KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK13-14/24

11516. SK13-14/24

PM29.3.2024 klo 17:01
Ristikon ehdin jo ratkoa. Ihan lopussa oli jouduin vasten tapojani tutkimaan tietolähteitä, kun oikean laidan lintu oli uusi, ja yksi risteävistä vihjeistä oli avautumatta. Ja on edelleenkin!

Sokkokryptosta löysin aloitussanaksi sopivan, jolloin sen ja erään alueen avulla pääsin liikkeelle. Kirjainpäättelyt osuivat, ja osuminen jatkui ratkonnan loppuun asti. Siellä on viisi sanaa, joiden tarkistuksen koin tarpeelliseksi.
Nämä kaksi on nyt kärsitty/nautittu!
2. Pike29.3.2024 klo 18:23
Sokkokrypton aloitan aina päättelemällä a:t ja i:t, joita on eniten kaikissa kryptoissa. Sen jälkeen on helppoa. Kunpa joku laatija joskus tekisi krypton, jossa noita mainitsemiani vokaaleja olisi vähiten.
3. TKu29.3.2024 klo 18:40
Piilis on yhtä vaille valmis. Siihen yhteen millään keksi mitään vihjeeseen sopivaa, joten epäilen, että toinen risteävä on väärin, vaikka se tuntuukin itsestäänselvältä.

Sokkokryptoon tuskin kosken. Kryptot eivät yleensäkään jaksa kiinnostaa.

Ristikko on selvästi tähtiensä mukainen. Toistaiseksi täynnä on vain yksi nurkka. Mutta hei! pääsiäinenhän ei ole vielä edes kunnolla alkanut!
4. Funny29.3.2024 klo 18:40
Kryptojen pitää olla sellaisia, että muillakin kuin Pikellä on mahdollisuus ne ratkaista.
5. kaplas30.3.2024 klo 08:51
Piilis hauska! Monia mukavia sanoja. Yksi vielä odottaa varmistumista...
6. Jiikoo30.3.2024 klo 16:26
Joutsin *** oli taattua Joutsia. Tähdityksensä mukaisesti vaativa, mutta looginen ja antoisa ratkottava.

Piilis jäi eilen perjantaina kahta sanaa vaille. Tänään löytyi toinen ja toiseenkin (vs1) minulla on nyt kaksi ehdokasta. 5-kirjaiminen sana, jossa 3 piilokirjainta! Pitänee odottaa kolmatta ehdokasta ennen kuin olen tyytyväinen. Sinänsä olen ehdottomasti Lahtis-fani – tulokas on mennyt heittämällä minun asteikollani laatijoiden eliittikastiin! Tässä piiliksessä sai/saa näköjään myös herkutellen nautiskella yhdellä teemalla koko tehtävän läpi, mahtavaa!

Sokkokryptot eivät ole minua varten enkä ole kryptojen ystävä muutenkaan. Tavallisissa kryptoissa on ”siemenvesi”, jolla pumpun saa käyntiin. Sen jälkeen tehtävä menee mekaaniseksi numeroiden hakupeliksi (ja kryptorenkiä käyttäessä liian helpoksi). Luulen, että keksin pääsiäisen pyhiksi muutakin tekemistä kuin sokkokryptoon sekaantumisen.
7. kaplas30.3.2024 klo 21:30
Olipahan mukava piilis, teemoineen kaikkineen. Kiitos laatijale.
8. weegee31.3.2024 klo 05:36
Hei kaikille!

Ensimmäinen viestini tänne! Ja mitä olen tätä hetken seuraillut, niin täälläpä aika monet aina pätevät tai leveilevät ja varmasti myös hassuttelevatkin ratkomisiinsa liittyvillä jutuilla... Mutta minulla olisi erilaista asiaa:

Ensinnäkin näin nimimerkkien takaa huudellessa täytyy mainita, että esim. "Jiikoo" vaikuttaa oikein rakentavalta ja oikealla tapaa huolestuneelta kaverilta näissä asioissa! Ja niinpä uskaltanen sanoa nyt myös oman mielipiteeni ja samalla kysäistä jotakin:

Ristikossa ei ollut ongelmia (mielestäni perus-Joutsi, tasavarmaa ehkä ** tai **+-kamaa), ja myös piilis oli minusta ok+, vähän erilainen ja toki myös kivasti teemallinen. Mutta! Koska olen alkanut nyt vasta näin vanhemmiten kokeilemaan näitä piiliksien ratkomisia, niin enpä varmaan vielä tajua myöskään ihan kaikkia hienouksia (tai lainalaisuuksia), niin on nyt pakko kysäistä/ihmetellä seuraavaa:

En vain tajua/tajunnut piiliksen vihjettä vs1 (piilis oli siis muuten mielestäni selkeä ja helpohko, eli osasin kai edes jotain...). Mutta kuten sanottua niin olen aidosti uusi ratkoja (enkä osaa kaikkia jippoja), niin haluaisinkin ihan vilpittömästi kysyä josko joku voisi avittaa tai vihjata jotenkin tuota? (P.S. muutenkin on jo toki koko pääsiäinen täysin pilalla, mutta tuo yksi sana kyllä tuntuu kyrveltävän aivoja nyt ihan peevanasti...)
9. Entinen31.3.2024 klo 09:56
Lainaus: 8. weegee 31.3.2024 klo 05:36
- - -
Itse olen huomannut, että toisinaan vihje kannattaa pilkkoa osiin ja tarkastella yksittäisiä sanoja lauseyhteydestä irrallaan (esim. löytyykö ratkaisun avain välttämättä sanan siitä sijamuodosta, joka on vihjeessä, vai voisiko sana merkitä jotain muutakin).
10. tapio31.3.2024 klo 13:14
Nimimerkille weegee

VS on vaikea minullekin enkä saa siihen varmaa ratkaisussnaa, vaikka olen ratkonut yli 2000 piilistä. Sen kokemuksen pohjalta pidän vihjettä ylihankalana.

SK:ssa piilisten "ruuvia" on mielestäni ylikiristetty, sillä myös edellisen piiliksen Parkkisen yksi vihje oli mielestäni ylivaikea.
11. kaplas31.3.2024 klo 13:20
Ristikko oli mukava, toki enemmän 2 kuin kolmonen. Ehkä juuri siksi?
12. HK31.3.2024 klo 14:11
Vs1 oli kieltämättä ovela, mutta luulisin siihenkin löytäneeni oikean sanan. Muista ehdokkaista ei nimittäin piilovihjettä löydy. Vs9:n saattoi tulkita jyrkän antirojalistiseksi, mikä ei varmaan ollut tarkoitus. :-)
13. pöllöklubin ainaisjäsen31.3.2024 klo 20:09
Joutsin ristikko ratkesi vähemmällä vaivalla kuin uumoilin. Oivaltavia vihjeitä. Palautti mukavasti mieleen vanhakantaisempaa sanastoa. Oikean reunan pystysanat virkistäviä kuten Joutsilla usein. Pari eksoottista sanaa piti lopuksi tarkistaa.

Mietin SK:n ristikoiden tähditystä, voisiko sitä yhdenmukaistaa. Tämä Joutsin ristikko oli korkeintaan 2 ½, ja joskus muulloinkin hänen kolmitähtisensä ovat paljon helpompia kuin esim. Vuokila/Kärkkäisen tai Pitkälän kolmenoppaiset. Tai, jos Joutsin tämänkertainen olisi kolme tähteä, edellämainittujen muiden kolmetähtiset pitäisi muuttaa nelitähtisiksi. Kiinnostaisi tietää, kuka tähdityksen tekee, laatija vai lehden toimitus?
14. Ylläpito31.3.2024 klo 20:48
Ei lehden toimitus ainakaan. Laatija ja Sanaris Oy yhdessä.
15. Jiikoo31.3.2024 klo 21:17
Lainaus: 13. pöllöklubin ainaisjäsen 31.3.2024 klo 20:09
”Kiinnostaisi tietää, kuka tähdityksen tekee, laatija vai lehden toimitus?”

Ihan samantekevää sinänsä. Moniaita ”kolmosia” luulen ratkoneeni – ja monet kaks' ja puolikkaatkin ovat jääneet aloittamista vaille valmiiksi. Laatijan ja ratkojan harmaat solut eivät käy aina samaan tahtiin. Lienee hyväksyttävä.
16. Johanna1.4.2024 klo 11:54
Minullakin on yksi Piilosanan ratkaisu auki, mutta se ei ole (enää) vs1 - joka on hauskan ovela - vaan vs10!
17. pöllöklubin ainaisjäsen1.4.2024 klo 13:52
Minusta ristikot, joissa on pelkkiä "kieroja" vihjeitä (joita esim. Joutsilla ei yleensä ole häiriöksi asti) ansaitsisivat kolmen tähden lisäksi jonkin lisämerkinnän, esim. kierousvaroitus. Onhan elokuvillakin nykyisin sisältövaroituksia. :)
18. Funny1.4.2024 klo 14:08
Kierous on ratkojan silmässä. Kyllä kolme tähteä jo riittää sisältövaroitukseksi.
19. Mittarimato2.4.2024 klo 23:06
No niin, krypto ja piilosana saatu tehtyä. Krypto avautui tällä kertaa yllättävän helposti, vaikka tein ihan paperille ilman rengin apua. Piilosana sen sijaan oli kyllä hankalinta päätä, mitä SK:ssa on eteen tullut. Weegee voi kyllä onnitella itseään, jos tämä tuntui helpohkolta :D Vs10:een ei tuntunut löytyvän muuta kuin kelvoton ratkaisusana, mutta Google kertoi sen sittenkin kelpaavan.

Ristikkoon en taida viitsiä sekaantua. Kumminkin liian hankala minulle.
20. Heppu3.4.2024 klo 15:05
Lainaus: 18. Funny 1.4.2024 klo 14:08
Kierous on ratkojan silmässä. Kyllä kolme tähteä jo riittää sisältövaroitukseksi.


Hyvin sanottu Funny. Ei näitä tähdityksiä saa kalibroitua kaikille kelpaaviksi. Kaplas ei tunnu koskaan saavan kolmetähtistä eteensä.

Ei tämä pääsiäisen jälkeenkään pahimmalta kärsimykseltä tuntunut. Yläosa oli minustakin alle kolmen tähden, alaosa kolmea. Pahin jumi tuli jousen kanssa, missä vasta kolmas versio osui. Tukihenkilö, saavissa ja lintu menivät yli sivistykseni, muutoin pysyttiin kieroilulinjalla. Hyvä niin.
21. kaplas3.4.2024 klo 15:32
Heh. Kun nyt vaatimaton nimimerkkini mainittiin, pari sanaa. SK-kovikset eivät mielestäni ole kovin pahiksia verrattuna PuPe-vastaaviin. Täytin niitäkin (PuPe) aikani , mutta en enää jaksa/viitsi niin pitkään yhtä veivata.

Silmiini sattui PuPesta piilosanat A ja B. (Parkkinen, Vuokila). Molemmat 2-tähtisiä. Koska ne eivät olleet pahimmasta päästä, kalibroiduin ajattelemaan, että olen myös lähempänä kolmosta olevia täytellyt. Eipähän niissä tietysti juuri tähdityksiä olekaan...
22. Heppu3.4.2024 klo 15:46
Kaplas. Haet siis tähdityskalibroinnin muualta kuin SK.n ristikoista. Se on tietysti ok. Minusta SK.n sisäinen kuminauha on kohtuu toimiva.
23. kaplas3.4.2024 klo 16:18
Heppu, niin varmaan onkin toimiva. Ehkä tämä uusin SK oli vähän alle 3?
24. Heppu3.4.2024 klo 16:55
Lainaus: 23. kaplas 3.4.2024 klo 16:18
Heppu, niin varmaan onkin toimiva. Ehkä tämä uusin SK oli vähän alle 3?

Just näin.
25. Mittarimato3.4.2024 klo 22:17
Piti kuitenkin sekaantua ristikkoonkin, kun se ei lähemmin tarkastellen niin hankalalta vaikuttanutkaan. Yläpuolisko meni jopa aika sujuvasti, alapäässä pitikin sitten hakea inspiraatiota avusteista. Viimeiseksi jäi "justa", jota en nolosti meinannut tajuta, vaikka ratkaisusana oli oikeastaan selvä. No, selvä tapaushan tuo oikeastaan oli, mutta mielestäni aika kökähtävä vihje muuten mainiossa ristikossa.
26. Pike5.4.2024 klo 07:49
Miten niin "kökähtävä"? Tuollaisia vihjeitten pitää ollakin - ihan mainio. Lisää näitä!
27. Jiikoo5.4.2024 klo 14:35
Mittarimato, tuo vihje/ratkaisusana-pari näkyy ilmestyneen kaksi vuotta sitten Ratkojiinkin. Lähde, jota sopii niin arvostaa kuin halveksiakin. Sisältää virheellisyyksiä jos vaikka kuinka paljon, joten lähdekritiikki on enemmän kuin tarpeen. Minä olen sieltä joka tapauksessa löytänyt apua monen monta kertaa, vajakki kun olen.

Sanan piilokirjaimella ei tässä tapauksessa ollut merkitystä ”ruhtinaallisen” palkinnon arvontaan pääsyn kannalta.
28. Eikka6.4.2024 klo 11:56
Tähditys on tietysti aina makuasia, niin tässäkin. Vertailukohtana täytynee pitää muita SK-ristikoita. Niihin nähden tämä on varmasti yli **, mutta onko täysi ***? Ilman apuja tuo täyttyi, mutta 2 sanaa piti varmistaa. Voiko ***-ristikko olla näin mukava? Eli pitäisikö täyskolmosen olla jotenkin hankala? Niin tai näin, laadultaan tämä ainakin on 3/3, koska tämä on mielestäni yksi parhaimmista ratkomistani SK-ristikoista.

Moni vihje on tässä lajinsa aatelia. Esim. "arjen muutoksena", "-lu---", "kuolla vedessä", "justa" ja "nide".
29. Ymmärtämätön12.4.2024 klo 14:48
Voisiko joku selittää piiliksen vihjeen vaakasuoraan 1.
30. Eikka12.4.2024 klo 15:54
Lainaus: 29. Ymmärtämätön 12.4.2024 klo 14:48
Voisiko joku selittää piiliksen vihjeen vaakasuoraan 1.

Eikös tuo "PARSA" korvaa ruokana porsaan? Nyt vasta huomasin, että siinä on 3/5 piilokirjanta eli vaihtoehtoja lienee suomen kielessä satoja, mutta näin minä sen tulkitsin.
31. Entinen12.4.2024 klo 17:44
korvata: "Korvaa!"

maksaa: "Maksa!"
32. vintilä12.4.2024 klo 18:21
Minulle on jäänyt jostain mieleen Tessu-merkkinen koiranruoka, jossa yhtenä osana on Possun korva. Tuleeko se tähän piilikseen, sitäpä en tiedä.
33. Eikka12.4.2024 klo 18:31
Lainaus: 31. Entinen 12.4.2024 klo 17:44
korvata: "Korvaa!"

maksaa: "Maksa!"


Missä on tuon ratkaisun ns. toinen vihje, joka piiliksissä on?
34. Entinen12.4.2024 klo 19:25
Lainaus: 33. Eikka 12.4.2024 klo 18:31

Näin itse tulkitsin:
Vihje oli siis: "Ruokana esimerkiksi porsaan korvaa!" Itse pidin ruokana-sanaa suorana vihjeenä maksalle (siis sisäelimelle). Piilopulmana pidin sitä, että korvaa-sana tuli ajatella käskynä, jolloin saatiin korvaa-käskylle synonyymi "Maksa!".
35. Entinen12.4.2024 klo 19:41
Lainaus: 34. Entinen 12.4.2024 klo 19:25
Lainaus: 33. Eikka 12.4.2024 klo 18:31

Lisäys: en aiemmin tullut ajatelleeksi, että vihjeen voi ajatella myös tavalla: "Mitä porsaan tilalla?" (tätä Eikka lienee tarkoittanut viestissä 32). En hoksaa, miten vihjeestä saisi ratkaisuksi PARSAn (mutta en toki voi olla MAKSAstakaan varma: Lahtinen osaa olla kiero).
36. Eikka12.4.2024 klo 19:54
Entinen,
Porsaan-sanassa on parsa, eikö niin?
37. Pike13.4.2024 klo 07:38
Voi peppu, mitä SK nyt on tehnyt, kun ristikkoa ja piilosanaa ei voi enää tulostaa eikä täyttää suoraan lehden sivulle. Vain tilaajille! Digilehteä en tilaa enkä ainakaan paperilehteä! Pakko mennä kirjastoon ja maksaa 50 senttiä ristikon ja piilosanan tulostamisesta.
38. kaplas13.4.2024 klo 11:37
Pike, eilen tulostin eMagz-palvelusta oman kirjaston kautta...
39. lapatossu13.4.2024 klo 15:11
Lainaus: 36. Eikka 12.4.2024 klo 19:54
Entinen,
Porsaan-sanassa on parsa, eikö niin?

---
ei kai sentään oikeasti? Koska 'parsa' ei ole siinä sisällä ei etu- eikä takaperin ja
anagrammiksi porsaassa on liikaa kirjaimia.
Mielestäni Entisen tulkinta MAKSA on oikein
40. PM13.4.2024 klo 15:46
MAKSA on minullakin siinä. Imperatiivi kuten vihjeen viimeinen sana .. korvaa ..!
41. Eikka13.4.2024 klo 16:11
Lainaus: 40. PM 13.4.2024 klo 15:46
MAKSA on minullakin siinä. Imperatiivi kuten vihjeen viimeinen sana .. korvaa ..!

Joo, tuo on parempi ja loogisempi.
42. kaplas13.4.2024 klo 18:35
Juu. Ei taida minunkaan vastaus "Satsi" pärjätä loppukilpailussa. Onhan se annos kuitenkin.
43. Juha N14.4.2024 klo 15:21
Ratkoin tämän helmen vasta nyt. Täydellisempää teemapiilosanaa on vaikea kuvitella, niin hyvin teema on saatu mukaan sekä sanoitukseen että piilovihjeisiin.

Vs 1:ssä suora vihje on
’ruokana esimerkiksi porsaan’ > MAKSA
ja piilovihje
’korvaa’ > MAKSA,
joten tässäkään vihjeessä ei ole tarpeettomia sanoja.
44. weegee18.4.2024 klo 15:40
Heh, juu MAKSAhan se, ajattelin aivan liian vaikeasti! Olin hakoteillä kun ajattelin kyllä että "MAKSAja" olisi henkilö, joka korvaa" ja sitten ruokana = MAKSAna, mutta että eihän ne täsmää, mutta siinähän se oli ihan tarjottimella ilman mitään ylimääräistä! Tyhmä minä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *