KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS ARKIPALSTAT 3

10672. HS arkipalstat 3

Juho28.12.2020 klo 12:20
Olipa taas viihdettä maanantaiaamuun. Sanaristi sujahti parilla arvauksella melko suoraan.
Valintakryptokin lähti käyntiin oikealta ylhäältä ÄÄ kirjaimilla.
Ristikon kanssa pitikin vääntää vähän enemmän, PANNUN KAHVA ratkesi viimeisenä, uusi vihje ainakin minulle.
2. PM28.12.2020 klo 13:40
Sanarististä aloitin tapani mukaan. Se aukeni viiveittä, sillä sanaksi KLxxxxxEN tuli mieleeni kaksi vaihtoehtoa ja risteäviä pohtimalla päädyin niistä toiseen ja samalla oikeaan.

Ristikon kanssa oli vääntöä minullakin, etenkin kun pääkuvan henkilön tunnistaminen tuosta kuvasta viipyili. Ja vihjeen ´siellä pannun kahva´ tunnistaminen myös kesti, vaikka se pihvialueelle viittaakin selkeästi. Viimeksi ratkennut minulla oli keskellä, jossa mm. ´Thor´ viivytti.

Krypton sain käyntiin aivan kirjainryhmien alta, jossa oli Y, Ä, Ö, F, B ja D muiden muassa. Muutaman kerran oli pyyhekumikin tarpeen. Pitkien sanojen määrä tässä lisäsi vääntöä.

Kiitos viihdepaketista!
3. Tuulitukka28.12.2020 klo 14:46
Ristikkoa sentään väännettiin tuntitolkulla. Haastetta oli reippaasti. Valintakrypto oli taas melko nopsasti valmis, selvästi erikoisalaani muihin verrattuna. Liekö harjoitus tehonnut, kun sanaristikin meni, vahingossa varmaan, lähes heti putkeen.
4. Elva28.12.2020 klo 19:38
Oli taas mielenkiintoinen ristikko, ei aivan helppo. Kaksi ensimmäistä varmana valittua sanaakin meni uusiksi, Moni kohta vaati kovaa pohdintaa, pannunkahvat tosin ovat hyvinkin tuttuja. Keskikohta alhaalla täyttyi viimeisenä Kryptoonkin tuli viisi sutattua ruutua.
5. Heppu28.12.2020 klo 21:54
Ristikko jäi iltahommiksi. Oli aika kinkkinen. Pannunkahva on kyllä minusta kattilankahva. Pääkuvan oikealla puolella oleva esine ei kyllä avaudu minulle, mikä lie. Ehkei tarvitse tietääkään, mutta näiden piirroskuvat ottavat minua pannuun jatkuvasti.
No sanaristi lähti KL alusta sitä rivakammin.
6. Isel29.12.2020 klo 10:12
Minua jää ristikossa "kaivelemaan" vihje "kioskilla kerällä". Vastaus muodostuu risteävistä - yhtä piilokirjainta vaille. Ainoa järkeenkäypä ratkaisu olisi suomalainen naisennimi...mutta en hoksaa vihjeen jujua...Voisiko joku taas ystävällisesti avata?
7. isoäiti29.12.2020 klo 10:53
Isel!
Minun logiikkani mukaan vihjeestä "kioskilla kerällä" tuli ulla eli naisen nimi niinkuin arvelit. Kun siihen lisätään r (R-kioskista), saadaan rulla.
8. Isel29.12.2020 klo 11:10
Isoäiti, kiitos!
Noin minäkin sitä funtsin, mutta silti vaikuttaa jotenkin ontuvalta vihjeistykseltä...
9. Jiikoo4.1.2021 klo 10:23
Kivat tehtävät vuoden ensimmäisen arkiaamun kahvisession höysteeksi. Ratkesivat ihmeekseni yhden kohtuumittaisen istunnon puitteissa. Sanaristi aukesi kuin itsestään ja täyttyi ennätysnopeasti, ristikko ja piilosana vaativat suunnilleen saaman ajan kumpikin. Ristikon yksi piilokirjain vaati nettitarkistuksen ja piiliksen vs 14 on minulla täysin looginen mutta oudossa sijamuodossa, liekö sitten oikein?
10. Ylläpito4.1.2021 klo 10:42
Katso Kielosesta, löytyykö sieltä. Jos ei, on vastauksesi väärä.
11. Jaska4.1.2021 klo 11:42
No nominatiivi ei ole outo sijamuoto piiliksessäkään. Jiikoon korva kai kaipaa ratkaisusanaansa ekstrahylkäystä.

Minä puolestani kaipaan reCAPTCHA-Widgetin hylkäämistä ylläpidon toimesta, ellei jatkuva kiusanteko ole oman koneen syytä.
12. Jiikoo4.1.2021 klo 12:19
Lainaus: 10. Ylläpito 4.1.2021 klo 10:42
”Katso Kielosesta, löytyykö sieltä. Jos ei, on vastauksesi väärä.”

Hep! Vääräpä hyvinkin – siksi, että minulle oli muodostumassa aivan oikea sana kohtaan ps 10 mutta kirjoitin sen tohkeissani ja huomaamattani väärin: kaksi kirjainta pääsi vaihtamaan paikkaa keskenään. Näin yläpäätön juhtani päätyi johtamaan vallan toista Kelaa, joka ei sitten ollut vaaditussa nominatiivissa. Toisekseen en ollut päivittänyt tietojani vuodenvaihteessa tapahtuneista muutoksista. Ajoinpa siis komeasti tienoheen! Kiitos, Ylläpito ja Jaska!
13. Jiikoo4.1.2021 klo 12:23
Lainaus: 12. Jiikoo 4.1.2021 klo 12:19
”Toisekseen en ollut päivittänyt tietojani vuodenvaihteessa tapahtuneista muutoksista.”

Tässäkin olen näköjään vuoden verran jälkijunassa.
14. Elva4.1.2021 klo 12:53
Kuntosali meinasi jäädä väliin kun oli niin hieno piilis, pullollaan älykkäitä vihjeitä. Ristis oli hieman tavallista helpompi, vaikkakin löytyi muutamia herkullisia vihjeitä. Se ratkesi jo aamutuimaan (painojälki oli niin suttuinen, että piti sanat ja kuvat tarkistaa digilehdestä).

Olen niin tykästynyt maanantaiaamun tehtäviin, että olisi todella kurjaa jos Hesari ne jossain vaiheessa lopettaisi.
15. Eikka4.1.2021 klo 13:59
Pitkään lorvin ja nyt palasin ääreen sorvin. Kotona odotti kasa lehtiä ristikkoineen ja ensin Hesarin kimppuun. En tiedä onko r sanaristeissä (tarkoituksellisia) eroja vaikeusasteissa, kun niissä sanat ovat yleensä niin selkeitä. Joka tapauksessa tämänpäiväinen ratkesi nopeasti ja ehkä ensimmäistä kertaa ilman suttuja. Syynä varmaan se, että kaksi ensimmäistä pystysanaa ratkesivat melkein heti. Jotenkin tuntuu, että yhdyssanat on helpompi hahmottaa.

Ristikko on tuttua taattua laatua. Pääkuva antoi hyvin apuja, vaikka sijamuotoja piti vähän miettiä. Hauskan hämäävä vihje oli ”usein läheisimpiä”. Olin varma, että anoppikin on päässyt ristikkoon ja sanoin vaimolle, että vihjeeseen ”värvää verkossakin” tulee ”äitis”, mutta erehdyin sukupuolesta. Islam-vapaata ristikkoa edelleen odotellessa muiden HS-ristikoiden kimppuun.
16. Heppu4.1.2021 klo 17:13
Ristikko oli viimeaikaisia helpompi. Mukavan ajankohtainen ja googlevapaa. Sampon jälkeen piti tarkistaa että mistä ihmeestä on kyse. Kuitupitoisessa laatija oli hieman haksahtanut mainoksen uhriksi. Ainakin jos vertaa pellavansiemeneen, vehnäleseeseen tai hapankorppuun.
17. PM5.1.2021 klo 09:00
Tehtävien pariin ehdin vasta iltapimeällä. Sanaristin ratkoinkin helposti. Piilosanankin lähes yhtä nopeasti, nyt oli tosin sanapituus kasvanut ja se lisää hieman ratkonnan vaativuutta. Hyvä niin! Minulle uusi oli äänentoistolaitteisto, ratkoin oikein mutta olihan tuo tarkistettava. Onpahan nyt uusi ja vähemmän kansanomainen merkitys tuolle usein esiintyvälle lyhenteelle.
Ristikosta en selvinnyt ilman apuja, etenkin yläosassa oli useita outouksia. Vieläkin, vaikka olen katsonut lähteistä, vihjeiden 'ileä vastassa' ja 'maksaa' yhteys muodostuneisiin/muodostuviin ratkaisusanoihin ei ole löytynyt.
18. Elva5.1.2021 klo 09:28
PM, ILEÄ VASTASSA liittyy suosittuun tv-ohjelmaan. Vihjeenä: MAKSAA ei liity finansseihin.
19. PM5.1.2021 klo 12:25
Elva, kiitos. Pitää miettiä tuota Ile-asiaa. Arvelin asiayhteyden olevan TV-viihde, mutta koska katselen tuontyyppisiä ohjelmia melko vähän, olen aihepiiristä jokseenkin ulkona.
Maksaa-vihjeen yhteys ratkaisusanaan aukeni lähes heti lähetettyäni tuon viestin, vihjetyyppihän on tuttu ja esiintyy sillioin tällöin.
20. Tuulitukka5.1.2021 klo 19:30
Elvan mielestä oli hieno piilis, minulle liian vaativa. Miten pitkään olenkaan miettinyt esim. vaakaa 14 ja pystyä 10 tulokseen pääsemättä. Millä lailla voisin kehittyä piilosanataidoissa? Olen iästäni huolimatta aloittelija. Kyllä minäkin odotan aina maanantaitehtäviä.
21. Elva5.1.2021 klo 20:57
Tuulitukka, vaaka 14: vihjeen neljä ekaa sanaa = ratkaisusanan merkitys, yläpäätön juhta = ratkaisusanan kolme ekaa kirjainta, johtaa Kelaa= 6 viimeistä kirjainta.

Pysty 10: ratkaisusanassa on kymmenen kirjainta, jotka vihjeen neljässä ekassa sanassa on kerrattu kolmeen kertaan peräkkäin. Vihjeen neljä viimeistä sanaa kertoo mistä ratkaisusanassa on kyse. Nyt pitää vaan keksiä minne etelän väki tulee Aslakia vaivaamaan.

Toivottavasti tämä auttaa sinua vähän pohdinnoissasi. Lykkyä!
22. Tuulitukka6.1.2021 klo 06:47
Kiitos, Elva. Otin juuri esiin tämän keskustelun, ja luin vinkkisi. Sain oikein hyvältä tuntuvaa osviittaa. Ei kun vain nyt Loppiaisen viihdykkeeksi rassaamaan harmaita aivosoluja.
23. Tuulitukka6.1.2021 klo 06:53
Elvalle vielä: Upean selkeä opastuksesi auttoi maaliin!
24. Elva11.1.2021 klo 12:57
Palloselta oli upea ristikko, ei kaikkein helpompia. Vielä on kohta, johon en ole tyytyväinen, risteävät ALA-/MONIKOSSA PÄÄLLÄ. Täytyy vielä miettiä sitä.

Sen sijaan yritin pitkästä aikaa Sanaristiä, ja heti meni oikein, korjauksitta. Taisi siis olla tavallista helpompi.
25. Ansku11.1.2021 klo 13:07
Pitäisi varmaan lisätä siihen alaan yksi kirjain lisää?
26. Eikka11.1.2021 klo 13:13
Lainaus: 24. Elva 11.1.2021 klo 12:57
Palloselta oli upea ristikko, ei kaikkein helpompia. Vielä on kohta, johon en ole tyytyväinen, risteävät ALA-/MONIKOSSA PÄÄLLÄ. Täytyy vielä miettiä sitä. Sen sijaan yritin pitkästä aikaa Sanaristiä, ja heti meni oikein, korjauksitta. Taisi siis olla tavallista helpompi.

Samma fel hos Rahikainen: sanaristi meni tänään korjauksitta, taisi olla vasta toinen kerta meikäläisellä. Taas kerran yhdyssanat hahmottuivat yllättäen nopeasti, ensimmäinen löytyi läheltä, anopin tytär tietty.

Ristikko oli jälleen kerrran selkeä ja tasalaatuinen. Tällä kertaa pääkuva antoi sanojen vähyydestä ja lyhyydestä johtuen poikkeuksellisen vähän apuja.

Lainaus: 25. Ansku 11.1.2021 klo 13:07
Pitäisi varmaan lisätä siihen alaan yksi kirjain lisää?

Näinhän se menee ja "monikossa päällä" on pienen miettimisen jälkeen täysin selkeä.

Itseäni jäi pitkään mietityttämään ETO-vihjeen yhteys ratkaisusanaan, jonka tavallisuuteen ristikoissa ei riitä sanat kuvaamaan. SItten ratkaisu löytyi, ajatuksen piti vain vähän itää.
27. PM11.1.2021 klo 14:00
Sanaristillä aloitin nytkin. Melko pian tuli mieleen KUxxxxxDE ja sen alle sopiva sana. Siitä se lähtikin sitten, ja sujui ilman tarvetta turvautua tietolähteisiin tai pyyhekumiin. Oliko tavanomaista helpompi, tokkopa!?!. Tätä kokoa, 10 sanaa ja 5 x 5 alue keskellä, on ollut vasta lyhyen aikaa.

Krypton vihjekuva oli selkeä, samoin 4 kirjainta siitä. Mietintää vaati löytää seuraavia kirjaimia ja jatkaa eteenpäin. Lähti se kuitenkin ja vieläpä meni läpi virheittä.

Sanaristikonkin kuva oli selkeä eikä ollut vaikea löytää siitä ilmaisut, kun hieman risteävien sanojen kirjaimia oli käytettävissä. Sanariksessa on mielestäni löydetty juuri oikea vaikeustaso, kooltaan melko pieni ristikko on sisältänyt pähkinöitä purtavaksi joka kerta eikä ole ollut suoraan läpikirjoitettava.
28. Eki11.1.2021 klo 14:05
Pitää varmaan palata niihin lyhyempiin sanaristeihin, ovat vaikeampia...
29. Jiikoo11.1.2021 klo 14:39
Aamukahvilla lyhyt istunto, jossa 2/3 sekä ristikosta että sanarististä. Lumitöiden jälkeen loput niistä sekä krypto. Kumi taisi jäädä vaille käyttöä tällä kertaa. Oikein tervetulleita juttuja nämä maanantaitehtävät, vaikka näissä ei rahapalkinnoista kisaillakaan – ja vaikeustaso todellakin kohdallaan!

Jaan Ekin näkemyksen: 4 × 4 -sanaristit todellakin vaikuttavat vaikeammilta kuin nämä 5 × 5:t.
30. Jaska11.1.2021 klo 21:23
Tässä ensi hätään vaikea(hko) 4x4, voi olla helpompikin jos/kun löytyy duaali, triaali jne. Viivakohtiin siis kirjaimet.

X H S K R X
N - - - - S
R - - - - T
O - - - - I
P - - - - E
X T T E N X
31. Jaska11.1.2021 klo 21:32
Viivastosta katosi näemmä välilyönnistö ratkaisukirjaimia varten. Valmiit apukirjaimet voi kai silti kopsata ruutupaperille oikein. Kulma-äksät eivät kuulu ratkaisusanoihin.
32. Jaska14.1.2021 klo 13:35
Ei vielä yhtään hepitystä. Lisävihje. Kyssäreissä ei yhtään, niin mitähän?

X H S K R X
N ? ? ? ? S
R ? ? ? ? T
O ? ? ? ? I
P ? ? ? ? E
X T T E N X
33. PM14.1.2021 klo 14:12
Jaska, kokeilin ratkoa, toivoakseni siirsin tehtävän oikein paperille.
Ratkaisuuni tuli joitakin sukunimiä, ei yhtään a-, e-, o,-, u- eikä ö-kirjainta.
34. vintilä14.1.2021 klo 16:31
Hep
35. spa14.1.2021 klo 17:59
Hep
36. Jaska14.1.2021 klo 19:33
Jaha, PM antoikin lisää lisävihjeitä, kun en pyytänyt edelleen hepityksiä. Ei se mitään, kun ei ollut palkintotehtävä:-)

Tehtävä on nyt lähinnä pehmis, joten tällätään ratkaisu näytille.

Vaakasanat NYKÄYS, RYYSYT, OPTIMI, PÄÄTIE, pystysanat HYYPÄT, SKYTÄT, KÄSITE, RYYMIN.
37. PM14.1.2021 klo 20:24
Pahoittelen, että tulin kertoneeksi liikaa, tarkoitukseni oli vain kertoa ratkaisustani.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *