KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 12.-13.9.2020

10564. IS Viikonloppu 12.-13.9.2020

Eikku12.9.2020 klo 10:21
Mikä kovis on nyt viikonlopun lehdessä?
2. iso S12.9.2020 klo 10:28
Näkyy olevan Antti Skyttä & Heli Kärkkäinen, vaikeusaste 3.
3. Eikku12.9.2020 klo 10:47
Jees! Kiitos tiedosta
4. Joutilas12.9.2020 klo 12:13
Monta kohtaa, mistä pääsi hyvin alkuun. Harva verkkohan siitä tuli ja sen harsiminen ehyeksi vaatikin sitten jo
paneutumista oikein kunnolla. Ei vaikeinta Skyttää, mutta erittäin mukava, antoisa ja viihdyttävä. Kärkkäisen taattu ja selkeä kuvitus.
Kiitokset!
5. Rampe12.9.2020 klo 16:07
Onko sinisten ylempi vihjekuva varmasti oikea?
6. bossi13.9.2020 klo 02:49
Lainaus: 5. Rampe 12.9.2020 klo 16:07
Onko sinisten ylempi vihjekuva varmasti oikea?

Itse en kumpaakaan herraa tunnistanut, mutta molempiin sinisiin tuli järkeenkäyvät ratkaisut.
Ristikko oli melko työläs ja kumia tuli taas sauhuteltua urakalla. Oli kuitenkin antoisia hetkiä, kun lopulta keksi jujun kaikkiin jumeihin. Viimeiseksi jäivät kaakko- ja luoteiskulmat. Mielestäni vaikeusaste kohdillaan.
7. Elva13.9.2020 klo 07:21
Rampe, tunnistin molemmat herrat, ja ylempi on tämän ajan kuva ko. tyypistä.
8. Rampe13.9.2020 klo 08:27
Jos oikein arvaan, niin ylempi herra piti nuorempana otsapantaa keikoilla.
Enää ei ole pelkoa siitä, että tukka valuisi silmille.
En vain ymmärrä hänen yhteyttään ratkaisusanaan.
9. Elva13.9.2020 klo 08:36
Rampe, luulen että olet väärillä jäljillä henkilön suhteen.
10. Tuomas L.13.9.2020 klo 10:58
Jos tunnistin yläkuvan miehen oikein, hän on saanut eräässä lajissa kenties maailman merkittävimmän tunnustuksen ja ratkaisusana kuvaa häntä aivan varmasti.
11. pelaaja13.9.2020 klo 13:37
Muinoin opin, että en pysty pysymään Skytän vauhdissa. Melkein yhtä muinoin Iisakista sitten opin, että Skyttä laatii myös "ihmisten" ratkottavaksi tarkoitettuja ristikoita. IS on kyllä ihan eri kuin Iisakki.. En tiedä vielä, mitä tästä seuraa mutta kokkeillaan!
12. iso S14.9.2020 klo 11:42
Aika erikoisia "ihmisiä" tämä sentään vaatii. Pitää olla erittäin runsaasti kokemusta tai harvinaisen teräväksi viilattu pää plus joustavaa asennetta vihjeiden tulkintaan. Suureksi yllätyksekseni tämä lopulta täyttyi aamumyslin virkistämänä, lähinnä sen edellä mainitsemani kokemuksen avittamana. Melkein kaiken lopulta ymmärsinkin, luultavasti jopa sen vanhemman lyöjän. Jos olen oikein ymmärtänyt niin olen joskus omistanut lomaosakkeen sen nuoremman kaiman vierestä.

Oman makuni mukaan isohko joukko vihjeitä menee liian hämärälle puolelle, mutta Kärkkäisen kuvituksessa silmä lepää aivoparan samaan aikaan kärsiessä!
13. Jaska14.9.2020 klo 12:02
Piti tulla kolmen tunnin ja puolityhjän risitkon jälkeen katsomaan, onko ristikko oikeasti ylivaikea, vai olenko vain oikeasti vajavainen. Viitteitä ekalle vaihtoehdolle on, joten jatkan joskus myöhemmin. Tässä vaiheessa positiivisinta antia on neljä kulma-aukiota. En muista niitä Skytältä aiemmin nähneeni.

Muuten, annettaisiinko olla olla lisävinkkaamatta noita ukkoloita. Ei mentäisi lehtolaisten linjoille.
14. happonen14.9.2020 klo 12:14
Minulla myös tämän selättäminen vaati yön yli nukkumisen ja muutama kohta kyllä vaatii anatomiaa, joka näistä Skytän koviksista tulee yleensä kiitettävän nopeasti. Vähän ristiriitaiset tunnelmat tästä jäi ja olen samalla linjalla iso S:n kanssa: vaikea ristikko, mutta monilta osin ei välttämättä hyvällä tavalla vaikea.

Pääkuvien heppulit ovat minulle tuntemattomia suuruuksia, moni vihje jäi avautumatta ja aika paljon oli "no joo" - kategoriaan meneviä kohtuullisen vaikeita vihjeitä. Visuaalisesti oli kyllä miellyttävän avoin pohja pitkillä sanoilla.
15. Pike14.9.2020 klo 15:15
Skyttä on laatija minun mieleeni. Aina löytyy uusia ja erilaisia vihjeitä. Hänen mielikuvituksensa on ehtymätön. Useammin vain Skytän laatimuksia Iltikseen! Iisakissa ne tuppaavat olemaan vähän liiankin helppoja joskus!
16. bossi14.9.2020 klo 21:10
Ei tämä helppo ollut, mutta kaikkiin ratkaisuihin löytyi kyllä mielestäni järkevät selitykset.
Itse ainakin arvostan sitä, että ristikoissa joutuu välillä pohtimaan tosissaan.
17. Jaska15.9.2020 klo 11:18
Parin väärän ratkaisusanan korjaaminen räjäytti suman synapseissa, ja toinen puolikas täyttyi yhtenä ryöppynä törkeästi liioitellen. Pahiksen puolelle meni silti. Pitkät sanat (kp peräti 6,33), etenkin pääkuvan 19-kirjaimiset ovat vankkaa ällämateriaalia muutaman ihastuttavan ahaatuttavan knopin ohella. Valitettavasti niitä onnistui neutraloimaan jokunen väkinäisehkö höhötyttävä, joihin iso S lempeästi viittasi. Lisäksi ainakin minulle käsittämätön täysin tarpeeton triviaali kääntää vaa'ankielen magnan suuntaan. Niukin naukin ällä eli ysimiikka.
18. Rampe22.9.2020 klo 08:42
Nyt kun viimeinen postituspäivä on takana, kyselen valokuvien herroista.
Luulisin että alakuvassa on heinäkuussa kuollut Ennio Morricone. Yläkuvan ratkaosusanaan olisi sopinut hiljattain kuollut Vexi Salmi, mutta sähkökitaran kimpussa on kyllä ihan eri tyyppi. Kuka?
19. Elva22.9.2020 klo 08:49
Yläkuvassa on Bob Dylan.
20. Rampe22.9.2020 klo 09:07
Kiitos,Elva, niinpä näkyy olevan. Tuomas L:n kommentti (10) selittyi saman tien.
21. Tuomas L.22.9.2020 klo 11:08
Muillekin selitykseksi: Bob Dylan on ainoa kirjallisuuden Nobelin voittanut sanoittaja, joten aivan varmasti hän on SANOITTAJAVIRTUOOSI. (Dylan on tosin kirjoittanut myös kirjoja, mutta ilmeisesti Nobelin myöntöperusteena olivat ensisijaisesti laulutekstit.)
22. HM22.9.2020 klo 22:45
Tästä tulee varmaan anatomia, kuten Skytältä aina? Tarpeeseen tulisi.
23. Ylläpito22.9.2020 klo 23:38
Tulossa on.
24. pelaaja24.9.2020 klo 17:56
Aika paljon näköjään Iisakin kanssa harjoittelu auttanut. Anatomiassa selvitetyistä oikeastaan vain LUCIN YDIN oli minulle täyttä hepreaa. Jäi silti 2 kysymystä. Vas. yläreunassa LAAJALTI KÄYTÖSSÄ, johon tahtoo väkisin tulla anita? Ja vas. Ennio M:n alapuolella HUUMAAVIA? al?ot? Se tietysti vaikuttaa myös siihen, että 'kansamme symboli' on alkukirjainta vailla. Ei keksi noita pelaaja nyt.
25. eol24.9.2020 klo 18:16
Etunimi Anita on käytössä monessa maassa ja monella kielialueella. Kansamme on katajainen, joten kataja ja Alkot.
26. pelaaja24.9.2020 klo 18:29
No just. Kiitos! Miksi minä en katajaista kansaamme tunnistanut vaikka Alkoa tuohon sovittelin. Aijai. Varmaan sen takia, että teräslankapiikein olin laittanut rassit..
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *