KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 19.-20.12.2020

10661. IS Viikonloppu 19.-20.12.2020

Ylläpito18.12.2020 klo 21:51
Ilmo Juhani Liljeroos on laatinut kolmosen koviksen ja Heli Kärkkäinen sen piirsi. Piiliksessä Antti Parkkinen.
2. Joutilas19.12.2020 klo 13:49
Taas oli lapsen, eiku ajattoman, lysti olla. Paljon hyviä kahvoja tarttua kiinni. Ei kuitenkaan liian helppo ristikko; sanoisin 3-. Luoteesta löytyi minulle haastavin nurkka. Nostan yksittäisistä vihjeistä esiin vaikkapa tämän:
1. Mikäli
2. Viimeisiä
Kiitos kaunis tekijöille!
3. Lauri Kultti19.12.2020 klo 16:42
Itselleni hankalin nurkka oli koillinen. Olin niin kovin olevani tietäväinen tuon ALKUVENÄLÄISEN suhteen, mutta taas kerran joutui pyyhekumia käyttämään. Onneksi jo ensimmäisen sanan jälkeen vaihdoin mustekynän lyijyiseen versioon!
4. Rampe19.12.2020 klo 17:57
Minä nostaisin ristikon parhaiksi vasemmalta puhekuplasta lähtevät 15- ja 17-kirjaimiset sanat!
Laatimisesta en paljoa tiedä, mutta ei tällaisia voi olla helppo ristikkoon laittaa.
Molemmat sanat ovat täysin luontevia ja sopivat täydellisesti vihjeeseen.
Ei voi kuin ihmetellä!
5. Tarja19.12.2020 klo 20:27
Hassua: minä aloitin koilliskulmasta ja sitten tein luoteiskulman. Lopuksi loput. Hauskaa oli, kiitos.
6. happonen19.12.2020 klo 20:43
Oikein nautinnollinen ristikko. Juuri sopiva vaikeusaste eli ratkominen soljui tasaisen hitaasti vasemmalta oikealle. Oikea ylänurkka jäi viimeiseksi. Hyviä sanoja ja kiva aukio keskellä.

ROTA... -vihje oli erityisen hauska, kesti kyllä hetken tajuta se. POL ei vielä avautunut. Leffatrivia oli onneksi normaalia IJLää helpompaa.
7. isoäiti20.12.2020 klo 00:14
Ihan tarpeeksi oli minulle väännettävää tässä ristikossa. Koska olen ymmärtävinä kaikki ratkaisut, ei ristikko ehkä ollut pahinta kolmoslaatua. Erinomaista laatua kyllä.
8. Pike21.12.2020 klo 08:42
Tein ensin kaikki kulmat (koillisen, kaakon, lounaan ja luoteen). Hauskin vihje oli "auton kylpypaikka?". Tämä oli vaikeusasteeltaan kakkonen. Epik on ehkä toista mieltä.
9. iso S21.12.2020 klo 09:56
Ainakin iso S on toista mieltä. Pike kirjoittaa vasten parempaa tietoaan tai sitten hänellä on vain huonompaa tietoa ja vauhtisokeutta. Jos omat kyvyt ylittävät roimasti nerouden, käsitys asioiden vaikeudesta normi-ihmisten asteikolla hämärtyy. Täytyy muistaa, että IS-astikolla kolmonen on ylin luokka, joka käsittää kaikki tietyn tason ylittävät vaikeusasteet tosikoviksesta superpahikseen.

Minulle tässä oli vaikeutta sen verran riittävästi että osa vihjeistä jäi ymmärtämättä. Vasen yläkulma täyttyyi pikemminkin laatimalla kuin ratkomalla, joten tulos ei välttämättä vastaa aikanaan oikeaksi väitettävää. Jotakin hyötyä sentään jäi käteen urasta nelosketjun laatijana!
10. Jaska21.12.2020 klo 10:30
Pikellä selvä provo, joka mahd. meni läpi iso S:lle tai sitten ei. iso S ei itse koskaan provoile, mikä ei ole huono asia. Sitä vastoin hän varsin usein tuo esille oman vajavaisuutensa ratkojana ja laatijana, mikä valheellisena ei ole ole hyvä asia.

Minulla ei mennyt läpi heittämällä, mutta laatijalla meni. Siis ällä ko. kahden pitkän sanan ansiosta, kun keskipituuskin nousi yli valiorajan, ja triviaalien määrä pysyi kohtuudessa. Täyskymppiä ei kuitenkaan heru tarpeettomien lainausmerkkien raskauttavina asianhaarakkeina täyskolmosessa. Kakspuolosessa olisi armon voinut käytättää oikeudesta.
11. Tarja21.12.2020 klo 12:07
Lainaus: 9. iso S 21.12.2020 klo 09:56
Jotakin hyötyä sentään jäi käteen urasta nelosketjun laatijana!

Ja minulle kun taannoin vakuutettiin, ettei laatiminen edesauta ratkomista millään tavalla!
12. PM21.12.2020 klo 23:29
Koviksen ratkontaan ryhdyin tänään iltapäivällä, isoin odotuksin kun huomasin laatijat. Ratkontani etenikin melko juohevasti, tähtihetkiä olivat pääkuvan pitkien ilmaisujen ja vas. yläkulman parin liikehdinnän hoksaamiset. En voi sanoa, että "meni heittämällä läpi", muttei siinä pitkään mennyt. Ilman apuja eteninkin pitkälle, takkuamaan alkoi kun n. 25 .. 30 kirjainta vielä puuttui. Mm. keskialueelta ylhäällä ja kaakkoiskulmassa.

Tietolähteistä sain selville ´Oscar-filmin´, ja sen mikä tässä on ´raatojen perään´. Edelleen kuitenkin kaakossa on tyhjää. Myös vihjeen ´tor ...´ yhteys ratkomaani vastaussanaan odottaa mahdollista avautumista tai sitten pyyhekumin käyttöä.

Kolme tähteä ovat mielestäni kohdallaan.
13. PM22.12.2020 klo 07:07
Tuon kaakon alueen ratkoin melkein heti ed. kommentin jälkeen, ratkontaprosessi korvieni välissä siis jatkui huolimatta täältä poistumisesta ja läppärin sulkemisesta. Ensin aukeni 'auton kylpypaikka', siitä muut. Mainioita vihjeitä rykelmä sillä alueella!
Kahden ratkomani sanan yhteys vihjeeseen on vielä hieman löyhä, niiden kohdalla olen iso S:n (9) lailla pikemminkin laatija.
14. iso S22.12.2020 klo 10:44
Lainaus: 11. Tarja 21.12.2020 klo 12:07
Ja minulle kun taannoin vakuutettiin, ettei laatiminen edesauta ratkomista millään tavalla!

Miehet tunnetusti lirkuttelevat kaikenlaista ja vastuu jää kuulijalle/lukijalle. Tässä sitä lisää.

Ei laatimisesta luultavasti ole ainakaan haittaa ratkomiseen, mutta ei järin suurta hyötyäkään. Laatijoilla keskimäärin on luultavasti isompi sanavarasto ja enemmän silmää nähdä mikä sana istuu täytettävään kohtaan kuin ihmisillä keskimäärin. Asia erikseen on se, vietteleekö tuollainen poikkeavuus laatijaksi vai kehittyvätkö nuo ominaisuudet laatimisen myötä. Ehkä sekä että. Joka tapauksessa laatijan ja ratkojan välinen ero on siinä, että laatija saa ristikon täyteen vihjeitä katsomatta, ratkoja pääasiassa vihjeiden avulla ja ainakin useimmat vihjeet ymmärtäen. Paatuneelle laatijalle ymmärrys on tarpeeton hidaste.
15. Kaarina O14.1.2021 klo 08:20
Vasemman ylänurkan ROTA NIKA POKA =TIIRA ei auennut.
16. Kaarina O14.1.2021 klo 08:21
Vasemman ylänurkan TIIRA ei auennut.
17. Kaarina O14.1.2021 klo 08:23
Taas tuplasti, kun ensimmäinen herjasi. Tyhmyys siis tiivistyi.
18. Tarja14.1.2021 klo 08:28
tora, kina, kopu = riita
19. Kaarina O14.1.2021 klo 09:06
No just! Kiitos!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *