KESKUSTELUT > RISTIKOT > VOITOT RISTIKKOARVONNOISSA

1563. Voitot ristikkoarvonnoissa

P29.4.2005 klo 20:11
Hei, olisi hauska kuulla, miten monta kertaa ja mitä olette voittaneet ristikkoarvonnoissa. Paljonko rahaa pistätte vastausten lähettämiseen?
Itse olen voittanut n. 5 kertaa. Paras voitto on ollut junaliput vapaavalintaiseen kohteeseen Suomessa ja takaisin.
2. ö29.4.2005 klo 20:22
Pikkuvoittoja pari kolme. Ei lyö leiville.
3. kari kämäräinen29.4.2005 klo 21:01
Yhden ainoan kerran olen lähettänyt joskus 20 vuotta sitten. Voitin kirjan.
4. V-R29.4.2005 klo 21:28

Kaksi kertaa olen lähettänyt SM-ratkontakisoihin laatimukseni.
Halusin nähdä nimeni lehdessä. Kaksi kertaa nimi olikin siinä, ja kolmaskin. Kukaan tuttu ei bongannut En ole kertonut tästä kellekään. Niin hävettää.
5. V-R29.4.2005 klo 21:29
V-R korjaa. Ratkomukseni..
6. ö29.4.2005 klo 22:02
Väitin pari vuotta sitten tällä palstalla, että uudella ristikkolehden tilaajalla on paremmat mahdollisuudet voittaa arvonnassa. Nyt kun kokemusta on karttunut lisää, olen edelleen samaa mieltä.
7. iso S29.4.2005 klo 22:04
1970-luvulla lähetin Hesarin ristikoita niin kauan että tärppäsi. Siihen aikaan palauttajien lukumäärät kerrottiin ja tiesin että tilastollisesti ottaen palauttaminen on ehdottomasti tappiollista puuhaa, jos edes puolet palautetuista on oikein. En myönnä sairasta halua saada nimi lehteen (en kertonut kenellekään sitten kun näin kävi). Enemmän kyseessä oli epäluuloisuus. Halusin tietää, ovatko voittajat todellisia henkilöitä vai jonkun toimittajan mielikuvituksen tuotetta. Kieroja ovat, hämäsivät pelaamalla rehellistä peliä.
8. Matti29.4.2005 klo 22:48
Kerran voitin fleece-takin erään firman hyvin rajoitetulle joukolle kohdistetussa ristikkokisassa. Sitten sain tietää, että voittoja oli kolme, ja oikein ratkaisseita oli kolme. Mutta on lämmin takki, vieläkin lämmittää, myös mieltä.
9. Kravattimies30.4.2005 klo 04:44
... ja täällä Australiassa ratkaisseita yksi ?

"Asiat olivat parhaiten maailmassa; oli vuosi 1982. Sen kruunasi voitto sanaristikosta: Suomi-lehden vuosikerta!"

ENSIMMÄINEN VUOSI BRISBANESSA
Julkaistu Suomi-lehdessä 25.11.2004

http://kravattimies.tripod.com/kravattivuori/index 2.html
10. Marianna30.4.2005 klo 10:57
Kerran voitin Pelikaanista kynäsetin. Kaksi kertaa tuli voitto SK:n piilosanasta, ensimmäinen kuulemma myös ensimmäisenä nettivoittajana. Nolotti, kun nimi oli lehdessä ja harmitti, jos ei ollut. Lopetin ratkaisujen lähettämisen. Eipähän tarvitse ratkoessa enää kiinnittää huomiota käsialaan.
11. H.P1.5.2005 klo 15:04
Ei piä paikkaansa, että uudet lehden tilaajat voittavat! Itelle tulee kaksi eri ristikkolehteä ja joka kerta lähetän molemmat lehdet oikein täytettynä. Kertaakaan ei oo tärpännyt .Koko lehen postitus maksaa 0,90 senttiä. Paljon on mennyt, mitään ei oo tullut! että se siitä sitten:)
12. Pena1.1.2006 klo 21:59
Ajattelin jotta tämän vuoden voisi laittaa "seurantaan". Eli muistiin arvontalähetysten maksut (postimerkit, kirjekuoret, tekstarit ynnä muut) ja (toivottavasti) voitot. Tähän säikeeseen voisi sitten laitella väliaikatietoja pitkin vuotta.

Onko muita innokkaita?
13. marjaana1.1.2006 klo 22:16
En ole varmaankaan koskaan lähettänyt yhtään ristikkoa mihinkään palkinnon toivossa (pessimisti ilmeisesti olen tässä asiassa).
Kerran osallistuin Kaustisen kirjastossa ristikkokilpailuun; tunti oli aikaa ratkoa. Voitin kisan ja sain palkinnoksi jonkin määrätyn kirjan. Jos olisin sijoittunut alemmalle sijalle, olisin saanut valita lopuista kirjoista minkä haluan... Harmitti sikäli.
14. Neva8.1.2006 klo 20:47
Mutta eikös nykyään voi lähettää sähköpostilla ratkaisun (ainakin Krypto Pelikaani lehden tehtävät)? Se on ilmaista, mutta ottavatkohan "arpojat" tämän huomioon
15. marjaana9.1.2006 klo 20:36
Niinpä, miekin olen pohtinut joskus, että jos johonkin kilpailuun voi osallistua postikortilla, tekstiviestillä sekä sähköpostilla, niin miten kuiten tuo arvonta suoritetaan?
16. anaconda14.1.2006 klo 13:52
Taidan olla varsinainen "Onnenpekka", koska säännölliseen tahtiin tippuu noita voittoja. Vuoden 2005 aikana pidin kirjaa ja kyllä löi leiville, jos ei omaa aikaansa, minkä ratkomiseen käytin, laske miksikään.
Tosiaan lähettelen vastauksia aina, kun saan ristikon valmiiksi ja kaikkein edullisin, taloudellisesti siis, on netin kautta ratkominen (kun käytän kirjaston koneita).
Silti jäin voitolle vuonna 2005. Postimerkit oli suurin menoerä, mutta edelleen olen kiinnostunut siitä, miten, eimerkiksi Iltiksessä voi voittaa kirjeellä tai kortilla vastatessa. Sieltä sain aika monta voittoa, mutta vain käyttäessäni tekstiviestiä, joka on kyllä aika kallis. Ainakin silloin, kun ostaa 100 kpl:een ikimerkkipakkauksen, joka on pari senttiä merkkiä kohden halvempi kuin heidän tekstiviestillä vastaamisensa.
Korostan sitä, että vastausmääräni on hyvin suuri, joten voittomahdollisuudetkin tietysti kasvavat sen myötä.
Vinkkinä voin kertoa, että kannattaa ratkoa ja lähettää sellaisen julkaisun, jonka painosmäärä on pieni, ristikoiden ratkaisuja, kuin noiden suurten, kuten esimerkiksi Iltis tai Hesari.
Onnea tietysti tarvitaan, sen oikean ratkaisun lähettämisen lisäksi!
17. Eki14.1.2006 klo 13:56
Kyllä ne vastaukset yleensä yhdistetään, joten postikorteilla ja nettivastauksilla voi voittaa. Esim. Suomen Kuvalehteen tulee varsin vähän puhelinvastauksia, joten pääosa palkinnoista menee ensin mainituille.
18. Voitonmaku14.1.2006 klo 17:24
Siihen pääsee aina kun on tarkastanut (jos suinkin mahdol-
lista) oikean ratkaisun ja huomaa, että olin osannut !
19. Make15.1.2006 klo 14:10
Olen voittanut noin kymmenkunta kertaa. Rahavoitot noin
100 euroa. viime voitosta on noin vuoden verran.
20. matts17.1.2006 klo 13:43
yksi is-voitto? ei lyö leiville tuo tekstailu (paitsi lehdelle tai laatijoille?)
21. Maija17.1.2006 klo 23:27
Lähetän uskollisesti kaikki jotka saan valmiiksi. Avun ristikoissa yhdistän kaksi numeroa yhteen vastaukseen. kun aika riittää juuri ja juuri. Vakituisesti en ole tilannut yhtään ristikkolehteä, ostelen silloin tällöin irtonumeron. Kyllä silloin tällöin käy tuuri. Nyt viimeksi sain ristikkolehden vuosikerran. Aikaisemmin olen saanut Eevan vuosikerran, muutaman kerran muutaman euron rahaa. Kyllä se silti tappion puolelle menee, mutta on mukava jännätä kuinka kävi.
22. EJlo18.1.2006 klo 11:55
Voittoja on tullut silloin tällöin, mutta varmaa on ettei satunnaiset voitot pysty peittämään kuluja. Tuskin kukaan sen takia vastauksia lähettelee. Suurin kertavoitto 100 e Iltiksen SM-kisaristikon palautusarvonnassa. Olen viime vuoden lopusta postittanut tiistai-Iltiksen kaikki ratkaistut tehtävät samassa kuoressa yhdellä 65 sentin merkillä. Usein on kuoressa jopa 15 lappua, sillä sudokuista tulee jopa 5 erillistä vastausta. Kerran on tärpännyt siten että olen voinut hankkia viikonlopun Iltikset voittokupongeilla.
Olisi muuten mukava ainakin silloin tällöin saada tietoa lähetetyistä vastausmääristä, esim SK:n piilosanaratkaisujen yhteydessä. Mahtaako niitä tulla paljon ja miten piilosanoissa vaikeusaste vaikuttaa palautuksiin ?
SK:n ratkaisut olen niputtanut yhteen sähköpostiviestiin, siis piilosana ja ristikko samalla, ja ainakin kerran on tärpännyt.
Iltiksen pehmis ja kovis menee aina yhdellä ja samalla tekstarilla. Mahtavatkohan olla molemmat varsinaisessa arvonnassa mukana. Uskon myös että mitä pienemmän piirin lehdestä on kyse niin voiton mahdollisuus kasvaa, esimerkkinä Filatelisti-lehden ristikossa on voitto tärpännyt jo kolmasti (n kerta/vuosi). Tosin voitot ovat esim. ensipäiväkuori tai erilaisia merkkejä (leimattujakin kohteita). Ei siis voi käyttää ratkaisujen lähetykseen.
23. Eki18.1.2006 klo 11:59
Kyllä mm. SK:ssa visaisuus vaikuttaa runsaasti vastausmäärään.

Piilosanaan tulee 50-300 vastausta, ristikkoon 50-700 (huippuvaikea todella harventaa ratkojamäärää varsinkin kuvaristikoissa).

Luulen, että Pehmis ja Kovis kannattaisi lähettää eri tekstarilla.
24. Sattuma30.1.2006 klo 12:55
IS:n viimeviikon nettiristikossa on voittajana kuvittajan täyskaima vai kuvittaja?
25. Rutakainen30.1.2006 klo 12:56
Olnee lienä mahdollisuus myös että typo?
26. Tapsa9.2.2006 klo 23:06
Viime vuoden Krypto-pelikaanin viimeisen vaiheen voiton
(20£) myötä voisin todeta, että noin 1/3 postituskustannuksista on tullut palkintoina takaisin.
Tähän ei tietenkään lasketa hintaa, mikä on mennyt ristikkolehtien hankintaan.
Kuka voisi kuitenkaan sanoa harrastuksen, joka ei aiheuttaisi
kustannuksia?? Uskoisin, että tämä on sieltä halvemmasta
päästä!!
Pomoni kysyi kolmisen vuotta sitten, että vieläkö jaksan kulkea työmatkoja Hämeenlinnan ja Tampereen väliä?
Totesin siihen, että jotta niin kauan kuin Suomessa julkais-
taan ristikkolehtiä, jaksan istua junassa sen 30-40 minuuttia.
-Niin niistä voitoista: tänä vuonna on näköjään tullut jo 10@,
pitäisiköhän ruveta revittelemään?!?!
27. JPQ10.2.2006 klo 00:40
matts: uskoisin lehti tuossa tienaa eikä laatijat.
PS. vanhaa komentoin mutta komentti on sekin.
28. Jaska10.2.2006 klo 13:12
1. JPQ, kyllä laatijatkin tienaavat. Heillä on diili niiden lehtien kanssa, joiden ristikkoratkaisut voi lähettää tekstiviestillä. Lehdillä on puolestaan toinen diili operaattorin kanssa. 2. Kommentti kahdella ämmällä.
29. urputtaja11.2.2006 klo 20:32
Olen voittanut muistaakseni kaksi kertaa nettiristikoista. Tosin en tiedä, onko joskus tilille tullut jotain, ei tule joka pikkusummaa tarkastettua. Jotta palauttaisin muuta kuin nettiristikoita, pitää palkinnon olla aika iso.
30. Parta13.2.2006 klo 18:39
Teen IS ja IL ristikot, joka päivä sekä muiden lehtien ristikot, myös lisäksi tilatut ristikkolehdet lähetän ratkaistuina, joka viikko. On tullut rahaa tilille ja lehtiseteleitä ym. esinepalkintoja tasaiseen tahtiin, kun joka päivä ristikoita tekee pysyy pää virkeänä ainakin talviaikana.
31. Irene13.2.2006 klo 18:49
Lasten ristikoita olen ratkonut jo jonkin aikaa saaden kivoja palkintoja, IS-ristikoista sain lehtiseteleitä moneksi viikoksi, joilla sain hakea IS lehteä usein R-kioskilta säästyi lehtiraha jäätelöön ja karkkeihin.
32. Ansu16.2.2006 klo 14:50
Kolmisen vuotta olen ristikoita ratkonut ja pari vuotta lehtiä lähettänyt kilpailuihin.Yksi palkinto on tullut,20€!Mutta jospa joskus vielä tärppäis!
33. Pena28.4.2006 klo 12:10
Koska elämme "kvartaalitaloudessa", tässäpä ensimmäisen vuosikvartaalin tulos!

Kulut:
Tekstareita 241kpl, 157€
Kirjekuoret + postimaksut 10€
Lehdet (sis. IS) 108€
Yht. 275€

Voitot:
2kpl Serenan lippuja, 48€
5kpl IS-lehtiseteleitä, 10€
IS-sanahaarakas, 10€
Yht. 68€

Joten tulos on -207€


Hoh hoh hoooooooo! d=)
34. iso S28.4.2006 klo 12:26
Lehtiä (sis. IS) olet kuitenkin lukenut sen verran että sille pitää laskea joku arvo. Summien perusteella päädyn siihen että ristikoiden ulkopuolista arvoa on 8 euroa. Silloin tulos on -199€. Tämä reilu satanen on selkeästi parempi kuin virheellisen laskelmasi missä tappiota oli vajaa 300!

Lisäksi olet kerännyt arvokasta kokemusta minkä avulla toisen kvartaalin tekstiviestien ajoitus on kohdennettavissa paremmin onnettaren arvontakäden liikkeeseen. Tämän perusteella on kohtuullista odottaa tuloksen dramaattista paranemista. Jos näin ei kuitenkaan käy on syytä epäillä sisäpiirimarkkinavoimien kähmintää ja silloin se on penaltin paikka.
35. Pena28.4.2006 klo 12:35
Ilta-Sanomien kohdalla olikin vähän miettimistä, koska tuleehan sitä luettua "muutenkin", pitää paikkansa. Mietinkin, ostaisinko sitä ollenkaan, jos siinä ei olisi ristikkoa.
Joskus ostaisin, joskus en. Varmaankin yleensä en.

Ehkäpä onnettaren arvontakäden liike liippaa lähempää niiden visaisempien ristikoiden kohdalla? Semmoinen tuntuma tuli jo viime vuoden puolella, kun oli keskikset ja kovikset tiistailiitteessä. Niitähän minä olenkin takaisin vaatimassa! :-)
36. Teppo28.4.2006 klo 13:15
±0 on hyvä olla.
37. Matti28.4.2006 klo 22:06
Pena, tekstareita 241 kpl 157 €! Vaihda pikaisesti operaattoria. Tekstari maksaa 7 senttiä, 241 tekstaria alta 20 €.
38. Timppa28.4.2006 klo 22:11
Iltiksen tekstarivastaukset maksaa operaattorista riippumatta saman, muistaakseni 65 senttiä viesti. Sitä kai Pena tarkoitti...
39. Jukkis28.4.2006 klo 22:23
Tänä vuonna kait 5 ostettua, täytettyä ja lähetettyä ristikkolehteä, yli 30 euroa lienee mennyt. Voitot 0 euroa.

Viime vuonna varmaan meni jotain 100 euroa ristikko lehtiin ja postituksiin. Voitot 0 euroa.

Ostin, täytin ja lähetin Iisakin silhuetteja varmaan parin vuoden ajan joka numeron, aina koko lehden. Voitot 0 euroa. Sitten ajattelin että pitäkää lehtenne ja rupesin tekemään vain nettisiluetteja. Viimeisinä aikoina ennen välirikkoa ratkaisin Iisakin isommat siluetit tietokoneella, kuka hullu niitä käsin jaksaa?
40. Timppa29.4.2006 klo 15:46
Onneksi olkoon Pena! Budjettisi näemmä korjaantui satasella...:)
41. Seija29.4.2006 klo 20:44
No nyt onkin syytä onnitella Penaa. Siispä ONNEA! :)
42. RA29.4.2006 klo 21:06
Pena, onnittelut - monessakin mielessä!
43. Matti29.4.2006 klo 21:09
Timppa, niinpä tietysti, unohdin tuon. Siellä tekstari maksaa siis saman kuin postimerkki.
44. Kravattimies30.4.2006 klo 02:55
Pena, jokin aika sitten huomasin sattumalta nimesi IS:n voittajien joukossa. Niinpä otin esille nipun vuodenvaihteen molemmin puolin ilmestyneitä lehtiä ja aloin tutkia listoja. Kas kummaa! Nimesi olikin aika usein siellä! Olihan siellä muitakin tuttuja nimiä ja osa useammin kuin kerran. Kahden viikon aikana voitit kaksi vesipuistopakettia plus pikkuvoittoja perään. Onneksi olkoon!

IS 27.12.2005 vesipuistopaketti
IS 10.01.2006 vesipuistopaketti
45. Pena30.4.2006 klo 08:26
Kiitoksia, d =)!

Kaipa nuo vesipuistopaketit(kin) voi laskea "omalle tilille", vaikken niitä itse käytäkään. Onneksi Aikun kautta löytyi reipas nuori mies, joka käyttää nuo vapaaliput mielellään.
46. Pena19.7.2006 klo 16:20
Toinen vuosikvartaali:

Kulut:
Tekstareita 237kpl, 154€
Kirjekuoret + postimaksut 8€
Lehdet (sis. IS) 90€
Yht. 252€

Voitot:
10 kpl IS-lehtiseteleitä, 20€
Kovis, 100€
Pelikaani-kynäsetti, 20€
Loisto-pokkari, 16€
Yht. 156€

Tulos: -96€

Puolivuotistulos: -303€

Että hoh hoh hooo vaan!
47. IiKoo20.7.2006 klo 09:09
Vaan tunnustautuuko joku tämän palstan keskustelijoista kesäristikoiden lahjakortin voittajaksi?
48. kp20.7.2006 klo 10:07
Vähän sama, kuin hedelmäpeleissä. Antaa antaa ja ottaa...
-Ottaa tuplaten enemmän kuin antaa, jos ei osaa lopettaa
ajoissa....
49. matts20.7.2006 klo 10:33
Vuosien mittaan vain yksi 20 euronen SK:sta (n. kuukausi sitten). Kohta loppuu lähettely.
50. RA20.7.2006 klo 19:50
Voitin IS:n Juhannusristikosta 500,-. Rahana (en matkalahjakorttina, mitä IiKoo kysyy).

En yleensä koskaan lähettele ratkaisuja, mutta jotenkin juhannustunnelmissa teki mieli hakea elämään vähän jännitystä ja 'äksöniä' ja niinpä sitten päädyin railakkaasti lähettämään tekstiviestinä vastauskirjaimet PUHPUSPUT.

Kyllä kannatti irrotella! ;-)
51. Jyrki31.7.2006 klo 02:15
Kokonaisia lehtiä lähetetty täytettyinä jokunen muutaman viime vuoden aikana, lisäksi muutamia nettivastauksia. Menotilillä siis jokunen määrä tapahtumia, tulotilillä 0 € ja sama markkoina.
52. Pena16.8.2006 klo 15:36
Olettekos huomanneet että tekstarin hinta on noussut, ainakin IS:ssa? On näköjää nykyjää 0,70€.

No, hyvä että saa sitäkin kautta kasvatettua tuota miinusta! Hoh hoh hoooooo d=)

(Ja ihan oikeesti: siitä iso miinus joillekin tahoille!)
53. Ritu16.8.2006 klo 18:29
Heinäkuun alusta myös posti nosti alimman postimaksuluokan maksuksi 0,70 € entisestä 0,65 eurosta.
Tekstarin ja postimaksun hinta kulkee näköjään käsikädessä.
54. Pena4.10.2006 klo 10:44
Kolmas kvartaali:

Tekstarit, postimaksut, lehdet (sis. IS): 263€

Voitot: IS-lehtiseteleitä, 10€ ja kilo kahvia paikallislehden (Itäväylä) ristikosta, näkyy olevan 5,38€ tuossa närbutiikissa. Tulos: -248€.

Tulos vuoden alusta: -551€.
55. marja5.10.2006 klo 16:03
Elokuussa Hesarista 20, syyskuussa SK:sta 20. Loppuvuoden pärjääkin sitten mukavasti. Haluaisin myös tietää paljonko IS:n Kovikseen menee vastauksia, mikseiköhän sitä koskaan ilmoiteta.
56. Taata5.10.2006 klo 17:16
Penalla ei mene hyvin ristikoiden kanssa, mutta eikö se ole-
kin autuaampi antaa kuin ottaa. Tällainen uhrautuminen ja
ristikkolehtien tukeminen pitäisi palkita jotenkin tai muuten
Pena alkaa kohta tukea noillakin rahoilla Punaista Ristiä tai
jotain muuta yleishyödyllistä yhteisöä. Marjalla Auliksen
kanssa menee paremmin, mutta kuinkahan kauan.
57. Ritu25.10.2006 klo 11:02
Kyllä kuulostaa huikean suurelta tuo Penan miinusmerkkinen luku. Joskus lähettelin itse tosi paljon ristikoita arvontoihin, en tullut koskaan laskeneeksi menoja, voitot vain. Vähän niin kuin mummot rahapeliautomaattien luona.

Noinkohan on, että minun ruusunpunaiset kuvitelmat siitä, että olin jopa voitolla, olikin vain suurta illuusiota. ;)

Tässä muutama vuosi sitten voitin metallityöväenliiton lehdestä pienellä aikavälillä kahdesti kirjan. Ne olivat samoja kirjoja. Taidan tuoda toisen niistä Penalle sanaseppojen kesäpäiville lohdutuspalkinnoksi hyvästä yrityksestä, ;)
58. Pena25.10.2006 klo 11:09
Kiitos, Ritu! d =)

Saas nähä pääseekö vuorotyöläinen kesäpäiville ensikään vuonna.

Olettekos muuten huomanneet että Ilta-Sanomien hinta on noussut? On nykyään 1,20€, joten silläkin tavalla he ystävällisesti auttavat tekemään enemmän tappiota!
59. Hah26.10.2006 klo 23:34
Eipä ristikoilla tosiaan pääse tienaamaan, olen minäkin huomannut.

Tosin Iisakista tuntuu heruvan voittoja enemmän kuin Pelikaaneista, vaikka Pelikaaneja on tullut hieman enemmän läheteltyä.

Onko joku havainnut samaa, vai tuuristako sekin johtuu?
60. totoro27.10.2006 klo 00:06
Samoin kuin Ritu, olen voittanut ay-lehdestä kaksi kertaa saman kirjan (Ihon aika). Muita tavarapalkintoja: vaasi, bussilahjakortteja, kynäsetti ja Maailma maat ja liput-kirja. Rahaa on tullut Iisakista, Pelikaaneista, Sanaseposta ja Karikkoristikoista. Voittokerrat varmaan tässä järjestyksessä.
Voittoja keskimäärin kuitenkin alle 1 kpl vuodessa koko ristikkouran ajalta.
61. Ale27.10.2006 klo 10:58
Hah: Sama on huomattu ;) Iisakista on tullut enempi voittoja,tämän vuoden ainut voitto Iisakista!Monta vuotta olen ratkonut Pelikaaneja eikä vaan kolahda voittoja tilille,mielestäni olen ratkonut oikein, onnetar ei vaan ole meikäläisen puolella ;)
62. Hah27.10.2006 klo 11:54
Muistaakseni vain kerran olen voittanut Pelikaanilehdestä.

Ehkä niitä lähetetään enemmän, kun voittopotit ovat hieman isompia.
63. kari kämäräinen27.10.2006 klo 12:49
Yhden ainoan kerran olen lähettänyt ratkaisun ja samalla myös sain palkinnon. Eli voittoprosentti huitelee tuolla 100 %:n tietämillä. Ei uskalla lähetellä enempätä, ettei tuo prosentti tippuisi alemmas!
64. kari kämäräinen27.10.2006 klo 12:53
Ja tuonkin olen näköjään jo puolitoista vuotta sitten maininnut, että se siitä uutisesta!
65. yngve27.10.2006 klo 13:22
En ihan noihin kk:n prosentteihin päässyt, mutta 90-luvulla kun ratkoin vielä Hesarin ristikoita, niin jo toisella lähettämisellä napsahti "sibeliuksen kuva" voittona. Minä ahneuksissani jatkoin lähettämistä ja prosentti tipahti melko matalalle. Se on muuten viimeisin voittonikin ristikoista!
66. topi27.10.2006 klo 14:08
Lähetän useita ristikkolehtiä kuukaudessa. Lisäksi osallistun tekstiviestillä Ilta Sanomien, Vartti- lehden ja Ohon ristikoihin. Sitten tulee Ohon lisäksi muut vielä nettiristikot, kuten Metsälehti, Sydän- lehti, Omakotilehti, ET-lehti, Apu jne.

Tekstiviestikuluni ja postimaksuni ovat 25,- e:n luokkaa kuukaudessa. Voittoja saan ehkä kympin kuukaudessa. IS:n lehtiseteleitä on kertynyt niin, että hyvä jos saan käytetyksi voimassaoloaikanaan eli 31.12.06 mennessä.

Enpä juuri piittaa nimestäni lehdessä, eikä talouspuolikaan tästä parane. Mutta toivossa on hyvä elää ja ratkominen on kivaa.
67. tonimikael27.10.2006 klo 15:06
Topi: "Mutta toivossa on hyvä elää ja ratkominen on kivaa."

Tarkoittaako toivo tässä, niinkuin usein muulloinkin, Topia? ;)
68. airisto27.10.2006 klo 16:57
Tonimika(el), lapamato on jo ollut. ;)
69. Thelma27.10.2006 klo 22:42
Mielestäni voitto ei tässäkään ole se tärkein, vaan osanotto. Mutta olenko osanottaja jos en lähetä ratkaisuani julkaisijalle? Jos kukaan ei palauta, lopetetaanko ristikot? Esim. Suomen Kuvalehden ostan tai tilaan välillä kun tiedän minulla olevan aikaa ristikoille. Hesarin viikkoristikot otan kesäerakkolomaa varten talteen jos en ehdi niitä talvisin täyttää. Palkinto tulee siitä että ristikon saa täyteen. Onko palkinnot yleensä tarpeellisia?
70. Hah28.10.2006 klo 13:09
No eipä palkinnot oleellisia ole.

Muuten ei tässä ristikoita ratkottaisikaan. Voittosaldo menee joka tapauksessa pakkasen puolelle. :D
71. Taata28.10.2006 klo 13:34
Mikä kisa se sellainen on, jossa ei palkintoja ole? Ei Kimikään
eikä kiekkokirmaajat ilmaiseksi hommia talkoilla paiski. Ja on-
han noita muitakin. Palkintoja olla pitäisi eikä mitään nykyi-
sen kaltaista ropojen jakamista. Ennen palkintorahoilla sai-
kin jotain, kun rahalla oli ostovoimaa. Pidin aiemmin sellaista
ns. kärkkäri-indeksiä, josta näki mitä palkintorahalla sai en-
nen ja nyt. Kalevan pienimmälläkin viiden markan palkinnolla
sai enemmän kärkkäreitä kioskilta kuin jaksoi kahdella ker- taa syödä. Mutta miten on tänä päivänä?

Kyllä henkisiä asioita pitäisi osata enemmän arvostaa, mut-
ta nykyään tämä lienee turha toive, kun joka paikassa juos-
taan muiden arvojen perään ja aseistaudutaan ja valmistau-
dutaan sotaan. Ikävä kyllä kaikkialla näkee nämä nykyajan
arvot ja tulevan sodan enteet. Ja onhan noita tuhonpesäk-
keitä jo siellä ja täällä ja meikäläiset sinne ryntäämässä
niin että hippulat vinkuvat.

Ei saa parilla markalla enää minkäänlaista ristikkolehteäkään
lehtipisteistä kalleimpien maksaessa liki viisi euroa eli lähem-
mäs kolmekymmentä markkaa. Joten kyllä mielestäni palkin-
not ovat tästäkin syystä paikallaan, vaikka tuottavatkin jul-
kaisijoille kulunkeja, kun pitää arpajaisia pitää, joissa tärväy-
tyy sitä kallista aikaakin.
72. Taata28.10.2006 klo 13:40
Tuli mieleen, että nytkin on jo sellaisia ristikkolehtiäkin, jois-
sa ei ole palkintoja. Mutta miten niillä menee? Mielestäni osa
on jo lopettanutkin, kun ei ole ainakaan näkynyt niissä lehti-
pisteissä, joita päivystän. Tosin on onhan paljon muitakin
vuosien mittaan lopettanut, mutta uskoisin, että jos palkin-
noista luovuttaisiin, niin lopettajia tulisi roimasti lisää. On
niin paljon tarjontaa, että palkinnoista luopujat olisivat var-
maan lopetettavien lehtien listoilla kärkipäässä.
73. Jyrki28.10.2006 klo 14:06
Ensin Taatalle kysymys, varmaankin aivan tyhmä mutta silti: mikä on kärkkäri? En muista kuulleeni aiemmin, eikä nyt juuri ainakaan sytytä. En tiedä pitäisikö sytyttää vai onko kyse minulle tuntemattomasta asiasta.

Palkinnoista: Minua kyllä kannustaa ristikkolehden ratkonnassa palkinnon mahdollisuus. Silti on hiukan eri asia, lähetänkö lehteä siltikään, vaikka saisin sen suurimmaksi osaksi ratkottua. Oikeastaan jos saan koko lehden ratkaistua, niin silloin varmasti lähetän, mutta jos jotakin jää puuttumaan, en yleensä välitä lähettää.

Kun olen tätä ajatellut tarkemmin, niin kannusteena ei varsinaisesti taida ollakaan minulle palkinnon mahdollisuus, vaan se määräaika, johon mennessä ratkaisut pitäisi lähettää! Se on yksi itsensä kanssa kilpailun tavoite, saada lehti täyteen asetettuun tavoitepäivään mennessä.

Aina se ei onnistu, mutta syynä ei yleensä ole vain haastavimpien tehtävien vaikeus, vaan ajan puute: työt ja muut arjen asiat tai huolet voivat viedä ajan ja ajatukset niin, että lehden määräaikaan mennessä ei ole ehtinyt sitä lainkaan niin paljon ratkoa kuin ostaessaan suunnitteli.
74. Taata28.10.2006 klo 15:08
Minulla oli jo vastaus Jyrkille, mutta häipyi jonnekin lähettä-
essäni eikä ollut ensimmäinen kerta tämä.

Jos jaksan, niin yritän kirjoittaa jutun jossain välissä alusta uudelleen. Ilmeisesti täällä on tekniikka sellaisella tasolla, että pettää eikä juttua pelasta enää mikään? Saapa nähdä.
75. iso S28.10.2006 klo 15:22
Joka tietoa kiertää se tuskaa lisää. Kärkkäri on käristemakkara, veikkaan.
76. Taata28.10.2006 klo 15:29
Onhan se sitäkin iso S, mutta vastaus ei ole yksikäsitteinen
täälläkään Tiernakaupungisssa. Jutussa on monta puolta
ja siihen liittyy kaikenlaista palvontaa ja nurkkakuntalaisuut-
ta, jonka johdosta kirjoitin perusteellisemman selvityksen.
Mutta sinne meni. Nyt olen taas maan pinnalla ja saatan
Misun asemalle, sitten keitän puuron ja kahvit ja menen
vanhainkodille musisoimaan. Illalla ehtii varmaan...
77. Jyrki28.10.2006 klo 15:57
Jos jokin kioskilta ostettava halpa syötävä on noin monimutkaista selitettäväksi, niin ehkä en välitäkään tietää mistä on kyse ja perun koko kysymyksen. :)
78. Taata28.10.2006 klo 16:15
Älä Jyrki vielä peru, ettei kaduta myöhemmin. On minulla pää-
asiat tietysti edelleen muistissa ja panin jo pointteja paperil-
lekin, mutta minua ihmetyttää tämä tekniikka edelleen suu-
resti, että miten näin voi käydä. Täysin harhaanjohtavia nuo
tarkistus ja palaa komennot, jos kaikki on jo menetetty.
Yleensä ei ole näin. Tuli jo mieleen, että Ekiäkin ovat kauppi-
aat ja insinöörit jymäyttäneet hänen hankkiessaan tällaisen
systeemin. Lienen väärässä kuten niin monta kertaa aiem-
minkin?

Et Jyrki ole ilmeisesti filosofi, kun noin tuolla kyselet. Täällä
voidaan kuule paljon mitättömämmistäkin asioista väsätä
kirjojakin, joita toki tehdään tietysti myös mielikuvituksen
avulla, mutta minulla oli jutussani faktapohja eli se sopisi
tekniikka- ja tietokonemiehellekin, mutta vaatii tietysti täm-
möinen humaanilähestymistapa hieman kärsivällisyyttä ja
taipumusta huumorin ymmärtämiseen. Täällä Tiernakaupun-
gissa tuntuu olevan paljon omituisuuksia, joita voisin tilai-
suuden tullen hieman selvitellä. Rössypottuseuraa en alka-
nut kuitenkaan selostaa, mutta sehän taitaakin toimia siellä
etelässä, vaikka täältä lähteneenä ja täältä lähteneet sitä
siellä ylläpitävät. Katsotaan nyt ja odotellaan.
79. Jyrki28.10.2006 klo 17:21
Taata, sanon nyt poikkeuksellisen suoraan ja kaunistelematta mielipiteeni tästä aihepiiristä: Olen aina ihmetellyt sen tyyppisiä ihmisiä, jotka jotakin kysyttäessä tai pyydettäessä käyttävät vastaamiseen kuluvan ajan sijasta moninkertaisesti aikaa ja sanoja kaikkeen mahdolliseen muuhun kuin yksinkertaisesti vastaamiseen. Se ei vastaa minun käsitystäni huumorintajusta, vaan pidän sitä ainoastaan epäkohteliaana ja epäkypsänä itsensäkorostamisena, kirjoittajan fyysisestä iästä riippumatta. Lisäksi tällä tavoin onnistut tehokkaasti alleviivaamaan sitä, että en tiedä käyttämääsi sanaa, enkä opikaan ennen kuin sinä suvaitset sen selittämään. Kiitos, mutta sana ei tosiaan kiinnosta enää.

En olisi kysynyt, jos olisin arvannut, että tästä sukeutuu moninkertainen höpöttelynaihe.
80. Jyrki28.10.2006 klo 17:23
Jatko jäi pois, eli:

Pyydän, että tätä asiaa ei kukaan jatka, vaan siirrytään off-topicista takaisin säikeen varsinaiseen aiheeseen eli voittoihin ristikkoarvonnoissa.
81. Kiitos sinulle28.10.2006 klo 17:32
Jyrki, sanoit sen mitä niin moni palstan käyttäjä ajattelee.
82. Taata28.10.2006 klo 17:43
Johan se tuolla tulikin tuolla edellä selville joten kerron sen
joskus toiste jossain toisessa säikeessä tai yhteydessä.
En alleviivannut sanaa enkä tietämättömyyttäsi. Minä olen
joutunut täällä itsekin paljastamaan tyhmyyteni, kun en
tiennyt sikäläistä skybä-sanaa. Kiitos sinulle- nimimerkki on
varmaan ajatustenlukija, kun tietää monen palstan käyttä-
jän ajatukset eikä ota huomioon sitä tosiasiaa, että minulle-
kin tulee palautetta muuta kautta. Pistä sinäkin itseäsi li-
koon ja kirjoita jotain, niin saat sinäkin nauttia palautteesta
enemmänkin. Sinun kaltaisille pistelijöille annan piut paut
niin kauan, kun ette saa aikaan muuta kuin vinoilua. Ei vai-
kuta pätkäkään meikäläisen kirjoitteluun nämä pistelyt ja
toisaalta on muitakin foorumeita missä kirjoitella. Että sepä
siitä! Nyt lähden musisointihommiin ja saatte tulla toimeen
ilman meikäläistä. Sana on vapaa minun puolesta.
83. Jyrki28.10.2006 klo 18:21
Mistä johtuu, että Pelikaani-lehdissä avainsanakisan vastausruudukon alle toivotaan kirjoitettavan ratkaisijan nimi- ja osoitetiedot erikseen, kun lehden muiden ristikoiden ratkaisuihin riittää nimen kirjoittaminen etukannen sisäpuolelle? Ei siitä mitään vaivaa ole, olen vain ihmetellyt, mikä käytännön syy pyynnön takana on.
84. Eki28.10.2006 klo 18:26
Enemmän se on varmuuden vuoksi. Ei sillä taida käytännön merkitystä tällä hetkellä olla, mutta eipä se haitannekaan. Avainsanakisa oli alkuun toisenlainen ja siihen saattoi vastata myös puhelimitse, muta pyysin kustantajaa poistamaan sen, kun se näytti niin rahastukselta (vaikkei sellaiseksi ainakaan kai muodostunutkaan).
85. Jyrki28.10.2006 klo 18:29
Ok, kiitos. Olin miettinyt, josko avainsanojen vastausruudukko jostain syystä on tarpeen irrottaa lehdistä erilliseen arvontaan, mutta sekin vaikutti järjettömältä.
86. leena4.11.2006 klo 13:34
Pari vuotta harjoittelin ennenkuin sain Hesarin ristikon täyteen. Sen jälkeen olen lähetellyt niitä arvontoihin ja kerran olen palkinnon saanut.

Ai, ai, että teki imelää nähdä nimensä ratkaisijoiden luettelossa. Toivon vaan, että sisarenikin näki. Hän pitää Hesarin ristikkoa ylivoimaisena viikonlopun huvinaan ja jaksaa puhua sen vaikeudesta.

Myönnän, että olen kulkenut henkisesti rinta rottingilla palkinnon saamisen jälkeen. No, halvat on meikäläisen huvit..
87. Tinke14.11.2006 klo 10:41
Minun ainoa voittoni ristikosta on 50 markkaa. Sain sen ollessani 10-vuotias. Ette ikinä arvaa kuinka onnellinen pikku-koltiainen olin sinä päivänä.

Aika hauska tapaus sattui ukkini parhaalle ystävälle. Hän on nimittäin ratkonut ja lähettänyt hesarin ristikon varmaankin jo 50 vuoden ajan, eikä kertaakaan ole tärpännyt, mutta nyt noin vuosi sitten sattui voitto kohdalle. 20 euroahan se taitaapi olla. Hauskaa siinä oli se, että voitto maksettiin hänelle kaksi kertaa! No, rehellisenä kansalaisena hän kuitenkin palautti sen toisen parikymppisen. Täytyyhän Aatoksenkin sentään leiväntäytettä saada.

Mitä mieltä olette yleesä ristikoista. Siis siinä mielessä, että onko mielestänne hyvä, että ristikoista voi saada palkinnon, vai onko teille se ja sama onko kyseessä palkintoristikko, vai ei?
88. Ritu14.11.2006 klo 11:10
Ainakin minulle noilla palkinnoilla oli ristikkoharrastuksen alkutaipaleella merkitystä. Sitä lähetteli kaikki arvontoihin ja kun vielä onnistikin, niin innostui yhä enemmän.

Sitten yleistyi tämä tietyistä ruuduista kerättävien kirjainten lähetysmalli ja siihen omalta osaltani tyrehtyi vastausten lähettämiset.
Palkinnot menettivät sillä lailla merkityksen, etteivät ne enää sen jälkeen olleet minulle nimenomaan ristikkopalkintoja, vaan ihan mitä tahansa kilpailupalkintoja, johon jostain oli onnistunut kilpailulipukkeen repäisemään.

Tosin nyt kun ratkon ristikoita, niin tuo nuoriso säntää silloin tällöin näpytteleen omaan kännykkäänsä noita avainsanoja palkintojen toivossa.
Pitäisköhän itsekin pitkän tauon jälkeen kokeilla, että kohteleeko onnetar samanlailla minua ja tuota kovanonnen poikaa Penaa? ;)
89. mor14.11.2006 klo 11:16
En ole ikinä lähettänyt ristikkoa palkintoarvontaan. Ainoat poikkeukset ovat SM-alkueräristikot, joissa jatkopaikka on palkintona ;-)

Minulle ratkonta sinänsä on tarpeeksi antoisaa, enkä kaipaa siihen mitään lisäjännitystä. Ja kun lukee Ritun mainitseman Penan tilityksiä omista palkinnottomuuskokemuksistaan, on ehkä hyväkin, että olen säästänyt postimerkit muuhun käyttöön!
90. Tinke14.11.2006 klo 11:30
Itse olen totaalisen vastainen näille avainsanapelleilyille. Eihän siinä ole mitään järkeä, että palkinnon voi saada henkilö, joka on ratkonut vain murto-osan ristikosta. Se syrjii tietysti niitä, jotka ovat työllä ja vaivalla tehneet koko paletin täyteen.
91. Laura17.11.2006 klo 20:40
Olen ratkonut ristikoita puolet elämästäni (12 vuotta), ja neljä kertaa olen voittanut. Ratkon vain palkintoristikoita, vaikkei palkinto olekaan se pääasia, ei todellakaan. Jollain lailla vaan ratkomiseen tulee "lisämielekkyyttä", kun on mahdollisuus voittaa jotain.

Toissapäivänä äitini soitti ja onnitteli, että olen voittanut Paksusta Pelikaanista t-paidan ja pinssin. Oli nähnyt nimeni uusimmassa lehdessä. Tietääkö joku, milloin palkinnot postitetaan? En nimittäin vielä ole saanut palkintoa kotiin ihasteltavaksi.
92. Eki17.11.2006 klo 21:34
Samaan aikaan ilmeistyneiden Mustan ja Krypton palkinnot ehdittiin lähettää, mutta Paksun palkinnot tulevat voittajille ensi viikolla.
93. Laura28.11.2006 klo 20:47
Vieläkään ei ole tullut edellisessä viestissäni mainittua palkintoa, joten alan olla jo huolissani... Onkohan niitä vieläkään lähetetty, vai onko omani hukkunut postissa? En osaisi kaivata, jollen tietäisi, mutta nyt harmittaa, jossen sitä saakaan.
94. Eki28.11.2006 klo 21:09
Syy miksi tuon yhden lehden palkinnot on lähettämättä on, että paitojen koot loppuivat eikä ole ehditty hakea varastosta lisää. Palkinto on kyllä tulossa!
95. Eki29.11.2006 klo 19:12
Lauran(kin) paita on nyt matkalla postiin. Eiköhän se huomenna jo putkahda luukusta tai ilmesty laatikkoon.
96. Tinke29.11.2006 klo 22:44
Kyllä sitten olen tyytyväinen Suomen postilaitokseen ja VARSINKIN erään nettimyymälän ripeään toimintaan! Tuli vaan tuosta tavaran postissa lähettämisestä mieleen. Tilasin tuossa tiistaiaamuna kolme CD-albumia netistä ja suurena yllätyksenä kyseiset CD:t tipahtivat postilaatikostani jo tänä aamuna (ke) luukusta alas! En nyt ollenkaan hauku Vuokilaa enkä ketään muutakaan, mutta oli vaan pakko päästä kehumaan, koska nuo CD:t sattuvat vaan olemaan tän vuoden parhaat albumit omasta mielestäni.

Tää oli nyt eka kerta kun tilaan netin kautta ja täytyy sanoa, että todella vaivatonta on ja kyllä todellakin voisi jatkossakin harkita tilaavansa tavaraa netistä. Varsinkin kun tulveat kerrostalon kolmanteen kerrokseen luukusta sisään, eikä tarvitse, kuin sängystä pari askelta ottaa noukkiakseen tuotteen.

Nettikauppa on kyllä varmasti tulevaisuuden juttu!
97. Ritu31.12.2006 klo 16:35
Se on sitten tilinpäätöksen aika koittanut. Pena varmaan on tällä hetkellä työllistettynä kirjanpidollisiin tehtäviinsä; siellä varmaan heitellään lukuja niin debet- kuin kreditpuolellekin ;).

Oma tilinpäätös on ja pysyy miinuksella, summasta ei minkäänlaista hajua. Ristikkolehtiin uppoaa se mikä uppoaa, kaksi yksittäistä ristikkoa tuli vuoden aikan lähetettyä arvontoihinkin. Mutta positiivisesti ajateltuna näin on annettu oma pieni panos Suomen kansantalouteen työllistämällä Postia ja ristikon laatijoita. ;)
98. iso S31.12.2006 klo 19:16
Jotta kirjanpito menisi oikein, miten jaksotetaan menot ja tulot?

Lehden, kirjekuorien ja postimerkkien hinnan ja voittojen kirjaamiselle olisi tarjolla ainakin nämä:
- lehden ilmestymispäivä
- ostopäivä
- luottolaskun maksupäivä, jos maksettu luotolla
- ratkaisupäivä
- postitusäivä
- viimeinen palautuspäivä
- voiton julkaisupäivä
- voiton tietoontulemisen päivä
- voiton tilille rapsahtamispäivä

Tässä on sellainen riski että ratkonnan voitollisuudesta tai tappiollisuudesta saa harhaisen käsityksen kun tiettyyn ristikkoon kohdistuvat kulut ja voitot jaksottuvat eri tilikaudelle :-(
99. Ritu31.12.2006 klo 19:32
Iso S: Juu, ei näytä olevan ratkojankaan kirjanpito niin helppoa kuin äkkiseltään luulisi. ;D
100. MP1.1.2007 klo 18:25
Hauskaa Uutta Vuotta kaikille.
Tiimimme (minä + puoliso=MP) saldo oli viime vuodelta aika hyvä. 1 hesari 20€, 2 NYTtiä 2x7€, 1 kuukausiliite 20€, 2 kirjaa maakuntalehdestä, 3 ässäarpaa P&O,( ei voittoja). Noin 10 v:n ajalta ehkä 10 hesaripalkintoa ja puolenkymmentä kirjaa. Pakkasella kuitenkin ilmeisesti, jos laskee postituskulut, tekstareita on harvoin käytetty. Mielestäni palkinnot ovat ratkomisen "suola" ja onhan mukavaa näkyä lehden nimiluettelossa ja näyttää tutuille, ettei ole vielä kauhean dementti.
Vuosia sitten, kun ensi kerran mökiltä lähetin NYT-ristikon sain heti jänis-paidan, jota edelleen ylpeänä kannan. Luulen vain ristikkoihmisten tietävän mistä paidasta on kyse.

Maakuntalehden kirjapalkinnot ovat olleet tosi hyviä, ainakin täällä pohjoisessa LK:n alueella. Ristikot ilmeisesti Ekin laatimia. Kun sain Paulo Coelhon Alkemistin innostuin lukemaan kirjailijan muitakin teoksia, jotka ovat ajatuksia herättäviä ja persoonallisia. :-)
101. Taata1.1.2007 klo 18:33
Terveisiä Lappiin yhdeltä junakapinalliselta!
102. Pena3.2.2007 klo 01:17
Hyvää iltaa - god afton!
Loppulitviikin aika - slutlitvikens tid!

Kohta pääsen kehumaan voitoillani. Siinä jääpi Kuitus-Virpinkin hiihtopalkkiot varmasti toiseksi! Mutta lasketaanpa:

Viimeinen kvartaali:

Tekstarit, postimaksut, lehdet (sis. IS): 290€

Voitot: IS:sta 100€ ja samasta virmasta lehtiseteleitä 10kpl: 20€. Joten viimeisen kvartaalin tulos näyttää -170€.

Koko vuoden tulos on -721€ (-4287mk).

Mitämitä? Enkö rikastunutkaan voitoillani? Voi pannahinen!

Jos lasketaan umpitollosti, että "ratkontaura" kestää vaikkapa 25 vuotta, tuolla menolla miinusta kertyy 18025€ (107172mk). Pitäiskö tuosta ottaa vaaria, koska sehän on yli satatuhatta mummoa?

Ei tämä ainakaan kannata! Lopetan moisen harrastelijan puuhastelun...

...paitsi jos muutan mieleni...

...oikeastaan muutinkin jo! Jatkankin entiseen malliin! Heippa!

d=)

[ "..ja tuo yks pölkkypää laskee kaikki maksut ja voitot..." sanoi sihteeri Riitta viime keväänä. Hän oli oikeassa. Lopetankin laskemisen. ]
103. y3.2.2007 klo 08:23
Hyvää huomenta - god morgon. Onneksi Penalla on vielä sitä ratkonta-aikaa jäljellä.
104. Eki11.3.2007 klo 09:46
Alivaltiosihteerin Viikkovisassa jaettuja palkintoja:

.
.
.
69. Pasin noutama simpukankuori Atlantin länsirannalta, Olavi Uotila, Tuusula
70. Jyrkin Koiviston Auton pikavuoro-aikataulu vuoden 94 loppuun asti, Marika Lignell, K-ala
71. Simon Iltasanomien viikonvaihderistikko, Anu Siiskonen, Lahti
.
.
.
105. Pena7.1.2008 klo 15:47
Posti(vai onko ne nykyään itella)maksut ovat muuttuneet vuoden alusta. Arvatkaa mihin suuntaan! itellapistefi.
106. Eki11.3.2008 klo 22:05
Itä-Pirkanmaan helmiristikon voittajaluettelossa heti ensimmäisenä pilkottaa myös täältä tuttu nimimerkki Ritu. Hän saa tekstin mukaan "Kangasalan Eläinpuadin 20,- euron lahjakortin".

Ritulle semmoiset terveiset, että oli tarkoitus tulla Kangasalan kesäpäivillä moikkaamaan, mutten koskaan huomannut sinun olevan paikalla. Sitten myöhemmin kuvista joku sinut osoitti. Joku toinen kerta sitten!

Sen sijaan menin kyllä jututtamaan toista sanaseppoa, jonka luulin voittaneen Iltiksen matkaristikosta 500 euron lahjakortin. Vaikka hänellä on mielestäni suht harvinainen nimi, silti hän väitti, ettei ollut se voittaja.
107. Ritu12.3.2008 klo 09:54
Tuo ko. Itä-Pirkanmaa-lehdessä ollut ristikko oli sellainen, josta minun pitikin tänne kirjoittaa, mutta koska ratkonta-aikaa oli vielä jäljellä, niin katsoin parhaaksi jättää asian. Sitten tämä d-kirjaimella alkava tauti, jonka nimeä en muista, teki tehtävänsä ja asia unohtui :).

Nyt voi sanoa, että voittoprosentti on 100, kun en tänä vuonna muita ristikoita ole lähettänytkään.
Mutta paras palkinto on vuodelta 2005, kun olin mukana ristikkoristeilyllä ja voitin oman käsitykseni mukaan Iisakin Ristikoiden vuosikerran. Tuota vuosikertaa on riittänyt tähän päivään saakka. Lehti on kolahtanut luukusta säännöllisesti, kiitos siitä Kolmioristikoille ;)

Tuosta Itä-Pirkanmaan lehdessä ollutta ristikkoa minulla ei siis enää ole, mutta silloin kun sitä ratkoin, tuli mieleeni, että helpostakin ristikosta oppii kaikenlaista. Siellä oli vihje, jos oikein muistan EI BILJARDIPÖYTÄ ja vastaussanaksi tuli VERATON. Kesti vähän aikaa tajuta, että kyse oli kankaasta ja ystävämme Google poisti minulta loputkin tunnontuskat tuon vihjeen osalta.
Tuota kyseisessä lehdessä olevaa ristikkoa on mukava ratkoa syystä että vihjekuva on yleensä tuttu, kun valokuvat ovat omasta tai naapurikunnista. Omalla tavallaan tulee erilainen fiilis ratkoa sitä. Helppojahan ne ovat, mutta välipaloiksi ihan maukkaita.
108. Ritu14.8.2008 klo 15:51
Aina tulee maristua, jos kohdalle osuu huonoa palvelua. Nyt pitänee kiittää hyvästä palvelusta, joka koskee tuossa yllämainiutta ristikkopalkintoa. Se oli lahjakortti erääseen Kangasalla sijaitsevaan liikkeeseen. Ja kun en ihan vieressä asu, niin eikös lahjakortin voimassaloaika mennyt umpeen ja heitin sen roskiin. Ja kappas! Eilen postiluukusta kolahti uusi lahjakortti uudella voimassaoloajalla.
Tuosta ei kyllä palvelu parane!
109. Eki14.8.2008 klo 22:29
Tähän perään sopinee kommentoida, että kävin tänään sillä Oriveden jäätelökioskilla, joka oli pääkuvassa Itä-Pirkanmaan ristikossa numerossa 7/08. Orivedellä oli kaksi kioskia enkä ollut ihan varma, kummasta oli kyse. Kioskin myyjätkään eivät tienneet asiaa. Arvaten meni kuitenkin oikein ja ostimme ristikon kunniaksi Ingmanin kiskalta mojovat pallot.
110. Ritu15.8.2008 klo 18:21
No lähellä käväsit. Siitä noin 20 metrin päässä on veikkauspiste/kahvila, jota pyöritän. Sääli, olisin voinut arpoa sullekin yhden 3 miljoonan arvoisen lottorivin. No, kun ei kelpaa, niin ei ;)
111. Eki15.8.2008 klo 18:24
No voi sun...
112. kp15.8.2008 klo 19:10
tosi lähellä oli--- mutta ei osunut
113. JENO17.8.2008 klo 00:19
kp:lle (ja Ekillekkin) : olisi voinut muuten osuakkin, tuli vaan mieleeni kun olin Ritun kanssa edustamassa Oriveden mainetta (!) suurena ristikkokaupunkina Oulun Rotuaarilla, hän tuosta-vaan osti Casino-arvan paluuvaiheessa rautatieasemalta ja voitti matkarahat takaisin.
Eli onnettaren taipumuksia hänellä on.

Tästä tulikin mieleeni asia, josta Ritun kanssa jokus keskustelimme ja joka tutui hyvältä idealta.
Orivedellähän on Kansanvalistusseuran alainen Oriveden Opisto, jossa järjestetään eri kultturinalojen seminaareja ja tapahtumia.
Mietiskelimme mahdollisuutta ristikkoharrastuksen kulttuurillista edistämistä ajatellen Oriveden Opiston tapahtumia ja seminaareja. -Siellähän on sarjakuvalinja ja jopa huumorin ja satiirin istituutti, jotka ovat vakituista toimintaa. Alkuunhan riitäisi jonkinmoinen kesätapahtuma.
Tämä vain vinkiksi jos tässä olisi ideaa.
Omasta puolestani tässä ei ole mitään kotiinvetoa, olen asunut muulla paikkakunnalla jo yli 7 vuotta.(kaiketi jonkinlaista kotiseuturakkautta)

Niin, tuo äskeinen ei kuulukkan tälle sivulle, alunperin minun piti kysyä ristikkoarvontojen arvontajärjestelmistä, kun innostuin lähettämään muutaman. Varmaankin sitä on jo käsiteltykin jollain sivulla. Vain on niin ettei osaa?/viitsi? hakea. (jos joku muistaisi missä sjaitsee?)
114. Ritu2.9.2008 klo 15:59
Ristikonratkojien kukkaroita koetellaan taas tai ainakin niiden, jotka lähettelevät niitä arvontoihin. Postimaksuihin on tullut korotuksia 1.9. alkaen.

Aikoinaan Kuningaskuluttajakin on tutkinut ristikon matkanteon arvontoihin. (http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/709)
115. Ritu18.4.2009 klo 19:52
Jos vanhat silmäni näkivät oikein, niin se on Porvoossa tehty kirjanpitoon 100 euron merkintä sille tulopuolelle.
Piti muuten Pena kysymäni, että kummallako tavalla onnetar oli sinulle suosiollinen; lähetitkö vastauksen Ilta-Sanomiin postitse vai kännykällä?
116. Tapsa18.4.2009 klo 22:13
Ei kannata tehdä edes kirjanpitoa siitä, mitä voittaa. Ei takuulla tule edes postimaksuja palautuksille, saatikka ostorahoja uusien lehtien ostoon, varsinkaan Pelikaanin systeemillä. Viime keväänä oli nimeni KryptoPelikaanin voittajalistalla, mutta sitä kaksikymppistä ei ole tililleni tähän päivään mennessä tipahtanut.
117. Eki18.4.2009 klo 22:21
Aina se valittaa samasta asiasta.
118. silti onnellinen ratkoja21.4.2009 klo 11:43
Viime aikoina on hieman ihmetyttänyt sellainen seikka, että tämän palstan sisäpiiriläinen on voittanut kaksi kertaa hyvin lyhyen ajan sisällä?! Itse olen voittanut 20 ekeä vuonna 2004 ja sen jälkeen en enää ikinä. Vaikka ratkon ja lähetän lähes joka viikonlopun ja maanantain ristikkoextrat kans, niin ei vaan voittoa kuulu. Sentään viisi vuotta edellisestä voitosta??
119. Eki21.4.2009 klo 12:31
Oulun onnettarella ei ole mitään tietoa tämän sivuston nk. sisäpiiristä eikä muutenkaan intressejä avittaa siihen kuuluvia pikkurahoilla.
120. Lissu21.4.2009 klo 21:26
Mitäs sanotte siitä, että eräs (näissä piireissä varsin tunnettu naishenkilö) voittaa tämän tästä IS:n ristikoissa? Rupesin tahattomasti seuraamaan viime
syksynä (luen muutenkin aina voittajien nimet) ja ällistyin kun tämä nimi oli
4-5 kertaa muutaman viikon välein voittanut. Viimeksi nimi oli IS:ssa 20.4.
TAAS. Miten joku voi voittaa koko ajan????
En ole kade, itse olen voittanut m.m. IS:n 500 euron matkalahjakortin, 200 ja 20 euroa sekä muista lehdistä 400 ja 200 euroa plus jotain pientä. Mutta: nämä voitot jakautuvat usealle vuodelle.
Tuntuu vaan niin perin kummalliselta, että Onnetar suosii jotakuta ihan tämän tästä...
121. 021.4.2009 klo 23:45
Lissu. Usein on kirjoitettu siitä, kuinka jonkun nimi usein
"voittolistalla." Yksi tärkeä seikka on mielestäni unohtunut,
että ristikko on oikein täytetty. Osa ristikoista on kuitenkin
sellaisia, että jokainen kirjain pitää olla oikein.
Erikseen ovat ne, joissa on numero/kirjain systeemi.
Ainoastaan ottamalla ristikosta kopio ja tarkistamalla
jokainen kirjain, niin silloin voi tietää, että on täyttänyt
oikein. Yksikin huolimattomuudesta johtuva ristikko ei
ole silloin arvontojen joukossa.
122. 021.4.2009 klo 23:48
po virhe ristikossa jne.
123. näin olen kuullut21.4.2009 klo 23:59
Eräs sanomalehtitoimittaja kertoi minulle, että heidän lehdessään voittamiseen riittää se, että ristikko on täytetty...

Ja joillakin vain on parempi arpaonni kuin toisilla, näin ikävästi on asia. Tilanne voi kuitenkin muuttua, joten kannattaa jatkaa lähettämistä.
124. Pena22.4.2009 klo 02:33
Ritu: kännykällä. Ehkäpä tuo sadan euron voitto riittää reilun kuukauden ristikkotekstareihin ja -postimaksuihin. Vaan kun nuita voittoja ei joka kuukausi tule. Mennee taas vuodesta 11 kuukautta miinukselle.

Maanantailiitteen maininta "jos voitto osuu kohdallesi, soitamme sinulle" ei pidä paikkaansa. Koskaan eioo kukaan soittant, vaikka oon voittant! d=(
125. Intohimoinen ratkoja22.4.2009 klo 09:27
Mutta minäpä kerran voitin erään tietyn ristikon ja rahatkin tulivat tilille, mutta lehdessä nimeäni ei mainittu. Voittajaksi ilmoitettiin aivan toinen henkilö toiselta paikkakunnalta?!
126. Silti onnellinen ratkoja22.4.2009 klo 09:30
No kyllähän Lissu sinäkin olet onnetarten suosikki, noin paljon voittoja! Aattele, mulle ei yhtään voittoa 5 vuoteen!
127. Ritu22.4.2009 klo 10:30
Mutta ajatelkaas, jos ristikoiden tarkistaminen ei olisi noin työlästä ja aikaa vievää ja lehdet tarkistaisivat kaikki lähetetyt ratkaisut ja julkaisisivat myös väärin ratkoneiden nimet. Sepä vasta hauskaa olisikin, kaikki saisivat nimensä lehteen, harmi vaan, jos oma nimi alkaisi tulla liian tutuksi lehtien palstoilta näiltä väärin ratkoneiden listalta.
128. Intohimoinen ratkoja22.4.2009 klo 10:38
En oikein bonjaa tuota Ritun kommenttia. Sanon vain, että olisihan se ollut kiva nähdä nimensä ristikon oikein ratkaisseena ja jopa palkintorahan voittaneena. Ihmettelin vain kovin, että saiko palkinnon tässä tapauksessa kaksi henkilöä, allekirjoittanut, jonka nimeä ei mainittu lehdessä ja henkilö, joka ilmoitettiin ristikon rahapalkinnon voittajaksi?
129. Ritu22.4.2009 klo 11:00
Satuitko Intohimoinen ratkoja silloin katsomaan, että lehti julkaisi voittajat oikeasta numerosta. Silloin tällöinhän näkee sitäkin, että lehdessä mainitaan, että tässä on edellisen kerran ratkaisu. Se onkin sitten aivan eri ristikon ratkaisu.
Ei tästä nyt kovin kauas taaksepäin tarvi mennä kun mielestäni Iltiksen koviksen ratkaisussa oli jotain häikkiä, joko mainittu ratkaisusana ei ollut se mikä piti tai varsinaisen koko ristikon ratkaisu oli eri kuin piti. En vaan taas jaksa muistaa miten päin se oli. No olimitenoli.
130. jenisei22.4.2009 klo 13:48
Olen ilmeisesti se "tunnettu naishenkilö" joka taas Iltiksestä voitti ma 20.4. Ei kannata kadehtia, miinuksella ollaan ja rankasti (ei ees kehtaa ajatella miten paljon). Salaisuus on se, että ratkoo ja lähettää KAIKEN! Sitkeästi, joka päivä ja jatkuvasti... ;)
131. Tuulia22.4.2009 klo 17:18
"Sisäpiiriläinen"(?) voi voittaa, mutta ristikkoratkaisuja on lähetettävä ahkerasti.
Omalle kohdalle voittoja osuu aika usein, mutta ratkon tosi paljon ja MYÖS LÄHETÄN PALKINTORISTIKOT !
En laske, olenko voitolla vai häviöllä, sillä harrastukset maksavat aina !
132. kp22.4.2009 klo 17:46
en oo koskaan voittanut. mutta en saa osallistuakaan.
133. Marco Poloinen22.4.2009 klo 17:48
Ai Iltiksen ristikoihin? Kukas sen kieltänyt?
134. kp22.4.2009 klo 18:01
tuohon voin
135. kp22.4.2009 klo 18:03
pelikaaneihin voin
136. kp22.4.2009 klo 18:05
seuran ristkoihin voin
137. kp22.4.2009 klo 18:06
voin kaikkiin paitsi kahteen
138. RA22.4.2009 klo 20:31
Siellä on Ilta-Sanomien ristikkotoimituksen seinällä varmaan jo valmiina lappu, missä on Penan puhelinnumero => nimi, osoite ja tilinumero.

Hoh hoh hoooo :-D

Ottavat kuulemma selville numeropalvelujen kautta yhteystiedot, jos voittajaksi arpoutuu tekstarilla vastannut.
139. Intohimoinen ratkoja23.4.2009 klo 08:22
Ritulle, kyllä ristikko oli se nimenomainen ristikko, sillä se oli näitä Joulunajan erikoisristikoita, joilla on ihan oma nimikin ja palkintosumma vähän isompi kuin normaalisti. Tiedustelinkin asiaa silloin lehdeltä, mutta vastausta en koskaan saanut. Ihan vaan sen vuoksi otin asian esille, että voiko näiden arvontojen oikeellisuuteen yleensäkään luottaa ollenkaan?
140. Ritu23.4.2009 klo 10:59
Intohimoinen ratkoja: Ok, ilmeisesti joku kämmi täytynyt sitten käydä. Ihmettelen kyllä itsekin sellaista asiakaspalvelua, ettei asiakkaan yhteydenottoon anneta minkäänlaista palautetta.

Mutta kaikenkaikkiaan en itse jaksa uskoa näihin täällä esitettyihin väitteisiin, että arvonnoissa voitot menisivät arpojan toimesta samoille henkilöille tai jollekin ihmeen sisäpiirille.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että joskus tosiaan lähettelin kaiken maailman ristikot ja kilpailut ja voittoja tuli tuon tuosta. Mutta se vastaamisen määräkin oli mittasuhteiltaan valtava. Kävi välillä työstä!
Sitten lähettelyt harventui oleellisesti ja niin harveni voittojenkin tulemiset.
Uskon vahvasti että varsinkin kovistasoisia ristikoita ratkoo samat heput ja he osaavat ne ratkoa myös oikein ja niissä oikein ratkottujen ja lähetettyjen vastausten määrä on varmasti pienempi kuin helpoimmissa ristikoissa.

Itse kun kerran olen päässyt seuraamaan ristikkovoittojen arvontaa, niin kyllä siellä niin kävi, että pinosta vedettiin tietty määrä lehtiä kyseisen ristikon palkitsemista varten. Ne tarkastettiin ja kun joukosta löytyi virheellinen ratkaisu, se laitettiin takaisin arvottavien joukkoon ja vedettiin uusi lehti tarkistusta varten virheellisesti ratkotun tilalle.
Tässäkin tapauksessa jonkun epäonni kääntyi toisen onneksi.
141. apua23.4.2009 klo 11:39
Muutama vuosi sitten ryhdyin ratkoskelemaan sanaristikoita, ja aluksi otin asian niin vakavasti, että uskoin jostain löytyvän jonkinlaisen ratkaisujen "tutkintalautakunnan", johon vetoamalla epäselvät tapaukset saisivat virallisesti oikean ratkaisunsa.

Mitään tällaista tahoa ei ole löytynyt. Lähimmäksi näyttäisi pääsevän juuri tämä keskustelupalsta, jossa käydyt keskustelut ovat sitten vastaus kysymyksiin.

Eniten on nyt jäänyt hiertämään se, että me tunnumme olevan kaikki sitä samaa mieltä, että AIVAN KESKEINEN (mutta aina puuttuva) tieto ristikoiden palauttelijoille olisi viikottaisten palautusten lukumäärä. Palautusten lukumäärähän olisi myös lapsellisen helppo laskea. On toisaalta ymmärrettävää, että "kilpailusyistä" tätä tietoa ei ilmeisesti kuitenkaan haluta antaa.

Olisiko jollain keskustelijalla ehdottaa toimenpideideaa siitä, miten tällainen tieto olisi ristikonjulkaisijalta (-julkaisijoilta) puristettavissa?
142. -23.4.2009 klo 16:14
Emme ole kaikki samaa mieltä.

Minulla ei ole mitään käyttöä tiedolla, miten moni on palauttanut jonkun kymmenistä viikottain julkaistavista ristikosta.
143. Matti23.4.2009 klo 17:45
Jos tietäisi vastausmäärät, voisi keskittyä lähettämään sellaisia ristikoita, joihin vastataan vain vähän. Voitonmahdollisuudet paranisivat.
144. Eki23.4.2009 klo 19:19
Tänään kuulimme SM-kisan tarkastajakakkukahveilla IS:n kilpailuvastausten summittaisia määriä. Ne ovat suuria. Kesäisin, kun on 500 euron lahjakortteja tarjolla, myös viereisen sivun 100 euron palkintoja tavoitellaan talviaikaa enemmän. Kovikseenkin tulee Tolvasen mukaan parhaimmillaan 300-400 vastausta, mutta se on silti helpoimpia voittokohteita.

Ensi viikolla Iltikseen tuleekin aika huikea säännöllinen palkinto (melkein juhannukseen asti). Olkaa tarkkana alkuviikosta! Kannattaa tavoitella.
145. JTak23.4.2009 klo 19:26
Jos kaikki keskittyisivät lähettämään vain sellaisia ristikoita, joihin tulee vähän vastauksia, niin niistähän tulisi yhtäkkiä kaikista suosituimpia, jolloin voittaminen niissä olisi huomattavasti vaikeampaa. :)
146. Eki23.4.2009 klo 19:27
Jyrkillä on pointti. Saadaanko tästä ikiliikkuja aikaiseksi?
147. Matti23.4.2009 klo 19:36
JTak :-)
148. Matti23.4.2009 klo 19:41
Entinen poliisi hätisteli ihmisiä jalkakäytävällä ja sanoi, että jos kaikki vaan seisoskelisivat tuolla tavalla, niin kuinka muut mahtuisivat kulkemaan.
149. Antti Skyttä23.4.2009 klo 22:49
Oma todellinen kokemus!

Aikoinaan minulla oli auton kesä/talvirenkaat säilytyksessä silloisella Iskolla. Syksyllä renkaidenvaihtoon oli aina ruuhkaa ja erään kerran minulle annettiin suora puhelinnumero, koska olin kanta-asiakas ja koska keskuksen numeron kautta oli vaikea päästä läpi ja joutui odottamaan.

Seuraavana syksynä yritin soittaa tuohon spesiaalinumeroon ja se tuuttasi jatkuvasti varattua. Lopulta yritin tuskastuneena keskuksen numeroa, josta vastattiin heti. Kun ihmettelin tätä, minulle kerrottiin, että nyt kanta-asiakanumero oli se, jossa oli jatkuvasti ruuhkaa.

Suo siellä, vetelä täällä!
150. Silti onnellinen ratkoja23.4.2009 klo 22:57
edelleen täällä vaan ihmettelee, että ei kai niin surkeaa tuuria voine olla kenelläkään muulla paitsi meikällä, 5 vuotta lähettänyt joka kuukausi parikymmentä vastausta (sekä koviksia että helpiksiä) eikä yhtään voittoa! Niitä matkalahjakorttejakin olen metsästänyt oikeinkin hartaudella. Mutta kun ei niin ei. Kyllä mä oikeestaan olen vähän katkerakin.
151. Aksu27.4.2009 klo 22:21
Mitä tarkoittaa Iltalehti-linkin kohdalla seuraava teksti:

"Iltalehden ristikko - vaihtuva tehtävä johon käsiksi pääseminen edellyttää rekisteröitymistä lehden lukijaksi"?

Tarviiko tosiaan rekisteröityä, kun vastauksen voi kuitenkin lähettää? Vai meneekö vastaukseni suoraan mappi-ö:hön?

Voitto on tähän asti antanut odottaa.
152. Jukkis28.4.2009 klo 08:05
Takavuosinahan Iltalehden nettilehteä sai lukea vain rekisteröitymisen kautta. Tuo teksti on varmaan peräisin niiltä ajoilta, kukaan ei ole huomannut poistaa vanhentunutta tietoa.
153. Aksu28.4.2009 klo 08:49
Kiitos tiedosta, Jukkis!

Taidan jatkaa Iltalehden ristkoita, kunnes Onnetar löytää miut.
Ilta-Sanomista tuli kirjoja viime keväänä ihan tukuittain, mutta vastaukset lähetetäänkin maksullisna tekstiviesteinä.
154. jammi28.4.2009 klo 09:43
Olen jo vuosia ratkonut Hesarin ristikoita, mutta vasta muutama kuukausi sitten lähetin ratkaisuni ensimmäisen kerran - ja voitin heti! Sen jälkeen olen lähettänyt melkein jokaisen, mutta voittoa ei ole tullut.
155. Päätyökseen28.4.2009 klo 10:58
Tilastosta tämä alkuvuosi:
Tilaus ja irtonumerot 214,- €
Postimaksut 39,50 €
Voitot
156. Päätyökseen jatkaa28.4.2009 klo 11:00
Voitot 34,- €
Tappio -220 €

Hyvin menee!
157. tonimikael28.4.2009 klo 11:27
Jos tappio on miinusmerkkistä, onko se silloin voittoa? :P
158. Matti28.4.2009 klo 11:49
Jospa se onkin ajatusviiva. Meinaan - panee miettimään.
159. RA28.4.2009 klo 11:56
Eihän tuossa ole tappiota kuin 219,50. Tai oikeastaan vain vaivaiset 5,50.
160. Auroran pappa28.4.2009 klo 14:46
Kun onnistuisi joskus saamaan oikein sellaisen ison voitto
summan mikä on satoja euroja, mut kyl se osaa karttaa
meikäläistä. Ja sit monissa ristikkolehdissä on niin huo-
noja palkintoja esim: 8,50 €,eihän tää ole mitään.
Sit oli jossain ristikkolehdes, et tään eurosumman vois
ottaa myös arpoina,casino, ässä ym.
Kirjoitin siihen et mitä tyhjillä arvoilla tekee, olis ees posti-
ikimerkkejä niis arvo säilyisi.
161. tuffa Porist28.4.2009 klo 18:10
Olen sentilleen ja pennilleen omillani, koska en kuuna päivänä ole lähettänyt ainuttakaan ristikkoa arvontaan,
mikä ei tippaakaan ole vähentänyt mielenkiintoani niiden täyttämiseen. Lehdet tilaan muutenkin.
162. kp28.4.2009 klo 18:18
arvonta on mulle kielletty oulusa
163. Maikki30.4.2009 klo 20:08
Omalle kohdalleni on jokunen voittokin osunut, mutta ei niistä sen isompaa melua ole koskaan tullut.

Vaan jo edesmenneet vanhempani olivat todella onnekkaita takavuosina. He voittivat niin usein, että lehtien vuosikertamaksut maksettiin ristikkovoitoilla! Ja tämä on aivan totta!
164. 030.4.2009 klo 20:24
Maikki. Muistan ensimmäisen HS-ristikon, jonka sain täyteen,
niin heti alussa tuli voitto. Sen jälkeen aina silloin tällöin.
Tuli parikin kirjoitusta mieleen, jossa sanottiin sama,
että heti aluksi (utamina) tuli voitto heti, mutta ei pahemmin
sen jälkeen.
Muistatko mahdollisesti mistä lehdistä vanhempasi
täyttivät ristikoita?
165. Maikki1.5.2009 klo 02:59
Muistan oikein hyvin. Olivat Seuran ja Avun ristikoita, sekä Suomen Kuvalehden. Itsekin olen voittanut niistä joskus palkintoja!
166. sipe1.5.2009 klo 13:41
olen voittanut ompelukoneen( yli 20 vuotta sitten),10 euroa rahaa,keittokirjan ja lasikorun ja olen täyttänyt paljon ristikoita ja yleensä lähetän netin kautta vastaukset ei lyö muuten leiville,mutta on tosi mukava harrastus täytellä
167. Outsider3.5.2009 klo 21:08
"Me käymme voitosta voittoon" daa daa daa daaa ..
168. 03.5.2009 klo 21:26
Maikki. Suomen Kuvalehdestä olen minäkin saanut.
169. Maikki3.5.2009 klo 23:09
0. Suomen Kuvalehdestä en ole koskaan voittanut mitään. Mutta saman koin utamina ratkojana Seurasta joskus takavuosina. Peräti päävoiton. 30€. Olin ylen ylpeä itsestäni!
170. ratkoJA3.5.2009 klo 23:32
Ruutukolmion ristikoista olen voittanut 37€ (20€ + 2x 8,50€) silloin kuin niitä vielä ratkoin. Nyt pelikaaneista ei ole vielä tärpännyt vaikka niitä ahkerasti olenkin lähetellyt.
171. Palstaa seuraava4.5.2009 klo 09:22
Jotkut näköjään saavat mukavia lisäansioita kovisten ratkonnasta. Jos vastauksia vaikeaan ristikkoon tulee vaikkapa vain sata, niin on se kumma, että voitto menee silti aina samoille henkilöille? Ei voi enää olla sattumaa.
172. Auroran pappa4.5.2009 klo 14:26
Kyllä Suomen Kuvalehdestä on vaikea voittaa. Eihän siinä ole palkintoja-
kaan kuin 2/viikko, ja nekin niin mitättömiä.
173. RA4.5.2009 klo 17:36
Aloin (joutessani) miettiä tuota Palstaa seuraavan loppukommenttia "Ei voi enää olla sattumaa."

Jos ei voi olla sattumaa, niin mistä sitten on kysymys? Mitä veikkaatte:

A. huijauksesta ja sisäpiirikähminnästä
B. lahjonnasta (maksan satasen, jos laitatte nimeni lehteen)
C. säälistä (kyllä nyt on taas jo Laurin vuoro)
D. koviksia palauttaa tosiasiassa vain muutama henkilö
E. jokin muu selitys
174. Jukkis4.5.2009 klo 17:40
F. Ei ole mitään selitettävää, koska väite "voitto menee silti aina samoille henkilöille" ei pidä paikkaansa.
175. RA4.5.2009 klo 17:50
Jukkikselta siis E.
176. Jukkis4.5.2009 klo 18:10
Eipäs kun F.

A - E on selitysmahdollisuuksia. Minun vastaukseni ei ole selitys, vaan huomautus, että selitysta ei tarvita, koska ei ole mitään selitettävää.
177. RA4.5.2009 klo 18:30
Seli-seli. "Jokin muu selitys" se on huomautuskin silloin, kun kysymyksenasettelu on muotoa "Jos ei voi olla sattumaa, niin mistä sitten on kysymys".

Mutta ok. Jukkis vastasi siis F.
178. Maikki4.5.2009 klo 20:45
D. Muutaman vuoden ko. lehden palstaa seuranneena, en ole huomannut toistumista voittajissa. En koviksissa enkä pehmiksissäkään.
179. Asiaa seuraava1.6.2009 klo 10:05
Jälleen sai kolmipallosesta ristikosta satasen Suomen kymmenen parhaan ristikon ratkojan ryhmään kuuluva henkilö. Varsinainen rahanjakokone heille, kun näitä kolmepallosia osaa ratkoa vain kenties muutama kymmenen ihmistä. Voitot sitten menevät vuorotellen näille "viisaille". Kunnia tietenkin ratkojille, mutta on se epäreilua jakaa rahaa näiden muutamien ihmisten kesken, kun pehmiksen ja kaks ja puolpallosen voittoja havittelee varmasti satakertainen määrä vastauksia.
180. Eki1.6.2009 klo 11:57
Tulee enemmän vastauksia. Kaikkein vaikeimpiin varmaan vain kymmeniä. Itse olen katsonut, että ilahduttavan iso on voittajien kirjo. Harvaa onnistaa vuodessa ainakaan yhtä kertaa enemmän.

Pian on taas matkalahjakorttia pehmiksestä!
181. Asiaa seuraava4.7.2009 klo 18:45
No niin, onnea jälleen Ouluun koviksen satasesta! Kukaan ei enää ilkeä väittää, etteikö kovis kolmonen ole rahanjakokone kymppikerholle! Helpoimmista ristikoista saa voiton ehkä kerran viidessä vuodessa, näistä kolmoskoviksista noin joka toinen kuukausi. Mielestäni reiluuden nimissä kovis kolmosen voittosumma pitäisi pienentää 20 euroon. Mietin vaan, että miksi tätä yleensä harrastetaan, tätä rahanjakoa kymppikerholle? Vai on taas matkalahjakorttia jaossa, saahan niitä olla, kun älyhelppoihin ristikoihin sataa kymmeniä tuhansia vastauksia!!
182. jeps4.7.2009 klo 19:34
Nostattaahan se korkeushyppääjäkin rimaa, että sama juttu ratkomisessakin. On tavallaan oikeinkin, että voittomahdollisuus paranee joltain osin ratkonnassa itseään kehittäneille.

Ei muuta kuin tähtäin kohti "kymppikerhoa" niin voittomahdollisuus kohenee ja siihen hyvällä tuurilla saattaa saada kenties vastinetta ratkontoihin sijoitetuille rahoille.
183. 04.7.2009 klo 20:20
Tosiasiassa on niin, että kolmipallosen täyttäjiä on
niin vähän, (huom. oikein täyttäneitä) että useimmin
voitto osuu heille. Minulla on ystävätär, joka täyttää
ainoastaan näitä tosi vaikeita ja SK kolmetähtisiä.
Hän ei kuulu "kymppikerhoon" (mitä sillä tarkoitatkin).
Hän on usein voittanut ja välillä laittaa veljensä
nimellä. Molempia olen aika usein onnitellut.
Joten onnea voittajille!
Itse en tähän joukkoon yllä.
184. jeps4.7.2009 klo 21:23
En vain tiedä myöskään mikä on "kymppikerho" on, mutta oletin sen olevan jonkinlainen priimusjoukko, joka pystyy ratkomaan vaikeimmatkin ristikot. Miltei jokaisella kunninhimoisella ratkojallahan on tuo tavoite selvittää ristikko kuin ristikko, mutta ahdinkoiseksi se polku loppumatkalla menee. Itse en ole viimeisille etapeille täysin päässyt, mutta sepä on vielä tavoitetta jäljellä.

Tottahan ristikon ratkonnalla on myös tärkeä osuus olla hyvä ajankulu, hyvä aivovoimistelu, yleensäkin hyvä harrastus kehittää tietomäärää sanojen kautta. Useimille se on riittävä taso ratkoa ristikoita, mutta suotakoon huvi heillekin, jotka huippua tavoittavat.
185. Asiaa seuraava9.7.2009 klo 16:36
No, ainakin Iltis on nyt kadottanut yhden hyvin ahkerasti ristikkovastauksia lähetelleen lukijan. Maanantain Iltis oli alennusmyynnissä (ainakin täällä seuduin), että moni ostaisi sen niiden ristikoiden takia. En sortunut ostamaan enkä osta enää koskaan. Iltis ristikkoaika on kohdaltani päättynyt. Hyvää jatkoa kymppikerholaisille!
186. Lauri Kultti9.7.2009 klo 23:55
Onneksi meitä on moneen junaan! Minä en ihan oikeasti ole pennin vertaa kiinnostunut iltiksen jutuista. Ostan vain joka toinen viikko viikonlopun lehden, jossa on kolmen pallon kovis.
187. Tuulia2.9.2009 klo 16:07
Voittoja tulee ristikoista; tänään yllättäen oli tullut tililleni 170 euroa !
188. Pena2.9.2009 klo 20:29
Hyvää tuuria, hyvä Tuulia!

Aikoinaan ihmettelin sudokuja; kuka niitä viittii tehä! No, sitten kun ite tein ja osallistuin arvontaan, niin eikös vain toissa perjantaina napsahtanu 50 euroa voittoa! Toivottavasti kukaan ei huomannut. Eikä ainakaan tämän (viestin) jälkeen kukaan tiiä!

d=)
189. jh2.9.2009 klo 21:31
Satuinpa huomaamaan Penan nimen IS:stä, eli tiedossa oli!
190. nuuka2.9.2009 klo 22:05
Tuleehan niille voitoille hintaa, jos laskee kaikki kulut, myös IS-lehden. Viikonlopun numero 2,50, ma 1,20, ti myös (kai, voin muistaa väärin). Pelkät lehdet siis lähes 5e/vk. En lue lehdistä mitään juttuja, ei voisi vähemmän kiinnostaa.

Sitten joka kerta tulee vastattua ainakin viiteen tehtävään= 15 x tekstari + lehden osuudet, eli 20e viikossa yleensä ei riitä. Jos sitä sitten kerran vuodessa saa 100e, on se vain pientä palautusta. Ei näillä rikastu :-(

Ilo on siis ratkaisemisessa ja hyöty siinä, että " on pois muusta pahanteosta", joka voisi olla jotain kalliimpaakin. Ristikkoihin paneutuminen auttaa myös laihdutuksessa, ei ole koko ajan jääkaapilla ;-)
191. no se seurailija10.2.2010 klo 09:11
Onnea jälleen kerran satasesta kymppikerholaiselle Ouluun! Voittokassa senkun pullistuu!
192. Ananias10.2.2010 klo 11:16
Tapanani on viedä HS-ristikot suoraan Sanomataloon ja asiakaspalvelukonttorin neitien kanssa ajatuksia vaihtaessani ja aiheuttamaani vaivaa anteeksi pyydellessäni neiti lohdutti minua sillä, että jotkut tuovat paksun pinkallisen yhden ristikon ratkaisuja samaan arvontaan (neiti havainnollisesti asiaa vaaksanleveistään esittelemällä).
Eli Kohtaloa ja Onnetarta voi ilmeisesti avittaa vaikkapa kopiokonetta käyttelemällä tai nuohoamalla taloyhtiön paperinkeräysastiaa.
193. Jaska10.2.2010 klo 15:08
Haloo sinä tyyppi joka viet nipuittain ratkaisuja Sanomataloon. Haluatko vihjeen? Ei se mitään, annan sen kuitenkin. Satutko tietämään, että Iltiksessä on paljon paremat palkinnot, jopa tonni uutisristikossa. Kantsii siis lähettää kymmeniä ratkaisuja tekstiviestillä.
194. EJlo10.2.2010 klo 15:54
Ei kai Hesarille kelpaa valokopioidut vastausristikot. Onhan siitä ollut joskus täällä säikeelläkin jutustelua, mutta tuliko asiaan koskaan varmuutta.
Olen itsekin joskus vienyt vastaukset HS:n toimitaloon ja kun on kahden viikon ristikko Hesarista ja kuun alussa kuukausiliite + joskus vielä yksi kuori IS-maanantain ristikoita niin kyllähän siinä on jo neljän nippu helposti. Ei nyt aivan vaaksaa kylläkään.
Puhelin tekstari on varmasti halvempi kuin Hesan reissu ellei ole mitään muuta asiaa pääkaupunkiin.
195. Aurooran pappa10.2.2010 klo 20:09
No nyt se selvisi miksen ole koskaan voittanut IS-ristikoista. En kortilla johon on laitettu 9 kirjainta, enkä myöskään tekstiviestillä, kun toiset vievät nippukaupalla monisteita arvontaan, ja lähettävät useita viestejä.
Samoin en ole koskaan päässyt Radio -Novan kilpailijaksi, kun olen liian vanha ja minä en ole töihin menossa, tai töistä tulossa 6 jälkeen aamulla. Samoin mulla ei ole mitään lempinimeä, enkä ole nuorehko nainen.
On minun puhelintiedot otettu 35 kertaa ylös muka arvontaan, mutta ei ole vielä arpa osunut, et pääsis voittaan elokuvalippuja
196. no se seurailija10.2.2010 klo 20:25
Siksi musta onkin väärin, että kolmoskoviksenkin palkkio on sata euroa, koska sen saa aina joku niistä muutamista harvoista ristikon oikein ratkoneista. Luulenpa , että kerholaiset avittavat jopa toisiaan, jos oikein tiukka paikka tulee ja joku vastauskirjain jää epäselväksi.
197. Marco Poloinen10.2.2010 klo 20:30
Ai ketkä kerholaiset?
198. Matti10.2.2010 klo 21:22
Minusta tämä automaatti toimii hyvin. Helpoissa ja vaikeissa sama palkintosumma. Helpoissa paljon vastauksia ja vaikea voittaa. Vaikeissa vähän vastauksia ja helpompi voittaa.
199. liena11.2.2010 klo 19:46
Olen puoli vuotta lähettänyt melkein jokaisen HS-ristikon ratkaisun omalla nimellä ja olen tarkistanut, että oikein on olleet yhtä sanaa lukuunottamatta. Otan aina monisteen itselle.
Joskus tuntuu, että minkäänlaiseen todennäköisyyslas-
kelmaankaan ei voi luottaa...
Miksi ei ilmoiteta vastausten lukumäärää? Eihän niitä
tietenkään kaikkia voi tarkistaa, mutta kaikkien vastausten lukumäärän ilmoittaminen ei olisi työlästä.
Alkuperäisiä - lehdestä leikattuja - on helppo määrättyjen
ihmisten saada, ja jos niin tärkeää on saada nimensä
lehteen, niin suotakoon se heille, vaikka ainakin minua
moinen närästää. Eihän muuten voitto osuisi usein samoil-
le nimille ja paikkakunnille.
En sitä kaksikymppistä kadehdi, vaan... no, senhän jo
sanoinkin.
200. Juho11.2.2010 klo 20:24
Takavuosilta on jäänyt mieleen ainakin kerran voittaja, joka sai samasta ristikosta kaksi voittoa omalla nimellään. Siis arpaonnea ja ainakin kaksi vastausta.
201. Heluna13.2.2010 klo 22:15
Jospa minäkin vähän muistelisin takavuosina saamiani voittoja: Olut-lehdestä tuli Pieni Olutopas, Meidän Suomi -lehdestä Luonnontarkkailijan kirja, Mustasta Pelikaanista Pelikaanin oma kynä-, lyijy- ja kumisetti. Lisäksi vuosien mittaan useampia 20 mk - 20 euron rahavoittoja Iisakista, Kirpusta ja eri Pelikaaneista. Pari kertaa on nimi ollut SM-ristikoiden ensimmäisten ratkaisukierrosten jälkeen lehdessä. Ristikkoharrastusta takana reilut parikymmentä vuotta, välillä aktiivisemmin, välillä taas ei.

Ristikkolehdet lähetän kokonaisina, 'irtoristikoista' tarvittavat ratkaisusivut, lipukkeet, avainsana/-lausetekstarit tai sähköpostit.

Rahaa on mennyt säännöllisesti lehtien kestotilauksiin ja kirjekuoriin, mutta koska olen myös postimerkkien kestotilaaja, ne taas eivät yleensä lopu kesken.

Sitten jos lasketaan vielä apuneuvoiksi hankitut Nykäset, iso pino ristikko-opuksia, kartastoja ja tietokirjoja, niin onhan tuosta kustannuksia aiheutunut. Netti ja tietsikat ovat sitten oma lukunsa.

Yleensä ottaen en mieti menneitä kuluja, vaan ratkonnasta ja ahaa-elämyksistä saatua iloa sekä roimasti lisääntynyttä yleistietoa ja suomen kielen sanavarastoa. Voisi sitä rahansa turhempaankin tärvätä.
202. IS:n lukija, ei etelästä28.4.2010 klo 10:20
3.4.10 IS-ristikoiden voittajat: Vantaa, Vantaa, Karkkila, Kerava, Porvoo, kaksi viimeisintä tonnin ristikon voittajaa olivat Helsingistä. Eikö Iltis ilmesty koko Suomen alueella? Miten voitot voivat aina mennä eteläisimpään Suomeen? ERITTÄIN harvoin yhtään voittoa jalkautuu maakuntiin eri puolille Suomea.

Onhan Etelä-Suomessa tietenkin enemmän väkeä, mutta en usko, etteikö ristikon ratkojia löydy muualtakin Suomesta.l

En ole katkera, mutta kuitenkin..,
203. Matti28.4.2010 klo 11:02
Olen varma siitä, että valtaosa ristikon vastauksista lähetetään kännykkäviesteinä. Niistähän ei asuinpaikka ilmene. Eipä ole minullekaan voittoa tullut, vaikka asun Keravalla, ja siitä olen tietenkin katkera. Laskin kerran, että keskimäärin neljäntuhannen viikon jälken olisin jo aika suurella todennäköisydellä voittanut. Siispä ei kun usvaa putkeen.
204. - R -28.4.2010 klo 19:01
Esim. noissa Iltiksen ristikoiden voittajaluetteloissa voisi olla merkintä siitä, onko palkinnon voittajan ratkaisu lähetetty kortilla vai tekstarina ( siis vaikka lyhennyksinä t ja k ).
205. Jukkis28.4.2010 klo 19:44
Jos kerta tekstiviestivastauksista ei asuinpaikka ilmene, nin silloinhan lähetystavan voi päätellä siitä, onko asuinpaikka ilmoitettu vai ei.

Ainakin näin voisi luulla. Taitaa olla pelkkä luulo vaan.
206. Aurooran pappa28.4.2010 klo 20:13
Saahan ne tekstiviestivastauksista selville mistä viesti tulee, siis IS-soittaa voittajalle ja kysyy yhteystiedot. Mihinkäs se muuten vois sen palkinnon lähettää.Ei vaan muuten ole tärpännyt Iltiksestä rahapalkintoja.Olen lähettänyt viestejä ja kortteja vaik kuin paljon. Yhden pienen kirjan lipukan olen 2 vuotta sit saanut.Täytys kai viel opetella noit sudokuja ratkoon, kun joku tuolla kehui et on monta kertaa voittanut satosia.
207. RA28.4.2010 klo 21:37
Saattaa se IS soittaakin, vaan saattaapa olla soittamattakin. Ottavat jostakin numeropalvelusta yhteystiedot ja sitten kotiin tulee lappu, mistä pankista saa käydä nostamassa voiton.
208. Jaska28.4.2010 klo 22:33
Ainakin on luvannut soittaa.
209. Matti28.4.2010 klo 23:55
Muistan lukeneeni tekstin "otamme yhteyttä voittajaan". Ajattelin, että onpa fiksu systeemi, kun SK:n vastaukseen pitää tekstata ratkaisun lisäksi nimensä, osoitteensa ja tilitietonsa. Eihän niitä jaksa Eerokaan näpytellä.
210. Maikki29.4.2010 klo 00:01
Matti, netinkäyttäjänä voit käyttää myös sähköpostia SK:n vastauksiin. Niin ainakin itse teen.
211. RA29.4.2010 klo 00:03
Voisiko olla jotenkin mahdollista, että esim. IS osaa toimia monella tavalla toimitellessaan voittoja voittaneille????

Itse olen voittanut yhden kerran.
Silloin ei kukaan soittanut.
212. Matti29.4.2010 klo 00:57
Maikki, RA, ei asia siis olekaan niin selvä kuin luulin. Ja SK:n vastauksiin sähköposti todellakin on helpompi keino.
213. Aurooran pappa30.4.2010 klo 08:20
Ei niiden tarvitse soittaa voitosta. Soitin äsken Hesarin jakelupalveluun kun ei lehti tänään tullut. Kun sanoin vain paikkakunnan mistä soitan, niin puhelun vastaanottaja tiesi heti minun osoitteeni. On niillä siel sellaiset tiedot ruudulla kytketty soittajan numeroon et heti on soittajan tiedot selvillä.
214. RA30.4.2010 klo 08:37
Tilaajan tiedot varmasti ovatkin - ihme olisi, jos ei olisi. Mutta se on eri asia kuin yksittäiseen palkinnon arvontaan osallistuvan ratkojan tiedot. Niitä ei voi olla valmiina. Ne on haettava numeron perusteella jostakin numeropalvelusta tai tosiaankin soitettava siihen numeroon, mistä vastaus on tullut.

Muuten: Tuttavani on voittanut IS-ristikoista ja -tehtävistä kymmeniä kertoja. Koskaan ei ole kukaan hänellekään soittanut. ... Että siinä mielessä esim. maanantaisissa Iltiksissä oleva teksti "me soitamme sinulle" on harhauttava ja turha. Siinä voisi lukea: Jos voitto osuu kohdallesi, toimitamme sen sinulle.
215. Jukkis30.4.2010 klo 08:40
Ja sitten voidaan ihmetellä sitä, että miksiköhän ihmeessä se kysyi sitä paikkakuntaa. Luulis että se paikkakuntakin on mainittu siinä osoitteessa, joka puhelinnumeron perusteella siihen ruudulle pläjähtää.
216. IS:n lukija, ei etelästä30.4.2010 klo 11:24
Kaikkien näiden kommenttien perusteella voinemme todeta, että eivät asianosaiset taida suorittaa näitä arvontoja kaikkien sääntöjen mukaan ja "poliisiviranomaisen" läsnäollessa.

Pitänee miettiä, kannattaako vastauksia enää lähetellä, sillä niihin kuluu kuitenkin yllättävän paljon rahaa. Olisi vaan niin ÄÄRETTÖMÄN ihanaa voittaa se tiistain tonni kotiin!
217. tsiisus!1.5.2010 klo 16:59
Monet ovat harrastukset köyhillä.
218. IS:n lukija, ei etelästä3.5.2010 klo 09:21
Voi tsiisus, ole onnellinen, että olet joko syntynyt rikkaana kultalusikka suussa tai älylläsi saavuttanut itsellesi vaurautta. Et taida tietää ollenkaa, miten monin eri tavoin köyhän pitää yrittää saada vähänkin ylimääräistä! Haluatko oikein listan, rikas?
219. IS:n lukija, ei etelästä4.5.2010 klo 07:55
No, tsiisus, vastaa!
220. tsiisus!6.5.2010 klo 00:32
IS:n lukija, ei etelästä:
En minä rahallista köyhyyttä tarkoittanut :)
221. IS:n lukija, ei etelästä29.5.2010 klo 11:54
Ja taas kaikki IS viikkovoitot linjan Turku Hämeenlinna Kouvola linjan eteläpuolelle. Paskapuhetta, että muualla Suomessa ei ratkota IS:n ristikoita. On vissiin aika ottaa IS:n päätoimittajaan yhteyttä ja vaatia valvontaa näihin arvontoihin!
222. Miimu29.5.2010 klo 14:26
Mitä enemmän asukkaita (eli tässä tapauksessa ratkaisun lähettäjiä) on jollain alueella, sitä todennäköisempää on, että voitto menee sinne.
223. IS:n lukija, ei etelästä29.5.2010 klo 21:11
Höpö, höpö, kun seuraa esim. tekstitv:stä arpojen lisäarvontojen voittolistaa, niin kyllä siellä vilisee mitä ihmeellisempiä paikannimiä ja muitakin paikkakuntia kuin kaupunkeja. Ei voi IS:n voitot mennä jatkuvasti kuukaudesta toiseen etelän yleensä suurimpiin kaupunkeihin.

Mikään todennäköisyyslaskenta ei voi sitä todentaa.
224. -29.5.2010 klo 21:14
Todellisuus ja todennäköisyyslaskenta ovat kaksi eri asiaa.
225. Miimu29.5.2010 klo 23:32
Todellisuus todettu todennäköiseksi! Todelta näyttää, juu...:-P
226. Jaska30.5.2010 klo 11:43
Pekka Harne rulaa!
227. Pekka Harne30.5.2010 klo 16:17
Jaska, teit turhan hätäisen johtopäätöksen: tänä vuonna olen voittanut kerran Suomen Kuvalehdessä ja kerran Ilta-sanomissa...
228. Ritu2.6.2010 klo 15:37
Ratkoimme asiakkaideni kanssa tänään eilisen Ilta-Sanomien uutisristikon, jossa on palkintona 1000 euroa. Olisi ollut kiva saada valokuva, kun joka pöydässä näpyteltiin kännykkään oikeaa vastausta. Saapa nähdä tuoko tällainen joukkovastaus voittoa näille kulmille.
229. IS:n lukija, ei etelästä19.6.2010 klo 19:26
No nythän tuli oikein täyslaidallinen IS:n Tolvaselta. Kaikki IS:n ristikoiden viikkovoitot kehäkolmosen sisäpuolelle! Kyllä se nyt viimeistään on todistettu, että Suomi loppuu kehäkolmoseen. Tai voihan se olla, että tämä oli kosto arvonnasta marisijoille.

Että sillä lailla.
230. IS:n lukija, ei pohjosesta19.6.2010 klo 22:08
Rakas IS:n lukija, ei etelästä ,
Täällä meitä assuu enemmän, rintamailla. heh.
231. Ihana pano19.6.2010 klo 22:19
Kuulemma se kuuluu Edelmannin laulamana Ihana valo
232. En ole katkera, mutta..27.3.2011 klo 13:04
Onnea taas Ouluun kovispalkinnosta! Monta sataa euroa on jo koossa. Palkinnot pienemmiksi kovis kolmosissa, koska palkinnot menevät aina samoille ratkojille!
233. Jukkis14.4.2011 klo 20:22
Jostain syystä on ...mikähän olisi sopiva sana .... ärsyttävää, kun vuoden 2005 ylivoimainen Suomen mestari on voittanut 20 euroa Punaisen Pelikaanin helpoimmasta ristikosta.
234. Eki14.4.2011 klo 20:24
Lehden päätoimittajana minulla oli aivan samanlaiset fiilikset tuosta tapahtumasta. Hämmensi, hymähdytti.
235. kyllänytriipii14.4.2011 klo 20:27
Kyllä tämä ihmisen elo on pelkkää tuskaa, vai mitä Jukkis?
236. Jaska14.4.2011 klo 20:52
Todennäköisesti vuoden 2005 mestari on ratkonut tämänkin ristikon nopeimmin. Voitto oli siis ansaittu.
237. Vuoden 2005 mestari14.4.2011 klo 21:54
Kun ajattelee, montako Punaista, Paksua ja Passelia Pelikaania olen lähettänyt vuosien mittaan kaikki ristikot ratkottuina (tai melkein - loppupään tavuristikot ja käärme tuottavat hankaluuksia toisinaan), niin voittouutinen oli todella iloinen yllätys.
238. ratkoja11.9.2011 klo 11:39
Eikö tuo IS:n ristikkotoimittaja voisi jo vihdoin lakata jakamasta rahaa IS:n ristikoista vain Hesalaisille!!! Ratkojia on muuallakin kuin Hesassa!!!
239. Pena12.9.2011 klo 14:22
Niinhän meitä on! d=)

Tämän päivän ristikkoliitteessä kerrotaan parin viikon takaisen liitteen voittajat. Kahdestakymmenestäkahdeksasta voitosta viisi Helsinkiin. Ei tuo minusta erityisen suuri osuus ole. Mukaillee maantieteellisesti vastausmääriä "kartalla". Tuossa on mukana muitakin tehtäviä kuin sanaristikoita.
240. M-A12.9.2011 klo 19:48
Irtonumeroita ostaessani muutaman kerran tuli voitto. Nyt olen ollut PuPen tilaaja jo muutaman vuoden enkä muista, että kertaakaan olisin sinä aikana voittanut. Joka kerta lehden olen lähettänyt ja melkein joka kerta koko lehti on ollut täynnä (virheitä toki on saattanut ratkaisuissani olla...)
241. Jukkis12.9.2011 klo 21:06
No sanoppa muuta. Välillä hiukka jurppii kun siellä voittajien listassa näkyy SM-ratkojia ja muita julkkiksia, mutta oma nimi ei sinne vaan mitenkään päädy. Vihaksi pistää köyhän.
242. Ritu13.9.2011 klo 19:52
Aamulehden Moro-liitteessä on sellainen pieni postikortin kokoinen ristikko. Aika ei paljon riitä muihin ristikoihin. Viime viikolla sain palkinnoksi moro-lakin. Ja sitä edeltävältä viikolta samaisesta liitteestä puhekuplakisasta toisen samanlaisen lakin.
Ettei vaan alkaisi nyt ketään hatuttamaan! :)
243. matts13.9.2011 klo 21:26
Eipä ole tuuri käynyt täälläkään. 1 kerran on IS ilmoittanut voitosta mulle n. 10 vuoden aikana! Ja lähetetty on paljon... mutta tekstiviestillä, täytyisköhän yrittää postikortilla?
244. Johanna13.9.2011 klo 23:06
Kalevasta 100 mk oli ensimmäinen ristikkovoittoni. Äitini siitä innostuneena alkoi ratkoa ristikoita :)

Yksi noin 20 e ristikkolehdestä.

Miehen kanssa yhdessä ratkomme HS:n ristikon ja postitamme vuorotellen toisen, vuorotellen toisen nimissä. Olemme voittaneet kymmenen vuoden aikana yli kymmenen kertaa.
245. ratkoja15.9.2011 klo 10:41
Penalle;

Lauantain Plus-liitteessä jaetaan neljä rahapalkintoa. On tosiaan ollut jokunen viikko, että palkintoa ei ole Helsinkiin mennyt, mutta niinkuin viimeisimmässä Plus-liitteessä neljästä palkinnosta kaksi meni Helsinkiin. Monesti on ollut, että kaikki neljä palkintoa ovat menneet Helsinkiin, Vantaalle ja Espooseen. Voi sanoa, että SÄÄNNÖLLISESTI ainakin yksi neljästä palkinnosta menee Helsinkiin.

Jyväskylän pohjoispuolelle palkintoja tulee erittäin harvoin, Oulun pohjoispuolelle tuskin koskaan!

Olen aivan varma, että myös muualla kuin Helsingissä ratkotaan Plus-liitteen tehtäviä hyvin ahkerasti niiden hyvän rahapalkinnon vuoksi.

Se, miten palkinnot junaillaan Helsinkiin ja yleensä pääkaupunkiseudulle, on minulle rehelliselle ihmiselle täydellinen arvoitus. Ja miksi niin tehdään, on vieläkin suurempi arvoitus!
246. Jukkis15.9.2011 klo 10:52
Eiköhän tuon arvoituksen ratkaisu löydy helposti: Ei niitä junaillakaan. Miksi ihmeessä niin tehtäisiin?

Kerää vaikka vuoden aikana tilasto tuosta ja tuo tulokset tänne, niin sitten voidaan asiaa ihmetellä. Ei tuollaiset muistelut tyliin "vain Hesalaisille" ja sitten myöhemmin "On tosiaan ollut jokunen viikko, että palkintoa ei ole Helsinkiin mennyt" kovin vakuuttaaa näyttöä anna.
247. ratkoja15.9.2011 klo 11:03
En kerää mitään tilastoja enkä lähetä enää vastauksia, olen lopen kyllästynyt moiseen touhuun.

Seuratkaa itse, niin huomaatte kyllä!

Ja katsokaapa muiden lehtien palkintopaikkakuntia, niissä on koko Suomi hyvin edustettuna, on suurta ja pientä, tunnettua ja tuntematonta, eteläistä ja pohjoista paikkakuntaa!
248. xxx15.9.2011 klo 12:00
Eiköhän ne voitot jakautune pitkällä aikavälillä suurin piirtein tämän tilaston mukaisesti: _http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html# suurimmat
249. Jukkis15.9.2011 klo 12:20
"Seuratkaa itse, niin huomaatte kyllä!"

No johan ratkoja on meidän puolesta seurannut. Tulos: "On tosiaan ollut jokunen viikko, että palkintoa ei ole Helsinkiin mennyt".

Ja jos et kerta lähetä vastauksia, niin mitä väliä sillä sitten on, minne voitot menee.
250. RA15.9.2011 klo 13:29
Tässä on nyt se mahdollisuus, että Iltiksessä on huomattu tämä keskustelu ja ratkojan paljastus Iltiksen hesalaisten hyväksi tekemästä arvontamanipuloinnista.

Jos nyt tästä eteenpäin joku viitsisikin kerätä aineistoa IS-voittajien kotipaikkakunnista, IS varmaankin vastaa manipulointiväitteitä hälventääkseen pudottamalla lähikuukausina lähes kaikki hesalaiset voittajat pois ja "arpoo" uudelleen niin kauan, että voittajat ovat jostakin muualta.

Että ei tästä kyllä millään seurannalla selvää saada. Voihan olla, että tähänastisissakin arvonnoissa on tieten tahtoen "arvottu" sekaan välillä ei-hesalaisia. Hämäykseksi.
251. Marco Poloinen15.9.2011 klo 13:42
Näin on, vähintään yhtä kieroa porukkaa kuin THL:n rokotejaoksessa!
252. ratkoja15.9.2011 klo 14:24
Jukkis taitaa itsekin olla onnekas hesalainen.......
253. Jukkis15.9.2011 klo 14:54
En ole koskaan lähettänyt ratkaisua Iltasanomien ristikkoon. Ei sen lehden kortti per ristikko tai maksullinen tekstiviesti per ristikko -pelleilyyn rupea. Sitäpaitsi talon lehtiroskiksesta harvoin löytyy lehteä, jonka ristikoiden palautusaika ei olisi jo ummessa.

Palautan vain sellaisia tehtäviä joissa pitää palauttaa kirjeessä koko ristikko tai koko ristikkolehti tai sitten voi sähköpostilla lähettää ristikon kirjaimista kasattavan avainsanan.
254. Aurooran pappa15.9.2011 klo 18:27
Tuosta arvonnan puolueelisuudesta minun täytyy jälleen toistaa tuo juttu
radio NOVAn aamukilpailujen arvonnoista kuka pääsee niitä elokuvalippuja voittamaan tai silloin tällöin siellä on se rahan kilinä kilpailu, kun raha kilisee ja joka sekunti tuottaa 10 €. Olen päässyt sinne linjoille tässä 3 vuoden aikana noin 40 kertaa ja ain on puh:numeroni otettu arvontaan mutta en kertaakaan ole päässyt kilpailemaan. Kuinka minulla on näin huono arpaonni.?
No tässä on sellainen arvonta että se puhelun vastaanottaja arpoo sen siinä samalla ja kun ei ääneni ja nimeni heitä miellytä niin minua ei valita kilpailijaksi.Täytyy olla nainen ja korkeintaan keski-ikäinen ja menossa tai tulossa töistä, samoin kuin Iskelmän JYMY-pottikilpailussakin.

Ottakaapa selvää miten näiden kilpailijoiden arvonta tapahtuu.
255. Jukkis15.9.2011 klo 19:02
No helkuta. Ei vissiin jatkossa kannata enää laittaa ratkaisuja lähettäessä mukaan sitä C-kasettia, jolla lausun Eino Leinon runoja.
256. Matti15.9.2011 klo 19:06
Mitä motiiveja voisi IS:n toimituksella olla manipuloida arvontoja, nähdä vaivaa, ja vielä riskeerata käryäminen? Ehdotuksia otetaan vastaan!
257. Jukkis15.9.2011 klo 19:20
Ne on etelän mediaa.
258. Marco Poloinen15.9.2011 klo 19:56
Juu, mullekin järkättiin kovissatanen korpeen ihan vaan sillä petyykillä, etten sitten vasikoi systeemistä tai huutele muutenkaan.

Ei vaineskaan, varmaan olin ainut jolla oli oikein! ;-)

Jukkis mää tiijjä lukumiehenä voisi ilmaista luku(i)na kuinka monta voittoa esmes 500 osallistujan joukossa voi osua yhdelle ja samalle, ennenkuin jokaiselle on takuuvarmasti osunut yksi?
259. Jukkis15.9.2011 klo 20:03
Mää voin jossain välissä laskeskella jos muistan. Mutta ihan heti voi sanoa, että sellaista tilannetta, että takuuvarmasti jokaiselle on voitto siunaantunut, ei tule koskaan. Esim. 99.99 % todennäköisyydellä sellainen tulee ennen pitkää, mutta 100 % varmuudella ei ikinä.
260. Marco Poloinen15.9.2011 klo 20:15
Voisi se tuo sadanneksen vajaakin riittää valaisemaan asiaa - varsinkin kun osallistujissa voi olla joku, joka ei pidä niin tarkkaa lukua...
261. joopajoo16.9.2011 klo 17:15
Tämä on ehdottomasti paras ja kuvaavin säie näille palstoille kirjoittavista. Säie antaa hienon läpileikkauksen tyhmyydestä, viisaudesta, katkeruudesta, ironiasta ja niin edelleen.
Voisikohan joku avata säikeen, missä äänestettäisiin sivuston parhaasta säikeesstä
262. sanoittaja16.9.2011 klo 17:42
Lievästä ironisesta sävystä huolimatta, joopajoolta ihan hyvä idea. Toisaalta keskusteluja on vajaa 6400 ja äänestäjiä olisi karkeasti arvioiden joitakin kymmeniä. Voi olla, että ihan selvää suosikkia ei löytyisi. Jo kahdella äänellä saattaisi voittaa. Toinen vaihtoehto olisi, että esim. joopajoo ryhtyisi esiraadiksi ja valitsisi näiden 6400:n joukosta ne kaikista parhaimmat, joita sitten joukolla äänestettäisiin. Tai sitten ei.
263. pekka16.9.2011 klo 22:31
Nyt tarvitaan Apuanliikettä, että saadaan risma kansa liikkeelle ja muutoksia roilerin-,sianlihaan ja muuhun pitsaan.
Voitasiin tehrä paavosta vaikka resitentti. On se niin auliksen väärin, että Suomessa ollaan eriarvoosia, että veroja maksetaan vaa etelässä.
264. joopajoo17.9.2011 klo 01:44
joopajoo on tyytyväinen. Sanoittaja ja pekka pelasti
265. joopajoo17.9.2011 klo 01:56
Kurkistellaan sitten vaikkka HS-sivustoihin. Siellä ovat ristikkokaverit. Jännittää, kun en ole vielä alkanut täyttämään
266. Tuulia17.9.2011 klo 09:38
Ja taas tuli palkinto Iltiksen ristikosta, jo yhdeksäs kerta tänä vuonna. Kaukana Hesasta asustelen, joten ristikoista voittaa, jos niitä lähettää. Asuu Hesassa tai sitten kaukana kehäkolmosesta !
267. Matti17.9.2011 klo 12:54
500 osallistujan joukossa joudutaan suorittamaan keskimäärin 3400 arvontaa, ennenkuin viimeinenkin on voittanut kerran. Kuinka monta kertaa onnekkain on siihen mennessä keskimäärin voittanut, on vielä selvityksen alla.
268. Matti18.9.2011 klo 16:29
Menikin vähän vaikeaksi. Mutta arvioin, että onnekkain on voittanut keskimäärin 14 kertaa silloin kun viimeinenkin voittaa ensimmäisen kerran.

Tämä olisi simuloinnin paikka.
269. Marco Poloinen18.9.2011 klo 16:44
Kiitos Matti! Esim. pelkän IS-koviksen suhteen tuo keskimääräinen osallistujamäärä voi olla yläkantissa (tai sitten ei), mutta suhteet on näkösällä. Tiedän, että epäilyksettömästi pätevää salaliittoteoreetikkoa tutkimustulos ei hetkauta, mutta minulle riittää.
270. HT18.9.2011 klo 18:17
Ajoin noita simulaatioita kahdesti sata kertaa. Eka kerralla tuli lukemiksi 3290 ja 15, toisella 3391 ja 14,9.
271. Matti19.9.2011 klo 00:23
HT, olipa virkistävää lukea viestisi.

3400 on tarkka (muutamalla desimaalilla), se on
500*(1/1 + 1/2 + 1/3 + ... + 1/500). Tämän laskee Excelillä helposti. Mutta että arvioni, tarkkaan ottaen 14,3, meni noinkin lähelle oikeaa, nostaa rintaa.

Onnekkaimman voittomäärän tiheysfunktiolle voidaan helpohkosti johtaa kaava, mutta sen numeerinen laskeminen lienee vähintäänkin vaikeaa. Lukuja korotetaan potenssiin 500, luvut 500! ja siitä alaspäin ovat esillä, ym.

Toisaalta esim Excelin laskentakapasiteetti on niin valtava, että varmaan joku fakiiri tälle tarkankin numeroarvon osaisi laskea.

(Jonkun fiksatun ratkojan, vaikkapa Jussin, voittomäärä 3400 arvonnan jälkeen on kokolailla normaalisti jakautunut satunnaissuure, jonka keskiarvo on 6,8 ja keskihajonta 2,6.)
272. matts19.9.2011 klo 11:24
Ai jaa, että noin, no ilmankos niitä voittoja ei tule;)
273. RA19.9.2011 klo 12:41
Huh huh! Mitä matematiikan lakeja Iltis uhmaakaan "arpomalla" voittajaksi vain hesalaisia ja sitten välillä aina hämäykseksi muita.
274. Jaska19.9.2011 klo 17:17
Matematiikan lait, jotka satunnaisuuteen perustuvissa arvonnoissa tarkoittavat arvontatulosten todennäköisyyttä, eivät ole arvonnan järjestäjää sitovia. Nyrkkisääntö kuuluu: mitä enemmän arvontoja, sitä tarkemmin niiden yhteistulos kuitenkin niitä lakeja noudattaa.

Malliksi RA:n todennäköisyys voittoihin IS-kovisten 500 viikkoarvonassa olettaen joka arvontaan osallistuvan 500 oikeaa ratkaisua, ja vain yksi voitto per viikko arvotaan.

0 kpl 0,36751
1 kpl 0,36825
2 kpl 0,18338
3 kpl 0,06064
4 kpl 0,01484
5 kpl 0,00293
yli 5 0,00245

RA:ta ei siis voi matemaattisin perustein väittää erityisen huono-onniseksi, vaikka hän ei tämän vajaan viiden vuoden aikana voittaisi kertaakaan. Nollaan ja yhteen voittoon hänellä on lähes sama mahdollisuus, yhdessä niitä voi pitää normaalituloksena. Jompaankumpaan saa siis tyytyä viikoittain ratkovien selvä enemmistö, keskimäärin 364 ratkojaa 500:sta. Muilla tuloshaitari yltää kohtalaisen hyvästä viuhkasta moukan (?) tuuriin.

Huomautettakoon varmuuden vuoksi, että Matin sanamuoto "ennen kuin viimeinenkin on voittanut kerran" ei tarkoita ehdotonta varmuutta eli todennäköisyyttä 1. 3400 arvonnassa (n. 65 vuotta) on karkeasti yksi mahdollisuus tuhannesta (0,001), että jotakuta vakiratkojaa ei ole kertaakaan onnistanut.
275. Jaska19.9.2011 klo 17:52
Mitähän mä taas sekoilen. Vajaat kymmenen vuotta tekee tietysti 500 kierrosta. Siis RA:n tulee kiittää onneaan, jos voitto napsahtaa jo viiden vuoden sisällä.
276. Matti19.9.2011 klo 23:23
Jaska, kyllä se tarkoittaa todennäköisyyttä 1. Sellaisiakin arvontapolkuja toki on, että joku ei voita kertaakaan, vaikka jatketaan maailman tappiin, mutta niiden yhteinen todennäköisyys on = 0. Tämän vuoksi arvontakertojen keskimääräinen lukumäärä, kunnes viimeinenkin on voittanut kerran, on äärellinen, 3400.
277. Jaska20.9.2011 klo 13:39
Toki ymmärrän, että se keskiarvo on se mikä se on, siis sen todennäköisyys on 1. Huomautuksellani tarkoitin, että todennäköisyys ei kuitenkaan ole 1, vaan n. 0,999, jos arvotaan yksi 3400 arvonnan otos.
278. Marco Poloinen20.9.2011 klo 14:11
[Arvostan todella osaajia - myös tilastomatematiikan - mutta nyt alkaa tuntua siltä, että lapsi uhkaa huuhtoutua pesuveden mukana. Alkuperäiseen tarkoitukseen nähden asia on kiivennyt tasolle, joka ei tuo sille sanottavasti lisäarvoa. Ehkä olisi syytä jatkaa todennäköisyyksien hienosäätöä sopivammassa säikeessä.]
279. Matti20.9.2011 klo 14:16
Kyllä, noinhan se menee.
280. Jaska20.9.2011 klo 17:19
Joo, menköön vaan. Eihän tämä Marco Poloisen itsensä 15.9. 15:56 aloittama huuhdonta mainittavia kultahippusia ole poikinut.
281. Marco Poloinen20.9.2011 klo 17:42
Joo, niin aloitin. Ja minusta Matin viestissä 18.9. klo 16.29 huuhtoutui esiin se isomus, jonka halusin nähdä. Välittömästi sitä seuraavassa viestissä omalta osaltani myös lopetin. Sen jälkeen ei ole tullut enää kuin niitä hippusia.

Mitään henkilökohtaisia moitepainotuksia ei hienosäädön siirtoesitykseni sisältänyt.
282. pelaaja20.9.2011 klo 19:08
[Kiitos vaan, olen taas yhden sanan verran rikkaampi. Se sana on ISOMUS. Enpä sitä tunnistanut, arvailin vaan asiayhteydestä ja niin kuukle vei minut esim. Inariin. Kummaa on, ettei Nykänen tunne isomusta vaikka kultaa ja muuta hiekkaa on huuhdottu 'aina'.]
283. +20.9.2011 klo 19:22
_http://www.kultamuseo.fi/museo/pages/fi/etusivu/l emmenjoen-isommukset.php
284. Matti20.9.2011 klo 22:55
Jaska, toi "Kyllä, noinhan se meneee" oli vastaus sulle, mutta Marco Poloinen ehti väliin. Ja tuo MP:n ehdottama esimerkki oli ihan valaiseva.
285. Jaska20.9.2011 klo 23:07
Tämä selvä. Epäselvyydestä onkin jo vuosia, vaikka moni toisin voisi päätellä.
286. matts21.9.2011 klo 08:38
(...jatkan vielä - anteeksi vaan.
Todennäköisyys sille, että jotain ylipäätään tapahtuu lienee tuntemassamme maailmankaikkeudessa 1.)
287. Matti21.9.2011 klo 13:47
(Paitsi ei koske Kreikka-neuvotteluja.)
288. ratkoja3.10.2011 klo 10:38
Oi, oi, oi, Helsinki on Helsinki, Pohjolan voittoisa kaupunki !
289. RA3.10.2011 klo 12:55
IS Plus -ristikkovoittajien kotipaikkakuntia:

6.8.: Tuustaipale, Oulu, Ähtäri, Kiikoinen
13.8.: Helsinki, Nokia, Husula, Kausala
20.8.: Helsinki, Helsinki, Heinola, Kerava
27.8.: Pohjankuru, Helsinki, Turku, Uusikaupunki
3.9.: Öja, Rauma, Imatra, Vantaa
10.9.: Vantaa, Turku, Helsinki, Helsinki

24 voittajaa: 6 Helsingistä (25%), 2 Vantaalta, 16 muualta Suomesta
290. ratkoja3.10.2011 klo 16:24
Helsinkin voittoja peräti 6 kpl, Vantaalle 2, Turkuun 2 ja kaikille muille paikkakunnille peräti 1 kpl voittoja kullekin! Huraa Helsinki ! Miksikähän ei ole 6 kpl voittoja esim. Tampereelle tai vaikkapa Jyväskylään tai Ouluun tai Rovaniemelle?
291. Jukkis3.10.2011 klo 16:41
Miten niin "kaikille muille paikkakunnille peräti 1 kpl voittoja kullekin"? Eihän esim. Äetsään, Sodankylään, Lappeenrantaan, Kiteelle eikä Espooseen mennyt yhtäkään voittoa. Törkeää! Pitää säätää laki, että aina kun arvotaan 24 voittoa, jokaiselle Suomen paikkakunnalle pitää mennä vähintään yksi voitto.
292. Funny3.10.2011 klo 17:24
Tulevaisuudessa tuo saattaa onnistuakin, kunhan kuntien yhdistely on edennyt tarpeeksi pitkälle. Samalla pääsemme viimein eroon tästä kiistasta.
293. ratkoja3.10.2011 klo 18:09
Ja on aivan turha vedota siihen, että Helsingissä on niin paljon asukkaita. Jos se argumentti pitäisi paikkansa, niin esim. loton jättipottejahan pitäisi sataa Helsinkiin monta kertaa useammin kuin muille paikkakunnille. Vaan eipä sada, lottovoitot kyllä jakautuvat hyvin laajalti koko Suomeen ja aina eri paikkakunnille.
294. matts3.10.2011 klo 18:11
Voisiko mitenkään olla niin, että 500 000 helsinkiläiseltä vaan lähtee enemmän vastauksia IS:n ristikoista kuin esim. 1000 asukkaan Sammatista? Sorry se onkin Lohjaa - no vaikka Posiolta. Todennäköisyyden voima kun on määräävä!
295. Jaska3.10.2011 klo 18:42
Helsinkiläiset lähettävät keskimäärin enemmän ratkaisuja kuin muut ja voittavatkin täten useammin. Miksi näin on? Helsinkiläiset ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin muut.
296. RA3.10.2011 klo 18:48
Niin. Siksihän Helsinkiin ihan tarkoituksella jopa hakeudutaan.
297. Funny3.10.2011 klo 18:54
Helsingissä asuu noin 11% suomalaisista, mutta olettaisin, että Hesarin lukijakunnasta osuus on paljon suurempi. Kannattaisiko ottaa selvää, mikä tämä osuus on, ja ruveta sen pohjalta laskemaan todennäköisyyksiä?
298. ratkoja3.10.2011 klo 19:12
Miksikähän keskimääräistä älykkäämmät helsinkiläiset eivät lottoa keskimääräistä enemmän, että saisivat myös lottovoittoja muita useammin? Ajatelkaapa, 24 jättipotista 6 pottia Helsinkiin kuten ristikoista!
299. Funny3.10.2011 klo 19:18
Jospa ne älykkäät helsinkiläiset laskeskelevat, miten häviävän pieni todennäköisyys on saada loton jättipotti. He eivät ajattele, että jonnekin se kuitenkin lopulta kolahtaa.
300. Eki3.10.2011 klo 19:41
Joku idiootti otti kuitenkin viime kierroksella Helsingin Malmilla loton ja sai viisi miljoonaa.

Juttelin tästä keskustelusta Iltiksen Tolvasen kanssa keskiviikkona ja hän oli huvittunut (ei kovin positiivisesti), että joku viitsii ajatella kuten nimimerkki ratkoja ja vielä kirjoittaa sen kaikkien luettavaksi.
301. Funny3.10.2011 klo 20:07
Minua ihmetyttää, mikä voisi olla syy, että voittojen jakoa olisi ruvettu sumplimaan. Kyse on kuitenkin niin pienistä rahoista, että tuollaisessa "salaliitossa" ei luulisi olevan mitään mieltä. Vuosien kuluessa asiaan joutuisi sekaantumaan aika monia ihmisiä, ja ennen pitkää juttu paljastuisi. Ei mitään järkeä koko jutussa.

Voittojen jakautuminen näyttää välillä kenties oudolta, mutta syynä on se, ettemme tunne kaikkia vaikuttavia tekijöitä.
302. RA3.10.2011 klo 20:53
Olisiko yksi kaikista vaikuttavin syy se, että voitot ihan oikeasti arvotaan??
303. RA3.10.2011 klo 20:56
Lotto on eri asia. Siinä ei arvota voittajaa.
304. Jaska3.10.2011 klo 21:22
Ilta-Sanomien Emma Grünn on toista mieltä RA:n kanssa. "Pari osti voitto-arpansa", "Täältä myytiin lottoarpa", hän raportoi. Eihän tuo faktisesti virhe ole etenkään jos kyse on onlinepäätteen arpomasta tositteesta. Oudolta kyllä kuulostaa.
305. xyz3.10.2011 klo 21:30
Niin lotossa taidetaan arpoa voittonumerot ei voittajaa, voisihan ristikoissakin numeroida kaikki ruudut ja sitten arvotaan 9 numeroa, silloin kaikki oikein ratkoneet voittavat ja saavat osansa 20 €:n potista!
306. Funny3.10.2011 klo 21:47
Lottovoittajiako siis ei arvota? Aivan niin, riittää, kun osaa laittaa kuponkiin oikeat numerot, niin voitto on varma. Ristikkopalkinnon saaminen on siis vaikeampaa, koska ensin pitää täyttää ristikko oikein, ja sitten vielä menestyä arvonnassa.
307. Catti3.10.2011 klo 23:38
Pari pointtia edellisiin:
"ratkoja" olisikohan kenties voittajien näkyvässä Helsinki-painotteisuudessa (HS-ristikoiden suhteen) syynä se, että mitä pohjoisemmaksi maassamme mennään, sitä harvempi Hesaria yleensäkään tilaa - vielä harvempi todennäköisesti ristikkoa täyttää?!?

Kerrostalossa "puolipohjoisessa" asun, ja kuulen ihan tarkkaan sen, miten Hesarin kantaja kömpii rappuuni aamuseitsemältä, kiipeää portaat oveni taakse ja lehden luukkun kolautettuaan painuu suoraan ulos. Olen siis talossamme ainoa, jolle lehti tulee. Siis jos ajattelee potentiaalista kunnallista ristikonpalautusprosenttia, kannattaisi kenties miettiä lehtitilausten jakautumista...

Iltapäivälehdet ovat ihan eri asia, koska niitä saa joka niemestä, notkosta ja saarelmasta, jossa vain suinkin voi kuvitella kenenkään ostoksilla liikahtavan.

Toisaalta: minäkin täyttelen usein IS:n ristikoita, mutta en ratkaisuja milloinkaan lähetä kolmesta syystä:
1) minulla on (ihan tarkoituksella) kännyssä lisämaksullisten tekstiviestien esto,
2) postin (anteeksi: itellan) maksujen vuoksi en myöskään lähetä vastauksia postikortilla,
3) SUÚRIN SYY: minusta on ärsyttävää, että ristikko katsotaan "ratkaistuksi", vaikka ei olisi saanut siitä puoltakaan valmiiksi, kunhan täyttää vain ne osat, joissa ovat ne numerolliset ruudut! EIvätkä ne yleensä edes ole ne ristikon haastavimmat kohdat! Murh!
308. Emile3.10.2011 klo 23:50
Voisi se Tolvanen kyllä joskus taas soitella sieltä Iltiksen puolella - onhan sinne jo kertynyt minunkin tekstareistani aika kasa? :-)
309. Funny4.10.2011 klo 00:43
Juuri niin, Catti antoi vastauksen arveluuni, että Hesarin lukijakunta on varsin pääkaupunkipainotteinen. Mutta sen sijaan en keksi syytä, miksi muualla maassa into lähettää vastauksia olisi pienempi kuin Helsingissä.

Minäkään en lähetä vastauksia, yhtenä syynä on se, etten laske sitä kovin kannattavaksi puuhaksi. Ristikoiden julkaisijoillehan se kannattavaa on, ainakin tekstiviestien osalta. Eihän koko ratkaisua voida lähettää tekstareina, sentähden on keksitty tämä numerohomma.

Hesarin ristikko onkin siinä suhteessa poikkeus, että se on ratkaistava viimeistä kirjainta myöten oikein, jos havittelee palkintoa. Siinä toinen syy, miksen lähetä vastauksia. Ei huvita etsiä Googlesta kaiken maailman kummajaissanoja taikka arvuutella jonkin sokkeloisen nurkan ratkaisua.

Niinpä en ole edes yrittänyt arvioida todennäköisyyttä, miten monta oikeaa vastausta pitäisi lähettää, että voittorahaa tulisi tilille.

Todennäköisyyslaskenta ei muutenkaan ole meikäläisen alaa, mutta käytännön kokeita olen tehnyt. Kerran testasin erästä systeemiä, jolla ajattelin, että voisi voittaa jossain kasinolla. (En ihan vakavissani, koska varmaan saman joku älypää olisi jo keksinyt aiemmin). Heittelin arpakuutiota pitkään, ja jossain vaiheessa tuli peräkkäin 15 kertaa pariton numero. (Joku matemaatikko voi laskea, miten todennäköistä on, että niin sattuu.) Sen myötä hautasin nerokkaana pitämäni teorian enkä lähtenyt kasinolle testaamaan.

Olen juonut liikaa kahvia, siksi en nuku, vaan kirjoittelen hassuja. Joku voi kuitenkin ehkä keksiä, miten tuo viimeinen liittyy aiheeseemme.
310. Matti4.10.2011 klo 00:59
Ilta-Sanomissa oli hiljan mielenkiintoinen juttu: Suomen kunnista lototaan ylivoimaisesti eniten pienoisessa Töysässä.

Selitys löytyi: Töysässä Tuurin kylässä on Keskisen kauppakeskittymä, jonne tullaan sankoin joukoin kulutuspyhiinvaeltamaan pitkin vuotta. Samalla usein jätetään myös lottokuponki paikalliseen Veikkauksen pisteeseen, ja tämä sitten kirjautuu Töysän piikkiin.
311. Catti4.10.2011 klo 02:51
Funny
No siis EI varmaankaan ole meillä "epähesalaisilla" vähempi INTO lähettää vastauksia, mutta kun meitä ON vähemmän!!! Oikeasti! Jos siis vaikka tuollatavoin "tilastollisesti" ajateltaisiin, niin mikä olisikaan vastausprosentti minun kohdallani? Siis taloyhtiön suhteen 100% lehdensaajista (mikäli lähettäisin ratkaisuni joka viikko), mutta entäs sitten katu/kaupunki/läänitasolla? Hmmm...?

P.S. En ole juonut kahvia, mutta flussanhoitoon olen nauttinut muita rohtoja (reseptillä!), eikä minuakaan nukuta!
312. ratkoja4.10.2011 klo 10:43
Catti, oikaisen sen verran, että nimimerkin ihmettelyn kohteena on vain ja ainoastaan Iltiksen lauantain ristikkojen voittojen jakaumat Suomessa, ltistä luetaan ja se leviää Helsingistä Utsjoelle.
313. ?4.10.2011 klo 11:39
Kulkeeko posti viikottain periferioissa?
314. ratkoja4.10.2011 klo 16:08
Pilkata saa, mutta se ei muuta tosiasioita.
315. Jukkis4.10.2011 klo 17:35
Voisitko siis esim. ihan vaan mielenkiinnosta kertoa, mistä tiedät tämän 3.10.2011 klo 18:09 kertomasi tiedon: "lottovoitot kyllä jakautuvat hyvin laajalti koko Suomeen ja aina eri paikkakunnille".

Missä on nähtävillä tilasto lottovoittojen jakaumasta eri paikkakuntien kesken?
316. Jaska4.10.2011 klo 19:43
Veikkaus Oy pitää loton täysosumien paikkakuntatilastoa. Otaksunkin ratkojan tarkoittavan lottovoitoilla nimenomaan 7 oikein -tuloksia. Siinä tapauksessa hän on uskossaan "aina eri paikkakunnilla" pahasti patiolla. Esim. Nivalaan osui vuosituhannen vaihteessa kolme seiskaa parin vuoden sisällä. Kumma, etteivät helsinkiläiset nousseet barrikadeille.

Pienemmät voitot ovat asia erikseen. Niitä tosiaan osuu viikoittain eri paikkakunnille, käytännössä kaikille paikkakunnille, joissa lototaan.
317. Jukkis4.10.2011 klo 19:54
Vai että Veikkaus Oy pitää sellaista tilastoa. Sepä yllätys, luulin ihan että sitä pitäisi Finnair Oy.

Ei sitten mitenkään tullut mieleen kertoa, että missä se tilasto on nähtävissä. Ei ainakaan veikkaus.fi:stä kohtuuhakemalla löydy.
318. Jaska4.10.2011 klo 20:59
Jukkis, tuo oli upea murjaisu. Hymy karehtii vieläkin huulillani...

Mutta mielelläni minä avuttomia auttelen. Sieltä Veikkauksen sivuilta löytyy firman asiakaspalvelunumero. Soita sinne ja kysy. Jos eivät osaa vastata, pyydä yhdistämään tiedotusosastolle.
319. Ritu4.10.2011 klo 21:14
Aikapulan vuoksi olen palautellut tänä vuonna ristikoita yhden käden sormilla laskettavan määrän postitse. Mutta voittoprosentti on ollut iso, kun noista noin viidestä ristikosta on kahteen osunut voitto.
Viimeisimpään 15 euron voittoon liittyy pieni hauska havainto tai havainnottomuus. Nimittäin voitin Tammer Posti-lehdestä tuon palkinnon ja nyt kun voittaja lehdessä julkaistiin niin samaisessa yhteydessä kerrottiin että ristikkoon oli päässyt lipsahtamaan väärä kuva. Ja minä kun en ollut huomannut koko asiaa!!

PS. En asu Helsingissä ;)
320. IS:n lukija, ei etelästä14.11.2011 klo 09:23
IS:n ristikkoarvonnoissa sanotaan, että jos voitto osuu kohdallesi, niin soitamme sinulle.

Tiistain lehdessä on tämä tonnin ristikko ja sen palautusaika päättyy torstaina. Voittaja on selvillä jo seuraavan viikon tiistain lehdessä. Eli on vain kaksi arkipäivää (pe-ma) saada selville voittaja ja saada myös tieto voitosta asianosaiselle.

Minulla on sellainen käsitys, että voittajan nimeä ei saa julkaista lehdessä ennenkuin tieto siitä on tavoittanut asianosaisen.

Mitenkähän tässä tapauksessa IS menettelee, jos näin lyhyessä ajassa ei saa puhelimitse kiinni ao. henkilöä? Ainahan voi sattua asioita, jotkä estävät puhelinyhteyden.

Meneekö voitto kenties seuraavalle, joka saadaan heti puhelimitse kiinni?
321. Eki14.11.2011 klo 10:38
Käsittääkseni voitto ei kariudu siihen, jos voittajaa ei saada kiinni.
322. IS:n lukija, ei etelästä14.11.2011 klo 10:45
Niin, mutta käsitykseni on, että kenenkään nimeä ei saa julkaista lehdessä asianosaisen tietämättä. Jos on joutunut vaikka onnettomuuteen eikä yhteyttä yksinkertaisesti saada, niin mitä sitten tapahtuu?
323. Eki14.11.2011 klo 10:49
Voin varmistaa asian (Tolvanen tänään lomalla), mutta ei asia kyllä noin mielestäni ole.
324. +14.11.2011 klo 10:51
Ei se ole "asianosaisen tietämättä", jos on itse ratkaisun lähettänyt ja siten ilmoittautunut palkintojen arvontaan. Tietäen jo etukäteen että voittajien nimet julkaistaan silloin ja silloin.
325. IS:n lukija, ei etelästä14.11.2011 klo 10:52
Very good, on hyvä saada selvyys mieltä askarruttavaan kysymykseen.
326. heikki14.11.2011 klo 11:16
Onhan se hyvä, että voittajien nimet julkaistaan. Koskaan ei ole soitettu. Kerran tuli 3 voittoa lähes peräkkäin, mutta vain yhdestä maksettiin. Täytyi oikein lähettää kirje toimitukseen, ennen kuin muut voitot tulivat. Kerran taas ilmoitettiin voitto sellaisesta ristikosta, jota en ollut lähettänyt. Ilmeisesti kuitenkin oli kyseessä saman lehden sudokuvoitto. (Viime vuonna tuli sudokuista 7 kpl 100 euron voittoja. Niitä kannattaa ratkoa, oikeellisuudenkin näkee heti ratkottuaan.)
327. IS:n lukija, ei etelästä15.11.2011 klo 09:22
Heikki, kerrot, että koskaan ei ole soitettu voitosta, miten sitten sait tietää voittaneesi?
328. heikki15.11.2011 klo 09:41
Tiedon sain siitä lehdestä, jossa ilmoitettiin voittajien nimet, siis 3 viikon päästä ilmestyneestä IS:sta. (Tosin kerran rahalätys tuli jo ennen lehden ilmestymistä.)
329. IS:n lukija, ei etelästä15.11.2011 klo 09:44
Miten rahalähetys tuli? Pankin kautta vai postin vai miten?
330. heikki15.11.2011 klo 13:02
IS:n rahalähetykset tulevat Sampo-pankkiin. Ne voi saadulla tositteella nostaa suoraan Sammon konttorista, tai voi lähettää siirtoilmoituksen omalle tilille, jolloin summasta peritään 1,80 euroa. Siirtoa saa odotella viikon verran.
331. IS:n lukija, ei etelästä15.11.2011 klo 15:20
Kiitos, heikki, näistä tiedoista, odotellaanpa vielä, mitä Eki vastaa.
332. Eki15.11.2011 klo 15:22
Lähetin Tolvaselle linkin tähän keskusteluun, hän vastanneen kun ehtii.
333. IS:n lukija, ei etelästä16.11.2011 klo 16:05
Voi hyvät hyssykät, taitaa IS:n ristikoiden arvonnat olla aivan retuperällä. Monta vuotta olen odottanut soittoa voitosta, ei ihme, että sitä ei kuulu. Ei edes kolmepalloisesta, johon tullenee paljon vähemmän vastauksia.

Nimimerkki "heikin" kokemukset puhunevat puolestaan. Ennen poliisiviranomainen valvoi yleisöarvontoja, nyt ei kait kukaan, kaikki on yhden ihmisen varassa. Ja jaossa on isojakin summia, tuhat euroa! tiistaisin. Hukkaan on tainneet mennä kaikki tekstiviestillä lähetetyt vastaukset : (
334. juhani tolvanen16.11.2011 klo 16:45
Ilta-Sanomien ristikoiden vastausohjeissa lukee pääsääntöisesti "jos voitto osuu kohdallesi, otamme yhteyttä". Mikäli arvonta suoritetaan sellaisena vuorokaudenaikana, ettei voittajaan tohdita ottaa puhelimitse yhteyttä, niin raha lähetetään kotiosoitteeseen pankista noudettavaksi. Voittoja arvotaan viikoittain 50-60 kpl - hatusta vedetyn arvion mukaan - joten kaikkiin ei edes ehditä ottaa puhelimella yhteyttä. MIKÄLI voittajan puhelintiedoissa ei ole osoitetta, numeroon soitetaan niin kauan kunnes vastataan. Sama koskee numeroa, jossa ei ole lainkaan nimeä. Yksikään voittaja ei siis jää ilman voittoa, jos sellainen osuu kohdalle.
Ristikkoterveisin,
Juhani Tolvanen
Ristikkotoimittaja
Ilta-Sanomat
335. juhani tolvanen16.11.2011 klo 16:49
Ja vielä pari sanaa voittoisien paikkakuntien osalta:
EMME tarkista puhelintiedoista - tai korteista ensin lähettäjän kotipaikkakuntaa vaan vastauksen oikeellisuuden.
Jos katsoo IS-ristikoiden voittajien kotipaikkakuntia, niin maantieteellinen epätasapaino saattaa vallita, sillä mutu-tuntumani on, että pääkaupunkiseutu on ehdottomasti aliedustettuna voittojen suhteen, mutta onnettaren aluepolitiikka on sitten toinen juttu.
336. IS:n lukija, ei etelästä16.11.2011 klo 18:50
"Uutisristikko

Tämän ristikon ratkaisut on lähetettävä viimeistään 27.10.2011.
Tekstiviestillä:
Kirjoita viestiin IS RISTIKKO 29 ABCDEGFHI (ristikoiden 9 numeroidun ruudun vastauskirjaimet numerojärjestyksessä) ja ja lähetä se määräajassa numeroon 17152 (0,75 euroa/viesti, Sonera, Elisa, DNA, Saunalahti, Kolumbus, Tele Finland). Jos voitto osuu kohdallesi, soitamme sinulle. "
337. IS:n lukija ei pohjoisesta16.11.2011 klo 23:25
Sanarissivuille kirjoittavat ovat pesiyryneet ogelmineen tänne.
IS-toimittaja antoi ymmärtää, että täällä hallinnoi Erkki Vuokila, paitsi iltasanomissa
338. matts16.11.2011 klo 23:40
No olipas selvästi sanottu tuo edellinen! Pointti jäi kyllä tajuamatta.
339. PL18.11.2011 klo 18:43
Tanskalaisen ystäväni kanssa ratkaisen lauantaisin Fyn Amts Avisissa julkaistavan Kassen ristikon. Kaksi kertaa on minulle osunut 200 kruunun palkkio, joka Suomen rahassa on tuskin 30 euroa. Avukseni tarvitsen muutaman tanskankielen sanakirjan. Tehtävänä on löytää synonymit 30 sanalle ristikosta, jossa on 10 x 10 ruutua. PL
340. Juho4.12.2011 klo 16:25
Ristikko 2666:n ratkaisun arpavoittajista oli vain yksi helsinkiläinen,
arpa tuo - arpa vie, joskus näinkin päin.
341. RA4.12.2011 klo 23:16
IS Plus -ristikkovoittajien kotipaikkakuntia:

- 8.10. Kemi, Pyhäsalmi, Teuva, Tampere
- 22.10. Espoo, Tampere, Palokka, Kotka
- 29.10. Helsinki, Pori, Heinola, Kajaani
- 4.11. Mikkeli, Turku, Espoo, Uusikaupunki
- 12.11. Forssa, Heinola, Lentilä, Riihimäki
342. h14.5.2012 klo 11:50
Iisakin ristikoiden yhden ristikon palkinto on 35 euroa. Pelikaanilehtien ristikosta palkintona 20 euroa. Iisakki antaa enemmän. Nostakaa Sanaris palkintoja.
343. Eki14.5.2012 klo 12:17
Sanaris ei kustanna Pelikaaneja vaan tuottaa sen materiaalin. Kustantaja Ten Point Press päättää palkinnot. Palkintoarvontaan ottaa osaa noin joka kymmenes, joten se ei ole useinkaan olennainen ostopäätöksessä.

Pelikaaneissa palkintojen yhteissumma on Iisakkia isompi. Myös ristikon yksittäishinta on selvästi alempi, Iisakki 24 sivua 3,70 ja Pelikaani 36 sivua 4,30.
344. h14.5.2012 klo 12:25
Katsotaanko uudelleen lehden laatua ja sisältöä..
345. Taata14.5.2012 klo 13:28
Lehtipisteissä olevista tarjouksista voi saada halvemmalla lehtiä. Nyt esim. Lempikryptot vain 2,95 euroa. Normaalihinta 3,30 euroa. Esim. Prismoissa ja Citymarketeissa löytyy Iisakin lehtien tarjouksia, joissa isompiakin alennuksia.
346. h14.5.2012 klo 14:19
Katson yleensä lehtipisteistä ristikkolehtiä. Monessa lehdessä on joku tarjous. Ei kauppa taida käydä kaikilla.
347. KER17.5.2012 klo 18:53
On se niin väärin, koskaan en ole voittanut yhtään mitään.

Voiskohan näin huono tuuri johtua siitäkin, että en ole vastannut vielä kertaakaan, enkä taida edelleenkään vaivautua. Ovat nuo palkkiotkin merktyksettömiä. Esim HS parikymppiset, who cares..
348. O17.5.2012 klo 19:01
KER.
Tiistaisin IS ssa on ristikko, jossa on jaossa 1000 euroa!
Kokeile onneasi. ;-)
349. h17.5.2012 klo 20:46
Kannattaa kokeilla onnea.
350. PS17.5.2012 klo 21:56
Suostuvatko kokit kantamaan?
351. Pena1.1.2013 klo 05:29
Viime vuonna:

tekstareihin, ristikkolehtiin ja postimaksuihin 320€. Yksi voitto huhtikuussa, ammattiliiton lehden ristikosta 25€. Tuttua miinusvoittoista linjaa 295€.

Hyvää alkanutta ristikkovuotta 2013! d=)
352. Vanhakonkari2.1.2013 klo 14:34
Postikuluihin ja ristikkolehtiin menneitä rahoja en ole laskenut, mutta voittoja tuli vuonna 2012 noin 700 euroa (yksi 300 euron, yksi 100 euron ja loput sitten pienempiä voittoja)

Mukavaa ristikkovuotta 2013 !
353. Auroran pappa1.9.2013 klo 21:37
24.8.2013 TS-Extrassa oli kysymyspalstalla tiedusteltu.
"Miten voittoarvonta suoritetaan? Pitääkö olla TS-tilaaja voittaakseen.? Tarkastetaanko vastauksien oikeellisuus vai voiko väärilläkin vastauksilla voittaa?"

Lehden toimitus vastasi:
"Ristikkovastauksia saapuu Extraan ostoskorillisen verran. Esim: ristikon 32 :n vastauksia kertyi 218 kpl. Extran toimitus poimii erottelematta ja sattumanvaraisesti kaikkien vastausten joukosta kaksi, joille palkinto lähetetään kiitokseksi osallistumisesta. Tämän jälkeen vastaukset menevät sillppuriin tuhottavaksi."
354. arvid2.9.2013 klo 19:08
Vain niin. Eivät siis tarkista lainkaan onko vastaus virheetön !?. Oma vastaukseni on kerran poimittu tuosta korista noin 5-6 vuotta sitten. HS:n korista ei koskaan. Täyttelen TS:n ristikoista vain ne, jotka laatija on luokitellut vaikeahkoiksi tai vaikeiksi. Vaikeahkot ovat vaikeudeltaan mielestäni HS:n ristikoiden luokkaa.
355. Rehellistäkö?3.9.2013 klo 10:06
Sain voiton IS:n ristikosta v. 2007, jolloin arvonnassa sattui jonkinlainen kömmähdys. Voittorahat sain, mutta voittajaksi allekirjoittanutta ei koskaan merkitty lehdessä. Tiedustelinkin asiasta, mutta vastausta en saanut.

Sen jälkeen (kuuteen vuoteen) ei kohdalleni ole osunut yhtään voittoa, vaikka melkein joka viikko lähetän tekstiviestinä ratkaisun koviksista (joissa voitonmahdollisuuden pitäisi olla suurempi). Ilmeisesti numeroni on otettu seurantaan sekaannuksen vuoksi ja koska utelin tapahtuneesta ko. lehdeltä.

Ja olen huomannut, että varsinkin kovisten voittajina esiintyy sama henkilö useamman kerran vuoden aikana.

Vaikka usko on mennyt arvontojen rehellisyyteen, silti olen jatkanut vastausten lähettämistä teksiviestinä. Aika tyhmää, vai?
356. Marco Poloinen3.9.2013 klo 12:04
"Rehellistäkö"-nimimerkille ehdotan, että kelaat säiettä takaisin päin ja lukaiset viestit vaikkapa väliltä 15.9.2011 klo 19.56 - 19.9.2011 klo 23.23. Muukin noilla seutuvilla käyty keskustelu saattaapi avartaa näkemystä - tai sitten ei.
357. Jaska3.9.2013 klo 12:26
Poisson on veemäinen tyyppi, suosii yksiä ja syrjii toisia jopa niinkin lyhyen kuin yhden vuoden ristikkoarvontajaksoissa. Täytyy vain toivottaa Rehellistäkölle pitkää ikää.
358. Pena1.1.2014 klo 04:32
Mukavasti monenlaisia voittoja toi viime vuosi.

1) Terästermos VVO-asukaslehden ristikosta.
2) Ammattiliiton lehden tehtävästä 25€.
3) Hesarin kuukausiliitteen ristikosta 20€.
4) STTK-ristikosta heijastinliivi ja pipo.
5) IS:n keskiksestä 150€.

Kovin tarkkaan en kuluja laskenut, mutta luulenpa että suunnilleen meni mitä tulikin. Koskaan aiemmin ei ole mennyt näin hyvin.

Hyvää alkanutta ristikkovuotta 2014! d=)
359. Auroran pappa1.1.2014 klo 20:02
Nyt. Me ratkojat ketkä lähetämme ristikoiden ratkaisuja tulee vaatia ratkaisupalkintojen nousua myös, kun vuoden alusta nousivat Itellan postimaksut.
Saman verran tulisi nousta prosenteissa mitä nousi postimaksutkin, ja kyllä ne lehtien hinnatkin ovat nousseet.
Laskekaa viisaammat mitä se tekee 20€ palkintoon.
360. O2.1.2014 klo 22:38
Pena.

Minullakin oli onnetar nostamassa viime vuonna aika
kivasti ristikkoratkaisuja.

Lähetän ainoastaan HS-ristikot ja Kuukausiliitteet,
sekä IS-Kovikset, jotka saan täytettyä.

Ai niin, tuli Eeva lehdestä kallis hajuvesi! d=)

Sitä ennen oli enemmän paussia.
361. Mape2.1.2014 klo 23:48
Hs:n ja Kuukausiliitteiden ristikkoja olen ratkonut vajaan vuoden. Ristikkolehtiin en ole enää kajonnut. Ratkon suoraan kuulakynällä, ja sittenhän tarvitaan korjauslakkaa ja korjauksia. Puhtaaksikirjoituksen teen ihanan naapurin antamaan ristikkopohjaan. kaikki ristikot lähetän, ovat olleet oikein, paitsi Einsteinin kieli, mokomakin kieli. Muutama kuukausi sitten sain sitten tiistaina sen 20 euroa. Jippii. Huomenna taas jännitän, mieten on käynyt. Kun tätä palstaa luin ensimmäisen kerran ,totesin , ettei arpaonni kovin usein kohdalle satu. Tai kelle sattuu kelle ei. Etukäteen kaikille onnekkaille!
362. Marco Poloinen4.1.2014 klo 15:55
Nostetaan etusivulle.
363. Hilu4.1.2014 klo 18:57
Mie rakastan miun lyijykynää ja kumia!
364. Ratkaisun lähettänyt16.5.2014 klo 10:18
Jälleen sai pettyä Iltiksen ristikkoarvonnan toimivuuteen ja luotettavuuten. 10.5.2014 Iltiksessä piti olla pääsiäisristikon 2000 euron voittaja ja ratkaisu, mutta en löytänyt lehdestä ko. tietoa.

Onko tämä Iltiksen tapa ostattaa taas uusi lehti tulevana lauantaina josko siinä olisi tämä luvattu tieto.

Kaipa voittaja on kuitenkin selvinnyt ja onnekas saanut rahansa!
365. 20 euroa jollekin iso raha16.5.2014 klo 20:43
Eipä näköjään Punainen Pelikaanikaan pidä kiirettä voittomaksujensa suorituksessa. Ehkä lehti kuvittelee niin, että jonkin parinkymmenen euron voittoa ei kukaan muista edes kaivata enää viikkojen ja kuukausien päästä, vaikka on nähnyt nimensä joskus voittajaluettelossa. Mitähän tapahtuisi
jos unohtaisi lehden vuosimaksun maksamatta samalla viiveellä.....
366. Ylläpito16.5.2014 klo 23:47
Voitot maksetaan heti lehden ilmestyttyä. Jos ei ole tullut, kannattaa ottaa yhteyttä tilaajapalveluun.
367. Ratkaisun lähettänyt17.5.2014 klo 11:02
Hyvä "20 euroa jollekin iso raha" , sait kuitenkin jonkinlaisen vastauksen ihmettelyysi, toisin kuin allekirjoittanut!
368. 20 euroa jollekin.....17.5.2014 klo 19:17
Juuri noin sanottiin viimeksikin. Onko PP:ssa käytäntö sellainen, että sitten vasta maksetaan, kun/jos huomaa kysellä??
369. Jondalar7.6.2014 klo 11:06
Voittaneista tuore huomio.

HS-2797: 8 naista, 2 miestä
Toukokuun kuukausiliite: 7 naista, 3 miestä

Kyllä tytöt ovat hyviä tässäkin lajissa.
370. Hilu7.6.2014 klo 23:06
Ensin oli monta naista ja sitten ne yks kaks muuttuivatkin tytöiksi. Lieneekö kirjoittaja mies ja muuttuu kohta pojaksi?
371. Eki23.6.2014 klo 10:14
Nyt on Iltiksessä taas 48 mahdollisuutta voittaa 500 euroa elikkä 6 kertaa viikossa 8 viikon ajan.
372. Pena1.1.2015 klo 00:55
Vain yksi voitto, mutta kolme tavaraa Pelikaanin kansikisasta viime vuonna: t-paita, pyyhe ja kassi.

Antoisaa ristikko(voitto)vuotta 2015! d=)
373. O1.1.2015 klo 17:11
Hei Pena.
En ole minäkään päässyt pahemmin vaurastumaan tällä mukavalla harrastuksella.

Rahakasta ristikkovuotta kaikille 2015! :)
374. Junamies1.1.2015 klo 17:17
Penalla taas tappiovuosi. Otan osaa. Jospa onni kääntyy nyt?
375. Pena1.1.2015 klo 18:53
Jos onni kääntyy, siitä tulee inno!

Aika muhkea palkinto on IS:n uudenvuoden jättiristikossa: 2000 euroa.
376. O1.1.2015 klo 20:26
Aika iisi se 2000 euron ristikko tietenkin oli.
377. Hohhoijaa18.1.2015 klo 17:46
Eipä ole meno Iltiksessä muuttunut ristokkoarvontojen voittojen suhteen. Edelleen viikkovoittajat löytyvät kehä kolmosen sisältä, vaikka Suomessa on lukematon määrä paikkakuntia, joihin voitto olisi voinut osua. Että sillälailla. On näköjään asioita, jotka eivät muutu.
378. --18.1.2015 klo 17:50
Mikähän voisi olla syynä tähän? Ei tunnu uskottavalta, että olisi vilunkia pelissä.
379. Pena20.1.2015 klo 14:12
Täytyy onnitella Ilta-Sanomia ja puhelinyhtiöitä oikea-aikaisuudesta: onneksi olkoon! Kun muut vouhkaavat muutaman prosentin hinnanlaskusta ruokakaupoissa, vastaustekstiviestien hinta on noussut 24%, ollen 0,99 euroa viestiltä. Ahkeralta viestittelijältä, kuten meikäläinen, menisi yli tonni vuodessa.

Nyt tää saa jo riittää!
380. Ananias20.1.2015 klo 15:47
Voittoja tulee Hesarin ristikoista noin kerran vuodessa ja saman lehden Kuukausiliitteistä, jostakin syystä, samaa tahtia, eli siitä voittaa helpommin?
Mutta muuten olen sitä mieltä, että Hesarin ristikoiden palkinnoissa olisi selkeä tasokorotuksen paikka verrattuna vaikkapa saman lehtikonsernin Ilta-Sanomien palkintojen suuruuksiin!
381. O20.1.2015 klo 22:14
Ananias.
Kannatetaan!
382. kallej21.1.2015 klo 08:52
Hesarin ja Kuukausiliitteen ristikoista voisi palkinnot poistaa kokonaan, koska täällähän avataan säie heti jokaisen lehden ilmestymisen jälkeen. Lukee vain säikeen läpi, niin eiköhän ne ristikot saa jo sillä tavalla täyteen. Minkä ihmeen takia siitä pitäisi jakaa palkintoja, että osaa kopioida täältä vastaukset...
383. O21.1.2015 klo 13:01
kallej.
Suurin osa ratkojista ratkoo ristikkonsa itse. Minäkin tulen tänne vasta ratkaistuani ristikkoni.
Aikoinaan tulin antamaan vinkkejä heille, jotka olivat juuttuneet johonkin ongelmaan.
384. Auroran pappa21.1.2015 klo 18:36
Olen myös kannattamassa palkintojen korottamista.
Ei niihin ole tullut aikoihin mitään korotuksia.
Postimaksut sen sijaan on nousseet joka vuosi, samoin lehtien tilausmaksut.
385. Jaska21.1.2015 klo 19:13
HS voisi kokeeksi poistaa ristikkopalkinnot. Lähinnä kiinnostaisi sen vaikutus keskusteluun. Putoaisiko vihjeanonta ja -tarjonta dramaattisesti. Jos niin kävisi tilaajamäärälle, voitaisiin kakskymppisiä taas ruveta jakamaan.

Kumma juttu muuten, miksi HS harjoittaa hyväntekeväisyyttä ratkojille vuosittain yli kymppitonnin edestä. Palkinnoksi esim. 4x100 euroa, ratkaisut tekstiviestillä IS:n tapaan, Lehdolle ohjeet laatia helpompia, antikuukkeloitavia ristikkoja. Bisnes luistasi ja olisi voitollista.
386. O21.1.2015 klo 21:38
HS on varmaankin halunnut pitää ristikkoa, jossa kaikki ruudut on täytettävä, eikä lähteä siihen, mihin melkein kaikki muut, että tarvitaan lähettää vain se kirjain jossa on numero.

Toivottavasti ei muuta tätä vanhaa ja hyvää ristikkoa!
387. POH25.1.2015 klo 14:14
Jaska
Paheksun syvästi kirjoituksesi toista kappaletta. Ei pidä maalata pirua seinälle.
Traditionaalisen vanhan ja hyvän ristikon peruspilareiden tuhoamisesitys nostaa olemattomat selkäkarvani pystyyn.
Ristikot ovat iloinen asia. O:)
388. O25.1.2015 klo 18:44
Hei POH!
Veit sanat suustani. ;-)
389. Heikki26.1.2015 klo 10:50
Onko muilla sellaisia kokemuksia, että IS-ristikoiden palkintorahat viipyvät tai jäävät peräti tulematta? Loppiaisaaton 5.1. lehti ilmoitti, että olisin voittanut Kenken-ristikosta 50,-
Mitään ilmoitusta rahoista ei ole kuitenkaan kuulunut.
390. lp26.1.2015 klo 17:37
viikkoja kesti mutta tuli kuitenkin
391. kallej27.1.2015 klo 15:14
No jos Heikki katsot siitä Iltiksen ristikoista, niin siinä lukee, että voitot saapuvat postitse 3-5 viikossa...
392. Heikki27.1.2015 klo 16:44
Niin lehdestä vastattiinkin, että maksuliikenne on siirtynyt Intiaan, joten rahat viipyvät. Eikö siis Suomessa ole enää pankkilaitosta, joka hoitaisi maksuliikennettä?
PS. Tämän päivän Iltiksessä oli kiva sudoku. Siihen on 5184 potenssiin 9! erilaista ratkaisua.
393. kallej27.1.2015 klo 17:03
Toinen on kuitenkin saatu yksitähtiseksi....
394. Jaska27.1.2015 klo 18:44
Ratkoin yksitähtisen omassa ennätysajassani noin kolmessa minuutissa. Kolmitähtistä en viitsi ratkoa, vaikka se menisi vielä nopeammin.

Erilaisia ratkaisuja ei ole niin paljon kuin Heikki esittää.
395. Heikki28.1.2015 klo 07:41
Vastaanpa jotain tuohon Jaskan kommenttiin, vaikka se ei tämän otsikon alle kuulukaan. Luvun 5184 potenssiin 9! otin kirjasta Aitoja japanilaisia numeroristikoita (Gummerus 2006). Luulen, että siinä luvussa todella lähdetään aivan tyhjästä taulusta, kuten IS:ssa oli. Todellisuudessahan pitää yksikäsitteisesti ratkaistavassa sudokussa olla vähintään 17 annettua ruutua, jolloin määrä pienenee. Näiden sudokuiden määrästä löytyy netistä Marja Silventoisen gradu-työ vuodelta 2012. Siinä päädytään lukuun 948109639680 potenssiin 3 ja jaettuna luvulla (9!) potenssiin 9, mikä on noin 6,7 kertaa 10 potenssiin 21. Tässä virhe on 0,2 %, jolle selitys löytyy mainitusta gradu-työstä. Kiitän Jaskaa mielenkiinnosta lempiaineeseeni, kombinatoriikkaan.
396. Heikki29.1.2015 klo 04:06
Pieni lisäys vielä: Mainittu gradutyö löytyy helposti hakusanoilla "sudokun matematiikkaa". Tekijän oikea etunimi onkin Marjo. Ei-matemaatikonkin kannattaa teksti vilkaista; sieltä oppii oikeat termit (rivi, sarake, laatikko, nippu, pino), niin ja se tarkka lukumäärä on 6670903752021072936960.
Päästäkseni aiheeseen totean vielä, että eilinen lehti kertoi minun voittaneen sudokusta taas satasen! Sitä pitää nyt kieli pitkällä odottaa 5 viikkoa.
397. O29.1.2015 klo 12:33
Huomasiko kukaan, että mihin päin suomea se 2000 euron ristikko osui.
Minulta jäi huomaamatta.
398. Heikki29.1.2015 klo 14:28
Akaalle se meni, tuonne ristikkokaupunkiin! Jospa joku keräisikin näistä paikoista tilastoja, kuten lottopaikkakunnistakin.
399. Matti29.1.2015 klo 21:12
Asukaslukuun suhteutettuna Töysän Tuurin kylään menee eniten voittoja. (Nimi on enne!) Siellä Keskisen tavatalokeskittymässä asiakkaat ympäri Suomea jättävät rutosti lottokuponkeja.
400. O29.1.2015 klo 22:14
Heikki.
Akaalle meni tiistain 1000 euron ristikko HOYYPIHTI.
Tarkoitan Uudenvuoden jättiristikkoa, jossa potti oli 2000 euroa.
401. Jaska30.1.2015 klo 19:03
Kiitos kiittämästä Heikille. Olemme edelleen eri linjoilla siitä, kuinka monta erilaista (siis numerojärjestyksen mukaan) sudokun ehdot täyttävää kombinaatiota on kaiken kaikkiaan. Ja silloinhan on kyse sudokujen ratkaisujen lukumäärästä, siis ruudukoista, joiden kaikki 81 ruutua on täytetty. Jos Heikin mainitseman kirjan luku 5184 potenssiin 9! eli 5184^362880 tarkoittaa sitä, väitän tulosta vääräksi.

Ihan toinen juttu on vastaus kysymykseen, kuinka monta erilaista sudukutehtävää on mahdollista laatia. Jokainen täysi ratkaisukombinaatio voi syntyä erittäin monesta alkuasetelmasta. En tosin usko, että em. luku sitä tarkoittaisi, koska otaksun niiden lukumäärän laskevan tietokoneohjelman olevan toistaiseksi vääntämättä ja ehkä jääkin!
402. O1.2.2015 klo 21:12
Heikki.
Oletko huomannut mihin paikkaan meni tuo 2000 euroa?
403. Eki2.2.2015 klo 12:48
Täältä voi voittaa 85 euron arvoisen lahjakortin.

(http://www.omaplus.fi/?s=ristikko&ristikko=1)
404. Heikki3.2.2015 klo 20:31
En ota vastuuta luvusta, joka on ilmoitettu kirjassa Original Sudoku - Addictive Hand-Crafted Number Puzzles (2005), tekijä Tim Preston. Kirjan on suomentanut Riitta Bergroth (Gummerus 2006). Edellä myös ilmoitin Marjo Silventoisen gradu-työstä löytyvän tarkan lukumäärän.
O:lle: En ole huomannut 2000 euron voittajaa, koska en edes osta kaikkia IS -lehtiä.
Ja niistä voitoista: tänään tuli kaksi ilmoitusta Danske Bankista. Vielä pitää odottaa, että rahat siirtyvät omalle tilille. Siis 5 viikkoa taitaa kulua loppuun.
405. O4.2.2015 klo 18:31
Heikki.
Minä ostan joka päivä, mutta ei ole osunut silmään, sitä Uudenvuoden (2000 euroa) jättiristikon vastausta.
406. Ellu5.2.2015 klo 10:24
Olen lähetellyt ristikoita vuosikymmenien ajan. Rahapalkintoja on kertynyt 855 euroa ja lisäksi erilaisia tavarapalkintoja mm. iskuporakone, vuoden pesuaineet, kirjoja, raha-arpoja, kyniä, lp-levy, peli. Minulle tulee nykyisin tilattuna yksi visainen lehti, se on työssäkäyvälle sopivaa aivojumppaa illoiksi. On muuten Suomen paras ristikkolehti. Tästä voitin viime vuonna kolme kertaa 35 euroa. Onnea kaikille arvontoihin! Postimaksut vaan ovat tässä maassa ihan liian korkeita...
407. Juho5.2.2015 klo 12:17
Ellu, eikä mennä vanhoilla taksoilla kuin tämä viikko ja taas hinta nousee.
408. TJV5.2.2015 klo 13:07
Uudenvuoden (31.12.) arvonnassa 2000 euroa voitti hyvinkääläinen. Oikea vastausrivi: SAKSAANMM. Ratkaisu oli ennaltailmoitetun mukaan 12.1.2015 IS:ssa, sivulla 30. Se ei ole siis sivuilla 32 - 33, mistä löytyvät 29.12. liitteen vastaukset ja voittajat.
409. O5.2.2015 klo 13:20
TJV.
Kiitos paljon vastauksestasi!

Ilmanko meni ohi, koska olen katsonut ristikkosivuilta noita palkintoja.
Se oli ristikko 46 ja oikein olin sen täyttänyt, kuten valtava määrä muitakin ratkojia, sillä se oli tosi helppo, kuten kaikki tiistainkin (1000 euroa) ristikot.

Myöhäiset onnittelut sinne Hyvikäälle!!!
410. TJV25.2.2015 klo 16:08
Eilisen IS:n uutisristikko lupaa "Voita tonni!"
Mitä kustantanee Tuurissa, meilläpäin tarjouksissa melkein 4000 eur.
411. pelaaja25.2.2015 klo 16:18
Voi voi, teilläpäin aika rasvaiset hinnat.
412. Hohhoijaa17.3.2015 klo 16:03
Alkaa jo ihan naurattamaan tuo Iltiksen ristikkoarvonta. Kolmostason ristikoiden voittajat ovat lähes kaikki jo tuttuja nimiä. Säännöllisesti voittavat arvonnassa ja itse olen lähetellyt kolmostason ristikoiden ratkaisuja jo ainakin viiden vuoden ajan eikä yhtään voittoa ole tullut kohdalleni ! Kyllä naurattaa. Onnea vaan Annelille (taas) !
413. O17.3.2015 klo 18:42
Eipä taida olla kovin monta sataa, joka koviksen kolmepallosia OIKEIN täyttää, sillä ne ovat vaikeita.

Onnea voittajalle! :)
414. Marco Poloinen16.9.2015 klo 23:22
Siirretään eturiuhoille...
415. haapakorpi17.9.2015 klo 00:14
eipäs nostella ikivanhoja lankoja.
416. Marco Poloinen8.1.2016 klo 22:34
Nostellaanpas!
417. Pena1.1.2018 klo 00:12
Hesarin Kuukausiliitteestä 20 euroa viime vuonna! Yippee ja bang bang!

Hyvää (SM-) ristikkovuotta kaikille!

d=)
418. O1.1.2018 klo 15:47
417. Pena
Toivottavasti tuplaat voittosi tänä vuonna! ;-D
419. Jiikoo1.1.2018 klo 16:11
SK: olen lähetellyt piilis- ja ristikkovastauksia aika säännöllisesti ehkä kolmen vuoden ajan. Piilosanan ratkeamatta jääminen on ollut harvinaista, samoin kuin kolmostason ristikon ratkeaminenkin. Olen saanut ristikoista yhden tai kaksi voittoa, piiliksistä yhden.

HS-kk-liite: olen lähettänyt ratkaisuni ehkä 80 prosentista viimeisten parin vuoden ristikoista ja saanut yhden voiton.

HS-perjantai: aloin postittaa ristikoiden ratkaisujani aika tarkkaan vuosi sitten eikä monikaan ole jäänyt lähettämättä. Voittosaldo toistaiseksi pyöreä nolla.

IS: olen lähetellyt eri tehtävien ratkaisujani tekstareina viimeisen vuoden aikana muutamia kymmeniä. Yksi satasen voitto kovisristikosta.

Rahaa on tästä leikistä tullut yhteensä 160 tai 180 euroa, postituksiin ja tekstareihin sitä on kulunut selvästi enemmän. Pitäisin silti varsin halpana eläkeläisen ajankuluna.
420. Ratkoja16.1.2022 klo 16:11
Kylläpä jälleen ristikkovoitot valuvat pääsääntöisesti etelän kaupunkeihin. Ja eritoten Helsinkiin, monta kertaa peräjälkeen kovisvoitot päätyneet Helsinkiin.........
421. Jaska16.1.2022 klo 16:27
Tilanne on helposti korjattavissa. Kaikki muualta osallistuvat ottavat ratkaisustaan kymmenen kopiota ja lähettävät ne sukulaisten ja tuttujen nimellä. Ja heti alkaa voittoja tippua monta kertaa peräkkäin muualle kuin Helsinkiin.
422. Jiikoo16.1.2022 klo 16:58
Olen näköjään 4 vuotta sitten (419.) kehuskellut 160–180 euron voittosummalla. Saldo ei liene tuosta tuplaantunut vaan uskon sen olevan 300 euron nurkilla. Kirjanpitoon en ole tullut ryhtyneeksi. Menopuoli paljon painavampi, joskin HS:n mittelöihin osallistuminen halpeni ilahduttavasti kun vastauksia alettiin toissa vuonna hyväksyä skannattuja tai valokuvattuja ratkaisuja sähköpostitse. Juuri nyt on takana pitkä kuiva kausi ilman voittoja.

HS ja SK ovat olleet tilauksessa kymmeniä vuosia ihan muun antinsa takia, mutta IS tarttuu viikonloppuisin mukaan pitkälti ristikoiden takia. Kyllä ei ollut kiva, että rohkenivat ruojakkeet poistaa piilikset palkintotehtävien joukosta, kyllä minä niin mieleni pahoitin!

Vaimoni alkoi toissa vuonna täytellä satunnaisesti IS:n pehmiksiä ja osallistua ratkaisuillaan palkintokilpailuihin. Ensimmäistä satasta ei tarvinnut odotella kauankaan, mutta sille ei ole ehtinyt tulla vielä seuraa.

Halpaa lystiähän tämä, tulipa niitä voittoja tai ei!
423. Jiikoo16.1.2022 klo 17:00
”...vastauksia alettiin toissa vuonna hyväksyä skannattuja tai valokuvattuja ratkaisuja...”

Olisi näköjään syytä oikolukea sepustuksensa editoinnin jälkeen ennen Lähetä-painikkeen painamista!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *