KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 10.-11.10.2020

10586. IS Viikonloppu 10.-11.10.2020

Ylläpito9.10.2020 klo 13:25
Huomenna Ilmo Juhani ja Heli ja kolmonen. Taisi lipsahtaa numero överiksi, kohtuullinen ja kiva, ainakin kohtuullisen kiva.
2. Jiikoo10.10.2020 klo 16:21
Överiksi lipsahti selvästikin. Helpoin ratkomani kolmosrankattu, varmaan miinussellaisetkin huomioiden. Jopa moniin kakspuolosiin olen joutunut tuhraamaan aikaa paljonkin enemmän. Mutta enemmän kuin kohtuullisen kiva!
3. bossi10.10.2020 klo 16:22
Hauskat pääsanalauseet ja muutenkin tyylikäs kokonaisuus ilman epäselvyyksiä. Mielestäni kuitenkin kolmoseksi hieman helpohko; lähiaikoina muutama kaksipuolonenkin on osoittautunut konstikkaammaksi.
4. Jiikoo10.10.2020 klo 16:34
Mainittakoon vielä, että lähdin liikkeelle ratkaisusanasta, joka on tullut vastaan varmaankin ”joka toisessa” viime vuosina ratkomassani ristikossa. Vihjeitä siihen on täytynyt keksiä vähintään kymmenittäin, tässä taas uusi variaatio. :•)
5. Aleksanteri10.10.2020 klo 20:03
Mukava ratkottava!Tosiaan jotkut kaksipuoloset olleet hankalampia,mutta meikämannelle kelpasi hyvin tämä laatimus. Kiitos laatijoille!
6. Pike11.10.2020 klo 08:10
Piristävästi yykkösiä ja öökkösiä, mukava ratkottava, mutta ei lähelläkään kolmosen tasoa.
7. pelaaja11.10.2020 klo 18:35
Kun kerta taas ilmaantui IS pöydälleni niin pitää kai minun siitä ilmoittaa. Mieluisan ratkottavan antoikin IJLHK. Ratkoessani yritin aktiivisesti unohtaa tuon ym. pyytämättömän vinkin kirjaimista.
Voi voi, yksi vihje jäi ainakin näin tuoreeltaan puolittain ymmärtämättä.
8. O11.10.2020 klo 18:56
3. bossi
Samaa mieltä ristikosta kanssasi.
Kiitokset tekijöille!
9. Kuju11.10.2020 klo 20:09
Vasen yläkulma tökkii vielä ja siellä on myös kirjain numero 2. Muut ratkaistu.
10. Jaska12.10.2020 klo 13:18
Kujun kumma kulma edustaa tosiaan ristikon täyskolmostasoa. Muualla paikoin keskistason vaikeutta, omalla skaalalla päätyi kolmemiikkaraamiin. Nimittäin täyteensaamiskriteerillä. Jos kaiken ymmärtäminen vaaditaan, ylittyy pahisraja. Minulta siis puuttuu jotain. Muut luonnollisesti erottavat sumeuden seasta kirkkaan loogisen yhteyden.

Laatijain suuntaan ei siis mitään purnausta, kaksikon normaali kiitettävä kokonaisuus. Aina (?) on silti parhaimmillakin parantamisen varaa. Jiikoon mainitseman lisäksi se huonompikin triviaali olisi ollut vältettävissä.
11. PM12.10.2020 klo 20:30
Kovis nyt täynnä. Mutta ei tässä ole syytä ylpistyä, yltyä ylvästelemään eikä pöyhkeillä ylen määrin, siitä voisi syystä tulla pyyhkeitä ehkä. Monin paikoin kyllä etenemistä alle kolmostason tavoin. Pääkuvan henkilön käytös kuvattiin omintakeisesti ja osuvasti.
12. iso S13.10.2020 klo 10:45
Sanotaan että alku on aina hankalaa. Niin tässäkin. Tulee mieleen taannoinen spekulaatio. Joku englantilainen tutkija oli tullut siihen tulokseen että Sbeliusta vaivasi ryhtymisvapina (eli ataksia?) ja tämä olisi ollut ainakin osasyynä siihen että kahdeksas sinfonia jäi syntymättä.

Joka tapauksessa tässä oli vaikeinta alkuun pääseminen. Yhden sanan sain melko helposti, mutta siitä ei päässyt vyöryttämään. Kahden sanan saaminen ristiin kesti hieman liioitellen yhtä kauan kuin koko ristikon loppuosan täyttäminen. Aloituskynnyksen ylittämisen vaikeus oikeuttaa kolmosluokaksi määrittelemisen, vaikka jatko sujuikin miikan tai puolikkaan verran kevyemmin. Täyttämisestä täytyy puhua, koska ratkaiseminen jäi vajaaksi. Yhden vihjeen ja ratkaisun välille en saa näppituntumaa.

Jotenkin hauska sattuma: ristikossa on kaksi googletettavissa olevaa vihjettä, joista molemmista aukeaa kaksi yhtä pitkää vaihtoehtoa. Haku ei siis auta, jos ei saa poikittaisista apua. Toisen näistä muistin ilman Googleakin, toisen googlettamisen avulla. Molemmissa tapauksissa vaihtoehtojen tietäminen kyllä auttoi jonkun poikittaisen löytämiseen ja sitä kautta ratkaisemisen etenemiseen.

Sanoitus oli laadukas, kuten tavallisesti, ja vihjeityksen ihanuus makuasia, kuten tavallisesti. Ei tässä mikään jäänyt sillä tavalla pläähättämään kuin jokin aika sitten vastaan tullut ympäripyöreän löysä etelässä => Uusimaa. Sehän voisi olla melkein mitä tahansa, jos sanan pituus täsmää ja sopivasta paikasta katsoo, esimerkiksi pohjoisnavalta. Kempele, Tulimaa ja Afrikka ovat silloin kaikki etelässä, jotkut enemmän kuin toiset.
13. Ritu13.10.2020 klo 22:08
Kahdella istunnolla sunnuntaina ratkesi minun osalta tämä ristikko. Aamuistunnolla aika loppui kesken, kun työvuoro kutsui. Töiden jälkeen oli pakko tai ainakin pakonomainen tarve ratkoa ristikko loppuun. Minulla puolestaan kangerteli vastaan oikea yläkulma.
Ja alku oli minulla yhtä vaikeaa kuin mitä iso S edellä kirjoitti. Olin täältä ehtinyt siinä vaiheessa jo nähdä kommentteja, että kolmoseksi rankattu ristikko oli tuntunut monista helpommalta ja minä en päässyt edes alkuun!
No sitten kun vihdosta viimein pääsin, niin etenihän se siihen saakka ihan mukavasti, kunnes jumiuduin oikeaan yläkulmaan.
Valmistuttuaankin jouduin miettimään kahden ratkaisusanan yhteyttä vihjeeseen. Pidempi vihjekin aukesi lopullisesti maanantaina. Toisen lyhyemmän vihjeen yhteys ratkaisusanaan on edelleen pimennossa. No onhan tässä vielä aikaa jäljellä, josko lamppu syttyisi.
Kaiken kaikkiaan kiva ratkottava, joka piti otteessaan alusta loppuun. Eräänlainen yllättävyys olisi mahdollisesti ollut suurempi, jos olisin malttanut olla lukematta tätä säiettä ratkomisen alussa. Tänne kun oli ilmestynyt jotain yllättäen ja pyytämättä.
No jottei tarvitse kurtistaa kulmiaan ja ottaa Pikku Myyn ilmettä tuon johdosta, niin ihan pyytämättä yllätän itseni seuraavien kovisten kanssa ja luen kovisaiheisen säikeen vasta ratkottuani ristikon.

Ja vielä sellainen huomio, että vaikken ristikon ristikkoa ole koskaan laatinut, niin kyllä ratkojana vaistoan, että kyllä tämän tason ristikko laatijapuolelta on omat synnytystuskansa melko varmasti vaatinut. Mutta lopussa kiitos seisoo:
K
I
I
T
O
S
!
14. Elva16.10.2020 klo 20:22
Huomasin että viime lauantainen Ilmo Juhani oli jäänyt viimeistelemättä, joten ryhdyin toimeen. Siniset lauseet olivat minulle täysin vierasta maaperää, joten oli turvauduttava risteäviin sanoihin. Uskon että ovat nyt oikein, eikä jäänyt muutakaan epäselvää.

Nyt sitten Ilmo Juhanin/ Markku Mäkelän tämän viikon SK-lehden kutkuttavan houkuttelevan kolmitähtisen kimppuun!
15. Kuju19.10.2020 klo 07:33
Jäi taas ostamatta menneen viikonlopun IS, kun oli tässä edellisessäkin vielä duunaamista. Sain siis viimeisillä kalkkiviivoilla tänä aamuna ennen töihin lähtöä sen kinkkisen vasemman yläkulman väkerrettyä valmiiksi. Siinä auttoi melkolainen varmuus kakkosnumeron kirjaimesta, joka hahmottui ratkaisusanan rakenteesta. Sitä kirjainta en muuttanut, mutta siinä ympärillä piti tuhertaa sitä sun tätä. Pokerikäteen oli mielestäni varma ratkaisu, mutta muuttaahan sekin sitten täytyi. Ainoaksi oudoksi ratkaisuksi jäi lopulta se "puolueettomien" ali-juttu, mutta uskoisin, että siinäkin se piilokirjain on oikein sen säälittävä -lisäyksen johdosta.

Että silleen, tämän kaikkien kommentoijien kilvan helpoksi ylistämän ristikon osalta.
16. pelaaja21.10.2020 klo 16:26
Meinasin just kysyä, että mikä juttu se PUOLUEETTOMALTA NE ALI SÄÄLITTÄVÄSTI oikein on. Siinä kirjoittaessa keksin sen. Pyhä ja fiksu yksinkertaisuus totta tosiaan.
17. Elva21.10.2020 klo 19:02
En ymmärtänyt näitä sinisiä lauseita (14), ja tiedustelisinkin onko ne minulla oikein, TÖYHTÖ PÖYHÖLLÄÄN sekä HYÖDYTTIKÖ ÖYHÖTTÄMÄLLÄ?
18. Heljä-Maija21.10.2020 klo 19:26
Elva, ihan oikeat lauseet olet rakentanut.
19. Elva21.10.2020 klo 19:33
Kiitos Heljä-Maija.
20. Jiikoo22.10.2020 klo 13:59
BJ oli varmaankin Aleksis Kivellä mielessään hänen luodessaan fiktiivistä Jukolan Juhaniaan. Taitaa tuo töyhtö olla tämän öyhöttäjäpoliitikon tavaramerkki. Olen kerran käväissyt hänen virka-asuntonsa ulko-ovella, mutta siihen maailman aikaan siellä emännöi rautarouva Maggie Olkikatontekijä enkä uskaltanut kolkuttaa.

Ilmeikkäitä YÄÖ-sanoja tässä ristikkoluomuksessa. Tuo ritariksilyönti harhautti minua pitkään, joskaan tällä ei ollut vaikutusta lähettämääni ratkaisusanaan.

Kaikki varmaan samaa mieltä siitä, että ratkaisusanaksi tuli TYYRISTYÄ?
21. PM22.10.2020 klo 15:36
Jiikoo, samaan sanaan minäkin päädyin, nuo ääntiöt hyväksyin ja siihen tyydyin.
Pidempi ps sana olisi voinut olla myös pörröllään, joillakin muilla vs sanoilla
22. Jaska22.10.2020 klo 22:41
ÄLYT on viestissä 10. tarkoittamani ratkaisusana. Mikä yhteys miehen ja naisen repliikkeihin? En alyä, kun ei oo mulla älyä:(
23. PM22.10.2020 klo 23:34
Jaska, olisiko niin, että pariskunta pohtii tuon heistä oikealla olevan miekkosen olemusta ja kumpikin tekee oman johtopäätöksensä. Kahden henkilöt ÄLYT johtavat tässä eri päätelmiin.
24. Jaska23.10.2020 klo 10:46
No joo, kiitos. Myönnetään, että abstrakti ratkaisusana ÄLYT on vaikea vihjattava piirroksena. Sehän ei ole sanan PÄÄTTELYT synonyymi. Päätelmät voivat olla myös vääriä ja tyhmiä. Hyvin olisi tuohon sanallinenkin vihje käynyt.
25. Ritu23.10.2020 klo 10:59
Itse ajattelin tuon piirrosvihjeen niin, että kyseiset henkilöt älysivät olla menemättä huijarin ansaan.
26. Ritu23.10.2020 klo 12:09
Tähän voisin kertoa vielä pienen oman hauskan ajatuskuvioni ratkonnan aikana kuvan päähenkilöstä ja siitä vaakaan tulevista ratkaisusanoista HYÖDYTTIKÖ ÖYHÖTTÄMÄLLÄ.
Tunnistin pääkuvan henkilön siitäkin huolimatta, että maailmanpolitiikan seuraaminen on osaltani jäänyt vähälle. Koska korvaani verbi öyhöttää kuulosti niin vieraalle, niin minulla oli siinä pitkään HYÖDYNTIKÖ ÖRHÖTTÄMÄLLÄ. Sen jotenkin johdattelin örinästä sanaa sen enempää tarkistamatta. Kuvittelin kyseisen engelsmannin käyneen jossain pubissa nauttimassa jotain muutakin kuin teetä ja noin hyödyntäneen johonkin omiin tarkoitusperiinsä juoman sisältämiä prosentteja, jotka ylittäneet hyvän maun rajan. Vasta kun tajusin, ettei örhötystä löytynytkään mistään hyväksyttynä sanana niin päädyin kokeilemaan tuota öyhötystä.
27. Jiikoo23.10.2020 klo 13:18
Lainaus: 26. Ritu 23.10.2020 klo 12:09
”Vasta kun tajusin, ettei örhötystä löytynytkään mistään hyväksyttynä sanana niin päädyin kokeilemaan tuota öyhötystä.”

Netissä oli tämän vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä mainio huumorisivusto nimeltä Hatti Jahunen. Valitettavasti laatija on poistanut sen. Sieltä löytyi mm. örhötys-nimisen ruokalajin valmistusohje. Vaikutti jokseenkin yhtä täyttävältä ja energiapitoiselta kuin ex-pääministerimme lanseeraama ja kuuluisuutta saavuttanut Antti-pasta (joka taisi olla eräänlainen pasta alla carbonaran mäntsäläläismuunnelma).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *