KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 3143

10676. HS 3143

Jiikoo31.12.2020 klo 11:12
En ole päässyt pitkällekään. Piti ryhtyä turvautumaan apuneuvoihin jo aikaisessa vaiheessa. Tuntuu kuin laatijalle olisi tullut virhe vihjeen White-Gluz kohdalla: Google-löydökset ja risteävät tarjoavat mielestäni erilaista (erimuotoista) etunimeä tuollaisen sukunimen kantajakuuluisuudelle.
2. Elva31.12.2020 klo 11:18
Ratkominen jää myöhemmäksi, mutta aaton parhaat naurut tulevat pääkuvasta.
3. Harjoittelija31.12.2020 klo 11:18
Olen samaa mieltä Jiikoon kanssa. White-Gluzin kaksoiskonsonantti on väärässä paikassa.
4. uusi31.12.2020 klo 12:00
Samaa mieltä tuon W-G :n kaksoiskonsonantin kanssa. Muutenkin oli minulle joitakin outoja nimiä, piti turvautua aika paljon apuneuvoihin. Hyvää Uuutta Vuotta !
5. Jiikoo31.12.2020 klo 12:12
Minulla kummittelee toinenkin kaksoiskonsonanttiongelma. X21 ”Johann Christian” tuo mieleen erään musiikinhistorian suurista järkäleistä ja tässä hänen nuorimman poikansa (tunnettu säveltäjä hänkin). Nelikirjaiminen sukunimi ei vain istu tähän. Uumoilen toista nimekästä säveltäjää, jonka etunimet olivat Johan Julius Christian (Johan siis yhdellä n:llä), mutta tunnetaan muunnetulla etunimellä. Risteävistä en ole saanut vielä varmistusta. Mies kuvassa U22-23 muistuttaa erehdyttävästi erästä urheiluselostajaa, mutta en näe kuvassa syytä lyhentää hänen nimeään mahtumaan kuuteen ruutuun. Onko laatija ollut jotenkin hulimaton vai olenkohan itse ihan pihalla?
6. lapatossu31.12.2020 klo 12:32
Jiikoo, sain tuohon kohtaan nimen, joka ei kuulu säveltäjälle, etunimissä ei ole mitään vikaa.
W-G:stä olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa.
7. Jiikoo31.12.2020 klo 12:45
lapatossu, kiitos! Vierittelin koko joukon Googlen tarjoamia Johann Christianeja, sopivaa löytämättä. Pitänee jatkaa Google-harjoituksia, tuonkin ”Krista Kososen appiukko-oletetun” suhteen.
8. kaplas31.12.2020 klo 13:23
Juu. Pääkuva naurattaa. Joskaan ei ihan täsmällinen, koska wi-fi yleensä sisätilojen lyhytkantamaverkko..
9. Alvik31.12.2020 klo 14:19
Minusta tuo White-Gluz (A 16) on ihan oikein. Ihan mukava ristikko. Ei ole ihan helppo. On sopivasti haastetta. Mainioita pitkiä sanoja oikeassa reunassa.
10. Alvik31.12.2020 klo 14:38
Korjaus. Olenkin samaa mieltä muiden kanssa tästä White-Gluzista. Hyvää uutta vuotta kaikille!
11. Yousee31.12.2020 klo 15:37
Kaplas, mutta on kuitenkin langaton !?
12. Tre31.12.2020 klo 16:11
Vaateala vaikeuksissa, omistavuus tökkii.
13. kaplas31.12.2020 klo 16:21
Yousee, kyllä toki! Hauskahan se on!
14. Potter31.12.2020 klo 16:31
Lujille otti mutta näyttäisi että joka lootassa on kirjain ja mahdollisesti vielä oikeinkin. Minulle kelpais kyllä helpompikin.
Kiitos kuitenkin vaikka pääni sain tuosta kipeäksi.
15. kaplas31.12.2020 klo 17:14
Joo, täynnä on. Ei ollut niitä helpoimpia ollenkaan! Alussa ärsytti googlailu, mutta sitten pienen tauon jälkeen alkoi täyttyä nuo hankalammatkin kohdat. Ihan hyvä ristikko kuitenkin!
Hyvää Uutta Vuotta kanssaratkojille!
16. Jiikoo31.12.2020 klo 18:31
Täyttyihän tuo lopulta, mutta ei tosiaan ollut mikään yhden istunnon läpihuutojuttu! Mainioita harhautuksia riittämiin. Vasemmat harmaat kiusasivat kalkkiviivoilla. Hävettää tuo sekoiluni (5.) Johann Christianin ja ”urheiluselostajan” ympärillä. Kuvan miehen olisi toki pitänyt olla tutumpi, koska olen kerran hänet tavannut ja muutaman sanan vaihtanutkin! Terkkuja, jos tätä kautta menee!

:•)
17. Riino31.12.2020 klo 23:06
Muuten valmis, mutta V1 daami ja S3 herra jäivät tunnistamatta. Näin ollen siis jäi kaksi tyhjää ruutua, pahasti kun nimet risteävät.
18. PM31.12.2020 klo 23:06
Olen päässyt neljän kirjaimen päähän täydestä ristikossa ratkoessani tätä pätkittäin päivän mittaan, viime tunteina vuodenvaihdeonnittelujen lähettämisien ja vastaanottamisien sekä naapuruston ilotuliteäänien kuuntelun lomassa.

Noita viimeisiä en yritä aanata, ne ovat oudoissa erisnimissä.

Tämä on ollut minulle selvästi viimeaikaisia HS:n ristikoita miellyttävämpi ratkoa. On ollut enemmän oivallettavaa ja vain rajallisesti outoa harvoin esiintyviä erisinimä. Henkilöistä olen mielestäni ollut ainakin yhden kanssa samoissa kisoissa, ja ratkonut useita laatimuksiaan.

Nyt lopetan tältä illalta, jatkan tuetolähteiden avulla huomenna avointen kirjainten hakua ja tarkistan joitakin kohtia, ml. edellä mainitsemani henkilötunnistus.
19. Heppu31.12.2020 klo 23:54
Turhan paljon kuuklailtavaa mutta hyviä pähkinöitä. Sakali vihje H23 täysi mysteeri ellei ole Sakari?
20. Antero31.12.2020 klo 23:57
Yläosassa ongelmana mm. mies J1 ja vieressä kuvio K1.
21. Jiikoo1.1.2021 klo 00:23
Lainaus: 19. Heppu 31.12.2020 klo 23:54
”Sakali vihje H23 täysi mysteeri ellei ole Sakari?”

Taidatpa olla jäljillä. Vihjetyyppi, josta en pidä. ”Tuntemattoman” henkiligalleriassa on muuan ”everlstiluutnantti Karljula”. Uusimmassa filmatisoinnissa häntä ei esitetä enää puhevikaisena, mielenvikaisuus vaikuttaa säilyneen. Nykyajalle ominaista poliittista korrektisuutta, jota sopii tässä asiassa arlvostaa – anteeksi, arvostaa.
22. Jiikoo1.1.2021 klo 00:27
Lainaus: 20. Antero 31.12.2020 klo 23:57
”Yläosassa ongelmana mm. mies J1 ja vieressä kuvio K1.”

Muodostuivat risteävistä. Kuvion tarkistin, miestä en jaksanut lähteä penkomaan kaikkien samannimisten joukosta.
23. Jiikoo1.1.2021 klo 00:30
Lainaus: 17. Riino 31.12.2020 klo 23:06
Muuten valmis, mutta V1 daami ja S3 herra jäivät tunnistamatta. Näin ollen siis jäi kaksi tyhjää ruutua, pahasti kun nimet risteävät.

Daami ulkomainen talviurheilija. Herra S3 takavuosikymmenien nimekäs pugilistimme, ristikoiden vakiokamaa.
24. Artsi1.1.2021 klo 00:53
Minulla tökkii pahasti G 12 alaspäin kuvaa entistä Jugoslaviaa aluetta ja 12 D joku leijona kruunu päässä. Nämä risteävät toisiaan päävihjeen kuvan päällä. Löysikö joku tuon paikan entisestä Jugoslaviasta?
25. Artsi1.1.2021 klo 01:05
24. Artsi Samoin tökkii P 7 Kellonimi. Onkohan tässä kohtaa ristikkoa virhe, koska risteävät on mielestäni oikein?
26. Artsi1.1.2021 klo 01:30
24.Artsi. Jo selvisi Jugoslavian paikkakunta ja kruunupäisen leijonan logo. Ainut mikä ei täsmää on P7 kellonimi. Siinä on jotain outoa.
27. Artsi1.1.2021 klo 01:32
24.-26. Artsi. No se kellonimikin selvisi.
28. Tuulitukka1.1.2021 klo 08:12
Artsi. Kuinka se kellomerkki selvisi sinulle? Ja Hyvää Uuta Vuotta 2021.
29. Juho1.1.2021 klo 08:16
Muuten luulisin saaneeni kirjaimet jopa oikeisiin ruutuihinsa, mutta J 11, VAATEALALLA- vihje, on vielä epävarma.
Mistä voisin löytää varmistuksen asialle?
30. kaplas1.1.2021 klo 09:24
Juho, vaikkapa Googlen kuvahausta. ××××× clothes tms.
31. Heppu1.1.2021 klo 09:26
Aamu on iltaa viisaampi. Ruudut täynnä. Hauska pääkuva antoi odottaa paljon enemmän kuin mitä saatiin. Asialla oli ollut se Aulis, joka laittaa tuppukyliä, täysin tuntemattoman kellomerkin, mahdottomia henkilöitä ja valokuvia, joista saa vähän selvää vain digilehdestä. Ja yksi väärä ratkaisu uppo-oudosta nimestä. Tylsää vaikeutta.

Sakaliin risteävässä kuvassa luulin partasudin kaverina olevan meisselin. Ei ollut. HJK:n koolle en löytänyt mitään tunnettua varmistusta, ellei sitten viittaa aineeseen? Oikean laidan pitkät sanat ovat kehunsa ansainneet.
32. Tuulitukka1.1.2021 klo 09:39
Vielä palasin tänne, ja katsoin kommenttlisäyksiä, ja katsoin ristikkoakin uusin silmin, kokeilin melko selvää toista vaihtoehtoa kellonimeen. Ja kas, Google antoi vahvistuksen monine kuvineen. Kuten usein täälläkin todettua: kun tänne pulman julkaisee, kohta jo löytö palkitsee.
33. Juho1.1.2021 klo 10:12
kaplas, kiitos vaan ohjeesta, olin toki monta kertaa hakenut, vaan enpä ollut ennen nähnyt lopputulosta.
Vaakasanoistahan tuo löytyy, mutta vahvistuksen puute jäi kaivelemaan.

Heppu, huomaatkohan , että HJK on aikamoisesa alamäessä?
34. PM1.1.2021 klo 10:46
Pyrin olemaan nyt yksi niistä, jotka ´etsivät totuutta´. Kohteena tämä viime vuonna ratkomani ristikko ja ratkontakokemukseni.

Pääkuva on paitsi hauska myös uskottava, jos ei ole liian tiukalla pipo. WiFi:n kantama ulkona voi olla jopa 100m, joten siihen mahtuisi useampikin lintu. Olen myös pannut merkille, että ulkoilulenkillä Sports Tracker´in reittikarttaan voi tulla outoja mutkia, jos kännykkä poimii naapurustosta WiFi-yhteyden. Ei kannata käyttää WiFiä/WLANia paikannuksen tarkentamismääritteenä.

Pikakommenttiani (18) joudun hieman muuttamaan. Tässä onkin outoja harvoin esiintyviä sanoja melko paljon, niistä vain löytyi risteävien avulla isohko osa, ja siksi määrä vaikutti pienemmältä. Ehkä myös ajankohdan ravitsemustilanteeni aiheutti positiivisuutta. En myöskään tiennyt White-Gluz - mokasta, risteävistä syntynyt etunimi vaikutti uskottavalta (koska näissä HS:n ristikoissa esiintyy kaikenlaisia nais/mies-nimiä). Ei olekaan siten aivan niin onnistunut ristikko kuin jo ehdin arvioida.

Kaksi väärää kirjainta olen tietolähteiden avulla löytänyt ja korjannut. Ja löytänyt aiemmin puuttuneet neljä, niiden sijainnit ovat samoja kuin useilla edellä kirjoittaneilla. Vielä olen epätietoinen vihjekuvan M11 henkilöstä, pystysuora sana viittaa etelän suuntaan?!?

Pian saamme uuden kuukausiliitteen ristikon. Olisiko siinä vähemmän epämiellyttävyyksiä?
35. JK1.1.2021 klo 11:31
Lainaus: 34. PM 1.1.2021 klo 10:46
”Vielä olen epätietoinen vihjekuvan M11 henkilöstä, pystysuora sana viittaa etelän suuntaan?!?”

Lady ei ole tullut minullekaan tutuksi. Etelästä päin minunkin saamani ratkaisusanan perusteella. Sikäläinen PM (Prime Minister) on tietolähteiden mukaan naispuolinen, mutta vaikuttaa käyttävän kuvissa silmälaseja.
36. Artsi1.1.2021 klo 11:53
28. Tuulitukka. Kellomerkki selvisi, kun googlasin muodostuneen sanan. En uskonut alkuun muodostuneeseen ratkaisuun. Olisi pitänyt vaan uskoa ja googlata aikaisemmin.
37. Jiikoo1.1.2021 klo 11:55
Totesin eilen (16.) saaneeni tämän täyteen. Tyytyväinen en silti osaa olla. Kuvavihjeestä M7 (kirjoitusvälineet) tuleva vaakasanani on suomea, mutta ei tarkoita minulle mitään. Sitten on tuo eläinoletettu K6, josta saamani vaakasana ei korreloi vihjeen kanssa mielestäni mielekkäästi. Kellonimi näyttää tuottaneen muillekin päänvaivaa. Oma kellonimeni ei ole kellomerkki, mutta liittyy tavallaan kellojen maailmaan: kello- ja kultasepänliike Saksan Kasselissa!

En ole vielä osannut päättää, pitääkö minun olla tyytymätön omaan osaamattomuuteeni vai laatijan laveaan ”sinne päin” -suurpiirteisyyteen. Jos laatija olisi joku muu, en pitäisi ristikkoani ratkaistuna, mutta hänen kohdallaan olemme saaneet tottua kaikenlaisiin kummallisuuksiin.
38. kaplas1.1.2021 klo 12:32
Kyllähän tämä ristikko oli myös aika ärsyttävä, myönnettäköön.

Wi-fi oli hauska. Ajoi kuitenkin hyvin asiansa. Kaipa vaikkapa naakat voivat istua talon kupeessa kantaman päässä.
Ehkä kommenttini (8) oli sikäli turhan puritaani ja tiukkapipo!
39. Heppu1.1.2021 klo 12:57
Juho 33."Heppu, huomaatkohan , että HJK on aikamoisessa alamäessä?" No ei kyllä ole kuin hienoisessa alamäessä, mutta juju klaari, kiitos. Oikea sanahan siihen tuli risteävillä.

Jaan Jiikoon 37. kummastuksen M7 kirjoitusvälineistä, kökkö on. Mutta K6 vaikka ratkaisu on epätavanomainen tuon pärstän kanssa, silti varsin kelvollinen.
40. PM1.1.2021 klo 13:11
JK (35), luulen nyt löytäneeni ko. poliitikon, näyttäisi toimineen myös EU-komissaarina.
41. KJ1.1.2021 klo 14:39
Aamulla aloitin ja vasta nyt on valmista. Kaikenlaisten outouksien tarkistamisessa meni aikaa ja vieläkin pitäisi löytää vahvistus johonkin. Enpä taida viitsiä.
42. Jiikoo1.1.2021 klo 15:30
Lainaus: 40. PM 1.1.2021 klo 13:11
”JK (35), luulen nyt löytäneeni ko. poliitikon, näyttäisi toimineen myös EU-komissaarina.”

Bingo! Musta vyö karatessa, ei hassumpaa! En tullut eilen haeskelleeksi muita poliitikkoja, vaan tyydyin risteävien pukkaamaan ratkaisusanaan.
43. Jiikoo1.1.2021 klo 15:43
Lainaus: 37. Jiikoo 1.1.2021 klo 11:55
”Sitten on tuo eläinoletettu K6, josta saamani vaakasana ei korreloi vihjeen kanssa mielestäni mielekkäästi.”

Löysin siihen nyt mielestäni aivan kelvollisen sanan. Se pakotti muuttamaan vihjeestä TILOJA saatavaa pystysanaa, ja siitäkin tuli selvästi parempi! Varjopuolena myös vihjeestä PUREVAA (G9) saatavaa vaakasanaa on muutettava, eikä tämä onnistu ainakaan parempaan suuntaan... Blääh!

Minulle tämä ei ole (vielä) todellakaan mikään hyvän mielen ristikko, mainion vitsikkäästä pääkuvasta huolimatta.
44. Harjoittelija1.1.2021 klo 17:01
G12 on minulle epävarma. Kartan paikannimeksi tuli sellainen, etten löytänyt kyseistä paikkaa kartoilta enkä
netistä. Vaakasuoraan harmaisiin tuli kuitenkin järkevähköt lauseet, jotka kuitenkin jotenkin sivusivat
kuvan aihetta.
Oli tosi hankala ristikko kyseenalaisine logiikkoineen.
En pidä näissä ristikoissa esimerkiksi vähän väliä esiintyvistä terroristin enkä Hitlerin kuvista.
Olivat kuvat oikein tai väärin päin.
45. Artsi1.1.2021 klo 17:16
44. Harjoittelija. Tarkista ratkaisusi päävihjeestä. Kyllä G12 ratkaisu löytyi googlaamalla entisen Jugoslavian alueelta, kun ratkaisu on oikea.
46. Jape1.1.2021 klo 18:27
Ratkojien antama vihje kohtaan "Vaatealalla" ei käy tähän ristikkoon, mutta on merkkinä olemassa. Toisaalta jos vaakaan saa sanan oikein, ko. vaatebrändiä ei löydy, vai enkö nyt hoksaa jotakin?
47. Harjoittelija1.1.2021 klo 18:58
Vaatealalla minulle tuli ihan ihme sana, jolla kuitenkin netistä löytyi lasten vaatteita ja tarvikkeita.
Laitoin sanan uudeksi vihjeeksi. Toivottavasti se on oikein.
En vaan löytänyt G12 tyydyttävää paikkaa, vaikka kävin läpi kaikki Balkanin valtiot
tarkasti.
48. Jiikoo1.1.2021 klo 18:59
Lainaus: 46. Jape 1.1.2021 klo 18:27
Ratkojien antama vihje kohtaan "Vaatealalla" ei käy tähän ristikkoon, mutta on merkkinä olemassa. Toisaalta jos vaakaan saa sanan oikein, ko. vaatebrändiä ei löydy, vai enkö nyt hoksaa jotakin?

Jos saamani sanan panee Google-kuvahakuun muodossa xxxxx clothing tai xxxxx fashion, näkyy todellakin pukkaavan erinimistä kampetta (nimessä vain 4 kirjainta).

Kun eilen vierittelin tarpeeksi, tuli jossakin kohdassa näkyviin morsiuspukua muistuttava vaatekappale. Kun nyt kokeilin kuvahakua xxxxx bridal, tuli tulokseksi noita morsiomekkoja enemmältikin.

Laatija ilmeisesti tulkitsee kyseisen pikku xxxxx-midinetin toimivan ”vaatealalla”. Ehkäpä voimme todeta hänen tulkintansa olevan edes vähän sinne päin.

Ratkojia sopii ihmetellä. Kuka tai ketkä sinne mahtavat tunkea aina joutavuuksiaan?
49. Jondalar1.1.2021 klo 19:12
Harjoittelija, sopiva kohde löytyy vähän Sarajevosta luoteeseen.
50. Artsi1.1.2021 klo 19:30
46. Jape. Voin lohduttaa, että kyseinen ratkaisu vaatealalla vihjeeseen sopii ristikkoon, kun oivaltaa oikein mainion päävihjeen sanoman. Minäkin taiteilin sen kanssa eilen illalla. Ja kas kummaa palaset loksahtivat paikoilleen.
51. Harjoittelija1.1.2021 klo 19:32
Kiitoksia Jondalar.

Jiikoolle sanon, että olen kiitollinen Ratkojien vihjeistä ja laitan sinne itsekin joskus.
Välistä ratkaisut ovat hyvin teennäisiä eikä niihin viitsi käyttää älyttömästi aikaa.
Jiikoo voi hakea googlaamalla vastauksia monien mainosten ja turhien tietojen joukosta.
Ratkojissa niitä on vähemmän.
52. Jape1.1.2021 klo 21:00
Kiitos Jiikoo, tuo hääpukufirma tähän käy, löysin minäkin.
53. Jiikoo1.1.2021 klo 22:06
Lainaus: 51. Harjoittelija 1.1.2021 klo 19:32
”Jiikoolle sanon, että olen kiitollinen Ratkojien vihjeistä ja laitan sinne itsekin joskus. Välistä ratkaisut ovat hyvin teennäisiä eikä niihin viitsi käyttää älyttömästi aikaa. Jiikoo voi hakea googlaamalla vastauksia monien mainosten ja turhien tietojen joukosta.Ratkojissa niitä on vähemmän.”

Harjoittelija hyvä, minäkin toki käytän Ratkojia hyväkseni, paljonkin! Tuo sinänsä mainio apuväline vain vaatii käyttäjältään kovasti lähdekritiikkiä: sinne on tungettu aivan ansiokkaiden vinkkien sekaan tavaton määrä kirjoitusvirheitä, epäoleellisuuksia ja suoranaisia hölmöyksiä.

Ratkojiin tulee lähes jokaisen HS-ristikon yhteydessä juuri sillä hetkellä kaivattavaa täsmätietoa (tai -epätietoa) juuri senhetkisen tehtävän sanallisen vihjeen spesifisellä sanamuodolla. Monesti tuolla tiedolla ei vaikuta olevan odotettavissa mitään yleisempää käyttöä vastaisuudessa, mutta sinne se tauhka vain jää kuormittamaan sivustoa. Toisaalta olen tästä ilmiöstä hyötynyt, toisaalta se ärsyttää.

En pidä Ratkojiin turvautumista ja googlaamista niinkään toistensa vaihtoehtoina vaan täydentäjinä. Vajavaisuuttani tarvitsen molempia. Ratkojat-sivustosta vain tulisi paljon nykyistä käyttökelpoisempi, jos siellä pidettäisiin suursiivous.
54. Elva1.1.2021 klo 23:14
Olen nyt ratkonut ristikkoa pikkuhiljaa kahden päivän aikana. Nyt en enää pääse pitemmälle, aika hankalahan tämä on. Naista M11 ja miestä J1 en ole tunnistanut, vaikka uskon ratkaisujeni olevan oikein. Saksan kartan K19 paikkaa en ole löytänyt, omituista koska risteävien pitäisi olla oikein.

Ristikossa oli mielestäni liikaa omituisuuksia kun huomioi, että ilman niitäkin oli tarpeeksi tutkittavaa. Mutta toisaalta, olihan tässä runsaasti mainioitakin kohtia mm. harmaat lauseet sekä paljon hauskoja vihjeitä.
55. Elva1.1.2021 klo 23:24
No niin, siinähän kävi taas silleen, että nainen M11 on nyt tunnistettu.
56. Pekkatyttö1.1.2021 klo 23:46
Taas samaa ulkohuussitavaraa
Aulis eläkkeelle ja pian
Kiitos hesari eläkepäätöksestä etukäteen
57. lapatossu2.1.2021 klo 08:55
Elva 54, Löysin Saksan paikan -suunnileen vihjeen osoittamasta kohdasta- Googlen karttahaulla. En osaa sanoa, onko se paikkakunta, ratkaisuksi saamani nimi on leikkikentällä. (väliaikaisesti suljettu)
58. pelaaja2.1.2021 klo 09:08
Ja minä kun laitoin hakuun **** germany, esiin syöksähti **** 85110 Saksa. Ihan näyttää paikkakunnalta.
59. Jiikoo2.1.2021 klo 10:05
pelaaja, klikkaapa sitä karttaa ja zoomaile vähän, niin löytyy sieltä se leikkikenttämerkintäkin. Lieneekö Kustaa II Aadolfin joukoilta jäänyt 30-vuotisessa sodassa vähän ruutivarastoja tuonne vai mistähän nimi tulee?
60. Elva2.1.2021 klo 10:06
lapatossu & pelaaja, kiitos. Löysin paikan, ilmeisesti leikkipuisto. Osaako kukaan selittää 7E pulloa. Sanani on oikein,
mutten ymmärrä miksi.
61. Jiikoo2.1.2021 klo 10:09
Elva, Alkon valikoimista ei löydy, mutta googlailemalla löysin kyseisen nimistä viiniä.
62. Minä2.1.2021 klo 10:26
Ihmettelen ratkaisusanoja vihjeisiin "kyllä vain " ja "mikäli". Ihailen viitseliäisyyttänne, kun googlaatte ratkaisuja joihinkin merkityksettömiin paikannimiin tai henkilöihin. Mitä väliä niillä on! Ne on siellä vain siksi, että riman voi ylittää matalimmalta.
63. pelaaja2.1.2021 klo 10:36
Jiikoo & Elva. Juu, zoomailin ja ajattelin, että se leikkikenttä olisi tuon paikan tuonniminen leikkikenttä. Vähän kuin Salon uimahalli Salossa. Vai onko seuraava google-osuma eli trip-suggestin kertoma "**** in the region of Bavaria is located in Germany - some 265 mi (or 427 km) South of Berlin" sitten eri paikka? Tuskin leikkikentästä noin tarkasti haluttaisiin informoida?
64. Elva2.1.2021 klo 10:56
Jiikoo, kiitos vinkistä. Olenpa hölmö, kun ei tullut mieleen. Heti löytyi.

pelaaja, taidat olla oikeassa. Nyt löysin paikan Michelinin kartalta. Sijaitsee noin puolivälissä Nürnberg - München valta-tietä.

Minä 62. Ilmeisesti se on luonnekysymys. Haluan tietää mistä on kysymys, mitä laatija on ajatellut ja onko varmasti oikein. Hauskinta on, että monissa muissa elämän asioissa olen hälläväliä-tyyppiä.
65. anna h2.1.2021 klo 12:52
Yläosassa pieni alue auki, kuka on henkilö J1, pariskunta F5, mikä vempain F3?
66. Pekkatyttö2.1.2021 klo 13:04
Lehto voisi siirtyä lukemaan viisikko kirjoja
7 kanavalle
67. unski2.1.2021 klo 13:25
pekkatyttö vois pitää turvan kiinni
68. Pekkatyttö2.1.2021 klo 13:36
Viimeisimmän tiedon mukaan aulikselle on tatuoitu ENID vasempaan pakaraan
Että silleen
69. Elva2.1.2021 klo 14:52
anna h, kukaan ei ole ilmoittanut tunnistaneensa J1 henkilöä, nimi selviää risteävistä. F3 -esineessä on toisessa päässä rengas ja toisessa kiinnitinklipsi. Pariskunnan hääkuva ohessa. https://aijaa.com/90rEaV
70. Oispa2.1.2021 klo 15:12
Lainaus: 69. Elva 2.1.2021 klo 14:52
anna h, kukaan ei ole ilmoittanut tunnistaneensa J1 henkilöä, nimi selviää risteävistä.

Henkilö oli ens. miehitetyn lennon tehnyt amerikkalainen, silloin kun suurvallat aloittelivat kilvan. Joskus kauan kauan sitten..:)
71. vintilä2.1.2021 klo 15:33
Tämä viime vuoden viimeinen ristikko on taas aivan loistava esimerkki Lehdon ristikoiden tyylistä. Toiset niistä pitää, toiset ei. Minä pidän! Tässäkin on noita "joidenkin vihaamia" pitkiä "epäsanoja". Minusta ne taas ovat ristikoiden suola. Myös Lehdon tapa vihjeyttää ristikot on aivan mahtava. Toivottavasti saamme nauttia vielä pitkään näistä perjantaisista hetkistä hyvien ristikoiden parissa.

Ratkojissa on virheitä, jotka johtunevat useammasta eri syystä: On tahattomia kirjoitusvirheitä, joita meistä todennäköisesti varsin moni tekee. On liian aikaisin laitettuja vihjeitä, kun ratkonta ei olekaan osunut ihan kohdalleen. On myös tahallisesti laitettuja vääriä ratkaisuja. Jokaisen käyttäjän kannattaa siis yrittää varmentaa ratkaisu googlaamalla tai jollakin muulla keinolla. Silloin välttynee ainakin osaksi harmitusta ja valitusta aiheuttavilta virheiltä ratkonnassa! Voi myös lähettää sivuston ylläpitäjälle viestin ja pyytää poistamaan virhe antamalla tarpeeksi tarkat koordinaatit. En tiedä, voisiko kuka tahansa sivustolle rekisteröitynyt käyttäjä poistaa virheelliset sanaparit, koska en ole rekisteröitynyt käyttäjä.
72. Elva2.1.2021 klo 15:34
Oispa, kiitos tiedosta. Olin mukamas tsekannut ko. henkilön, mutta taisi mennä pieleen kuten myös mielikuvani hänestä.
73. anna h2.1.2021 klo 16:16
Kiitos Elva ja muut, keksin kuitenkin puuttuvat sanat, aika vaikea oli tämä ristikko silti.
74. Unelma3.1.2021 klo 10:46
Mitähän mahdetaan touhuta kuvassa P 16,17 ? En saa selvää kuvasta.
75. Jiikoo3.1.2021 klo 11:36
Unelma, en voi väittää saavani selvää kuvasta minäkään, mutta kuvittelen näkeväni naisoletetun kädessä jotakin suuhunpantavaa. Jäätelötötterö? Saamani ratkaisusana korreloi mielestäni välttävästi tämän kanssa.
76. Leenanneli3.1.2021 klo 12:05
Oon ollu niin pitkään poissa,joten en heti tajunnu noita kommenteissa olevia kirjain/numeroyhdistelmiä. Mutta loistava uudistus!
Kohta tehty, vielä F3 vajavainen.
77. Jiikoo3.1.2021 klo 12:40
Lainaus: 69. Elva 2.1.2021 klo 14:52
”Pariskunnan hääkuva ohessa. https://aijaa.com/90rEaV”

Vähän suttuinen on. Olisikohan tämä yhtään selvempi?

https://aijaa.com/yLWwvN
78. Unelma3.1.2021 klo 12:48
Kiitos Jiikoo. Katselin myös vähän tarkemmin, niin eväs on varmaan hieman kosteaa.
79. O3.1.2021 klo 16:58
77. Jiikoo
Laittaisitko minulle myös kuvatarkennuksen Å ja Ä no 1?
80. Jiikoo3.1.2021 klo 17:12
O, laittaisin mielelläni, jos tietäisin, mistä kaipaamasi kuvat olisivat löydettävissä paremmalla resoluutiolla. Painetusta lehdestä skannattuja 9 × 4,5 mm:n kokoisia kuvia en valitettavasti osaa käsitellä tarkemmiksi.

Postauksessani (77.) olevan kuvan löysin netistä googlaamalla aavistettuani, keitä kuvan on tarkoitus esittää.
81. O3.1.2021 klo 17:34
Jiikoo, kiitos vastauksestasi! :)
82. Lexa3.1.2021 klo 18:22
Eikö kukaan ole saanut sellaista Hesaria josta puuttuu ristikon oikeanpuolinen sivu?
Kyllä on kumma juttu!!
83. Jiikoo3.1.2021 klo 20:18
Lexa, tässä säikeessä puhutaan ”tavanomaisesta” yhden sivun ristikosta nro 3143. Tarkoitat varmaan jouluaaton aukeamaristikkoa nro 3142? Ainakin minä sain sen molemmat sivut.
84. TJV3.1.2021 klo 20:21
Ei ristikon osalta ole ollut painojäljessä puutetta, sehän on sivu B20. Viikon sisällä on kahdessa eri lehdessä kyllä ollut aukeaman toinen sivu hyvin huonosti luettavan vaalea, melkein lukukelvoton. Katsoin ainakin toisen sitten digilehdestä.
85. TJV3.1.2021 klo 20:23
Ja minä puhun otsikon ristikosta HS 3143:sta.
86. Ink4.1.2021 klo 02:20
Lähes valmis, mutta TUV7 tökkii. Vaakasanaan olisi kyllä tulossa järkevä loppu mutta se ei sovi Turnerin ekaan kirjaimeen. Pakistanin paikastakin (?) uupuu ensimmäinen kirjain. Muuten tuntuu toimivalta.
87. Ink4.1.2021 klo 02:25
No nyt ratkesi kokonaan : )
88. parasta ennen4.1.2021 klo 14:32
Unelma ja Jiikoo pohtivat kuvaa P16-17. Kosteiden eväiden syönnistä ei ole kysymys. Naisoletettu pitää kiinni nenästään eikä jäätelötötteröstä.
89. Elva4.1.2021 klo 14:51
Mieshän siinä änkee jätskitötteröä tyttöparan naamaan.
90. KJ4.1.2021 klo 14:57
Kyllä siinä on molemmilla omat tötteröt.
91. Aija4.1.2021 klo 20:25
Mitä kautta lähtisin etsimään s3 miestä? Siinä on tuo viheliäinen piilokirjain ja useita mahdollisuuksia. Muuten olisi nyt valmis.
Tietääkö joku miten kauan odotellaan IS ristikkovoittoja? Nimi oli lehdessä jo 2 viikkoa sitten ja palkkio runsaasti tätä 20 euroa suurempi.
Hyvää uutta vuotta ja terveyttä hyvät ratkojat.
92. Aija4.1.2021 klo 20:31
Ja heti kun olin kysymyksen s3 herrasta laittanut, muistinkin hänet.
Mutta tuo ristikkovoittojen kysymys, mielestäni olen HS ja kuukausiliitteen voitot aika nopeastikin saanut. Ehkä nyt joulu viivyttää.
93. Eugen4.1.2021 klo 20:50
M11 nainen...? Levyraatilaisen näköinen...
94. Elva4.1.2021 klo 22:04
Eugen, niin minäkin ensin arvelin, mutta hän onkin nykyisen EU-maan entinen pitkäaikainen presidentti.
95. Eugen5.1.2021 klo 07:15
Lainaus: 94. Elva 4.1.2021 klo 22:04
Eugen, niin minäkin ensin arvelin, mutta hän onkin nykyisen EU-maan entinen pitkäaikainen presidentti.

Kiitos!
96. Eikka7.1.2021 klo 16:12
Viimeinen joulunajan laiskanläksykin tuli sitten valmiiksi. Anoppi ilmoittikin, että on jo aloitellut täyttämistä. Ja siellähän se hänen tilinumeronsa olikin valmiiksi töhrittynä. En näköjään ollut ainoa, joka haksahti M11-naiseen. Olin niin varma Erikeeper-naamasta, että taisin sen ihan ensimmäisenä ratkaisuna kirjoittaa. Oli kyllä ovela veto, jos oli tarkoituksella tehty. Puolet kirjaimista meni nimittäin oikein tuolla em. väärällä arvauksella. Samantapaista taktiikkaa olisi voinut käyttää F5-pariskunnassa. Jos vaikka joku esim. edesmenneistä Vainioista olisi siihen löytynyt. Nyt puolen ruudun kuva kahdesta henkilöstä oli melko vaikeaselkoinen olkoonkin, että painojälki on mielestäni ollut parempi. Eikö nykytekniikalla onnistuisi joku nettiversio, josta kuvat saisi suurennettua hyvällä resoluutiolla?

Kuten todettua, pääkuva oli mitä mainioin. Eiköhän tuo Wi(reless) ole jo täysin yksiselitteinen ja ainakin meillä päin kaikki - anoppia lukuun ottamatta - kantavat luurejaan ilman mitään lankakeriä. Ja hyvin kuuluu. EIkös se Tallinnassa toimi koko kaupungissa? Hampurilaispalautteeni lihaosassa tulee vegaanisti kritiikkiä nimivirheistä; ne kun olisi kai melko helppo karsia pois. Ensimmäinen askel siihen on se, ettei tarkista niitä Ratkojista. Siellä monen "avustajan" taivaalla paistaa guu jne. Sitten nämä "Mikkeliä"-tyyppiset vihjeet. Yritin tunkea siihen "mikälie", muttei se valitettavasti mahtunut. Kun (onneksi) ei ole savolaisia suvussa, niin on kyllä ihan se ja sama mihin suuntaan he kaupungissaan kävelevät, enkä pidä sen tiedon puuttetta yleissivistyksen vajauksena.

Takaisin toiseen sämpylänpuolikkaaseen ja sitä kautta yhdyssanoihin, jotka tällä kertaa olivat mielestäni poikkeuksellisen hyviä. Sopivan haasteelliset yhdyssanat kun ovat loistava keino estää googlailut ja muut vakoilut. En yleensä ole viehättynyt vaakunoihin enkä aina puolittaisiin kuviinkaan, mutta länsilaidan vaakunavihje oli hauska. Samoin "Tapsan tahdissa". Nurmikin oli pakko ollut taas viljellä ristikkoon, mutta tällä kertaa sopivalla yhdyssanalla. Nyt tähyämään jko posti toisi jotain uutta sutattavaa.
97. kaplas7.1.2021 klo 18:21
Eikka, ehkä luurit toimivat, mutta ei välttämättä kuitenkaan wi-fi:llä. Jos ei sitten kaupungilla satu ko. palvelun piiriin vaikka hotellissa.
Muuten ihan matkapuhelinverkon kautta..
98. Eikka7.1.2021 klo 18:51
Ehkä juttuni ydin olikin vain tuo Wi-lyhenteen merkitys suomeksi ja ratkaisusanan sopivuus, joka minun mielestäni on ihan täydellinen.

Wi-fin toimivuus ulkona riippuu tietty siitä missä liikkuu. Täällä ainakin monin paikoin kännykkä ja läppäri löytävät avoimia wi-fi-verkkoja ulkonakin varsin helposti.
99. kaplas7.1.2021 klo 19:39
Eikka, hauskahan se kuva on!
Kts kaplas(38).
Liekö tilanne parantunut, aiemmin ne avoimet wi-fit olivat aika hitaita..
Olisihan se lintu voinut myös sanoa, että "Minulla on 5G!"
100. Ananias13.1.2021 klo 16:15
Hei-hei ja hyvää uutta vuotta kaikille!
Kenenkähän kasvot lienevät ruuduissa U 22-23?
Näyttää vähän Arvi Lindiltä ilman silmälaseja, mutta ei liene hän?
101. Elva13.1.2021 klo 16:23
Ananias, se on erään ristikoiden mestarilaatijan kuva.
102. Kirsikka14.1.2021 klo 19:59
Hyvää uutta vuotta,
vasen ylänurkka hiertää, en tunnista esinettä, jossa rengas ja kiinnitinklipsi, enkä lippua/logoa k1, ja mitä tarkoittaa autokuva G1?
103. Jiikoo14.1.2021 klo 20:23
Kirsikka, kiemuraisen esineen nimitys oli minullekin vieras. Sain sen risteävien avulla ja varmistin kuva-Googlella, nimike looginen sinänsä. Logo kuuluu eräässä Japanin saariprefektuurissa sijaitsevalle kaupungille, joka on sentään Espoota tai Tamperetta isompi eikä siis aivan tuppukylä. G1-autokuvan ratkaisusanaksi sain adjektiivin, joka kuvannee tapahtuman luonnetta.
104. Kirsikka14.1.2021 klo 20:30
Hyvin paljon kiitoksia
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *