KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 9/2020

10554. Iisakin ristikot 9/2020

Matias-Myyrä2.9.2020 klo 17:12
Iisakki tuli tänään postissa. Takakannen kuva-arvoitukset melko helppoja. Yksi puuttuu enää.
2. Pike2.9.2020 klo 17:32
Kyllä, takasivu ratkesi heti. Tällä kertaa tavallista helpompi, kun istuin pihalla ja katselin ympärilleni.
3. Aleksanteri10.9.2020 klo 17:21
Ovatko kaikki muut ratkojat selvittäneet syyskuun Iisakin suit sait.,kun ei ole tullut kommentteja. Minulla ainakin keskiaukeaman ristikko "tökkii" tosi pahasti. Takasivun Simberg on lähes valmis ja Janne Salon luomus on hyvällä alulla.
4. Joutilas11.9.2020 klo 11:42
Kaikki muut tehty, Skytän aukeama vielä aloittamatta. Simbergit ja Salmi kangertelivat ja
vaikuttivat piiiitkän aikaa minun kyvyillä ratkaisemattomilta. Suurella sisulla ja sinnikkyydellä
sain ne ratkottua. Simbergin aukiosta jäi kaivertamaan vihjeiden "RUNOSEPÄN KULMILLA ja
SANA HALLUSSA" ratkaisu.
Salmen ristikosta vihjeen "YKSIH" alas suuntautuva ratkaisusana.
Jospa vielä Skyttä avautuisi, niin sitten voisi alkaa sulattelemaan näiden virtuoosien lisäksi
Joutsin, Kalpan ja Keräsen upeita vihjeitä ja laadintoja. Kyllä siinä mesi valuu suupielistä!
5. Sirpa11.9.2020 klo 11:43
Aleksanteri;
Syyskuun iisakki on minulla vasta alkutekijöissään, alussa on jälleen helppoja kuten tavallista. Takasivulta puuttuu yksi, sekin on aika tavallista että jonkun kuvan kanssa menee kauemmin aikaa. Viimeinen Simberg ja viereinen Salon ristikko ovat alulla, tuntuvat tällä kertaa aika hankalilta.

Tuota mainitsemaasi keskiaukeamaa en ole vielä aloittanut, taitaa haastetta riittää. Onpahan viikonlopun illoiksi puuhaa.
6. Sirpa20.9.2020 klo 11:12
Kenelläkään toisella vaikeuksia Salon ristikon kanssa? Muutama edellinen on ollut huomattavasti helpompi kuin tämänkertainen, tuntuu ettei valmistu millään. Periksi ei anneta :)
7. Rampe20.9.2020 klo 11:19
Sirpa, kyllä vaikeuksia on piisannut Salon kanssa ja edelleen on vasen ylänurkka auki pää"kuvan" alla.
sama pätee Simbergin "Skool"-ristikkoon. Siinä puutteita on vasemmassa alanurkassa.
Ihmeekseni Simbergin keskiaukeama aukesi lopulta.
Olen samaa mieltä siinä, että ainakin edellinen Salon ristikko oli helpompi kuin tämä.
8. Alesanteri20.9.2020 klo 21:17
Kyllä tosiaan Salon ristikko on pahempi kuin elokuinen Ratkomiseni alkoi lupaavasti,mutta nyt tuntuu kuin iskisi päätä seinään...
9. Sirpa21.9.2020 klo 12:45
Valmistui se Salonkin ristikko viimein. Yksi piilokirjain menee arvaamalla, en ymmärrä vihjettä. Todella haastava oli mutta tulee kiva tunne kun lopulta saa valmiiksi. Jänniä vihjeitä, erilaisia, erikoisia.

Viereinen Simbergin ristikko ei myöskään ole mikään helppo, muutama kirjain vielä puuttuu.. myös hänen keskiaukeama on joitakin sanoja vailla eli tekemistä riittää. Kiva lehti kun saa miettiä kunnolla.
10. Pekku21.9.2020 klo 23:19
Vau, minustakin tuo Jannen ristikko oli kovin pitkästä aikaan. Tuollaisia loistavia mielikuvituksellisia vihjeitä harvoin näin suuressa määrin tapaa. Kolme iltaa piti harmaita aivosoluja rasittaa ennen kuin se valmistui, ainoastaan yksi vihje meni yli hilseen mutta kun ratkaisussa ei ollut piilokirjainta niin kaipa se on oikein. Nyt lehdestä on vielä viimeinen Alf aloittamatta, muuten on kaikki ristikot ratkottu.
11. Pekku23.9.2020 klo 23:04
Nyt on viimeinenkin Alf valmis, eli kaikki ristikot on paketissa. Jannen ja Alfin takasivujen pahistaisto päättyi mielestäni tällä kertaa tasapeliin, en osaa sanoa kumpi oli pahempi. Kiitoksia laatijoille taas kerran kivasta lehdestä.

Seuraavaa Iisakkia odotellessa pitänee jatkaa Punaisen Pelikaanin puuttuvien aukkojen miettimistä.
12. Janne Salo25.9.2020 klo 23:09
Kiitos kaikille palautteesta! Mukava kuulla, että on haastetta riittänyt ja että vihjeet ovat mieleisiä. Kiva on laatia ja miettiä uusia jekkuja teille..

Kiinnostaisi toki kuulla, mitkä vihjeet ovat olleet niitä, jotka on eniten kolahtaneet.
13. Pike26.9.2020 klo 07:51
Salon ristikossa kutkuttivat eniten ensinnäkin "pääkuvasta" lähtevät kaksi pitkää sanaa. Oivalluksen iloa tuottivat myös vihjeet MUODISSA EHTI, NAURETTAVA SOPIMUS? JÄLLEEN TAPIT VÄLISSÄ ja =5.LO
14. Satu26.9.2020 klo 11:14
Aikamoista aivojen rasitusta ollut syyskuun Iisakki! Alfin keskiaukeamasta puuttuu vielä vasen ja oikea alanurkka sekä pari hajanaista kirjainta. Alfin Skool muuten ihmeekseni täynnä, paitsi vasen yläreuna, olikin varsinaista pusertamista tämä ristikko. Janne Salo taitaa taas jäädä melkein tyhjäksi.
15. Sirpa26.9.2020 klo 15:11
Jannen vihjeissä hauskoja noiden lisäksi mitä Pike mainitsi: PISTON KOHDE ja MAALAREIN.

Vihjettä LIMA- mietin kauan vaikka sain siihen ratkaisun niin en ensin ymmärtänyt miten tää tulee tästä.. samoin kuin vihje YKSIH, josta kysyn kunhan lehdet postitettu.
16. Ulla13.10.2020 klo 08:30
Vihdoin pääsee kyselemään Salolta. Mitä tulee vihjeeseen =5.LO? Koska en tajunnut tätä, myös lima- sekä rahaa! jäi auki. Muuten aivan riemastuttava ristikko,puhumattakaan uusimmasta nro 10, jonka jätin viimeiseksi herkkupalaksi lunta odotellessa.
17. Sirpa13.10.2020 klo 12:35
Salon ristikon vihjeeseen LIMA- sain vastauksena AVARA. En muuta yhteyttä keksi tuossa kuin kirjainten kääntäminen = ILMAVAARA ?

Vihje =5.LO kai tarkoittaa ONTELO ja vastauksena sain KOVERRE ?

Mutta mitä tuli alaspäin vihjeestä YKSIH ?

Entä vihje: LITMASESSA AAVA?
18. Rampe13.10.2020 klo 15:34
Kaiketi LITMASESSA AAVA täytyy lukea takaperoisesti eli AVAA , ja Litmasessa löytyy SESAM.
Mutta kerokaa mikä tulee vihjeeseen PENTIKILTÄ?
Hyvältä kuulostava ratkaisusana minulla siinä on, mutta kaiketi väärin, koska vaakasanat eivät aukea.
19. Matias-Myyrä13.10.2020 klo 15:39
PENTIKILTÄ > KERAMIIKKAESINEET
20. Ulla13.10.2020 klo 16:00
Sesam minullakin. Sama selitys kuin Rampella. Onko teillä aktia ja hoas?
21. Rampe13.10.2020 klo 16:02
Valitettavasti se oli myös minun ratkaisuni, joten vaakasanoja on jumissa edelleen.
Mikä on pääkuvasta alaspäin tuleva harmaitten sana? Siihenkin olen kokeillut muutamia vaihtoehtoja, mutta vaakasanat pysyvät jumissa.
22. Matias-Myyrä13.10.2020 klo 16:03
Harmaa sana on RIIPPUMATON.
23. Rampe13.10.2020 klo 16:25
Kiitos, Matias! Nyt alkoi Lyyti kirjoittaa!
24. Sirpa14.10.2020 klo 12:31
Ulla; minulla on aktia ja hoas, mutta en ymmärrä YKSIH vihjeestä alaspäin tulevaa?

Viereisessä Simbergin ristikossa vasemmassa laidassa vihje: Pakoon tuli hännän alla ?
25. Ulla14.10.2020 klo 16:25
Pakoon tuli hännän alla Elia ( kultaisissa vaunuissa) . Sama puuttuu YKSIH ?
26. trabantti14.10.2020 klo 18:25
YksiH käsittäkseni ekat koska H eli vedyn jaksonumero 1. Hieman sama juttu kuin Ontelo jutussa Telluurin jaksoluku 5.
27. Janne Salo14.10.2020 klo 19:30
Sirpa: ihan oikein päätelty AVARA ja KOVERRE.

Ja YKSI H kuten trabantti päätteli. Ontelossa en kyllä hakenut telluuria, vaan viidettä persoonapronominia te. Mutta käyhän se noinkin :)
28. Janne Salo14.10.2020 klo 19:33
Ja Ulla, kiitos, todella mukava kuulla että tuotti iloa :)

RAHAA = RAATE, R + ahaa-huudahdus, kun joku saa aatteen.
29. Tarja15.10.2020 klo 09:47
Lainaus: 26. trabantti 14.10.2020 klo 18:25
YksiH käsittäkseni ekat koska H eli vedyn jaksonumero 1. Hieman sama juttu kuin Ontelo jutussa Telluurin jaksoluku 5.

Alkuaineiden jaksollisessa järjestelmässä järjestysluku ja jaksoluku ovat eri asioita. Jaksollisen järjestelmän ensimmäinen alkuaine on vety. Sen järjestysluku on 1 ja se sijaitsee 1. jaksossa. Telluurin järjestysluku on 52 eli se on 52. alkuaine. Telluuri kyllä sijaitsee 5. jaksossa, mutta tuossa viidennessä jaksossa on myös 17 muuta alkuainetta eikä telluuri ole mitenkään viides siinä joukossa.
30. Trabantti16.10.2020 klo 19:49
Lainaus: 29. Tarja 15.10.2020 klo 09:47
Lainaus: 26. trabantti 14.10.2020 klo 18:25YksiH käsittäkseni ekat koska H eli vedyn jaksonumero 1. Hieman sama juttu kuin Ontelo jutussa Telluurin jaksoluku 5.Alkuaineiden jaksollisessa järjestelmässä järjestysluku ja jaksoluku ovat eri asioita. Jaksollisen järjestelmän ensimmäinen alkuaine on vety. Sen järjestysluku on 1 ja se sijaitsee 1. jaksossa. Telluurin järjestysluku on 52 eli se on 52. alkuaine. Telluuri kyllä sijaitsee 5. jaksossa, mutta tuossa viidennessä jaksossa on myös 17 muuta alkuainetta eikä telluuri ole mitenkään viides siinä joukossa.joo väärinhän toki olin oikean vastauksen päätellyt mutta eihän se telluuria viidennestä jaksosta poista vaikka siihen muitakin kuuluu????
31. Tarja16.10.2020 klo 20:03
Ei poista ei. Mutta vihjettä sillä ei voi selittää, koska vihjeessä oli 5. (piste viitosen perässä), mikä tarkoittaa viides. Telluuri on viidennessä jaksossa. Viidennessä ei ole sama kuin viides. Jos telluuria olisi haluttu käyttää, olisi pitänyt olla 5:nnessä.
32. Trabantti16.10.2020 klo 21:43
Lainaus: 31. Tarja 16.10.2020 klo 20:03
Ei poista ei. Mutta vihjettä sillä ei voi selittää, koska vihjeessä oli 5. (piste viitosen perässä), mikä tarkoittaa viides. Telluuri on viidennessä jaksossa. Viidennessä ei ole sama kuin viides. Jos telluuria olisi haluttu käyttää, olisi pitänyt olla 5:nnessä.
Siis toki mutta esim. 5. tarkoittaa myös V:tä ja sehän tarkoittaa sekä viittä että viidettä roomalaisissa aakkosissa:)
33. Tarja17.10.2020 klo 11:25
Korjaan sen verran omaa tekstiäni, että en usko, että kukaan laatija laittaisi telluurille vihjeeksi "5:nnessä", kun se pitäisi oikeammin olla "sijaitsee 5:nnessä jaksossa" tai "tällä on jaksoluku 5". Sen sijaan telluurille käytettäisiin järjestyslukua, niin kuin yleensä muillekin alkuaineille, eli vihje olisi 52. (viideskymmenestoinen).
34. Trabantti17.10.2020 klo 17:24
Lainaus: 33. Tarja 17.10.2020 klo 11:25
Korjaan sen verran omaa tekstiäni, että en usko, että kukaan laatija laittaisi telluurille vihjeeksi "5:nnessä", kun se pitäisi oikeammin olla "sijaitsee 5:nnessä jaksossa" tai "tällä on jaksoluku 5". Sen sijaan telluurille käytettäisiin järjestyslukua, niin kuin yleensä muillekin alkuaineille, eli vihje olisi 52. (viideskymmenestoinen). Joo laatijoiden kieroudesta en osaa sanoa mitä vihjeitä käyttävätkään. Ja Jannen ovela synonyymivihje oli ainakin minulle hankalahko ja kuten sanottu päädyin myös laatijan mielestä oikeaan ratkaisuun eri tavalla kuin laatija oli ajatellut:) Olen törmännyt kyllä vaikeissa ristikoissa tämän tapaisiin juttuihin, että laatija käyttää pari kertaa samansuuntaista vihjettä kuten tässä...ensin oivaltaa sen vedyn järjestysluvun ja jaksonkin ja sitten havaitsee vastaavuuden muussa yhteydessä kuten minä:) Tietysti eri instanssin kuin minun tulisi pohtia sitä onko oikea ratkaisu saatu oikealla tavalla vai pitäisikö ratkaisuni peräti hylätä moisen väärän päättelyni tähden:)
35. iso S18.10.2020 klo 10:52
Juu, kyllä hylätä pitäisi jos on väärin ajateltu ja sattumalta päädytty oikeaan lopputulokseen. Rehellisyydestä siis sakotetaan. Väärästä ajattelusta ei jää kiinni jos ei itse pue sitä sanoiksi tai tekstiksi!

Tekstistä puheen ollen: selvyyden vuoksi kannattaa erottaa lainaus ja oma teksti toisistaan tyhjällä rivillä. Jos kirjoittaa molemmat yhteen pötköön niin lukijan pitää palata katsomaan alkuperäinen teksti että tietää mihin lainaus loppuu ja mistä oma osuus alkaa.
36. trabantti19.10.2020 klo 12:43
Lainaus: 35. iso S 18.10.2020 klo 10:52
Juu, kyllä hylätä pitäisi jos on väärin ajateltu ja sattumalta päädytty oikeaan lopputulokseen. Rehellisyydestä siis sakotetaan. Väärästä ajattelusta ei jää kiinni jos ei itse pue sitä sanoiksi tai tekstiksi!Tekstistä puheen ollen: selvyyden vuoksi kannattaa erottaa lainaus ja oma teksti toisistaan tyhjällä rivillä. Jos kirjoittaa molemmat yhteen pötköön niin lukijan pitää palata katsomaan alkuperäinen teksti että tietää mihin lainaus loppuu ja mistä oma osuus alkaa.

Siis näinhän se pittää tehdä:)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *