KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 26.-27.8.2023

11321. IS Viikonloppu 26.-27.8.2023

Ylläpito25.8.2023 klo 01:26
Huomenna tulee viikonlopun ilopilleri, Toni Pitkälän kolmitähtinen kovis!
2. Kuju26.8.2023 klo 15:25
Koviksesta noin 60% täynnä kolmen tunnin sessiossa. Pitää pitää hiukan taukoa, sen verran joutuu aivot koville.

Yllättäen arvasin melkein laakista oikein pitkän sanan ylälaidasta alalaitaan kahden nuorukaisen keskustelusta oikealla laidalla ja se auttoi sekä käytännössä että itsetunnon kautta. Nyt on tyhjää lähinnä lounaisosassa.
3. Joutilas26.8.2023 klo 17:01
Oikea puolisko täyttyi melko sujuvasti, vasen takkusi taaperrukseksi. Kyllä tämäkin oli Pitkälältä hyvä laatimus, mutta ei kuitenkaan ihan parhaasta päästä. Vaikeusarvio kohdallaan, mukavaa viihdettä ja aivojen rassausta. Kiitos!
4. pelaaja26.8.2023 klo 17:53
En varmasti tunne Pitkälää yhtä hyvin kuin esim. Joutilas. Niinpä en tiedä sanoa, onko tämä laatimus hänen parhaasta päästään vai mistä. Mutta voin (punastelematta..) sanoa vau! Ja nyt ainakin taitaa löytyä Jaskalle ja kaltaisilleen kovia keskipituuksia. Minäkin hyvitin niistä mieleni, koska ne oli aseteltu nätisti eikä provosoivasti. Aplodit!
5. Kuju26.8.2023 klo 23:23
Selätetty! Ah, ah!
6. happonen27.8.2023 klo 13:11
Aivan loistava! Oli mestari taas laittanut sellaisia sanoja ristiin että huh huh! Ylänurkista tämä avautuu aika helposti, mutta sitten on mukavan hankalaa! Ehkä kolmemiikaksi luokittelisin tämän, kaksi ja puoli mallasjuomaa ja reilu tunti tähän meni.

Yksi vihje jäi askarruttamaan eli "Kulkuneuvon nimessä..." Monesta vihjeestä saa kyllä hymyn huulille, esim "Jättää pehmeäksi" on aivan mahtava!
7. Kuju27.8.2023 klo 13:55
"JÄTTÄÄ PEHMEÄKSI" ja "USEIN ALASTI" ovat erikoisia tehtäviä "perheristikossa".
8. Tarja27.8.2023 klo 14:30
Haluaisin jälleen muistuttaa, että joku, joka ei vielä ole ristikkoa ratkonut, saattaa lukea tätä ketjua ja haluaisi mieluummin oivaltaa itse, minkä tyyppisiä sanoja mistäkin vihjeestä tulee, joten mielellään kommentin 7. kaltaiset vihjailut vasta myöhemmin.
9. isoäiti27.8.2023 klo 14:31
Todellinen ilopilleri, oli minulle kolmonen ja likipitäen murheenkryyni, mutta ratkesipa kuitenkin. Kaikki mielestäni ymmärrettykin. Kiitos laatijalle! Nyt sitten Pupen Pitkälän kimppuun, kommenteista päätellen vääntöä on tiedossa.
10. PM27.8.2023 klo 19:17
Olipa mainio kovis, kolmostasoa selkeästi!.
Ratkonnassa pääsin vähitellen oikealta alkuun, aikaa eteneminen otti, nytkähdellen eteni, kunnes jäljellä oli vain lounaan kulma. Siinä tuumimistauko, muutama virhekorjaus, jonka jälkeen on kovis täynnä. Hieman vaivaa tosin ymmärryksen puute koillisessa erään vihjeen ja vastaussanan välisessä yhteydessä.
11. happonen28.8.2023 klo 14:49
Perheristikko? Enpä ole tällaista termiä kuullutkaan :D Pitäisikö olla erikseen K-18 -ristikot? Voisi olla kyllä ihan hauska kokeilu sellainenkin.

Mutta ei tässä koviksessa mitään asiatonta minun mielestäni ollut. Enkä muista kuin yhden esimerkin muista ristikoista, kun on joku yksittäinen vihje nostanut niin sanotusti karvat pystyyn. Sellainen tapaus oli vihje "lökäpöksyjen hommaa" ja vastaus oli hiphop. Eli stereotypia, jonka moni tuon kulttuurin harrastaja kokee halventavaksi. Tällaisia ei tietenkään saisi ristikoissa olla, edes vitsinä.
12. Kuju28.8.2023 klo 15:55
En minä asiattomaksi mitään maininnutkaan, vaan "erikoiseksi"...
13. PM28.8.2023 klo 17:31
Aiemmin (10) hakusessa ollut vihjeen ja vastaussanan välinen yhteys löytyi aiemmin tänään. Olisiko siinä tavanomaista vaativampi vihje?
Sanasto sopii mielestäni kovikseen.
14. Jaska28.8.2023 klo 18:31
Sovitaan nyt sitten varmuuden vuoksi, että tämä on lapsille sallittu perheristikko: Pistipä Pitkälä pahan! Tosin ratkonnan alullepisto oli pettävän helppo. Merkille pistettävää on, että se ei tällä kertaa sijainnut Pekan kulmalla. Siellä minulla oli niin paljon ongelmia, että melkein pistin pahakseni. Kumi (huom. siis pyyhe-) kului lähes loppuun.

Pitkistä sanoista laatijalle jälleen aromaattisia aineksia. Lyhyissäkin triviaalit pysyivät kunniakkaasti kohtuutasolla. Vihjeistössä muutama hillittömästi hohtava helmi, mutta myös jokunen no jaa -tapaus. Keskipituudeksi laskin erinomaisen 5,98. Valiopituus jäi siis kiusallisesti kahta sadasosaa vaille. Alkupiilo puolestaan sinetöi loppuarvion, että erinomainen ristikko ei kuitenkaan ole Pitkälän totuttua huipputasoa.
15. Ylläpito29.8.2023 klo 07:21
Tässä yöllä kirjoittanut taho ei ollut oikea Ylläpito.
16. Ritu29.8.2023 klo 10:59
Tähän välispiikkinä, että Pallosen Teemulla on laatiessa kyllä pallo hallussa. Katsokaa nyt vaikka koviksen viereistä pehmistä!
Tuossa pehmiksessä on muuten yksi Kärkkäisen Helin piirros, joka kolahtaa joka kerta enempi tai vähempi tunteisiin. Mut varsinkin kun koulut taas alkoivat. Se on tuo oikeassa alakulmassa oleva kahden reppuselkäisen nassikan kimppapiirros, jota silloin tällöin aina ristikoissa näkee. Mä oon tällainen ristikkotunteilija, voi kyynel.

Harmi, Pitkälän kovista en todennäköisesti pääse aloittamaan ennen lauantai-iltaa, kun tämän viikon ainut vapaapäivä on vasta sunnuntaina. Mutta silloin kova yritys päälle.
17. Kaapo29.8.2023 klo 14:06
Mikä muuten on kuti-sanan monikko?
18. tonimikael29.8.2023 klo 14:34
Lainaus: 17. Kaapo 29.8.2023 klo 14:06
Mikä muuten on kuti-sanan monikko?

Joko "kutit" tai "kudit" tietää kielonen.
19. Justiina29.8.2023 klo 16:29
Kyllä yleensä oon kolmoseksi rankatut kovikset ratkonut, mutta! Ei onnistu mulla Pitkälän kovikset! Pari hassua sanaa vasta molemmissa ylänurkissa, ja nyt on jo tiistai....
20. Justiina29.8.2023 klo 17:49
No olinpa liian hätäinen kommentoimaan, nyt reilun tunnin päästä jo 90 % täytettynä!
21. Justiina29.8.2023 klo 17:58
Valmis, hep!
22. Kuju29.8.2023 klo 19:08
Noin se Justiina koviksissa usein tuppaa menemään.
23. Owlie30.8.2023 klo 07:45
Se on täytetty. Pitkälän riemastuttava kovis, siis. Yksi kohta jäi ymmärtämättä.
24. Ähisevä30.8.2023 klo 20:05
No en sanoisi että ne just tolla tavalla oikeen koskaan ratkeaisi. Justiina ratkoi tunti ja 20 minuutissa 90% täyteen kolmostason ristikkoa. Siitä 9 minuuttia eteenpäin, niin olikin jo täysin valmiina.

Jotain douppausta vois epäillä, jos vaan tietäis että mikä kemikaali tuollaista noin karmeata buustia antaa. Kyllä mulle on ne 10% lopustakin ihan yhtä vaikeita, ja ähisemällä avattavia, kuin on muukin osa. Joku lounaiskulma tai muu jumittuu muutaman oudon sanan takia.
25. Jaska30.8.2023 klo 23:24
Ähisevä, arvattavasti Justiina joutui pähkäilemään niitä "hassuja" sanoja aika pitkään ennen spurttiaan. Hänen kokonaisratkonta-aikansa saattoi siis olla selvästikin pitempi kuin puolitoista tuntia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *