KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 30.3.-1.4.2024

11514. IS Viikonloppu 30.3.-1.4.2024

Ylläpito29.3.2024 klo 09:03
Huomenna Vuokilan ja Lavoniuksen kovis, selkeäksi 2½:ksi arvioitu. Piiliksen teki Lahtinen, joka jatkaa ruokateemoja.
2. Ylihilseen29.3.2024 klo 23:10
Minkähän takia aina nuo Vuokilan tekemät ristikot aina asetetaan oletusarvoisesti 2,5-vaikeusluokkaan? Tämä vuosia jatkunut kaavamaisuus pistää silmään. Että ovatko ne ristikot tosiaan noin tasaisesti aina kaksipuolikkaita. Jotkut kulmaukset ovat tosi vaikeitakin.

Arvaan että Vuokilan TJ-asema boolaagissa jollain lailla sekoittaa tai vaikeuttaa asetelmaa. On jotakin oman arvosteluporukan jääviyksiä tms. että normaalleja arvostelukriteereitä ei voida tai haluta käyttää. Siksi toimitussihteeri tms. lähetysvaiheessa ruksaa vuodesta toiseen Ekin ristikoihin sen saman 2,5 vaikeustason.
3. Eki29.3.2024 klo 23:47
Kyllä ne pannaan ihan siihen luokkaan, joka koeratkojien kanssa päätetään. Jokin aika sitten oli 3-. Se että ne osuvat luokkaan 2½ johtuu siitä, että ne siihen yleensä tähtään. Luokka on jo itsessään aika laaja. Lisäksi täälläkin huomataan, että toinen ratkoja sanoo helpommaksi ja toinen vaikeammaksi. Joskus tulee selkeitä virhearvioita, mutta siitäkin joku on eri mieltä eli vaikka moni sanoo eritasoiseksi kuin ilmoitettu, osa saa juuri kakspuoloseksi. Eikä sitä toimitussihteeri pane vaan ihan tulee taittajan käsistä Sanaris Oy:stä koko sivun taitto, jossa vaikeusastekin on.
4. Joutilas30.3.2024 klo 12:19
Vaikeusasteen arviointi mielestäni kohdallaan. Startissa vähän takkusi, mutta vauhtiin päästyäni sain losotella pitkät pätkät pahemmin pinnistelemättä. Vasen alaneljännes sitten takkusi melkoisesti, mutta selvisipä sekin. Pääkuvan ja siitä lähtevän keltaisen lauseen logiikka ei minulle oikein auennut. Minulle tuli kuvasta mieleen päinvastaista ajatusta. Kiitokset.
5. Jiikoo31.3.2024 klo 15:00
Huh! Kovis tarjosi yllätyksen toisensa perään – mikä toki lienee tarkoituskin. Ei ollut minulle mikään yhden istunnon juttu, mutta jokaisessa ruudussa on nyt kirjain eikä ymmärrys ole jäänyt jälkijunaan. Apuja tarvitsin, mutta sehän nyt on minun kyvyilläni ihan tavanomaista. Kiitos ja kaunis sellainen tämän luomuksen tekijöille!
6. pelaaja31.3.2024 klo 15:22
Voi ei, miten onnistuin koviksessa astumaan ansaan parissa kohtaa, ellen useammassakin. Toisaalta se oli hyvä asia, koska poispääsyyn tarvittiin rattoisaa ratkontaa ja näpsäkät vastaukset saivat hyvälle tuulelle. Joutilaan kanssa vähän sama tunne pääkuvan ratkaisusta. Mitenkähän saan sen kääntymään..
7. Kuju31.3.2024 klo 16:22
Kovis ratkesi kertaistumalla noin kolmessa tunnissa. Mutta kimurantti kuitenkin - etenkin vasemmalta puoleltaan. Laittaisin kolmemiikaksi.
8. Elva31.3.2024 klo 19:28
Tätä ratkoin ilolla, hienoja vihjeitä kun oli ylen määrin. Mielestäni tämä on luokituksessa 2 1/2, mikä minulle tarkoittaa kivasti sujuvaa ratkomista, mutta kaukana läpikirjoitettavasta kuten myös epätoivoisesta yrittämisestä.

Vasenta puolta on kommenteissa pidetty haastavimpana.. Aloitin lounaasta ja alku sujui mukavasti, oikea alaneljännes taas oli minulle kimurantein.
9. Jaska1.4.2024 klo 12:26
Pääkuvalauseesta jäi minullekin hienoinen hiertymä takaraivoon yltämättä sentään pelkkään raivoon. Jos sen logiikka suostuu myöhemmin avautumaan, jää onnistuneesti 2½.muottiin valettu ristikko moitteellisesti täysin sijattomaksi. Kiistän siis, että laatimus kehno.
10. Kuju1.4.2024 klo 13:49
Ei tuo päälause vastoin toistuvaa palstan kritiikkiä mitenkään virheellinen ole. Vanha totuus on, että "ainahan kysyä saa".
11. Eki1.4.2024 klo 13:52
Heli on kyllä piirtänyt siihen sen, joka sitä lausetta vastaa. Ei siihen suoraa mallia mistään ole otettu.
12. Jiikoo1.4.2024 klo 17:06
Minulla on vastaava vekotin kuin pääkuvassa. Syö sähköä ja vetää tai työntää ilmaa yhden vipstaakin asennosta riippuen (ja pitää naapurien ”iloksi” pahaa ääntä). Kuvan mukaisessa sovelluksessa en ole tullut värkkiä kokeilleeksi. Saamaani pääkuvalausetta en osannut pahemmin vierastaa, taiteilija saa ainakin minulta synninpäästön.
13. Jaska1.4.2024 klo 18:54
Olen totaalisen ignorantti noista vehkeistä. Se on siis bivekotin. Hiertymä silottui.
14. Elvs1.4.2024 klo 19:15
Täytyy lisäksi kehua hienoa Kultin Tavista, joka oli taattua laatua.

Henrik Lahtisen Piiliksen kanssa kävin ankarat mittelöt. Aivan huippu! Joitakin hienouksia mainitakseni: 1 V, 15 V, 21 V, 6 P, 7 P ja 16 P.
15. Elva1.4.2024 klo 20:18
Edellinen kommentti 14 po. Elvalta.
16. pelaaja1.4.2024 klo 21:06
Sainpa eilisen pääkuvalauseen tunne-epäilyn kääntymään yhdellä napin painalluksella. Miksiköhän en sitä heti tuoreeltaan googlannut? Ehkä siksi, että olin löytämäisilläni vähän toisenlaisen selityksen erään synonyymin kautta. Oli kuitenkin aika sivistyä tässä asiassa ja Jiikoon bivempain tukee löydöstäni.
17. PM1.4.2024 klo 21:53
Koviksen pääkuvan lause on aivan looginen ja ok mielestäni. Hyvin aiheellinen, mutta enempää en paljasta kuvasta enkä lauseesta. Samoin tehtävän vaikeusaste on kuten sen ratkoessani koin. Lehden hankin vasta tänään, muut tehtävät odottavat ratkojaa.
18. Jiikoo1.4.2024 klo 23:40
Elva, onnittelut Lahtisen Piiliksen selättämisestä! Nautinnollinen teemajuttu tämäkin, mutta vie minusta voiton koillisessa kolmen sanan verran – p16 sekä v19 ja v21 eivät vain suostu tulemaan paperille. Harmittaa, vaikka ei palkintotehtävästä puhutakaan.
19. Jaska2.4.2024 klo 12:34
Minun pahisrajani IS-formaattipiiliksessä on yksi tunti. Roimasti yli sen venähti ratkonta kaakkoisnurkan kanssa taistellessa metallin maku suussa. Se matsi päättyi lopulta voitokseni.

SM-kisan karsintarisikko voisi olla tätä tasoa, ja jäisi siis minulta armotta vajaaksi. En harkitse osallistumista.
20. Jaska2.4.2024 klo 12:37
Siis -ristikko, joskin paulaa ja ansaa siinäkin pukkaa.
21. Jiikoo2.4.2024 klo 12:40
Lainaus: 18. Jiikoo 1.4.2024 klo 23:40
”Elva, onnittelut Lahtisen Piiliksen selättämisestä! Nautinnollinen teemajuttu tämäkin, mutta vie minusta voiton koillisessa kolmen sanan verran – p16 sekä v19 ja v21 eivät vain suostu tulemaan paperille. Harmittaa, vaikka ei palkintotehtävästä puhutakaan.”

Niin kuin varmaan monikin on huomannut, menivät minulla ilmansuunnat sekaisin. Ongelmani toki KAAKOSSA!
22. PM2.4.2024 klo 19:06
Piiliksen ratkonnassa tänään toiseksi viimeisenä avautui kaakon alue. Kuitenkin tiukin oli vs1, tehtävän ainut never heard - sana, jossa oli tiedon haku tarpeen sanan/piilokirjainten löytämiseksi.

Kryptiksen ratkoin jo eilen. Vielä on jäljellä muita ratkomattomia tehtäviä.
23. Kipa3.4.2024 klo 21:48
Tänään tartuin Lahtisen piilikseen.
Tulihan se valmiiksi parin tunnin ähellyksen jälkeen. Alan pitää vähän erilaisista vihjeistä.
Olen aristanut niitä ensimmäisen SK:n jälkeen.
24. Arska12.4.2024 klo 08:45
Mikä on vasemmassa kulmassa alin sana?
25. Ylläpito12.4.2024 klo 09:11
Alakulmassa taisi olla NEITO.
26. Arska12.4.2024 klo 09:17
Kiitos. Nollakeli sekoitti mieleni. Luulin että on oo
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *