KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 1/2021

10694. Iisakin Ristikot 1/2021

Joutilas11.1.2021 klo 16:48
Aika hiljaista ollut tällä rintamalla. Minä olen saanut keskiaukeaman Alfista lehden loppuun kaikki ristikot melkein täytettyä. Tuo melkein johtuu siitä, että Salon Jannen ristikon vihjeeseen "d-" en keksi ratkaisua (ainakaan vielä). Piilokirjain puuttuu, mutta en vaan keksi siihen mitään järkevää. Vahva epäily minulla on, että jokin 29:stä aakkosesta siihen tulenee. Joitakin vihje/ratkaisu ymmärtämättömyyksiä minulla on. Hyviä vihjeitä olivat vaikkapa "kuorma-autojen asuttama" ja "parasiittisorsaa". Hyvä ja hyvin vaikea ristikko.
Antti Skytän aukeamakin teetti tavallista enemmän ajatusten harhailua. Joitain minulle oudohkoja sanoja ja nimiä.
Sitten Alf Simberg; en enää tiedä, onko näitä edes hauska ratkoa, vai onko silkkaa kärsimystä ja piinaa...hermoja raastaa ja mieltä riivaa. Sivun ristikko täyttyi vielä kohtuullisen ajan puitteissa, mutta keskiaukeama meinasi olla jo täysin kiipeämätön vuori. Jostain löytyi vielä jääkengät ja vinssi, joiden avulla pääsin todella hikisesti vuoren huipulle. Olin kyllä niin puhki, ettei tullut edes hyvä olo, eikä voittajan tunnetta. Ihan armoton krapula! Kyllä nyt liikutaan meikäläiselle ihan niin rajoilla, kuin rajoilla voi.
Kuinkas toisilla sujuu? Jakaako kukaan minun tuntemuksia? Onko nämä jollekin ihan pässin lihaa? Mitäs Mestarit on mieltä?
2. Sirpa11.1.2021 klo 18:58
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Salon ristikosta aloitin, ja sama ongelma on minulla kuin Joutilaalla; tuo samainen piilokirjain aiheuttaa ongelmia ja lisäksi pari kohtaa olen taas arvannut, mutta mietin niitä vielä, jospa hoksaisin. Tosi kiva ristikko taas, vaikea, mutta mukava. Mun lempparivihjeitä esim nämä: ylpön toimia kirjastossa, helminen kuopiossa?, esan juoksutyyli?, jaha, pari missiä on paikalla.. Tuollaiset on mukavia. Sitten on näitä vaikeita kuten tuo d-

Simbergin Enkelit Esiin on työn alla parhaillaan, vielä on pieni tyhjä aukko. Tuntuu että nämä ovat vaikeutuneet? Samaten takasivulta puuttuu muutama, ei niin helppo sekään.

Alkutekijöissään lehti, mutta hiljaa hyvä tulee...
3. Pekku11.1.2021 klo 22:37
Aloitin tapani mukaan takasivusta ja taas kerran kävi niin että muut ratkesivat kertaistumalta mutta kaksi jäi taas odottamaan ahaa elämystä, tällä kertaa kuvat 4 ja 13. Sitten aloin tekemään alun helpot alta pois ja nyt olen sivulla 10. Ainoa haastavampi tähän mennessä oli tuo Skytän puolikas ristikko taas kerran. Eiköhän nyt ala valkeutua ?
4. anna h12.1.2021 klo 11:14
Kyllä vaikeutta riittää monessa ristikossa, olen samaa mieltä. Salon ristikossa tuo sama piilokrjain minulta puuttu, d- vihjeestä, en ymmärrä mistä on kyse. Muuten on se ristikko täynnä, joskaa en ymmärrä myöskään vihjettä tossa on teemu, sana siihen tuli mutta? Kivoja oli minustakin vihjeet parasiittisorsaa ja pari missiä, esim. s. 23 Alf auki pääkuvan alta, on taas niin monta kohtaa joita en ymmärrä, keskiaukeaman Alf ihan levällään, takakannen kuvista puuttuu kolme. Ei olla vielä puolivälissä kuutakaan joten aikaa on. Onneksi on mukavaa mietittävää milloin aina ehtii näitä ristikoita pohtia.
5. Satu12.1.2021 klo 11:17
Aikamoista puurtamista ollut tämä lehti. Alfin keskiaukeama tosi kinkkinen vaan sainpas lopultakin täyteen. Skyttä/Löfgrenistä oikea alakulma auki ja muutama kirjain puuttuu yläosasta. Janne Saloa tuskin saan ihmeemmin täytettyä, Alfin Enkelit esiin ihmeekseni täyttynyt oikealta puolelta tänään. Kertakaikkisen vaikeita nämä muutamat ristikot!
6. Tuulia12.1.2021 klo 15:36
Alkaa mennä liian vaikeaksi Iisakki joiltakin osin, jätän yrittämättä. Tällä kertaa takasivu helppo.
7. zorro13.1.2021 klo 14:07
En ymmärrä Janne Salon sivusta yhtään ainokaista vihjettä, ihme, että joku saa sen tehtyä. Olisi mukava, jos Janne saisi tehtyä niin vaikean, että kukaan ei saisi sitä valmiiksi. Voi sitä itkua ja hammasten kiristelyä monessa tuvassa. Yritäpä Janne tehdä sellainen. Sama toive Alfille.
8. Pike13.1.2021 klo 15:59
Olipa mukava Janne S. tällä kertaa! Lieneekö helpottanut vihjeitään?
9. zorro13.1.2021 klo 18:23
Lainaus: 7. zorro 13.1.2021 klo 14:07
En ymmärrä Janne Salon sivusta yhtään ainokaista vihjettä, ihme, että joku saa sen tehtyä. Olisi mukava, jos Janne saisi tehtyä niin vaikean, että kukaan ei saisi sitä valmiiksi. Voi sitä itkua ja hammasten kiristelyä monessa tuvassa. Yritäpä Janne tehdä sellainen. Sama toive Alfille.

Sen verran lisään toiveeseen, että ei edes Pike saisi Jannen ristikkoa tehtyä.
10. Pekku14.1.2021 klo 23:39
Lehti etenee pikkuhiljaa. Tänä iltana sain Alfin "Lystiä letkassa" kokoaukeaman valmiiksi. Kaksi iltaa siihen meni mutta selvisihän kaikki. Tämä ristikko oli sitä parasta Alfia, tosi vaikeat epämääräiset vihjeet joista voisi tulla monenlaisia eri ratkaisuja, eli alkuun pääseminen on tosi vaikeaa eikä apuja löydy mistään apusivustoista sellaisenaan. Kuitenkin taas kerran sama juttu, kun ratkaisusanan keksi oli täysin varma sen oikeellisuudesta.
Hieno ristikko ja matka jatkuu.
11. iso S15.1.2021 klo 10:26
Rohkenen olla Simbergin tyylistä ja ratkaisusanan varmuudesta eri mieltä. Makuasia tietysti. Iisakkia en ratko, mutta eiköhän Simbergin ristikot ole Iisakissa ja Sanasepossa melko samanhenkisiä. Otan esimerkin Sanaseposta 1/2000.

Vihje on puhekupla, jossa teksti "tienasin sievoiset rahat". Ratkaisuun saan poikittaisten avulla n-t-t. Jaha, varmasti netot! No kun ei,oikea ratkaisu on nätit. Ratkoja voi siis olla sekä varma että väärässä.

Kielosen selitys sanalle sievoinen: "vain myönteisissä yhteyksissä: melkoinen, aikamoinen, huomattava, merkittävä, tuntuva" ja esimerkit "sievoinen omaisuus, rahasumma". Sievoisia rahoja voi siis tienata, mutta ei menettää, ellei pidä menettämistä myönteisenä asiana.

Minun kielikorvani mukaan on luontevampaa puhua sievoisesta summasta (tai rahasummasta) kuin sievoisista rahoista. Nätin summankin voi tienata helpommin kuin nätit rahat, paitsi Seychelleillä. Siellä setelit ovat nätimpiä kuin Suomessa, mutta rahojen nimi rumempi (rupia). Tuossa esimerkkitapauksessa sievoisen poimiminen vihjeesta ratkaisun näteiksi tuntuu ontuvalta piilosanavihjeeltä.

Google vahvistaa, että sievoista käytetään sekä summan että rahan kanssa:
"sievoisen summan" 18 700 tulosta
"sievoinen summa" 7 760 tulosta
"sievoiset rahat" 667 tulosta
"sievoinen raha" 5 tulosta

Tuon viimeisen haun viidestä tuloksesta yksi on mahdollisesti harha-osuma, koska näytetekstissä on todellisuudessa raha-arre eikä pelkkä raha:
Kankurinarrilla, jonka kangaspuiden läiske jo kuului, oli mukamas sievoinen raha-aarre jonnekin kätkettynä.

Toinen esimerkki on
"Yhdentekevää", arveli Bernouin, "kolmekymmentäyhdeksän miljoonaa kaksisataakuusikymmentätuhatta livreä on sentään sievoinen raha."
Sitä minun kielikorvani pitää ainakin harhaanjohtavana, vaikka ei sentään virheellisenä. Tuon suuruista seteliä en usko olleen olemassa. Kymppiin verrattuna 500 euron seteli on sievoinen raha, mutta 500 euroa kympin seteleinä on joillekin ja joissakin olosuhteissa sievoinen rahasumma. Ei asuntoa ostaessa kenellekään eikä Björn Wahlroosille missään yhteydessä.

Summa summarum: Jotta voisin hyväksyä Simbergin vihjeen, minun täytyy olettaa että hän on tienannut niitä sievoisia rahoja useassa erässä, esimerkiksi laadintapalkkioina, ja palkkiot on maksettu jollakin kauniimmalla valuutalla kuin euroilla, ja nimenomaan suurina seteleinä!

Muuten, samassa ristikossa on sikäli selkeä kuvavihje että se on tarkasti hahmotettavissa. Siinä on mustalla koveralla alustalla joku litistynyttä munaa muistuttava soikio. Ratkaisusana on aine. Vuoden miettimisen jälkeenkään en ymmärrä, viitataanko ratkaisulla mustaan vai valkoiseen aineeseen. Tulee mieleen se vanha kysymys, mitä ainetta on valkoinen täplä kanankakan päässä. Kyllä sekin on kanankakkaa, se on vain eriväristä.

Vihjeessä tuntuu siis olevan jotain liikaa. Tulkoon samalla vaivalla haukutuksi se tyyli, että vihjekuvasta tulee ratkaisuksi jokin mitätön yksityiskohta. Tämä ei liitykään millään tavalla Simbergiin, mutta menkööt simperit ja samperit samaan sievoiseen nippuun. Kuvitellaan vihjekuva, jossa yksikätinen seppä takoo hevosenkenkää niin tarmokkaasti, että lekan varsi katkeaa. Taustalla ahjosta lentäneet kipinät sytyttävät pajan lattian palamaan. Pajan oviaukosta näkyy puhekupla, jossa vaimoksi oletettu kutsu seppää syömään. Tästä kaikesta voisi syntyä jotain todella lennokasta, mutta ratkaisusana onkin syylä. Toden totta, eikö teidän mielikuvituksenne ollut niin tarkka, että olisitte huomanneet sepän nenänpielessä olevaa pientä täplää?
12. anna h15.1.2021 klo 20:16
Ihmettelen s. 23 Alfin ylintä vaakasanaa, onko kukaan muu miettinyt tätä. i ympyrän sisällä, siitä tuleva sana ei mielestäni mitenkään vastaa vihjettä. Vai olenko minä nyt ihan pihalla. Voiko Alf olla tehnyt virheen???
13. sirpa15.1.2021 klo 20:29
anna h; ihmettelin samaa, ajattelin kysäistä asiaa sitten kun lehti postitettu
14. Ulla15.1.2021 klo 20:44
Luepa Wikipediasta vastaussanallasi ylärivin i, niin kyllä sieltä tämä vaihtoehto löytyy.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *