KESKUSTELUT > RISTIKOT > OSMO KAILAN MUISTOLLE

1533. Osmo Kailan muistolle

Eki16.4.2005 klo 10:29
Ensimmäinen suomalainen sanaristikko julkaistiin 50 vuotta sitten. Sen laati Osmo Kaila. Osmon ristikoita ei välttämättä ollut helppo tunnistaa, sillä hän käytti kolmeakin eri piirtäjää. Piirtäjiä ei kai koskaan mainittu, vaikka se olivat aikansa taiteilijoita, kuten Totti Noisniemi.

Ensimmäinen ristikko ei nykymittapuun mukaan ole kummoinen. Siinä rikotaan useita nykyhetken tärkeimmistä säännöistä. Onneksi Osmo itse ei jämähtänyt siihen ja lahjakkaimmat seuraajansa, etunenässä I. H. Melasniemi, kehittivät ristikoita kohti tämän ajan kriteerejä. Lukkaroisen veljeksetkin kokeilivat siipiään jo tuolloin ja aikoivat perustaa ristikkolehdenkin, mutta se ei vielä onnistunut, vasta 70-luvun alussa. Mukaan jo 60-luvulla tuli yksi nykyristikoidenkin merkittävistä taitureista, Pekka Joutsi.

Osmo oli kehityksessä mukana. Opittuaan jujut Osmo tykkäsi leikkiä laatijantaidoillaan. Taisin jo jossain mainitakin, että kun suurlähettilääksi 70-luvulla valittiin Rozanne Ridgway, Osmon oli pakko panna Hesarin ristikkoon kuva hänestä, sijoittaa nimet vierekkäin yhden rivin välein ja kokeilla, miten siitä pääsee eteenpäin. Se saattoi aiheuttaa pari huonoakin sanaa siihen alueeseen, mutta se oli uhrauksen arvoista. Ainakin ajatustasolla olen samalla linjalla.

Osmo hoiti Hesarin ristikot 70-luvun lopulle asti. Hän kertoi, että Hesari heitti hänet pellolle vedoten ratkaisusanaan kailama, siis koska Osmo ”mainosti itseään ristikon kautta”. Kuulosti todelliselta tekosyyltä. Jatkoi hän sentään lehden šakkipalstan pitoa. Välissä ne ristikot teki joku aivan onneton räpeltäjä, ehkä useampikin, mutta sitten 80-luvun alussa puikkoihin astui Aulis Lehto. Itsekin paikkaa kärkyin, mutta se meni monella tavalla oikealle miehelle.

Osmo ei itse laatinut Hesarin välirikon jälkeen, mutta hän toimitti Suomen Kuvalehden ristikkopalstaa. Kävin muutaman kerran Osmon Lauttasaaren asunnossa viemässä ristikoita ja siinä yhteydessä juttelimme jonkun verran. Valokuvaa en tullut koskaan ottaneeksi, mikä harmittaa suunnattomasti. Osmo ei ollut ristikoiden hankkijana yhtä tiukka kuin omien ristikoidensa sisällön suhteen. Kun hänellä ei itsellään pysynyt oikein kynä kädessä, korjasin käydessäni marmeladipalapalkalla laatijoiden mokia. Yksi jäi mieleen, nykyisinkin laatijana itsensä työllistävän tekijän ristikosta. Kuvassa oli (jostakin lehdestä revittynä!) kaksi nataa, vastaus natat. Peitin toisen ja lisäsin +T. Itse en kyllä, ainakaan enää, olisi noin hellämielinen. On sitä samaa virhettä tarjottu minulle vielä tällä vuosituhannellakin, mutta olen korjannut sen. Ilmeisesti natat on päässyt niin usein lehteen asti, että se kuulostaa monen mielestä oikealta. Muistan, miten minun ristikoistani piti servetti muuttaa. Keksin onneksi sorsetin sen tilalle. Ehkä muutos tehtiin, koska olin paikalla, muuten se olisi mennyt läpi?

Viimeisinä elinvuosinaan Osmo ei ollut enää suoranaisesti ristikoiden kanssa tekemisissä, enkä tavannut häntä enää. Yleensäkin juttutuokiomme olivat suhteellisen lyhyitä. Puhelimessa hoidimme asiat parissa minuutissa. Siihen saattoi olla osasyynä se, että hän oli sitä ennen ehtinyt puhua äitini kanssa ainakin tunnin, vaikka he eivät toisiaan tunteneetkaan.

Olisi hienoa, jos jo alkuaikoina mukana olleet ja niitä ristikoita ratkoneet kertoisivat muistoksiaan. Itse synnyin vasta vähän kuvaristikon jälkeen. Ensimmäiset kosketukset tulivat 60-luvun puolessa välissä Suomen Kuvalehden ja Hopeapeilin sekä myöhemmin myös ristikkolehtien kanssa.
2. Eki16.4.2005 klo 10:44
Siis KUVAristikko. Äh.
3. KP16.4.2005 klo 10:51
Osmo Kaila oli uranuurtaja ilman häntä ei meillä täällä
pohjanperukoilla olisi ristikkoa...
Urani humahti huimaan nousuun, kun Semicille aikoinaan
tarjosin ristikkoa Mustanaamioon. Ja tärppäsi heti.
Sitten Semic perusti ristikkolehtiä ja siellä tuli laadittua
monta vuotta..Semic myytiin (muistaakseni) hyvästä rahasta Helsinki Medialle Ja Helsinki Medialla muutama vuosi. Sitten
lähetin Ruutu-Kolmiolle näytteen. Ja tärppäsi heti.
Vesa myi firman ja pääsin vanhana työntekijänä Suomen-
maahan...Ja menee paremmin, kuin hyvin... Ekin mainitsema
Lukkaroinen laatii lehteen, joka on Suomenmaa konsernia...
Olen saanut istua tämän huiman laatijaurani aikana
aallonharjalla....
4. Eki19.4.2005 klo 19:10
Eikö meitä muistajia tosiaan ole enempää?
5. Jukkis19.4.2005 klo 19:57
Ei voi muistella kun ei muista.

Mutta tuollainen hekutus tyyliin "ilman häntä ei meillä täällä
pohjanperukoilla olisi ristikkoa" on hiukka yliampuvaa. Jos Osmo Kaila ei olisi tehnyt ensimmäistä kuvaristikkoa niin sitten sen olisi hiukka myöhemmin tehnyt joku muu.
6. Timppa19.4.2005 klo 20:17
Kaikki kunnia Osmolle ristikoistaan, mutta en ollut hänen Hesari-aikonaan vielä niin ristikkoriippuvainen kuin nykyään, joten siihen aikaan ei tullut kiinnitettyä kovin paljon laatijoihin, ratkominen kun oli melko satunnaista. Paremmin muistan hänet shakkikirjoista ja -palstoista. Ennen ristikkofriikkiyttä olin vähän aktiivisempi shakin harrastaja...
7. Juha N20.4.2005 klo 21:23
Hassua... Konkarina olen itseäni pitänyt, mutta minulla ei ole minkäänlaisia rekisteröityjä näköhavaintoja Kailan ristikoista.

Alkutaipalella 74-81 sain ratkojakoulutuksen Iisakilta. (Kuinka fiksua olikaan sisällyttää Krypto-lehteen yksi kryptonumeroitu kuvaristikko, pari tavallista ja yksi tavuristikko. Pikkuhiljaa näidenkin salat rupesivat aukeamaan ja yhtiön kuvaristikkolehdet saivat uskollisen asiakkaan moneksi vuodeksi.) Hesarin vaikutuspiiriin päädyin vasta 81 jolloin elettiin jo Auliksen aikaa.
8. iso S20.4.2005 klo 21:33
Luultavasti vuoden 1974 syksystä tulin Hesarin tilaajaksi. Mitään erityistä muistikuvaa ristikoista ei ole jäänyt, paitsi että pidin niitä laadukkaampina kuin harvakseltaan kokeilemiani ristikkolehtiä.

Jälkimmäisistä suosikkini oli Miniristikot, mikä oli sivukooltaan suurimpia lehtiä! Sen erityisansio oli se että siinä ei uhrattu sivuja joutavanpäiväisille tehtävätyypeille. Pelkkiä kuvaristikoita. Mutta tämä ei ole Kaila-juttu.

Ah niin, samassa firmassa kuin minä on yksi puolieläkeläinen Kaila. Luultavasti samaa sukua. Mukava mies, joten kai Osmokin oli.
9. V-R20.4.2005 klo 22:14
Missä ovat ristikot sitten kaksikymmentä vuotta luodut?
Ovatko laatijat hävittäneet tuotantonsa?

Olisin onnellinen, jos vaikka Auliksen vanhoja ristikoita voisin ratkoa.
Ihminen kehittyy. Mitä pahaa voisi olla siinä, että julkaistaisiin kokoonpanoja laatijoidensa varhaisemmalta kaudelta. Hesarin ristikot kyllä kiinnostaisivat.
Pahinta, minkä voisin kuvitella, että vanhat ristikot ovat totaalisesti hävitetyt.
10. V-R20.4.2005 klo 22:20
Jatkan vielä.
Onko teillä laatijoilla vanhoja arkistoja. Kannattaisi niitä julkaista näköispainoksina.
Eki näytti sen ensimmäisen. Varsinainen hulmutukka ;)
11. Pekka Pietari21.4.2005 klo 11:04
Kyllähän minä Osmo Kailan muistan. Erityisesti odotin aina joululahjaksi Kailan ristikkolehteä. Niistä muistan oppineeni mm. hienomman sanan kangastukselle: fata morgana!
12. Eki21.4.2005 klo 11:06
Mikäs sellainen ristikkolehti oli? Muistan vain Veli Giovannin joulupähkinät ja nekin jälkijättöisesti.
13. Pekka Pietari21.4.2005 klo 15:27
Enpä saa päähäni Kailan ristikkolehden nimeä (Finder ruosteessa...). Muodoltaan se oli vaakamallinen.
14. iso S21.4.2005 klo 15:56
Google tietää paljon, mutta ei kaikkea. Joskus sen ehdotukset ovat sekä huvittavia että kummallisia.

Haku: Osmo Kailan joulupähkinät
Tarkoititko: Osmo Kailan suolapähkinät

Haku: Osmo Kailan suolapähkinät
Hakusi - Osmo Kailan suolapähkinät - ei vastaa yhtään sivua.

(Vastaava tulos Onni Giovannin joulupähkinöillä)
15. ile21.4.2005 klo 19:34
Meillä on mummolan vintti täynnä vanhoja lehtiä, joissa julkaistuja ristikoita olen jonkin verran ratkonut -vaihtelevalla menestyksellä.

Osa ristikoista on ratkennut lähes kokonaan ilman mainittavia vaikeuksia, mutta sitten löytyy niitä, joiden kanssa on turhaa rääkätä aivosolujaan. Ristikoissa törmää nimivihjeisiin, joihin ei löydy vastausta edes hakuteoksista. Jotain aikansa legendoja lienee ovat he.

Ristikoiden laatijoista ei juuri ole mainintoja, ja tämä onkin puute, johon toivoisin löytyvän vastauksia.

Eli ketkä näitä 50-60 -luvun aikakauslehdissä julkaistuja ristikoita laativat???

Osaakohan tähän antaa kukaan minkäänlaista vastausta???
16. Eki21.4.2005 klo 19:38
I. H. Melasniemi teki Kailan ohella kai kunnainhimoisimpia... Skytän Antti muistaa nimiä paremmin.

Oli Melasniemen näyttelijäveljesten setä muistaakseni.
17. Pekka Pietari22.4.2005 klo 10:38
Entäs kaupunkeinhimoisimpia, Eki?
18. Kalle vaan Raumasta14.7.2007 klo 00:21
Nämä ovat helmiä:o) Näitä pitäisi saada jopa paperille asti. Vaikkapa Seppoon. Juttuja, juttuja ja tarinoita lisää. T. Kalle vaan
19. RA14.7.2007 klo 00:23
Tulossa on. Voin luvata.
20. Kalle vaan Raumasta14.7.2007 klo 00:29
Juttuja, juttuja!

Juuri näin :o)
21. Eki8.1.2008 klo 23:39
Katselin syksyllä tullutta Kahden keikka -sarjan jaksoa, jossa oli roolihahmona turkkilaissyntyinen Hakan Aladag ja palasin välittömästi nimen kuultuani muistoissani Osmo Kailaan. Osmolla oli kerran (jos toisenkin!) paha paikka laadinnallisesti ja nyt hänen oli pakko panna ristikkoon sana HAKAN. Hän ei keksinyt sille mitään muuta säällistä vihjettä kuin - TOIMITALO eli ratkaisusana oli näin ollen taivutettu ja hyvin kyseenalainen. Osmoa kyllä se hävettikin, mutta ei siitä sen kummempaa häpeäpilkkua tainnut jäädä.

Tulipa vain nyt myös jälleen kerran mieleen, että helpompaa on tosiaan nykylaatijoilla. Jos tuommoinen sana pakollisena tulee, niin kyllä Google sille selityksen löytää, varmaan myös turkkilaisena etunimenä.
22. JTak9.1.2008 klo 09:13
Jep, Turkin tunnetuimpia jalkapalloilijoita taitaa olla Hakan Sükür.
23. Eki9.1.2008 klo 10:38
Tuolloin 70-luvulla piti hankkia sanakirjoja, jotta löytää sanoille merkitykset. Nykysuomen sanakirjan lisäksi yksi hyvä tietosanakirjasarja oli tarpeen. Isäni sai Factan ilmaiseksi, koska kirjoitti siihen ja se olikin taivaan lahja. Kun Factaan tuli osa 11, sanojen löydettävyys parani huomattavasti, avuksi laatijalle ja harmiksi monelle ratkojalle. Jos sana ei ollut varsinaisessa kirjass hakusanana, ilman hakimisto-osaa sen löytäminen oli tosi hankalaa. Esimerkiksi Hakan olisi hakemistonkin avulla ollut mahdoton löytää, jos ei ole hajuakaan sukunimestä.

Tämä oli yksi syy, miksi ristikkosanastot olivat erityisen hyödyllisiä ihmisten nimissä, koska niissä haettiin pääosin etunimen perusteella. Siksi Ristisanakirjaani tuli hakemisto sukunimille(kin) ja myöhemmin ne liitettiin varsinaisiksi hakusanoiksi, koska tietosanakirjojen omistamisen tarvekin väheni.
24. Eki22.3.2010 klo 13:30
Tähän viittaus Haasteita-säikeessä (5395).
25. Jondalar22.3.2010 klo 15:22
Tätä säiettä en ollut lukenutkaan. Mukavia muistoja Osmo Kailasta. Minulle Hesari on tullut yhtäjaksoisesti aina vuodesta 1972 asti. Ristikot ovat lapsesta asti kiinnostaneet; niinpä täyttelin Hesarinkin ristikoita. Näkömuistiini jäi maininta ristikon reunassa: Laatinut Osmo Kaila. Laadukkaita ristikoita. Ekin kirjoituksen mukaan Osmon ja Auliksen väliajalla laatijana oli toistaitoisempi laatija, muistan vaikutuksen kyllästymisenä po. ristikoihin.

Myöhemmin 80-luvulla huomasin Hesarin ristikoiden totaalisesti muuttuneen. Aivan aluksi niihin en keksinyt paljon muuta kuin monikon lopun t-kirjaimet ja muutaman sanan. Ristikot olivat älykkäitä, vihjeet ennenkokemattomia. Ristikon haasteellisuus imaisi mukaansa. Kovasti yritin, tutkin oikeat ratkaisut, kun ne ilmestyivät ja aloin oppia. Ahaa-elämykset, keksimisen riemu kovan yrityksen jälkeen. En tuntenut silloin, enkä tunne nytkään henkilökohtaisesti ketään, joka osaisi Auliksen ristikot ratkaista. Mutta minä onnistuin viimein. Valtavan työn tuloksena sain ristikon ratkaistuksi, lähetin arvontaan. Siitä asti lähes jokaisen Hesarin ristikon olen voinut arvontakoriin lähettää. Voitin ensi kerran ristikosta HS-1266. Kaivoin kätköistä ratkaisun, jossa nimiluettelo. Sanat on tekstattu selvälukuisesti. Jo silloin vihjekuvasta on tullut lauseita, kuten "tuskin asiaton kysymys" ja "isojen poikien välissä". Parhaimmillani ollessani ratkaisin ristikon lauantaina aamukahvin seurassa. Siihen aikaan ristikko oli lauantain lehdessä. Nykyään laatimukset ovat vaikeampia.

Tässä sai kiitosta Auliskin, haitanneeko.
26. Tuohipää22.3.2010 klo 19:59
Käväisin tätä aihetta katsomassa. Pitääkö paikkansa, että HS alkoi julkaista näitä ristikoita 50-luvun puolivälissä? Muistini mukaan ratkaisin niitä armeijassa ollessani v. 1956 ja ehkä jo edellisenä vuonna. Hesari on tullut perheeseen iät ja ajat ja aloin täytellä eri ristikoita varmaan alle 10-vuotiaana. Yhden ainoan kerran olen lähettänyt valmiin ratkaisun toimitukseen. Välillä ristikot olivat tosi helppoja rutinoidulle ratkaisijalle, ei tarvittu tietolähteitä, vaan siitä vaan. Nyt on todellakin toisin. Ihastelen Auliksen taitoja ja tietoja, vaikka välillä tympiikin nämä "aulismit". Aina odotan perjantaita mielenkiinnolla.
27. RA22.3.2010 klo 20:14
"Ensimmäisen nykymuotoisen kuvaristikon julkaisi lopulta Helsingin Sanomat 20. maaliskuuta vuonna 1955. Aiempina vuosikymmeninä lehden suhde sanaristikoihin oli ollut vaihteleva, ja julkaisemisessa oli ollut pitkiäkin taukoja. Tämä uutuus [siis: kuvaristikko] kuitenkin sai lehden aktivoitumaan ristikkomaailmassa."

=> Suurristikko N:o 1. Laatija Osmo Kaila. 20.3.1955.

- Kemppainen, Ilona: Suomalaisen sanaristikon historia -
28. Tuohipää23.3.2010 klo 16:00
RA, kiitos vahvistuksesta. Olen siis "paljasjalkaratkaisija"!
29. Taata7.11.2010 klo 16:51
Sitä varhaisinta ristikkolehteä myytiin Tiernakaupungissa ainakin paikallisessa kirjakauppa Kirjolassa, jossa muistan sitä selailleeni. Se oli malliltaan erimuotoinen kuin nykyiset ristikkolehdet eli leveyttä oli enemmän kuin korkeutta. Ulkoasu ei ollut niin pramea kuin nykyisin on tapana. Ihmettelin vain lehteä, mutta en koskaan ostanut, sillä taisin olla vielä niin pieni, että en harrastanut ristikkoratkontaa. Varsinkin joulun alla vietin aikaani paljon kirjakaupassakin katsoen mitä kirjoja ja varsinkin lautapelejä ihmiset ostivat.

Muita ristikkolehtiä alkoi ilmestyä 1960-luvulla ja muistan, kun ostin Suuren Ristikko Kilvan ensimmäisen tai toisen numeron Klubitalon R-kioskilta, kun huomasin sellaisen lehden alkaneen ilmestyä. Keskellä oli liitteenä taitettuna suuri ristikko. Laatija taisi olla sama, joka laati ristikot melkein ilman sanallisia vihjeitä eli pelkillä kuvilla. Koska nimiä ei tuolloin ollut, niin tämänkään laatijan nimeä en tiedä.
30. Pekka numero kaksi7.11.2010 klo 18:08
Entäs tämä. Hesarissa oli parempi kuva hänestä ja nekrologi.
Veikko Nurmi 1920-2010
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *