänpäiväinen (samoin kuin viime lauantainkin) Kovis. Pitkillä ratkaisusanoilla on paljon merkitystä koko ristikon ratkeamiselle, siksi pääkuva itse voisi olla paljon kiinnostavampi. Vielä vähemmän vetivät puoleensa päivän Pehmiksen pääkuvat - sanan molemmissa merkityksissä.

Toni Pitkälän ristikoiden pääkuvat ovat olleet viime kuukausien herkullisimpia, usein moniimielisyytensä johdosta.
3. Matti18.2.2006 klo 18:46
Mieleeni on jäänyt Ekin pääkuva, jossa sukeltajat hakevat meren pohjasta tenavatähden CD:tä. Johtolauseet olivat mm. Tosi syvältä ja Pohjanoteeraus.

Myös tonimikaelin Eskimo poliisin hampaissa oli kiva, samoin kuin useat muutkin saman laatijan tekoset.
4. kp18.2.2006 klo 20:34
Niinkuin muistaakseni oli juttua tuosta eskimosta poliisin
hampaissa, se lähenteli rasismia...
5. eräs18.2.2006 klo 21:31
Kp, ovatko poliisit jotenkin oma rotunsa, joita ei saa
kohdella kaltoin? ;-)
Ota yhteyttä Valioon, pitäähän Eskimo-puikon nimi
vaihtaa, koska enää ei myydä edes neekerinsuukkoja
puhumattakaan Lakupekkapatukoista.
6. JPQ18.2.2006 klo 21:44
Matti: tosi nerokas kuva.
eräs: tosi lapsellisia tälläiset tuote nimi jutut varsinkin kun tietää
sanan neekeri oikean merkityksen tosin en osaa selittää sitä tarkemmin
kait kun pätee kait tietyn osan afrikan väestöstä kanssa ihan okoosti
tuo nimitys muttei kaikkien tummaihoisten vai pitäisikö sanoa mustien.
PS. minä olen kaikkea muuta kuin rasisti.
7. Antti Skyttä18.2.2006 klo 22:05
Libero: todella mielenkiintoinen säikeen avaus!

Kun itse teen koviksia, antaa aloituspuheenvuorosi minulle hyviä fundeeraamisen aiheita.

Olen valinnut pääkuvia omiin koviksiini lähinnä kahdelta suunnalta:

1) näen jossain jonkun mielestäni hauskan jutun, josta otan kuvan. Aiheena on usein joku kömmähdys (esim. sanallinen) tai vastaava erikoisuus eli itse kuvakin on jotenkin hauska vaikka ei ristikkoa edes alkaisi ratkaista

2) valitsen sisällöltään aika lailla neutraalin kuvan, jolloin ratkaisulauseet voivat lähteä melkein mistä tahansa kuvan (vaikka hyvinkin pienestä) osasta

Tämän päivän koviksen lähtökohta on kakkosvaihtoehdon mukainen. Se on vähän sama kuin harhaute muissa ristikon vihjeissä.

Liberon esille tuoma motivoivuus itse kuvassa jäi minua puhuttelemaan. Saas nähdä millaisia kuvia jatkossa tulee. Seuraava kovikseni on jo laadittu ja Ekille lähetetty, joten siinä eivät nämä ajatukset vielä näy.
8. kp19.2.2006 klo 09:10
Kun tuo eskimo ei ollut lähellä rasismia, niin olisiko sellainen
kuva syvästä viidakosta, jossa ihmissyöjä heimon jäsen syö
valkoihoista. Teksti: Eurooppalainen afrikkalaisten hampaissa.... Muistaakseni tuo eskimo kuva oli moniselitteinen: Eskimo pyrokraatin hampaissa. Viitaten maahanmuuttajiin.
9. ö19.2.2006 klo 12:14
Pääkuvalla on väliä.

Itse en enää juurikaan ratko helppoja, mutta joskus pääkuva houkuttelee ainakin selvittämään, mitkä lauseet pääkuvasta tulevat. Visaiset ratkon oli pääkuva millainen hyvänsä. Mielenkiintoinen kumminkin parempi.
10. Libero19.2.2006 klo 14:07
Antti Skyttä 18.2.2006 klo 22.05:
"Se on vähän sama kuin harhaute muissa ristikon vihjeissä."

Noinhan asia tietysti on. Pidän kohtalaisen neutraalia ja siten moniselitteistä pääkuvaa melkoisena lisäharhautteena. Kun kuvasta voi tulla ratkaisulauseiksi melkein mitä tahansa, niin se oikeastaan pitää panna ratkonnan ajaksi syrjään. Lopuksi sitten selviää, miten ratkaisulauseet täsmäävät kuvaan.

En odota, että pääkuva suoranaisesti helpottaisi ratkontaa. Odotan lähinnä sitä, että kuva virittää hyvään tunnelmaan, jossa on innostuneen odotuksen kihinää: on pakko saada selville, mitä pääkuva kertoo. Joku tietysti voi kihistä sen takia, että kuva on mahdollisimman neutraali ja sellaisenaan haastava. Itseltäni tällainen mekanismi ilmeisesti puuttuu tai se on vielä piilevänä.
11. Jaska19.2.2006 klo 16:53
"Se on vähän sama kuin harhaute ristikon muissa vihjeissä." Kukahan tuonkin kääntäisi suomeksi? Kun se pääkuva ei ollut mitenkään harhauttava ratkaisusanojen suhteen, tai päinvastoin. Kun helposta oikeasta yläkulmasta sai alle minuutissa pisimmän sanan ekan kirjaimen, oli se saman tien kirjoitettavissa ruudukkoon. Ja osoittautui oikeaksi. Minua ainakin motivoi pääkuva, josta saa heti ratkaisevan (= ajallisesti avittavan) avun ratkonnalle. Joskus olen hieman harmitellut, kun pääkuva ei ota millään auetakseen ja aiheuttaa jopa tuntien viivästyksen ristikon valmistumiseen. Se ei tietenkään ole erityisen motivoivaa. Pekka Harneen ja Liberon mielipiteitä en toki arvele ratkontavaikeuksista johtuvaksi. Minuun ristikon muutkin vihjeet kolahtivat, ehkäpä siksi, että kikat olivat enimmäkseen tuttuja. Kuten eräs suorastaan minulle räätälöity, en voi paljastaa miksi. Parhaita tämän vuoden koviksia, arvosana 9+.
12. joku19.2.2006 klo 17:33
kp: lausahdus:
"Eskimo pyrokraatin hampaissa".
Olisiko jotakin korkeisiin lämpötiloihin viittaavaa.
Laillistettu tuhopolttaja varmaan.
13. iso S19.2.2006 klo 17:43
Skytän kakkosvaihtoehto "ratkaisulauseet voivat lähteä melkein mistä tahansa kuvan (vaikka hyvinkin pienestä) osasta" kuulostaa pahemmalta kuin se yleensä käytännössä on. Tuollaisen pahintakin versiota kuitenkin joskus näkee (nyt en tarkoita Skytän ristikoita) ja se minua ratkojana riepoo. Otetaan kuviteltu esimerkki.

Pääkuvassa on kaksi savuavaa autoa nokkakolarin jälkeen. Autojen vieressä itkee katkerasti yksijalkainen mies. Toisella puolella iloiset lapset pelaavat jalkapalloa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ratkaisulauseeksi muodostuu "viimeinenkin pudonnee pian". Toden totta, kaukana autojen takana on lähes paljas puu missä tarkkaan katsoen on vielä yksi lehti jäljellä. Hauskaa, vai? Ehkä joidenkin mielestä.

Tuollaisia tilanteita, ei ehkä yhtä kärjistyneitä, syntynee helpoimmin silloin kun sovitetaan valmiita valokuvia kulloinkin syntyneisiin ratkaisulauseisiin. Jos lähdetään valmiista kuvasta keksimään tuollainen ratkaisu tai piirretään/piirrätetään ratkaisulauseelle tuollainen vihjekuva niin ei ole lääkitys kohdallaan!

Joskus harvoin, tulevaisuudessa ehkä useamminkin, saatan lähteä valmiista valokuvasta tai piirrosideasta ja muotoilen ratkaisulauseet siihen sopiviksi. Mielellään mukana saa olla jokin yllätyselementti, mutta se ei saa olla sellainen että kuvan keskeinen sisältö jää noteeraamatta.

Yleensä lähden jostakin ideasta (sanaleikki, ajankohtainen aihe, joku muu teema) ja kehitän ensisijaisesti ratkaisulauseet ja sitten niihin sopivan kuvaidean- Kuvittaja toteuttaa sen sellaisenaan tai muunnettuna, jos keksii paremman ajatuksen. Tietysti ratkaisulauseita muotoillessa pitää rinnalla kuljettaa jonkintasoista ajatusta siitä että se on sopivalla tavalla kuvitettavissa. Loppujen lopuksi on vaikea sanoa onko ensin munan vai kanan alkio. Yleensä kuitenkin sanat saavat ensin lopullisen muotonsa ja sitten vasta kuva.
14. JPQ19.2.2006 klo 18:24
iso S: todella paha ja sanoisin sopii enintään tosi vaikeaan
ristikkoon. Ja minustakin tuntuisi luontevalta että kuva valitaan
jälkikäteen paitsi jos tosi taitava voihan valita sopivan kuvan ja
sopvat lauseet jos vaan osaa rakentaa tehtävän siihen ympärille.
15. Libero19.2.2006 klo 20:20
Jaska 19.2.2006 klo 16.53:

Minulle kyllä tuppaa tuottamaan ratkontavaikeuksia vaikeahko ristikko, jossa on omaan pirtaani motivoimaton pääkuva. Ei se mikään salaisuus ole. Mielestäni toin sen kohtalaisen selvästi esille.

En ole tässä säikeessä viitannut lainkaan Plussa-lehden eiliseen kovikseen. Pekka Harne - mestariratkoja - kommentoi sitä. Antti Skyttä, laatija itse, otti sen asiallisessa kommentissaan esimerkiksi neutraalista pääkuvasta.

Ymmärsin niin, että neutraali pääkuva noin ylipäätään toimii harhautteen tavoin. Tämä vastaa noin ylipäätään omia kokemuksiani neutraaleista pääkuvista, joista epäonnistun loihtimaan niin monia ratkaisuvaihtoehtoja, etten noin ylipäätään pääse puusta pitkään.
16. Jaska19.2.2006 klo 21:52
Kiitos Libero, nyt minäkin pääsin kärryille (taas kerran). Et ottanutkaan kantaa elisen Plussan pääkuvaan. Sehän ei missään tapauksessa ole neutraali, jonka tulkitsen tässä tapauksessa tarkoittavan mitäänsanomaton, josta ei oikein saa otetta. Tässä kuvassa naisella kun on ihan kouriintuntuvaa substanssia käsissään, ja onhan sitä runsaasti muuallakin...
17. Libero19.2.2006 klo 22:10
iso S 19.2.2006 klo 17.43:
"Yleensä kuitenkin sanat saavat ensin lopullisen muotonsa ja sitten vasta kuva."

Tämä oikeastaan yllätti. Olen kuvitellut, että laatijalla on useimmiten valmis pääkuva edessään hänen ryhtyessään laadintatyöhön. Nyt luovun kuvittelemasta ja luovutan tehtävän kuvittajalle.

On mukavaa, että selvitit esimerkein tätä asiaa. Kärjekäs esimerkki puoltaa paikkaansa, kun sen ytimen ymmärtää.
18. kari kämäräinen20.2.2006 klo 20:21
Omasta puolestani voin paljastaa Liberolle, että minulla on AINA pääkuva valmiina, kun aloitan laadintatyön. Ja ensimmäisenä tulee lauseet pääkuvasta.
19. RA20.2.2006 klo 20:35
Juuri noin päin - kuten Kari - minäkin olen aina ajatellut ja kuvitellut (ja sen muutaman kerran, kun olen itse laatinut, myös tehnyt).

Eli ensin ristikon pääkuva + pääidea! + päälauseet. Sitten muut sanat.

Mutta väliäkö hällä. Siinä mielessä olen Liberon kanssa samaa mieltä, että pääkuvalla on kyllä vaikutusta; saatan ratkoa jopa "sikahelpon", jos pääkuva vaikuttaa kiinnostavalta. Herää uteliaisuus tietää, mitä lauseita siitä tulee.
20. Eki20.2.2006 klo 21:11
Huomisen uutisristikon päävalokuvan ajatus alkoi hahmottua vasta lauseen varmistuttua ja siinä tuli käytettyä vähän sanaleikittelyä. Otin siis niin hyvän foton tilanteeseen kuin tarpeet ja rahkeet antoivat myötä.

Yleensä minulla on foto valmiina ja sitä ei voi muuttaa kuin puhekuplan tai manipuloinnin avulla.

Viime viikon torstaituplan puoliskoni pääkuvasta tuli kolme vierekkäistä sanaa, jotka oli vähän ymppäämällä ympätty Mannisen piirrokseen.
21. JPQ20.2.2006 klo 21:12
Eki: tai sitten rajaten.:)
22. JPQ20.2.2006 klo 21:13
Eki: tuli mieleen sinähän kait kuvaat itse ristikkojesi kuvat ? niin
millainen kuvaus laitteisto on käytössäsi ?
23. JPQ20.2.2006 klo 21:16
Eki: tuli mieleen sinähän kait kuvaat itse ristikkojesi kuvat ?
(ainakin pääosin??) niin millainen kuvaus laitteisto on käytössäsi ?
24. Eki20.2.2006 klo 21:45
Muutaman satasen digikamera, sillä pärjää hyvin. Rajauksia tietysti tehdään koko ajan tarpeen mukaan.
25. MM21.2.2006 klo 09:40
Voi kun saisikin tehdä ensin piirroksen josta laatija sitten värssynsä runoilee ja laatimuksensa pykää. Elämäni helpottuisi huomattavasti.
Käytännössä kuitenkin lähes kaikki piirrettävät pääkuvat joudun kehittelemään valmiiseen laatimukseen.

Aina ei ihan helppoa ole tulkita että mitä se laatija on oikein ajatellut värssyillään. Pitäisi ensin keksiä kuva joka jotenkin vastaisi kuvasta lähteviä lauseita, ja oman tyylini mukaisesti vielä sisällyttää siihen jotain jippoa tai huumoripitoista vitsintynkää.

Kaivoin arkistostani yhden vanhan laatimuksen ja siitä lähtevät "lauseet".
Minkälaisen kuvan sinä noihin värssyihin pykäisit, josko ihan tikku-ukkotasoinenkin raapustus kelpuutettaisiin?

LUONNOLLISUUS KAUNISTAVANA

KEINOTEKOISEN MINIMOIMINEN

KEINOTEKOISEN AVUSTAMANA ITSEVARMAKSI

KEINOTEKOISEN AVUSTAMANA LUOTTAJA

MAALITTOMANA AIDOSTI ITSENSÄPALJASTAJA

MEIKKAAMATTA ITSENSÄPALJASTAJA
26. iso S21.2.2006 klo 10:07
Kaikki yhdessä ja samassa ristikossa? Kuulostaa kovin keinotekoiselta! Eikä laatijalta mitään vinkkiä millaista kuvaa on ajatellut? Ei ihme jos epätoivo hiipii reippaampaankin mieleen.

Itsekin elän kuvittajien varassa mutta aina toimitan jonkinlaisen luonnoksen tai selostuksen siitä mitä olen ajatellut, plus myönnän täyden taiteellisen vapauden tehdä ihan jotain muuta jos inspiraatio astuu perspiraation tilalle.

Täytyy myöntää että muutaman kerran olen ollut lievässä pulassa kun valmis laatimus on jäänyt hautumaan ja sitten yritän miettiä mikä ihmeen ajatus on ollut lauseiden takana. Kuitenkin se on ollut kirkkaana mielessä laatimisen kestäessä. Kai siinä kuvittaja olisi liemessä kun laatija ei itsekään tajua. Joskus muisti palailee pätkittäin, joskus pitää keksiä uusi ajatus.

Tuollainen pitää palauttaa laatijalle sellaisella evästyksellä että tähän pitää vielä saada yksi lause: KYNNET NIMISMIEHELLE. Kuvassa kuvittaja kantaa laatijan kynsiä vallesmannille, joka maksaa mukisematta tapporahan.
27. Pekka Harne21.2.2006 klo 10:15
MM:n kuvaama tapaus vain vahvistaa käsitystäni sitä, että laatija ja toteuttaja eivät (yleensä?) ole tasavertaisia yhteistyökumppaneita. Lienevätkö palkkiossaankaan?

Itse olen viimeiset neljä vuotta antanut laatimusteni toteuttajalle vapaat kädet vihjeistyksessä. Vain vaikeimmissa sanoissa olen evästänyt häntä. Olen ollut tyytyväinen tällaiseen yhteispeliin.
28. Eki21.2.2006 klo 11:03
Minulla on käynyt vähän sama juttu kuin iso S:llä eli jos ideaa ei kirjaa ylös, se saattaa unohtua ja lauseet tuntuvat käsittämättömiltä.

Siinä, kuinka paljon ideaa antaa pääkuvaa varten, on paljon piirtäjäkohtaisia eroja. Enemmänkin toive lähtee piirtäjiltä kuin laatijoilta. Kaikille taiteilijoille eivät laatijoiden ehdotukset välttämättä ole edes tarpeeksi hyviä...
29. iso S21.2.2006 klo 11:45
Eihän siinä mitään jos taiteilijalla on oikeasti parempi idea minkä hän muuitta mutkitta tai laatijalta luvan kysyttyään toteuttaa eikä laatija ole mustasukkaisen rakastunut omaan ajatukseensa.

Sitten on luvassa säröjä yhteistyöhön jos kuvittaja palauttaa ehdotuksen kommentilla "huono, keksi parempi" tai laatija ei suostu minkäänlaisiin muutosehdotuksiin.

Kyllä laatijalla on hyvä olla päässään jonkinlainen mielikuva siitä että "tämä voidaan kuvittaa tai vihjeittää esimerkiksi näin" enkä näe kuvittajan kannalta ongelmaa siinä jos tämä luonnos hänelle toimitetaan. Voihan laatimuksessa olla jotain sellaisia sanoja mitä kuvittaja ei tunne, jolloin säästyy etsimisen tai kysymisen vaiva ja aika. Jos yhteistyö sujuu hyvin niin taiteilija voi käyttää vapauttaan omin päin tai laatijan kanssa neuvoteltuaan eikä alustava versio silloin sido käsiä millään tavalla.

Itse olen kiinnostunut nimenomaan laatimisesta ja hyvinkin mielelläni jättäisin vihjeittämisen vaivan ja vastuun pois itseltäni. Kyllä, siinä on suuri vastuu koska vihjeillä ja ulkoasulla on suuri merkitys ratkojan kannalta. Toisaalta ymmärrän sen että laatijallakin pitää olla tuo edellä mainitsemani tuntuma tähän puoleen, vaikka käden taito ei olisikaan riittävä itse toteuttamiseen.

Joka tapauksessa ristikolla on yleensä joku tietty tavoitteena oleva vaikeustaso. Jonkun täytyy kantaa huolta sen toteutumisesta. Siinä mielessä ymmärrän jos joku laatija ei tykkää kaikista kuvittajan tekemistä muutoksista. Kuvittaja saattaa olla enemmän taiteilija ja vähemmän ristikkoihminen, jolloin taiteellinen vaikutelma voi ajaa tällaisten maallisten asioiden ohi.
30. Libero21.2.2006 klo 13:58
MM 21.2.2006 klo 09.40:

Toissa vuoden jouluun saakka luulin, että sinä aina piirrät ensin pääkuvan, joka sitten menee laatijalle, joka sitten sanoittaa pääkuvan teemat. Miten ihminen voi näin väärin luulla?

Kun MMM Sanaristikot -kirja havainnollisine esimerkkeineen valaisi laadintaprosessia, niin katsoin silmät selällään kahta sivua: Tämän näköisenä seuraavan sivun ohje tuli takaisin Markku Mäkelältä. Tämän näköisenä edellisen sivun ristikko meni Markku Mäkelälle. Ohje oli: Pääkuvaan vapaasti mieleisiä sanoja.

Nuo värssyt tuntuvat tutuilta, joten epäilen pähkäilleeni niitä. Kuvastakin on muistijälki, tosin yksityiskohdat ovat kateissa. Lauseista tulee mieleen myös toinen kuva, se Gallen-Kallelan maalaus, jossa Väinämöinen jahtaa Ainoa järvessä. Jos joutuisin piirtämään lauseisiin kuvan, minun olisi ammennettava tästä kansanperinteestä, turvauduttava Väinämöis-Aino-kohtauksen tikkuversioon ja mentävä käräjille plagioinnista.
31. RA21.2.2006 klo 17:49
MM:n kysymykseen: Piirtäisin (jos osaisin) ko. lauseista kuvan, jossa on kaksi naista:

- toinen, joka on sitä sinun rumahkoa "täti"-osastoa kovasti meikattuna ja puleerattuna ja ns. nokka pystyssä
- toinen, joka on kauniinoloinen, mutta täysin luonnonluomana myös vaatetuksen osalta

En muista nähneeni ko. ristikkoa (lauseista päätellen ollut Seiskassa?), joten laitapa jossakin vaiheessa näytille, kuinka sinä tuon ratkaisit.
32. MM23.2.2006 klo 09:21
Tuossapa se kuva minkä niihin värssyihin sitten raapustin;
http://www.kolumbus.fi/markku.makela/Kuvat/burghat .jpg

Valitsin juuri tuon esimerkiksi noitten aikaisempien "eskimo/rasismi" -kirjoitusten takia, kun ihmettelen joskus miksi kaikki piirrokset ovat joidenkin mielestä heti rasistisia, josko jokin ulkomaanelävä niissä esiintyy? En siis siksi, että piirros olisi jotenkin erityisen onnistunut ja lauseita tarkasti myötäilevä.

Toinen esimerkki missä jouduin pitkään pähkäilemään, että mitähän ihmettä nuo ensimmäiset värssyt oikein tarkoittavat? Jotenkin tuntui että lauseet lyövät toinen toistaan korville. Laatijan mielestä ei kuitenkaan.

PUUTTUMATTOMISSA HÄTÄILEMISTÄ

PUUTTUMATTOMISSA ISOA HOPPUISUUTTA

PUUTTUMATTOMISSA ISOA PAINETTA

TOIMINNAN OIKEA SUORITTELUAJANKOHTA

SUIHKUNRAIKKAANA ATERIOIMASSA

AAMUASKAREISSAAN RAUHALLISENA

VARHAINEN SUORITTELUAJANKOHTA
33. iso S23.2.2006 klo 10:09
Joo, lauseiden myötäilyssä on toivomisen varaa mutta ihmettelen suuresti miten sellaisia voisikaan myötäillä. Kuvan ja kuvatekstinkin välistä yhteyttä karvan verran ihmettelen, mutta kuva itsessään saa taiteellisesta vaikutelmasta korkeat pisteet. Lähes liian hieno kertakäyttötuotteen mukana pois heitettäväksi.
34. Libero23.2.2006 klo 17:15
MM:

Lausetta KEINOTEKOISEN AVUSTAMANA LUOTTAJA tuskin kukaan voisi kuvittaa, kun lause ei tarkoita kerrassaan mitään.

Nuo burghapukeiset naiset ovat vakavasti puhuen hyvin aitoja. Eihän piirtäjä ole keksinyt omasta päästään islamilaista kulttuuria, vaan se on valmiiksi olemassa ja odottamassa eläytymiskykyistä kuvittajaa. Minussa tällainen kuva herättää sympatiaa ja enemmänkin, koska naiset ovat naisia - burghassakin. Huulipuna kaikessa viattomuudessaan edustaa passiivista vastarintaa ellei peräti kapinaa. Afganistanin-kriisin aikoihin televisiosta tuli dokumenttiohjelma, jossa naiset olivat henkensä kaupalla meikkauskurssilla.

Sen sijaan, että pitäisin näitä naiskuvia rasistisina, minua pikemmin ihmetyttää, miten (eräs) miespiirtäjä osaa kuvata naiselämää näin valloittavasti ja samalla kertaa vakavasti. Kun kuvaan liittyviä värssyjä miettii, niin tuota yhtä täysin mahdotonta lausetta lukuun ottamatta muut lauseet ovat kuvassa vahvasti mukana. Tämän nimenomaisen kuvan yhteydessä lauseet ovat huikean paradoksaalisia ja juuri siksi käsittämättömän täsmällisiä. Väreet ihan kulkevat pitkin selkäpiitä.
35. heikki23.2.2006 klo 17:48

Erkkikö se siellä taas yrittää keskustelua viritellä...Mainospuuhia !
36. Eki23.2.2006 klo 23:53
Isoisäni nimi oli Erkki Heikki, mutta tämä Heikki virittelee vähän kummallisia ajatuksia. Siis häh?
37. Kukalie29.6.2006 klo 03:17
Mielenkiintoista.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *