KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 39/2020

10572. SK 39/2020

PM24.9.2020 klo 15:20
Pari sanaa ristikoista - saatesanoissa toivottiin piilosanassa olevan kuukauden helpoimman ristikon myötä olevan "enemmänkin pähkäiltävää". Olihan sitä, ihan nautinnoksi asti!

Onnistuin silti yhdellä istunnolla ratkomaan tämän piilosanan, jossa oli monipuolisia sanoja ja taidokkaita vihjeitä. Erityisesti kaksi sanaa, jotka risteävät keskenään, nousevat esiin, sillä en niitä muista milloinkaan nähneeni ristisanatehtävissä. Toinen on kylläkin työelämän keskusteluista hyvinkin tuttu.
2. Elva24.9.2020 klo 16:45
Olen samaa mieltä, että kivaa kun on haastava piilis helpon ristikon kanssa. Nyt oli ristis tosi läpikirjoitettavaa lajia. Kasvisanasto oli outoa, mutta selvisi googlaamatta risteävistä.

Piilosana sen sijaan teetti ylenmäärin pähkäilyä. Onneksi olin aamulla erikoispitkällä lenkillä Seurasaaren ympäri (10,2 km uuden tarkan kelloni mukaan). Joten energiaa piisasi ja kaikki sanat selvisivät. En tiedä mitä sanoja PM tarkoittaa kun minulle useimmissa tehtävissä taitaa olla useita sanoja joita en niissä ennen ole nähnyt.

Kiitos Pertti Oskala ja Teemu Pallonen/Petri Kuhno.
3. Ylläpito24.9.2020 klo 17:15
Tähän aina tähtäämme, mutta joskus ei järjestys anna myöten. Joskus sitten myös kaksi visaista tai visaisehkoa.
4. Jiikoo24.9.2020 klo 21:39
Ristikkoa ratkoessa ei kynä pitkiksi toveiksi pysähdellyt. Yhden sanallisen vihjeen viimeistä merkkiä sai katsella pitkään ja suurennuslasillakin: versaali-i (I) vai huutomerkki? Loogisesti ajatellenkin sen täytyy olla jälkimmäinen.

Oskala oli tänään Oskalaakin kierompi, mikä merkitsee tietenkin nautittavaa piilistä. V 16:n alkukirjain ja sen myötä koko sana liehtoo kieltäni ja kiehtoo mieltäni yhä...
5. Jiikoo25.9.2020 klo 00:05
Kun lehden otti kouraan toisemman kerran, löytyi piilokirjain V 16 ja sen myötä koko sanakin. Olin kai tottunut sanan toisenlaiseen esitysmuotoon, joka sitten ilmeisesti onkin väärä. Voin siis katsoa sivistyneeni tämän tehtävän myötä!

Upea piilispläjäys laatijaltamaestrolta joka tapauksessa, chapeau!
6. Matti25.9.2020 klo 00:18
Pidin kovasti. PM:n mainitsemat kaksi risteävää sanaa löytyivät kyllä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *