KESKUSTELUT > RISTIKOT > TOIMIVAN KESKUSTELUN EDELLYTYKSET 2

1493. Toimivan keskustelun edellytykset 2

Kaitsu30.3.2005 klo 13:07
Koska tuo otsikon mukainen ensimmäinen versio venähti niin pitkäksi, ettei modeemini enää oikein jaksanut sitä avata ja lipesihän se aiheestakin, päätin aloittaa uuden. Ensimmäisen version alustuksessa on mainittu monia harkitsemisenarvoisia seikkoja, niistä kiitos HH;lle. Samoin kiitän häntä hyvän aiheen keksimisestä ja toivon, ettei HH pahastu otsikkonsa lainaamisesta.

On kirjoitettu määrätön määrä ohjeita korrektiin, sosiaaliseen kanssakäymiseen ihmisten kesken. Osa noista ohjeista on auttamattomasti vanhentuneita ja soveltumattomia nykypäivään ja niiden noudattaminen vaikuttaa suorastaan naurettavalta. Tällainen nettikeskustelu on verrattain uusi ja siten myös uomiaan hakeva kommunikointimuoto, johon ei välttämättä päde muihin tilanteisiin soveliaiksi vakiintuneet käyttäytymistavat.

Ehdotankin koottavaksi ohjeiston suotavista ja vältettävistä piirteistä ristikkonettikeskusteluissa. Täällä olevien, liki 1500 säikeen joukossa on mielestäni esimerkkejä loistavista, rakentavista keskusteluista, mutta myös sellaisista joita ei olisi tarvinnut käydä lainkaan. Noista säikeistä varmaankin löytyy lähdeaineistoa, jollei mielissänne ole jo valmiiksi listauksen arvoisia asioita. Ehdotan, että suotavien piirteiden kohdalla käytettäisiin numerointia ja vältettävät merkittäisiin kirjaimin, tämä väärintulkintojen välttämiseksi. Usein lienee lyhyt luonnehdinta on paikallaan, jotta asia tulee ymmärretyksi. Toivon kuitenkin lyhyehköjä kommentteja säästääkseni modeemiraukkaani.
2. Lettu30.3.2005 klo 14:11
< Kaitsu: "... Tällainen nettikeskustelu on verrattain uusi ja siten myös uomiaan hakeva kommunikointimuoto, johon ei välttämättä päde muihin tilanteisiin soveliaiksi vakiintuneet käyttäytymistavat.">

Haluan antaa oman panokseni, joten rohkenen tuoda erään toisen keskustelupalstan (Näkökulma) ohjeistukset (Näkökulman säännöt) herättämään ajatuksia keskustelukulttuurin luonteesta.

Esimerkkinä otan kohdan 2. Keskustelu
2.3. Asiattomat henkilöön kohdistuvat hyökkäykset ja riidanhaastaminen ovat kiellettyjä.
2.3.1. Kirjoittajat saavat kritisoida toisiaan, jos se on keskustelun edistymisen tai selventämisen kannalta olennaista.
2.3.2. Provosointi, sarkasmi ja muut tehokeinot ovat hyvien tapojen rajoissa sallittuja.
2.3.3. Uhkailu väkivallalla tai oikeudellisilla toimenpiteillä on kiellettyä. - Näkökulma ei tietenkään voi estää ketään nostamasta oikeusjuttua, mutta mikäli sellaisella uhkaillaan, hyvätahtoisen keskustelun katsotaan olevan ohi ja uhkailija poistetaan Näkökulmalta.
2.3.4. Näkökulman ulkopuolisten kiistojen, erityisesti reaalielämän kiistojen, tuominen foorumille on kiellettyä.
2.3.5. Nimimerkkien vääntely provosointimielessä on kiellettyä.

Asiasta kiinnostuneet saavat lisää informaatiota linkistä:
http://www.nakokulma.net/keskustelu/index.php?topi c=3284.0
3. Urputtaja30.3.2005 klo 14:45
Suosittelen sekä ylläpidolle että käyttäjille tutustumista kurinpidolliseen tiedoteketjuun. sopisi tännekin. Palstahan voi olla "kunnolla" moderoitu, vaikkei kirjautumispakkoa olekaan.
4. ö30.3.2005 klo 17:14
Siinähän on Letulla ihan hyvä lista. Erityisesti on mainittu että "provosointi, sarkasmi ja muut tehokeinot ovat hyvien tapojen rajoissa sallittuja." Siinä on hyvän keskustelun suola ja olen joskus ihmetellyt, että tällä palstalla kärkeviin kommentteihin suhtaudutaan kovin torjuvasti.

Ylläpito mainitsi kerran, että joitakin osoitteita seurataan enemmän kuin muita häiriköintimahdollisuuden takia. Kovasti kiinnostaisi tietää kuuluuko minun osoitteeni seurattavien listalle, kun olen muutaman kerran vähän kiivastunut.
5. Ylläpito30.3.2005 klo 17:42
Tällä hetkellä ei paljon tarvitse seurailla eikä ö ole millään negatiivisella listalla (jos sellaisesta ylipäätään voi puhua).

Ei kai täällä kärkeviin kommentteihin niinkään suhtauduta torjuvasti, vaan... miten sen ilmaisisi... emmekä nyt tarkoita ketään tiettyä... Siis kyllähän täällä vastakkaiset mielipiteet mielellään sallitaan, mutta jos omat mielipiteet yritetään väkisin tuputtaa toiselle tai kaikille muille, ei siitä synny kuin iänikuista jankutusta.
6. HH31.3.2005 klo 00:09
Suurin ongelma taitaa kuitenkin olla se, että ylläpito kuvittelee olevansa kaiken valvonnan ulkopuolella.
7. Ylläpito31.3.2005 klo 00:24
Tärviölle meni Kaitsun hyvä yritys ;(
8. Hessu31.3.2005 klo 00:29
Jos minä levittäisin ympäriinsä sellaista tietoa, että HH itse keksii suurimman osan Kirpuissa julkaistusta palautteesta ja lähettäjien nimistä, niin mitähän HH siihen sanoisit? Saanko sinun puolestasi tehdä niin, vai ryhtyisitkö johonkin toimenpiteisiin?
9. HH31.3.2005 klo 00:43
Kutsuisin sinut Hessu meille lukemaan ratkojien lähettämää postia. Ainakin muutaman vuoden ajalta kaikki on tallessa.
10. Ylläpito31.3.2005 klo 00:50
Vieras ihminen kutsutaan kylään tuosta vaan, mutta ylläpidolle ei voida helposti sähköpostilla lähettää todistusta yhdestä hotellilaskusta... Hmm.
11. HH31.3.2005 klo 00:50
Ja Ekille
Kuka tämä Kaitsu sitten on, jos ei ylläpidon nimimerkki? Hän on itse kertonut olevansa ihan tavallinen ratkoja, eikä tunne ketään tänne kirjoittavia henkilökohtaisesti. Sinä sanot, että hän on todellinen herrasmies. Jokin ei ihan stemmaa.
12. ++juh31.3.2005 klo 00:53
HH:n oikeuskäsitys: olet syyllinen, kunnes toisin todistetaan.
13. Ylläpito31.3.2005 klo 01:01
Ohessa säie, jonka Henry Haapalainen aloitti nimellä Ratkoja uusi. MUUN MUASSA TÄSSÄ SÄIKEESSÄ Kaitsu kertoo olevansa Kai Pesonen ja olemme asian tarkastaneet, tiedämme jopa hänen osoitteensa, mutta emme me sitä ulkopuolisille lavertele. Emme saisikaan. Ja miksi pitäisi?

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=556&alku=945&t=k1
14. HH31.3.2005 klo 01:06
Miksi olette asian tarkistaneet??? Miksi tiedätte hänen kotiosoitteensa???
15. Ylläpito31.3.2005 klo 01:08
Hyviä kysymyksiä, joihin löytyy vastaus aiemmista säikeistä. Kannattaa lukea kaikki jutut alusta loppuun.
16. HH31.3.2005 klo 01:11
Kiitos tästäkin vastauksesta!
17. Ylläpito31.3.2005 klo 01:13
Vastaus noudattelee piiruntarkasti omaa vastaustapaanne, sir. Siksi asiat eivät ikinä etene.
18. HH31.3.2005 klo 01:15
Ei näitten asioitten selvittämiseen Sherlock Holmesia tarvita, ihan tavallinen talonpoikaisjärki riittää.
19. ++juh31.3.2005 klo 01:20
Erittäin onnistunut vertaus! Sherlock Holmeskin on mielikuvituksen tuotetta.
20. Ylläpito31.3.2005 klo 01:22
No niin, lopetetaan pelleily. Mitä se maalaisjärki sanoo? Nyt tähän luettelo ylläpidon nimimerkeistä. Kokoamme jokikisen ja tulemme lueskelemaan niitä Kirpun mielipiteitä ja esittäytymään muutenkin.

(Ylläpito kyllä uskoo, että ne mielipiteet ovat olemassa ihan aikuisten oikeasti, mutta esittäytyminen on se pääasia.)
21. HH31.3.2005 klo 01:25
Rohkenen ajatella niin, että Eki syyllistyy nyt kaikkien tätä sivustoa lukevien aliarvioimiseen.
22. Ylläpito31.3.2005 klo 01:27
Viivyttelystä kahden minuutin jäähy.
23. HH31.3.2005 klo 01:34
Aika vaikeaa on enää kuvitella, että myöskään Hessu olisi ylläpidon ulkoinen nimimerkki.
24. Ylläpito31.3.2005 klo 01:38
Kuitenkin Henry Haapalainen on lukuisia kertoja täällä tarjoamillamme palstoilla ilman veloitusta keskustellut Hessun alias laatija Heikki Luukkalan kanssa ja kehunut tämän ristikoita ym. ym.

Nimimerkki HH taitaa ollakin joku muu samasta osoitteesta kirjoitteleva. Sehän ei olisi ensimmäinen kerta.
25. HH31.3.2005 klo 01:39
Ovatko ö ja Kaitsu nukkumassa? Tätä ennen olivat yövalvojia.
26. HH31.3.2005 klo 01:42
Ai niin, sorry Hessu. Se epäily siis peruutetaan.
27. Ylläpito31.3.2005 klo 01:45
Okei, me autamme. Lista alkaa:

Kaitsu
ö
Hessu (eiku ei sittenkään Hessu)

Jatkuu?
28. ++juh31.3.2005 klo 01:45
Jep! Syyllinen, kunnes toisin todistetaan...

(Ääh! Ei pitäisi ruokkia trolleja, mutta kun ne ovat niin hupaisan höpsyjä otuksia.)
29. HH31.3.2005 klo 01:46
Tähän tuli chattimäistä nopeaa keskustelua, mutta nyt vetäydyn unimaailmaan.
30. Ylläpito31.3.2005 klo 01:52
Kolmatta yötä ei moiseen joutavanpäiväisyyteen enää tuhlata aikaa. Eihän? Mutta on se höpsy otus, ihan totta, samaa mieltä ++juhin kanssa.
31. HH31.3.2005 klo 02:16
Yllätys, luin vielä tuonkin. Kun viestin kirjoittajana ylläpito, se on ihan ok. Ehkä kaikesta huolimatta tästä älyttömältä tuntuvasta kahinasta tulee jatkoon positiivisia vaikutuksia.
32. Ylläpito31.3.2005 klo 02:20
Positiiviset vaikutukset alkavat heti, kun nimimerkki HH vastaa yhteenkin huutoonsa.
33. JTak31.3.2005 klo 08:30
Nyt vai odottelemaan ketjun nro 3 avaamista, kun mielikuvitusolennot sotkivat tämänkin.
34. Bert31.3.2005 klo 08:32
Kuka tämä nimimerkki HH on? Ei hän ainakaan Henry Haapalainen ole, Henryhän lupasi syksyllä pysyä näiltä sivuilta poissa.
35. JTak31.3.2005 klo 08:42
Ylläpidon nimimerkkejä luultavasti.
36. Ritu31.3.2005 klo 08:55
Itse olen täällä suhteellisen uusi tulokas. En vain aikaisemmin löytänyt tätä mukavaa sivustoa tai paremminkin, aika oli kortilla.

Aluksi lueskelin vanhoja ketjuja, ja nimenomaan ketjujen nimen perusteella hain sieltä ristikoita koskevat kommentit ja tehtävät. Kehuin sivustoa ystävilleni maasta taivaisiin. Olihan tämä niin erilainen kuin muut keskustelupalstat, joissa liikkuu jos jonkinmoista "sikailijaa". Ja tietysti aihepiiri oli mitä herkullisin, kun ristikkoveri virtaa suonissa.

Myöhemmässä vaiheessa tuli luettua kaikki uudet ketjut aiheesta riippumatta, ja vasta silloin tajusin, että tällekin saitille oli eksynyt joku, joka selvästi on mielipiteineen ristiriitainen henkilö.
Ratkoin joskus aikanaan Ristipistoa, lienee sama lehti kuin nykyinen Kirppu (oikaiskaa, jos olen väärässä). Lehti tuli minulle tilattuna ja tykkäsin siitä.
Nyt vain ihmettelenkin omaa reaktiotani, hiukset ei tarvitsekaan enää geeliä pysyäkseen pystyssä, ne nousee pystyyn lukiessa näitä ketjuja, joissa tämä ko. henkilö minun mielestäni aiheetta aiheuttaa mielipahaa useammallekin henkilölle.
Ja vaikka hänen kommenttinsa eivät olekaan tarkoitettu minulle eivätkä kosketa minua, ne silti loukkaavat omalla tavallaan myös minua. Ovat selvästi oikeudentajuntani kanssa niin ristiriidassa.
Tässä vaiheessa en voi kuin todeta, etten yhtäkään kyseisen henkilön lehteä tule enää ostamaan, en, vaikka ne olisivat minkä tasoisia hyvänsä.
Pelkkä ajatuskin siitä, että ne on sellaisen henkilön tekemiä, joka saa ainakin minut tuntemaan suurta vastenmielisyyttä, puistattaa.
Niin ja minunkin osalta tällaisiin keskusteluihin piste, anteeksi ja näkemiin.
37. HH31.3.2005 klo 12:45
Viime päivien keskustelussa on ollut 5-10 ylläpidon nimimerkkiä. Odotan kieli pitkällä kutsua päästä tarkistamaan täsmällisen luvun ylläpidon tietokoneelta. Sitä odotellessa pitää käyttää muita keinoja.

Kai "Kaitsu" Pesonen, olet voittanut neljän Kirppu-lehden vuosikerrat (Kirppu, Helppo Kirppu, Lasten Kirppu Ristikot ja Ruustinna). Palkinto tulee voimaan heti kun lähetät osoitetietosi tänne: kirppu@kolumbus.fi
38. Bert31.3.2005 klo 13:15
Ei tuo vielä mitään, minulla on semmoinen kutina että muutaman nimimerkin takana ovat Loch Nessin hirviö, Jeti ja Amelia Ehrhart.

Aivan varmasti olen tunnistanut Jimmy Hoffan parista viestistä! Harvoin meikäläinen tämmöisissä asioissa erehtyy.
39. HH31.3.2005 klo 13:22
Alkaako sinulla Eki taas keittää? Odotellaan rauhassa, en minä ole näihin asioihin pelleilytarkoituksessa puuttunut.
40. Ylläpito31.3.2005 klo 13:25
Kai tuohon taas on pakko jotain vastata ;(

Nimimerkki HH siis ihan vakavissaan luulee, että täällä on aikaa kirjoitella nettiin omalla porukalla 24 h?

Vaikka viime yönä olisi tullut jotain tolkkua siitä juupas-eipäs-onpas-eisittenkään-paljastelusta, ei tänne silti kaiken maailman vihjailevia nimimerkkejä kutsuta.

Eikä se siihen loppuisi. Ylläpidolla onkin yhtäkkiä useita liittymäsopimuksia? Ylläpidolla on kätyreitä kaikkialla maailmassa Australiaa myöten? Ylläpito on manipuloinut tiedot? Hohhoijaa.

HH, valitamme, mutta juttujasi uskoo vain HH, jos kohta hänkään. Voisitko marssittaa paikalle yhden... Oikea Pekka Vilenkin olisi kiva yllätys.
41. HH31.3.2005 klo 13:32
Ok, sovitaan niin että tulen tarkistamaan tietokoneesi yhdessä Pekka Vilenin kanssa.
42. Lettu31.3.2005 klo 13:35
Koska olen hurahtanut UFOihin ja sen myötä universaaleihin salaliittoteorioihin, päätin tarkistaa omat kontaktihenkilöni FreeFindin pettämättömän ja lahjomattoman koneiston avulla.

Nimimerkki: Lettu
Osallistuminen: 1.12.04 - 31.3.05
Otsikot: 32 kappaletta sisältäen
Aloitteet: 7 kappaletta: alfa12481471omega

Jatkan arkistojen tutkimista ...
43. Entinen kirpunratkoja31.3.2005 klo 13:36
Jaa vain enemmän lehtiäsi ilmaiseksi, HH, niin säilyy edes jonkinlainen levikki. Olet esiintymiselläsi täällä tehnyt niin huonoa mainosta, että tällä menolla ilmaisjakelu alkaa olla ainoa tapa, jolla saat ketään enää lehtiäsi huolimaan.

Vahinko, sillä ristikkosi olivat ihan hyviä. Voi kun olisitkin malttanut keskittyä laatimiseen.
44. Antti Viitamäki31.3.2005 klo 13:53
HH:n logiikka:

Kirjoittaja on HH:ta vastaan
+
Kirjoittaja käyttää nimimerkkiä
=
Kirjoittaja on ylläpito

Se on hyvä, kun voi pitää kaavan noin yksinkertaisena. Minä todistin vastaavanlaisella kaavalla eilen, että Urho Kekkonen on Etelä-Norjan pisin joki ja että kaikki vehkakasvit tulevat Belgiasta. Onneksi osasin - muutenhan joku olisi saattanut pitää minua tyhmänä.
45. Bert31.3.2005 klo 13:53
Loch Nessin hirviön täti otti minuun yhteyttä ja kertoi, että hirviön nettiyhteys on maksamattomien laskujen vuoksi suljettu ja että hirviö ei voi olla nimimerkkien takana.

Joten pyydän Loch Nessin hirviöltä anteeksi epäilyksiäni (mutta hän se joka tapauksessa on vaikken ehkä voikaan sitä täysin aukottomasti vielä todistaa!).
46. HH31.3.2005 klo 13:56
Kirput ovat ristikkolehtien myynnissä kärkipäässä.
47. Antti Viitamäki31.3.2005 klo 13:57
Bert, kyllä voit - seuraavasti:

Kaikki ovat HH:ta vastaan
=
Loch Nessin hirviö on HH:ta vastaan

ja

Kirjoittaja on HH:ta vastaan
+
Loch Nessin hirviö on HH:ta vastaan
=
Kirjoittaja on Loch Nessin hirviö

Eikö olekin helppoa, kun sen osaa?
48. Egon31.3.2005 klo 14:11
Jotenkin arvasin, että tähän tämä taas menee. En voi kuin olla pahoillani. :(
49. Antti Viitamäki31.3.2005 klo 14:34
Tästä saattoi jo olla jossakin jonkinlainen ehdotelma, mutta kun en sattunut löytämään, niin alustan uudelleen:

Mahtaisikohan olla kuinka kovan työn takana sellainen, että tulisi vielä yksi uusi keskusteluosio, jonne joutuisivat (riippumatta siitä mihin säikeeseen ne on laitettu) KAIKKI sellaiset kommentit, joissa puhutaan tämän saitin "politiikasta" - siis siitä, voiko vai eikö voi kirjoittaa nimimerkillä, miten saa provosoida ja miten ei, saako kritisoida muita lehtiä vai ei jne. Sinne joutuisivat myös kaikkinainen saittia ja ylläpitoa koskeva palaute, ja siellä voisi vapaasti keskustella, syytellä, vainoharhailla ja mitä nyt ikinä keksiikään.

Tämä uusi keskusteluosio ei olisi varsinaisen keskustelufoorumin yhteydessä, vaan kuten käsittääkseni usein on palautepuolella tapana, se olisi jollakin toisella alasivulla - esimerkiksi sellaisella, josta löytyvät kaikki yhteystiedot. Minusta ainakin olisi luontevampaa niputtaa nämä asiat yhteen.

Keskustellaan siis TÄÄLLÄ ristikoista (mikä on foorumin alkuperäinen tarkoitus, kaiketi?) ja muualla siitä, mikä kenenkin mielestä on tämän saitin tarkoitus.

Näin voisi hyvinkin selvittää sen, ketä kiinnostaa ajautua tällaisiin keskusteluihin ja ketä ei. Siellä voisi käydä inttämässä ja väittämässä ihan niin paljon kuin jaksaa. Ehkä kävisin itsekin tsekkaamassa silloin tällöin, minkälaisia salaliittoja on päässyt syntymään. :-)

Ja kaikki säikeet, jotka on tällä asialla (erottelematta tässä nyt lainkaan kuka on kirjoittanut) täytetty, siirrettäisiin toki myös saman tien mainittuun osioon.

Miltä kuulostaisi? Teknisistä mahdollisuuksista en osaa sanoa, mutta onko tässä muuten kenenkään mielestä järkeä?
50. Lettu31.3.2005 klo 15:35
Mutta missä luuraa tämän Keskustelupalstan järjestyssäännöt?
51. Maiju31.3.2005 klo 15:38
Lettu, yhden trollinko takia tänne pitäisi laatia järjestyssäännöt.? Johan nyt järkikin sanoo, miten pitää käyttäytyä.
52. Eki31.3.2005 klo 15:39
Lettu, sinähän sitä Näkökulmaa esitit... kun näimme ne, tuli mieleen, että sellaiset pitäisi tänne kasata siltä pohjalta, joka oli erinomainen. Tuleepa vain mieleen, että ne kelpaisivat melkein jokaiselle, mutta ei ihan...

Ehdotan, että siirrymme keskustelemaan keskustelun sijasta nyt ristikoista. Mitäs sanotte? Kokeillaan! SM-puheethan tuolla käyvät kiivaina.
53. Lettu31.3.2005 klo 15:55
Ehkäpä säännöt takaisivat sen, ettei vastaisuudessa trollin tänne tupsahtaessa alkaisi taas samanlainen itku ja hammasten kiristely - kun on selkeät, kirjoitetut säännöt niihin voidaan kätevästi turvautua ilman että tulee jälleen vastaavanlaista kädenvääntöä. Ajattelin vain kaikkien osapuolien yhteistä hyvää. Minäkin panen pisteen trollimaiselle kirjoittelulleni.
54. Kaitsu31.3.2005 klo 16:35
Arvoisat keskustelijat 1

Minulla oli aivan vilpitön tarkoitus, tämän säikeen aloittaessani, selkeyttää keskustelujen pelisääntöjä. Kiitos Letulle ihan hyvistä ”lainaohjeista”, olen kuitenkin sitä mieltä, että minä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Tietenkin on olemassa ns. sivistyneet käytöstavat, joita täälläkin tulisi noudattaa. Tämä keskusteluporukka kuitenkin muodostaa oman, vaikkakin rajoittamattoman ryhmänsä. Ja jokaisella ryhmällä on omat käyttäytymissääntönsä, jotka ovat hioutuneet juuri tuon ryhmän käyttöön sopivimmiksi. Rakennustyömaan kielenkäyttö tuskin sopii diplomaattipäivällisille, jokainenhan sen ymmärtää. Mikä siis olisi täällä sopiva keskustelutyyli?

Ajauduin sattumalta näille sivuille melko pian niiden avauduttua ja olen lukenut lähes kaikki tänne kirjoitetut mielipiteet. Joskus on aiheet ylittäneet käsityskykyni, toisinaan on joku mielipide tuntunut mielestäni naiivilta, mutta sellaistahan se elämä on. Joskus on täällä lähes kädestä pitäen oudompaa opastettu ja toisinaan taas on arka tai poikkeava esitys ammuttu alas kuin syksyisellä sorsametsällä. Nimimerkki Ö mainitsikin tuosta torjuvasta suhtautumisesta. Se on ymmärrettävää kiivaan, mielipiteitä jakavan keskustelun keskellä, jolloin toisinaan saattaa jokin kommentti livetä henkilökohtaisuudeksikin vaikka vain asioiden kuuluisi riidellä. Tuollainen tyly vastaanotto voi kuitenkin johtaa jonkun nimimerkin kohdalla siihen, ettei häntä enää täällä nähdä, minkä katson vahingoksi koko ristikkomaailmalle. Tuskin ristikot ovat vielä saavuttaneet täydellisyyttä, vaikka ne huimasti ovatkin kehittyneet ja monipuolistuneet ja tuon kehitystyön eräs edellytys on erilaisten mielipiteiden kuuleminen.

Edellä mainittujen nimimerkkien lisäksi moni muukin on heitellyt tämän keskustelun sekaan timantteja, mutta valitettavasti ne ovat peittyneet yleisen loanheiton alle. Ehdotankin teille jokaiselle tuokiota itsetutkiskelun parissa. Tehkää Canossan matkanne ja palatkaa tänne uudistunein asentein antamaan osanne virkistävään kehityskeskusteluun ilman vanhoja kaunoja. Minäkin lupaan yrittää tapojeni parantamista.
55. Kaitsu31.3.2005 klo 16:37
Arvoisat keskustelijat 2

Lopuksi vielä muutama HH;lle epäselväksi jäänyt seikka henkilöllisyydestäni ja osuudestani näiden sivujen ylläpitoon.

Kysyit 31.3.05 klo 00:50 Ekiltä kuka minä olen jos en ole ylläpidon nimimerkki. Ei Eki siihen voi juurikaan vastata, hän kun ei tunne minua. Sanot minun kertoneen, etten tunne ketään tänne kirjoittavista. Kerroinhan sinulle samannimisessä säikeessä, sen ykkösversiossa, tuntevani henkilökohtaisesti muutamia nimimerkkejä mm. sopulin. Se miten Eki on päätynyt määrittelemään minut herrasmieheksi on hänen tulkintansa kirjoitusteni perusteella, ainakin oletan niin.

31.3.05 klo 1:06 tiedustelit ylläpidolta syytä henkilöllisyyteni tarkastamiseen. Tietääkseni tuo tarkistus johtui siitä, että puolustin joitakin Henry Haapalaisen esittämiä mielipiteitä ja ylläpidolle heräsi epäilys olenko minä kenties jokin Henryn käyttämä nimimerkki. Tarkastustapana oli selata Paksun Pelikaanin tilaajanimet läpi ja sieltähän minut löydettiin.

31.3.05 klo 1:20 Totesit ettei täällä tarvita Sherlock Holmesia. Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

31.3.05 klo 1:39 Tiedustelit olinko nukkumassa? Kiitos vain kyllä olin ja hyvin nukutti. Koska elämäntilanteeni on sellainen, ettei sitä sido työajat tai vastaavat, on valveillaolorytmini vaihteleva.

31.3.05 klo 12:45 Ilmoitit minun voittaneen neljän Kirppu-lehden vuosikerrat. Kovasti voittoani ihmettelen, kun en ole koskaan lähettänyt ainoatakaan ristikkoa arvontoihin, mutta kiitän kauniisti. Voit lähettää voittoni osoitteeseen: Niemiintie 142 51900 Juva.

En havainnut muuta henkilööni tai sanomisiini kohdistuvaa epäselvyyttä, joten voinen päättää tämän kirjoitelmani tähän. Muut omituisuudet tässä säikeessä kuuluvat toisten selvitettäviin asioihin.

P.S.
HH olen yksin elävä aikuinen, enkä vielä eläkkeelläkään. Siksi tuntuukin minusta kohtuuttomalta vastaanottaa moista ristikkolehtimäärää, joten voinet jättää Lasten kirppu-ristikot ja Ruustinnan lähettämättä. Vaikka ko lehdet ovatkin hyvää ajanvietettä, en niitä kuitenkaan ehtisi ratkoa.

Kiitos vielä kerran

P.P.S.
Oli ilmestynyt uusia kommentteja sillä aikaa kun tätä rustailin. Antti Viitamäki osuit jälleen kerran asian ytimeen kirjoituksessasi. Eki säännöstö olisi siksi tarpeen, että sen perusteella voitaisiin perustella onko jokin hyväksyttävää vai ei. Mutta säännöt tulisi mielestäni olla spesifioitu juuri tälle saitille aiemmin mainitsemistani syistä johtuen. Maiju järki sanoo jos sanoo. Kelle ei sano tarvitaan sääntöjä ja Lettu olen edelleen samaa mieltä kanssasi
56. HH31.3.2005 klo 19:02
Suomesta ei löydy Niemiintietä, joten enpä taida sinne lehtiä lähettää.
57. Kaitsu31.3.2005 klo 19:07
HH

Kyllä sen tien löytää useimmat hakupalvelimetkin täällä netissäkin ja kyllä posti perille löytää
58. Egon31.3.2005 klo 19:16
Minä ainakin löysin haulla Niemiintien helposti. eikö HH:sta ole sanansa pitäjäksi tässäkään tapauksessa????
59. HH31.3.2005 klo 19:29
TässäKÄÄN tapauksessa? Osoite löytyi, muu selvitys on vielä tekemättä.
60. Kusti31.3.2005 klo 19:29
Kyllä Suomen Posti sellaisen tien tuntee...

http://www.verkkoposti.com/e3/postinumeroluettelo? street=niemiintie&postalcode=&postoffice=&commune=
61. Ritu31.3.2005 klo 19:30
Mutta Kaitsu on voinut antaa mummonsa, enonsa, työkaverinsa veljen pojan osoitteen tai oman tyhjillään olevan kesämökin osoitteen!
Voisikohan siellä tulla käymään ja tarkistaa asian :D

No joo, lupasin olla kirjoittamatta.

Winston Churchill on sanonut:
Puhu vihassa niin tulet pitämään parhaan puheen mitä koskaan olet katunut.

Kadun sanomisiani jo nyt....
62. Egon31.3.2005 klo 19:36
HH, kirjoitit:
Kai "Kaitsu" Pesonen, olet voittanut neljän Kirppu-lehden vuosikerrat (Kirppu, Helppo Kirppu, Lasten Kirppu Ristikot ja Ruustinna). Palkinto tulee voimaan heti kun lähetät osoitetietosi tänne: kirppu@kolumbus.fi

Kaitsu on lähettänyt osoitetietonsa. Mistää selvityksen antamisehdosta et siinä yhteydessä puhunut!!
63. Egon31.3.2005 klo 19:37
po. mistään.
64. Lettu31.3.2005 klo 19:39
Kiitos Kaitsu kannustavasta kommentista!
Voimia taistoosi oikeudenmukaisuuden ja inhimillisyyden puolestapuhujana.

**********************************
"Ikuinen ongelmamme on siinä,
että me vihaamme muutosta,
mutta samalla rakastamme sitä.
Haluamme, että kaikki pysyisi entisellään,
mutta muuttuisi samalla paremmaksi."

- Sidney Harris -
**********************************
65. HH31.3.2005 klo 19:39
Kai Pesonen on oikea henkilö Juvalta, ja on osallistunut näihin keskusteluihin. Palkinto toimitetaan lupauksen mukaisesti.
66. Kaitsu31.3.2005 klo 19:48
Joten voinemme laittaa tälle säikeelle pisteen. Kiitos HH lehdistä ja menestystä sinulle.
67. Eki31.3.2005 klo 19:56
Kuten sanoin, hieno mies!
68. iso S31.3.2005 klo 20:14
Siis Pesonen ON kai oikea herrasmies. Puolustaa kunniaansa, mutta osaa tarjota sovintoa.
69. Eki31.3.2005 klo 20:20
Torveloksikin on sanottu, mutta sitä ei ole sanoja kumonnut.
70. JTak31.3.2005 klo 20:24
HH kirjoitti:
>Kai Pesonen on oikea henkilö

Tämän kaikki keskusteluja seuranneet ovat HH:ta lukuun ottamatta tienneet siitä lähtien, kun Kaitsu sen eräässä ketjussa kertoi. HH:lla uskomiseen meni vain puoli vuotta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *