KESKUSTELUT > RISTIKOT > LAATIJALLE ASETETUT VAATIMUKSET

1526. Laatijalle asetetut vaatimukset

Eki12.4.2005 klo 20:28
Tästä asiasta on puhuttu toisaalla, mutta ei ole oikein päästy sen sisälle.

Ristikon tilaaja tai julkaisija asettaa vaatimuksia. Millaisia olet tilaajana antanut ja millaisia tekijänä saanut osaksesi?

Ristikon laatija asettaa itselleen vaatimuksia. Millaisia, laatija?

On puhuttu kahdesta koulukunnasta. Kumpikin osaa mielestään tehdä ratkojille mieluisammat ristikot. Jos koulukunta vaihtuu lehdessä, millainen reaktio tulee ratkojilta, kun ristikot ovat yhtäkkiä aivan erilaisia? Onko tullut tällainen tilanne vastaan?

Lupaan kertoa omasta filosofiastani ja asettamistani rajoista. Laatijat ja ratkojat, kertokaa te omista kokemuksistanne, myös "minun laatijani".
2. Juhani Heino12.4.2005 klo 20:40
Kerron lyhyesti kun työnantajani HH ei sattuneesta syystä pääse kommentoimaan. Olen aloitteleva laatija.
Kirppuun (Uudet Kirppu Ristikot) ja Helppoon Kirppuun pitäisi tehdä nykyaikaisella sanastolla, siis "Ekin koulukunnan" mukaisesti välttäen fakkisanoja.
Lasten Kirppuun samoin, mutta pätevyyteni ei mielestäni riitä laatimiseen niin suppealla sanavarastolla enkä etenkään osaa arvioida mitä lapset tietävät tai eivät tiedä.
Ruustinna on sitten "vanhemman väen" makuun eli siellä voi käyttää fakkisanojakin (mahd. vähän), mutta sen maailman koen melkein yhtä vieraaksi.
Ulkoasusta sain paljon teknisiä ohjeita, mutta ne eivät liity tähän.
Itselleni asettamat vaatimukset kiteytin HH:lle näin: mieluummin THERON (Charlize, Oscar-voittaja) kuin UTRA.
3. iso S12.4.2005 klo 21:02
Jaa-a, julkaisijan asettamat vaatimukset taitavat mennä liikesalaisuuden puolelle. Laatijan on viisainta olla niistä hiljaa ja jättää toimituksen tehtäväksi kertoa sen verran kuin hyväksi näkee.

Sen verran voinen paljastaa että meillä on kohtalaisen tiukat laatuvaatimukset. M-M-M-kirjassa lueteltuja sääntöjä on noudatettu jo ennen niiden julkaisemista ja joissakin asioissa ollaan tiukempia kuin nuo avokatseiset ja hellämieliset suuntaviitanomaiset pykälät.

Sen näkee silmälläkin että muotovaatimuksiimme ei kuulu tasareunaisuus, mikä on joidenkin tavaramerkki. Alkupiilot ovat siis sallittuja, myös reunoissa. Itse pyrin välttämään liehuja, mutta en kovin pontevasti enkä muiden arvojen kustannuksella. Sen seurauksena tasareunaisuus toteutuu harvoin.

Oma yritys kohdistuu pääasiassa sanaston hallintaan. Lähtökohtana on pyrkimys välttää ilmeisiä ristikkofakkeja (ANAS-tyylisiä), hämäriä karttasanoja ja keinotekoiselta kuulostavia yhdyssanoja. Kyvyt eivät ole samat kuin halut, joten tosielämän realiteetit pakottavat jonkin verran nöyrtymään. Kuitenkin kaikitenkin, leuhkasti ajattelen että jos joudun hakemaan johonkin paikkaan sanan jostakin muualta kuin päästäni, niin se on monelle ratkojallekin tuntematon eikä luultavasti kovin merkittävä sana. Äärimmäisen harvoin turvaudun tuollaiseen. Useammin tietysti tarkistan että sana on kirjoitettu oikein ja että vihje kuvaa sitä.

Sellaisiin asioihin mitkä ovat laatijakollegoille tärkeämpiä kuin sunnuntairatkojille aion satsata sitten kun sanat alkavat totella nöyremmin. Jonkinlaista laatutasoa tietysti yritän tavoitella myös muilla arvoilla mitattuna.

Alkuperäisenä ajatuksena oli että harjoituksen myötä pystyisin tekemään keskimääräistä parempia ristikoita keskimääräistä nopeammin. Silloin olisi odotettavissa että erityisesti panostamalla pystyisi välillä tekemään suorastaan hyviäkin ja silti keskimääräinen tuntiansio liikkuisi minimipalkan paremmalla puolella.

Yhdeksän vuoden sivutoimisen harjoittelun jälkeen tuntuu siltä että laatua on vaikea mitata, mutta keskimääräisen nopeuden täytyy olla minulta tavoittamattomissa. Jotkut tiettävästi elävätkin tällä. Tosin en laadi kello kädessä, ettei tulisi paha mieli.
4. Eki13.4.2005 klo 15:27
Ristikoiden tilaajana ja päätoimittajana joudun tekemään valintoja. Ristikoiden perussääntöjä laatijani saavat hyvin harvoin rikkoa. Oikeassa paikassa sellainenkin voi olla virkistävää. Esim. neljän kirjaimen minimisääntöön olen päätynyt ja siinä pysynyt, mutta en arvostele yksittäiistä toisen leirin ristikkoa vain sen perusteella, muut laatijat voivat toki tehdä mitä haluavat.

Tiedän, että monet asemassani olevat palauttavat ja korjauttavat ristikoita. Yleensä yritän hoitaa pienet muutokset itse, siis selkeät korjaukset ja pienet parannukset. Tärkeää on luottamus laatijoihin. Yritän myös jakaa heille sellaisia tehtäviä, joihin heidän mielenkiintonsa ja taitonsa olisivat omiaan. Kaikkien ei tarvitse olla yleislaatijoita.

En hae ympärilleni vain tietynkaltaisia laatijoita. Olen varma omasta linjastani ja jossain määrin kaikkien pitää olla siitä ainakin tietoisia, mutta Pelikaaneissakin on linjasta selvästi poikkeavia tekijöitä. Uudet tekijät voivat tuoda piristystä, mutta toisaalta entiset ei-leipääntyneet toivottavasti tekevät niin hyvää jälkeä, ettei uusien hakeminen ole ainakaan epätoivon sanelemaa.

Esim. Pelikaaneissa ei ole mitään alkupiilottomuusvaatimusta tms. Olennaisimpana pidän hyvää mahdollisimman fakkivapaata sanastoa ja siihen vaikeusasteen mukaista vihjeitystä, helpoissa mahdollisimman yksiselitteistä ja visaisissa mahdollisimman monipuolista ja ovelaa.

Valikoin laatijani aika pitkälti taitojen perusteella. Se, että laatija ei tee minun mielestäni taitavaa jälkeä, ei tietenkään tarkoita, etteikö hänenkin laatimuksensa olisi koottu ajan ja vaivan kanssa. Kenties taitoakin on, mutta se on suuntautunut eri asioihin, jos arvot ovat toiset. Puhutun "toisen koulukunnan" edustajien kanssa en kuitenkaan voisi ajatella olevani ammatillisesti yhteistyössä, siinä on liian suuri kuilu.

Yksi tärkeä seikka laatijan valinnassa on myös se vaikutelma, minkä hän antaa puheillaan ja käytöksellään. Ei minun huvita alkaa yhteistyöhön tietynluonteisten ihmisten kanssa, jos sen vain pystyy välttämään. Tuskin tässä poikkean useimmista muista työnantajista.

Erikoistapaus yllä olevasta asiasta. Edesmennyt isäni, joka laati muutamankymmentä piilosanaa Matti Veuran nimellä, ei kestänyt niiden parantelua vihje vihjeeltä vaan meille tuli suurempia erimielisyyksiä kuin muussa elämässä, kun yritin opastaa häntä tekemään parempia piilosanoja. Se ratkesi niin, että korjasin vihjeet itsekseni ja annoin hänen jatkaa tehtävien perusrunkojen tekoa, mahdollisine toistuvine heikkouksineen. Parin laatijan kanssa on yhteistyö kariutunut yhteen-kahteen ristikkoon, johtuen osaksi samoista vaikeuksista mihin isän kanssa olin joutua.

Mitä valmiimpaa jälkeä laatija tekee, sitä helpompaa on yhteistyö. Mitä helpompi on antaa pieniä vinkkejä siitä, miten jälki olisi tulevaisuudessa vielä parempaa, sen hienompi juttu. Koskaan ei tarkoitus ole morkata jotain tiettyä jo tehtyä ristikkoa vaan esimerkin avulla auttaa paremman tuotannon luomisessa.

Olisiko minun helpompi olla asemassani, jos en laatisi itse lainkaan? Kyllä ja ei. Hyvänä esimerkkinä olo on rankkaa. On sitä paitsi helppo ohittaa oman ristikon heikkoudet ja nähdä muilla sellaisia asioita, joita "en itse ikinä tekisi". Jokaisella on kriteerinsä ja ne johtavat tiettyihin tuloksiin. Ohjaajana yritän toimia mutta en painostajana.

Aloittelijalle oikeanlaisen kritiikin antaminen on vaikeaa, kun ei yleensä tunne ihmistä ristikon takana eikä tiedä, kuinka huikea ura voisi oikealla opastuksella olla edessä.
5. kari kämäräinen15.4.2005 klo 18:43
ATAIR, ISSOS, UNIOT, ITIL. Nämä hienot "ristikkosanat" esiintyivät ensimmäisessä ristikossani Pelikaani-lehdessä joskus vuonna 2001. Muistaakseni Eki ei kieltänyt silloin eikä sen jälkeenkään ole kieltänyt fakkisanojen käyttöä. Tosin olen viime aikoina kyllä yrittänyt niitä sitten ihan ite vältellä!
Vaihtelevalla menestyksellä....
6. Eki15.4.2005 klo 19:38
Karilla on omintakeinen ja avara laadintatyyli, jossa on pakko sallia muutama fakkisana. Selkeää kirltoa ei tosiaan ole.
7. kari kämäräinen15.4.2005 klo 20:11
Helpoissa ristikoissa ei enää kinata Ekin kanssa. (Tätä ei sitten ymmärrä kuin korkeintaan Eki, jos vielä muistaa). Sisäpiirijuttuja....
8. kp15.4.2005 klo 20:34
Kari Kämäräinen.
Muistaakseni olit aikoinaan samassa työpaikassa.
En tiedä, miksi sitten lähdit....
9. kari kämäräinen15.4.2005 klo 20:41
En nyt sanoisi työpaikaksi, koska ristikoiden tekeminen on ollut minulle aina pelkästään harrastus. Ruutu-Kolmiolle eli Mykkäsen Vesalle tein aikoinaan ristikoita, mutta Vesa möi firmansa, joten lopetin siellä. Vesa ei koskaan antanut ohjeita minkälaisia ristikoita hän haluaa...sanoi vain, että ristikkoni ovat ostavan yleisön mieleen. En kyllä ymmärtänyt miksi? Useasti aina soitteli, että etkö millään saisi ristikoita aikaiseksi. Olin silloin aika kiireinen tai laiska! Kuten olen vieläkin!
10. Eki15.4.2005 klo 20:56
Teemu Pallonen on yksi tosi harvoista laatijoista, jolla on työpaikka ristikkofirmassa. Muut ovat freelancer-avustajia ja useimmat heistä itsenäisiä yrittäjiä. Todella harvasta maksetaan eläkettä, ne oletetaan laatijan itse hoitavan.
11. kp15.4.2005 klo 21:11
Minäpä kerron miksi ristikkosi oli ostavan yleisön mieleen.
Vesa kyllä myi firman, mutta Ruutu-Kolmio ei hävinnyt
mihinkään. Ruutu-Kolmion lehtiä ostaa ne ihmiset, jotka
on oppineet ne huonot sanat ja haluavat niitä. Kun ripauksen
niitä ristikkoon panee niin hyvä. Aukon jätit. Minun on paikat-
tava tuo aukko...Töitä piisaa...
12. Matti15.4.2005 klo 21:59
Teemulla oli kiva kaksipallonen tuoreimmassa Suomen Kuvalehdessä.
13. Eki15.4.2005 klo 22:02
Laatijalle asetettiin vaatimus ja hän täytti sen ;)
14. Teemu Pallonen15.4.2005 klo 22:38
Taas tapahtui vääryyttä työmaailmassa: yksi Pallonen teki kahden pallosen edestä töitä! Mitä tästä sanoo ammattiliitto?

Jos nyt jotain tuohon otsikon aiheeseenkin viitataan, niin asetan aika monia vaatimuksia nykyään itselleni. En päästäisi montaakaan alkuaikojen laatimusta enää nyt läpi omasta seulastani, vaikka Eki olikin/onkin aika suvaitsevainen pieniä heikkouksia kohtaan, kunhan niillä saa aikaan jotain muuta hyvää ristikossa. Mutta kyllä ne jotkut sanat ja jopa isommat alueet hieman hävettää, kun niitä nyt katselee... Jollakin tavalla näkemys ristikoita kohtaan on muuttunut, en tiedä olenko viisastunut vai tullut tiukkapipoisemmaksi, mutta pyrin kyllä välttämään fakkisanoja viimeiseen asti omissa tehtävissäni. Kukin tyylillään, kp ja muutkin.
15. Hessu15.4.2005 klo 22:56
KP: "Ruutu-Kolmion lehtiä ostaa ne ihmiset, jotka on oppineet ne huonot sanat ja haluavat niitä. Kun ripauksen niitä ristikkoon panee niin hyvä."

Tuota minä en vain kerta kaikkiaan suostu uskomaan, että joku ratkoja (tai laatija) oikeasti haluaisi noita sanoja ristikoihin. Varmasti on paljon asiakkaita, jotka eivät osaa asiasta valittaa, mutta ihan varmasti hekin mieluummin ratkoisivat ristikoita ilman jatkuvasti toistuvia sanoja ATAK, STEAR, AKAKI, AVAL, ATAT, NARA, ETAT, TATA jne. Ei tuollaisten sanojen esiintyminen ehkä kaikkia niihin tottuneita kauheasti häiritse, mutta parempia ristikot silti heidänkin mielestään olisivat ilman.

Kyllä minunkin ristikoissani on lähes aina turhan huonoja sanoja, vaikka noita yllämainittuja en ainakaan enää käyttäisi ollenkaan. Uskallan silti tunnustaa, että ATON, ALAI, SION ja jotkut muut aika vieraat jutut pääsevät laadintoihini vain omaa kömpelyyttäni. Välttäisin niitä, jos osaisin.

Toinen vaatimus, jonka asetan itselleni, on ulkomaankielisten sanojen välttäminen. Minusta suomalaisessa ristikossa tulisi olla suomenkielisiä sanoja, ei latinaa, englantia tai ranskaa. Varmaan monille ratkojille ovat aivan tuttuja sanat kuten ALEA, STATE ja NOIR, mutta miksi ihmeessä? Onko perusteena siinäkin vain, että ne ovat ristikoista tuttuja? Jos laittaisin tarpeeksi monta kertaa "tuo englannissa" > THAT, niin tulisiko siitäkin sitten "tuttu sana, jota ratkojat haluavat"?

Kyllä nuo kadunmiehelle ja suomen kielelle vieraat lyhyet sanat, joissa on paljon A- ja T-kirjaimia, ovat mukana vain, jotta me huonot laatijat pääsisimme helpommalla. Siihen on ihan turha kenenkään väittää vastaan. :-)
16. tapsa15.4.2005 klo 23:12
kuka ja koska on määrännyt, että kolmikirjaimisia sanoja ei
saa olla?
17. tapsa15.4.2005 klo 23:24
Kari Kämäräinen: Niin minäkin ihmettelen miksi ristikkosi
sellaisinaan julkaistaan. Uskoisin, että pienellä yhteistyöllä
päästäisi jommekin muualle kuin tuolle liki kuolleelle
ruutukolmiolle
18. Eki15.4.2005 klo 23:26
Ei ole kukaan määrännyt, ettei yleisesti ottaen niitä saa käyttää. Jostain syystä useimmat lehdet sitä sääntöä vaalivat. Perusteita on annettu siellä täällä, mm. MMM-kirjassani. Perusteet ovat ihan hyviä. tai sitten eivät ole. Riippuu siitä, kenen suunnalta tarkastelee.
19. tapsa15.4.2005 klo 23:26
pikku lisäys: Ekille ei kelvata!!!
20. Eki15.4.2005 klo 23:37
Anteeksi, tapsa, saisko saman suomeksi?
21. kp16.4.2005 klo 08:27
Kuulkaa kaikki, ei kai Suomenmaa konserni osta liki
kuollutta firmaa... katsokaa lehtivalikoimaa ja uusia tuulia
suunnitteilla...Kukahan on hakoteillä.
22. kp16.4.2005 klo 08:57
Oi, oi nyt pääsi liikesalaisuus ilmi. Mutta pyydän älkää
kertoko tätä kellekään...etenkään kilpailijalle...
Ai, ai minkä tein....
23. KP16.4.2005 klo 11:58
Kari Kämäräinen:
Älä sure Tapsan kommenttia...
Sinusta on puhuttu ja ihmetelty minne hävisit mainion
laatijatyylisi kanssa. Jos haluat oikeasti takaisin, niin
käy www.ristikko.net sivustolla ja pane tekstiä tulemaan
siellä löytyvään palautelaatikkoon, niin katsotaan mitä
voidaan tehdä...
24. Juha N16.4.2005 klo 13:10
Nyt en oikein ymmärrä noita KP:n kaimalleen osoittamia kehuja. En tiedä, millaisia ristikoita Kämäräinen edelliselle työnantajalleen laati, mutta nykytuotanto on täsmälleen sitä mitä KP:n vastapooli kauniisti edustaa.

Esimerkkinä tässä käteni ulottuvilla sopivasti oleva Punainen Pelikaani 1/05 ja siellä sivulta 15 löytyvä KK:n ristikko. Itse piirretty ja tekstattu, persoonallinen, ei-teollisen uniikkikappaleen näköinen. Minimiä selvästi pitempiä sanoja suosiva. Sanastoltaan hyvälaatuinen, eli KP:n rakastamia mutta meidän muiden huonoina pitämiämme ristikoista opittuja sanoja välttävä. Ja ristikossa on hyvä kantava idea, jonka perusteella ratkoja viimeistään pystyy toteamaan, ettei ristikko ole tylsä: pääkuvassa on sateessa tallusteleva sarvipää, ja kuvasta lähtevinä ratkaisulauseina MÄRKÄ HÄRKÄ, KASTUVA ASTUVA. Ratkaisulauseiden ujuttamisesta huolimatta ristikko on KK:lle tyypillisesti kauttaaltaan avara, lokeroitumisia välttävä. Ja bonuksena vielä erityisestä vaivannäöstä kertova alkupiilottomuus ja tasareunaisuus.

Mielestäni KP:n ja KK:n ristikoiden rinnastaminen ei tee oikeutta kummallekaan. Sen ratkojakunnan silmissä, joka on oppinut arvostamaan vaivannäöllä tuotettua laatua, toinen noista ristikoista kalpenee pahasti. Toisen kohdalla taas sekä laatija että ratkoja jäävät ihmettelemään käsittämätöntä parikkivalintaa.

Enkä tässä suinkaan kiistä, etteikö KP:n ristikoille todella ole oman kiitollisen ratkojakunnan tilaus. Onnittelut pitkästä urasta, ja saakoon KP:n asiakaskunta edelleen mitä haluaa.

Kämäräisestä vielä: Muistan hänet jo 70-luvun lopulta Iisakin ristikoista ja Turilaasta/Vipusesta. Jo silloin ilme oli siistin omintakeinen, vihjeet noihin aikoihin isojen pallojen sisällä, reunat Iisakin tyylisesti tasareunaisia. Olinkin ihmetellyt, mihin hän tässä välillä vuosiksi hävisi.
25. RA16.4.2005 klo 14:25
Täsmälleen samaa mieltä Juha N:n kanssa. Pidän todella paljon KK:n ristikoista, enkä kyllä ratkojana keksi niistä moitteen sanaa; ei fakkisanoja eikä -vihjeitä, ei (minua) 'ärsyttäviä' tietosanakirjavihjeitä, sanasto erittäinkin monipuolista. Ja isoimpana plussana taidokkaat ratkaisulauseet ja ristikoista henkivä huumori.

PP:ssä 6/2004 KK:n pääkuvassa mies sanoo "Etelä-Amerikassa kävin ja Lima oli paras paikka... ei... kyllä Machu Picchu oli vielä parempi..." eli on PERUA MUISTELEVA ja alkaa PERUA SANANSA. Ehkäpä joku muukin alkaa. :-)
26. JPQ18.4.2005 klo 10:15
Miten muuten on asettaako kukaan ristikon julkaisia ristikolle tai
piilosanalle minimikokoa ?, entä piilosanoissa maksimi sanamäärää per
tietty ruutumäärä? ja selittääkähän termi fakkisana ? entä
millaisia koulutus pohjia teillä on hommaan ?
27. JPQ18.4.2005 klo 10:16
Entäs keksiikö laatija aihepiirit itse ? eli nytpä teen vaikka
piilosanan elintarvikeiden nimistä.
28. JPQ18.4.2005 klo 10:16
Entäs keksiikö laatija aihepiirit itse ? eli nytpä teen vaikka
piilosanan elintarvikeiden nimistä.
29. JPQ18.4.2005 klo 10:17
Entäs keksiikö laatija aihepiirit itse ? eli nytpä teen vaikka
piilosanan elintarvikeiden nimistä.
30. JPQ18.4.2005 klo 10:17
Miten muuten on asettaako kukaan ristikon julkaisia ristikolle tai
piilosanalle minimikokoa ?, entä piilosanoissa maksimi sanamäärää per
tietty ruutumäärä? ja selittääkähän termi fakkisana ? entä
millaisia koulutus pohjia teillä on hommaan ?
31. JPQ18.4.2005 klo 10:38
Miten muuten on asettaako kukaan ristikon julkaisia ristikolle tai
piilosanalle minimikokoa ?, entä piilosanoissa maksimi sanamäärää per
tietty ruutumäärä? ja selittääkähän termi fakkisana ? entä
millaisia koulutus pohjia teillä on hommaan ? (siis
tehtävien tekijöillä)
32. JPQ18.4.2005 klo 10:39
Anteeksi muuten se että minulta tuli noin monta viestiä jotka ovat
turhia eli selain bugittaa joten en nähnyt että viestini tuli tänne
jo. Eli tosiaankaan ei ole tarkoitus tukkia foorumia.
33. JPQ18.4.2005 klo 10:39
Miten muuten on asettaako kukaan ristikon julkaisia ristikolle tai
piilosanalle minimikokoa ?, entä piilosanoissa maksimi sanamäärää per
tietty ruutumäärä? ja selittääkähän termi fakkisana ? entä
millaisia koulutus pohjia teillä on hommaan ? (siis
tehtävien tekijöillä)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *