KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3314

11528. HS 3314

Jiikoo11.4.2024 klo 23:41
Pääkuvasta peräti neljät litaniat, onpahan laatija asettanut itselleen haastetta kerrakseen! Haastetta on niiden ratkomisessakin – vasta keskimmäiset allekkaiset sanat niistä paperilla. Kolme ruutua tyhjänä näiden litanioiden ulkopuolellakin ja pari sanaa maistuu yhä epävarmalta. Pääkuvalauseiden kvaliteettipuolta on vielä mahdotonta arvioida niiden puuttuvista sanoista johtuen.

No, ratkonta-aikaa on vielä hyvänlaisesti jäljellä ja pian alkaa Ratkojistakin löytyä apuja, jos vanhat merkit paikkansa pitävät. Lienee aika jättää touhu kesken ja jäädä odottelemaan perjantaiaamua ja paperilehden saapumista.
2. mattip12.4.2024 klo 01:22
Joo, kyllä on hankala!
3. Uusi12.4.2024 klo 07:53
Nyt ei taida tulla valmista. Ei ainakaan ilman apuja.
4. Matti12.4.2024 klo 09:49
Harmaiden kaikki loppusanat hebreaa
5. Jiikoo12.4.2024 klo 09:59
Taitaa nykysuositus olla hepreaa (kuten tuossa yhdessä vihjeessäkin). Sama tilanne täällä; olen nyt puolisen tuntia tuijotellut tehtävää tänäänkin, harmaiden eka ja toka sanat nyt koossa mutta kolmannet alkutekijöissään. Vihjeen W9 selviäminen saattaisi auttaa paljon, sitä kaikkein ilmeisintä sanaa en ole saanut toimimaan.
6. Luke12.4.2024 klo 10:11
=> Jiikoo(5)
W9: se poikkiviiva!
7. Jiikoo12.4.2024 klo 10:42
Luke, kiitos vihjeestäsi. Se on epäilemättä pätevä, mutta taisi kohdallani langeta köyhään maaperään. Mahdatkohan tarkoittaa kiertoilmauksella akustista ilmiötä, joka on saatavissa aikaan sormilla?
8. mattip12.4.2024 klo 11:16
Jiikoo, tuskailen saman alueen kanssa. Olisikohan tuo Luken vinkkaama jokin muisto raajassa?
9. Luke12.4.2024 klo 11:17
kämmenselässä
10. mattip12.4.2024 klo 11:29
Luke, siihen minäkin sitä asemoin.

Yhtye ei kyllä rokkaa minulla lainkaan. Siinä tuskin on kyseessä jäsenten lukumäärästä johtuva nimitys, vaan aito nimi. Mutta se nimi!
11. Uusi12.4.2024 klo 11:38
Luke , kiitos.
Miksen heti keksinyt, mutta nyt ratkottu.
12. Luke12.4.2024 klo 11:52
=> mattip(10)
..autorski vokalno-instrumentalni sastav s podru?ja Rijeke
13. anna h12.4.2024 klo 12:47
Heprealaisnaisiin tyssäsi minulla tämä ratkonta. siis X 15 ruutu tyhjänä. Toki risteävän harmaan kanssa siihen sanan saa mutta tällaista naisnimeä en mistään ole löytänyt.. Muuten on ristkko täynnä, yhtyekin löytyi, ilmeisesti joku slaavilainen tai balkanilainen.
14. Uusi12.4.2024 klo 12:50
Netissä löytyy luettelo hebrealaisista etunimistä. Sieltä löysin.
15. lapatossu12.4.2024 klo 12:59
Oikeanpuolimmaiset harmaat vaivasivat täälläkin, mutta kaikenlaisten arvailujen jälkeen löytyi ennestään tuntematon yhtye, jonka jälkeen loppu oli leikintekoa.

Viimeiseksi jäi kuitenkin vihje Mother... Hakeekohan Lehto tähän amerikkalaista naisimmeistä vai Cornwallin hiekkarantaa... asia selvinnee kolmen viikon päästä
16. pelaaja12.4.2024 klo 13:29
Motherin fontti viittaa mielestäni niin vahvasti vain toiseen lapatossun vaihtoehdoista, että olen valmis lyömään euron vetoo sen puolesta.
Noin muuten rattoisa ristikko, jossa on kosolti hyviä sanoja. Parhaimmistossa Y11-ruudusta alkava sana, jotenkin se vaan kolahti minuun. F17-vihjettä tai ratkaisua sen sijaan tekisi mieli vähän muuttaa.
17. Artsi12.4.2024 klo 15:06
Valmista tuli alku hankaluuksien jälkeen. Pyyhekumille oli käyttöä. Lopulta palaset loksahtivat kohdilleen. Motherin kohdalla minäkin mietiskelin ratkaisua.
18. Rampe12.4.2024 klo 15:52
Eipä paljoa puuttuisi, mutta sen mukana puuttuu ainakin keskimmäiset sanat kolmansiin harmaisiin.
Eivät ole kangastarjoukset ja vokaaliköyhän (vaikka Luken vihjeen mukaan vokalisteissakin löytyy) kielialueen yhtyekään vielä päivittyneet ratkojiin.
Odotellaan myöhemmin viisaampien ehdotuksia.
pelaaja(16), eiko vihje F17 ole selevää savvoo?
19. kaplas12.4.2024 klo 16:01
Samoja tutkailen. Tosin mielekkyys tuntuu vaikealta perustella, kun ulkona keväinen sää houkuttelee enemmän. En kyllä pitänyt tästä ristikosta.
20. PS12.4.2024 klo 16:30
F17 vihjeessä on toivomisen varaa. Vihje on yksikön kolmannen persoonan mukainen, mutta ratkaisu on yksikön toisen mukainen. Savoahan se on, mutta silti.
21. Rampe12.4.2024 klo 16:46
PS ja pelaaja, näinpä on. En huomannut tuota.
Minä yleensä ottaen kyllä pidin ristikosta, joka sujuikin helpohkosti siihen asti kun harmaat tulivat vastaan.
22. isoäiti12.4.2024 klo 17:04
Savolainen kielikorva ei hyväksy ollenkaan vihjettä F17. "Piit haaskoo" olisi minusta oikea vihje. Mutta mitäpä näistä, lehtomaiseen tapaan kunhan on vähän sinnepäin.
23. Jiikoo12.4.2024 klo 17:22
Teki ilmeisen hyvää olla ratkomon ulkopuolella jokunen tunti vinguttamassa muovikorttia ja tulipa tuossa kilometri uituakin. Tänne on ilmestynyt apuja siinä määrin että ristikossani enää kaksi ruutua anoo kirjainta täytteekseen. Soitannollinen kroaattiseura tulikin jo tutuksi, pitää vielä hieroa lähempää tuttavuutta ihaniin heprealaisnaisiin. Kiitokset tänne saakka opastaneille, sopinee jo olla optimisti sen suhteen, että maaliin asti päästään!
24. Arto12.4.2024 klo 17:40
F17: Nappasin vaan ratkojista ja sen jälkeen rupesin miettimään mistä on kysymys.
25. mattip13.4.2024 klo 00:03
Kirjaimet ovat yhtä lukuunottamatta jo ruuduissaan. Jotain outoa on vihjeesssä K22, mutta sen alle piilokirjaimeksi tuskin hyväksytään O-kirjainta. Laatija on kyllä punonut melkoisen töhryvihjeen! Onkohan tuota ratkaisusanaa varten sopivin vihjemuoto piirros - noin esitettynä?
26. lapatossu13.4.2024 klo 05:35
mattip, ei siihen tosiaan O:ta voi laittaa, koska sana ei olisi perusmuodossaan niin kuin suomalaisissa ristikoissa pitäisi olla. Jatka miettimistä kirjain kerrallaan, kyllä se varmaan valkenee, kun tulet oikean kirjaimen kohdalle
27. Jiikoo13.4.2024 klo 09:08
mattip, laatija-kuvittaja Lehdon kuvataide on useinkin hyvin niukkailmeistä, hän kykenee tai kuvittelee kykenevänsä esittämään parilla viivanpätkällä vaikkapa araknofoobikoiden kammoksumaa faunaa!
28. kaplas13.4.2024 klo 10:04
Ylhäällä Matalakin ei ekaksi ihan mennyt putkeen. Sain ykkösääntä laulavan matalan miesäänen. No, nyt lie kunnossa.
29. Heppu13.4.2024 klo 10:42
Taisi tulla Frixion Clicker ajan kumitusennätys oikean laidan harmaan alueen kanssa. Kaikki pystysanat hankalia. Tai eivät ainakaan yksiselitteisen triviaaleja. Viron paikkakin väärässä kohtaa karttaa. Lisäksi keskimmäisen rivin vikat harmaat sanat vähän utuisia. Helenan juomani taisi olla ainut herkku tässä ristikossa.
30. PM13.4.2024 klo 10:45
"Haaskaa" oli ratkominen melko pitkälle, keskiharmaatkin jäi vain yhtä kirjainta odottamaan. Sen verran on tullut harrastuksisten parissa pikku huteja, että W9 avautui omakohtaisista kokemuksista. Kokonaisuudessaan ristikko ei mielestäni ollut haaska, vaikka harvinaisuuksia pursusikin etenkin harmaiden poikki.

Ristikon täytyttyä on avoimesti tunnustettava, että vain omin avuin tähän olisi jäänyt aukkoja. Tänne jo kirjoittaneiden, kiitos vinkeistä, sekä tietolähteiden avulla aukot lopulta täyttyivät. Virosta oli nyt melko pieni paikka otettu mukaan, ja melko tuntematon orkesterikin toisaalla. Pikku virhe oli tosiaan pujahtanut vihjeeseen, johon alussa viittasin.
31. Jiikoo13.4.2024 klo 10:45
kaplas, näyttää siltä kuin tuossa olisi ollut aineksia sellaiseenkin sanaan kuin kuvailit (28.) :o)

[Hamassa nuoruudessani en osannut pitää opiskelijayhteisön yhteislaulutilaisuuksissa suutani kiinni ja volyymiä pienellä. Seurauksena oli, että minut äänestettiin parina vuonna yhteisön laulunjohtajaksi. Toisemmassa yhteisössä oli muuan ammattikunnallisessa kuorossa esiintyvä, joka yritti houkutella mukaansa sellaiseen touhuun. Ulkomaisia esiintymisiäkin olisi kuulemma ollut luvassa. Itsekritiikkiä minulla sentään oli sen verran, että osasin kieltäytyä. Nuotinlukutaitoa minulla ei ole, moniäänisissä jutuissa en taatusti pysyisi omassa stemmassani eikä äänialanikaan (töräkkä ja epävireinen bassobaritoni) sovellu vähänkään vakavampaan musiikkitaiteeseen.]
32. Jiikoo13.4.2024 klo 11:15
https://lapsennimi.com/heprealaiset-nimet/ tyrkyttää ehdolle kohtalaisen monta heprealaista naisen etunimeä, mutta ei niin monta että minun tarpeisiini riittäisi. Oikeanpuoleisten harmaiden muut sanat jokseenkin OK, mutta toki voisi olla kyseenalaistamisen varaakin. Näyttää pahasti siltä, että tämä ristikko jää kesken, vajausta kaksi kirjainta. Pitää vain yrittää toipua tästä takaiskusta, ristikoita riittää ja lisää tulee...
33. Arto13.4.2024 klo 11:29
32: Mielestäni löysin sopivan nimen tuosta luettelosta (samoin Uusi 14).

Sen sijaan I22-23 aiheuttaa epävarmuutta.
Samoin onko I25 se mikä ensimmäisenä tulee mieleen ?
34. kaplas13.4.2024 klo 11:31
Minulla olisi täynnä. Nooh, se Matalatkin-viestin maisemissa se naishenkilö. Tuhersin siihenkin nimen.
Kiitos Jiikoo komppauksesta! Kysy vain vihjettä, jelpataan miestä lähes mäen päälläkin!
35. Jiikoo13.4.2024 klo 12:43
Arto, I22–23 on tulkintani mukaan suomalainen kirjailija, näytelmäkirjailija ja pakinoitsija. Tähän sain yhden hänen käyttämistään nimimerkeistä. Kirjallinen kotimainen hahmo on myös I25.
36. Arto13.4.2024 klo 13:28
Kiitos Jiikoo 35 !
Ei pirskahtunut mieleeni, että kyseessä voi olla myös nimimerkki. Tunnistitko henkilön kuvasta ?
Araknofoobikoiden kammoksumasta kuvasta oli yksi kirjain väärin. I25 on tuttu nimi.
Koko kohta ratkesi.
37. SMH13.4.2024 klo 13:33
Eikö kenellekään tuota ongelmia F10-11 tytöt? Olen mielestäni saanut jokseenkin hyväksyttävät sanat vasemmanpuoleisiin harmaisiin mutta risteäviin H11 houkutus ja J12 ”N-logo” en saa kelvollisia sanoja. Saisinko lisävihjeitä F10-11 tyttöihin. Onko houkutus ratkojissa?
38. Arto13.4.2024 klo 13:45
SMH 37:
F10-11: Olen nähnyt (tai oikeesti en ole) Helka -neidin ........ En oo varma oonko oikeassa.
J12: Logo löytyy googlaamalla mutta jotakin siitä pitäisi ennen sitä tietää, edes alkukirjai n.
Houkutus ei aivan sellaisenaan löytynyt ratkojista mutta melkein.
39. SMH13.4.2024 klo 14:04
Kiitos Arto, valmis. Jiikoo 32 älä luovuta, minulle ratkesi oikeanpuoleiset harmaat kun tajusin, mikä on S17 kuvassa, päivittäin käytössä. Sain siitä oikean viimeisen kirjaimen Z11 karttakuvaan
40. Jiikoo13.4.2024 klo 15:16
SMH, kiitos kannustuksesta! Meilläkin S17 käytössä päivittäin, lähinnä aamuisin. Krupsautin juuri 10 minuuttia sitten pressot enkä tarvinnut kuvan välinettä siihen. Tuo S17 oli minulle selvinnyt jo toissailtana. Võrumaan kylänkin löysin lopulta eilen, olin etsinyt vähän idempää. Ainoat tyhjät ruutuni ovat X12 ja X13 ja kyseenalaistettavaksi voisin harkita lähinnä kangasta (V10) ja/tai tarjoiluasetelmasta saatavaa pystysanaa, jotka maistuvat melkoisen varmoilta.
41. Arto13.4.2024 klo 15:29
Huh, huh !
Tulipahan tarkistettua.
Tapiti olikin kaniini.
42. SMH13.4.2024 klo 15:57
Jiikoo. Jos sinulla on V10 kangas sama kuin minulla oli ensin niin kokeile sen vaihtamista vähän huokoisemmaksi. Loppu pitäisi sujua aika helposti
43. Jiikoo13.4.2024 klo 15:59
Lainaus: 40. Jiikoo 13.4.2024 klo 15:16
”ja kyseenalaistettavaksi voisin harkita lähinnä kangasta (V10) ja/tai tarjoiluasetelmasta saatavaa pystysanaa, jotka maistuvat melkoisen varmoilta.”

Kannatti kyseenalaistaa molemmat ja kokeilla vaihtoehtoja. Kun sitten muodostui uusia, jopa järkeviä vaakasanoja, sain niistä heprealaisnimen loppuosan. Sen jälkeen kokeilin aivan eka kertaa sellaista kuin Excelin käyttöä ristikon ratkaisussa! Kopsasin edellä mainitulta nettisivulta kaikki 1023 heprealaista naisnimeä Exceliin ja käytin sen hakutoimintoa syöttämällä saamani nimen loppuosan. Bingo! Löytyi koko nimi ja sen avulla merkitys sille, mitä U12-kuvan pallukat voisivat olla ilman reunasta nirhaistua suikaletta. Koko ristikko nyt ratkaistu (?), eikä aikaa ole kulunut kahtakaan vuorokautta!

Excel on ohjelma, jonka käyttö on jäänyt minulla vuosikymmeniä kovin vähälle. Lähinnä olen muinaisissa töissäni vain satunnaisesti joutunut editoimaan muiden laatimia tekstipitoisia Excel-tiedostoja. Nyt huomasin, että mokomasta ohjelmasta voi olla jopa oikeasti hyötyä!

:•)
44. PM13.4.2024 klo 16:21
Olen joskus hyödyntänyt Excel´iä ristikon ratkonnassa. Jonkun kohdan takutessa olen laittanut vs ja ps sanoja Excel´iin ja siinä kokeillut, mitkä sanat voisivat sopia ns varmojen sanojen kanssa. Näin olen onnistunut ratkomaan hankalia kohtia, ja samalla välttämään sen, että liiallisella pyyhekumin käytöllä tulisi kovin suttuista jälkeä.
45. J.m13.4.2024 klo 16:24
Olenko ainoa , joka ei tunnista n6-8 naisoletettua ? Pieni vihje olisi poikaoletettua !
46. Jiikoo13.4.2024 klo 16:38
Arto, tapiti (6 kirjainta) / kaniini (7 kirjainta)??? Missähän tuollaisia? Ratkaisusanaehdokkaitahan ei pitäisi täällä ääneen lausua eikä noita taida vihjeissäkään esiintyä. Onkohan sinulla oikea German (T1)?

https://aijaa.com/qaCvGc

Kuvan olen ottanut 4+ vuotta sitten Halongin lahdella kiivettyäni merenpinnan tuntumasta n. 90-metrisen karstivuoren huipulle ihailemaan näköaloja. Vuori oli nimetty tässä ristikossa (uskoakseni) haettavan German-sankarin mukaan tämän vierailtua maassa ja juuri tällä näköalavuorella.

Muistaakseni Suomen viestimissä käytettiin etunimestä muotoa Herman sankarin ollessa ajankohtaisimmillaan. Nuo G ja H pakkaavat translitteroinneissa vähän vaihtelemaan. Minunkin kotikaupunkini nimen kirjoittavat mokomat German-Hermanin kotimaassa joko Hel'sinki tai Gelsingfors (toki kyrillisin kirjaimin, tuo ' pyrkii tässä esittämään kyrilliikan ns. pehmeää merkkiä. Hitler on heikäläisille Gitler ja sitä rataa.
47. Jiikoo13.4.2024 klo 16:41
J.m, N6–8:n esikoisteos oli kai jonkinmoinen tapaus kirjallisuudessamme vuonna 1968. Kirjailija nyt jo edesmennyt.
48. J.m13.4.2024 klo 17:43
Lainaus: 47. Jiikoo 13.4.2024 klo 16:41
J.m, N6–8:n esikoisteos oli kai jonkinmoinen tapaus kirjallisuudessamme vuonna 1968. Kirjailija nyt jo edesmennyt.

Kiitos ! Pitää sanoa , että oli jäänyt täysin unholaan.
49. Arto13.4.2024 klo 18:39
Jiikoo 46: Ymmärsit väärin viestini (41).
Huomasin oman virheeni, eihän tapitilla ole sarvia. Ratkaisusana täytyy olla joku muu. Kuva K4.
German on oikein.
Vahingossa kirjoitin ratkaisuehdotuksen näkyviin, kun huomasin sen olevan väärin.
50. Virkku13.4.2024 klo 18:57
Olipa tässä ristikossa pakertaminen. Aikaa kului tunti jos toinenkin. Lopultakin valmis.
51. Aksu13.4.2024 klo 20:42
Luulin, että ristikkoni on valmis, mutta en ole löytänyt sopivaa sanaa Alberttiin alarivillä B27. Mikä tässä mättää?
52. Jondalar13.4.2024 klo 22:08
Hyvä kun otit puheeksi. Minulla oli jäänyt keskellä olevasta kirjainparista toinen vajaaksi. Albertin kieli ei olisi toiminut puhetta tuottaen kunnolla.
53. Jiikoo13.4.2024 klo 23:08
Lainaus: 51. Aksu 13.4.2024 klo 20:42
”Luulin, että ristikkoni on valmis, mutta en ole löytänyt sopivaa sanaa Alberttiin alarivillä B27. Mikä tässä mättää?”

En siihen minäkään ole kunnollista sanaa löytänyt, kovin keinotekoisen makuisen vain. Siihen on ollut tyytyminen.
54. Jondalar14.4.2024 klo 10:05
Albertin ulkona oleva kieli ja avoin suu. Kaksi ensimäistä kirjainta saatuani ajattelin että helppo juttu. Ratkaisussa kuusi kirjainta. Mutta Google ei tunne sanaa lainkaan. Nykäsestä se löytyy, harvinainen, äänielin. Mainitaan hiuksista tehdyt kanteleen kielet. Äänielimeen voisi ihmisellä kuulua äänihuulet ja kieli ym. suusta löytyvää. Näin suuren kalan veikko sai, se veräjän alta jo äänsi.

Minulle tämä oli liian vaikea ristikko. Ilman Ratkojien apua en olisi harmaita lauseita pystynyt keksimään. Risteävät pystysanat olivat suurelta osin mahdottomia keksiä.
55. Jiikoo14.4.2024 klo 10:23
Jondalar, kiitos! Muinaissuomen sanakirjasta – jota Nykäseksikin kutsutaan – ratkaisusanani näkyy tosiaan löytyvän. Piti oikein vaivautua lataamaan väliaikaisesti kuutososa netistä tämän varmistamiseksi.

En osaa nauttia ristikkosanoista, joita ei käytännössä tapaa missään muualla kuin tuossa N-kirjassa tai Kalevalassa. Divareista tuon sanakirjan epäilemättä löytäisi, mutta kun kirjahyllyssäni ei ole mokomalle tilaa. Samoin tuon nettiversion pystyisi toki lataamaan koneeseensa, mutta kun sille kiintolevytilalle on parempaakin käyttöä!
56. Aksu14.4.2024 klo 11:16
Kiitokset myötätunnosta, hyvät herrat!
Äänielin olisi ihan hyvä, mutta sitä ei saa mahtumaan kuuteen ruutuun. Slangisanakirjassa saattoi yksi vaihtoehto olla, mutta sinnekin pitää ensin kirjautua. Mie peruutan heti takaisin, en kirjaudu mihinkään! Evästeet vielä kestän mutten enempää.
57. Jondalar14.4.2024 klo 11:35
Äänielin ei sovi, mutta sitä pystyy ruuvinvääntimen avulla lyhentämään.
58. Jiikoo14.4.2024 klo 11:37
Aksu, vilkaisepa tällaisia työvälineitä:

https://tinyurl.com/432kt7sy

Siellä esiintyy taajaan nimike, joka on kovin samankaltainen verbijohdannainen kuin tähän saamani ratkaisusana – ja löytyy tuolta aiemmin mainitusta ”nykysuomen” sanakirjasta. Ihan analoginen johdannainen sinänsä, mutta käyttäneekö tuollaista sanaa äänielimistä puhuttaessa oikeasti kukaan muu kuin laatijagurumme tai Kalevala?
59. Aksu14.4.2024 klo 11:37
Jondalar, niinhän siinä piti tehdä.
60. kaplas14.4.2024 klo 11:54
Jiikoo, tuttu on tuo vasemmanpuoleinen laite. Onhan se heppoinen, kuten hinnasta voi päätellä
Varteen kun laittaa muutaman ruuvin läpi, pysyy varsi paremmin kasassa.

Käytin eilen, kun yritin varovasti saada katolta männynneulasia tikkailta käsin. Menestys oli heikohko, lumiesteet haittasivat kolaamasta konesaumoihin takertuneita neulasia.
61. kaplas14.4.2024 klo 11:56
Siis Bilteman lumenpudotin. Näyttää vaihtuvan näkymä
62. Jiikoo14.4.2024 klo 13:14
[Minulla kuntoilu-/harrastusvälineinä Masi Iso Talkkari -kola ja Fiskarsin lumilapio. Putsailen niillä lumisateen jäljiltä oman etupihan käytävän ohella 55 asunnon pientaloyhteisömme leveää pihakäytävää 50+ metrin matkalta. Huoltoyhtiön kone tulee siivoilemaan paikat muualta milloin tulee – jos silloinkaan (eikä tekisi samanveroista jälkeä). Loivilla huopakatoilla lumet pysyvät ja sulavat aikanaan paikoilleen.]
63. Jondalar14.4.2024 klo 13:28
Minulle tuotti suuria vaikeuksia kuvan F10-11 ymmärtäminen. Olin näkevinä lapsen pöydän ääressä syömässä ja äidin jelppaamassa takana. Koetin sovitella siihen sylievästä tai sen tapaista. Kun vihdoin tajusin heidän olevan pesulla ammeessa, vasemmat harmaat ratkesivat. Joku taisi täällä laulahtaakin Helga neidistä.
64. Elva14.4.2024 klo 15:55
Tässä ko. kuva. https://aijaa.com/H1zJTC
65. Arto14.4.2024 klo 16:24
64 Elva: Uskomattoman selvä kuva.
66. Jiikoo14.4.2024 klo 16:26
Kiitos, Elva! Mistähän ihmeestä mahdoitkaan tuon kuvan taikoa?

https://aijaa.com/6hNmTO

Ollessani linkin kuvan varassa en osannut parhaalla tahdollanikaan NÄHDÄ, mitä kuvassa on tapahtuvinaan. Vasta risteävistä saadut kirjaimet johdattelivat arvaamaan, mitä kuvassa VOISI näkyä, ellei se olisi rajattu niin kuin se on.

Jostakin syystä näköislehden (VIIKKO) ristikko ei tällä kertaa suostunut edes skaalautumaan selaimessani vaan pysyi itsepintaisesti saman kokoisena valitusta %-lukemasta riippumatta. Yleensä skaalaus on pelannut. Ehkä minä vain en toistaitoisuuttani hallitse softaani/rautaani.
67. Jiikoo14.4.2024 klo 16:52
Kas kummaa! Avasin nyt kokeeksi perjantaisen kantalehden näköisversion ristikon avaamista selaimessani ja skaalaus toimi kuten se on HS Viikko -lehden vastaavissakin to8iminut tähän saakka.

[Havaintojeni mukaan tuo Viikko-näköislehti tulee tarjolle torstai-iltaisin n. klo 19.15:n maissa ja olen tätä mahdollisuutta monesti hyödyntänytkin. Nappaan ristikkosivusta kopion, rajaan siitä turhat reunat pois Windowsin Paintissa ja tulostan A4-paperille niin kookkaana kuin mahdollista. Saan perjantaisen ratkonnan alkuun jo torstai-iltana, mitä nyt joidenkin TV:stä tulevien Beckien ja Wallanderien uusinnat pyrkivät vähän häiritsemään. Olen parhaimmillaan päässyt onnittelemaan itseäni jopa siitä, että perjantain urakka on valmistunut jo torstain puolella.

HS-paperilehti halpuutti itseään lakkaamalla viime syksynä tulemasta oviluukusta tuulikaapin lattialle ikiaikaiseen tapaan. Tämä ylellisyys saattaa kuulemma alkaa pelata uudelleen, jahka me molemmat asukaspoloiset olemme täyttäneet 75 vuotta tai todistetusti menettäneet liikuntakykymme. Talvella on ollut helpotus, kun lehdenkorvikkeen saa nyhdettyä esiin netistäkin eikä tarvitse lähteä aivan aamutuimaan rämpimään postilaatikoille. Sinänsä olen yhä sitä mieltä, että sanomalehden ainoa oikea käyttöliittymä on paperiprintti.]
68. Kummaa14.4.2024 klo 21:55
Kartta K1-2 missähän päin tellustamme sijaitsee. Toinen ropleemi P 5-6. Sellainen lisävihje nyt kun tulisi, muuten on homma kutakuinkin ok.
69. Kummaa14.4.2024 klo 22:04
Kummaa hommaa nyt, asian sainkin selville tässä. Ilmeisesti avautuminen ongelmasta riitti!
70. Ani15.4.2024 klo 07:49
En edelleenkään löydä IJ23 naiselle nimimerkkiä (enkä siis oikeaa nimeä tiedä), ja I27 on myös minulle mysteeri. N27 sanaa ihmettelen, mutta ilmekö kertoo? Muuten olisi valmista.
71. Vierailija15.4.2024 klo 08:26
Ani, Salminen oli tämän rouvan sukunimi.
Ristikossa oli outoja juttuja, mm. juuri tuo J27: elukoita pitäisi vinkissä olla vain yksi.
72. Pike15.4.2024 klo 08:47
Eihän niillä ole pyrtstöä. Rillit päähän nyt Vierailija!
73. PM15.4.2024 klo 09:53
Postauksissa 43 ja 44 mainittu Excel on taulukkolaskentaohjelmisto, joka on ollut saatavilla jo nelisenkymmentä vuotta. Sen edeltäjää, Multiplan'ia, ehdin jo käyttää työtehtävissäni.
Excel on sittemmin kehittynyt ja monipuolistunut ja sen avulla voi hoitaa monenlaisia laskentatehtäviä. Pienehkössä rivitaloyhtiössä meillä on jo monien vuosien ajan kirjanpito hoidettu Excel'in avulla. Olemme toteuttaneet kirjanpitomallin, jolla kahdenkertainen kirjanpito tarvittavine tileineen hoituu ja tuloslaskelma sekä taseen laskenta saadaan toteutetuksi omatoimisesti.

Olen tällä palstalla pyrkinyt välttämään kirjoittamista muita asioita, mutta tämä on nyt pieni sivuhyppy ratkontateemasta.
74. kaplas15.4.2024 klo 11:03
[Juu. Excel on tosiaan jo kauan ollut ilonamme. Itse olen normaalikäytön lisäksimuös ohjelmoinut sillä muutamia pieniä sovelluksia (Visual Basic)]
75. Jiikoo15.4.2024 klo 12:29
[1988: eka PC kotiin, IBM AT -klooni, 286-prossu, lerppuasema, kovalevy 20 Mt,... Tähän tilasin sittemmin USA:sta postimyynnistä 40-megaisen kovalevyn (käyttis ei mahdollistanut tilavampaa!). 24-neulainen matriisiprintteri.

1989: oman starttaavan yrityksen pientoimistoon 386-pohjainen PC, jossa korppu- ja lerppuasemat, kovalevy 105 Mt (sekin päivitettiin sittemmin muistaakseni 400-megaiseen). Lasertulostinta, isoruutuista tarkkuusnäyttöä, skanneria...

Softasta puhumattakaan. Sitä sai olla aikanaan hankkimassa ja päivittämässä liian kanssa.

Aika monta PC- ja oheislaitesukupolvea on noiden jälkeenkin kiikutettu Sortti-asemalle. Onneksi tarvittavat päivitysvälit ovat harventuneet noista ajoista reippaasti! Työpöytäni alla on reservissä toimintakuntoinen pöytäkone, jolla ei ole ollut käyttöä yli 10 vuoteen. Myös toimettomia tulostimia lojuu yhä nurkissa useampia – on laseria jos mustesuihkariakin... Olisi kai kevätsiivouksen aika – vai kuolinsiivouksestako tässä jo pitäisi puhua!]
76. Maikku15.4.2024 klo 15:31
Pääsin vasta eilen aloittamaan ja täyteen tuli, mutta N12 pyydys mietityttää, kun siihen sopii kaksi pyydystä ja molempien ensimmäinen kirjain sopii myös ylimmän harmaan lauseeseen minun mielestäni.
Muille tämä näyttäisi olen selvä.
77. Pike15.4.2024 klo 15:56
Jiikoo IT-asiantuntija, löytyisikö sinulta myös vanhoja yli 15 vuotta vanhoihin kännyköihin sopivia latureita pöytälaatikoistasi? Tarvitsisin sellaisen ikivanhaan nokialaiseen (kapea piikki kännykkään). Sanottiin liikkeessä, että jostain kirpputoreilta voisi vielä löytyä (heko heko), mutta en ole viitsinyt lähteä etsimään. Kännykkä toimii muuten vielä moitteettomasti - kuten Juha Miedolla -, mutta kohta näyttää menevän laturin johto poikki. Apua!. Että tämmöistä alkeellistakin teknologiaa on vielä olemassa.
78. Jiikoo15.4.2024 klo 15:57
Maikku, se aakkosjärjestyksessä jälkimmäinen maistuu vahvasti virheelliseltä. Ratkojat on tulvillaan vastaavia typeryyksiä, siellä jos missä lähdekritiikki on paikallaan. Sekin toinen on mielestäni pikemminkin useasta pyydyksestä muodostuva kokonaisuus, mutta kelvatkoon pyydyksestä.
79. Maikku15.4.2024 klo 16:18
78 Jiikoo. Olen samaa mieltä. Se ensimmäinen minullakin nyt on ja saa kelvata
80. Jiikoo15.4.2024 klo 17:08
Maikku, uusi löydös koskien tuota ”aakkosjärjestyksessä jäkimmäistä pyydystä”:
”Wikipedian mukaan xxxx on nuotan ja verkon välimuoto, matalien järvien pyydys, jota kaksi tai kolme miestä veti kahlaten pitkin rantoja ja poukamia saaden lähinnä pientä kalaa.”

Pitäisiköhän siis sittenkin kyseenalaistaa tai panna eka ruutuun kaksi kirjainta kauttaviivalla erotettuina?

En ole kummoinenkaan kalamies. Viime kesänä liotin kolmesta verkosta muodostuvaa xxxx:a parina yönä, saaliina muistaakseni yksi kuha. Uistinta muutaman kerran vetämällä sille lajitoveri tai kaksi. Tulikohan yksi haukikin? Mutta aika vanhaksi piti minun elää lukeakseni legendaa tuosta toisellakin alkukirjaimella varustetusta pyytimestä!

Tämä Esox lucius sellaisella urheilukalastajan välineellä kuin katiskalla. Naamansa näyttämistä ujostelevan Jiikoon kädessä oleva museopuntari valehteli kuvan pienemmän rumiluksen painoksi 7½ kg. Toukokuu 2021.
81. Jiikoo15.4.2024 klo 17:09
80. Se kuvalinkki sitten jäi pois, valitan!

https://aijaa.com/XxUV4J
82. Jiikoo15.4.2024 klo 17:24
77. Jääköön vaille vastausta. Ensinnäkään en ole mikään IT-asiantuntija. Toiseksi: miksi vastaisin nimimerkille, joka on täällä niin monta vuotta osoittanut niin avointa halveksuntaa meitä vähemmän lahjakkaita ratkojia kohtaan?
83. Jondalar15.4.2024 klo 18:09
Joku on keksinyt lainata toisen nimimerkkiä. Muutoin tuo ei olisi mahdollista.
84. Funny15.4.2024 klo 18:47
Jos on keksinyt, huonosti keksitty. Mutta tuommoisia Nokian latureita näin kerran kierrätyskeskuksessa laatikollisen. Minulla sama puhelinmalli mitä Mieto taannoin esitteli, mutta ei se ole kuin 11 vuotta sitten hankittu. Ongelmia tulee kun latauspistokkeen reikään menee töhkää. Huomasin kerran, että USB-liitännän kautta lataa tietokoneeseen kytkettynä. Käy tosin paljon hitaammin kuin laturilla.
85. Intoko15.4.2024 klo 20:15
Voikohan virkkuukoukulla kutoa?
86. Jiikoo15.4.2024 klo 21:01
Intoko, katso tarkemmin, niin virkkuukoukun väkäsestä erottuu kahdeksan jalkaa.
:o)
87. tschau16.4.2024 klo 22:33
Jiikoo (46) oikea German? Voihan se olla kosmonauttikin, mutta minulle se on NL:ssä 1965 syntynyt jääkiekkoilija, joka on pelannut Turussa (TPS) ja NHL:ssäkin. Ja silloin myöskään se kuvaamasi vuori ei ole Vietnamissa, vaan seudulla, jonne kerrotaan Nooan arkin rantautuneen.
88. Jondalar16.4.2024 klo 22:53
tschau, olen samaa mieltä.
89. Jiikoo16.4.2024 klo 23:05
tschau ja Jondalar, kiitos tuosta vaihtoehdosta – ihan mielenkiintoista tutustua tähänkin Germaniin! Ilmiselvästi tunnettuudeltaan ristikkokelpoinen kaveri. Itselläni ei ole riittänyt mielenkiintoa kotimaan liigaan eikä änäreihin. Lätkäharrastukseni rajoittuu olohuoneen ruudun ääreen ja virkoaa horroksestaan Leijonien karjuntaan kerran vuodessa, MM-otteluiden aikoihin.

Molemmilla Germaneilla saattaa olla täyskaimoja enemmältikin. Minulla sellaisia on Suomessa tietääkseni noin 150. Jos joku tällä anonyymipalstalla saa selville nimeni, on hänellä vielä urakkaa henkilöllisyyteni selvittämisessä.
90. Sitkeä17.4.2024 klo 12:12
Harmi, kun nimilistasta ei löydy sitä, minkä muut rivit väkertämällä sain aikaan eikä auta U12 korjaus, kun peräkkäin kaksi samaa vokaalia! :(
91. Jondalar17.4.2024 klo 16:08
Laita Ratkojiin selvittämäsi varmat kirjaimet ja epävarmojen tilalle pisteet. Hae sillä. Yhtyeen nimessä ei ole kahta samaa kirjainta peräkkäin.
92. Hannes17.4.2024 klo 17:22
J27 ankat ei aukene mulle
93. Jiikoo17.4.2024 klo 17:33
Hannes, ollakseen ankat pitäisi linnuilla olla pyrstötkin. Aulis-rukalla tahtovat piirrokset monestikin jäädä vajaiksi.
94. Jiikoo17.4.2024 klo 17:40
Nämä Aulikset pakkaavat monesti olemaan vähän liiaksi meille varttuneemmalle väelle suunnattuja. Jonnet ei tiedä. Tunteakseen kanadanhanhen eikun -ankan ikätoverikseen saisi olla mieluusti 10 vuotta minuakin vanhempi. Epistä.
95. Kirre19.4.2024 klo 16:08
N27. ei nyt meikäläiselle millään aukene.
Sain siihen verbin mutten saa sitä millään sopimaan "nuhanenään".
APUA! {Muuten olisi valmista mutta, mutta........}
Kiitokset jo etukäteen avusta
96. Juffe19.4.2024 klo 19:08
Kirre (95) Risteävien perusteella siihen ei saa mitään muuta järkevää suomenkielistä sanaa eli johtopäätöksesi on varmaankin ihan ok
97. Ananias22.4.2024 klo 21:00
Enpä ennen tiennytkään, että vihjeruudun I22-23 nainen on tämän yhteisen villitsijämme suomalainen alku ja juuri.
98. Arto24.4.2024 klo 15:10
Ohhoh !
Lähellä oikeaa alakulmaa oleva elokuvakoomikko meinasi jäädä tunnistamatta.
Onneksi hoksasin ennen ratkaisun lähettämistä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *